1 1 L V 1 Betsy Westendorp-Osieck exposeert Werk van Rob Clous en Otto Heuvelink NEGEN MUZEN 1 Frank Martin komt te Haarlem eigen werk dirigeren Morgen concert in Waalse kerk „Collage" van Otto Ketting een graploze grap ZON TE HUUR Goede VPRO-avond OSRAM lampen DONDERDAG 27 JANUARI 1966 11 Werk van 85-jarige schilderes PHILIPS HOOGTEZON VERHUUR INSTRUMENTHANDEL In Artificia Bob Buys Bob Buys Alan Searle erft van Somerset Maugham Maken de „Stones" muziek of slechts 'n geluidsshow? nabeschouwingen - Componist van moderne oratoria AL EERDER WERD OP DEZE plaats de aandacht gevestigd op de uit voering op 3 februari a.s. van het passie-oratoruim „Golgotha" van Frank Martin, onder leiding van de componist. Martin, die van geboorte een Zwitser is, heeft in ons land (hij woont te Naarden en is getrouwd met een Nederlandse) voorol bekendheid gekregen door zijn „Petit Sympho- nie Concertante" voor piano, harp, clavecymbel en dubbel strijkorkest, dat door vrijwel alle symfonie-orkesten gespeeld is. Ook met zijn oratorium „Le Vin Herbé" op de Tristan-legende van Joseph Bédier, onder meer twee maal uitgevoerd door het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Felix de Nobel in het Holland Festival, verwierf hij zich bewondering voor zijn muzikale zeggingskracht die gebaseerd is op een persoonlijke omsmelting van het klankmateriaal tot een eigen, herkenbare stijl. Met als solisten Gijs en Vera Beths en Klaas Bolt De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I Paul Deen verlaat Tingel Tangel Ad Interim Boek over Hemingway inzet van proces De vorige maand werd de Amsterdam- te Joffer Betsie Westendorp-Osieck 85 jaar en dit vroeg om een tentoonstelling van haar werk, die bijde Amsterdamse kunsthandel Santee Landweer te zien is. Het oudste hier aanwezige werkstuk is haar zelfportret uit 1915, het mondaine portret van een mooie jonge vrouw. De frisheid is nooit uit haar werk geweken; dat blijkt uit een stilleven, dat vorige maand van de ezel kwam. Vergeleken bij het werk der andere Joffers heeft Betsie Westendorps kunst altijd iets ver fijnd mondains. Met het veranderen van de tijd voelt men dan soms een en ander dan wel als even wat modieus. Het mo dieuze kan best zeer aantrekkelijk zijn, maar het veroudert ook. Dat viel me toch wel op op deze expositie. ER IS ECHTER VEEL dat even levend voor ons kan blijven als het in de tijd van ontstaan was. Ik denk dan vooral aan de stadgezichten, die zij uit haar venster schilderde, waaronder bruggen in aanbouw, en waarmee zij dus buiten haar eigen interieur trad. Zo zijn ook haar reisschetsen altijd kostelijk ge weest. Waar sprake is van een zekere historische waarde van ^bij voorbeeld ,haar portretten kan zij ons vervullen van een zekere nostalgie naar een nabij verleden, dat door haar voordfctcfit töch lêirënd bleef. Ik denk nu aan een portretje van Advertentie reeds vanaf 10,— per maand MEDISCH Wagenweg 124 Telefoon 14461 Schoterbosplein 19 Tel. 51088 HAARLEM IN ARTIFICIA te Heemstede wordt tot 17 februari grafiek van Rob Clous en ke ramiek van Otto Heuvelink geëxposeerd. Clous' wijze van beelden is nogal uit zonderlijk en ter introductie is hij moeilijk te vergelijken met bekendere fi guren. Door zijn humor heeft hij wel iets gemeen met Hans Mulder. Beider werk kan iets decoratiefs hebben door vermen ging van figurale en abstracte motieven. Maar naar uiterlijk lijkt het niet op elr kaar. Het totaalbeeld van Clous' prenten kan doen denken aan een primitieve of ook Oosterse ornamentiek en zijn compo sities maken veelal een krachtige indruk. Wanneer men zijn prenten van dichterbij gaat bekijken blijkt er veel in te gebeu ren. Clous toont een groot plèzier in een doorwerking met kleine motiefjes en struc turen, die toch weer ondergeschikt blij ven aan de grote lijn van zijn composi ties. Bepaalde titels typeren wel zijn bi zarre fantasie. Ik denk aan bijvoorbeeld „Mélkboerenzondagsrit"Zijn door de jazz geïnspireerde verbeeldingen blijken aan te slaan en ook doen dat zijn „Dieren van de woestijn", waar ik dan meer con tact mee heb. Gezegd moet worden dat Clous' uitzonderlijkheid geen gezochte in druk maakt. OTTO HEUVELINK maakt keramiek, die