Buster Keaton, een der grootste clowns van de zwijgende film Johan Kaart 50 jaar acteur Loes van Goor exposeert f •T San balm Filmcritiekprijs voor Jan Blokker Nieuwe film van Vittorio de Sica verboden Hedda Hopper overleden TV-verslaggevers hebben principiële bezwaren Hedenavond huldiging in Amsterdam „Nooit een cent subsidie gehad" NEGEN MUZEN WOENSDAG 2 FEBRUARI 1966 11 Geschil over Utrechtse catalogus bijna beslecht Luchtschilderij voor V.P.R.O.-televisie Filmcensuur in Italië I «fill RUWE HANDEH2 Bob Buys nabeschouwingen De radio geeft donderdag Televisieprogramma SALON DE BEAUTÉ MOLENDIJK SAUNABADEN Gevarieerde avond Nico Scheepmaker Buster Keaton, de acteur met het stalen gezicht, was indertijd na Charlie Chaplin wellicht de bekendste Hollywoodse komiek. Hij blonk uit in films als „De Gene raals" en „De Navigator". Hij kwam in 1917 naar Hollywood waar hij eerst samen met de komiek Fatty Arbuckle optrad. Ook al werd hij een van de duurst betaalde Sterren uit het vroege filmtijdperk, toch moest hij in 1934 zijn faillissement aan vragen. In het begin van de sprekende film wist hij zich te handhaven tot de dolle filmkomedies uit de mode raakten. Busters handelsmerk was zijn stalen gezicht, waarop vrijwel nooit een glimlach tijdens zijn spel verscheen. Op de vraag hoe hij daartoe gekomen was heeft hij eens gezegd dat dit reeds in zijn harde jeugd be gonnen was. „Toen ik zeven was begreep ik al dat hoe stommer ik mij hield, hoe meer er gelachen werd". Van de enkele jaren geleden weer op geleefde belangstelling voor de „gouden eeuw" van de filmkomedie profiteerde Keaton evenzeer als Chaplin, Harold Lloyd en Laurel en Hardy. Die „gouden eeuw" ligt tussen 1920 en 1930 en eindig de met de komst van de geluidsfilm. Bij het begin ervan had Buster Keaton zijn leerlingen-tijd bij Fatty Arbuckle, des tijds een grote figuur in de korte film klucht, beëindigd en stapte hij over naar de „grote" film van één uur en langer, waarin hijzelf de leidende rol zou spe len. De kleine Buster had als kind al de wereld van het theater en de variété le ren kennen. Zijn ouders waren acrobaten die met hun zoon, zodra deze daarvoor de leeftijd had, het trapeze-nummer The three Keatons vormden. Een vriend uit die tijd, later zijn regisseur, Edward Sedgwick introduceerde hem bij de film en het lukte de jongeman al gauw een eigen type te creëren, de man die nooit lacht, de man met het houten gezicht. In zijn latere films heeft Buster Keaton dit type uitgebouwd en verdiept en zo ont stond de prachtige komische figuur van de dappere lafaard, de man die weet dat het ongeluk op hem loert en die net als sommige dieren zich onbewogen en on bewegelijk houdt om niet door zijn vijan den opgemerkt te worden. Zijn hele hou ding drukt een zeker fatalisme uit, hij weet dat alles mis zal gaan, maar hij legt sich bij dit noodlot niet neer en hij zal er het beste van maken. Zo zien we hem ook in „The general", dat de naam is van het voorwereldlijke locomotiefje, waarop Buster Keaton ma chinist is als de Amerikaanse Burger oorlog uitbreekt. Hij wil de eerste zijn die zich aanmeldt bij het leger der Zuidelij ken, maar op het wervingsbureau vindt men hem als machinist waardevoller dan als soldaat en het uniform wordt hem ge weigerd. Vooral in de ogen van zijn meis je maakt hij daarmee een slechte beurt, maar als zijn „General" door de Noorde lijken gestolen wordt, waarbij ook zijn geliefde in handen van de vijand valt, is zijn kans aangebroken om held te worden. Met de inventieve bedrijvigheid die hem eigen is, gaat hij de dieven achterna, be leeft vele avonturen in de vijandelijke li nies en keert tenslotte met de gestolen locomotief terug, onderweg nog de strijd om een strategisch belangrijk punt tot een overwinning makend. De meeste komieken van naam uit die tijd stonden bekend om