Experimenteel toneel in New York gericht op de mens in een gemechaniseerde wereld BEDRIIFSAUTO'S A/phenaar nog 2 dagen IN KOFFIEHUIZEN EN KERKEN (I) Nijhoff prijzen uitgereikt NEGEN MUZEN van licht bestel tot zwaar transport VRIJDAG 11 FEBRUARI 1966 NEW YORK. De toestand, waarin het grote toneel van New York zich bevindt, geeft weinig reden tot juichen. De theaters op en rondom Broadway zijn groten deels amusementsfabrieken, die slechts bij hoge uit zondering produkten van schrijvers als Arthur Miller, Edward Albee of Peter Weiss voortbrengen, en zich nor maal houden aan de lachsuccessen en de musicals, die ten doel hebben de problemen van het leven te doen vergeten, in plaats van er ernst mee te maken. Het zo genaamde „Off-Broadway"-theater is vaak een stuk beter en probeert artistieke produkties op de planken te brengen. Maar ook in de kleinere theaters kost een op voering toch altijd minstens 20.000 dollar en dat betekent dat men ook daar een commercieel succes nodig heeft om in leven te blijven. Subsidies krijgen deze „Off- Broadway"-theaters niet. Dat is alleen het geval met het Lincoln Repertory Theatre, een gezelschap met vaste toneelspelers dat niet voor elk stuk nieuwe acteurs huurt zoals de normale methode is in Amerika. Maar ook „Lin coln" pleegt geen grote risico's te nemen. Men ziet daar om in het Lincoln Repertory Theatre eenzelfde soort stukken als in de gewone „Off-Broadway"-theaters. Vaak zijn dat goede stukken van schrijvers als Ionesco, Brecht, Saroyan, Chayefsky, Albee, Pinter, Leroi Jones, Jean Genet, Sartre, Samuel Becket, Dürrenmatt of Frisch. Maar het blijft een repertoire van gevestigde namen. Onze correspondent in de Verenigde Staten, drs. André Spoor, heeft zich verdiept in New Yorks experimenteel to neel dat de laatste maanden steeds meer de aandacht gaat trekken. Hij sprak met de eige naars van de cafés, die een lei dende rol spelen in dit theater, en met een groot aantal toneel schrijvers en enige acteurs. Bij gaand artikel is het eerste van een serie van drie over zijn be vindingen. Valeri Tarsis in Londen: „Communistische partij is een troep bandieten" Peter Yorke overleden GRAMMOFOONPLATEN Roxy heel aantrekkelijk. Op die sigaret heb ik m'n oog laten vallen. Zo vertrouwd van kwaliteit. Roxy is de enige sigaret waar ik „ja graag" tegen zeg. Roxy verveelt nooit. Ingen Veelzijdige avond Nico Scheepmaker De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I geopend van 10-17 uur en van 19-22 uur. Zaterdag en zondag van 10-17 uur. NIEUW EXPERIMENTEEL TONEEL, dat er niet voor terugschrikt onbetreden, commercieel onaantrekkelijke paden te bewandelen vindt men daarom alleen in het „Off-off-Broadway"-theater, of beter: in koffiehuizen en kerken van New Yorks huidige kunstenaarswijken: Greenwich Village en de Lower East Side. Daar, op wrakke podia en met primitieve zet stukken, wordt werkelijk geëxperimen teerd. Daar vindt men hartstochtelijke idealisten, die zonder een cent ermee te verdienen al hun beschikbare tijd beste den aan het schrijven, regisseren, spelen van éénakters of avondvullende stukken, die anders zijn dan wat het gewone thea ter brengt. Anders in die zin, dat deze stukken niet buiten de toneeltraditie staan, maar eerder proberen verder te gaan dan de vernieuwers der vorige ge neratie, zoals Brecht, Ionesco, Becket of Genet, zijn gekomen. Want genoemde schrijvers mogen in de ogen van velen nog altijd ultramodern zijn, voor de jon ge idealisten in New York zijn zij pri mair moderne klassieken, die vaak ver eerd en bewonderd worden maar toch als „passé" worden beschouwd. DE „KOFFIEHUISSCHRIJVERS", zo wil ik hen noemen, die overigens bijna allemaal een grondige toneeltraining ach ter de rug hebben en wier stukken gere gisseerd en gespeeld worden door be roepstoneelspelers die geen of maar half werk hebben kunnen vinden aan het com merciële toneel, zijn grotendeels dus post-absurdisten en -abstracten. Hun stuk ken worden vaak niet bevolkt door indi viduen, maar door antropomorfe dingen en robots of door personages die symbo len zijn voor een algemener mens-zijn. Hun belangstelling gaat daarbij vaak naar het doorbreken van menselijkheid in