Solo-expositie van Hannes Postma
N.Ph.0. met pre-, pseudo-
en echte romantiek
Instructief tonee
Haitink aanvaardt
dirigentschap in Londen
Concert in Nieuwe Kerk
GRIEP!
KINDER-
ASPIRIN
Kleuren-t.v. in Duitsland
NEGEN MUZEN
Haarlem huldigde
Johan Kaart
Ardito Blaaskwintet
uitstekend ensem ble
WOENSDAG 9 FEBRUARI 1966
7
nabeschouwingen
Ad Interim
Gabaretier Neuss uit
de S.P.D. gezet
Centraal antennesysteem
in voorbereiding
MOLENDIJK
De radio geeft donderdag
Televisieprogramma
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
Geef
uw kind
Doet de koorts dalen.
Stilt de pijn.
Ideale dosering.
DE BINNENKORT 33-jarige Haar
lemse kunstenaar Hannes Postma
heeft dan nu zijn „solo-tentoonstel
ling" in de Vishal. Wat vroeg, denkt
men misschien, maar deze belangstel
ling voor hem is gerechtvaardigd
Men vergelijke zijn werk bijvoorbeeld
eens met wat als belangrijk wordt op
gediend in het Amsterdamse Stedelijk
Museum. Men kan over sommiger be
roemdheid denken wat men wil, maar
niet voordat men kennis heeft kunnen
nemen van het werk. En daarom zijn
musea voor moderne kunst verplicht
ons op de hoogte te houden. Niet al
leen dat Hannes Postma aardig naam
begint te maken, ook buiten onze
grenzen, zijn werk heeft in ieder ge
val meer te vertellen dan dat van ver
scheidene figuren, wier grote exposi
ties ik nogal eens meer plichtsge
trouw dan geboeid doorloop.
DE AARD VAN Postma's werk zal ver
moedelijk nooit bij mij liefde ervoor doen
ontvlammen. Maar dat heeft het gemeen
met veel van Picasso, en niet alleen dat.
We ontmoeten eenzelfde bruut eenvoudig
stellen van de dingen in nuchtere vormen
en kleuren, vooral in de schilderijen.
Daarbij kan dan misschien treffen dat
Postma's verbeeldingen mogelijk meer
suggestie van ruimte in zich hebben dan
Picasso's doeken; dat zou bewijzen dat
Postma zijn thema realiseert, want hij is
gegrepen door ruimtevaart, door zweven
in de ruimte zomaar of in de vrije val.
Beter nog is te zeggen dat hij zich daar
door geobsedeerd toont gezien zijn tot bij
na rechthoekige pakketten gestantpte li
chamen die in de ruimte hangen, verbeel
dingen die ook de beschouwer kunnen ob
sederen. En dat zouden naturalistisch ge
schilderde verbeeldingen niet vermogen.
Ik kan me voorstellen dat men Postma's
figuren als monsters ziet; maar hierbij is
op te merken dat de mens ons om een
maal ook in de dagelijkse werkel-kheid
als een gecompliceerd monster kan voor
komen. Postma's figuren hebben niet dat
griezelige, dat surrealisten wel aan hun
verbeeldingen wisten mee te geven. Wie
in staat is, zo onbevooroordeeld mogelijk,
Postma's werk te ontmoeten behoeft er
niet van te gruwen. Verscheidene goua
ches kunnen wat betreft kleur zelfs inne
mend genoemd worden. Enkele etsen no
den zelfs tot een meegaan in Postma's vi
sionaire landschappen. Structuren in die
etsen kunnen beslist mooi ook genoemd
worden. En aan die etsen ervaar ik dat
Postma niet vóór alles de uitzonderlijk
heid gezocht heeft. Puur grafische en
schilderkunstige middelen zijn hem vol
doende. Het gebruik van zijn middelen
heeft iets vanzelfsprekend. Er is geen
sprake van gedwongenheid en overspan
ning.
