De wolken voorbij...."
i
Pierre
kaas
nithet
vuistje
TONEEL IN HAARLEM
Leeuwenkooi bood onvoldoende
bescherming aan Dave Berry
Milly Scott naar Luxemburg
met het liedje „Fernando Filippo"
Het Berry-wezen in ons land
Constant vertegen
woordigt Nederland
in Biennale
Modernistische variant op „Koning Lear
Het weekeinde
MAANDAG 7 FEBRUARI 1966
WÊÊÈÊÊÊÊÊm
Prof. Donkersloot te
Amsterdam herdacht
De radio geeft dinsdag
Hans Mulder exposeert
in Helmond
Televisie programma
nabeschouwingen
TONEELSCHRIJVER Francois Billetdoux (wiens „Tchin-
tcmn hier zes jaar geleden werd gespeeld door het gezelschap dat nu Cen
trum heet) heeft zich al eerder doen kennen als een auteur met onconven
tionele ideeën, op zoek naar een eigen stijl. Met zijn drama „II faut passer
par les nuagesdat hij een „burgerlijk epos" noemt, heeft hij zijn ideeën
voor een keer een moralistische basis gegeven, terwijl hij zijn zoeken naar
een eigen stijl naarstig heeft voortgezet. Maar die moralistische basis is
tamelijk wankel en het stijlexperiment komt deze keer voornamelijk daarop
neer dat de gesproken tekst van het stuk meer uit monologen dan uit dia
logen bestaat; alle personages zijn namelijk om beurten geruime tijd aan
het woord, terwijl een of meer andere mogen luisteren maar geen antwoord
geven. Een stilistisch trucje dat een sterk litteraire bijsmaak heeft en op
het toneel meer storend dan stimulerend werkt.
(Van een speciale verslaggever)
De populaire tienerster Dave Berry heeft zaterdagmiddag op het Museumplein
in Amsterdam voor een sensationeel toneel gezorgd waarbij politiemannen te paard
en op motoren de grootste moeite hadden een menigte van duizenden tieners,
twenners en zelfs oudere Berry-aanbidders in bedwang te houden. Dave Berry was
overigens goed beschermd: circusdirecteur Toni Boltini, die de artiest uit Engeland
had laten overkomen om voor tienduizend gulden in twee voorstellingen in zijn
„circusresidentie" te Soesterberg op te treden, had reeds zijn eigen maatregelen
genomen door de jongeman op te sluiten achter de tralies van een vrachtauto,
waarin hij anders zijn leeuwen transporteert. Dave Berry heeft het strijdtoneel ten
slotte kunnen ontsnappen in de reportagewagen van de NTS-journaaldierst, waar
door de zeer op publiciteit gestelde heer Boltini verzekerd kon zijn van een tele
visie-interview met zijn held.
DE INHOUD VAN HET stuk lijkt te
zijn bedoeld als een moderne variant op
Shakespeare's „King Lear". Hier geen
koning maar een (zaken-) koningin, Clair
Verduret-Balade, die geen drie dochters
maar drie zoons heeft en die op haar oucje
dag haar enorme bezittingen onder haar
familieleden wil verdelen. Als zij „King
Lear" ooit had gezien, had ztj kunnen we
ten dat dit averechtse gevolgen voor haar
zou hebben. Maar Claire heeft danook
heel andere drijfveren dan Lear. Door de
begrafenis van een jeugdvriend aan wie
zij haar rijkdommen en haar „status" als
grote dame te danken heeft (want zij is
begonnen als straatkatje) komt zij plot
seling tot het besef dat zij, ondanks al
haar macht en haar fortuin, niets van
haar leven terecht heeft gebracht omdat
zij het belangrijkste heeft gemist: „Ik
heb te hard gehold, maar nu weet ik dat
ik nooit heb liefgehad."