de zorgvuldigheid waarmee zij hun „gags", hun komische Invallen, voorbereidden en verzorgden. Van Buster Keaton was bekend dat hij zijn films nauwkeurig opbouwde en met het horloge in zijn hand de tijd voor iede re scène berekende. „Timing" was in die dagen een essentiële voorwaarde voor een geslaagde komedie en iedere maker van een filmklucht wist dat een amusante scène volkomen kon mislukken door een te langzaam of te snel effect. In een film als „The general" heeft iedere grap, ieder komisch effect een juiste aanloop en wordt op de goede sterkte geplaatst. Buster Keaton heeft veel van dit soort komedies gemaakt voor de door hem ge stichte maatschappij Buster Keaton Pro ductions, zoals „The navigator", „Go west, young man", „Battling butler" en „The cameraman", maar de geluidsfilm maakte een einde aan zijn carrière. De ze komiek die geen woord nodig had om zich verstaanbaar te maken en die zelfs met zijn onverstoorbaar gezicht zich voor iedereen duidelijk wist uit te drukken ging ten onder aan de sprekende film. Na 1930 werd hij in verschillende films weer de bijfiguur die hij in de eerste jaren van zijn filmloopbaan geweest was en toen het bioscooppubliek hem allang scheen vergeten te zijn, keerde hij terug in kleine rollen in „Sunset Boulevard" „Limelight" (van Chaplin) en „Around the world in 80 days". In 1962 heeft hij de moed gevonden „The general", waar van scenario en regie op zijn naam staan, opnieuw uit te brengen, voorzien van mu ziek en geluidseffecten. De Utrechtse wethouder van Onderwijs onder wie ook de Culturele Zaken ressor teren, de heer H. van der Vlist, heeft de directrice van het Centraal Museum in Utrecht opdracht gegeven een inlegvel, waarvoor hij de tekst samenstelde, te laten drukken en dit so snel mogelijk toe te voegen aan de omstreden catalogus, die hoort bij de tentoonstelling van Ita lianiserende landschapschilders. De catalogus is samengesteld door de heer A. Blankert, maar de directrice van het museum, mej. dr. M. E. Houtza ger en de adjunct-directeur drs. H. J. de Smedt, werden ook als samenstellers van de catalogus vermeld. Een commissie van deskundigen, die een onderzoek instelde naar het auteurschap, wees de heer Blan kert als de enige schrijver aan. De di rectrice kreeg toen opdracht een inlegvel aan de catalogus toe te voegen, waarop dit duidelijk stond. Dit weigerde zij, waar op B. en W. besloten de verkoop van de catalogus te blokkeren. Later stelde dr. Houtzager zelf een tekst voor het inleg vel samen. Maar deze is nu door de wet houder gewijzigd. De filmcriticus van het Algemeen Han delsblad, Jan Blokker, heeft in Utrecht de Graadt van Roggenprijs voor filmcri- tiek in ontvangst genomen. Het is de tweede keer dat deze tweejaarlijkse prijs is uitgereikt. Aan de Graadt van Rog genprijs (genoemd naar een bekende filmcriticus uit de vooroorlogse jaren) is een bedrag van 1.000,- verbonden. De jury, die de prijs toekende, bestond uit Charles Boost, Pierre H. Dubois en dr. H. S. Visscher. Deze laatste sprak de heer Blokker toe. Hij zei onder meer dat er nog steeds vormen van filmbesprekin gen voorkomen, die zich op een uiterst primitief niveau bewegen. Naar de me ning van dr. Visscher heeft de filmkritiek in zijn beste vorm een ontwerpend karak ter. Hij is voorts van oordeel dat de film (Van onze correspondent) HILVERSUM De Amsterdamse kunstschilder Rudi Bierman heeft de pri meur van het eerste „luchtschilderij" in de geschiedenis van de beeldende kunst. In de V.P.R.O.