„Das Gartenfest" van de Tsjech Havel Het Nationale Ballet met een jubileumprogramma Radio en Televisieprogramma's ri UÜJÈH Interessante kans voor Nederlandse toneelwerkgroepen Satire in absurde stijl over de bureaucratie Picasso hield deur dicht voor Sovjet-ambassadeur Ontsluit Noordzeestrand, vragen Kamerleden Jongetje stikt bij brand NEGEN MUZEN ZATERDAG 5 FEBRUARI 1966 8 U.S.O. niet langer stedelijk orkest Aanstaande donderdag in Haarlem De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie programma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I ft W nabeschouwingen „Kijk", een goede rubriek Nico Scheepmaker 1 De naam van de stichting „Utrechts Stedelijk Orkest" is met ingang van he den, na de goedkeuring door B. en W. van Utrecht en van Gedeputeerde Staten van Utrecht, gewijzigd in stichting Utrechts Symfonie-Orkest. Door deze naamswijziging is de periode van het or kest als stedelijk orkest, beginnend in 1895, afgesloten. Door de stijgende belangstelling voor het U.S.O. buiten de Utrechtse stadsgren zen, en een grotere bereidheid tot finan ciële ondersteuning zowel van de Provin ciale Staten als van een zeer groot aan tal gemeenten van de provincie, is steeds meer de behoefte gevoeld in de naamge ving deze sterkere binding met de pro vincie tot uitdrukking te brengen. IN EEN VAN ZüRICHS oudste stadgedeelten aan de Limmat heeft onlangs een jonge troep bezit genomen van het „Theater am Neumarkt"; een zaaltje, dat als geknipt lijkt voor avant-gardestukken. In dit huis aan een intiem en sfeervol pleintje, waar men ter aankleding van gangen en foyers een fraaie collectie theateraffiches uit vroeger tijdperken heeft bijeengebracht, zijn alle kentekenen te vinden van een inmiddels voltooid ver leden. Maar het publiek, dat er zich schrap zet tot het incasseren van eigentijdse indrukken, is over de gehele linie jong en heeft, in het verloop van nog slechts enkele weken sinds de openirtg, al een eigen gezicht gekregen. En dat het befaamde Schauspielhaus uit Zürich hier dit seizoen al met een modern werk wordt aangekondigd wel te verstaan als gast! wijst er ook op, hoe men van plan is in dit Huis een vooruitstrevend Centrum IN „DAS GARTENFEST" spiegelt hij zich naar vorm en stijl aan Ionesco, maar stelt daarbij een aan de realiteix ontleend en hem uit zijn geboorteland maar al te zeer bekend tijdsverschijnsel aan de orde. Met welke lonesco-reminis- cens wij, onder meer, bedoelen het ab surde (want niet tot communicatiemiddel zich ontplooiend) taalgebruik, dat Ha- vel hier -b.v. in de eindeloze herha ling van één fraze volstrekt logisch en doelmatig laat aansluiten op zijn on derwerp. Een onderwerp dat het mo ge dan meer in het bijzonder op oostelij ke samenlevingsvormen en politiek zijn afgestemd aan het het Westen toch ook nog wel het een en ander heeft te zeggen. Havel's hoofdmotief is namelijk het toenemend misbruik van het holle woord en de met schablones toegeruste volzin, die het effect sorteren, dat er voor de doorsnee sterveling carrière mee valt te maken. Hugo Pludek door zijn ouders de wereld ingestuurd toont zich daarin zulk een volleerde bolleboos, dat zijn toch perfect bureaucratisch geschool de superieuren als vanzelf plaats maken voor hun verbeterde editie, die zich op het eind nauwelijks zelf meer herkent, om van zijn ouderenpaar nog maar niet te spreken. De zinledigheid uit zich meer en meer in een wegvloedende woorden stroom van steeds grotere frequentie en dank zij het toveren met verblindende cliché's en op slag aanvaardbare begrip pen kan deze uitmonden in wat men „het hoogste aanzien" noemt. Gelijk staande met het volledig oplossen van het laatste restje mens in de anonieme