„Première Nederland 66" in Utrecht was een grootse cinemanifestatie T.V. RADIO RADIO BECKER „Rood-licht-camera hakt knoop door Koplopers Stormvogels en VSV DE OPSTELLINGEN krijgen het niet al te moeilijk P "«tv* Initiatief van twee theaters werd nationaal evenement 5 Vinding van Maus Gatsonides Rampweekeind voor Nederlanders in Australië TOESTELLEN Fa. v. d. Outenaar Raave ZATERDAG 5 FEBRUARI 1966 C. Boost PHILIPS ERRES - ARISTONA BLAUPUNKT Geen huwelijkspostzegel *5 DEN HAAG. Nog juist door geel licht of juist al door rood licht. Over deze vraag debatteren vele automobi listen en politiemannen door het por tierraampje. Omdat het een kwestie is van enkele meters en tienden van seconden, kunnen deze twisten alleen maar worden opgelost door een auto maat: een exacte registratie van het welles-nietes. er zijn zóveel aparte geschenken in de stoutenbeek Kort nieuws Gerard van den Berg te Groningen benoemd Advertentie MET EEN DAVEREND NACHTFEEST dat zich van de Cinécave onder het complex Camera-Studio tot in de Utrechtse Raadskelder afspeelde, heeft de Cinemani festatie „Première Nederland 66" een afronding ge vonden die ze verdiende: levendig, opgewekt en gezellig. In die sfeer is ook het meer dan zeven dagen durende festival verlopen dat de deelnemers en uiteraard ook de initiatiefnemers en organisatoren uitgeput, maar vol daan na een week teruggaf aan hun dagelijkse arbeid. Het succes dat ik in een vorige beschouwing over het Utrechtse filmevenement enigszins prematuur vaststel de, is een feit gebleken. Het initiatief van de heren Wolff die aan de jubilea van hun theaters Camera en Studio enige luister wilden bijzetten, is onder de enthousiaste OOK DE TWEEDE helft van „Pre mière Nederland 66" bezat weer enkele hoogtepunten. Het accent bij de filmver toningen kwam te liggen op werk uit de Oosteuropese landen, Polen, Hongarije en Tsjechoslowakije en verder op de kor te film in België en Nederland. En werd chauvinistisch gezien, de eerste week- helft bepaald door de film van Nikolai van der Heyde, „Een ochtend van zes we ken", de gebeurtenis die de tweede helft tot een climax voerde, was de uitreiking van de Graadt van Roggenprijs voor de filmcritiek aan de criticus Jan Blokker. Dat gebeurde dinsdagmiddag in de Ciné cave, waar voor een gezelschap van ge nodigden, onder wie o.a. de heer J. G. J. Bosman, directeur van de Nederlandse Bioscoopbond, het juryrapport werd voor gelezen door dr. H. S. Visscher, de eer ste Graadt van Roggen-prijswinnaar, die na een inleidende beschouwing gegeven te hebben over het wezen van de filmcri tiek en de geaardheid van de filmcriticus, het woord richtte tot de prijswinnaar en o.m. opmerkte: „Film is in onze tijd tot een onmiddellijke, zeer persoonlijke ex pressie geworden, een „écriture", die voorheen slechts aan zeer groten en een zamen in de filmgeschiedenis was voor behouden. In dat „nu" prevaleert de mens boven de vorm, de communicatieve expressie boven de schoonheid, de sub jectieve boven de objectieve norm. Met uw beroemd en berucht geworden strijd kreet over „het geknutsel achter de snij tafel" heeft u, nu alweer jaren geleden, dit nieuwe geluid laten doordringen tot een filmcritiek die misschien wel eens te zeer geneigd was om te blijven kijken op het verworvene of met heimwee om te zien naar het bereikte. Het heeft u in een polemische posities geplaatst, maar de polemiek hebt u bepaald niet geschroomd, veeleer uitgelokt. U strijdt verbeten en hard voor uw „film-op-weg" en trapt be wust hard op vele tenen om ruim b'aan te maken voor „uw" film". EN TEGEN HET EINDE zei de heer Visscher: „De jury heeft zich bij haar beslissing bepaald niet willen mengen in een polemiek die nog altijd niet ten einde is en ook niet ten einde zal