vuistje 1 uw matras Duitse TV-wagens krijgen extra bewaking m August de Laat te Tilburg overleden Oud-IJmuidenaar in Zweden beroemd als troubadour Succes voor Erik Vos Silhouet Haarlems matrassenhuis DINSDAG 15 FEBRUARI 1966 8 Geen touringcars in Amsterdam Herrie in Brussel bij „De Plaatsbekleder" GEEN HOGER BEROEP MOGELIJK Zware strafen opgelegd aan Andrei Sinjavski en Joeri Daniel T.V.-nabeschouwingen Nico Scheepmaker Vrienden van Centrum Cornelis Vreeswijk boycot Zweedse t.v. STOCKHOLM. De oorspronkelijk uit Nederland (IJmuiden) afkom stige Cornelis Vreeswijk heeft in Zweden voor een kleine sensatie gezorgd. De 28-jarige Vreeswijk is daar sinds een jaar populair als zanger van scherpe en gewaagde liedjes hij kreeg enige weken geleden zelfs een gouden plaat en er zijn twee LP's van zijn liedjes gemaakt. De gebaarde troubadour heeft nu echter plotseling een telegram aan de Zweedse radio en televisie gestuurd, waarin hij zegt, dat bij dit (staats-)bedrijf geen plaat jes meer van hem gedraaid mogen worden, zolang er bij radio en televisie een volgens hem verderfelijke censuur op liedjes bestaat. De radio geeft woensdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. 7 elevisiepr o gramma Ds. J. P. Geels naar Dokkum beroepen m De Nederlandse Televisie-Stichting heeft voor de uitzending op 10 maart dertien reportagewagens nodig. Duitsland en Bel gië lenen elk vijf wagens. Met het oog op mogelijk molest heeft de NTS besloten de Duitse wagens zoveel mogelijk buiten de route te houden. Zij zullen extra be waakt worden door personeel van de af deling decorbouw. Van NTS^zijde is ont kend dat de opschriften op de Duitse wa gens zullen worden gecamoufleerd. De instanties, die verantwoordelijk zijn voor de veiligheidsmaatregelen op 10 maart hebben beslist dat de touringcars met personen, die de huwelijksfestiviteiten willen bijwonen, niet tot in Amsterdam mogen doorrijden. Bij Diemen zullen de alle bussen worden geparkeerd, waar na de passagiers op eigen gelegenheid verder naar het centrum zullen moeten zien te komen. Er is in Diemen ruimte ge noeg voor een groot aantal *ouringcars. (Van onze correspondent) BRUSSEL Gisteravond is het in een Brusselse schouwburg tot herrie gekomen tijdens de eerste voorstelling van een op voering in de Franse taal van Hoch- huth's „Plaatsbekleder". Ongeveer 100 studenten, leden van ka tholieke verenigingen, hadden plaatsgeno men op de galerij, en vandaar slaakten zij kreten, wierpen met stinkbommen en bliezen op fluitjes. De politie, in nogal gro te getale opgekomen, moest de voorstel ling drie keer onderbreken om manifes tanten uit de zaal te werken. Een veertig tal werd meegenomen, maar later weer vrijgelaten. Na afloop kwam het buiten nog tot een klein handgemeen tussen de manifestanten en bewonderaars van het stuk. De laatsten maakten de eerst ge noemden uit voor fascisten en zo meer. Ook die ruzie werd echter bijgelegd. Het succes van de Amerikaanse Barbie-popjes en van de meer of min der geslaagde imitaties daarvan, is de Duitse speelgoedindustrie reeds lang een doorn in het oog. De omzetten van de Duitse poppenmakerijen zijn door deze concurrentie de laatste jaren ge voelig gedaald, hoewel (Duitse) peda gogen en kinderpsychologen in alle toonaarden verklaarden dat al die Amerikaanse mannequin-poppetjes in opvoedkundig opzicht maar verwerpe lijk zijn. De Barbie's, aldus deze experts zijn verkleine fotomodellen wier klaarblij kelijke volwassenheid of in het geheel niet, ofwel verkeerd, aan de kinderziel appelleert en meer van zulke argu menten. Ondanks al deze geleerde ver maningen bleven de kinderen over de gehele wereld en zelfs die in de Bondsrepubliek om popjes en pak jes a la Barbie zeuren, en hun ouders ze kopen. In arren moede hebben de Duitse poppenmakers wier faam zich nog altijd concentreerde in „ver antwoorde", maar ietwat verouderde bemoederpoppen" a la Kdthe Kruse (met vlechtjes en dikke rode konen), nu de tering naar de nering gezet en een aantal moderne