te gebruiken is, keramiek, die een louter sierende functie heeft en keramiek, die te vergelijken is met vrije en soms ook aangepaste beeldhouwkunst, waarbij bovendien sprake kan zijn van figuratie ve zowel als abstracte kunst. De vormen van zijn gebruikskunst werden mede be paald door de draaischijf. Zijn fraaie va zen en potten maken een zeer stabiele indruk. Van de draaischijf kwamen ook op te hangen „plastieken", die te vergelij ken zijn met Oosterse vormen van kunst nijverheid. De vrijer te noemen vormen blijven dan toch ook typisch die van de pottenbakker, zijn afhankelijk van de mogelijkheden van de techniek van de ceramiek. En zo ontstonden plastieken, die men niet als door een beeldhouwer ge modelleerd ziet, terwijl toch sprake is van een vrije kunstvorm met recht van be staan. Pottenbakkers streven er dikwijls naar boven gebruikskunst uit te komen. Zelden zag ik het op zo overtuigende wijze als Heuvelink dat deed. Zelfportret (1915) van Betsy W estendorp-Osieck. haar collega Jo Bauer-Stumpff en dat van de poppenmaker Harry van Tussen broek. MEN BESEFT bij het zien van haar werk dat men bij een voorkeur voor het impressionisme toch moet erkennen dat de tijd om andere uitdrukkingsvormen is gaan vragen. Als de jongere Verwey zich dan wel eens graag wil zien als de laatste vertegenwoordiger van een periode schuilt daar veel waarheid in. Maar het beste werk van Betsie Westendorp be wijst dat met een impressionistische in stelling veel mogelijk blijft. Wij zouden niet verwonderd zijnals een schilderij als haar brug in aanbouw geschilderd was door een figuur die lang na haar geboren was. Nu al kan gezegd worden dat veel van haar werk het langer uit hield dan dat van moderner ingestelde figuren, die blijkens publikaties vroe ger nogal leken te gelden. Sclinitger-prijs 1966. Voor de Schrritger- prijs Zwolle 1966 zijn 29 orgelcompo sities uit negen landen in en buiten Europa binnengekomen. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een jury die bestaat uit Thomas Armstrong (Londen), prof. Wolfgang Fortner (Hei delberg) en Louis Toebosch (Tilburg). In het kader van het Holland Festival zal 16 juni in de Grote Kerk te Zwolle een feestconcert worden gegeven ter gelegenheid van de uitreiking van de prijzen. Aan het concert zullen mee werken de Nederlandse Bachvereniging, het Noordelijk Filharmonisch Orkest onder leiding van Charles de Wolff, en Albert de Klerk (orgel). (Van onze correspondent) LONDEN Alan Searle, Somerset Maughams secretaris en metgezel gedu- rend 34 jaar, zal uit de nalatenschap van de gevierde Engelse schrijver, die in de cember op 91-jarige leeftijd in Zuid- Frankrijk overleed, een bedrag van 58.000 pond (500.000 gulden) ontvangen. Searle ontvangt ook voor de rest van zijn leven de gehele opbrengst van het copy right van Maugham's werken. Daarna gaat deze naar een Engels litterair fonds, dat jonge schrijvers steunt. Voorts krijgt Searle het gehele inkomen dat de erfe nis oplevert, onder meer door de verkoop van manuscripten, en ook de inboedel van Maughams villa in Cap Cerrat. Het huis zelf gaat naar Maughams dochter, Lady Glendevon, met wie hij ja renlang op slechte voet stond. Er was o.a. een conflict tussen hen over de ver koop van Maughams collectie impressio nisten. Er zijn ook schenkingen aan di verse leden van het personeel tot een be drag van 7.000 pond (70.000 gulden). In de laatste jaren leverden Maughams boeken hem jaarlijks netto 20.000 pond (200.000 gulden) op. Maken de Engelse „Rolling Stones" muziek of brengen ze alleen maar, zoals een hoge gemeenteambtenaar van Mün- chen zei, versterkte geluiden voort die ze vergezeld doen gaan van showachtige li- chaamsbewegingn? Dit is de vraag die de Westduitse impresario Buchmann, die de beatgroep vorig jaar september naar München haalde, heeft voorgelegd aan een rechtbank in die stad. Hij is het niet eens met een besluit van de gemeente ruim 14.000 mark aan ver makelijkheidsbelasting te vorderen voor het optreden van de „Stones" dat naar het oordeel van de autoriteiten weinig met muziek te maken had. Er wordt in München een verschil gemaakt tussen to neel- en muziekopvoeringen, die vrij zijn