komen voor dat tegenstanders elkaar wellicht weer in een nieuwe filmvorm gevonden zullen hebben. Dat toekomstbeeld hoeft geen il lusie te zijn want er is één ding dat juist de tegenstrijdige critieken verenigt: de liefde voor de film". In zijn antwoord wilde de heer Blokker tot een soort „credo" komen, een verant woording van zijn standpunt, wat aller' eerst leidde tot een verwerping van de onderscheiding „art-houses", omdat hij het begrip „kunstfilm" niet erkende. Overigens was de naam die aan de on derscheiding was gegeven een welkome gelegenheid voor de spreker om in een boeiend betoog na te gaan hoe hij zich verhield tot de periode van avant-garde en filmliga waarin Graadt van Roggen en met hem filmestheten als Menno ter Braak, Hendrik Scholte, Simon Koster e.a. waren opgetreden en de film, volgens spreker, in het slop van het specialisme en de elite-mentaliteit hadden gebracht. Een uitzondering maakte Blokker voor de criticus L. J. Jordaan, wie hij een ere saluut bracht, omdat deze nooit andere pretentie had gehad dan bioscoopbezoe ker te zijn met miljoenen anderen. Alles bij elkaar werd deze prijsuitreiking een gebeurtenis met inhoud die onmiddellijk het polemisch gesprek deed hervatten. DIE OCHTEND waren drie korte Ne derlandse films vertoond die met over heidssubsidie tot stand waren gekomen en die, hoe verschillend van kwaliteit, gemeen hadden dat ze tot het nieuwe fil men gerekend konden worden. De enige bekende en enigszins ervarene in dit ge zelschap van jonge cineasten was Eric Terpstra („Versier de leegte", „De an der") die in „Eiland" in een nogal op zettelijke stijl van „zoom"-camera en on chronologische montage een avontuur vertelt van een zakenvrouw die met een impotente man getrouwd is en in het bui tenland een kortstondige liefde beleeft met een jongeman. Het weer eminente camerawerk van Gererd Vandenberg zorgt voor boeiende en soms overrompelende beelden, maar het dbor Terpstra bedach te scenario blijft op irriterende manier in tegenstelling tot 't vuurwerk van tech nische surprises dat de camera op het doek brengt. Mireille Darc en Venantino Venan- tini, die beiden op het slotfeest van de Utrechtse Cinemanifestatie aan wezig waren, in „Galia" van Georges Lautner. Uit een samenwerking van de filmers Karei G. Schmeink en Frans van de Staak, de kunstschilder Gérard L. van den Eerenbeemt en de componist Ton Bruynèl danken we een geheel aan geen traditie gebonden experiment, het twaalf minuten durende „Freem", waarbij op twee naast elkaar geprojecteerde „schermen" twee verschillende dingen gebeuren, rechts het ontstaan van een schilderij, links losse, op zichzelf staande bewegingen die aan de omringende wereld van de schilder ont leend zijn, maar door de wijze van op name en van montage abstracties worden van die wereld. Een en ander wordt bege leid door wat de makers „musique visuel- le" noemen, 'n samenstel van aan hout en metaal ontleende klanken die, alweer volgens de makers, visuele associaties moeten oproepen achter het geprojecteer de beeld, „waardoor in veel gevallen het gefilmde object opnieuw wordt losge maakt uit zijn functie". Het filmpje heeft bij mij niets opgeroepen, het heeft mij niets overgebracht, niets meegedeeld, waarschijnlijk omdat de makers te ver strikt zijn geraakt in hun theoretische opzet waardoor de argeloze toeschouwer voor een te gecompliceerd en te snel wis selend totaalbeeld wordt geplaatst om ook maar enigszins tegemoet te kunnen komen aan de door de filmers gestelde eis van keuze te maken en tot een her- structuering te kdmen. Zodat het hem ook niet lukt tot een vorm van creativi teit te geraken die Karei Schmeink in een programma-toelichting belooft aan wie welbewust kiest en vrij herstructu reert. EEN