speelpoppen laten ontwerpen door een Zwitserse kunste nares) waarvan onze foto enkele voor beelden toont. Het zijn„schaalkopieën van moderne tieners, maar dan van de nette, verzorgde soort, als een ge matigde afspiegeling van de wereld der ouderen". Maar, zo zeggen de fa brikanten, er zullen geen bikini's met lovertjes en geen nertsmantels voor gemaakt worden, zoals voor die „ver derfelijke" Amerikaanse popjes. In het Moskouse schrijversproces is maandag Andrei Sinjavski veroordeeld tot een vrijheidsstraf van zeven jaar. Zijn medebeklaagde, Joeli Daniel, kreeg vijf jaar. De beide veroordeelden gaan naar een „opvoedingsarbeidskamp". De vonnissen zijn definitief. Er is geen beroep mogelijk. De twee schrijvers werden schuldig be vonden aan het belasteren van de Sovjet-Unie in boeken die zij in het buitenland lieten uitgeven, nadat de manuscripten het land uit waren gesmokkeld. Sinjavski publiceerde onder de schuilnaam Abram Tertz, Daniel als Nikolai Arzjak. De open bare aanklager, Temoesjkin, had tegen Sinjavski zeven jaar strafkolonie, gevolgd door vijf jaar verbanning buiten de grote steden geëist, terwijl tegen Daniel vijf jaar strafkolonie en drie jaar verbanning was gevorderd. De rechtbank werd ge presideerd door L. N. Smirnov. Tijdens het proces, waarbij geen bui tenlandse journalisten werden toegelaten, hadden enkele collega's van de beklaag den „strenge straffen" gevraagd voor Sin javski en Daniel. Een van hen, Ar kadi Vassiljev, zei te spreken namens de Ver eniging van Russische Letterkundigen. Volgens Tass had Daniel in zijn laatste woord toegegeven, dat hij „onbewust on ze vijanden een gelegenheid had gegeven ons land aan te vallen" door zijn wer ken te gebruiken. Hij betuigde zijn leed wezen er over dat „ons optreden heeft geleid tot een situatie waarin ons land benadeeld is", doch ontkende dat hij met kwade opzet had gehandeld. „Wij wilden niet ons land schade berokkenen, zijn macht ondermijnen of het land in op spraak brengen. Ik verzoek het hof dit in overweging te nemen", aldus Daniel in zijn pleidooi dat ongeveer een uur duurde. Sinjavski had zaterdag gelegenheid ge had zijn standpunt toe te lichten. Hij had herhaald dat zijn beweegredenen uitslui tend in het artistieke vlak hadden gele gen. Op de vraag waarom hij zijn ma nuscripten in het buitenland had uitgege ven, had hij geantwoord, dat zijn artistie ke opvattingen nu eenmaal niet strook ten met die van de uitgevers in de Sov jet-Unie. Het proces begon vorige week donderdag. Sinjavski, een litterair criticus, en Daniel, dichter en vertaler beiden veertig jaar oud bevinden zich sinds september van het vorige jaar in hechte nis. Na de uitspraken kwamen de vrou wen van de veroordeelden huilend naar buiten. Nadat zij kort met elkaar hadden gesproken, begaven zij zich afzonderlijk in gezelschap van vrienden naar huis. Met de buitenlandse journalisten wilden zij niet spreken. Een vooraanstaande Britse communist „betreurt het proces en de zware vonis- sen", „zij hebben grote bezorgdheid ge wekt onder vrienden van de Sovjet-Unie". John Gollan, secretaris-generaal van de Britse communistische partij, zei in een verklaring: „De behandeling van deze zaak heeft de Sovjet-Unie een zeer slech te dienst bewezen, méér dan de woorden van Sinjavski of Daniel dat konden". De Londense uitgeverij Collins ver klaarde maandagavond, dat zij het werk van Abram Tertz (Sinjavski) uitsluitend op letterkundige gronden had gepubli ceerd, een artistieke beoordeling waar voor zij steun had gekregen van bekende schrijvers uit Engeland, Frankrijk, Duits- lands, Italië en de V.S. Ook het Internationale Genootschap van Dichters, Essayisten en Romanschrijvers (PEN) hééft in een telegram aan pre mier Kosygin gereageerd op de vonnis sen, die „wreed en onmenselijk" worden genoemd. In Russische kringen was er al kritiek ten tijde van de aanhouding en de twee schrijvers. Deze kritiek kwam ook tot uiting in discussies die op de eerste da gen van het proces voor het gerechtsge bouw