„Wozzeck" bij Nederlandse Opera Ere-expositie P. C. Kloes AL VOOR f4990.- RIJOT 0 IN EEN VOLKSWAGEN 1200 A Galapremière in Eindhoven Instructieprogramma „Spelenderwijs" en „De Spelers" van Gogol Schouwburgvloer niet bestand tegen hossen Bezoekster van „De Kneep" riep hard: „Ik ga weg" Herbert Marshall overleden MAANDAG 24 JANUARI 1966 6 TOEN GEORG BüCHNER in 1837 op vierentwintigjarige leeftijd stierf liet hij een oeuvre na, dat bestond uit twee drama's, een „Lustspiel", een novelle en een politiek manifest; vijf werken, die zijn naam een ereplaats in de Duitstalige litteratuurgeschiedenis gegeven hebben, maar die er bij zonder lang over gedaan hebben door te dringen tot een groter publiek. Het drama, misschien beter gezegd de drama-fragmenten, Woyzeck, werd pas in 18/7 ontdekt en beleefde zijn première in 1913. Kort na die première begon de jeugdige componist Alban Berg aan een opera, waarin vijftien van de zesentwintig korte scènes waaruit het stuk bestaat als operascenario werden gebruikt. De naam werd veranderd in Wozzeck en sindsdien zijn de namen Berg en Büchner even onverbrekelijk met elkaar verbonden als de woorden van de tweede aan de noten van de eerste. Premières bij „Arena" ALS EEN WAT LATE VIERING van de verjaardag van de Haarlemse schilder P. C. Kloes op 31 oktober vorig jaar werd hij zeventig jaar is zaterdag een expositie geopend in Museum van Looy in Haarlem met werk van deze schilder. De expositie duurt tot 28 februari en is op werk dagen geopend van 10 tot 17 uur, als mede 's zondags van 13 tot 17 uur. nabeschouwingen Het weekeinde De radio geeft dinsdag Piet Beishuizen wordt G.C.G.G.-directeur T elevisie pro gr anima Politie dacht dat Peter Sellers grapjes maakte suyker. Ad Interim DE HISTORIE DIE zich op het toneel afspeelt is een betrekkelijk simpele: Franz Wozzeck, soldaat, wordt getrei terd door zijn Hauptmann en gebruikt door de Doktor. Zijn bedriegt hem met de Wozzeck vermoordt haar en berooft daar na zichzelf, wanhopig, van het leven Een eenvoudig verhaal dat zowel door Büchner als door Berg gebruikt is als kapstok om er allerlei ongrijpbare en on beschrijfelijke dingen mee uit te druk ken. De getourmenteerde Wozzeck, voor wie de gebeurtenissen met Marie hoog stens een aanleiding zijn om zijn nood lot zich te doen realiseren zegt dingen welker psychologsiche achtergronden veel verder gaan dan de letterlijke be tekenis van de woorden. Bergs muziek betreft juist die achtergronden zonder dat muzikaal enige concessie wordt ge daan. IN DE NIEUWE Stadsschouwburg te Eindhoven had zaterdagavond de gala première plaats van de uitvoering die voor de Nederlandse Operastichting ge ensceneerd en geregisseerd is door Ru- dolf Kuefner. Men heeft voor deze voor stelling enige buitenlandse gastsolisten geëngageerd, van wie vooral de uit Ham (tamboer-majoor), Rudolf Kat (Andres), Pieter van den Berg en Paolo Gorin (leerjongens), Simon van Trirum (nar) en Sophia van Santé (Margret). Het Ne- concubine Marie I derlands Operakoor was ingestudeerd door tamboer-majoor, Cor Olthuis. Het was al met al een voor stelling die de moeite van het aanschou wen zeer wel waard is en die, met enige wijzigingen, kan uitgroeien tot een Woz- zeck-opvoering van grote allure. Rob du Bois Isabel Strauss en Toni Blankenheim in „Wozzeck" van Alban Berg. (Van onze Haagse toneelmedewerker) „Arena", dat het seizoen zo innemend begon met Jan Staals „Schilderijenoorlog", heeft afgelopen zaterdag met een première in het Haagse Diligentia een waardevol programma aan zijn repertoire toegevoegd. Voor de middelbare schooljeugd schreef burg afkomstige Toni Blankenheim in de I t rans Vasen een intrigerend kijkje achter de