HET IS DANOOK EEN liefdeloos stel
slappelingen dat haar omgeving vormt
de drie zoons, van wie er één onder plak
van zijn vrouw zit, de tweede een reli
gieus-dweepzieke neurasthenicus is en de
derde een nozemachtige, anarchistische
leegloper, en haar tweede echtgenoot, een
middelmatige hoogleraar. Gedreven door
de tot vervelens toe verschijende „schim
van de jeugdvriend besluit Clair, ieder
van deze mannen „het zijne" te geven,
behalve de nozem die zij een plezier
meent te doen door hem tot een bezitloze
gelijke van zijn proletarische vrienden
te maken. Als niemand van het stel slap
pelingen iets blijkt te kunnen beginnen
met hetgeen hij heeft gekregen, verkoopt
Claire alles wat er over is, om zo de
mannen te dwingen een eigen, onafhan
kelijk bestaan te gaan leiden. Maar ook
dit mislukt; allen zoeken zij op hun eigen
manier een weg van de minste weer
stand. En alles wat Claire overblijft is
haar kleinzoontje; hij is de enige die lief
de voor haar voelt. En dat is dan het licht
dat volgens een afgezaagd gezegde, ach
ter de wolken schijnt en waarvoor Claire
dus eerst „de wolken voorbij" moest.
Uit dit goedkope slot blijkt wel duide
lijk dat Billetdoux, hoe modernistisch hij
zich ook voodoet, niet geschuwd heeft
platgetreden paden te begaan. Zijn „bur
gerlijke epos" in dan ook in wezen een
klein burgerlijk familiedrama, dat de
grote adem mist waardoor het een trage
die had kunnen worden. De hoofdpersoon,
Claire, klaagt enige keren over de leeg
te om haar heen; maar dat is niet de
tragische leegte rondom Koning Lear, het
is een dramaturgische leegte die voort
vloeit uit het feit dat er geen werkelijke
onontkoombare conflicten zijn waarin
Claire geconfronteerd wordt met tegen
standers van gelijke allure. De mannen
zijn stuk voor stuk karikaturen, ieder
met maar één eigenschap, en dramatisch
zijn zij dus geen portuur voor Claire.
Veel menselijker zijn de vrouwen: het
dienstmeisje (in wie Claire in enkele ge
voelige scènes haar eigen jeugd herkent),
de oude huishoudster en de verliefde se
cretaresse van de bankdirecteur. Vooral in
de eerste twee bedrijven lijdt het stuk
sterk onder dit gebrek aan wezenlijke
conflictstof; later wordt dat gemis gelei
delijk minder voelbaar en komen er eni
ge ontroerende momenten, zodat de eind
indruk afgezien van de anticlimax met
het kind toch nog meevalt.
VEEL VAN DIE EINDINDRUK is ove
rigens te danken aan de grote krachtsin
spanning die het Nieuw Rotterdams To
neel zich blijkens de zaterdagavond in
Haarlem gegeven voorstelling getroost
heeft om het stuk, onder toegewijde re
gie van Robert de Vries, ten tonele te
brengen. Een krachtsinspanning, omdat
de spelers wel een bijzonder moeilijke
taak hebben gehad om de grotendeels pa
pieren toneelfiguren van Billetdoux tot
ZO KON TV-KIJKEND Nederland za
terdagavond minutenlang zien dat Toni
Boltini een stunt maakte met Dave Berry.
Die goodwill was op zichzelf al tien mille
waard. Uit de entree-prijzen heeft het
Circus Boltini de hoge onkosten van de
heer Berry en de andere in het beat-pro-
gramma optredende artiesten (onder wie
Margie Ball) althans niet kunnen bestrij
den. Het aan zijn bar-dancing vastge
bouwde houten circus, dat op de van het
circus Strassburger overgenomen zit-in
richting 1800 toeschouwers kan bevatten,
was in de middagvoorstelling slechts voor
de helft gevuld. Maar de avondvoorstel
ling was geheel uitverkocht met een
enthousiast publiek, dat de uit de luid
sprekers bulkende beat-kreten gulzig in-
slurpte en reeds de grens van delirium
had bereikt toen tv-fanclub-gastvrouwe
Astrid Engels de komst van Dave Berry
aankondigde. Midden in de piste tussen
zijn met gitaren behangen begeleiders
stond op een olifantenpostement de po
pulaire Dave in een nauwsluitend, zwart-
katoenen, met veters dichtgeregen kos
tuum en aan de toejuichingen scheen geen
einde te komen.