plaats hadden, waar onder meer oudleerlingen en vrienden van Sinjavsk, zich verzameld hadden. De Russische pers gaat door met het aanvallen van de schrijvers. De communistische partijen in Engeland, Denemarken en Italië hebben zich tegen de vonnissen gekeerd. In Rome liet de secretaris-generaal van het Europese Schrijversgenootschap, Gian-Carlo Vigorelli, een protest horen tegen de vonnissen en zei, dat hij wel licht zelf naar Moskou zou gaan om de kwestie te onderzoeken. Valeri Tarsis, een andere Russische schrijver die bij de Sovjet-autoriteiten in ongenade gevallen zou zijn, heeft in Lon den de vonnissen onmenselijk genoemd. Hij noemde de uitspraak een „poging om terug te keren tot de stalinistische metho den van willekeur". De 60-jarige Tarsis verblijft sinds vorige week in Engeland in verband met een lezingencyclus voor de universiteit van Leicester. „Ik schrijf nu dankbrieven aan 200 eminente geleerden en letterkundigen die geholpen hebben om me toestemming te bezorgen naar het bui tenland te gaan. Ik vraag hun hun inspan ningen voor de vrijlating van de twee on schuldige schrijvers voort te zetten in het belang van de persvrijheid en ook om hun invloed aan te wenden om de vrijla ting te bewerkstelligen van de jonge dich ter Wladimir Bukovsky, die in een psy chiatrische inrichting in Lyubliono bij Moskou verblijft." Nederland 2 bood een zeer belangwek kende aflevering van de spiksplinternieu we serie „Silhouet". Henk Neuman had prof. dr. ir. W. Schermerhom tegenover zich zitten, en samen bouwden zij in ruim een half uur een vrij compleet portret op van onze eerste naoorlogse minister-pre sident. Het werd een gesprek zonder veel omhaal, waarin prof. Schermerhom zijn eigen rol in die eerste naoorlogse politie ke jaren bepaald niet verguldde. Wat, bij voorbeeld, de politionele actie tegen Indonesië betreft, merkte hij op dat men hem niet meer hoefde te vertellen hoe een oorlog ontstaat. Hij had het meege maakt, en had gemerkt dat hij machte loos stond om een oorlog te voorkomen, ook al was hij premier geweest van één van beide partijen. Tegen de koningin had hij eens na zijn benoeming gezegd: „Majesteit, wie in deze put springt is een verloren mens." Hij gaf een genuanceerd oordeel over De Quay, ontkende ooit gesproken te hebben over het „gesticht van de arbeid", zoals Stikker in zijn memoires geschreven had (waarvoor hij overigens grote waarde ring zei te hebben) en hij legde uit waar om er zo kort na de oorlog niet met Soe- karno, die zeker toen nog als een „colla borateur sec" werd beschouwd (vanwege zijn samenwerking met de Japanners), kon worden gepraat en worden onderhan deld. Het zou te ver voeren alle onderwer pen die in het gesprek naar voren kwa men in deze rubriek te noemen. Op 83-jarige leeftijd is te Tilburg over leden de radiozanger en conferencier Au gust de Laat. De heer De Laat kwam nog vier jaar geleden in „Voor het Voetlicht", een televisieprogramma voor artisten van boven de zestig, onder leiding van Lex Goudswaard. De begrafenis zal vrijdag morgen 18 februari plaats hebben. August de Laat vierde tussen 1918 en 1940 triomfen als humorist-cabaretier. Hij maakte voor de oorlog totaal 35 gram mofoonplaten. Zijn liedjes waren bij een groot publiek zeer populair. De bekendste waren „In je ogen staat geschreven, wat je mond niet zeggen wou", ,,'k Ben in Parijs geweest en „Ik heb een huis met een tuintje gehuurd". August de Laat dankte zijn populariteit vooral aan zijn optreden op het podium, hoewel hij ook veel radio-uitzendingen had. Hij trad veel op met de Ramblers in de provincie. Zijn vaste begeleidster was zijn dochter Caro- lien. In 1920 won hij in Berlijn in een lied jesfestival de eerste prijs met „Bedel meisje". Lezing door prof. Bachrach Op woensdag 16 februari, 's avonds om acht uur, houdt prof. dr. A. G. H. Bach rach in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum in Haarlem een inleiding over Shakespeares komedie „Love's La bour's Lost" (Liefdes loze les) welke