schermen. Aan twee pseudo-toeschou- «,l0i^Olmenibel^VemS 7an jde eers,te orde wers (Wieteke van Dort en Hans Kemna) ivordt haarfijn uitgelegd hoe de reper- wera. Blankenheim, die deae rol reeds1 toirekeuze tot stand komthoe het schminken toegaat, de decors worden ontworpen en opgebouwd, terwijl de medespelenden van „Arena" tegelijk hun gevoeligheden wat betreft schouwburgnood, toneélcritiek en lange busreizen aan het licht konden brengen. die veel vaker heeft gespeeld, doseert de ge kweldheid van de held (anti-held) op bij zonder geraffineerde wijze over het ge hele stuk en wel zo, dat men eerst zou kunnen vallen over een zekere matheid, die echter later blijkt geheel te passen in het geheel van zijn opvatting over de fi guur van Franz Wozzeck. Louise Strauss speelde een sobere, maar juist daardoor I hemdsmouwen, vaak met humor geschre- zeer indrukwekkende Marie. ven, beantwoordt zeker aan haar doel: bij Jammer was, dat de figuren van de de rijpere jeugd interesse te wekken voor Hauptmann en van de Doktor minder het theater. „Arena" vond ter illustratie goed over kwamen. De Hauptmann kreeg, van het instructieprogramma „Spelender- doordat Paul Kuen hem al te gechargeerd wijs" een welhaast ideale éénakter van speelde, iets belachelijks, dat hij zowel Gogol, de 19e eeuwse Russische schrijver, bij Büchner als bij Berg volkomen die de verdorven maatschappij in het tsa DE INLEIDING van het toneel in mist, terwijl Guus Hoekman in de rol van de Doktor iets had van een stren ge maar uiteindelijk toch niet ongeschik te huisdokter, een hoedanigheid die vol strekt niet past bij de duivelse karak tertrekken die deze figuur heeft. Jammer renrijk op zo'n groteske wijze te kijk heeft gezet met reeksen karikatuurtjes, die nochtans diep menselijk zijn in hun heb belijkheden. Zijn korte spel „De Spelers" doet niet °°k' dat het nodig had geoor- voor „De Revisor" onder. Gogol tekent riuóp™ o (na,.vi]j scenes met een net nog niet boosaardige humor nine Tnlknml w span" de nietsnutten, die Tsjechov tot melancho- rnng volkomen brak. Bergs Wozzeck ne verleidden om hoort zonder pauze te worden uitge voerd het werk leent zich niet voor on derbreking. DE REGIE EN DE MISE-EN-SCENE waren verder voortreffelijk op een enke le uitzondering na. Ik denk aan de scènes bij de vijver, die leden aan een te verdoorgevoerd realisme. Ik denk aan de scène in het riet, waar door een ver keerde mise-enscène de spanning verbro ken werd. De muzikale leiding berustte bij An- dré Vandernoot, die in het begin even moeite had het nog niet ingespeelde Bra bants Orkest in het gareel te houden. Het Brabants Orkest, dat zich overigens ver der voortreffelijk van de zeer moeilijke taak die de orkestpartituur van Wozzeck vormt, kweet. Een speciaal woord van waardering verdienen de decors en kos tuums van Rudolf Kuefner, terwijl ik niet wil nalaten de nog niet vermelde solis ten hier lovend te noemen: Kurt Ruesche I een ondergaande we reld. De Russische schrijver heeft de naam de eerste voorzichtige stap naar de zwarte humor te hebben gezet en dat ge beurt in een hotelkamer, waar valsspe lers elkaar om het hardst bedriegen. Icharjov heeft zijn leven perfect georgani seerd, want met zijn gemerkte kaarten haalt hij in korte tijd de gelden binnen voor zijn welvaart. Drie broeders in het kwaad doorzien zijn trucs en sluiten met hem een verbond. Dan nog denkt Icharjov met de grote winst te kunnen gaan schui ven. Maar het trio blijkt over meer raf finement te beschikken en de berooide valsspeler kan niet anders verzuchten dan dat hij in een verdorven wereld leeft, waarin niemand meer te vertrouwen is. ZO'N BURLESKE met veel detaillering kan tot in het bizarre