een gemechaniseerde wereld, een pro bleem dat zij vaak aanpakken door de mens in zijn gemechaniseerdheid te laten zien, in zijn conformisme en onvrijheid. Niet voor niets spelen een heel aantal van deze stukken in bed: de plaats waar de mens op zijn menselijkst zou moeten zijn in de wezenlijke confrontatie met een andere, maar waar het gebrek aan com municatie en het vervallen in mechani sche handelingen het schrijnendst zijn. HET BEKENDSTE BED-STUK van het koffiehuisrepertoire is van de hand van Robert Heide, een grote blonde Ameri kaan, die overdag als sociaal werker in negerscholen werkt. In zijn „The Bed", dat ik kort geleden in de Village zag, worstelen twee homosexuelen met hun te genzin om op te staan en de voor hen zin loze nieuwe dag te confronteren. Zij snau wen wat tegen elkaar, zetten de radio aan, die denderend de song „Anyway you like it, that's okay with me, baby" de kamer in tettert, en luisteren naar het lawaai met uitdrukkingsloze gezichten. Tenslotte weet één van de twee jongemannen zich enigszins an te kleden. Hij loopt het huis uit „om een kop koffie te gaan drinken of iets anders" en misschien ook wel om nooit meer terug te komen. Het meest abstracte stuk uit het koffie huisrepertoire is „Balls" van Paul Foster een intelligente jonge schrijver met een juridische graad van Princeton, die om het jaar werkt als jurist en dan genoeg spaart om een jaar vrij te kunnen schrij ven. In zijn stuk „Balls" komen alleen twee ping-pong-ballen voor, die bestuurd door een ingenieus mechaniek op het po dium heen en weer springen. Holle stem men brengen de balletjes tot leven. Zij krijgen menselijke dimensies en hebben zelfs ervaringen met elkaar, waarvan de argeloze toeschouwer ping-porig-ballen nooit verdacht zou hebben. Een ander stuk, dat min of meer ken merkend is voor de stijl van het toneel, dat men in New Yorks Greenwich Village en aan de Lower East Side aantreft, is „Chicago" van de 22-jarige Sam Shep- Badscène uit Sam Shephards „Chi cago" uit de opvoering zoals die in Kopenhagen te zien was. hard, die voor velen voor hét grote talent onder de koffiehuistoneelschrijvers wordt gehouden. In „Chicago" is de hoofdfiguur een slechts in blauwe spijkerbroek gekle de jongeman, die in een ouderwetse bad kuip zit en later staat en wiens filosofieën over het lege leven worden opgeluisterd door het verschijnen van allerlei met hem bevriende figuren, die, conventioneel ge kleed, naar hun kantoren of vakantie huisjes gaan. Het vriendinnetje van de jongeman verschijnt ook ten tonele. Zij klimt even bij hem in de badkuip, maar ijlt dan weer verder. Duidelijk wordt ech ter dat de tegenstelling tussen de blote badkuipfilosoof en de nijvere bijen in de normale samenleving minder groot is dan het lijkt. In feite is het leven van de aan- gepasten even leeg als dat van de jonge man in de badkuip en het enige verschil lijkt ten slotte dat hij een minder geijkte methode volgt om de leegte te lijf te gaan dan zijn vrienden. WAT ONMIDDELLIJK opvalt, als men het koffiehuisrepertoire overziet is dat po litieke stukken vrijwel ontbreken. Euro pese schrijvers als Brecht, Dürrenmatt, Frisch, Peter Weiss worden door de jon ge schrijvers vaak wel bewonderd om 'iun politiek engagement, maar zelf blij ken zij toch te weinig betrokken te zijn bij het reilen en zeilen van hun eigen Beeld uit Paul Fosters „The Ma donna in the Orchard", dat afge lopen november in La Mama in pre mière ging. De actrices zijn Hortense Alden en Blanche Dee. land of van de andere naties ter we reld dat zij tot soortgelijke politieke standpuntbepalingen komen. Een aantal jonge mensen, die bij het Off-Off-Broad- way"-theater betrokken zijn, zien dit als een ernstig gebrek van het experimente le toneel en er bestaat dan ook zeker een kans, dat ondanks het ontbreken van een dergelijke traditie in Amerikaanse toneel de koffiehuisschrijvers in de komende ja ren een poging zullen gaan doen de po litiek in hun werk te betrekken. (Van onze correspondent) LONDEN. Terwijl gisteren in Mos kou de Russische schrijvers Sinjavsky en Daniel voor hun rechters werden geleid, stond hun collega, de 60-jarige Valeri Tarsis, in een piepklein zaaltje