ge speeld door Toneelgroep Centrum en on der regie van Guus Hermus op 12 maart in de Haarlemse stadsschouwburg in pre mière zal gaan. De avond heeft plaats on der auspiciën van de Vrienden van Cen trum. Advertentie De Zweden hebben op dit gebied een voor ons vreemde manier van keuren. Als een commissie bepaalt dat bepaalde nummers niet ten ge hore mogen worden gebracht, dan krijgen de platen een stem pel met een doods kop opgedrukt. Ook komt het voor dat platen mogen wor den uitgezonden, maar slechts dan, wanneer de omroe per er duidelijk bij vermeldt, dat de luisteraar afstand dient te nemen van de tekst. Er wordt in Zweden door caba retiers en liedjes zangers al enige tijd een actie gevoerd tegen dit systeem. Cornelis Vreeswijk is de eerste die er nu op reageert met een boycot. Vreeswijk, die er meer uitziet als een viking dan als een Nederlander, was onlangs in Ne derland voor op namen bij de VARA- televisie. Onder regie van Rinus Spoor werd een twintig mi nuten durend pro gramma met hem op genomen, dat waarschijnlijk op 23 fe bruari wordt uitgezonden. Hij logeerde met zijn vrouw en tweejarig zoontje bij zijn ouders aan de Planetenweg in IJmui den (zijn vader is daar scheepshande- laar). De man die op het ogenblik in Zweden voorpaginanieuws is tijdens zijn bezoek aan Nederland werd hij zelfs achterna gereisd door Zweedse journalis ten vertelde ons: „In Zweden hebben een paar reactionaire mensen de macht bij radio en t.v. Op sommige van mijn plaatjes staat de doodskop; bij andere wordt een hele inleiding gehouden. En dat alleen maar omdat het onderwerp hun niet aanstaat". Hij is niet bang dat hij uit de gratie zal geraken nu zijn plaatjes niet meer voor de radio gedraaid woiden: „Ik heb me nu aardig ingewerkt bij het Zweedse publiek. Ik zal niet zeggen dat ik de radio niet nodig heb, maar ik kan best een tijdje zonder ze". Zijn verbod om liedjes van hem te draaien en zijn weigering om met liedjes voor de televisie te komen betekent overi gens niet dat hij niets meer voor de Zweedse televisie wil doen. Vrijdag 18 fe bruari is hij gastheer in een show vanuit Gotenburg aan de vooravond van de Cornells Vreeswijk HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie ke pianomuziek (gr.). (Om 7.30 Nws.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewij de muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammo'foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.5 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Modern trom petconcert (gr.). 11.15 Schoolradio. 11.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12.40 Variant: actualiteiten, reportages, berichten en lichte grammofoonmuziek. 13.30 Licht instrumentaal trio. 14.00 Boe ren en burgers in Buitenveen, hoorspel (deel 46). 14.25 Moderne Hongaarse strijk kwartetten (gr.). 15.05 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.25 Stereo: Vocaal en semble: oude liederen. 15.50 Bijbelvertel ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.10 Stereo: Metropole orkest. 17.50 Overheids voorlichting: Spaarzinnigheden. Een pro gramma over de vele handige en ver standige manieren waarop U kunt sparen. Vragen van luisteraars worden beant woord door de heer Coen van Hoewijk, Hoofd van de Stafafdeling Externe Be trekkingen van het Ministerie van Socia le Zaken en Volksgezondheid. 18.00 Selec tie uit Porgy and Bess, operette van Gershwin (opn.). 18.20 Trompet en orkest (gr.): lichte muziek. 18.30 Het spektrum: nieuws uit de prot. christelijke organisa ties. 18.50 Lichte grammofoonmuziek. 18.58 Nieuws over de wedstrijd Mara thon. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Ste- rio: Koorzang: amusementsmuziek. 20.20 Stereo: Omroeporkest en solist: moder ne muziek. 21.15 Houwen en trouwen, klankbeeld over bruiloft en huwelijk in Afrika. 21.40 Stereo: Licht instrumentaal kwartet. 22.00 Sport in 't kort. 22.10 Grammofoonmuziek of mededelingen. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Grammofoonmuziek. 