worden opge schroefd. Bert Dijkstra is in zijn spellei- ding niet zo ver gegaan. Hij is met een vrij schoolse voorstelling dicht bij huis gebleven en daarmee heeft hij tenminste bereikt dat de spelmogelijkheden van zijn acteurs niet werden geforceerd. Het werd een kostelijk stukje toneel ,dat alleen te gen het slot toen het moment van gro tere emotionaliteit juist iets teveel vroeg een enkele maal evenwicht verloor. Joop van der Donk was als de welge manierde valsspeler beter in zijn element dan als de bedrogen bedrieger. Ook Hans 'Ketnna was als een bleue aspirant-huzaari sterker dan als onthuller van een geraf fineerde opzet. De drie doortrapte man nen, die aan het langste eind trokken werden gespeeld door Johan Sirag, Jan van Kasteren en Willem Wagter. Schil derachtige typetjes werden voorts nog ge speeld door Henk Votèl, John Smit, Kees Waterbeek, Jan Korevaar en Donald Ber ger. Het decor van Lou Steenbergen wist met perspectivische vertekening het to neel op effectieve wijze te vergroten. Advertentie Bent u zeker van een Volkswagen tót- en-mèt. MET de degelijke noeste VW-lucht- gekoelde motor achterin. De motor die u nooit in de steek laat. Bij welk weer u ook start. MET de uniek beschermende, vier voudige lakiaag. MET de sterke, gladde, dichte bodem plaat. MET de hoge topsnelheid, die tegelijk kruissnelheid is (voor hoge gemiddel den!). MET de altijd voor u klaar staande VW-service (goedkoop in onderhoud, reparatie en onderdelen I). MET de hoge inruilwaarde. MET ruimte voor vijf. METmaar maak even een afspraak met uw VW-deaier voor een (vrij blijvende) proefrit in deze V.W. va. f 4990,-. Dan merkt u zélf dat de Volkswagen 1200 A een V.W. ia met met met Tót-en-mitl Charles Chaplin is begonnen met zijn regie van de film „Een gravin uit Hongkong". Men ziet hem hier (links) in een der Pinewood Studio's bij Londen tijdens een repetitie. Hij geeft aanwijzingen aan Sophia Loren, die de titelrol speelt. De vloeren van de in 1961 geopende stadsschouwburg in Heerlen zijn niet be stand tegen een dansende en hossende menigte. Een onderzoek heeft aangetoond dat de overspanning tussen de vier beton nen pilaren, die het grootste deel van de schouwburg dragen, in beweging komt wanneer in de foyer massaal gedanst wordt. Onder de vrijdragende overspan ning zal een extra ondersteuning aange bracht worden. Rumoer bij Studio-voorstelling (Van onze correspondent) De adjunct-directeur van het Haarlem se Frans Halsmuseum, de heer D. Schwagermann, leidde de bijeenkomst in. Hij sprak zijn voldoening uit over de talrijke aanwezigen. „Het had weinig ge scheeld aldus de heer Schwagermann °f Kloes had deze opening verzuimd; hij is namelijk aan een mooi sneeuw landschap bezig en als er véél sneeuw in de weilanden was blijven liggen zou hij niet hier zijn geweest". Hij bood me vrouw Kloes een boeket bloemen aan. De heer L. H. Trouw, hoofdambtenaar ter secretarie in Halfweg, vertrouwde zijrj gehoor de schroom toe waarmee .hij het' aanbod tot het houden van een inlei ding heeft aanvaard. De spreker gewaag de van Kloes' levensintensiteit. De heer Trouw prees de schilderijen van de 70- jarige kunstenaar om de rust die er van uitgaat. Na afloop van zijn inleiding werd de heer Trouw door de heer Schwager mann een boekwerk overhandigd. Petrus Chrysostomos Kloes werd op 31 oktober 1895 in Haarlem geboren. Ge- inspireerd door zijn vader, zelf een ver dienstelijk amateurschilder, begon P. C. HILVERSUM „Dit hebben we nog nooit meegemaakt", was het commen taar van acteur Aart Staartjes op de ge beurtenissen zaterdagavond in Schouw burg Gooiland in Hilversum. De toneel groep „Studio" speelde er het stuk „De Kneep" van Ann Jelicoe. Vlak