VAN AANWIJSBARE invloeden is nau
welijks of geen sprake. Ook dit werk staat
natuurlijk niet los van wat anderen er
vóór hebben gemaakt, maar in zijn wijze
van beelden toont Postma zich in deze
expositie qeu. onafhankelijke. Als mens
onder mensen zal zijn verbeeldingswe
reld affiniteiten met die van andere tijd
genoten hebben. Het noemen van namen
van anderen zou echter misverstanden
kunnen opleveren en tekort doen aan die
anderen.
Bob0Buys
Naar aanleiding van „De laatste Onder
neming", het televisiespel van Otto Dijk,
besprak de psychiater mevrouw Swel-
heim-De Boer de problemen rondom „de
overgangsjaren" van man en vrouw. Die
illustratieve toneelwerkjes waren tot nu
toe niet zo héél erg aantrekkelijk. Maar
Otto Dijk, hoe kan het ook anders (men
herinnere zich van hem: „De Fotograaf",
„De Politieagent", „De Verlosser" en
„De Zendeling") maakte met zijn spel
een uitzondering. Het was zó onderhou
dend, dat je eigenlijk geen behoefte meer
had aan tussentijdse uiteenzettingen. Die
uitvoerige onderbrekingen werkten wel in
formatief, maar ook storend. Je was veel te
benieuwd of de man in zijn jaren des on
derscheids er inderdaad met zijn secre
taresse vandoor zou gaan, of de huiselij
ke moeilijkheden nog konden worden op
gelost en of de echtgenote het volgens
mevrouw Swelheim kinderlijke avon
turierschap van haar man enigszins door
de vingers zou kunnen zien. Een compli
ment voor Frits Butzelaar: hij was uit
stekend als man-in-de-moeilijke-jaren.
De zesdaagse van Milaan bleek niet al
leen wielrennen, nee, daar kwam eten,
drinken, beatmuziek, clownerie, can-can
en kunstfluiten aan te pas. Dat noem ik
waar voor je geld. Vandaar waarschijn
lijk dat de organisator van het wieier-
circus wat zorgelijk voor zich heen keek.
Hij was er niet zó geweldig uitgespron
genDat hoefden Post en zijn Itali
aanse ploegmaat Motta na het innen van
de premies niet te zeggen. Regisseur Bob
Bremer en presentator Koen Verhoef
maakten van deze zesdaagse een geladen
reportage, een documentaire bijna.
Op Nederland 1 heb ik, voordat Ad Lan-
genbent en Frits van der Poel in „Van
avond in Nieuwspoort" de aandacht vroe
gen voor de volksgezondheidnota-1966. nog
'n kort ogenblik Huub Matron en Roland
Wagter jr. in een parodie op de quiz van
Theo Eerdmans bezig gezien. Dubbel ge
legen? Nou, nee. Hoewel het de K.R.O.
nog een heleboel geld gekost moet heb
ben om zo'n „zweetkamertje" na te bou
wen. Frits van der Poel zag tijdens
de diepgaande (en soms emotionele)
conversatie in Nieuwspoort toch nog
even kans weg te glippen en» de toekom
stige C.H.U.-voorzitter Tilanus iets te vra
gen over diens onderzoek naar de ge
zondheidstoestand van de kamerleden. De
atmosfeer in de kamer is droog, zei de
ze. En dat nog afgezien van de toespra
ken, vulde Van der Poel, altijd tot een
grapje bereid, slagvaardig aan.
(Van onze correspondent)
BONN De Westberlijnse cabaretier
Wolfgang Neuss is uit de sociaal-demo
cratische partij gezet. Neuss is beroemd
om zijn eenmanscabaret en om zijn
tijdschrift „Neuss Deutschland", een pa
rodie op het Oostberlijnse partijblad
„Neues Deutschland".
Het S.P.D.-bestuur voor West-Berlijn
heeft het royement van Neuss eenstemmig
goedgekeurd. De oorzaak van de onmin
zou een uitlating zijn van Neuss tijdens
de campagne voor de Bondsdagverkiezin
gen van vorig jaar in Offenbach aan de
Main. Neuss zou hier hebben verklaard
dat de kiezers er het beste aan deden op
de D.F.U. te stemmen, een partij die
in Nederland met de P.S.P. te vergelijken
is. De caberetier, die het recht heeft in
hoger beroep te gaan tegen het royement,
verklaarde dat hij een dergelijke opmer
king alleen al niet kan hebben gemaakt,
omdat hij aan de verkiezingscampagne
van vorig jaar helemaal niet heeft deel
genomen. Neuss voegde er aan toe dat
de boosheid van het Berlijnse S.P.D.-be
stuur wellicht was voortgekomen uit een
„S.P.D.-nummer" in zijn cabaret-program-
ma „Das jüngste gericht". Hierin
werden de toeschouwers er toe opgewekt
om D.F.U. te kiezen. Neuss zal zich te
gen de uitlatingen van de S.P.D. verwe
ren.
