Judson-kerk in New York voedingsbodem vooi experimenteel toneel, „pop'' en happening A Haliplus Haliplus IN KOFFIEHUIZEN EN KERKEN HOOFDPIJN? WITTE KRUIS Jazz-concerten door Charley Mingus Protest in Rusland tegen veroordeling van auteurs WOENSDAG 16 FEBRUARI 1966 Dit is het tweede artikel van onze correspondent in de Verenigde Staten, drs. André Spoor, over het experimentele toneel in New York. Hierin wordt speciaal aandacht be steed aan de cafés en kerken, die hun deuren voor het jonge theater hebben geopend en die door de kwaliteit van hun opvoeringen reeds de aandacht hebben getrokken van toon aangevende critici van bladen als de New York Times en de New York Herald Tri bune. Het eerste artikel is in onze bladen gepubliceerd op vrijdag 11 februari. Wèg pijn - A I V^V Als u poeders kiest! verhoogt uw weerstand tegen griep, vermoeidheid, slapte, nervositeit, verkoudheid. 1 Compositie-opdrachten voor liturgische muziek Expositie van fabrieks- propagandamateriaal LIGNE „CHANCE" MOLENDIJK De radio geeft donderdag T elevisie programma T.V.-nabeschouwingen Achter het Nieuws Nico Scheepmaker NEW YORK. Het koffiehuistoneel heeft zijn ont staan te danken aan Joe Cino, de eigenaar van Caffe Cino in de Cornelia Street in het hartje van New Yorks Greenwich Village. Zeven jaar geleden begon men in dit café op Joe Cino's initiatief verzen voor te lezen en wel dra werd dit uitgebreid met toneelspelen. Een bewer king van Voltaires „Candide" legde de grondslag voor de theatercarrière van het Caffe Cino. Nu zijn er zes avon den van de week uitvoeringen in het nauwe cafeetje, waar men knie aan knie zit aan gammele tafeltjes en waar geen entree geheven wordt, maar men minstens voor een dollar moet drinken, terwijl bovendien „een Het publiek in een toneelkoffiehuis als dat van Joe Cino be staat voor een groot deel uit stamgasten bewoners van de Village of intellec tuelen uit andere delen van de stad. Zij komen min of meer op goed geluk, want noch Caffe Ci no noch één van de andere koffiehuis theaters maakt in de grote pers bekend wat er gespeeld wordt. Hoogstens kan men een aan kondiging vinden in de Village Voice, het wijkblaadje voor Greenwich Village en de Lower East Side. In Caffe Cino wordt 's avonds meestal tweemaal gespeeld: een keer om negen en een keer om elf uur. In het weekeinde zijn er soms ook nachi- voorstellingen om één uur. De meeste mensen, die theater tjes als Caffe Cino bezoeken, rekenen er niét op een meester werk voorgeschoteld te krijgen. Zij ver wachten hoogstens aan een boeiend en levend toneelexperiment deel te nemen, dat misschien bewonderenswaardig, maar misschien ook vervelend of zelfs stuitend is. Zeker kunnen zij alleen maar zijn van één ding: dat zij geen glad stuk commer cieel amusement te zien zullen -krijgen, zoals zo vaak gebeurt in de theaters op en Uff-Broadway. HET BELANGRIJKSTE toneelcafé naast Caffe Cino is La Mama, dat in de Lower East Side is op Second Avenue bij de zevende straat. De officiële naam er van luidt La Mama Experimental Thea tre Club en het is gevestigd op een duis tere eerste etage van een weinig aan trekkelijk winkelpand. De koffie of war me chocolade, die men in La Mama te drinken krijgt, is gratis, maar daar staat tegenover dat men lid moet worden van de La Mama Club,- wat niet meer dan één dollar kost plus één dollar voor elke voorstelling die men er komt zien. Een lucratieve zaak is dit zeker niet en geld wordt er in La Mama bepaald niet ver diend. Eerder moet er bij worden gelegd om het theatertje op gang te houden door de toneelschrijvers zelf, de acteurs die de stukken spelen en door de dyna mische, charmante en idealistische vrouw die La Mama drijft: Ellen Stewart. Over dag ontwerpt zij badpakken, maar des avonds is zij leidster