van Col lins' uitgeverij in Londen, de samenge dromde pers te woord. Ongeremd gaf hij zijn critiek op het communistische stelsel in Rusland ten beste. Toch vreest hij bij terugkeer naar zijn land geen represail les. Wie, zoals Valeri Tarsis, enige tijd in een inrichting voor geesteszieken heeft doorgebracht, kan volgens de Russische wetten niet meer strafrechtelijk worden vervolgd.Tarsis is van plan een jaar in het Westen te blijven: hij zal drie le zingen geven aan de universiteit van Lei- cester over de Franse realistische ro manschrijvers uit de 19de eeuw, en Ita lië, de Verenigde Staten, Zweden en Canada bezoeken. Hij spreekt redelijk goed Frans en Engels. TARSIS' VERKLARING dat hij niet vervolgd zou worden omdat hij wegens geestesziekte was verpleegd, lokte van zelfsprekend de vraag uit of dan niet het beste wat iemand in de Sovjet-Unie kan overkomen is: voor gek te worden ver klaard. Tarsis antwoordde, dat een Rus sische burger onder geen enkele omstan digheid gelukkig kan zijn. Over het lot van zijn naaste familie maakte de schrij ver zich niet bezorgd. Hij is gescheiden van zijn vrouw, heeft een dochter die met een ingenieur is getrouwd en een klein dochtertje van drie maanden. Hij gelooft niet dat zij zullen hebben te lijden van hetgeen hij zegt en schrijft. „Ze hebben mij naar het buitenland laten gaan om dat ze van me af wilden. Ze hopen dat ik niet terugkom, want dan kunnen ze me tot verrader uitroepen!" Tarsis, die al eerder het Sovjet-eommu- nisme scherp had aangevallen, gaf toe 20 jaar lang lid te zijn geweest van de Rus sische communistische partij, maar ook toen was hij „anti". Hij wilde alleen het systeem van dichtbij bestuderen en erva ren hoe het werkte. Het bevestigde alleen maar zijn opvatting: „Het is slechts communisme in naam. In werkelijkheid is het een fascistische politiestaat. De com munistische partij is een troep bandie ten." Tarsis bood zijn thans in Moskou terechtstaande collega's Sinjavsky en Da niel zijn verontschuldigingen aan voor de bittere dingen die hij onder dwang over hen had gezegd. Hij had Sinjavsky „er ger dan een moordenaar" genoemd. Nu zei hij: „Hij behoorde tot hetzelfde kamp als ik. Wij vechten tegen een gemeen schappelijke vijand. Ik wens hen het bes te. Ik hoop dat ze Rusland kunnen ver laten." De orkestleider en componist Peter Yorke is donderdagavond overleden, ter wijl hij zich kleedde voor het diner in zijn woning te Londen. Hij was 63 jaar oud. Yorke heeft een klassieke opleiding ge had als organist. Later ging hij over naar de lichte muziek en speelde hij bij het orkest van Jack Hylton. Na de oor log vormde hij een eigen orkest dat in het buitenland vooral bekendheid ver wierf door de programma's die het maak te voor de buitenlandse uitzendingen van de BBC. Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM Advertentie De waarheid gebiedt me te zeggen dat Albee me tegennviel en dat Pim de la Parra (bij het weerzien) meevieL Overi gens lijdt de la Parra's speelfilm aan het zelfde gebrek dat de nieuwe toegejuichde film van Nicolai van der Heyde aan kleeft: het verhaaltje is broodmager, het is een kapstok met een haak waar allerlei aan wordt wordt opgehangen. Dat Albee tegenviel lag niet aan Loudi Nijhoff. Het lag in de eerste plaats aan de tekst van Albee, die de dodelijke rechtlijnigheid van Ionesco mist, waardoor het humoristi sche effect ervan kleiner is dan bij Iones- co's, „De kale Zangeres" (waarvan de te levisieopvoering een maand geleden plaats had. „Mensen Kijken" bevatte een bijzonder lang interview met de schilder Sam Middleton, een „heel verhaal" van een krantenbezorgster die onverhoeds als vroedvrouw moest optreden, een inter view met Beatrix Turkstra die stewar- des is geworden van de Pan American, en twee hoogtepunten: een gesprekje met Ina van Faassen, die naar Wim Sonne- veld gaat en haar kleinkunst-allure be wees met een venijnig liedje, en een re portage over de bereiding van de Haar lemse beddesprei, inclusief al het scepti cisme van de vervaardigsters van dit unieke geschenk („voor de logeerkamer", dacht de grootste optimiste). HILVERSUM I. 402 m 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord, meditatie. 