-televisie-uitzending „Ate- lierbezoek" van donderdagavond zal dit reeds lang verwaaide kunststukje te zien zijn. In opdracht van de kunstschilder heeft een piloot van het luchtreclamebedrijf Skylight" te Hilversum een abstracte te kening van Rudi Bierman met witte rook op 5000 meter hoogte tegen de blauwe lucht „geschreven". Rudi Bierman, die in zijn loopbaan onder meer de beroepen van kassier, borstelmaker, striptekenaar en acteur heeft vervuld, noemde 't lucht schilderij geweldig boeiend en spannend. Het werd gemaakt naar aanleiding van een serie schilderijen van Bierman, die vallende figuren voorstellen en die hij sa menvatte onder de titel „Vrije Val". Dr. H. S. Visscher uit Heemstede (links) overhandigt de enveloppe aan Jan Blokker. nog steeds wordt bedreigd door wanbe grip. Volgens dr. Visscher zijn Jan Blok kers kritieken de meest gretig en inten sief gelezen kritieken die de Nederlandse pers opbrengt. Zij kenmerken zich door kundigheid, stijl en visie. Deze heldere en zakelijke beschouwingen hebben we zenlijk tot een verbetering en uitbreiding van het Nederlandse filmklimaat bijge dragen. De uitreiking van de Graadt van Roggenprijs was een van de hoogtepunten van de Internationale Filmweek die in Utrecht wordt gehouden. Deze cinema- nifestatie „Première Nederland '66" wordt morgen besloten. De Italiaanse regeringscensor heeft de vertoning verboden van een nieuwe film van Vittoro de Sica, „Een Nieuwe We reld". De raad van censuur heeft er geen re den voor opgegeven. De film betreft het liefdesverhaal van een jongeman en een vrouw, gespeeld door de Franse actrice Christine Delaroche en de Italiaanse film speler Nino Castelnuovo. De Sica heeft meegedeeld dat hij in beroep zal gaan tegen het verbod. Hij is de regisseur van „Fietsendieven" en „Twee Vrouwen", waarvoor Sophia Loren een Oscar kreeg. De film zou begin februari in roulatie komen. Het verbod is niet officieel toegelicht, maar vernomen werd, dat het zijn oor zaak vindt in de omstandigheid, dat in de film wordt ingegaan op het vraagstuk der geboorteregeling. Propaganda voor geboorteregeling is in Italië nog altijd verboden, hoewel middelen ter voorkomin van zwangerschap mogen worden ver kocht. HOLLYWOOD Hedda Hopper, schrijf ster van nieuwtjes uit Amerikaanse filmkringen, is dinsdag aan een longont steking overleden. De vlijmscherpe pen van Hedda Hopper, geboren in 1890 in Ho- lidaysburg (Pennsylvania) werd door de bevolking van Hollywood als een besmet telijke ziekte gevreesd. Een dozijn woor den in haar dagbladrubriek, die door mil joenen gretig werd gelezen, konden een filmster maken of breken. Getooid met fantastische hoedjes ver scheen zij op partijtjes en premières om haar nieuwtjes te vergaren. Deze hadden dikwijls meer betrekking op het privéle- ven van de acteurs en actrices dan op hun werk. Zelf trad zij in de twintiger jaren in Broadway-revues en films op. Haar autobiografie, die in 1963 onder de titel „De waarheid en niets dan de waar heid" het licht zag, vond gretig aftrek. De filmacteur Michael Wilding was het echter niet eens met het geen zij daarin over hem en Elizabeth Taylor ten beste gaf. Het nationale N.T.S.-programma De t.v.-verslaggevers Pier Tania, Koos Postema (VARA) en Leo Kool (V.P.R.O.) voelen er weinig voor mee te werken aan het nationale N.T.S.-program- ma, dat op 10 maart ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg wordt uitgezon den. De „bemanning" voor deze omvangrij ke reportage wordt samengesteld door de actualiteitenrubrieken van de omroepver enigingen. Kees van Langeraad (N.C.R.V.) voert de eindregie. Leo Kool heeft inmid dels openlijk „op growd van principiële re denen" geweigerd aan de uitzending mee te werken. De V.P.R.O. zal tegen nem geen disciplinaire maatregelen nemen. ,Hij is volkomen vrij om te besffisserr'éf* hij wil meewerken" was vanmorgen het commentaar van deze omroepvereniging. Een definitieve weigering van Pier Ta nia en Koos Postema is nog niet gehoord. Deze reporters hebben wel meegedeeld dat zij „liever niet zouden meedoen", al dus de VARA, die eraan toevoegde dat er nog geen definitieve beslissing is ge vallen over de indeling van de