massa. VERWARREND IS HET VERLOOP van dit proces natuurlijk wèl, daar in de ambtenaarswereld, waar Hugo het in zoekt, diensten als die van Opheffing en Ontbinding en daaraan equivalent van Oprichting en Opening elkaar niet te best verdragen. Iets, waarin zelfs een Afdelingschef bij het Openings Ministerie nog wel bij een tuinfeest, dat hij be roepshalve met een verzoenende Opge wektheid assisteert zal hebben te be rusten. Waar het natuurlijk niet bij blijft, aangezien de Opheffings Dienst, die dit feest organiseert, nadat het door een man van het Openings-Departement is ge opend, zijn naam oneer aan zou doen, als ze dit Ministerie-van-het-Blijmoedige- Begin niet aanstonds zou ontbinden. Een taak voor de omhooggeklommen Hugo, die deze ontbindingsceremonie krijgt te openen. Hetgeen weer zijn consequenties heeft voor de tot dusver eerste Hoog waardigheidsbekleder bij de „Opening", die na het kennelijk opgeven van een paar hoogst summiere pogingen tot men selijk contact mèt zijn gaandeweg al in staat van ontbinding rakende bureau en documentenkast nu ook een begin gaat maken met het ontbinden van zich zelf. Moet het nog gezegd worden, dat onze Hugo woord goochelaar en beroeps- aanpasser als hij zich in de van hem verlangde leer betoont met het jargon, dat Havel hem in de mond legt, „eer" bewijst aan het Marxisme? Een kant van deze Tsjechische satire, die de Duitse ver taler bij zijn bewerking heeft laten staan. De auteur laat dit spel van naar het ab surde overtrokken „Streberei" op gelukkige wijze aanvangen met een symbolisch par tijtje schaak van Hugo met zichzelf: Het succes, dank zij een machtspositie op een van de twee stoelen, altijd gegaran deerd, is aldus als hoofdthema van dit Tuinfeest-met-een-achtergrond reeds bij de eerste „maten" duidelijk aangegeven. OVER DE OPVOERING, die naar men ons meedeelde in Praag in een nog nauwer contact met de bedoelingen van het stuk van stapel is gelopen, la ten zich minder goede naast goede din gen zeggen. Zo bleef het tempo, waarin de voosheid van de hier gebruikte frases telkens doorzichtiger kan worden, de ge hele avond door gehandhaafd. Met uit zondering van de slotscène evenwel, die de climax had moeten brengen en die door een merkbare vertraging een schijn van realiteit verkreeg, welke te kort deed aan de absurditeiten van het voorafgaand „ambtelijke" tafereel en, in een stijl inconsequentie, het werk naar de inhoud opeens bedenkelijk liet vervlakken. Ten gevolge waarvan b.v. Hugo's ouders re presentanten van een als fantasieloos en burgerlijk gekarakteriseerde middenstand na het verrassende begin, ons op het eind niet meer bijster interesseren. On der de bijrollen is, naast de reeds ge- op te bouwen van hedendaags toneel. Voor de begin- voorstelling koos de directie „Das Gartenfest-', toneel schrijversdebuut van de in 1936 te Praag geboren Vaclav Havel, die in zijn stad nu enige jaren werkt als drama turg in het „Theater am Gelander". Daar hield hij ruim twee jaren geleden dit „Gartenfest" ten doop en staal tje van doorzettingsvermogen in deze hem vermoedelijk niet te best gezinde, omgeving zag hij bovendien kans zijn hekelende satire maandenlang stand te doen houden in het repertoire. Intussen nam de „Werkstatt" van het Schillertheater te Berlijn het stuk aan voor de „Fest- wochen" in die stad, waarna het zijn weg ook verder vond over de tonelen van Oostenrijk en Duitsland. Met het gevolg, dat er middelerwijl al weer een tweede spel uit Havels pen mocht vloeien, „Die Benachrichtigung" geheten, en dat ook dit zijn loop thans is begonnen. Scène uit „Das Gartenfest": Hugo Pludek temidden van ambtenaren van de Ontbindings Dienst. noemden, ook de secretaresse va n de Ontbindings