Twintig agenten van het Soester politie
korps zaten, schouder aan schouder rond
de piste zo dicht opeen, dat geen muis
in de piste zou kunnen komen. Een in
een witte lakjas gehuld kind-vrouwtje, dat
de brede schouder van een politieman ge
bruikte als opstapje naar haar idool, werd
vakkundig in de loge teruggekaatst, recht
in de armen van haar begeleider. Aan dit
sterke cordon waren nog toegevoegd twee
van de zwaarste agenten die de motorbri
gade van de Rijkspolitie had kunnen leve
ren en tenslotte was het dan nog roofdie
rendompteur Aad de Vries, die met ver
vaarlijk rollende ogen het publiek in be
dwang trachtte te houden zoals hij dat
met zijn leeuwen pleegt te doen
DE TOEHOORDERS waren zeker zo
interessant om te bekijken als de ster
zelf. Er waren talloze opgewonden kna
pen die het ritme meeklapten of joelden,
er waren er die stil voor zich uit geluid
loos de tekst van de liedjes meezongen,
oudere dames die ontroerd toekeken,
meisjes die boven op de banken virtuoze
beven te brengen. Als Claire speelde Caro I dansen uitvoerden, meisjes die onver
van Eijck een van haar mooiste rollen moeibaar bleven gillen, meisjes die als
van de laatste jaren, een tragische crea- gehypnotiseerd op hun plaats..zaten gena
tie waarin met knappe toonschakeringen I geld en meisjes die op velerlei wijzen de
de overheersende somberheid werd gere- aandacht van Berry praheerdeu te trek-
lativeerd door lichte humoristische toets- I ken om later te kunnen zeggen: „hij heeft
jes. Johan Schmitz gaf een heel fijn ge- naar gelachen",
nuanceerde uitbeelding van de gedweeë I
hooggeleerde echtgenoot. Pim Dikkers, als OPEENS WAS HET afgelopen. Voor
de getrouwde zoon, excelleerde in de slot- het publiek van de roes was bekomen
scène waarin hij zijn zelfmoordplannen was Dave Berry tussen de beide „lede
voelbaar maakt. Steye van Brandenberg
en Bas ten Batenburg, als de andere
zoons, gaven wel wat overbodige nadruk
aan hun typeringen, die overigens heel
geloofwaardig waren. Uit de rol van de
schim-van-de-jeugdvriend, die zelfs bij
de beste vertolking moeilijk aanvaardbaar
is, haalde Eric Schneider alles wat er uit
te halen valt.
In bijrollen gaven vooral Simone Roos-
kens, Elly van Stekelenburg, Leo de Har-
togh, Rie Gilhuys en Robert Sobels goed
spel te zien. Manon Al ving en Christine
de Gier verdienen bijzondere vermelding
voor hun vertolking van rollen die zij op
heel korte termijn hadden overgenomen
van collega's die bij een verkeersongeval
lichte verwondingen hadden opgelopen!
Thera Verheugen en Willeke van Ammel-
rooy. Nicolaas Wijnberg had gezorgd voor
een open en bijna decorloze speelruimte den' 9 40 Schoolradl°- 10 00 Lichte gram
waarin de handeline 71>h vnnrW mofoonmuziek. 10.50 Lichtbaken, gods-
Johan Schmitz en Caro van Eyck in
„De wolken voorbij".
ren" motoragenten naar buiten gebracht
en via het circusterrein naar de boven
verdieping van de bar-dancing geloodst,
waar hij even later in de slaapkamer van
het echtpaar Boltini het glas hief en zich
liet toedrinken door zijn getrouwen ter
gelegenheid van zijn verjaardag die juist
was aangebroken. Tussen de beide voor
stellingen was deze kamer van de Bolti-
ni's eveneens de verblijkplaats geweest
van het Berry-wezen, dat behalve uit Da
ve zelf bestond uit een met hem uit En
geland meegekomen gezelschap jonge
mannen met onduidelijke functies, op hun
beurt vergezeld van eveneens uit Enge
land meegebracht meisjes. Van tijd tot
tijd werd de deur opengebroken door Bol-
tini's perchef, die werd omringd door ver
tegenwoordigers van tiener- en schoolbla
den. Niet allen slaagden erin hun begeer
de interview te krijgen. Een troost voor
hen is: Berry heeft geen antwoorden ge
geven die zij niet zelf tevoren hadden
kunnen bedenken.