reporters. Wel staat al vast dat de VARA drie re gisseurs wil afstaan, onder wie Pier Tania. (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Elfhonderd mensen zullen vanavond in ieder geval niet voor de televisie zitten om de voetbalwedstrijd Manchester United Benfica te zien. Die elfhonderd zullen in de Amsterdamse Stadsschouwburg verenigd zijn om te kijken naar het toneelstuk „Struisvogeleieren" door de toneelgroep Ensemble. De Stadsschouwburg zal waarschijnlijk het enige theater in ons land zijn dat geheel is bezet. Niet vanwege die „Struisvogel eieren", maar omdat Johan Kaart hierin de hoofdrol speelt, en vooral om dat Kaart nationaal zal worden gehuldigd wegens zijn 50-jarig jubileum als acteur. De ondanks zijn 69 jaren zeer vitale en goedgehumeurde Kaart zal bij de artiesteningang van de Stadsschouwburg een erehaag aantreffer van Amsterdamse studenten met brandende fakkels. NA AFLOOP VAN DE voorstelling wordt Johan Kaart gehuldigd, zoals dat in zo'n geval gebruikelijk is: door een lange rij sprekers, die overigens hebben aangekondigd zeer kort van stof te zul len zijn. De acteur krijgt ook het cadeau dat hem namens toneelminnend, musical- minnend, kortom Kaart-minnend Neder land wordt aangeboden. Het erecomité staat onder voorzitterschap van minister Vrolijk. De leden zijn afkomstig uit alle delen van het land. „Hoe hebben ze in hemelsnaam die voet balavond uitgekozen voor een huldigings avond", aldus de reactie van Johan Kaart, die moeite heeft om uit zijn her innering de stukken op te noemen waar in hij de afgelopen jaren heeft gespeeld. De waarschuwing van zijn toneelspe lende ouders: „Als je het hart hebt aan het toneel te gaan breken we je be nen", heeft hem er niet van weerhouden om op 19-jarige leeftijd als volontair te gaan werken bij de Koninklijke Toneelver eniging, waar hij in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn debuut maakte als dramatisch acteur in „Mea Culpa". „Na een paar maanden kreeg ik een con tract voor 30 gulden in de maand. Van dat geld moest ik een smoking kopen, een jabot, lubben en lakschoenen. Je moest in die tijd zelf voor je toneelkleren zor gen. Om niet te verhongeren nodigde ik me tegen etenstijd steeds bij allerlei vrienden uit". KAART HEEFT ONDER vele toneel directies gewerkt en heeft zelf vele jaren lang met een eigen gezelschap gespeeld. In de twintiger jaren verklaarden zijn collega's hem voor gek dat hij met Hen- riette Davids in een revue ging staan en daarna samen met Buziau optrad. Hij zegt er nu van: „Ik heb er nooit spijt van ge had. De ervaring die ik daar opdeed is mij ten goede gekomen in de Doolittle- rol in „My fair Lady". Johan Kaart is de afgelopen halve eeuw dramatisch acteur en komiek geweest, Visser-Neevlamliaprijzen 1966. Het Alge- meen Neaerninas Verbond' stelt, als uitvoerder van het testament van mr. H. E'. A.Wissü, "i*t I9H6 drie prijzen be schikbaar: een prijs van 4.000,- voor een compositie voor fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn; een prijs van 3.000,- voor een compositie voor harp-solo; en een prijs van 3.000,- voor een composi tie voor twee strijkinstrumenten of twee blaasinstrumenten, dan wel een strijk instrument en een blaasinstrument. De jury bestaat uit de heren Marius Flot- huis, Leonce Gras, Guillaume Landré, Marcel Poot en Louis Toebosch. Advertentie HANDCREAM deuitgedokterde' HANDCREAM „In 't Goede Uur" in Haarlem is voor de tweede maal werk te zien van een kunste nares, met wie de heer Grommers op de Haarlemse Kunstmarkt kennis had ge maakt. Zowel die kunstmarkt als het eta blissement van de heer Grommers kun nen dus een springplank betekenen voor hen, die aan het begin van een carrière staan. Loes van Goor, die grafiek in diep druk exposeert, verdient ook buiten Haar lem bekend te worden. Haar werk is vol doende kundig en