Z.G. BELOFTE, maar dan ook niet meer dan dat, zat in „Ik kom wat later naar Madra" van Adriaan van Dit- voorst die van de filmer als ondertitel .Enkele momenten uit een soldatenleven" had meegekregen en ter verklaring „Film is voor mij een kwestie van afrekenen. Dingen die je hinderen wil je kwijt. Aan leiding tot het maken van mijn eerste film was een onbenullig voorval, tijdens een herhalingsoefening". Dat onbenullige voorval, zoals verbeeld in de film, is dan een geval van militaire ambtenarij, waarvan een gewoon soldaat die overhaast verlof heeft gekregen we gens familieomstandigheden, het slacht offer wordt. Maar Ditvoorst haalt er nog van alles bij, vervalt in allerlei stijlen van actueel filmen, is onnodig onduidelijk en bereikt uiteindelijk een chaotisch ge heel van ongeveer een half uur dat door de slechte kwaliteit van het „opgeblazen" 16 mm.-materiaal het genoegen van het kijken niet verhoogt. Niettemin een de buut dat perspectieven opent, dank zij en kele suggestieve en intrigerende momen ten. De Belgische inzending werd gered door en inspirerende leiding van publiciteitsmanager H. Bal. en directie-assistent R. B. Bakker uitgegroeid tot een vitaal en beweeglijk filmfestival dat de bezoekers con fronteerde met een reeks voortreffelijke premières en met een gevarieerd randwerk van recepties, persconfe renties en festiviteiten, waarvan het informatieve en onderhoudende karakter niet minder groot was dan hun uitputtend effect. Zelden zal een festival een zo dwin gend beslag hebben weten te leggen op tijd en energie van zijn deelnemers, zelden ook zal met zoveel overtui ging en bereidheid tot medewerking door die deelnemers gereageerd zijn op het beroep de manifestatie tot een succes te helpen maken. „Les amis de plaisir" van Luc de Heusch, een voortreffelijk „portret" van het dorpje Moulbaix in Henegouwen dat door de camera met genegenheid en hu mor bekeken wordt als het bezig is zich voor te bereiden voor een plaatselijke to neelopvoering van de Franse comedie „Verdwenen". Uit een persconferentie na de voorstelling met twee der aanwezige cineasten, onder wie Jan Gryaert die zijn opleiding aan de Bredase academie St. Joost kreeg, kwam wel duidelijk naar vo ren dat de filmsituatie in België aanzien lijk slechter is dan in ons land, vooral ook door het ontbreken daar van van enig „filmklimaat". VAN DE GROTE premières noemen we alleen nog maar enkele belangrijke uitschieters, aangenomen mag immers worden dat voor de meeste, na de gun stige ontvangst in Utrecht, een roulement door ons land verzekerd is, zodat ze tzt. voor uitvoerige behandeling in aanmer king komen. Dat zal dan zeker zijn „I fidenzati" („De verloofden") van Erman- no Olmi die na zijn voortreffelijk debuut met „II posto" („Het baantje") in de zelfde stijl van uiterlijke onbewogenheid de situatie tekent van verloofden die tij delijk gescheiden worden en door die scheiding juist naar elkaar groeien: en verder „Lord of the flies" van Peter Brook, een onthutsend verslag over kin deren die op een verlaten eiland langzaam maar zeker verwilderen, de charmante Tsjechische liefdescomedie „De liefde van een bondje", geregisseerd door Milos Forman, Jiet teleurstellende, maar in de len interessante „Une fille et des fusils" van Claude Lelouch en de slotfilm die evenals dat in Arnhem het geval was, van de hand Van Georges Lautner is. Des tijds was dat de amusante, pretentieloze .Les barbouzes", ditmaal, in „Galia" zocht Lautner het wat hogerop, wat tot een boeiende, maar evidente mislukking leidde. Maar zelfs zo'n sporadische mislukking was van geen enkele invloed meer op de eindindruk die de Utrechtse Cinemanifes tatie achterliet, de indruk van een enorm levendig, ongedwongen en tegelijk uiterst waardevol filmfestijn dat voor de promo tie van de goede film en in het algemeen ter stimulering van de belangstelling voor de film een bijdrage van nog niet te schatten betekenis heeft geleverd. Scène uit „Ik kom wat later naar Madra" van Adriaan Ditvoorst. 