kaas
uit het
vuistje
WERK VAN KEES OKX
I
m
1
LEUK BLIJSPEL PLEZIERIG VERTOLKT
Jong talent van „J. J. Cremer"
in „Bakersprookje" van Jeans
H
San balm
Russisch programma bij het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
Lof voor Günter Grasstoneelstuk
Die Plebejer proben den Aufstand"
„P. C. Kloes - 70 jaar"
in Museum Van Looy
Stipendia voor
beeldende kunstenaars
NEGEN MUZEN
ruwe mi urnir .^iiwa.1'i;
IBhP
WOENSDAG 19 JANUARI 1966
9
Met Yi-Kwei Sze als solist
nabeschouwingen
Boeiende avond
Nico Scheepmaker
P. Zwaanswijk
KATHLEEN NORRIS
OVERLEDEN
In Galerie Espace te Amsterdam
De radio geeft donderdag
HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
Televisieprogramma
Bob Buys
rr
F
ui-1 -
Arthur Miller ziek
De dirigent Henri Arends had voor het concert, dat het Noordhollar.ds
Philharmonisch Orkest dinsdagavond in de gemeentelijke Concertzaal ge
geven heeft, het symfonische gedicht „Le chant du rossignol" van Igor
Strawinsky en de vierde Symfonie in f op. 36 van Tsjaikofsky gekozen.
Met de gedeelten uit de opera „Boris Godoenof" van Modest Moessorgsky,
die de Chinese bariton Yi-Kwei Sze zou vertolken, completeerden deze
twee werken het integrale Russische programma voor deze avond.
STRAWINSKY voltooide „Le chant du
rossignol" in 1917, vrij lang, nadat het
symfonisch gedicht als orkestrale muziek
vorm zijn bloeiperiode beleefde. Het
sprookje „De keizer en de nachtegaal"
heeft Strawinsky onder zijn bekoring ge
bracht. Hij onderwierp zijn muzikale in
spiratie aan het zinrijke verhaal en bouw
de zo in gebondenheid aan het sprookje
zijn symfonisch gedicht. Afgezien van de
realismen voor de nachtegalenzang heeft
zijn muziek meer sfeerscheppend dan
beeldend vermogen. Zij is een auditieve
versterking van innerlijke „visuele" im
pressies, die zeer subjectief zijn. Concre
tiserend als bijvoorbeeld Saint-Saëns
„Danse macabre" of Smetana's „De Mol-
dau" is Strawinsky's muziek zeker niet.
Haar zelfstandigheid en innerlijke span
ningen bleken niet groot en zij gaf zelfs
de indruk, dat de componist een uitbeel
dend ballet, met welke kunstvorm hij van
heel jong af vertrouwd was geweest,
voor ogen heeft gestaan, waarmede de
muziek als intensiverend element verbon
den had kunnen worden.
Henri Arends slaagde er uitstekend in
een uitvoering te geven die de details van
het symfonisch gedicht duidelijk belicht
te en het orkest stond hem daarbij collec
tief en individueel (trompettiste en flui
tist!) prijzenswaardig ter zijde.
DE BARITON YI-KWEI SZE heeft op
dit concert met zijn dramatisch bewogen,
sonore stem en zijn aangrijpende voor
dracht wederom grote indruk gemaakt.
Als bij de meeste uitvoeringen in concert-
vorm van opera-muziek werden ook hier
Advertentie
De VARA zorgde gisteravond voor een
voortreffelijk programma. Ik zwijg over
de plotselinge inlas van een filmpje
over de pestvogel, een dringende actua
liteit, omdat deze vogel maar eens in de
zoveel jaar in ons land gesignaleerd
wordt. Ik zwijg ook over „Achter het
Nieuws", waarin Ed van Westerloo van
K.R.O.'s Brandpunt een interview had
met mevrouw Gandhi, de dochter van
Nehroe die waarschijnlijk de opvolgster
van premier Sjastri wordt. Doordat het
vliegtuig te laat arriveerde, kon Brand
punt dit interview niet meer maandag in
het K.R.O.-programma op Nederland II
uitzenden, waarna het werd uitbesteed
aan VARA's „Achter het Nieuws". Hier
past dus een welgemeend bravo, dat voelt
u wel. Ik zwijg ook nog over Simon Car-
miggelt, die het meesterwerkje „Rol
schaatsen" voorlas, al wil ik op dit punt
mijn zwijgzaamheid even doorbreken,
door nogmaals vast te stellen dat eigen
lijk alleen Carmiggelt zijn verhalen goed
kan voorlezen, zoals een gedicht door de
dichter zelf moet worden voorgelezen, om
dat deze alle klemtonen, stiltes en hape
ringen die niet staan afgedrukt, toch in
zijn tekst verwerkt heeft en ze het beste
kent. Je zou misschien Kees Brusse moe
ten zien, die dan al liplezend de door
Carmiggelt gesproken tekst mimeert. En
nu ik toch mijn zwijgen heb verbroken,
wil ik daar meteen aan toevoegen, dat
„Z-cars", de nieuwe, door de VARA
in Engeland aangekochte serie, rondweg
een voltreffer blijkt.