toont een persoonlijke visie. Zij verbeeldt het om ons heen zicht bare, waaronder zeer Hollandse land schappen, en kan rekenen op haar fanta sie, die geladen kan zijn. DAT LAATSTE HERKEN ik aan een reeks van zes prenten, die zij alle kort weg „Landschap" noemde en die varia ties op één thema genoemd kunnen wor den. Die variaties getuigen van haar zin tot onderzoek van haar uitdrukkingsmid delen en -vormen. Directer naar de na tuur ontstonden prenten van Volendam, van houtloodsen in hun hier meestal zo waterrijke omgeving en van het land schap, waarboven zij een lucht zag, die zij verbeeldde op een wijze, waartoe het bestuderen van Jongkinds grafiek haar gebracht zou kunnen hebben. Het is ech ter niet onmogelijk dat die voor de lucht gebruikte uitdrukkingswijze indirect van Jongkind vandaan komt. Zij werkte een tijdje aan de Rijksakademie en zou be kend kunnen zijn met grafiek van de daar werkzame lector Willem den Ouden, die zijn bewondering voor Jongkind niet on der stoelen of banken steekt. LOES VAN GOOR heeft ook aan de Aca demie 63 bij Verpoorten gewerkt. Ik zie daarvan geen duidelijke invloed op haar wijze van verbeelden maar acht het mo gelijk dat daar haar fantasie gestimu leerd werd. Daar ook zou men haar ge stimuleerd kunnen hebben in de wijze waarop zij mensen in een omgeving ver beeldt. Zeker is echter dat zij een toch wel zeer eigen weg gaat. radio- en televisieacteur en musicalster en zelfs filmster. Hij had belangrijke rollen in twaalf Nederlandse films, en speelde 1600 maal de rol van Perlemoer in het successtuk „Potasch en Perlemoer" en 895 maal Doolittle in „My fair Lady". In alle vijftig jaren van zijn loopbaan heeft hij nooit een cent subsidie gehad. „Maar nu eet ik er eindelijk van mee" merkte hij op, doelend op de gastrol die hij bij Ensemble vervult. EEN GRIEF VAN KAART is dat velen neerkijken op het kluchtspelen. „Je be hoeft je in ons vak nergens voor te scha men. Kijk naar Cor Ruys, een man die naast prachtige rollen ook flutrollen heeft gespeeld. En ook die deed hij prachtig. De kunst bij kluchtspelen is dat je als acteur niet komiek moet doen, maar ko miek moet zijn. Het is jammer dat er in deze sfeer te weinig aan opleiding wordt gedaan." IN EEN FOLDER van het huldigings comité schrijft Wim Sonneveld over Kaart: „Hij is een van de acteurs die heel Nederland kent. Hij is een van de acteurs die bit zijn collega's grote bewon dering afdwingt. Hij is een geweldig ac teur, zelfs in een slecht stuk. Hij is een geweldig'collega,''zelfs na 700' voorstellin gen. Hij heeft tonnen verdiend voor de vermakelij kheidsbelasting Sonneveld schrijft ook: „Daarom heb ik, toen ik voor Higgins in My fair Lady werd gevraagd, de rol geaccepteerd op voorwaarde dat hij Doolittle zou spelen." „Daar ben ik een beetje kapot van", zei Johan Kaart gisteren. „Want dat heb ik nou nooit geweten". HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws; 7.45 KNAC/ANWB wegeninformatie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Licht grammofoon muziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Aubade: gevarieerd muziek programma. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Licht orkest en zangsolist (gr.). 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje en bijdragen van binnenlandse corresponden ten. 13.15 Promenade Orkest (opn.): amusementsmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Fanfare-orkest (gr.). 14.30 Klassieke kamermuziek (gr.). 15.00 Bij beloverdenking. 15.30 Samenzangprogram- ma: geestelijke liederen (herhaling van zondag 23 januari jl.)16.00 Stereo: Radio Filharmonisch orkest: klassieke muziek. 16.35 Semi-klassieke orkestwerken (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor met orkest (gr.). 17.30 Amusementsmuziek uit Wenen (gr.). 17.50 Sportrubriek. 18.10 Promenadeorkestamusementsmuziek. 