„Jan van Dommelen" met een modern mirakelspel vervelend maagzuur? UITVERKOOP NAAIMACHINES ODE 1966 KUIPERS NAAIMACHINEHANDEL n.v. „EEN VREEMDE BEZOEKER" nnmn Nieuwe Durbridge Linda Christian bezoekt „Luxor" in Haarlem Bewogen Beweging bij Jacques Esterel neem naluur-grijze CUvIy NEGCHI EFKU - GAZELLE en SPARTAN Geen Courrèges DINSDAG 25 JANUARI 1966 6 DE SANTPOORTSE TONEELVERENIGING „Jan van Dommelen" heeft haar seizoen deze keer enige maanden later geopend dan vorige jaren het geval is geweest. Reden van deze stagnatie was de keuze van het te spelen stuk, waarvan de opvoeringen door regisseur drs. A. M. van Steen niet verantwoord werden geacht, wanneer hier geen zorgvuldige voorbereidin gen aan waren vooraf gegaan. Vandaar dat men thans meer en langer heeft gerepeteerd, dan gewoonlijk bij deze vereniging gebruikelijk is. Overigens zullen de donateurs van „Jan van Dommelen" dit uitstel allerminst hebben betreurd, want het gevolg van deze gedegen en serieuze voorbereidingen zijn drie boeiende voorstellingen geweest, welke door het publiek in zaal „Zomerlust" te Santpoort met veel aandacht en waardering werden be keken. Freiburg moest Kokoschka schilderij teruggeven Jan van Dam Bekende merkmachines zoals met lichte lakschade of overjarig model worden gloednieuw voor SPOTPRIJZEN uitverkocht. ELECTRISCHE RINGSPOELMACHINES compl. in koffer 125.-, 135.-, 160.-, 175.-, 180.-, 190.-, 200.- enz. ELECTRISCHE ZIG-ZAGMACHINES compleet in koffer 225.-, 235.-, 250.-, 265.-, 275.-, 290.-, 300.- enz. GRATIS LES VOLLEDIGE GARANTIE EN SERVICE KI. Houtstraat 112 TELEFOON 11142 Première van „10.32" Succes voor De Groep De radio geeft woensdag T e le visie pro gramma (zo uit Parijs) PARIJS Maandag, in een or kaan van kleur, flitslicht en slag werk is de Parijse modeweek van stapel gelopen. De man, die voor dit tumultueuze begin zorgde, was hoe kan het anders de ont werper Jacques Esterel. Deze schrandere „vogel" dankt een goed deel van zijn publiciteit aan stunts. Deze keer had. hij de internationale modepers naar de filmstudio's van Joinville vlakbij Parijs ge haald om zijn collectie te tonen. Zijn vriend Jacques Tati, die daar momenteel opnamen maakt voor zijn nieuwe film „Playtime" had een dagje vrijaf genomen. Onder batterijen filmlampen aan de golf- ijzeren zoldering waren honderden gouden stoeltjes neergezet. Toch was er nog plaats tekort. De foto grafen, die voor de eerste keer in de geschiedenis van de haute cou ture werdefi toegelaten tijdens de show, zochten het daarom hoger op op het plankier waar de manne quins defileerden. Behalve die ori ginele entourage had de show van Esterel dit keer werkelijk iets te zeggen. Dat was dit: de goede, oude tijd van de haute couture is voorbij. nabeschouwingen Ad Interim Het litteraire klimaat in Vlaanderen GESPEELD WERD Alberto Casella's toneelspel in vier bedrijven „De vreemde bezoeker", welk stuk wel eens een mo dem mirakelspel is genoemd. Niet ge heel ten onrechte, want hierin wordt niets of niemand minder ten tonele gevoerd dan de Dood, die wil onderzoeken waar om het de meeste stervelingen toch zo onnoemelijk zwaar valt van dit leven af scheid te moeten nemen. Daarom neemt hij een menselijke gedaante aan, om zich aldus drie dagen anoniem onder de le venden te kunnen begeven. DE DOOD MET VAKANTIE! Geen bloem verdort nu meer, op het slagveld zwijgen de kanonnen, alle ongelukken hebben een merkwaardig gunstige afloop en de mensen ondergaan de zonderlinge sensatie niet ouder meer te worden. Want de Dood geniet thans als prins Sirki de Vitalba Alexandri gastvrijheid bij de her tog de Catolica, waardoor hij in de gele genheid is de mensen als hun gelijke gade te slaan en daarbij hun begeerten te observeren. Op deze wijze ontdekt hij het bestaan van de liefde, welke gevoelens hem tot dusver onbekend zijn geweest en hij constateert verder dat het leven voor namelijk waarde krijgt