Neuss heeft aangekondigd dat hij jgaat
emigreren. Zijn vrouw en kind zijn al in
Zweden. „Ik heb er genoeg van", zegt
Neuss. Eerst werden er stinkbommen
voor zijn deur gelegd, toen ontnam het
partij bestuur van de S.D.P. hem het lid
maatschap, nu hagelt het weer dreigbrie
ven en stinkbommen omdat de cabaretier
aan 3e „anti-Amerika-in-Viefham"-óp-
tocht langs het Amerika-huis heeft deel
genomen. „Ik dacht dat het in Berlijn zou
gaan", verklaarde Neuss tegenover de
pers, nadat hij zich onder politiebescher
ming had moeten stellen. „Maar ik kan
niet meer, ik wil weg". Verschillende
telefonades en dreigende telegrammen
verstoren zijn gemoedsrust. Zijn kracht is
gebroken.
Minister Suurhoff
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG —Minister Suurhoff (Ver
keer en Waterstaat) wil niet terugkomen
op het besluit van de vorige regering om
in Nederland een landelijk centraal an
tennesysteem (CAS) aan te leggen. Hij
wees gisteravond in de Tweede Kamer
het verzoek van de KVP-er Assmann af
om, alvorens met de aanleg te beginnen,
nog eens met de Tweede Kamer over het
Centraal Antennesysteem te spreken.
Wel wilde de minister overwegen of hij
de vaste kamercommissie voor Verkeer
en Waterstaat nog eens een technische
uiteenzetting zou kunnen geven.
De Nederlandse Zender Maatschappij
(Nozema) is druk bezig met de voorbe
reidingen voor de aanleg van het CAS,
zo verzekerde de minister nog eens. De
plannen zijn nog niet bij het kabinet in
gediend. De investeringen zullen de eer
ste jaren een bedrag van 140 a 150 mil
joen gulden bruto per jaar vergen. De
abonnees op het CAS zullen echter een
entreegeld moeten betalen, waardoor het
bedrag voor de netto-investeringen per
jaar na enige tijd niet meer dan 5 a
6 miljoen gulden zal bedragen. „Natio
naal economisch is dat bedrag misschien
wel een verzwaring", vond minister Suur
hoff. „Maar als ik denk aan al die tv-
antennes op de daken valt het toch wel
mee.
Het optimisme van het Comité Draad
omroep dat er nog wel een paar stukken
van het draadomroepnet rendabel te ex
ploiteren zijn, deelt de minister niet. Op
den duur is er geen rendabele exploita
tie meer mogelijk, voorspelde hij. „Als ik
ongelijk heb en als sommige netten dus
wel rendabel blijken te zijn hoeven ze
natuurlijk niet aan de kant'', voftd de
bewindsman.
Advertentie
Een grof maar toch stevig kapsel, met
S O U P L I N G
Haute Coiffure - Salon de Beauté
Santpoorterpl. 1 - H'lem - Tel. 60643 - bus 2
Na afloop van de opvoering van het
toneelstuk „Struisvogeleieren" door de
Toneelgroep Ensemble gisteravond in de
Haarlemse Stadsschouwburg, is de hoofd
rolspeler Johan Kaart, die op 2 februari
officieel in Amsterdam zijn gouden to
neeljubileum heeft gevierd, nu ook door
de Haarlemse schouwburgdirectie en het
Haarlems gemeentebestuur gehuldigd.
De opgetogen sfeer in de schouwburg
was al direct merkbaar toen de jubileren
de Kaart deze avond voor het eerst onder
luid applaus opkwam. Nog laaiender was
het applaus toen na het stuk de huldi
ging een aanvang nam. De directeur van
de Haarlemse Stadsschouwburg, mr. C.