Dienst, die in dit aller on gunstigste klimaat nog even de toets pro beert aan te slaan van haar vrouwelijke „charmes", door de auteur niet slecht be dacht. Terwijl daarentegen een onderge schikte maagd een aantal duisters suc cestelegrammen van Hugo ontcijferend voor de van trots overlopende vader en moeder Pludek, beter weg had kunnen blijven. LAAT DE OPVOERING dus wat ge mengde indrukken achter, waarbij met name de regisseur van tijd tot tijd wel eens een steek liet vallen: het stuk op zich zelf, met zijn absurde stijl en satiri sche achtergrond, bleek een alleszins ge slaagde seizoen inzet voor dit pas gevormde jeugdige ensemble. Dat wij deswege ook aan de jonge werkgroepen van onze eigen Hollandse gezelschappen in de aandacht aanbevelen. (Bij de foto: scène uit „Das Garten fest; Hugo Pludek temidden van ambte naren van de Ontbindins-Dienst). M. van Doorninck Pablo Picasso, die in zijn kasteel in Mougins aan de Franse zuidkust nog wat nakuurt sedert de operatie die hij vorige maand in zijn 86ste levensjaar in Parijs moest ondergaan, heeft gisteren gewei gerd de Sovjet-ambassadeur in Frankrijk, Zorin, te ontvangen. De ambassadeur was uit Parijs naar de Rivièra overgekomen om de openingsplechtigheid van het ver bouwde museum Fernand Léger bij te wonen en tevens Picasso de versierselen van de hem al twee jaar geleden verleen de Leninorde op te spelden. Toen de Rus sische boodschapper zich echter aan de hoge poorthekken van Picasso's residentie meldde, werd hem te verstaan gegeven dat de meester geen gelegenheid had hem te ontvangen. Men vermoedt dat de meute journalis ten, fotografen en cineasten, waardoor de ambassadeur bij zijn komst werd om ringd, Picasso heeft afgeschrikt. Hij heeft de publiciteit zeker nooit behoeven te zoe ken, doch hij heeft haar in het verleden evenmin stelselmatig geweerd. Een ande re interpretatie betreft het communisme van Picasso dat, zoals bij de meeste kun stenaars, sterk door gevoelsoverwegingen is gevoed. De wat boerse uitlatingen die Nikita Kroesjtsjev zich in zijn hoogtijda gen veroorloofde met betrekking tot de kunst van Picasso, hebben de liefde voor het communisme van de kant van de gro te Spanjaard wel ietwat bekoeld. Vroeger kon Picasso's vriend Thorez de ruzies al tijd bijleggen maar sinds zijn dood is er niemand meer die Picasso op het rechte communistische spoor wist te houden. Van die omstandigheid en dat verzuim heeft zijne excellentie Zorin gisteren dan het enigszins bittere gelag moeten betalen. In het voorlopig verslag van de Eerste Kamer met betrekking tot de begroting van 't rijks wegenfonds spreken „vele an dere leden" er hun verontrusting over uit, dat niet wordt gestreefd naar een verdere ontsluiting van het Noordzeestrand. Zij noemen dit het belangrijkste recrea tiegebied dat toegankelijk zou kunnen worden gemaakt voor het recreatieve ver keer in de weekends en gedurende de va kanties. De door minister Suurhoff gevolgde ge dragslijn achten zij in strijd met de grond slagen van een alomvattend verkeersbe leid. De tienjarige Leo van de Boom uit het Brabantse Berlicum, die leerling is van het internaat „Huize Assisie" in Uden- hout, is bij een binnenbrand in het pen sionaat om het leven gekomen. De jongen speelde op zijn kamer met lucifers waardoor zijn speelgoedkastje vlamvatte. In het kleine vertrek, waar op dat moment niet geventileerd werd, kwam de jongen door verstikking om het leven. HET TER ERE VAN SONIA GASKELL samengestelde programma, donderdag avond in de stampvolle Amsterdamse Stadsschouwburg voorafgaande aan haar huldiging, droeg uiteraard een feestelijk karakter en was erop berekend alle solis ten schitterend te laten uitkomen. Die opzet is