voor het einde van de eerste akte stond een oude re bezoekster van de eerste rij op en riep: „Ik ga weg. Dit is schandalig". Zij zag kennissen op het balkon en gaf hen de raad óók te vertrekken. Nog een twintigtal toeschouwers, dat I zich had geërgerd aan dit spel van twee jongens en een meisje, voelde zich geno men en verliet de zaal. Het kabaal was zo hevig dat de acteurs zich niet ver staanbaar konden maken. Aart Staartjes riep tot de zaal: „We zullen even wach- len totdat die mensen weg zijn". Het me rendeel van het publiek reageerde met een luid applaus. „Ik vind dit wel leuk. I Die mensen komen tenminste voor hun mening uit. Ze vinden het niet mooi en I gaan weg. We willen zo graag dat er wat gebeurt; nou, er gebeurde wat. Overal wordt „De Kneep" met veel waardering ontvangen, maar natuurlijk gaan er ook wel mensen weg. Dit geschreeuw hebben we echter nog nooit meegemaakt", ver telde ons Aart Staartjes. De 70-jarige schilder P. C. Kloes. Kloes ook in zijn vrije tijd te schilde ren. In 1924 werd in Haarlem de Eerste Haarlemse Schilderschool opgericht waar hij zich meteen voor aanmeldde. Daar Het waren enerverende en prachtige I reportages, die we zaterdag en zondag te zien kregen van de Europese Schaats kampioenschappen. Schaatsen is een prachtige sport om op het scherm te volgen. Er gebeurden enkele zeer goed door de camera's geregistreerde schok kende drama's (valpartijen van Verkerk en Per Ivar Moe), het publiek in Deven- ter zorgde voor een geweldige nationale demonstratie en tenslotte was er ook nog Bob Spaak om alles op een zeer menselijke en ingehouden toon te com- mentariëren: „Mensen ik durf niet te De acteur Herbert Marshall, die 50 jaar In de showbusiness actief is geweest, is zaterdagochtend in zijn huis in Beverley Hills op 75-jarige leeftijd overleden. Hij speelde bij voorkeur een salon-type, de onberispelijke en correcte Brit, die zich geheel thuis voelt in een elegante omge ving. Marshall heeft een avontuurlijk leven gehad. Hij verloor een been in de Eer ste Wereldoorlog. Hij is vijï keer ge trouwd geweest en heeft een carrière ge had die het toneel, de stomme film, de geluidsfilm, radio en televisie omvatte. Marshall werd 23 mei 1890 in Londen geboren. Zijn vader was acteur. Toen hij 20 was, ging hij werken als assistent van een toneelmeester. In 1911 kreeg hij zijn eerste toneelrol. Zijn talent bloeide vooral tussen 1930 en 1940 toen de Britse kolonie HILVERSUM I 402m. 7.00-24.00 KRO, KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws. 7.45 KNAC/ANWB wegeninfor matie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Au bade: Licht muziekprogramma. 10.50 Lichtbaken, lezing (herhaling van zater dag jl.)11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lich te grammofoonmuziek. 11.50 Volaan. vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo licht ensemble. 12.20 Voor de boeren 12.27 Mededelingen, t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Draaien maar!! lichte grammofoonmuziek. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen grenzen (opn). 14.45 Zie, ik maak alles nieuw, godsdienstig programma, (herhaling van dinsdag jl.). 15.00 Licht orkest met zangsolisten (herhaling van zaterdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Oecumenische gebedsdienst. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Boekbespreking voor de kinderen. 