en inspiratrice van het jonge toneel, dat zij meestal met haar wat hese stem en een onmiskenbaar Loui- siana-Frans accent inleidt. La Mama werkt nauw samen met „Open Theatre", een groep acteurs, to neelschrijvers, dansers en schilders, die zich toeleggen op abstract toneel en die (ik zag „open theatre" aan het werk in een stuk „Soon Jack November" van Sharon Thie) een hoge kwaliteit bereikt hebben, vooral bij het uitbeelden van de „universal man", zoals de leider van de groep, Joseph Chaikin, de personages in abstracte stukken noemt. LA MAMA heeft bovendien allerlei inter nationale contracten weten te leggen. In Parijs en Kopenhagen kan men nu in zusterclubs drie korte stukken zien, die van La Mama's planken afkomstig zijn: Paul Fosters „Recluse", Jean Claude van Italies „Pavane" en Sam Shephards „Chicago". In de afgelopen jaren heeft La Mama deelgenomen aan internationa le festivals voor experimenteel toneel bij voorbeeld in Arhus, Erlangen en Bo gota. Dit jaar gaat men naar Zagreb Ellen Stewart is verder in Warschau geweest, waar zij contact heeft gelegd met de experimentele groep van Grotos ki, die waarschijnlijk zelf in de loop van hoed rondgaat". Joe Cino, een uit Buffalo N.Y. afkom stige levendige jongeman, wiens Zuideuropese afkomst hem duidelijk is aan te zien, selecteert zelf de stukken, die in zijn koffiehuis worden opgevoerd. Dat is nog een heel werk, want gemiddeld dertig manuscripten komen bij hem (en bij zijn collega's) per maand binnen, afkom stig uit alle delen van de wereld. Een podium is er nauwelijks in zijn café en het publiek zit in een halve cirkel om de plaats heen waar gespeeld wordt. Niemand moet dan ook verbaasd zijn als plotseling een acteur of actrice in zijn schoot rolt of als de decorstukken hem om de oren vliegen. Scène uit Paul Fosters nu in Europa gespeelde „Recluse". Een van de drie reuzenrobots (anderhalf keer de lengte van een mens), die in „America Hurrah" van Jean Claude van Italië ten tonele komen. 1966 naar New York zal komen om in La Mama te werken. Het koffiehuistheater in de Lower East Side staat trouwens ook open voor bui tenlandse toneelschrijvers. Men hoopt bin nenkort Deense stukken te brengen en h'og voor deze winter staat „The dumb Dancer" op het programma, dat ge schreven is door Asif Currimbhoy, een employé van de Shell in India, die al een aantal van zijn stukken in Engeland en Amerika zag opvoeren. BEHALVE DE CAFéS hebben ook kerken hun deuren gastvrij geopend voor het experimentele toneel. St. Mark's-in- the-Bowery is er één van, God Shepherd- Faith Presbyterian Church een tweede. De bekendste is de Judson Memorial Church aan Washington Square in Green wich Village, een kerk met een oude tra ditie in gemeenschapswerk. Een der twee predikanten van de Judson-geineente, Alvin Carmines, die niet alleen een drij vende kracht achter het nieuwe toneel is maar die zelf daaraan meewerkt als mu sicus, vertelde mij dat zijn kerk zo ac tief is omdat zij probeert een wezenlijke rol in de gemeenschap te vervullen. In de jaren dertig, na de crisis, betekende dit vooral: sociaal werk. Nu houdt het, gezien het grote aantal kunstenaars in de Village, artistiek engagement in. DE JUDSON CHURCH begon daarmee aan het eind van de vijftiger jaren door een kunstzaal in de kerk te openen. In middels beroemd geworden pop-art schil ders, zoals Claes Oldenburg, exposeerden er. Op hun voorstel beperkte de kerk zich evenwel niet tot statische tentoon stellingen, maar men gaf ook de ruimte aan „happenings". De eerste happenings in New York „gebeurden" in de Judson Memorial Church, soms wel tot verba zing of verontwaardiging van gemeente leden, maar ook tot vermaak van vele Village-bewoners, die niet dagelijks in de kerk kwamen. Via de happenings kwam