18.40 Halte: programma voor de twinti gers. 18.58 Nieuws over de wedstrijd Ma rathon. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Koorzang.' geestelijke liederen. 19.4-5 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoor spel. 20.35 Samen uit - Samen thuis: Ster avondprogramma. 22.00 Moderne piano muziek (opn.). 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Moderne kerkorgelsonates (opn.). 23.15 Toonkamer, een veertiendaags muziek- periodiek in klank. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 lachte grammofoonmuziek. 8.45 Morgenwijding. 9.00 Bel Canto (gr.): opera-aria's. 9.40 Amusementsmuziek (gr.). 10.00 Voor de kleuters, 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Licht orkest en solist. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Licht ensemble met zangsolis ten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 BRT-Variété-orkest en vocaal ensemble: lichte muziek. 13.55 Huishoudelijke zaken, lezing. 14.10 Howland in Holland, geva rieerd programma (herhaling van dins dag jl.). 15.20 Stereo: Hobo, cello en pia no: klassieke en moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Voordracht. 16.20 Stereo: Pianoduo: moderne en klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.58 Nieuws van de wedstrijd Marathon. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij: Houden de lonen de prijzen bij? 18.30 Licht en semble met zangsoliste. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Gesproken brief uit Parijs. 20.00 Nieuws. 20.05 Kunstkroniek. 20.25 Stereo: Radiophilharmonisch orkest en zangsolisten: moderne muziek. 21.40 Niet allen keren terug, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Discota- ria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (F.M.-kanalen) NRU - GEZAMENLIJK PROGRAMMA 9.00-18.00 Voorbereid door VARA NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Gevarieerd muziekprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Licht platenprogramma. 12.00 Nieuws. 12.02 Top Talent Tijd: lich te grammofoonmuziek. 12.25 Actualitei ten. 12.30 Top Talent Tijd: lichte gram mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Melo dieën-Expres: licht gevarieerd muziek programma. 13.30 Rumba-orkest en zang solisten. 14.00 Nieuws. 14.02 Operettemu ziek (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Licht pla tenprogramma en tips voor de vrouw. 16.00 Nieuws. 16.02 Programma voor de tieners. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Geva rieerd platenprogramma (17.25-17.30 Ac tualiteiten). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe tophits. 12.40 Weerbericht, mededelingen, programma overzicht en SOS-berichten voor de schip pers. 12.48 Orkestmuziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht en beursberichten. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Fran se les. 16.24 Licht muziek. 17.00 Nieuws, Lichte muziek. 17.30 Zang en dans in weerberichten en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Zang en dans in Vlaanderen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportkroniek. 18.30 Voor het voetlicht. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Ontmoeting met Nancy Holloway. 19.00 Nieuws, weerberichten, radiokró- niek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Vrije politieke tribune: P.V.V. 20.00 Klas sieke muziek. (I.d. pauze: boekbespre king). 21.50 Gitaarrecital. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I KRO: 17.00-17.45 Voor de jeugd. NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting (les 4) 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Franse les. (Les 18 en herhaling les 17). 19.35 Nederlands Songfestival 1966 NTS: 20.00-20.20 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20-20.45 Melissa (deel III, eerste gedeelte). NTS: 20.45-22.25 Voetbal wedstrijd Manchester United—Benfica. AVRO: 22.25-22.50 Melissa (deel III, ont knoping). NTS: 22.50-22.55 Socutera. 