P. Lohr, sprak de acteur toe. Hij her
innerde Johan Kaart aan het toneelstuk
„Mea Culpa" van Van Riemsdijk waar
in Kaart debuteerde in de rol van tuin
man. Het eerste woord in deze rol en te
vens het eerste woord in de carrière van
de nu negenzestig jarige toneelspeler was
„Ikke". Johan Kaart was het zelf ver
geten en vond het vanzelfsprekend grap
pig dat de heer Lohr het had weten te
achterhalen. De schouwburgdirecteur bood
de heer Kaart namens de schouwbrug
een fles cognac en een bloemenmand
aan. Namens het gemeentebestuur van
Haarlem de Haarlemse wethouder van
onderwijs- en kunstzaken D. J. A. Geluk
was verhinderd de huldiging bij te wo
nen overhandigde de heer Lohr aan
de acteur een kist sigaren en eveneens
een bloemenmand en namens oude Haar
lemse toneelvrienden een bloemstuk. Het
publiek heeft zich van zijn beste kant
laten zien door voortdurend hartelijk te
applaudisseren.
A cht weken per jaar afwezig
AMSTERDAM. Bernard Haitink
heeft de uitnodiging om artistiek advi
seur en dirigent van het Londens Phil-
harmonisch Orkest te worden aanvaard.
Hij zal deze nieuwe taak combineren met
zijn functie van chef-dirigent van het
Concertgebouworkest. In zijn werkzaam
heden voor dit orkest zal geen verande
ring komen.
HET PROGRAMMA van het zevende abonnementsconcert in de dinsdag-
serie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest droeg een overwegend
ernstig karakter (niet alle ernstige muziek is wat het adjectief zou doen
vermoeden). De Ouverture „Manfred" van Schumann is uit zijn laatste pe
riode en bevat zeker enige nobele invallen waarvan men, zoals wel meer
bij deze componist, het gevoel heeft dat ze niet helemaal van de grond ko
men. Het blijft wat introvert, maar de kennismaking was toch de moeite
waard. In hetzelfde medium van de symfonische herdichting is Tsjaikofsky
beter geslaagd, zoals in zijn ouverture-fantasie Romeo en Julia waarmee
het programma besloot, altijd een hoge troefkaart in het repertoire van het
N.Ph.O.
Het zuiver symfonisch gebied
was vertegenwoordigd met de Tweede
Symfonie van Henk Badings van wie men
bij ons de laatste jaren niet zoveel meer
hoort (hij woont nu te Stuttgart waar hij
hoofdleraar aan het conservatorium is).
Henri Arends leidde dit werk dat uit zijn
beginjaren dateert, 1932, overtuigend zo
dat men er een duidelijke indruk van
kreeg. Het is, zoals altijd bij Badings,
zeer hecht en ingenieus van constructie,
de thema's zijn markant omlijnd, pseu-
do-romantisch, de instrumentatie is niet
bij uitstek kleurig maar wel kundig, en
dat kan men trouwens van het geheel
zeggen, maar de uitkomst heeft toch iets
schematisch, mist een kwaliteit die in de
muziek altijd erg onweegbaar is maar
wel essentieel,waar tenslotte toch ook het
interesse dat de „mededeling" wekt door
slaggevend is. Het larghetto heeft ogen
blikken van verfijndere klank die men,
vind ik, bij deze componist niet zo vaak
aantreft. Het vakmanschap kan de grau
we achtergrond niet helemaal bemante
len, misschien is zulke muziek eerder ge
dateerd dan men indertijd dacht.
DE POOLS-MEXICAANSE violist Hen-
ryk Szeryng was de solist in het Viool
concert van Beethoven. Hij speelde dit
meest klassieke aller vioolconcerten met
een vlekkeloze techniek, gave toon, een
rustige beheersing, soms iets te gedistan-
cieerd leek het, alsof hij meer geoccu
peerd was door de zorg voor zijn violis-
tiek dan dat hij putte uit een grote be
zieling door de muzikale frase. Inter
essant waren de cadensen, vermoedelijk
van hemzelf, ik had ze althans nooit ge
hoord. Een uitstekende violist; is hij van
A fl
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord: méditatie. 7.15 Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws. 7.45 KNAC
/ANWB wegeninformatie). 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo-
foonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45
Metropole Orkest en solist: amusements
muziek. 12.10 Leven op het land: Brus
selse kanttekeningen en agrarisch nieuws.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week,
praatje. 13.15 Klassiek strijkkwartet (gr.)