Het hoogtepunt van de avond was
„Viermaal Eindsprint", een Engelse do
cumentaire waarin de schrijver en ac
teur Peter Ustinov de opvoeringen van
zijn stuk „Eindsprint" met elkaar verge
leek, zoals die in Londen, Berlijn, Zürich
en Den Haag tot stand waren gekomen.
Bob de Lange kwam er wat bekaaid af,
waardoor ook de voorstelling van de
Haagse Comedie temidden van de bui
tenlandse concurrentie geen sterke indruk
achterliet. Deze voorstelling (u herinnert
het zich misschien, „Eindsprint" werd op
9 december uitgezonden) werd gedragen
door het spel van De Lange, die met een
willekeurige keuze, die uit de vier voor
stellingen werd gemaakt, alleen één keer
rechtop mocht gaan zitten. Het was een
interessante en leerrijke documentaire,
vooral ook dankzij het talent van Ustinov
om zoiets op een zinnige manier aan
•Ikaar te praten. De ondertiteling was
niet altijd even zinnig. Duitsland heeft
geen hoofdstad (capital) meer en dat
werd vertaald als geld.
de geluidsvolume-verhoudingen van de
stemklank en de klank van het orkest
door de onvermijdelijke opstelling niet
ideaal door het onwillekeurig domineren
van het instrumentale ensemble. Yi-Kwei
Sze heeft met juist begrip niet getracht
deze situatie te doorbreken door het for
ceren van een overheersend volume. Hij
hield zijn stemklank gaaf en van een bij
zondere werking werden zo de expressie
ve timbres, zowel voor het gezongen als
voor het met gevoels-overstelping gespro
ken woord.
Afgezien van de genoemde bezwaren,
heeft de orkestbegeleiding veel kunnen
bijdragen tot het grote succes, dat de
zanger ten deel viel.
De uitvoering van Tsjaikofskys
symfonie na de pauze kenmerkte zich
door opmerkelijke dynamische spannin
gen en stuwingen, fijn genuanceerd in het
zangerige Andante en, na het karakteris
tieke pizzicato-Scherzo, met vaart uit
laaiend in de „Russische" klanken van
de finale.
SAN FRANCISCO (AP) Kathleen
Norris, de schrijfster van bijna honderd
populaire romans, is dinsdag in de wo
ning van haar zoon, dr. Frank Norris
gestorven. Zij is 85 jaar geworden. Een
week geleden was zij in een coma ge
raakt. Zij was de weduwe van Charles G.
Norris, broer van Frank Norris, de be
kende Amerikaanse schrijver. Kathleen
Norris schreef behalve de twee boeken
die per jaar van haar uitkwamen nog tgl
van artikelen voor weekbladen. De recen
senten namen haar niet serieus. Zij zei
dijkwijls: „Ik neem de recensenten ook
niet serieus".
Advertentie
Muziek in Rusland. Enige van de bekend
ste Sovjet componisten en dirigenten
hebben er op aangedrongen de Sovjet-
muziek dichter bij het volk te brengen.
Zij beloofden zelf meer tournees door
de provincie te zullen maken en zij de
den een beroep op hun collega's het
zelfde te doen. De Componist Katsja-
toerian, de pianist Emil Gilels, de bei
de violisten Oistrakh, de cellist Rostro-
povitsj en de Componist Sjostakowitsj
en vele anderen hebben de laatste jaren
veel tournees in het buitenland ge
maakt.
(Van onze correspondent)
DE PREMIèRE van Günther Grass' nieuwe toneelstuk „Die Plebejer proben
den Aufstand" (zondag in het Schillertheater in West-Berlijn) is door de vooraan
staande Duitse kranten met lof ontvangen, maar unaniem waren de recensenten
ontevreden over de regie van Hans Jorg Utzeraths. „Die Plebejer proben den Auf
stand" is een zogenaamd politiek geëngageerd stuk. Het doet een poging de toe
standen in Oost-Duitsland te schilderen en is in de eerste plaats een heftige aanval
op Grass' idool Bertold Brecht, de in 1956 in Oost-Berlijn overleden dichter en
toneelschrijver.