door de hoop op wederliefde. Ook komt hij als prins Sirki in contact met verscheidene charmante vrouwen, doch haar liefde is zinnelijk of berekend en kan hem dus niet bevredi gen, omdat hij zoekt naar een wezen dat de waarheid kent en desondanks niet voor de Dood is bevreesd. Tenslotte wordt hem door de etherische Grazia geschonken, waar hij steeds naar heeft gehunkerd: zij komt immers tot de overtuiging dat de Dood soms simpeler en eenvoudiger is dan het leven; ja, onder bepaalde om standigheden misschien zelfs begeerlij ker en zij vergezelt hem uiteindelijjc dan ook vol vertrouwen op zijn terugreis naar het andere en zo mysterieuze rijk. EEN DOOR ZIJN SYMBOLIEK en on gewoon gegeven bijzonder moeilijk te spe len stuk, waarvoor deze langdurige voor bereidingen volkomen verantwoord zijn gebleken. De resultaten van al die toe wijding zijn drie boeiende voorstellingen geweest, welke met bewondering konden worden bekeken. En dat waarlijk niet al leen door de verzorgde aankleding en omdat de dames zich hiervoor zulke bij zonder fraaie toiletten hadden aange schaft. Want daarnaast werd door allen met volledige overgave en begrip geac teerd, soms zelfs in zulk een mate, dat men de indruk kreeg alsof er door de re gie toch even teveel nadruk op de sym boliek van het spel was gelegd. Daardoor ontstond het gevaar dat de spelers geen normaal sprekende en handelende men sen meer werden, doch figuren in een soort kerstspel, die buiten de realiteit waren getreden. Dit neemt niet weg dat regisseur drs. A. M. van Steen alle res pect verdient voor de wijze, waarop hij van de talenten der spelers gebruik wist te maken, mede omdat de bezetting ze ker voor de helft uit leden van de jeugd groep bestond, die zojuist tot het „echte" ensemble waren toegelaten. Ook zijn groeperingen waren meermalen bijzonder fraai en logisch. PRINS SIRKI (DE DOOD) werd ge speeld door H. Vening en men zal als amateur maar een man moeten typeren, die door Alda wordt gekarakteriseerd als Advertentie Stop met slikken van middelen die u geen blijvende verlichting geven. Vraag de apotheker of drogist NORAC. Niets anders. NORAC brengt het maagzuur in gezond evenwicht. IfflÊ Wees goed voor uzelf en uw maag) Norac is 'n NORIT produkt (Van onze correspondent) BONN Het Stedelijk Museum van Freiburg heeft „Blik op de Binnenstad" (1963), van Oscar Kokoschka aan de ma ker teruggestuurd. Het gemeentebestuur bleek namelijk niet in staat de door Ko koschka bedongen 100.000 Duitse marken op tafel te leggen. Wel was het bereid 40.000 mark op ta fel te leggen. Burgemeester Kreidel dqed er nog 5.000 mark uit privé-bronnen bij en een met Kokoschka bevriende zaken man beloofde de nog ontbrekende 55.000 mark los te krijgen. Intussen had de schilder al een bod van 120.000 mark op zijn Freiburg-doek gekregen. Toen hem uit de gemeenteraad „ongekwalificeerde kritiek" zoals hij het formuleerde bereikte, besloot Kokoschka het schilde rij meteen terug te vragen. „de meest boeiende, meest dwingende en meest koninklijke", die zij ooit heeft ont moet. Zijn verschijning was dus telkens meer op het mysterieuze gericht en al werd daardoor zijn fascinerende aantrek kingskracht op de hem omringende vrou wen niet altijd even geloofwaardig, toen wist hij deze figuur door zijn articulatie en pastiek stellig een boeiende uitbeelding te geven. Naast hem speelde de jeugdige mejuffrouw W. Dortmundt een ontroerend zuivere Grazia, een bijna vergeestelijkt wezentje, dat met haar wensen en ge dachten al niet meer van deze aarde was. Een vertederende uitbeelding, waarmee dit actricetje haar promotie uit de jeugd afdeling volledig wist waar te maken. Maar ook de andere jonge spelers, zoals de dames A. Pootjes, en M. Nol en de heren H. Fonteyne en R. Tierolf mogen over hun debuut tevreden zijn. Bijzonder goed was voorts F. Dortmundt als baron Cesarea, die deze „Lebemann" met een beschaafde bonhommie