13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Mili
tair orkest (gr.): lichte muziek. 14.30
Pianotrio: klassieke muziek. 15.00 Bijbel
overdenking. 15.30 Geestelijke liederen
(opn.). 16.00 Stereo: Omroeporkest: klas
sieke opera- en balletmuziek. 16.40 Klas
sieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Zang en piano: Bulgaarse
volksliederen. 17.35 Lichte grammofoon
muziek. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Stereo:
Metropole Orkest. 18.40 Voor de twinti
gers. 18.58 Nieuws over de wedstrijd Ma
rathon. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Radiokrant. 19.30 Gewijde muziek (gr.).
19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte
grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en bur
gers in Buitenveen, hoorspel (deel 46).
20.35 Samen uit samen thuis, geva
rieerd programma. 22.00 Viool en piano:
moderne muziek. 22.15 Avondoverden
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking.
22.45 Kerkorgelconcert: klassieke mu
ziek. 23.15 Weerwoord: kroniek van kunst
en stijl van leven. 23.45 Klassieke gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwij
ding. 9.00 Fragmenten uit de opera Sigurd
(gr.). 9.40 Lichte grammofoonmuziek
voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en
zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Zelfstandig zijn
en blijven, lezing. 12.40 Lichte instrumen
taal ensemble en zangsoliste. 13.00
Nieuws. 13.10 Journaal en beursberichten.
13.30 Licht instrumentaal ensemble.
13.55 Huishoudelijke zaken, praatje voor
de vrouw. 14.10 Volksliedjes (herh. v.
dinsdag jl.). 14.35 4 Sans, radiostrop
(herh. v. dinsdag jl.). 15.05 Dansmuziek.
15.20 Sjalom Mirjam (III): liedjes en ge
dichten uit en over Israël. 15.40 Stereo:
Brabants programma in een notedop.
17.00 Voor de jeugd. 17.58 Nieuws van de
wedstrijd Marathon. 18.00 Nieuws. 18.15
Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de
Boeren Partij. Spreker: De heer E. J.
Harmsen, secretaris van de Boeren Par
tij. 18.30 Lichte orkestmuziek en zangso
liste. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Ge
sproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30
Van eigen bodem: Nederlandse amuse
mentsmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo:
Residentie-orkest en solist: moderne en
klassieke muziek. In de pauze: 20.45-21.10
Land der muzen: kunstkroniek. 22.05 Zi
geunerorkest. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 23.05 Stereo: Discotaria: nieuwe
grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen
NRU GEZAMENLIJK PRO
GRAMMA. 9.00-18.00 Voorbereid
door VARA
NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht
platenprogramma met eventueel tips
voor het verkeer. 10.00 Nieuws. 10.02 Ge
varieerd muziekprogramma. 11.00
Nieuws. 11.02 Licht platenprogramma.
12.00 Nieuws. 12.02 Top Talent Tijd: lich
te grammofoonmuziek. (12.25-12.30 Ac
tualiteiten). 13.00 Nieuws. 13.02 Amuse
mentsmuziek gebracht door Nederlandse
artiesten (gr.). 13.30 Lichte muziek uit
Latijns-Amerika. 14.00 Nieuws. 14.02 Licht
instrumentaal kwintet. 14.25 Gevarieerde
grammofoonmuziek. 15.00 Nieuws. 15.02
Lichte muziek en tips voor de vrouw.
16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoon
muziek voor de tieners. 17.00 Nieuws.
17.02-18.00 Gevarieerd muziekprogram
ma (gr.). (17.25-17.30 Actualiteiten).