48 - 59 - 65 cm BEELDBUIS Gespecialiseerd visserijband in klassen in toestellen met verschillende prijs- TRAWLERKADE 64 TELEFOON 6490 IJMUIDEN (Van onze correspondent) Naar wij vernemen, zal in Nederland ter gelegenheid van het huwelijk van onze kroonprinses met de heer Claus von Ams- berg, geen bijzondere postzegel verschij nen. De betrokken autoriteiten handha ven daarmee een eerder genomen be slissing en zullen het voorbeeld van de Antilliaanse regering, die wel tot de uit gifte van een gelegenheidszegel ter ere van deze gebeurtenis besloot, niet navol gen. Wat de Surinaamse regering thans zal doen is een open vraag. (Van onze correspondent) ONTWERPER van zo'n primeur op het gebied van de verkeerscontrole is de heer M. Gatsonides, die uit de praktijk van snelheidsmetingen en waarnemingen heel goed weet dat menselijke waarneming on betrouwbaar is. Haarscherpe foto's van auto's die geheid zeker door het rode licht reden liggen voor hem. De plaatjes zijn gemaakt door zijn controleapparaat. Te gen zo'n foto, compleet met duidelijk lees baar nummerbord, is niets in te brengen, Maar evengoed wordt de automobilist, die niet doorreed, voor bekeuringen gespaard, MAUS Gatsonides (51 jaar), ontwerper van de Gatso (snelheids)-meter heeft zich helemaal geworpen op snelheidsmetingen Voor sport en politie. Wie beter dan hi; met een grote ervaring in de autosport, kan weten dat menselijke waarneming on betrouwbaar is. Een bekeuring van een onbekende automobilist, vorige herfst, is de directe aanleiding geweest tot deze nieuwe vinding. „Vóór mij reed iemand Maus Gatsonides vestigde in 1959 al de aandacht op zich door zijn pre- cisietijdmeter, die later Gatsometer is genoemd. Na negen weken gedwongen rust speelt VVB zondagmiddag op het eigen Konings veld tegen HRC dat in de tot nu toe ge speelde wedstrijden slechts een puntje minder behaalde dan de Breesapers. VVB neemt na negen wedstrijden de derde plaats in en kan die fraaie plaats be houden door een kleine overwinning op de bezoekers. In de tweede klasse A wordt de ont moeting Velsen-DEM gespeeld. Een blik op de ranglijst is voldoende om Velsen de beste kansen te geven, aangezien de Santpoortse ploeg in de kopgroep zit, ter' wijl DEM alleen onderaan staat. Zo een voudig zal het echter niet gaan, want DEM speelt ondanks zijn lage klassering een goede partij voetbal. Het enige dat in het Beverwij kse spel nogal eens ont breekt is produktiviteit. Een gewaar schuwd Velsen geldt voor twee en daar om houden we het op een kleine Velsen- zege. De Kennemers speelt op eigen ter rein tegen ZVV en kan via een overwin ning een eind van de laatste plaats ge raken. In de derde klasse A trekt Stormvo gels nog steeds ongeslagen en zonder puntenverlies naar Middenmeer om het laag geklasseerde Flevo te bestrijden. Of de IJmuidenaren in dit duel kunnen be schikken over rechtsbuiten Maarleveld is nog niet zeker, daar Maarleveld de afge lopen week griep kreeg. Als hij niet her steld is zal Slinger meedoen. Wel be schikt de IJmuider voorhoede weer over schutter Henk Liotart en ook Willy Wor- tel zal weer van de partij zijn. ADO'20 is van het 4-2-4 systeem afgestapt en speelt weer met een stopper tegen het bezoekende RKAFC. Willen de Heemsker kers hun theoretische kansje behouden dan zullen zij moeten winnen. Beverwijk speelt de belangrijke wedstrijd tegen Eg- mondia en kan door een zege een eind uit de gevaarlijke zone komen. In de vierde klasse C ontvangt leider VSV Wijk aan Zee. De Velsenaren zul