GRASS KIEST voor zijn stuk het mo
ment waarop Brecht zijn nieuwe stuk
„Coriolan" aan het instuderen is en wel
de scène waarin de plebejers voor de
poorten van Rome een opstand beramen.
Het is die dag de 17e juni 1953, en de
arbeidersbevolking in Oost-Berlijn verzet
zich voor het eerst (en voor het laatst)
met geweld tegen het Ulbrichtregime. Op
gewonden komen de leiders van de op
stand naar Brecht toe, om hem een vlam
mend en snijdend manifest te vragen.
Maar Brecht aarzelt. Hij weigert de ernst
van de situatie in te zien en gelooft niet
in de Duitse arbeider als revolutionair,
hij acht het doel niet duidelijk en de mid
delen ontoereikend. Brecht blijkt de op
stand van de 17e juli als een esthetische
aangelegenheid te zien en hij gebruikt de
binnengestroomde arbeiders als d«r,p»p-
pen voor het stuk dat hij aan het repete
ren is. r--,
DE AANKLACHT* van Grass tegen
Brecht berust op zakelijk feitenmateriaal
en ze komt voort uit het gevoel van des
illusie dat vele Brechtvrienden in het wes
ten ondervonden toen hun meester op het
beslissende ogenblik door de mand bleek
te vallen. Na de opstand van 1953 kwam
het nog tot een verklaring van Brecht,
die gedeeltelijk door Ulbricht was gecen
sureerd en tot de algehele malaise bij
droeg.
De Frankfurter Allgemeine Zeitung
sprak over het stuk van Grass als de
„intelligentste en hartstochtelijkste tekst
die we ooit van deze auteur gehoord heb
ben." „De Frankfurter Rundschau" is van
mening: „De auteur is voor het eerst met
een theatraal en bondig thema geslaagd."
„Die Welt" noemt het stuk „verreweg
het beste, het intelligentste tot nu toe",
wanneer men het invoegt in de rij van
wat het blad „documentatie-dramatiek"
noemt. Die Welt doelt hiermee op stuk
ken als Peter Weiss' „Ermittlung",
Hochhuth's „Stellvertreter", Kiephard's
„Oppenheimer", Miller's „Incident in
Vichy."
Op zaterdag 22 januari; 's middags otrC
vier uur, wordt in het Museum Van Looy
aan de Kamperlaan in Haarlem de ten
toonstelling „P. C. Kloes 70 jaar" ge
opend.
De heer L. H. Trouw, hoofdambtenaar
ter secretarie in Halfweg, zal op deze ope
ning een inleiding houden. De expositie is
dagelijks van 10 tot 17 uur geopend alsme
de 's zondags van 13 tot 17 uur en duurt
tot 28 februari.
De minister van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk heeft, op voorstel
van een door hem op advies van de raad
voor de kunst ingestelde commissie voor
het verlenen van stipendia aan beeldende
kunstenaars, aan de heren W. L. Bout
hoorn (kunstschilder in Den Haag), L.
van de Bundt (beeldend kunstenaar in
Rijswijk), A. E. van Eyck (architect in
Loenen aan de Vecht), A. Hammacher
(fotograaf in Milaan) en N. H. M. Tum-
mers (beeldhouwer te Heerlen) een sti
pendium verleend.
Het is voor de eerste maal dat stipen
dia aan beeldende kunstenaars worden
toegekend. De minister beoogt met de
verlening van deze toelagen de betrokke
nen in staat te stellen zich, gedurende
enige tijd intensiever dan de omstandig
heden het hun normaliter toestaan, aan
hun kunst of bepaalde facetten daarvan
te wijden.
Het televisiespel „Zonder vaste ver
blijfplaats" dat de NCRV donderdag
op het eerste net toont, betreft de
niet-romantische kant van het vrije
zwerversbestaan. De handeling
speelt zich af in een slaapzaaltje
in een tehuis waar onderdak wordt
geboden aan hen die „zonder vaste
woon- of verblijfplaats" zijn. Vier
mannen van de zelfkant van de
maatschappij komen daar met el
kaar in aanraking, vier ontheem,-
den, ieder met zeer verschillende
achtergrond, die echter naar voren
komt door hetgeen er gebeurt met
de nieuwe schoenen van opa, de be
geerte die zij opwekken bij Tich en
de loyaliteit die opa in Praal en
Lofty meent te vinden.Op de
foto v.l.n.r. Rien van Nunen als opa,
Peter Aryans als Lofty, Robert So-
bels als de beheerder, Broes Hart
man als Tich en Wim de Haas als
Praal.