royaal geslaagd. Er waren twee nieuwe bijdragen aan het repertoire van de beide „huis"-choreografen. Om te beginnen de „Mozart Symfonie" door Rudi van Dantzig, een complete herziening van een jeugdwerk uit 1957. Jammer genoeg heerste er onder de uitvoerenden een onmiskenbare nervositeit, waardoor m,en de structurele kwaliteiten onvoldoende kon beoordelen. Het is in opzet een heel mooi wisselspel van meegaande en tegen strevende motieven in aansluiting bij de Symfonie nr. 29 van Mozart onder het aan een brief van de componist aan zijn vader ontleende motto: en eindelijk zullen wij weer samenkomen tot het doel waarvoor wij bestemd en geschapen zijn". De hoop is herleefd dat deze choreograaf in verdergaande abstrahering van emotionele betrekkingen evenwichtiger resultaten zal kunnen bereiken dan met zijn overigens opmerkelijke bekentenisplastiek. Met vreugde zag men na haar langdurige ziekte Maria Koppers met lange lijnen van ingehouden pathos terug op de planken. Calliope Venieris en Sylvester Campbell onderscheidden zich vooral in de gestileerde lyriek van het menuet. „KORTSLUITING" van Robert Kaesen (de titel zou een dramatisch conflict doen vermoeden, maar dat is er in de verste verte niet) staat aangekondigd als het eerste Nederlandse jazzballet een term, die wij kunnen laten voor wat zij waard mag heten. Het is in ieder geval een overwegend vrolijke en vitale „show" met muziek van Ruud Bos, waar het Nederlands Begeleidingsorkest onder lei ding van André Presser kennelijk plezier in had. Choreograaf en componist konden gezamenlijk uitgaan van hun ervaringen op dit gebied in talrijke televisieprogram ma's en zij zijn er eendrachtig in ge slaagd een vitale organisatie van klank en beweging op te bouwen met afwisselend gemakkelijke effecten en leuke verrassin gen, zowel van ritmische als melodische aard. De dansers en danseressen (van wie met name Corrie van Gorp moet wor den genoemd) maakten er een aansteke lijk nummer van. Het wekte het verlan gen naar een soortgelijk experiment in combinatie van het klassieke en het mo derne idioom, maar dan met iets meer pretentie, waarmee geenszins zwaarwich tigheid wordt bedoeld. DOOR ZIEKTE van Olga de Haas was een programmawijziging noodzakelijk, waardoor het publiek onverwacht op een Amsterdamse première werd onthaald: het van origine Canadese, na anderhalf jaar uit Leningrad teruggekeerde echt paar Anna-Marie en David Homes ver tolkte het duet „Spring Waters" (Lente vloed zou men misschien moeten zeggen) van Sergei Rachmaninow in een „stunt"- zetting van Asaf Messerer met zoveel suc ces, dat het zelfs gebisseerd moest wor- HILVERSUM I 402 m. 8.00 IKOR. 19.00 KRO. 17.00 Convent van kerken. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goede Mor gen: actualiteiten op kerkelijk gebied en muziek. 8.45 Inleiding op de vroegdienst. 9.00 Vroegdienst. 9.45 Nieuws en water standen. KRO: 10.00 Inleiding hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Cavalcade: licht mu ziekprogramma. 12.10 De Springplank: jonge artiesten, begeleid door licht or kest. 12.30 Nieuws en mededelingen. 12.37 Buitenlands commentaar. 12.50 Licht or kest met zangsolisten. 13.30 Voor de kin deren. 14.00 Opera-aria's (gr.). 15.00 Ma rathon: sportreportages en lichte gram- mofoonmuziek. (16.25-16.30 Toto-uitslagen) 16.30 Tijdsein: rubriek voor Kunst en Kuituur. Convent van Kerken: 17.00 Ge reformeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Ou de gewijde muziek (opn). 18.10 Geestelijk liederen, (gr). 18.20 Geestelijke huismu ziek (opn). 18.40 Van mond tot oor, reeks uitzendingen gewijd aan de joodse bij beluitleg in verhalen, de Midrasjiem. (dl. 2). 19.00 Orgelconcert: gewijde muziek. 