len niet al te veel moeite hebben met hun tegenstanders. Waterloo speelt de be langrijke tuiswedstrijd tegen Kinheim en zal moeten winnen om niet al te ver achter te raken. IEV ontvangt Bloemen- daal en heeft kansen op een kleine zege, al is de tegenstander in staat voor on aangename verrassingen te zorgen. De standen luiden: Eerste klasse A Tweede klasse A De Spartaan 9 15 Vitesse '22 9 11 JOS 8 11 OSC 9 11 VVB 9 11 Hollandia 9 10 DCG 9 10 Velsen 9 10 AFC 9 10 WSV '30 9 10 HRC 9 10 HFC 9 10 Hillegom 8 9 Alw. Forward 9 9 Purmersteyn 8 8 Zaandijk 9 9 Zilverm. 9 8 De Kennemers 9 8 Alkm. Boys 9 6 HBC 9 7 OSV 8 4 ZVV 9 7 UW 9 2 DEM 9 6 Derde klasse A Vierde klasse A Stormvogels 9 18 VSV 9 15 Alc. Victrix 7 10 Schoten 9 14 Schagen 8 10 IEV 9 11 ADO '20 8 8 Halfweg 9 11 RKAFC 8 8 Wijk aan Zee 9 11 VIOS 8 8 Bloemendaal 9 10 HSV 8 8 NAS 9 9 DTS 7 7 Renova 9 8 Beverwijk 7 5 Kinheim 9 8 Flevo 8 5 Hoofdd- Boys 9 4 Egmondia 7 4 OG 9 4 CSV 9 3 Waterloo 9 3 Advertentie sunart de kunst nijverheids- afdeling van VVB (thuis tegen HRC): Van de Boo gaard; Hoogendijk en Stet; De Bruin, Doornbos en Paay; Luitjes, Kiewiet, Snijders, De Grand en Bakker. VELSEN (thuis tegen DEM): Tromp; Meijer en Ruygrok; Van Schagen, Van de Pieterman en Rekveld; Böhm. Nijs- sen. Van de Poll, Hoogzaad en Koks. DEM( uit tegen Velsen): W. Aarden burg; Dekker en Schram; Stuifbergen, J. Aardenburg en Willems; Van de Bos, Stelder, Vessies, Zonjee en Van Rijn. DE KENNEMERS (thuis tegen ZVV): Dijcks; Ten Tije en Huisman; Verhagen, P. van Duivenbode en Tervoort; Beeld man, Jonker, D. van Duivenbode, Noor- dermeer en Van Gelderen. ADO '20 (thuis tegen RKAFC): Bur ger; De Wit en T. Duyn; N. Duyn, Welboren en C. Bakkum; De Boer, De Ruiter, Beentjes, Van Tunen en Henne- man. BEVERWIJK (thuis tegen Egmondia): Van de Does; L. Hoogewerf en H. v. d. Watering; Brasser, Kuil en A. Hooge werf; R. van de Watering, R. Aarden burg, H. Numan, Ketting en Schelvis. STORMVOGELS (uit tegen Flevo): Los; De Vries en De Graaf; Klooster man, De Boer en Plug; Maarleveld (Slin ger), Liotart, Cleeren, Wortel en Glas. WATERLOO (thuis tegen Kinheim): Vader; Spaans en N. N.; Iskes, Bruis- schaart en Ketting; Boekhout, Van de Voorde, Demmers, Broek en Thijms. KINHEIM (uit tegen Waterloo): Dijk stra; Kranendonk en Selle; Kruk, Mus- kee en Freriks; Van Doorn, Snijders, Schmeits, Nijman en Hatzman. IEV (thuis tegen Bloemendaal)Kor- tekaas; Vink en Bakker; Vendel, Hars- veld en H. de Reus; L. de Reus, Kaan dorp, Korver, J. de Reus en Tesselaar. VSV (thuis tegen Wijk aan Zee): Van Veen; Visser en Kramer; Gravenmaker, De Rijk en Nat; van Dongen, Belfroid, Uniken, Langbroek en Voet. WIJK AAN ZEE (uit tegen VSV): De Blok; J. de Blok, Scholten en J. Schelle- vis; E. Snijders en A. Snijders; J. Schel- levis, Niesten, Rozemeyer, De Winter en Bol. WONINGINRICHTING BEVERWIJK C.D.U. in drie provincies. De Christen- Democraten Unie zal in drie provincies meedoen aan de statenverkiezingen, na melijk in Utrecht, Noord-Holland en Noord-Brabant. In de statencentrale Utrecht fungeert ir. G. C. Meeder als lijstaanvoerder, in Noord-Holland mr, dr. A. Zeegers. door geel licht. Heel duidelijk, want ik had het ook nog kunnen halen. De man werd aangehouden en kreeg een bon. Twee agenten hadden hem namelijk door rood zien rijden. Probeer daar maar eens wat aan te doen." Voor de heer Gatsonides be tekende dit voorval inspiratie. „Rood- licht-camera" noemt hij het apparaat, waarmee nu de eerste proeven zijn ge nomen. Opnamen DE ROOD-licht-camera" (r.l.c.) wordt gemonteerd achter het verkeerslicht. Op het moment dat dit op rood springt, wordt de camera automatisch klaar gemaakt voor een opname. De sluiter wordt in werking gesteld door een impuls, afkom stig van de auto