een geestige en innemende gestalte gaf. Ook de dames G. Tabernal en A. Dortmundt wistn zich met de vereiste allure in dit society-mi lieu te bewegen. In haar totaliteit waren het dus weer uitstekende voorstellingen, zoals trouwens van „Jan van Dommelen" moeilijk anders kon worden verwacht. Advertentie Twee weken geleden hebben de kij kers in het oosten van ons land de nieuwste Durbridge reeds kunnen zien: de Duitse tv bracht Melissa tus sen 10 en 14 januari in de Duitse ver sie uiteraard op het scherm (met zulk succes, dat binnenkort een plaat van de Melissa-muziek in de handel wordt gebracht). De AVRO heeft de oorspronkelijke Engelse versie aangekocht en zal de drie delen van deze spannende thriller komende weken uitzenden, en wel: vanavond 25 januari, zaterdag 29 ja nuari en woensdag 2 februari via Ned. I. De foto toont Francis Durbridge (staand rechts) met naast hem Mi chael Peacock, hoofd van de BBC pro- grammadienst. Op de voorgrond v.l.n. r.: Sidney Newman, hoofd van de af deling drama van de BBC, de actrice Helen Christie, die de rol speelt van geheimzinnige Melissa en acteur Tony Britton, die de hoofdrol speelt van de journalist Guy Foster. TOT DE ZESTIEN theaters, die don derdag 27 januari de nieuwe Nederland se speelfilm „10.32" in roulatie brengen, behoort ook het Haarlemse Luxortheater. Ter gelegenheid van deze première (een openbare voorstelling) zullen enkele hoofdrolspelers, te weten de Amerikaan se filmster Linda Christian, de Neder landse toneelspeler Bob de Lange en de Amerikaanse filmregisseur Arthur Drei- fuss tijdens de tweede avondvoorstelling (21.15 uur) dit theater bezoeken. De we reldpremière van „10.32" is op 26 januari in het Lumièretheater in Rotterdam. DE MUZIKALE OMLIJSTING van de film is van Dolf van der Linden, die beat- muziek, die wordt uitgevoerd met mede werking van het zangeresje Daniella en The Explosions, is van Joop Portengen. In de pauze van deze voorstelling zingt Daniella „Beware, beware" uit deze film. The Explosions zullen vooraf en eveneens tijdens de pauze muziek ten gehore bren gen. De Zandvoortse coureur Rob Slotema- ker zal de filmgasten die avond aan het publiek voorstellen. De film is voor een deel opgenomen in Haarlem en omgeving, zoals de Kennemerduinen (Pamassia) en Zandvoort. Ook speelt de zaal van het Haarlemse kantongerecht in de film een belangrijke rol, waar met name vele Haarlemmers een figurantenrol hebben vertolkt. Gezien de te verwachten drukte laat de NZHVM haar autobussen die avond tus sen 21 uur en 24 uur niet stoppen bij haar bushalte voor „Luxor", maar ruim vijftig meter verderop in de Grote Houtstraat. Als uitzondering zal de hoofdfilm „10.32" deze avond ook op het „titeluur", 10.32 uur, beginnen. De tentoonstelling van De Groep in de Haarlemse Vishal is een groot succes ge worden. Zij is bezocht door 32.000 betalende be zoekers. Er zijn aankopen gedaan tot een bedrag van '12.000. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichte. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.32 Zingen in de morgen: platen en praten. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Mo dern pianoconcert (gr.) 10.30 Morgendienst 11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.15 Schoolradio. 11.45 Lichte grammofoonmu ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Nederlands hervormde kerkdienst. 13.00 Variant: ac tualiteiten, reportages, berichten en lich te grammofoonmuziek. 13.40 Koorzang: volksliederen. 14.00 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel (43.). 14.20 Klassiek strijkkwartet (gr.) 14.50 Koorzang (opn.): geestelijke liederen. 15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Licht instrumentaal kwartet. 17.20 Euro- jazz. 17.50 Overheidsvoorlichting: Mens en samenleving. De Staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk Z. Exc. C. Egas, spreekt over maatschappelijk werk en opbouwwerk. 