-v
De Nederlandse PEN-Club en de Ver
eniging van letterkundigen hebben zater
dagmiddag een bijeenkomst belegd ter
herdenking van prof. dr. N. A. Donker
sloot (Anthonie Donker).
De plechtigheid werd geopend met een
toespraak door dr. V. E. van Vriesland,
die vooral het werk memoreerde dat prof.
Donkersloot voor het PEN-Centrum heeft
verricht. Prof. dr. Karei Meeuwisse her
dacht Anthonie Donker als dichter, criti
cus en essayist. Dr. O. Noordenbos schonk
uitvoerige aandacht aan de levensloop
van prof. Donkersloot, aan diens politieke
engagement en sociale bewogenheid.
Dave Berry in zijn kooi.
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
AMSTERDAM Dit keer, wonderlijk
genoeg, zijn er geen schandalen geweest
rondom het Nederlandse Songfestival. In
alle rust en vrede heeft Milly Scott de
eerste prijs gekregen voor haar liedje
.Fernando Filippo" (52 punten). Zij was
verbijsterd: „Ik heb er helemaal niet op
gerekend, ik ben gewoon ondersteboven.
Ik vind het een bijzonder grote eer en
dat realiseer ik me eigenlijk nu pas, nu
de uitslag bekend geivorden is". Wal
Milly Scott misschien de uitslag heeft be
zorgd, is het feit, dat zij in de eerste
plaats bijzonder plezierige bewegingen bij
haar liedje had ingestudeerd en in de
tweede plaats dat haar liedje van inter
nationale allur was: het is een plezierig
meezingertje en de woorden die daarin
gebruikt worden (Fernando, Filippo, Sint
Antonio,) spreken gemakkelijk aan, ook
bij degenen die geen Nederlands verstaan.
,Pas woenedwgmideieg bem ik -ijegiwuwn
met de bij het liedje passende bewegin-
geni Helen Leclerq heeft me daarbij—ge
holpen. Ik wou dat ik haar eerder had
ontmoet. En ik ben dan ook vastbesloten
om verder te gaan met het dansen. Het
gekke is: mijn werkster zei al tegen me
dat het een erg commercieel liedje was
en dat het er dik inzat dat Fernando
Filippo zou winnen. Ik heb nog nooit van
mijn leven aan een songfestival meege
daan en ik heb me dan ook geen enkele
illusie gemaakt. Ik dacht, als ik win dan
is dat een mooi eind van mijn loopbaan.
Maar nu, denk ik, ik geloof dat ik pas
begin. Het is haast niet te geloven dat dit
me op deze leeftijd overkomt. De makers
van het winnende liedje zijn Gerrit den
Braber wat de tekst betreft en Kees
Bruyn wat de muziek betreft. Gerrit den
Braber, die sinds 1 januari aan de n.v
Phonogram verbonden is, heeft het liedj
gemaakt op de 13e december; de slui
tingsdatum was 15 december. Hij had
eerst een andere tekst in het hoofd maar
bij nader inzien beviel deze toch niet ge
heel. Overigens: Gerrit heeft diverse lied
jes voor dit festival ingestuurd; een van
de prijsliedjes was onder andere „Over
de Horizon", gezongen door Helen Shep
herd. Er heerste, volgens de deelnemers
een plezierige onderlinge verhouding. Ie
dessen gunde de andere van harte de
eerste prijs. En al waren er na afloop
wat Jichtelijk bedroefde gezichten, de
stemming bleef, ook na het bekend ma
ken van de prijzen, opperbest. Bob Bou
ber zei: „Ik heb het leuk gevonden maar
ik ben toch wel blij dat alles achter de
•rug is. En een ding kan ik zeggen: ik
doe aan iets dergelijks nooit meer mee"
Milly Scott met Kees Bruyn
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord: meditatie. 7.15 Lichte grammo-
foonmuziek (Om 7.30-7.32 Nieuws. 7.45
KNAC/ANWB wegeninformatie) 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws)
8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan
waarin de handeling zich zonder ongewen
ste onderbrekingen kon voltrekken.