7.15 Oude muziek (gr.; 7.30 Nieuws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn, ge varieerd programma. (Om 8.30-8.32 Nws. 8.32 KNAC/ANWB wegeninformatie. 9.35 Waterstanden). 12.00 Angelus. 12.03 Licht ensemble: country en western music. 12.24 Marktberichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Lichte grammofoonmu ziek. 13.15 Intelligentie-rally v. d. school jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten: meisjeskoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Lichte grammofoonmuziek. 15.10 Wereld kampioenschappen schaatsenrijden voor dames in Trondheim'. 15.15 Franse chan sons (opn.) 15.30 Visages de la chanson, een Frans/Nederlands programma. 16.00 Muzikale tombola: licht muziekprogram ma. (17.10-17.25 Shook, programma voor twintigers, 18.20-18.30 Sportperiscoop, met o.a. Wereldkampioenschappen schaatsen rijden voor dames in Trondheim). 1850 Lichtbaken, godsdienstige lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Nieuwe klassieke grammofoonplaten. 20.10 De deur ging op slot, hoorspel. 20.40 Lichte grammofoonmuziek. 21.00 Licht orkest met zangsolisten. 22.00 Zang met instru mentale begeleiding: lichte muziek. 22.10 Roulette: een spelletje met grammofoon platen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Tussen licht en donker: overweging. 22.55 Stereo: Klassieke balletmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA.. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.20 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Wiener Baroc- kensemble en solist:: klassieke muziek (opn.). VPRO: 9.40 Ontwikkelingshulp (I), praatje. 9.55 Vroeg leren lezen (II), praatje. VARA: 10.00 Z.O. 135: geva rieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.15 Oost Europese kroniek: feiten en achtergronden uit de communistische we reld. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Aktueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Stereo: Melodieën-Expres: licht muziekprogram ma. 13.40 Uitlaat: programma voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzcl. 14.55 Tus sen stilstand en beweging, lezing. 15.10 Klassieke orkestwerken (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble. 16.30 Amateursprogramma. 16.55 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Radio- weekjoumaal. 17.58 Nieuws over de wed strijd Marathon. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Tijd voor teenagers (gr.;. 19.20 Boekbespreking. 19.40 Orgelconcert: amusementsmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Metropole-orkest en solisten: amusementsmuziek. 20.40 Het lijk in ruim II, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 De wek ker..., een fantasie met muziek. 23.10 Even naplaten: lichte grammofoonmuziek met praatjes. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM HL 240 m. en FM-kanalen. NRU-Gezamenlijk programma. 09.00-11.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solisten- orkestenparade (opn.). 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de tie ners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nws, eventueel aktualiteiten. 12.02 Licht platen- programma. 12.30 Platenshow voor de tie ners. 13.00 Nieuws. 13.02 Gevarieerd mu ziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoog tepunten uit operettes, musicals en films, (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.30 Licht platenprogram- ma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02- 18.00 Sportshow: reportages-, uitslagen, kommentaren en lichte grammofoonmu ziek. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws.' 12.03 Filmkroniek. 12.40 Weerbericht, medede lingen, programma-overzicht en SOS-be- richten voor de schippers. 12.45 Interlu dium. 12.55 Overzicht van de buitenlandse pers. 13.00 Nieuws, weerbericht en Sport- overzicht. 13.20 Lichte orkestmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Jazzmuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Muzikaal programma. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Volks liederen. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Kleinkunst. 18.45 Sport kroniek. 18.52 Wal Berg 19.00 Nieuws, 22.15 Kaf en koren. 