18.00 Kinderkoor: volksliedjes. 18.15 Klas sieke grammofoonmuziek. 18.30 Het Spek- trum: nieuws uit de protestants christe lijke organisaties en het wekelijks CNV- journaal. 18.50 Meisjeskoor en orkest (gr) 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Leger des Heilskwartier (gr.) 19.50 We reldpanorama. 20.00 Stereo: Licht instru mentaal kwintet. 20.25 Gelders orkest en solist: klassieke en semi-klassieke mu ziek. 21.15 Gezin en familie in het Haussa- dorp Matameye, lezing. 21.30 Operafrag menten (gr.) 22.00 Sport in 't kort. 22.10 Grammofoonmuziek of mededelingen. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Mozartvleugel: klassieke muziek. 23.00 Balans van een land: financieel- economische beschouwing (I). 23.15 Pla- tennieuws. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek en reportages. (7.30 Van de voorpagina praatje. Aansl.: evtl. wegeninformatiedienst) 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek en reportages. 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de vrouw. 9.05 Klassieke grammofoonmu ziek. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Radio Kamerorkest en so listen (opn.): klassieke en moderne mu ziek. 12.00 Stereo: Licht instrumentaal septet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Nieuws. 12.30 Stereo: Salonorkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Aktualiteiten en kalender. 13.25 Orgelspel: amusementsmuziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Omroep orkest en solist (opn.): klassieke en mo derne muziek. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Stereo: Tango-Rumba orkest en zangso listen. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks partij. Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 VARA's Popshow: dans- orkest en solisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistieke staal kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor: licht programma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Ste reo: Metropole-orkest en zangsolisten: amusementsmuziek. 21.45 Na de nacht, documentaire over Israel. 22.15 Lichte or kestmuziek (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Ak tualiteiten. 22.50 Weerklank: muziekrevue. 23.35 Pianorecital (opn.): semi-klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (FM-kanalen) NRU Gezamenlijk programma. 9.00-15.00 Voorbereid door KRO. 15.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU/KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht ge varieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Betty: licht pla tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktua liteiten. 11.05 Licht platenprogramma en praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Aktualiteiten. 12.05 Licht, gevarieerd platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Licht platenpro gramma. NRU/AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes (gr.) 16.30 Rhythm and blues (gr.) 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 De zingende bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, programma overzicht en SOS-berichten voor schippers 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en beursbe richten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio. 14.20 Meisjeskoor. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Zangspel. 15.00 Nws. 15.03 Zangspel (vervolg) 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazzmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Causerie. 18.50 Sport. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Klassieke mu- en berichten. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.32 Engelse les. (les 17 en herhaling les 16). 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 The Skymasters Show, muzikaal amusement t.g.v. 20-jarig bestaan van dansorkest The Skymasters. 21.20 Melissa, TV-spel (deel 1). 