Advertentie
dienstige lezing (herhaling van zaterdag
jl.) 11.00 Voor de huisvrouw. 11.30 Lichte
Simon Koster grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.voor
uit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo:
Licht ensemble. 12.20 Voor de boeren.
12.27 Land- en tuinbouwmededelingen
12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of gram
mofoonmuziek. 12.50 Lichte grammofoon
muziek. 13.35 Voor de plattelandsvrou-
vrouwen. 13.45 Amusementsmuziek (opn.)
14.45 Zie, ik maak alles nieuw, cursus
over geloofsleven en godsdienstige vor
ming (herhaling van dinsdag jl.) 15.00
Licht orkest met zangsolisten (herhaling
van zaterdag jl.) 16.00 Voor de zieken.
16.40 Onderweg, een programma voor
oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd.
17.40 Kinderboekenbus. 17.50 Overheids
voorlichting: Culturele ontmoetingen in
Suriname en de Nederlandse Antillen.
Vraaggesprek van Rudy Bedacht met
Burney Every. 18.00 Internationale volks
liederen. 18.20 Uitzending van de Chris
gelijk Historische Unie: Politoeren. Nws.,
en commentaar van de Christelijk Histo
rische Unie. 18.30 R.V.U.: Van twee In
ternationale Psychoanalytische Congres
sen in Nederland: Een speciaal onder
werp, behandeld op het 24e congres
1965, door prof. dr. J. Bastiaans, m.m.v.
mevrouw drs. P. van Dijck te Gent. 18.58
Nieuws van de wedstrijd Marathon. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Stereo:
Metropole orkest. 20.00 Radio Kameror
kest en solisten: klassieke muziek. 20.35
Christen-Democraten achter het IJzeren
Gordijn (dl. I), documentaire. 21.15 He
dendaagse kamermuziek (opn.) 21.45 Klas
sieke orgelmuziek (gr.) 21.55 De zingen
de kerk: een bloemlezing uit het grego
riaanse repertoire. 22.15 Zie, ik maak al
les nieuw: een cursus over geloofsleven
en godsdienstige vorming (dl. 19). 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM. II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
grammofoonmuziek.
Morgenwij
In de kunstzaal ,,'t Meyhuis" in Hel
mond wordt een expositie van tekeningen
en gouaches gehouden van de Haarlemse
kunstenaar Hans Mulder.
Deze expositie heeft plaats onder auspi- I VPRO: 0_
ciën van de Stichting Beeldende Kunst Nieuws. 8.10 Lichte
Helmond. Bij aankoop is de rijkssubsi- (8.25 De groenteman). 8.45
dieregeling van toepassing. De expositie ding. 9.00 Voor de zieken 10 00 Voor de
is geopend op dinsdag, vrijdag en zon- kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr(Om
dag van 14 tot 17.30 uur en van 19 tot 21 11.00 Nieuws). 12.00 Lichte orkestmuziek
^Len °P andere weekdagen van 14 tot (opn.) 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
17.30 uur en duurt tot 1 maart.
tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: berichten.
Voor de landbouw. 12.40 Orgelspel: amu
sementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Jour
naal en beursberichten. 13.30 't Muzikan
tenuur: 1. Fluit en piano: klassieke mu
ziek; II. Amsterdams Strijkkwartet: klas
sieke en moderne muziek; III. Gitaarspel
14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw
15.40 Weens Filharmonisch orkest (opn.)
amusementsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02
Musette-orkest (gr.) 16.15 Voor de jeugd
17.15 New York calling, praatje 17.20 Lich
te grammofoonmuziek voor de tieners
17.58 Nieuws van de wedstrijd Marathon
18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Be
zegel hun vlucht: wekelijks journaal Na
tionale Actie ICEM-vluchtelingenvervoer.