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo
foonplaten. 12.40 Weerbericht, mededelin
gen, programma-overzicht en SOS-berich-
ten voor de schippers. 12.48 Interlu
dium. 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht en beursbe
richten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.04 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45
Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
bericht. 16.09 Franse les. 16.25 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 17.15 Pianomuziek. 17.30 Zangen
en dansen. 18.00 Voor de soldaten. 18.28
Paardesport. 18.30 Delia Roose. 18.45
Sport. 18.52 Johnny Ray, zang. 19.00
Nieuws, weerbericht en kroniek. 19.40
Gevarieerde muziek. 19.50 Vrije politieke
tribune. 20.00 Concert. 22.00 Nieuws en
berichten.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00-17.35 Voor de kinderen (VARA).
NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting (les
5). 19.00 Nieuws in het kort. 19.00 Klaas
Vaak. 19.05 Franse les (les 19 en herha
ling les 18). NCRV: 19.35 De Beverly
Hillbillies TV-feuilleton. NTS: 20.00 Jour
naal. NCRV: 20,20 Te gast in de Waag:
liedjesprogramma. 20.50 Plus minus, do
cumentaire. 21.45 Licht instrumentaal trio
en zangsoliste. 22.10 Attentie. 22.30 Dag
sluiting. NTS: 22.35-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Tim Frazer: thrillerfeuilleton. 20.30
Achter het nieuws. 20.55 De willoze, speel
film. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
VPRO: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS:
18.30 Teleac: Pech onderweg, cursus voor
automobilisten (les 4). 19.00 Nieuws in
het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Inter-
automobilisten (les 4). 19.00 Nieuws in
het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Inter
nationaal jeugdjournaal. 19.15 Van ge
west tot gewest, journaal. VPRO: 19.35
De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal.
VPRO: 20.20 Mensen kijken, documen
tair programma. 20.50 Jongens, jongens
wat een meid!, speelfilm. 21.25 De droom
van Amerika, toneelstuk. 22.25 Verken
ning en herkenning,c interview. NTS:
22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 De Ronnie Tober-Show: licht mu
ziekprogramma. NTS: 20.40 Zuid-Ameri-
ka, documentaire. KRO: 21.25 Hazel, TV-
film (deel 13). 21.50 Onze man in Parijs.
NTS: 22.15-22.20 Journaal.
L'Osservatore Romano schrijft over Hol
lywood: „Ondanks enige aarzelingen be
gint de filmindustrie van Hollywood hoogte
te herwinnen en verkeert zij reeds in een
positie om het primaatschap dat de Ita
liaanse cinema op zo moeizame wijze ver
overd heeft te bedreigen. „America,
America" van de regisseur Elia Kazan
wordt genoemd niet alleen als de beste
Amerikaanse film die het vorig jaar ver
vaardigd is, maar ook als het enige werk
van werkelijk artistiek belang. Het blad
vraagt verder de aandacht voor de films
„Failsafe" van Sidney Lumet, „The hard
Law" van Larry Pierce en „The thin red
Line" van Andrew Marton.
Vrijdagavond 11 februari concer
teert „Die Haerlemsche Musyck-
camer" onder leiding van André
Kaart in de Nieuwe Kerk in Haar
lem. Tijdens dit concert treedt het
vioolduo Bouw Lemkes en Jeanne
Vos (beiden op de foto) op, be
nevens de zestienjarige blokfluitist
Kees Boeke. Uitgevoerd worden de
suite voor blokfluit en strij korkest
van G. Ph. Telemann, een sympho-
nia van Sammartini en „The Simple
Symphony" van Benjamin Britten.
Advertentie
BONN De Duitse televisiestations
zullen van herfst 1967 af vier uur per
dag kleurentelevisie gaan uitzenden. De
programma's zullen aanvankelijk uit to
neelspelen en films bestaan.
Dit heeft de intendant van de West-
Deutsche Rundfunk, Klaus von Bismarck,
gisteren verklaard. De televisietoestellen,
waarop deze kleurenuitzendingen kunnen
worden opgevangen, zullen twee- tot drie
maal zo duur zijn als de huidige, zo deel
de de intendant mee. Von Bismarck ont
hulde ook nog dat nu al dagelijks van
7.45 tot 9.45 kleurenuitzendingen plaats
hebben via vijftien zenders van het eer
ste net en tien zenders van het tweede
net. Deze programma's zijn vooral van
belang voor de industrie, die zich op de
komende omschakelingen aan het voor
bereiden is.