22.10 Helpers weg, eer ste ronde!: Internationale bokswedstrijden te Rotterdam. NTSj: 22.50 Journaal. 22.55- 23.25 Teleac: Samen leven nu en mor gen (les 13). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Het grote avontuur, documentaire over de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika. (16e aflevering). 20.50 Demonstratie van koperen blaasin strumenten, met toelichting en klassieke en moderne muziek. 21.50 Onze man in Londen. NTS: 22.15 Journaal. CVK/ IKOR: 22.20-22.50 Dichterbij: religieus programma. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NCRV: 17.00-17.35 Voor de jeugd. NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting (les 3). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les (Les 17 en her haling les 16). VPRO: 19.35 Voetbal, vroeger en nu ,een programma over de kwaliteit van het Nederlandse voetbal. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Wat bezielt U?, een magazine met onderwer pen, waar psychologie aan te pas komt. 20.50 Licht instrumentaal kwartet. 21.15 Randfiguren: programma gewijd aan een chansonier. 21.50 Versier de leegte, korte speelfilm. 22.20 Extra. NTS: 22.30-22.35 22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken, programma over dieren. 20.20 't Is zó bij de luchtmacht, TV-film (deel 10). 20.45 Koningsgambiet, fragmenten uit koningsdrama's van Wil liam Shakespeare (deel 2). 21.40 Boeren, burgers en buitenlui: een programma voor mensen die naar de stembus mogen. 22.05 Dagsluiting. NTS: 22.10-22.15 Jour naal. (Van een medewerkster) Het voorrecht om goed gekleed te gaan is niet meer voorbehouden aan een paar honderd welgestelde vrou wen. Sinds een paar jaar zoeken de Parijse ontwerpers naar nieuwe we gen om geld te maken. Sommigen en daar hoort Esterel nu ook bij maken kleren die in prijs kunnen concurreren met die van andere landen als Amerika en Engeland. Esterel mikt met zijn nieuwe collectie vooral op de piepjonge vrouw ze mag niet ouder zijn dan 25 die gek is op „wilde kleertjes". De hele collectie was eigen lijk een grote bewogen beweging. De yeah-yeah muziek achter een groot matglazen raam incluis. Alles aan de kleertjes is'veranderlijk, kan worden omgekeerd, of worden verschoven. Kortom er kan oneindig mee wor den gevarieerd. Het begint al bij de strandkleding. Om „integraal" bruin te worden, in- cups van de bh, die met ringetjes aan een balein zijn vastgemaakt, kunnen worden verschoven naar de rug. Wie dus met de blote borstjes in de zon wil, kan dat nu. Men zou het een veilige monokini kunnen noemen. Er over- troduceert Esterel de gordijn-bikini. De heen droegen de mannequins super korte chemisiers met pop-art motie ven, die aan twee kanten draagbaar zijn. Echte boulevardkleertjes zijn de zogeheten bretel-dresses. Dat zijn ook al weer heel korte tunieken, waaronder kniebroeken uitsteken. De golfjes op de tuniek en de omslagen van de pan talons kunnen worden omgedraaid en hebben dan weer een andere kleur. De voeten van de mannequins staken in sandalen met plastic randen. Esterel doopte dat schoeisel dan ook heel toe passelijk cockpit-schoenen. Jacques Tati zelf leverde ook een bijdrage aan de show. Hij had een badjasje ontworpen met een in de kraag ingebouwd luchtkussen. Ideaal om op het strand te liggen. Minder geslaagd waren de banier- jasjes van Esterel: twee vierkante lappen steeds veelkleurig opge hangen aan een stijf balein aan de schouders. De jurkjes eronder min stens vijftien centimeter boven de Een trapezium-japon van Jacques Esterel, uitgevoerd in geel en oranje met marineblauwe strepen. Het hoofd dekseltje is in een pijpvorm gemodel leerd. knie, waren heel wat aardiger: een beetje gerend en met kleuren ingewe ven cirkels en vierkanten. Het materi aal dat Esterel gebruikt, is niet duur: heel veel linnen en katoen. Ondanks de veelkleurigheid van de ontwerpen meestal pastel werd het nooit bont. Esterel's wildste idee was