18.40 Lichte orkestmuziek (opn.) 18.55
Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief
uit Parijs. 19.05 Gamelan: Indonesisch
programma. 19.35 Sopraan, alt en instru
mentale begeleiding: klassieke liederen
20.00 Nieuws. 20.05 Volksliedjes. 20.30
4 Sans: radiostrip. 21.00 Moet u 'ns ho
ren: licht muziekprogramma. 21.45 Pro
menade orkest en zangsolist: amuse
mentsmuziek. 22.25 Ik geloof, dat.
praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualitei
ten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III 240 m en FM-kanalen
NRU Gezamenlijk programma.
9.00-17.00 Voorbereid door NCRV.
17.00-18.00 Voorbereid door VARA.
NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru
mentaal allerlei (gr.) 10.00 Nieuws. 10.02
Licht platenprogramma. (Om 11.00 Nws).
12.00 Nieuws. 12.02 Volksmuziek (gr.)
12.30 De Top Tien van deze week (gr.).
13.00 Nieuws, eventueel aktualiteiten.
13.02 Elektronisch pianospel met rit
mische begeleiding (opn.) 13.30 Klanken
van eigen bodem (gr.) 14.00 Nieuws. 14.02
Lichte vokale muziekjes (gr.) 15.00 Nws.
15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nws.
16.02 Platenshow voor de tieners. NRU
VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoek-
platenprogramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo
foonplaten. 12.40 Weerbericht, mededelin
gen programma-overzicht en SOS-berich-
ten voor schippers. 12.48 Interludium.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht en beursberichten.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Geva
rieerde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
bericht. 16.09 Duitse les. 16.24 Praatje.
17.00 Nieuws weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Bandmuziek. 17.45 Russische
volksliederen. 18.00 Nieuws 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Voor het voetlicht.Jacques Brei. 18.45
Sport. 18.52 Bill Coleman, trompet. 19.00
Nieuws en weerbericht. Daarna: kroniek.
19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Syndica
le kroniek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30 Pools
luisterspel. 21.20 Liederen. 22.00 Nieuws en
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 De jacht, een comedy
caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35
Flipper, TV-film. 20.00 Journaal en weer-
overzicht. 20.20 Uitzending van de Anti-
Revolutionaire Partij. 20.30 Deltawerken
3 periode februari 1965 februari
1966, documentaire film. 21.05 In naam
van het onrecht, speelfilm. (Beide keurin
gen 18 jaar). 22.40 Uitzending Socutera
22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 De Antwoordman. 20.20 't Is zó bij
de luchtmacht, TV-filmserie. NTS: 20.45
Hullabaloo: licht muziekprogramma
NCRV: 21.25 Wijzer worden: populair
wetenschappelijk programma. 21.50 At
tentie. 22.05 Dagsluiting. NTS: 22.10-22.15
Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 10.34-12.00 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor
gestoorden. 19.32 Engelse les. (Les 19 en
herhaling les 18). 20.00 Journaal. KRO:
20.20 Stadhuis op stelten, TV-spel (deel
18) NTS: 20.55 „Een koninklijk Hervor
mer", documentaire over de herziening
van het grondbezit in Iran. KRO: 21.45
Prentjes plukken, licht programma. 22.10
Vanavond in Nieuwspoort. NTS: 22.35
Journaal. 22.40-23.10 Teleac: Samen leven
nu en morgen (les 15).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Luipaard op schoot, TV-documentai-
re film. 20.25 De lange hete zomer, speel
film. 21.15 De laatste onderneming, TV-
spel. NTS: 22.00 Journaal. CVK/IKOR:
22.05 Dichterbij, wekelijks religieus pro
gramma. AVRO: 22.35-23.30 De Zesdaag
se van Milaan, reportage.