Henryk Szeryng
topklasse? Het publiek reageerde nogal
enthousiast en 'de New York Post en de
Omaha World Herald schrijven zeer lo
vend. Dus misschien wel.
In het programma vonden de bezoe
kers een tweede nummer van het medede
lingenblad „pizzicato" van de Vrienden
van het N.Ph.O. Hierin vindt men o.m.
'n paar cijfers over de provinciale Jeugd-
concerten die deze maand gegeven wor
den (6000 aanvragen) en een bericht dat
aan B. en W. verzocht is om een oplos
sing te zoeken voor het probleem dat tus
sen 9 uur en 9.30 de Damiaatjes een on
gewenst contrapunt aangaan met de klan
ken van het N.Ph.O.
Sas Bunge
DE LEDEN VAN de afdeling Haarlem
van de Koninklijke Nederlandse Toonkun
stenaarsvereniging hebben maandagavond
bij een kamermuziekuitvoering, die in de
tuinzaal van het gemeentelijk concertge
bouw gegeven werd, kennis kunnen ma
ken met het Ardito-blaaskwintet in een
nieuwe samenstelling; het ensemble wordt
thans gevormd door de fluitist Rien de
Reede, de klarinettist Sjef Douwes, de fa-
gottist John Mostard, de hoornist Peter
Hoekmeyer en de hoboïst Rob Visser, de
enige van het vijftal, die bij de oprich
ting van het Ardito-blaaskwintet in 1962
reeds daarvan deel uitmaakte. De leden
van het kwintet werden allen in de oor
logsjaren geboren; het ensemble is dtis
jong.
VAN EEN VERRASSEND hoog musi-
ceerpeil getuigden de uitnemende uitvoe
ringen. Een bijzonder belangwekkend,
evenwichtig programma was samengesteld
met het kwintet in A van F. Danzi, het
kwintet in Es op. 71 van L. van Beet
hoven, het kwintet no. 1 van Henk Ba
dings, „Trois Pièces brèves" van Jacques
Ibert en een in 1965 voltooid kwintet
van de hedendaagse componist Ant.
Schafers, volgens een geliefde moderne
techniek gecomponeerd. Hij heeft zijn mu-
zikantenhart niet verloochend en met zijn
kwintet werkelijk muziek geschonken. De
bespeelde instrumenten behoefden niet
misbruikt te worden om te voldoen aan
gewilde klankgrillen, maar zij konden
zichzelf zijn en volgens hun karakter
dienstbaar gemaakt worden aan melodi
sche en harmonische schoonheid.
IN WELDADIGE evenwichtigheid werd
deze eveneens rijkelijk geschonken bij de
voordracht van de kwintetten van Danzi
en Beethoven. Meer romantiek dan men
kon verwachten klonk er uit het door ex
pressieve contrasten karakteristieke kwin
tet van Badings.
Flitsend geestig werd de waarlijk vir
tuoze vertolking van de korte stukken van
Ibert, een uitvoering, die verblufte door
de technische beheersing, die hier getoond
werd, en die daarbij de toehoorders ver
rukte door de tintelend-frisse musiceer-
geest.
Het Ardito-blaaskwintet heeft de leden
van de K.N.T.V. een verrassend mooie
avond geschonken. Men mag hopen, dat
daardoor spoedig een hernieuwd contact
van muzikaal Haarlem met het jonge,
jeugdige ensemble mogelijk zal worden.
De kunsthandelaar Otto Wertheimer te
Parijs heeft aan de Staat der Nederlanden,
ter plaatsing in het Rijksmuseum te Am
sterdam, ten geschenke aangeboden een
bronzen plaquette, voorstellende de gese
ling van Christus, door de Italiaanse kun
stenaar Moderno, die werkzaam was aan
het eind van de 15de en in het begin van
de 16de eeuw. Deze schenking vormt een
welkome aanwinst, daar het Rijksmuseum
slechts weinig Italiaanse bronzen reliëfs
van goede kwaliteit bezit.