Het Nationale Ballet. Tijdens een voor
stelling van Het Nationale Ballet in de
Rotterdamse Schouwburg te Rotter
dam op donderdagavond 20 januari
zullen twee Nederlandse balletten in
première gaan. Het is ballet „Mozart
symfonie no. 29" van Rudi van Dantzig
en het jazz-ballet „Kortsluiting" van
Robert Kaesen op muziek van Ruud
Bos. Behalve deze premières, de eerste
van Het Nationale Ballet in dit seizoen,
zullen nog worden uitgevoerd het bal
let „Jungle", eveneens van Rudi van
Dantzig, en de Pas de Deux uit „Le
Corsaire" van Petipa op muziek van
Rodrigo.
Ronald Jeans' „Bakersprookje" is een alleraardigst blijspelletje, neigend naar di
klucht. Het is bekend geioorden omdat Mary Dresselhuys, die het ook vertaalde,
destijds in de hoofdrol heeft geschitterd. Zo'n stuk is het ook, vooral afhankelijk
van de schitteringvan spelprestaties, want de tekst is er alleen maar om spel-
kansen te bieden. Dit is ook een van de redenen, dat „Bakersprookje" een geliefd
repertoire-nummer van amateurverenigingen is geworden. Indien de krachten voor
dit toch niet zo gemakkelijk uit te spelen stuk voorhanden zijn, is het succes
verzekerd. De Letterlievende Vereniging „J. J. Cremer" heeft gisteravond in de
Haarlemse Stadsschouwburg bewezen dat ze over voldoende jong talent beschikt
om het aan te kunnen en daarmee mag ze zichzelf feliciteren. Het is een heel ple
zierige avond geworden.
De inhoud hier weergeven? Ach, heel
simpel eigenlijk: twee jonge echtparen in
één huis, hecht verbonden door een even
algemeen gekibbel als een algemeen zoe
ken van troost in liefdevolle omarmingen
waarbij meestal de verkeerde armen om
de goede halzen worden gestrengeld, of
omgekeerd zo men wilt. Een paar vrij
blijvend liefhebbende want ongehuwde
kennissen maken van deze algemene
verwarring gebruik door ook hun graan
tje mee te pikken en enige kinderjuffrou
wen dienen achtereenvolgens binnen te
komen om de diverse romances voor een
al te schokkende vervolmaking te behoe
den.
IN DÈÊLaLERIE I ESP ACE te Amster
dam is tot 5 februari een tentoonstel
ling te zien van schilderijen, grafiek en
collages van Kees Okx. Die collages be
staan voor belangrijke delen uit brokken
van Okx' grafiek, waarnaast stukken an
der drukwerk, veelal in kleur, terwijl
ook aan die collages getekend en geschil
derd is. De meeste collages zijn zo van
een sterk schilderkunstig karakter. Het er
in voorkomende schrift kan een werking
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek.
(7.30-7.32 Nieuws. 7.45 KNAC/ANWB we
geninformatie) 7.55 Overweging. 8.00 Nw
8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32
Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Auba
de: gevarieerd muziekprogramma. 11.00
Voor de zieken. VPRO: 11.45 Noordzeefes-
tival 1965: Jazz under the stars. 12.10 Le
ven op het land, lezing, gevolgd door
agrarisch nieuws. 12.27 Mededelingen tbv
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 De
ze week, praatje. 13/15 Stereo: Pianoreci
tal: semi klassieke muziek. 13.45 Voor de
vrouw. NCRV: 14.15 Lichte grammofoon
muziek. 14.30 Pianotrio: klassieke mu
ziek. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Sa
menzang: geestelijke liederen. 16.00 Klas
sieke balletmuziek (gr.) 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Kinderzang (gr.) 17.30 Lich
te grammofoonmuziek. 17.50 Sportrubriek
18.10 Nederlandse lichte muziek (opn.)
18.40 Licht programma voor de twintigers
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio
krant. 19.30 Jeugdkoor met begeleiding
van strijkensemble (gr.): geestelijke lie
deren. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50
Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren
en burgers in buitenveen, hoorspel (deel
43). 20.30 Samen uit samen thuis, ge
varieerd programma. 22.00 Klassieke ka
mermuziek (gr.) 22.15 Avondoverdenking
22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45
Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 23.15
Toonkamer: veertiendaagse muziekperio-
diek in klank. 23.55-24.00 Nieuws.
t
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen
wijding. 9.00 Fragmenten uit de opera
L'Italiana in Algeri (gram.). 9.40 Lichte
grammofoonmuziek voor oudere luiste
raars. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.) (Om 11.00 Nieuws).