17.50 Overheidsvoorlichting: De in Hollywood spelers omvatte als Charles Nederlandse Antillen en de E.E.G. Spre- Laughton, Ronald Colman, Nigel Bruce en C. Aubrey Smith. Hun rol werd min der belangrijk toen de filmindustrie zich meer tot Amerikaanse spelers ging wen den. Marshall speelde in onder meer „The Letter", „Foreign Correspondent", „Painted Veil", „Secrets of a Secreta ry", „The Razor's Edge", „The dark Angel", ,,A Bill of Divorcement", „Duel in the Sun", „Virgin Queen" and „Por trait in Smoke". Piet Beishuizen gaat aftreden als hoofd van de afdeling pers en public relation van Philips Fonografische Industrie in Baarn, omdat hij directeur wordt van de Commissie Collectieve Grammofoonpla ten Campagne (C.C.G.C.). De 51-jarige heer Beishuizen zal zich in zijn nieuwe functie gaan bezighouden met het organiseren van diverse „grand gala's". De heer Beishuizen is van plan om meer de nadruk te leggen op de cul turele functie van de grammofoonplaat. Zijn activiteiten zullen niet beperkt blij ven tot de „grand gala's", maar houden ook een geregelde publiciteit in over het wel en wee van C.C.G.C. ker: R. A. Ferrier. 18.00 Internationale volksliederen. 18.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie: Politiek commentaar door de heer H. A. Schu ring en de heer T. Tolman, beiden lid van de Tweede Kamerfractie van de C.H.U. 18.30 R.V.U.: Van twee Interna tionale Psychoanalytische congressen in Internationale congres 1920, door Dr. S. J. R. de Monchy, m.m.v. mevrouw drs. P. van Dijck. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.30 Promenade orkest en zang soliste: operamuziek. 20.10 Pianorecital (gr): moderne muziek. 20.40 Stereo: Ra- diophilharmonisch orkest en solist: klas sieke en moderne muziek. 21.30 Kerkor gelconcert: Klassieke muziek. 21.55 De zingende kerk: een bloemlezing uit het gregoriaanse repertoire. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw, godsdienstig program ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Disco rendez-vous. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grzmmofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Orgel- en pia nomuziek met ritmische begeleiding. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Lichte orkestmuziek (opn). 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 STereo: Altviool en piano: moderne en klassieke muziek. 14.00 Ik hoor, ik hoor, wat u niet hoort, lezing met grammo foonplaten. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Zang en pianospel. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte orkestmuziek (gr). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York cal ling. 17.20 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Ak- tualiteiten. 18.25 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Game lan: Indonesisch programma. 19.35 Klas sieke kamermuziek (opn). 20.00 Nieuws. 20.05 Wie Waagt, die zingt: liedjespro gramma. 21.45 Promenade-orkest en so list: amusementsmuziek. 22.5 Ik geloof dat.praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Ak- tualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek, 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen). NRU- Gezamenlijk programma 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr). 10.00 Nieuws. 10.02 Licht platenprogramma. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmuziek. 12.30 De Top Tien van deze week (gr). 13.00 Nieuws, eventueel, aktualiteiten. 13.02 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Klanken van eigen bodem (gr). 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziekjes (gr;. 15.00 Nws. 15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Tienerama: platenshow voor de tieners. NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Met vriendelijke groeten: ver- zoekplatenprogramma. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo foonplaten. 12.40 Weerbericht, mededelin gen, programma-overzicht en SOS-berich- ten voor schippers. 12.48 Lichte muziek. 