De commissie, belast met de samen
stelling van de Nederlandse inzending voor
de XXXIIIe Biennale te Venetië in 1966,
bereidt als officiële inzending een over
zicht voor van het oeuvre van de kunste
naar Constant (Nieuwenhuys), bestaande
uit schilderijen, grafiek, plastieken en ur-
banistische constructies (Nieuw Babyion).
Milly Scott werd met 52 punten de glo
rieuze winnares met „Fernandel en Fi-
lippo" (muziek Kees Bruin, tekst Gerrit
den Braber), maar Bob Bouber eindigde
met slechts 3 punten minder op de ge
deelde derde plaats, samen met Helen
Shepherd en haar liedje „Wereld". De
tweede plaats was voor de Luckberries
met „Dromen zijn bedrog". Op grond
van deze uitspraak, waarbij aan het on
nozele liedje en de mierzoete presentatie
van de Luckberries de voorkeur werd
gegeven boven zowel het aardigste liedje
van allemaal („Nog wel bedankt", tekst
Bob Bouber en muziek Joop Poortengen),
als de grote meevaller van deze avond
(„Wereld", met veel overgave gezongen
door Helen Shepherd, die bovendien een
fraai uitgebalanceerd jurkje droeg), meen
ik me de opmerking te mogen veroorlo
ven dat er een steekje los zat bij deze
jury. Wat overigens niet wegneemt dat
de keus van Milly Scott heel aanvaard
baar was, gezien de omstandigheden.
Over naar de kampioenschappen kunst
rijden op de schaats. De hoge puntenwaar
dering die Nicole Hassler kreeg, ondanks
het feit dat haar enige sprongen alle
mislukten, stond in geen verhouding tot
de puntenwaardering voor de anderen. Het
Poolse jurylid honoreerde de kür van de
Frangaise zelfs hoger dan die van Regi-
na Heitzer. Als betrekkelijke leek raad
pleeg ik in zulke gevallen onmiddellijk
ons Nederlandse jurylid, mevrouw Bene-
dikt uit Enschede, die eveneens naar da
televisie had gekeken en die het vermoe
den uitsprak dat Nicole Hassler, omdat ze
al oud is en waarschijnlijk niet meer te
rugkomt, zo hoog gewaardeerd werd bij
wijze van afscheidscadeautje.
Op Nederland 2 verzorgde de VARA een
top-avondje, met eerst Tim Frazer, en
daarna advocaat Dan O'Brien, een serie
die voor mij, mèt Z-Cars, wel de topper
van dit seizoen zal worden. In „Mies-en-
scène" wekte Mies Bouwman de kijkers
om tien uur op naar Nederland 1 over
te schakelen, opdat zij het songfestival
niet zouden missen.
Wie niet naar Nederland 1 overschakelde,
kon in de s-stoel de 65-jarige schrijver A.
den Doolaard ontmoeten, die onder ande
re vertelde dat zijn koninklijke onder
scheiding per ongeluk met zijn pyjama in
de was verloren was gegaan. De Amster
damse heer en mevrouw Looy (niet deftig
genoeg om een etage te betrekken), Leo
Horn over zijn ervaringen in Leeds, de
dramaturg Leo Derksen die zich terugtrok
als scenarioschrijver van de film „10.32",
taxi-chauffeur Cor Wilson die de Amster
damse taxi's wil beveiligen, drs. Gille van
het „Defence and Aid Fund" en de „Blue
Diamonds" (pas terug uit Indonesië waar
zij voor twee mevrouwen Soekarno had
den gezongen nadat daar een half jaar ge
leden hun platen nog verbrand werden)
leverden de overige brandstof voor dit
programma, dat wonder boven wonder
precies op tijd eindigde.
Zondagavond kwamen Pierre Janssen en
Leen Timp met een boeiende uitzending
over Egyptische opgravingen (het was
de documentaristische inslag die het dit
keer zo goed deed), waarna een korte hul
diging van Johan Kaart vooraf ging aan
een thriller die onderhoudend was, door
de bank genomen goed gespeeld en goed
geregisserd, maar die weinig verrassin
gen bood en hier en daar te traag in de
dialogen op het scherm kwam.
Nico Scheepmaker