12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.27
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws.
13.10 Journaal. 13.30 Licht instrumentaal
ensemble en zangsolist. 13.55 Huishoude
lijke zaken, lezing. 14.10 Howland in Hol
land: gevarieerd programma (herhaling
van dinsdag jl.) 15.20 Pianorecital: klas
sieke en moderne muziek. 15.45 Stereo:
Utrechts -houtblazers trio: moderne mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Antieke wortels
van modern bijgeloof, lezing. 16.20 So
praan en piano: moderne muziek. 17.00
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktua-
liteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifis
tisch Socialistische Partij. Oud zijn zonder
zorgen? 18.30 Lichte orkestmuz. en solis
ten. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gespro
ken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Coun
try and Western music (gr.) 20.00 Nws.
20.05 Land der muzen: kunstrubriek. 20.20
Radio kamerorkest en zangsoliste: klas
sieke en moderne muziek. 21.10 De reis
naar Amalfi, hoorspel. 22.30 Nieuws.
22.40 Aktualiteiten. 23.05 Nieuwe gram-
ofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. (FM-kanalen). NRU
Gezamenlijk programma. 9.00-18.00
Voorbereid door VARA.
NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02
Gevarieerd muziekprogramma (opn.)
11.00 Nieuws. 11.02 Licht gevarieerd pla-
tenprogramma. 12.00 Nieuws. 12.02 Lichte
grammofoonmuziek. (12.25-12.30 Aktuali
teiten). 13.00 Nieuws. 13.02 Melodieën-
Expres: licht muziekprogramma. 13.23
Lichte orkestmuziek (gr.) 14.00 Nieuws.
14.02 Tango-rumba orkest en zangsolis
ten. 14.32 Lichte grammofoonmuziek.
15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenprogram-
ma en tips voor de vrouw. 16.00 Nieuws.
16.02 Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Geva
rieerd platenprogramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen en SOS voor
de schippers. 12.45 Buitenlands persover
zicht. 12.50 Beursberichten en program
maoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbe
richt. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nieuws)
15.45 Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les.
16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Lichte mu
ziek. 17.30 Zang en dans in Vlaamse ge
westen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Grammofoonmuziek. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Pia
nospel. 19.50 Politieke uitzending. 20.00
Moderne en klassieke muziek. (In de
pauze: Boekbespreking). 22.00 Nieuws en
berichten.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
VPRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting.
(Les 2). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Franse les. (Les 16 en
herhaling les 15). KRO: 19.35 Van onze
sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpuntpost.
20.50 Piste, gevarieerd programma. 21.35
Galerij, een programma over kunstzinni
ge en kunstige zaken. 22.30 Epiloog. NTS:
22.35-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO:
19.01 The Crafters, documentaire film.
20.40 Extra. 21.00 Het brood van mijn
jeugd, Modern Art Film. NTS: 22.30-22.35
J ournaal.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
NCRV: 14.30-15.05 Voor de vrouw.
NTS: 18.30 Teleac: Pech onderweg (les
1). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot
gewest. NCRV: 19.35 De Lucy Show, TV-
film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20
Zonder vaste verblijfplaats, TV-spel.
21.45 Concertgebouworkest: Klassieke en
moderne muziek. 22.10 Attentie. 22.35
Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Tim Frazer, TV-film. 20.30 Achter
het nieuws. 20.55 Dan O'Brien, advocaat
TV-film. 21.45 Kinderen.of niet? docu
mentair programma (I). NTS: 22.05-22.10
Journaal.
of krassen
van het tekenen. Wij ontmoeten hier ook
collages, die Okx in Heemstede vertoon
de en die tezamen een aantrekkelijk de
coratief kamerscherm zouden kunnen vor
men. Deze collages hebben een sterk
grafisch karakter. Enkele schilderijen op
doek werden ook van collages voorzien.
Daarnaast ontmoet men nog schilderijen
alleen in verf gedaan.
HET IS EEN MOEILIJKE zaak de
kwaliteit van Okx' werken te meten.