19.15 Liefde in veelvoud, lezing. 19.30 Sa- menzangprogrammageestelijke liederen 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex, een wekelijk se bespiegeling over leven en samenle ven. KRO: 20.15 Wissewassen, licht pro gramma. 20.40 Onnodig zwijgzaam, gods dienstig gesprek. 21.00 Moderne kamer muziek (opn). 21.30 Verzoekplaten. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 epi loog. 22.45 Midnightclub: licht muziek programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. (Om 9.00 Sportmededelingen). 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Kinder- dienst. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoon- muziek. 11.45 Resonans opgevangen en teruggekaatst uit het hedendaags doen en denken. AVRO: 12.30 Muzikaal Onthaal: bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kan ten opgaat. 14.30 Strijkkwartet: klassieke en moderne muziek (opn). 15.25 Tot uw orders: gevarieerd muziekprogramma voor de militairen. 16.30 Sportrevue. 17.00 Muzikaal Onthaal: bonte muzikale show. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Marathon: sport journaal. 18.28 Stereo: Moderne briljan te orkestwerken (opn). 19.00 Bij nader in zien: discussie over actuele gebeurtenis sen. 19.35 Vrij entree, cabaretprogramma. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: RAdio Filharmonisch orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 21.30 Paul Vlaande ren en het Milbourne-mysterie: detective hoorspel (6). 22.05 Licht combo en zang solisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Da Capo: moderne orkestwerken (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 m. en FM-kanalen. NRU Gezamelijk programma, 9.00-12.30 Voorbereid door AVRO 12.30-17.30 Voorbereid door VARA. 17.30-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte orkestmuziek. 9.30 Muziek uit alle wind streken (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Gevari eerde muziek (gr) en praatje. 10.30 Piano- HILVERSUM I. 402 m. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Nieuws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gram mofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de zie ken (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Oude grammofoonmu ziek. 10.20 Rondom het Woord: theolo gische etherleergang. 11.05 Lichte gram mofoonmuziek. 12.22 Voor boer en tuin der. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: actualiteiten, reportages, berichten en lichte grammofoonmuziek. 13.30 Stereo: Licht instrumentaal kwintet. 13.50 Strijk orkest (gr): amusementsmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Moderne grammofoon muziek. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Oude nederlandse muziek. 15.55 Klassieke grammofoonmuziek. 16.20 Herhaling Ster avond wedstrijd Uit ben je van donderdag 27 januari jl. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 17.50 Overheids voorlichting: Der herkomst van onze joodse medeburgers in Suriname. Spre ker: F. J. van Wel. 18.00 Kerkorgelcon cert: Semi-klassieke en moderne muziek. 18.20 Uitzending van de Anti Revolutio naire Partij. Spreker: Mr. W. R. van der Sluis, secretaris van de Anti Revolutio naire Partij. 18.30 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. 18.58 Nieuws over de wed strijd Marathon. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Amuse mentsmuziek (gr). 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Lichte Latijns-Amerikaanse muziek (gr.). 20.20 Catherina Cornaro hoorspel. 21.10 Klassieke grammofoon muziek. 21.50 Vioolrecital: klassieke mu ziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Lich te grammofoonmuziek. 