die over een kabel rijdt. De auto die, indien het licht op rood staat, over de kabel rijdt, stelt dus zelf de camera in werking. Het plaatje, dat daarvan het gevolg is, is het bewijs voor de overtreding. De gehele apparatuur is gebouwd in een kastje, dat schuil gaat achter het ver keerslicht. Een instelbare „vertraging" zorgt ervoor dat er ook nog enige ruimte kan worden gecreëerd tussen het mo ment van het op rood springen van hel licht en de overtreding. Een andere ver- trager in de camera zorgt er weer voor dat de overtreder goed in het beeld is voor de foto wordt gemaakt. Films kunnen worden ingelegd voor 400 opna men eventueel. De gehele apparatuur kan in korte tijd worden losgemaakt en in even korte tijd op een ander verkeers licht worden gemonteerd. DE PROEF, dezer dagen in Haarlem genomen, heeft de verwachtingen van de heer Gatsonides bevestigd. Wat zijn ap paraat betreft. Want zijn mening over de automobilist moet hij veranderen. „Ik dacht dat de automobilist zich heel cor rect hield aan de verkeerslichtregeling" zegt hij, „hier in Nederland krijgen zij drie seconden lang geel licht. „Maar toch reden er in één uur tijd twintig auto's door rood. En dat op een kruispunt (zeventig kilomter per uur toe gestaan) waar veel kinderen oversteken". De heer Gatsonides; „Hoe gaat dat met kinderen? Nauwelijks springt het voetgangerslicht op groen, of zij steken over. Een kind wordt dat geleerd en het kijkt bij „veilig" niet meer uit. Op zo'n kruispunt vooral is het zaak dat de auto mobilisten zich houden aan het stoppen voor rood licht?. In verhouding tot de gehele verkeers lichteninstallaties is het controle-appa raat van de heer Gatsonides zeer goed koop. Binnenkort, zo verwacht hij, zal er een proefproces worden gevoerd. Want eerst moet de justitie deze methode nog aanvaarden als bewijs. Het lange „Australiëdag" weekeinde heeft door een wonderlijke samenloop van omstandigheden een macabere oogst van verongelukte immigranten uit Nederland opgeleverd. Aan het strand van Noord-Cronulla tus sen Sydney en Wollongong verdronk de 47-jarige timmerman Albertus J. Herder in de branding tijdens een poging zijn ze venjarig zoontje Jan, die in het water in moeilijkheden was geraakt, te redden. De in het nabij Sydney gelegen Loftu» woonachtige Albertus Herder was de va der van tien kinderen. Hij kwam vijf jaar geleden met zijn gezin vanuit Nijverdal- Hellendoorn naar Australië. Nabij Albury aan de weg, welke Syd ney met Melbourne verbindt reed de 27- ;arige Frans Muis met zijn auto 's avonds met zo'n vaart tegen een vrachtauto, dat zijn wagen geheel werd vernield. De in het nabij Wollongong gelegen Dapto woonachtige Muis, die vijf jaar ge leden naar Australië was geëmigreerd, en zijn in Canberra woonachtige acht tienjarige vriendin kwamen bij dit onge luk om het leven. In het eveneens tussen Sydney en Wol longong gelegen Engadine werden zeven kinderen min of meer ernstig gewond toen een door hen zelf gefabriceerd „kanon" bij het laden uit elkaar vloog De zwaarst gewonde was de zevenjari ge Roland Klinkman, een zoontje van het uit Nederland afkomstige gezin Walter Klinkman. Roland Klinkman is later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden. Advertentie voor al uw loodgieterswerk aanleg en verkoop van sanitair Tuindersstraat 91-93 - IJmuiden (O.) Telefoon 7851 Hoofd afdeling voorlichting Tot hoofd van het gemeentelijk voor lichtingsbureau te Groningen is per 1 mei s. benoemd de heer Gerard J. N. van den Berg, tot voor kort redacteur-regisseur bij de N.C.R.V.-televisie. De heer van den Berg is 33 jaar. Onlangs is Pier Tania van de VARA-televisie, te Groningen benoemd tot hoofd van het bureau Culturele Zaken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 4