22.55- 23.00 Tweede journaal. 23.00-23.30 Euro pése kampioenschappen kunstrijden van uit Bratislava. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Onze man in Keulen. 20.25 Bioscoop successen van weleer (IV): Schateiland, speelfilm uit 1935. (Beide keuringen: alle leeftijden). NTS: 22.05-22.10 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I VARA: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS: 18.30 Teleac: Pech onderweg, een cursus voor automobilisten (les 3). 19.00 Nieuws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker: internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. VARA: 19.35 Achter het nieuws. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Nederlands Songfestival 1966. VARA: Tel uit je winst, quiz. 21.20 Amerikaan se liedjes. 22.00 Als er geen zwarten be stonden moesten ze worden uitgevonden, toneelspel. NTS: 23.05-23.10 Journaal. o NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Concert voor jonge mensen: New York Philharmonic Orchestra en zangso liste. 20.50 Atelierbezoek. 21.20 Onaantast baar...., TV-film. 22.05 Extra. NTS: 22.20 Journaal. 22.25-23.253 Intervisie: Europese kampioenschappen kunstrijden te Bratislava. Advertentie GEZICHTSMASSAGE incl. masker en make-up ƒ7.50 Santpoorterpl. 1, Haarlem - Tel. 60643 Bus 2-3-4-71 Om maar meteen met het belangrijkste te beginnen: Piet Sybrandy zal in de fi nale „Ik heb je lief" zingen. Het was wel iswaar het liedje met de onnozelste en minst originele tëkst van de drie die hij zong, maar als men dat van mij eist wil ik wel toegeven dat het melodietje iets sprekender was dan de andere twee, al hield het bepaald niet over. We konden gisteren genieten van vier series, of eigenlijk van drie, want „Hu welijksvoorwaarden" en „Z-Cars" vielen ongeveer samen. Maar „huwelijksvoor waarden" kun je best een keertje over slaan zonder het idee te hebben dat je een grote kans verzuimd heb, welke ge dachte mij wèl bekruipt als ik iets van „Z-Cars" moet missen of van Tim Fra- zer. „Z-Cars" werd helaas doorkruist door de vijfde aflevering van „Ooggetuige" over Zuid-Afrika. Ik geloof dat er dit keer niets op Nico van Vliets methode viel af te dingen. Dominee Beyers Naudé (die laatst ook in het IKOR-programma aan het woord kwam) werd ruimschoots geïnterviewd, door Nico van Vliet (die voetje voor voetje over elke vraag heen schuifelt, bang er doorheen te zakken), de theoloog prof. Marais die een soort mid denstandpunt innam kwam ook aan het woord, evenals dr. Treurnicht, die de apartheid als een van de weinige domi nees in Zuid-Afrika nog met de bijbel in de hand verdedigt (Handelingen 17 20), Daarna richtte Van Vliet de aandacht op Transkei, het min of meer autonome Ban toe-gebied, met welks eerste minister hij een gesprek had. Na de volgende, laatste aflevering zullen we dus eindelijk weten welk standpunt Nico van Vliet zelf in neemt inzake de apartheid. In deze vijfde aflevering heb ik niets kunnen ontdekken dat aan het principe van de werkelijke objectiviteit afbreuk deed. Het programma „Kinderen of niet?" op Nederland II behandelde de ontwik keling van het ongeboren kind. In „Atten tie" besteedde de N.C.R.V. nuttige aan dacht aan het geldschieterswezen, en werd het als een misstand voorgesteld dat het doek „Juno" van Rembrandt naar het buitenland dreigt te worden verkocht. On geïnteresseerdheid van de museumdirec teur (zoals het werd voorgesteld) zal er wel niet de oorzaak van zijn. Krappe fi nanciële middelen, gevoegd bij het feit dat de oudere Rembrandt goed vertegenwoor digd is in Nederland, zullen wel eerder aan dit gebrek aan belangstelling ten grondslag liggen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11