23.10 Signaal: orgel of accordeonmuziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Gevarieerd platenprogram- ma. 12.00 Nieuws. 12.02 Dansorkest en zangsolisten. NRU/VARA: 12.30 Ankara Madrid: platenprogramma voor de bui tenlandse arbeiders. 13.00 Nieuws. 13.07 Licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 RomeAthene: platenprogramma voor de buitenlandse arbeiders. 14.32 Ge varieerde grammofoonmuziek. 15.00 Nws. 15.02 Trammelant in Loeren aan de Hor: amusementsprogramma. 15.55 grammo foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Gevari eerd muziekprogramma (gr). (Om 16.25 Voetbaltotouitslagen). 17.00 Nieuws. 17.02 Amusementsmuziek (gr). NRU/ AVRO: 17.30-18.00 Licht muziekprogram ma (opn). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmu ziek. 12.55 Programma-overzicht, en SOS- .berichten voor de schippers. 13.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en bel-cantomuziek. 15.00 Sportprogramma en grammoroonmuz. (17.00 en 18.00 Nws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Dansmuziek. 20.00 Gevarieerd programma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Chansonprogramma. 23.00 Stemmig avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. muziek van eigen tijd. 23.40 Het Evange lie in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSM II. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmu ziek. (8.25 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 8.55 Klassieke grammofoonmu ziek. 9.00 Klankjuwelen (gr). 9.40 Stereo: Kinderkoor. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Metropole-or- kest (opn): amusementsmuziek. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland, praatje. 12.37 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Jour naal en beursberichten. 13.30 Deontwikke- ling van de opera (X): muzikaal klank beeld. 15.15 Programma voor de vrouw. 16.00 Nieuws. 16.02 De geschiedenis van een boek, literair klankbeeld. 16.30 Ste reo: Pianoduo (opn): klassieke muziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.05 Jazzmu ziek. 17.58 Nieuws van de wedstrijd Ma rathon. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Lichte orkestmuziek (gr). 19.45 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws. 20.05 Weet ik veel, een wedstrijd in kennis tussen twee bedrijven. 20.30 Zingen geblazen: liedjes programma. 20.55 De horizon voorbij: toeristische rubriek. 21.35 Radar: radio periodiek. 22.05 Inleiding tot muziekbe grip: muzikale lezing. 22.20 Moderne ac cordeonmuziek (gr). 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Licht instrumentaal ensemble (opn). 23.15 Almanak: aktuali- teitenprogramma uit de universitaire we reld. 23.30 Moderne kamermuziek (gr). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m en FM-kanalen. NRU-GEZAMENLIJK PRORGAMMA 9.00-18.00 Voorbereid door KRO. NRU/KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht ge varieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Betty: licht platenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktualiteiten. 11.05 Toedeloe licht muziekprogramma met reportages. 12.00 Nieuws. 12.02 Aktualiteiten. 12.05 Licht gevarieerd platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Licht gevarieerd pla tenprogramma. 15.00 Nieuws. 15.02 Aktu aliteiten. 15.05 Vertel dat maar in praten en platen op een dorpsplein. 16.00 Nieuws. 16.02 Aktualiteiten. 16.05 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.00 Nieuws. 17.02 Aktualiteiten. 17.05-18.00 Licht platenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuws. 12.08 Land- bouwkroniek. 12.15 Vedetten. 12.40 Weer bericht, mededelingen, programma-over- zich en SOS-berichten voor de schippers. 12.48 Programma voor de vrouw. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. 15.00 Nieuws. 15.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Programma voor de zie ken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Spreuken en grammofoon muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Nellie Wijsbek, zang. 19.00 Nieuws, weerbericht kroniek en correspondentie uit Nederland. 19.40 Volksmuziek. 20.00 Operamuziek. 22.00 Nieuws en berichten. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen (herhaling les 14). 11.00 Teleac: Pech onderweg: cursus voor automobilis ten. (herhaling les 3). 11.30-12.00 Teleac: Studievoorlichting, (herhaling les 4). NCRV: 16.00 Onder de loep: filatelis tisch allerlei. 16.20 Achter het stuur:auto- rubriek. 16.45-17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. NCRV: 19.05 waarom? Daarom!: Stemmen uit de ruimte, docu mentair programma. 19.28 Petticoat Junction, TV-film. 19.52 Morgen is het zondag: godsdienstig programma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Licht instru mentaal kwartet. 20.25 Interland: televi- sie-spelcompetitie Nederland-België (deel 4). NTS: 22.00 Finale Nederlands Song festival 1966. NCRV: 22.45 Attentie. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Tim Frazer, thrillerfeuilleton (slot) 20.30 Dan O'Brien, advocaat, TV-film 21.20 Mies en scène: een programma met mensen, dingen en gebeurtenissen van gisteren, vandaag en morgen. NTS: 22.05-22.10 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I IKRO: 17.00-18.00 Kerkdienst t.g.v. de Zond van het Werelddiakonaat. CVK/ IKOR/RKK: 19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen. NTS: 19.06 De Jetsons, te kenfilm. CVK/IKOR: 19.30 Bantoeker- ken een hoofdstuk apart, documentair programma. NTS: 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. AVRO: 20.30 Kunstgrepen, een programma over mensen en kunst. 20.55 Gouden Kaart: een klein eerbetoon aan Johan Kaart. 21.00 De waarheid en niets dan de waarheid, thriller. 22.20 AVRO-Danstest '66. NTS: 22.55-23.00 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 19.00 Sport in beeld. 19.05 Engel se les. (Les 18 en herhaling les 17). 19.30 Peters avonturen, tekenfilm. 19.35 Het ge heim van de oude molen, TV-spel voor de jeugd, (deel 6). 20.00 Journaal. 20.05 De zweedse gouvernante, TVfeuilleton. 20.30 Keten van leugens, aflevering uit de Western serie The Virginian. 21.45 Hij is geboren in 1805, TV-filmpje. 22.00 Sport in beeld. 22.15-22.20 Journaal. 22.20-23.00 Eurovisie: Bobsleeën: gedeeltelijke re portage van de strijd om de wereldtitel, te Cortina d'Ampezzo. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De jacht, een comedy caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Flipper, TV-film. 20.00 Journaal en weer- overzicht. 20.20 Uitzending van de Anti- Revolutionaire Partij. 20.30 Deltawerken 3 periode februari 1965 februari 1966, documentaire film. 21.05 In naam van het onrecht, speelfilm. (Beide keurin gen 18 jaar). 22.40 Uitzending Socutera. 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 De Antwoordman. 20.20 't Is zó bij de luchtmacht, TV-filmserie. NTS: 20.45 Hullabaloo: licht muziekprogramma. NCRV: 21.25 Wijzer worden: populair wetenschappelijk programma. 21.50 At tentie. 