van vermakelij ksbelasting, en sportwed strijden, dans- en circusvoorstellingen, waarvoor hoge belasting wordt geheven. „Oh, mijn Papa". Het gezelschap „Forum" zal in Theater Carré te Amsterdam vier voorstellingen geven van Burkhards muzikale blijspel „Oh, mijn Papa" en wel van 17 tot en met 20 februari. De regisseur is Albert Mol. Medewerken den zijn o.a. Lony Vonk, Louise Rettich. In zijn voetbaldocumentaire vroeg Her man Kuiphof zich af of de kwaliteit van het Nederlandse voetbal vergeleken met vroeger, zo veel beter is geworden. Hij sprak daarover met Kees van Dijke en ir. Ad van Emmenes („de techniek is niet zo belangrijk vooruit gegaan, maar wel de conditie en het positiespel") en liet frag menten zien uit FeijenoordAjax (1966), FeijenoordGo Ahead (1931), het Neder lands elftal tegen Ierland (1934) en ons nationale team tegen Engeland (1913). Van Emmenes vond het voetbal vroeger avontuurlijker, maar nu vooral qua tem po veel interessanter. Kees Dijke, zoals de Rotterdammers hem noemen, bleek meer te voelen voor het „touwtje om de broek" dan „alle poespas" van het mo derne voetbal. Kuiphofs conclusie: vroe ger individueler, simpeler en verrassen der, tegenwoordig wetenschappelijker, DE WENDBAARHEID van Martins stijl blijkt uit het feit dat hij, naast een groot aantal zuiver-instrumentale werken, zulke uiteenlopende onderwerpen heeft kunnen toonzetten als een komedie van Molière („Monsieur de Pourceaugnac" een prozagedicht van Rilke („Kornett Christoph Rilke"), een blijspel van Sha kespeare („De Storm") en 6 Monologen uit Hoffmannsthal's „Jedermann". Dat de herleving van het oude liturgische deama in moderne vorm hem ter harte gaat blijkt, behalve uit „Golgótha", uit de oratoria „Et in Terra Pax" voor het eerst uitgevoerd in 1945 te Genève, ter viering van de geallieerde overwinning en „Le Mystère de la Nativité". Laatst genoemd werk werd door de V.P.R.O., onder welker auspiciën ook de Haarlem se uitvoering van „Golgotha" plaatsvindt (in het kader van het 40-jarig jubileum van deze omroep), Kerstmis 1964 voor de microfoon, gébracht» FRANK MARTIN behoort tot de meest uitgevoerde componisten van deze tijd; zijn werk wordt in West-Duitsland thans zelfs méér gespeeld dan dat van een Béla Bartók. Zijn muziek dankt haar ontstaan voor een groot deel aan opdrachten van dirigenten, concertinstanties of omroep organisaties. De recente eerste Nederland se uitvoering van zijn orkestwerk „De Vier Elementen" door het Concertge bouworkest onder leiding van Bernard Haitink was een groot succes. Verschil lende van zijn composities (o.a. de spiri tuele „5 Etudes voor Strijkorkest") zijn op grammofoonplaten opgenomen, dik wijls onder leiding van Ernest Anser- met, de bejaarde, maar nog zeer vitale dirigent van het Orchestre de la Suisse Romande. Zonder direct modern te zijn in de speculatieve zin van het woord, kan men van Martin's muziek zeggen dat ze een dimensie toevoegt aan hetgeen voor de meeste luisteraars tot de traditionele wetmatigheden van het componeren be hoort. MEER DAN DE STROOM van enthou siaste reacties in de pers die de negentig vóórgaande uitvoeringen van „Golgotha" hebben opgewekt, zal men misschien ge troffen worden door deze mededeling van de domkapelmeester van Dresden, Erich Schneider, in een brief aan de componist: „Drie dagen lang werd ik aan één stuk Frank Martin door opgebeld door vrienden en musici die mij vroegen het werk te herhalen. Sinds de uitvoering zijn nu vier weken voorbijgegaan, en nog steeds word ik let terlijk dagelijks aangesproken door mensen uit het publiek, op straat, in de tram, of waar ik me ook maar bevind, soms volledig onbekenden, die mij hun dankbaarheid betuigen omdat ik hen in kennis bracht met uw heerlijke muziek"; Morgen, 28 januari, wordt in de Waal se Kerk aan 'het Begijnhof te Haarltem het derde concert gegeven in de serie van vijf, ten* bate van de- restauratie van de kerk. Het concert, dat aanvangt om 20.15, wordt gegeven door de organist Klaas Bolt en violisten Gijs en Vera Beths. Het programma vermeldt werken van Carl Phil. Em. Bach, Girolamo Fres- cobaldi, Jos. Haydn, Johann Peter Kell- ner, Hans Friedrich Micheelsen, Max Reger, Handel, Corelli, Albert de Klerk, Valentini, Heinrich Scheidemann en John Stanley. De met kaarsen verlichte kerk zal verwarmd zijn. Tijdens de pau ze is koffie verkrijgbaar. Het concert wordt opgenomen door de V.P.R.O. Gijs Beths (geb. 13-9-1933) ontving zijn opleiding van zijn vader Gijs Beths, Jos de Clerck (aan het Amsterdamse Conser- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek (7.30-7.32 Nws. 7.45 KNAC-ANWB wegeninformatie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.05 In de Platen- soos; verzoekplatenprogramma. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Lichte orkestmuziek (gr.) 12.00 Angelus. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Wissewassen, licht programma (herhaling). 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Iets voor u mis schien?: laatste nieuws voor de vrouw. 13.45 musiësta: licht muziekprogramma. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.35 Klassieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.30 Coda: muziek voor de jeugd (gr.). 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Brabants orkest met so listen: moderne muziek. 20.15 Gitaarduo (opn.): klassieke muziek. 20.45 Portret in muziek. 21.05 De kerk in het midden. documentaire n.a.v. de Kerkenbouwzon- dag. 21.15 Verzoekprogramma voor de mi litairen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Een film die afloopt, hoorspel. 23.30 Stereo: Moderne koorliede ren (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpa gina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Te land en te wa ter: informatief programma voor weg- en waterweggebruikers. VPRO: 9.40 Morgen wijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Romantische orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Koor zang (gr.). 12.00 Stereo: Lichte orkestmu ziek (opn.). 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Elektronisch or gelspel: lichte muziek. AVRO: 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Pianorecital (gr.): semi-klassieke en klas sieke muziek. 14.00 Carillonmuziek. 14.15 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd pro gramma. 15.25 Lichte orkestmuziek (opn.). VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: Van de andere kant, ervaringen van een heilgym- naste. 16.15 Gouden eeuw van Frankrijk (IV): oud-franse muziek (gr.). 16.45 Nws. voor de kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Nieuwe grammofoonplaten. 17.50 Ak- tualiteiten. ,18.00 Nieuws. 18.15 Deze week, praatje. 18.20 Lichte pianomuziek. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 Naar onze mening, kri tisch commentaar. 19.00 Ronduit, program ma voor de oudere jeugd. 19.30 Kunstkro niek. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziek van de 20e eeuw, muzikale lezing over hedendaag se muziek. 20.35 Carillonmuziek. 20.45 Joodse stemmen over Jezus, lezing. VARA 21.00 Het Brabants orkest en solist (opn.). moderne en klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 22.50 Lichte grammo foonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen) NRU Gezamenlijk Programma. 9.00-13.00 Voorbereid door AVRO. 13.00-16.00 Voorbereid door VARA. 16.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU-AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Vrolijk ochtendprogramma (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Operette-melodieën (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Gevarieerd platenprogramma. 12.00 Nieuws. 12.02 Internationaal Festival der lichte Muziek: Lichte orkestmuziek. 12.30 Dansorkest en zangsolisten. NRU-VARA: 13.00 Nieuws. 13.02 Licht instrumentaal septet. 13.30 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Orgelspel. 14.25 Licht gevarieerd platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02 Country and Western music (gr.). 15.30 Lichte orkestmuziek, solisten en koor (gr.). NRU-AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 De zingende bougie: gevarieerd platenprogramma voor de automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, programma- overzicht en SOS-berichten voor schippers 12.48 Amusementsmuziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe richt en beursberichten. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 17.15 Orgelmuziek. 17.30 Volks- dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Programma voor automo bilisten. 18.45 Sport. 18.52 Grammofoonpla ten. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokro niek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gewijde muziek. 20.30 Klassieke muziek. 21.30 Jazz muziek. 22.00 Nieuws en berichten. KRO: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS: 18.30 Teleac: Pech onderweg, cursus voor automobilisten (les 2). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Ver rekijker, internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. KRO: 19.35 De Flintstones, tekenfilm (afL 71). NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Roulette: muziek en dans. 21.20 'n Brief van de generaal, T.V.-spel. 22.50 Epiloog. NTS: 22.55-22.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Roostertele-tijd- schrift voor jonge mensen. 20.30 De schone heks, T.V.-film. 20.55 De lange hete zomer, speelfilm. NTS: 21.45 Zonder formules, documentair programma. 22.10- 22.15 Journaal. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT-NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. NCRV: 19.05 T.M.: een magazine voor tieners. 19.35 De Beverley Hillbillies, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV. 20.20 Waag de sprong, blijspel. 21.20 Zeg maar Jacco, zegt Jenny tegen Freddy: liedjes en dans. 22.05 Attentie: actualiteitenru briek. 22.30 Nieuw leven uit de Dode Zee: reisnotities. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Tim Frazer, TV-film (deel VI). 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Enigma, een bloemlezing uit een serie Amerikaanse TV-films: Langzaam op zwart, TV-drama. 21.45 Koning Klant, een programma voor en over consumenten. NTS: 22.10-22.15 Journaal. Advertentie v^torium) en voltooide zijn studie in de Meistèrkïasse van André Gertler aan de Keulse Musikhochschule. Gijs Beths was concertmeester van het Keulse Kameror kest (waarbij hij ook solistisch optrad), primarius van het Keuls Strijkkwartet, daarna naast zijn vader eerste con certmeester van de inmiddels opgeheven Nederlandse Opera en is thans eerste violist in het Concertgebouworkest en pri marius van het Amsterdams Piano-kwar tet. Gijs Beths Vera Beths (geb. 1-6-1946) ontving haar eerste lessen bij haar vader en volgt thans lessen bij Herman Krebbers. Op 14-jarige leeftijd won zij in de sec tie vioolspel het internationaal muziekcon cours te Wales. Zij trad als soliste op bij het Nederlands Studentenorkest en het Haarlems Jeugd Orkest. Zij is enkele malen opgetreden voor radio en televi- Vera Beths Wanneer „U had 't nog nooit zo goed" het huidige programma van Tingel-Tan- gel, is uitgespeeld zal dat ook het einde betekenen van de medewerking van Paul Deen aan dit cabaret, waaraan hij inmid dels acht jaar verbonden is geweest. Wat zijn verdere activiteiten zullen zijn heeft de heer Deen nog niet beslist. monotoner, maar kwalitatief beter voet bal. Drs. Rob Greiner toonde in een met veel goede smaak vervaardigde reportage over psychiatrische patiënten aan, hoe moeilijk het voor deze mensen is hun plaats in de maatschappij weer in te nemen: óf ze worden in de watten ge legd öf behandeld met een air van „je kunt wel zien dat hij in een inrichting gezeten heeft". Uit gesprekken met hoof den van psychiatrische centra bleek hoe negatief en afwijzend de houding van de meeste mensen tegenover volkomen ge nezen patiënten dikwijls is. Ernst van Altena besteedde in zijn „Randfiguren" aandacht aan chanson nier-dichter Georges Brassens. Van Al tena stelde niet alleen het programma samen, maar vertaalde ook weer de teksten. Annelies Bouma, Peter Blanken en Arnold Belderman vertolkten „De flui tist", „Arme Martij n", „De twee Ooms" (waar De Gaulle zich erg kwaad over heeft gemaakt), „De oorlog van '14-'18", „Huwelijksmars" en „Lied voor een Naamloze" heel gaaf. „Versier de leegte" van de jonge ci neast Eric Terpstra tenslotte kon mij niet bekoren. Het gegeven van het meisje dat in de „grote stad" haar verveling tracht te verdrijven door