12.55 buitenland persoverzicht. 13.00 Nws. en weerbericht, aansluitend beursberich ten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws. 15.03 Schoolradio. 15.45 Gevarieerd program ma. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Amusementsmu ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 17.15 Jazzmuziek. 17.45 Har- moniemuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte muziek. 19.45 Sport. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek 19.50 Causerie. 20.00 Lichte muziek. 20.30 Hoorspel. 21.45 Kamermuziek. 22.00 Nws en berichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Een gelukkig weerzien, een Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Flipper, TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding van de Communistische Partij van Nederland. 20.30 Dieren verdwenen, do cumentaire film. 20.55 Intermezzo. 21.00 De drie waarheden, speelfilm. (Beide keu ringen 18 jaar). 22.35 Journaal. 22.40-22.55 Socutera: Het sociale wijk werk, film van de Nationale Raad voor Maatschappelijk Werk. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA. 20.01 Tim Frazer, TV-film (deel IV). 20.30 Franse chansons. 21.00 Slaapt Vlaanderen zachtjes verder?: gesprekken met schrij vers over de problemen van de Vlaamse letterkunde. 21.45 Jazzprogramma. NTS: 22.10-22.15 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT^NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.32 Engelse les. (les 17 en herhaling les 16). 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 The Skymasters Show, muzikaal amusement t.g.v. 20-jarig bestaan van dansorkest The Skymasters. 21.20 Melissa, TV-spel (deel 1). 22.10 Helpers weg, eer ste ronde!: Internationale bokswedstrijden te Rotterdam. NTS: 22.50 Journaal. 22.55- 23.25 Teleac: Samen leven gen (les 13). NEDERLAND II ontving hij aanwijzingen van H. F. Boot zeggen dat hij het zal houden, het gaat met als gevolg dat Kloes zich vrijwel te goed". Het enige wanklankje dat ik meteen daarna op Boot's atelier verder kon noteren was het feit dat Verkerk en vormde. In 1933 vestigde hij zich als Schenk zondagmiddag middels een radio zelfstandig schilder en woonde en werkte reportage via de televisie (we kregen gedurende lange tijd in Haarlem, Spaarn- hen niet te zien, de beelden van de strijd woude en Haarlemmerliede. moesten ten behoeve van de andere lan- Werken van hem bevinden zich in het den gewoon doorgaan) achter elkaar kwa- Frans Halsmuseum en in particuliere verzamelingen (onder meer in Canada). Hij is reeds van 1933 lid van het Haar lemse kunstenaarsgenootschap „Kunst Zij Ons Doel". (Van onze correspondent) men vertellen dat hun schaatsenleveran- cier zo goed was. Het leek een beetje af gesproken werk, hoewel ik me voor kan stellen dat je in je emotie over een fijn gereden wedstrijd ook je schaatsen en dus ook je merk schaatsen dankbaar bent. Zaterdagavond had de VARA Theo, Do- rus en Mies ingezet en dan weet ieder een waarschijnlijk meteen welke pro- gramma's ik bedoel. Een uiterst nerveu- LONDEN Iemand die altijd grappen ze Joyce van der Horst uit Rotterdam nu en mor- NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Het grote avontuur, documentaire over de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika. (16e aflevering). 20.50 Demonstratie van koperen blaasin strumenten, met toelichting en klassieke en moderne muziek. 