22.50 Rondom het kind: pedagogische etherleergang. 23.20 Promenade orkest: moderne mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek en reportages. (7.30- 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek en reportages. 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw. 9.05 Ge wijde muziek (gr.). VPRO: 9.40 School radio. VARA: 10.00 Lichte grammofoon muziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws 11.02 Voor de vrouw. 11.45 Saxofoonkwar tet (opn.): amusementsmuziek. 12.00 Ste- rio: Licht instrumentaal septet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.10 Aktualiteiten en kalen der. 13.25 Vocaal ensemble met instru mentaal combo. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Londens Symfonie Orkest: klassieke balletmuziek. 15.00 Voor de jeugd. (16.00 Nieuws). 17.00 Voor de zie ken. 17.30 Promenade orkest en zangso listen: amusementsmuziek. 17.58 Nieuws over de wedstrijd Marathon. 18.00 Nieuws 18.15 Aktualiteiten. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Ge organiseerd-ongeorganiseerd. Spreker: de heer D. Smilde. 18.30 VARA's Popshow: dansorkest en solisten. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Stereo: Kinderkoor. 19.30 Ar tistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor amu sementsprogramma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Jazzmuziek. 21.50 Al le negen!: gecombineerde quiz- en kegel competitie. 22.15 Ik loop door het land, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Ak tualiteiten. 22.50 Contrasten: oude en mo derne liederen en kamermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (240 m. en FM-kanalen) NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM MA. 9.00-15.00 Voorbereid door KRO 15.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRI/KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht geva rieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Betty: licht pla tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktua liteiten. 11.05 Licht platenprogramma en praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Aktualiteiten. 12.05 Licht gevarieerd platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Ge varieerd platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Gevarieerd pla tenprogramma. NRU/AVRO. 15.00 Nieuws 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes uit Engels sprekende landen (opn.). 16.30 Rhythm and blues (gr.). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Gevarieerd platenprogramma voor auto mobilisten. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mede delingen programma-overzicht en SOS- berichten voor de schippers. 12.48 Lichte orkestmuziek. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beurs berichten. 13.2 Klassieke muziek. 14.20 Koorzang. 14.30 Waarom wij niet? 14.50 Koorzang. (15.00 Nieuws). 15.15 De omni bus. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazzmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Tophits. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filo sofie. 18.50 Sport. 18.55 Grammofoonmu ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kro niek. 19.40 Lichte muziek 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Klassieke muziek. 20.30 Kamermuziek. 21.50 Pedagogisch praat je. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoor den. 19.32 Engelse les. (les 20 en herha ling van les 19(. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.55 Z-Cars: T.V.-film. 21.45 Signalement, een maandelijks programma over figuren en verschijnselen uit de wereld van beel dende kunst, toneel, muziek en literatuur. 22.25 VARA-prijsvraag zondagsschilders. 22.30 Actueel Humanisme, een uitzending in samenwerking met het Humanistisch Verbond. NTS: 22.40-22.45 Journaal. 22.45- 23.15 Teleac: Samen leven nu en mor gen (les 16). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken, programma over die ren. 20.20 Haal je kijkgeld terug, t.v.-prijs vraag. 20.45 Een op de tien, programma over bejaarden, (deel 5). 