men op dansen en toneelspelen en er zijn nu vier vaste avonden elke week, dat men stukken of moderne balletten in de Jud- sonkerk zien kan. De happenings zijn nu wat op de achtergrond geraakt, ook al was er nog kort geleden een soort pro cessie van het hele publiek naar de heren en damestoiletten in de kelderverdieping van de kerk, waar twee cellisten sonore klanken ten beste gevan. De „grap" van het geheel was dat iedereen zich weer naar zijn stoel boven haastte toen de cel listen het Duitse volkslied aanhieven. DE DANSGROEP van de kerk heeft een goede naam (al kwam een der bal letten kort geleden in het nationale Ame rikaanse nieuws, omdat er een danseres in voorkwam die spiernaakt in de gewel ven danste) maar de toneelvoorstellin gen in de Judson zijn in fijnproeverskrin gen bijna beroemd. Niet voor niets viel kort geleden de prijs voor het beste to neel buiten Broadway aan de Judson toe. Advertentie Advertentie Neem nu elke dag zo'n kleine capsule Haliplus die bovendien zo gemakkelijk is in te nemen. U komt dan gezond de winter door. multivitaminen - VOOR HET HELE GEZIN fUc.r w 100 capsules I 3.S0 80 capsule» f 2.2» a a a a a a St. Gregoriusvereniging De KRO heeft het hoofdbestuur van de Nederlandse Sint-Gregoriusvereniging in staat gesteld aan twaalf componisten de opdracht te geven Nederlandse liturgi sche propriumteksten te toonzetten voor meerstemmig koor en/of volk. De componisten zijn René Barten (Rot terdam), Otto Deden (Dordrecht), Ignace de Sutter (St. Niklaas, België), Mathieu Geelen (Sittard), Albert de Klerk (Haarlem)Han van Koert (Den Haag), Frits Mehrtens (Noorden), Joop Schouten (Rijswijk), Herman Strategier (Utrecht), Louis Toebosch (Breda), Henk in 't Veld (Hilversum) en Jan Verhulst (Helmond). In navolging van het Musée des Arts Decoratifs te Parijs stelt het Stedelijk Museum van Amsterdam vanaf vrijdag 18 februari publiciteitsmateriaal ten toon van een Europese autofabriek, in dit ge val Citroen. Het is een expositie van toegepaste kunst ten dienste van de commercie, van publiciteitsmateriaal en reclame in de meest uitgebreide zin van het woord: fo to's, folders, affiches, advertenties, beeld merken enz. Advertentie WIJ BRENGEN U Haute Coiffure - Santpoorterpl. 1 - H'lem Salon de Beauté Tel. 60643 - bus 2 Met Trio Pim Jacobs Op vrijdag 18 februari begint de Ame rikaanse tenor-saxofonist Böoke Erwin zijn toernee door Nederland. Op deze dag zal hij muciseren in de Vara-studio's in Hilversum waar opnamen gemaakt wor den voor het programma „Jazz Magazin" van Michiel de Ruyter. Tijdens deze op namen en ook in de concerten elders in ons land zal hij begeleid worden door het Trio Pim Jacobs. Dezelfde dag zal hij 's avonds concerteren in de Amsterdam se jazz- en nachtclub Sherazade bij het R embrandt.pl ein. Op zaterdag 19 februari zal Booker Er- win 's avonds optreden in Persopelis in Utrecht en op zondagavond 20 februari in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Vóór Ne derland bezocht Booker Erwin Spanje en Duitsland en hij hoopt de diverse zomer festivals in de Europese steden nog bij te wonen. Booker Erwin, geboren in Texas (U.S.A.), heeft gedurende een lange pe riode gemusiceerd in het kwintet en het orkest van Charley Mingus. Beïnvloed door de stijl van deze grote Amerikaan se jazz-musicus heeft Erwin toch een ge heel eigen stijl weten te ontwikkelen waarin duidelijk de school van Johnny Griffin naar voren komt. Iets in zijn stijl neigt in de richting van nieuwe Ameri kaanse jazz-stromingen, soms wel ge noemd de „avant-gardistische" stroming of ook wel het „New Thing" gebeuren met in de top mucisi als Rosswell Rudd, Paul Bley en Kent Carter. Men kan hem in een adem noemen met Thelonius Monk Charley Mingus en John Coltrane. Prinses Margaret (rechts) behoorde tot de duizenden die dinsdagavond in de Royal Albert Hall in Londen Danny Kaye (links) gadesloegen als „diri gent" van het Londense Philharmoni- sche Orkest. Na afloop nodigde de prinses Danny en zijn echtgenote (mid den) uit voor een feestje in haar wo ning in Kensington Palace. De prinses en Danny zijn oude vrienden. De prij zen voor dit unieke symfonie-concert ten behoeve van het pensioenfonds van het orkest liepen op tot f 500. De op brengst was in Nederlands geld een ton. Danny Kaye, die geen noot kan lezen, maar wel weet „waar ze om hoog en waar ze omlaag gaan", speel de zoals van hem verwacht werd de groteske clown. Hij gooide dirigeer stokken in de lucht en dirigeerde op een gegeven moment met een vliegen mepper. Soms liet hij de toehoorders meefluiten of het orkest meezingen. Het grappigste was Danny toen hij met zijn voortreffelijke mimiek denk beeldige „emotioneel-onevenwichtige" dirigenten de revue liet passeren, daar bij soms bewegingen makend van iemand die een kinderwagen voort duwt of een koffiemolen draait. In eni ge nummers deed hij het zonder gri massen zoals in een stuk van Rossini, maar dan liet hij wel regelmatig een maniakale lach horen. Advertentie HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws. 7.45 KNAC-ANWB we geninformatie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: licht muziekprogramma. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte gram mofoonmuziek. 12.10 Leven op het land, lezing, gevolgd door agrarisch nieuws. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, le zing. 13.15 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lich te grammofoonmuziek. 14.25 Pianotrio: klassieke muziek. 14.55 Reportage onder trouw Prinses Beatrix. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Klassieke grammofoonmu ziek. Ca. 16.45 Reportage rijtoer prinselijk bruidspaar door Den Haag. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Grammofoonmuziek voor de kleuters. 17.30 Stereo: Licht orkest (gr.). 17.50 Sportrubriek. 18.10 Volksliederenen semble. 18.30 Lichte pianomuziek met ritmische begeleiding (gr.). 18.40 Voor de twintigers. 18.58 Nieuws over de wedstrijd Marathon. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liede ren (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en burgers in Buitenveen, hoor spel (deel 47). 20.35 Samen uit samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Oude muziek (gr.). 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert: moderne muziek. 23.15 Toonkamer: klankbeeld. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 9.00 Operamuziek (gr.). 9.40 Lich te grammofoonmuziek voor oudere luiste raars. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Reportage van de huwelijksaangifte door H.K.H. Prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg in het gemeentehuis te Baarn. 11.30 Arbeidsvitaminen (gr.). 12.00 Promenade-orkest (opn.)moderne ballet muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Evergreen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich ten. 13.30 Licht ensemble en zangsolist. 13.55 Huishoudelijke zaken, praatje. 14.10 How land in Holland: gevarieerd program ma. 15.20 Stereo: Instrumentaal kwartet: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor dracht. 16.20 Stereo: Sopraan en piano: klassieke en moderne liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.58 Nieuws van de wedstrijd Marathon. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualitei- ten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij: Er zit een luchtje aan. 18.30 Lichte orkestmuziek (opn.) 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Country and Wes tern music (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Lich te orkestmuziek (gr.). 