z'n kaleidoscoop-jurkje. In Londen zou dit ontwerp het zeker doen. Het bestond in feite uit 2 japonnetjes. In de bovenjurk zijn ronde en vierkante ga ten geknipt, waardoor de veelkleurige stof van de „onderjurk" heen komt kijken. Door die „onderjurk" naar links of. rechts te schuiven dat gaat deel gemakkelijk door middel van bre tels is er steeds een andere kleur door de kijkgaten te zien. De accessoires zijn al even wild en gek: sigarettenpijpjes in de vorm van lieptunesvorken, of orgelpijpjes. Pet ten met doorzichtige plastic kleppen en vilthoeden in de vorm van oorkonden met opgerolde randen. Een bijzonder ingenieuze vondst waren ook de jurk jes waar het midden voorpand ver wisseld kon worden door lange ritsen. Handig en lekker gek waren ook de korte cocktailjurken, die heel handig 3en lange rok verborgen hielden on der de armsgaten. PARIJS De Franse modeontwer per André Courrèges zal dit seizoen geen shows houden. In afwachting van de reorganisatie van zijn modehuis zal hij zich beperken tot het maken van modellen voor slechts enkele goede kennissen. Met deze beslissing houdt Courrèges, die verleden jaar be roemd werd met zijn korte en geome trische modellen, de modewereld nog langer in spanning omdat hij ook in het najaar geen collectie toonde. fWWWtAft/WWAfWWWWWWWIAAAft/tAft/WWWWWWIfWWWWMWWWWWWVWWI/WWWIWfWtAAfWWWWWWWWIlWWMWIAWftfWW schap, Ward Ruyslinck en Hubert Lampo zich geen zorgen maken. Ruyslinck vond zelfs, dat Vlaanderen zich gaat bewegen in de richting van een Europees niveau. Lampo en Walschap waren iets gematig der, maar bleven toch wel van mening dat, zoals zij het noemden, „de generatie van Claus" Vlaanderen vast en zeker voor insluimeren behoedt. Volslagen andere gedachten hielden Weverbergh, Hugo Claus en vanzelf sprekend Hugo Raes er op na. Het was enigszins angstaanjagend Weverbergh in ongezouten termen zijn misnóegen over de stand van zaken op dit ogenblik uit de doeken te horen doen. Hij sloeg hard toe, zoals hij dat deed in het tijdschrift „Bok" en nog doet in „Mep". Raes deed niet voor hem onder en noemde Vlaan deren cultureel achterlijk, onderontwik keld en alleen goed voor zesderang» schrijvers, waardoor alle echte kunste naars uitwijken naar Nederland en ande re landen. De enige oplossing leek hem deze: men zal van hogerhand moeten in grijpen, anders blijven we doorsukkelen. Claus zei dat alleen een goede dictator verandering zou kunnen brengen. Met een goede dictator bedoelde hij „iemand met heel veel goede smaak, die de men sen die het nu voor het zeggen hebben, opruimt". Louis-Paul Boon bleek zich voor het inslapen van Vlaanderen niet zo erg te interesseren en zich meer te ver diepen in zijp nieuwe boek over het ont staan van het socialisme. Jammer dat dit programma niet op het eerste net te zien was. Een half uur voor het begin van de maandagfilm maakte Mouloudji in VARA's „Sur un Air de Paris" op het tweede net zijn come-back, waar vooral de liefhebbers van het Franse chanson met ongeduld naar zullen hebben uitge keken. Maar die hernieuwde kennisma king is op een forse teleurstelling uitge lopen. Van de oude glans van Moulou- dji's stem is bitter weinig overgebleven. Als „voordrachtkunstenaar" tussen de nummers in is de nu 40-jarige chanson nier, die rond 1950 grote triomfen vierde en zo ongeveer het populariteitspeil van een tienerster bereikte, nog altijd perfect. Alfred Kossmann probeerde in zijn let terkundige rubriek antwoord te krijgen op de vraag: „Slaapt Vlaanderen zacht jes verder?" Onder deze titel publiceer de Hugo Raes indertijd in de Nieuwe Gazet vijf artikelen over het wel, maar vooral over het wee van de Vlaamse litteratuur. Kossmann liet zeven Vlaamse schrijvers aan het woord, die in korte interviews hun hart konden luchten over het huidige litteraire klimaat in hun land. Daarbij bleek dat Gerard Wal-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6