23.00 Collage. 23.30 Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT-NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. VARA: 19.05 Fanclub, magazine voor jonge mensen. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Cae sar en Cleo, TV-spel. 21.12 Uitslag litte raire prijsvraag. 21.15 Enigma: De kunst bewaker, TV-comedy op film. 22.05 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. 22.45 Heden en toekomst, gesprek over actue le Duitse internationale vraagstukken. NTS: 23.15-23.20 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken, documentair pro gramma. 20.20 Literair kijkschrift. 20.50 Koningsgambiet (dl. 3): Rebpllie uit het Noorden, TV-spel op film. 21.45 Attentie. 22.05 Dagsluiting. NTS: 22.10-22.15 Jour naal. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen (herhaling les 15). 11.00 Teleac: Pech onderweg (herhaling les 4). 11.30- 12.00 Teleac: Studievoorlichting (herha ling les 5). KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje. 16.45-17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.10 Klaas Vaak. KRO: 19.05 De avonturen van Ivan- hoe, TV-feuilleton (afl. 4). NTS: 19.30 De Phil Silvers Show (afl. 9). NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Het gulden schot, spelprogramma. 21.20 Brandpunt. 21.45 Limburgse prinsen rond het kind, reportage van Limburgse show avond t.b.v. het reactiveringscentrum in Valkenburg. 22.40 Epiloog. NTS: 22.45- 22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 De schone heks, TV-spel. NTS: 20.25 De vijfde colonne, TV-film. AVRO: 21.25 Friendship in Music: licht muziekpro gramma. NTS: 22.15-22.20 Journaal. De Martinus Nijhoff-prijzen voor verta lingen zijn gisteravond in het gebouw van de Haagse gemeenteraad uitgereikt aan dr. J. Hemelrijk sr. uit Bergen (N.-H.) en aan de heer James Brockway uit St. Austel, in het Engelse Cornwall. Dr. Hemelrijk heeft het hele bewaard gebleven werk van Titus Maccius Plau- tus vertaald: twintig oud-Romeinse ko medies die ontstaan en met succes opge voerd zijn in de bewogen tijd van da tweede Punische oorlog en de oorlogen die daar direct op volgden, de tijd van Hannibal. Van dr. Hemelrijks vertalingen zijn tot nu toe vier in druk verschenen. De Martinus Nijhoff-prijs voor vertalin gen uit het Nederlands werd toegekend aan James Brockway. De jury noemt hem een pionier die, door niemand aan gemoedigd en lang voordat men zich hier en daar officieel het lot der Nederlandse letteren in het buitenland ging aantrek ken, gedaan heeft wat gedaan moest wor den. Dit houdt in dat veel van dit werk niet alleen op eigen initiatief, maar ook op eigen kosten tot stand kwam, aldus het juryrapport. De Martinus Nijhoff-prijzen (tweedui zend gulden) voor vertalingen zijn in 1954 ingesteld door het Prins Bernhard Fonds, waarvan Nijhoff bestuurslid was. Prof. dr. P. Minderaa las de juryrapporten voor. Met hem maakten deel uit van de jury prof. dr. S. Dresden, Adriaan Morriën, mr. Evert Straat, Dolf Verspoor, Bert Voeten en J. U. Preisman. De prijzen werden uitgereikt door de voorzitter van het Prins Bernhard Fonds, prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. Advertentie (t/m 13 februari) -i bedrijfsautomobielenlchassis aanhangwagens|opleggers|autobussen| touringcars] bestelwagens[microbussenf combinatiewagens|ziekenauto's en auto's voor brandweer, reinigings- en andere bijzondere doeleinden| accessoires j onderdelen] gereedschapperf garage-uitrustingen AMSTERDAM Opdrachten schoolprenten. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk heeft aan de beeldend» kunstenaars J. Bezemer te Rotterdam, J. Bieruma Oosting te Amsterdam, Ch. Donker te Utrecht, P. Klaasse te Am sterdam, K. Löb te Amsterdam, T. van Os te Rotterdam en J. M. Prange te Boekei, opdracht verleend tot het ver vaardigen van een schoolprent, waarbij de kunstenaar vrijgelaten wordt in de keuze van zijn onderwerp. De grafische prenten zijn bestemd voor de decora tieve- versiering van klaslokalen of an dere schoolruimten. In een aantal voor gaande jaren werden eveneens op drachten voor dergelijke schoolprenten verleend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11