Naar aanleiding van zijn expositie in
in Heemstede bij Artificia merkte ik dat
Okx tot een stelliger vormgeven is ge
komen en dat zijn composities overzich
telijker zijn geworden. Bij zijn langwerpi
ge collages, die delen van een kamer
scherm zouden kunnen zijn, is men gene
gen te gaan spreken van schoonheid. En
thans valt in het algemeen op de grote
doorwerktheid van hetgeen Okx exposeert.
Zijn pure schilderijen sluiten enigszins
aan bij werk van de oudere experimen
telen van de Cobra-groep.
Ik vind die het mooist. Experimenteren
leidt steeds toch tot een bewuster vormen.
Men kan ook niet eeuwig op intuïtie
blijven doorgaan. Het veel meer bewus
te vormen kan ook een zeker verlies aan
spontaniteit met zich meebrengen. Daar
van is bij Okx nog geen sprake.
UIT FOTO's op de uitnodiging tot de
ze tentoonstelling blijkt bovendien, dat
Okx met elementen uit de pop-art is gaan
werken, waarbij hij zijn wezen, voorzover
dat voldoende duidelijk zichtbaar is, geen
geweld aan doet. Hij lijkt alleen dan ba
rokker te vormen. Zijn verder gaan hier-
Het spelletje staat of valt met de ver
tolking van de hoofdrol, het kindvrouw
tje Sabine Pennant, een wispelturig we
zentje, dat tevergeefs tracht van jonge
actrice uit te groeien tot goede huis
vrouw. Marine Badoux speelde gezien
haar jeugd deze rol puntig, waarbij
ze over een heel scala blijspelmogelijkhe
den blijkt te beschikken, vlot en met vaart
benut, doch met iets te weinig neiging
tot matiging, waarmee ze zich te vaak
een kans op een spelclimax ontnam. Een
regie-aanwijzing door Henk Bakker in die
richting zou geen kwaad kunnen, waar
mee overigens geen kwaad over de regie
zelf is gezegd, want daar zat wel lijn in,
hoewel het verloop van die lijn ook an
ders denkbaar is. Iets minder getrokken
in de richting van het te openlijk kluch
tige, waardoor verrassingen eigenlijk uit
bleven.
Naast Marine Badoux kon Ruurd San-
nes zich als de echtgenoot-secenario-schrij-
ver Rodney Pennant niet helemaal staan
de houden. Vooral in het begin bleef hij
meer een verwarde knaap dan een aan
komende man-van-het-leven. Een echte
typering was het nog niet, wat wel het
geval was met de figuur van de pseudo-
stijve Jack Banning, geestig neergezet
door Bob van Oploo, nog net even over
troffen door Irene Roussian, die heel over
tuigend zijn echtvriendin speelde en ze
ker ook talent moet hebben in de richting
van een zwaardere vrouwenrol.
Té de Waard maakte een heel leuk ty
perolletje van de nogal louche verleider
Victor en Willy Scholten-Kok was heel na
tuurlijk als een smachtend meisje. Toos
Hulsbergen Henning-van Zijl en Rie da
Nooijer maakten elk een kinderverzorg
ster in een leuke een aansprekende stijl.
Samengevat: J. J. Cremer" zal er
geen spijt van hebben de jonge garde in
een spelletje als dit aan het woord te heb
ben gelaten en dat is een goede belofte,
gedaan op een verzorgd aangekleed po
dium.
Hein Steehouwer
op valt moeilijk te voorspellen. Details
uit de foto's van zijn „Labyrint" wijzen
ook op een eenvoudiger vormen. Zijn
kleurgeving in het hier geëxposeerde ver
toont een overwegend streven naar har
monieën, terwijl soms iets van een felle
tegenstelling wordt toegevoegd. Ook in die
kleurgeving is nog een hele ontwikkeling
mogelijk, zodat een volgende expositie
ook weer vernieuwing met zich mee zou
kunnen brengen.
Een der ruimte-etsen va
m
Advertentie
HANDCREAM
I de,uitgedokterde'
HANDCREAM
De Amerikaanse toneelschrijver Arthur
Miller is dinsdagavond per ziekenauto
van zijn hotel in Brighton naar het zie
kenhuis overgebracht. Volgens vrienden
lijdt hij aan een virusinfectie. De 50-jari-
ge Miller logeerde te Brighton in ver
band met de Londense première van zijn
stuk „Incident at Vichy". Daarna zou hij
naar zijn huis in Parijs zijn terugge
keerd.