21.50 Onze man in Londen. NTS: 22.15 Journaal. CVK/ IKOR: 22.20-22.50 Dichterbij: religieus programma. maakt, wordt zelden ernstig genomen. Dit was dezer dagen het geval met de Engelse komiek en filmacteur Peter Sel Iers. Hij reed in Londen achter een gevaar lijk rijdende automobilist, die wild slin gerde, een verkeerspaaljte omver reed won in „Tel uit je Winst" de 1000 gulden met haar hobby „alles weten van Ada- mo". Hoe aardig hij het ook misschien bedoeld heeft, gezegd moet worden dat Theo Eerdmans met zijn opmerkingen tegen Joyce niet erg meehielp om haar wat rustiger te maken. Heel storend en tegen een trottoir botste, met grote snel- unfair vonden we ook wat hij op 't laatst heid langs Piccadilly ging en op Trafal gar Square een kleine wagen ramde. Peter Sellers gaf zijn chauffeur op dracht de wagen te volgen en hij deed dit totdat deze in de verkeersdrukte ver dween. Al die tijd trachtte Sellers, via deed: even wachten met het roepen van juist beantwoord" bij de laatste vraag. Na lange tijd was Manders weer op het scherm. Onze tv-humorist van het eerste uur is duidelijk wat corpulenter geworden, hetgeen niet zo erg past bij het de in zijn wagen aangebrachte radiotele- I slemielige en per definitie hongerige fi- foon, de politie te alarmeren, maar zijn guurtje van Dorus. Het begin van de pogingen waren vergeefs. Hij belde het I show deed wat gewoontjes aan. Maar Londense hoofdbureau van politie drie- met de doldwaze sirtaki-scène op het maal. De politieman noteerde elke maal I eind bewees Manders weer zijn vituosi- de bijzonderheden, maar weigerde op de teit voor dit werk. klacht in te gaan en hing op. De derde keer zei hij het niet belangrijk te vin- Mies-en-scène was wel goed maar min den. Sellers was zo woedend over de hou- der overrompelend dan de vorige keer, ding van de politieman dat hij een klacht waarschijnlijk omdat er te weinig pittige tegen hem heeft ingediend. onderwerpen bij waren. Het lijkt me de bedoeling van het programma dat Mies Vf1f71?\T zich soms tegenover iemand opstelt in- jLlE/VïlMy IVIUT/ll/il plaats van aardig met hen mee te pra- n .L,-i..L.l.„„ j i i ,en- Deze keer deed ze hiertoe een po- tine Nieuw Reedden ging bij high-s°«ety-nachtclubeigenaar «n«pLSYn b, er ln Ar"Stteod.aT °T; Kees Manders. welke niet helemaal ge- m"f A van het Stedelijk lukte. Dat Mies-en-scène live is werd Museum te Amsterdam een drietal fo- voor eens en voor altijd bewezen door umbesprekingen over raakvlakken tus- het opbellen van Kees Brusse. Zelfs de sen de beeldende kunsten, de littera- VARA schijnt het geheime telefoonnum- uur, het toneel, de muziek en de dans, mer van Brusse niet te weten, want het maar ook tussen kunst en techniek. Op duurde kwellend lang. Een opmerking van februari wordt gesproken over,,Het Mies tijdens het nerveuze wachten: „Ge- eksperiment; waarom" door Woody van Amen, Franck Gribling, dr. D. Hille- nius en Simon Vinkenoog, onder leiding van Pieter Brattinga. Op 25 februari wordt „het groepseksperiment in vorm, klank en beweging" door de medewer kers aan De Pier en Labyrint Armado, Peter Schat, Hans Sleutelaar en Peter lukkig dat Piet te Nuyl (VARA's tv-sectie- hoofd) in Boedapest is". De meeste indruk in dit 14-daagse programma maakte dr. Drees, die de „10 vragen" op een waar dige heldere en wijze manier beantwoord de. Rest mij van het programma van zon- - --.dag nog te vermelden dat de K.R.O. een Oosthoek onder leiding van prof. dr. N. Italiaanse musical-produktie naar een H. Frijda besproken. Op 11 maart wordt boek van Vicky Baum vertoonde (zo snel het thema De mens in het spel van de en verbluffend dat je er bijna moe van toekomst door prof. dr. Fred Polak in- werd) en dat „Stadhuis op Stelten" voor geleid en besproken door een forum be- het eerst in dit seizoen weer eens provin- staande uit prof. dr. H. Freudenthal. H. ciale kolder op ons afschoot Brandt Corstius, Constant en ir. H. Hart-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6