22.05 Dagsluiting. NTS: 22.10-22.15 Journaal. den. Met voldoening zag men even later een Nederlandse solist Ronald Snijders, een ander Russisch virtuozenstuk de Gopak, ingestudeerd door Natalja Or- lowskaja met niet minder gekunde bravoure volbrengen. Hierna moest de pas-de-deux uit „Don Quijote" welhaast verbleken tot een traditionele routine. Dat dit niet gebeurde was te danken aan het feit, dat deze door Kathleen Smith en Sylvester Campbell met zelfbewuste beheersing werd uitgevoerd in een onge bruikelijke versie, niet die naar Marius Petipa maar in de choreografische be werking van Alexander Gorski, door Wi- taly Osins doorgegeven. De toegenomen moeilijkheden deden, hoe paradoxaal dat misschien ook klinkt, enigszins afbreuk aan het spectaculaire. ALS BRILJANT sluitstuk was de Sym fonie in C. van Georges Bizet en Georges Balanchine gekozen, waarin werd bewe zen hoezeer het Nationale Ballet in alle gelederen aanspraak mag maken op inter nationale vergelijkbaarheid. Hieruit bleek voor wie het nog niet wist het uiteinde lijke gelijk van Sonia Gaskell, die het bijbrengen van elementaire vakbeheer- sing vóór alles heeft laten gaan. Onder getekende prijst zich gelukkig dit ook in de kolommen van dit blad altijd te hebben verkondigd- We kunnen Sonia Gaskell niet dankbaar genoeg zijn, dat zij in twintig jaar heeft volbracht wat zij tegen vrij wel ieders beter weten heeft gewild en waarvan wij slechts konden dromen. De jubileumvoorstelling wordt donder dag a.s., 10 februari, in de Haarlemse Stadsschouwburg gegeven. David Koning Jeanne Moreau. De Franse actrice Jeanne Moreau is onverwacht naar Athene ge vlogen, naar verluidt om in het huwe lijk te treden met de jeugdige Griekse acteur Theodore Roubanis, die zij heeft leren kennen tijdens de verfilming van „Sailor from Gibraltar" in november /an het vorige jaar. De 23-jarige Rou- ban" in tie film voor matroos speelt, is een slanke persoonlijkheid met donker, krullend haar. Hij heeft vroeger op een koopvaardijschip geva ren en is weinig bekend in de Griekse filmkringen. Mej. Moreau droeg bij haar aankomst uit Parijs een mantel van pantervel en een donkere bril. Zij werd ontvangen door Roubanis en zijn vader en reed met hen in een taxi naar een appartement in het centrum van Athe ne. Theodore Roubanis wilde geen en kele vraag beantwoorden, maar volgens Griekse persberichten zou het paar bin nen enkele dagen in het geheim trou wen Het zal vanavond dus gaan tussen „Nog wel bedankt" van Bob Bouber en „Fer nando en Filippo" van Milly Scott met een tekst waarin ik, als „close reader" de hand van Gerrit Den Braber meende te bespeuren. Ik houd het vooralsnog op Bob Bouber. „Brandpunt" was gisteravond weer goed op dreef. Het moest gisteravond overigens voor een goed deel van Amerika somen: Dan ny Kaye en Ben Casey op het tweede net, en „Bonanza" op het eerste net, zorg den voor de verhaaltrant. De K.R.O. had daarnaast nog het alleraardigste negerzan geresje Doris Henderson geëngageerd, dat een lust was voor oog en oor, terwijl op Nederland 2 Ageeth Scherphuis haar rus tige, maar uitstekend gepresenteerde ma gazine „Kijk" te berde bracht. Haar on derwerpen zijn niet of nauwelijks actueel, maar hebben enerzijds iets sociaals, an derszij ds iets schouwelijks dat haar goed ligt. Een tentoonstelling van beeldhouw werk voor blinde kinderen, alweer kinde ren die alle cliché-opvattingen over Rem brandt naar voren brachten opdat Jan Emmens ze weer kon ontzenuwen (Rem brandt was niet arm, Rembrandt werd niet verguisd in z'n tijd), een vrouwelijke spoorwegwachter en vakantiemogelijkhe den, dat waren de typische .human inte- rest"-onderwerpen, die haar programma kenmerkten. (Duys beweegt zich meer op het amusementsvlak, Mies gooit het meer over de boeg van „mensen in de actuali teit", maar alle drie rubrieken hebben hun eigen levensvatbaarheid). Een tref fend staaltje van service bood ten slotte de V.P.R.O., die alsnog het laatste kwartier van „Onaantastbaar" aan het einde van de avond uitzond, nadat de film de avond tevoren met pech langs de weg was komen te staan. 1/ jsÉ üs (si

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 8