21.25 Djes zien: jazzmuziek. 21.50 Attentie. CVK/ IKOR: 22.05 Dichterbij, een wekelijks programma. NTS: 22.35-22.40 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting, (les 6). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les. (les 20 en herhaling les 19). KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Stadhuis op stelten, TV-spel. (deel 19). 21.25 Galerij, een programma over kunstzinnige en kunstige zaken. 22.20 Epi loog. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Voorpagina. 20.30 Het gordijn, film. 21.45 Sportpanorama: reportage laatste deel van de ijshockeywedstrijd tussen het HOKIJ-team en het team van Düsseldorf, beide versterkt met een aantal Canade zen. NTS: 22.20-22.25 Journaal. Ds. J. P. Geels, christelijk-gerefor- meerd predikant in Haarlem-centrum heeft een beroep ontvangen naar Dok kum. Ds. J. P. Versteeg in Wormerveer heeft bedankt voor het beroep naar de christe- lijk-gereformeerde kerk in Haarlem- Noord. wereldkampioenschappen schaatsen. Hij zal dan onder meer in het Engels spreken met de Nederlandse deelnemers aan de kampioenschappen. Cornelis („Kees doet het daar niet") Vreeswijk ging in zijn dertiende jaar met zijn ouders naar Zweden. Tien jaar later zat vooral moeder Vreeswijk het heim wee naar Holland zo hoog dat de ouders naar IJmuiden terugkeerden. De zoon bleef in Zweden. Cornelis had de meest uiteenlopende baantjes, zoals dat gewoon lijkt voor Nederlanders in Zweden. Hij somt op: matroos, verpleger in een psy chiatrische inrichting, kantoorbediende, landmeter, houthakker en op het laatst, na een opleiding aan de aldaar zogeheten Sociale Hogeschool, sociaal werker. Hij stond toen in intieme kring al vanaf zijn zestiende bekend als een jongen die op feest?vondjes liedjes zong. Het vorig jaar wilde een vriend van Vreeswijk (een beroepszanger) enkele liedjes op de plaat brengen, maar toen de producer van de plaat hoorde hoe deze ze zelf zong, moest en zou daar een LP van komen. Het werd een hit, die Cornelis ineens zeer bekend maakte. Hij begon professioneel te werken. Behalve dat hij eigen liedjes zingt, maakt hij ook nog tek sten voor een soort Zweedse „Zo is het toevallig ook nog eens een keer", het programma „Berteende Fönstret" (letter lijke vertaling: „gedragsvenster"). Cornelis Vreeswijk werd naar Neder land gehaald door VARA-regisseuse Ellen Blazer (van „Uit") die hem in Stockholm ontdekte. Voor zijn Nederlandse optreden heeft Cornelis, zoals hij ons zegt, „erg moeten ploeteren" om zijn Nederlands weer op te halen. De VARA-regisseur Ri nus Spoor vindt Vreeswijk „een ontdek king" en „een geweldige boeiende jongen met een zeer eigen stijl". In het program ma op 23 februari zingt de Zweeds- Nederlandse troubadour onder meer de liedjes „De Nozem en de Non", „Blues voor Jantje" en „Waar gaan we naar toe ia onze dood". Advertentie te dun of versleten laat het ons even weten prijsopgave aan huis 's morgens 9 uur gehaald 's avonds 6 uur thuis h. de graaff grote houtstraat 101 haarlem, telefoon 11485 profiteer van onze inruilactie 10.— tot 25.— voor uw oude spiraal of ledikant. VA De Nederlandse regisseur Erik Vos, die met een beurs van het vorige ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen in Amerika verblijft, heeft voor zijn regie van Aeschylus „Prometheus" een reeks van lovende recensies gekregen. Op woensdag 2 februari ging het stuk in Stan ford in première, uitgevoerd door het Stanford Repertory Theatre van welk ge zelschap Erik Vos gastregisseur is. De recensent van de „San Francisco Examiner" verklaarde overrompeld te zijn door de ritmische en vloeiende uit voering. Op gelijke wijze uitten zich ook de critici van de ,Palo Alto Times" (Los Angeles) en de „San Francisco Chro nicle". De Los Angeles Times gewaagde van „een triomf van de toneelkunst". Ook het vorige stuk dat Vos in Amerika heeft geregisseerd, „De Schelmenstreken van Scapin" van Molière, was een groot suc ces.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 8