veelvuldig met honge rige jongemannen mee naar huis te gaan, is mager. Verder is Terpstra's stijl wei nig revolutionair: het is duidelijk dat hij van vele Italiaanse en Franse meesters een graantje heeft meegepikt. Dat zou niet zo'n verschrikkelijke ramp zijn, als dat niet zo opvallend was gebeurd. Da vrouw van Remco Campert, Lucia, heeft veel mee om een behoorlijke filmactrice te worden (een gevoelig, fotogeniek ge zicht bij voorbeeld). Haar spel in de rol van Simone was intgetogen, maar boeide toch nog te weinig. Het Hooggerechtshof van de staat New York heeft de behandeling van de zaak tegen de schrijver van een boek over Ernest Hemingway uitgesteld. Het proces is aanhangig gemaakt door de weduwe van de schrijver tegen A. E. Hotchner, auteur van het boek „Papa Hemingway'' dat op 7 maart zal uitkomen. De advocaat van Hotchner en zijn uit gever. Random House, voerde aan dat zijn cliënt meer dan twaalf jaar met Hemingway bevriend is geweest. Hij acht te het juridisch onhoudbaar dat gesprek ken met auteurs tot de litteraire nalaten schap van de auteurs zelf gerekend zou den moeten worden. Mevrouw Heming way stelt zich op het standpunt dat het boek van Hotchner bestaat uit stukken die door haar man zijn geschreven, trans cripties van bandopnamen met gesprek ken en ander materiaal dat in de nala tenschap van Hemingway thuishoort. (Van een muziekmedewerker) AMSTERDAM Nadat gisteravond de Franse dirigent Ernest Bour met het Con- certgeboutborkest de symfonie nr. 89 in f. grote terts van Haydn had gediri geerd, had op het podium een transfor matie plaats. Dirigent en musici verdwe nen. Na enkele minuten keerde een slag werker terug en begon op zijn pauken te trommelen. Het leek aanvankelijk een wat tastend improviseren, maar weldra ontluikte daaraan een ritmisch patroon. Inmiddels waren hem een tiental colle ga's slagwerkers en koperblazers gevolgd en namen het aangegeven ritme in hun spel over. Toen pas kwam de dirigent Ernest Bour naar zijn lessenaar en leidde deze muziek, die tóch een compositie bleek te zijn, vooral nadat nog een tiental musici waren komen aanlopen. Was dit een „happening"? Neen, eerder een „collage" zoals Otto Ketting het zelf noemt. De kwasi ordeloosheid vraagt in details de aandacht, tenminste als er wat gebeurt, maar er zijn ogenblikken dat er geen re den is om te luisteren. De reactie van de toehoorders op deze allereerste uitvoering van deze in 1963 door O.K. en W. opgedragen compositie werd iets meer geconcentreerd, maar al les bleek een graploze grap te zijn met als climax enige klankuitbarstingen. Deze verminderde en toen verlieten de musici het podium, geheel in navolging van Haydn's Abschied-symfonie. Het publiek aarzelde met applaudiseren. böëkënböëkënbciëlcënböêkëïS boekenboekenboekenboekenl boeken boekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boekenboeken lifl I ft II TUI II P CII boekenboeken WIJ UNIVINIjCN boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekeni boekenboekenboekenboekenl In de sgrie KRAMERS POCKETS-van- formaat zijn verschenen bij de uitgever W. VAN HOEVE in Den Haag: „Indruk ken van een Totok" van Justus van Maurik. bewerkt door H. Hardon met illustraties naar oorspronkelijke fotogra fische opnamen; „Zes zaken voor rech ter Tie" van Robert van Gulik, zes Chi nese detectiveverhalen met zes afbeel dingen door de schrijver vervaardigd in Chinese stijl (tweede druk); „An Irish man's difficulties with the Dutch lan guage" van Cuey-Na-Gael (twaalfde druk): „Eene aanmerklijke luchtreis" van Willem Bilderdijk, uit het Russisch vertaald met een inleiding en enkele aan tekeningen van Martien J. G. de Jong; „Moord in de Poort" van J. Presser. Als PRISMA-boeken zijn bij HET SPECTRUM in Utrecht Yerschenen: „Overpeinzingen van een Christen" van Thomas Merton (vertaling Cyprianus van den Bogaard); „De Nibelungen en ande re sagen" van Edmund Mudrak (vertaling N. van der Aa); „De slag bij Verdun" van Georges Blond (vertaling D. J. van Alkemade). Bij de Uitgeverij ANDRIES BLITZ in Laren is uitgekomen een bundel novellen door Joost de Klerk onder de titel „De huid van een vrouw".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11