20.15 Reportage van het bezoek aan de Koninklijke Schouwburg in Den Haag van H.K.H. Prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg. 20.30 Stereo: Radio Filharmo nisch orkest en soliste (opn.): klassieke en moderne muziek. In de pauze: 20.50- 21.05 Land der muzen: kunstkroniek. 21.50 Voordracht. 22.05 Amusementsmuziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM III (FM-kanalen en 240 m.) NRU Gezamenlijk Programma. 9.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU-VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Solisten-, ensembles- en orkestenparade (opn.). 11.00 Nieuws. 11.02 Licht geva rieerd platenprogramma. 12.00 Nieuws. 12.02 Lichte grammofoonmuziek (12.25- 12.30 Aktualiteiten). 13.00 Nieuws. 13.02 Melodieën-Expres: licht muziekprogram ma. 14.00 Nieuws. 14.02 Gevarieerde grammofoonmuziek. 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenprogramma en tips voor de vrouw. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Gevarieerd platenprogramma (17.25-17.30 Aktualiteiten). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe tophits. 12.40 Weerbericht, mededelingen programma- overzicht en SOS-berichten voor de schip pers. 12.48 Lichte orkestmuziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. 15.00 Nieuws. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Zangen en dan sen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Zang. 18.45 Sport. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije po litieke tribune. 20.00 Klassieke muziek. 21.45 Liederen. 22.00 Nieuws en berich ten. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting, (les 6). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les. (les 20 en herhaling les 19). KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Stadhuis op stelten, TV-spel. (deel 19). 21.25 Galerij, een programma over kunstzinnige en kunstige zaken. 22.20 Epi loog. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Voorpagina. 20.30 Het gordijn, film. 21.45 Sportpanorama: reportage laatste deel van de ijshockeywedstrijd tussen het HOKIJ-team en het team van Düsseldorf, beide versterkt met een aantal Canade zen. NTS: 22.20-22.25 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I NTS: 10.55-12.15 Reportage van de on dertrouw van HKH Prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg (directe uit zending uit Soestdijk en Baarn). NCRV: 14.00-14.45 Een op de tien, programma over bejaarden (herhaling van 18 januari jl.)NTS: 14.55-ca. 17.15 Reportage van de feestelijke bijeenkomst in de Ridder zaal te Den Haag, t.b.v. de huwelijksaan gifte van H.K.H. Prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg. 18.30 Teleac: Pech onderweg, cursus voor automobilis ten (les 5). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Internationaal Jeugd journaal. 19.15 Van Gewest tot Gewest. NCRV: 19.35 De Lucy Show, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. 20.15 Gedeeltelijke herhaling van de reportages van Baarn en Soestdijk (zie aankondiging van 10.55) 20.45 De regenmaker, TV-spel. NCRV: 22.15 Les Frères Jacques. 22.40 Attentie. 23.05 Dagsluiting. NTS: 23.10-23.15 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Tim Frazer, thrillerfeuilleton (deel III). 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Dan O'Brien, TV-film. 21.45 Koning Klant, pro gramma voor de consument. NTS: 22.10 22.15 Journaal. Tegenover het weinig bezielende NCRV- programma op Nederland 2 stak het VARA-programma op Nederland 1 gunstig af. „Achter het Nieuws" had Pier Tania naar West-Berlijn gestuurd voor een gesprek met Wolfgang Neuss, de Duitse politieke cabaretier die de laat ste jaren tot veel rumoer aanleiding heeft gegeven. Hij was een van de twee ex plicateurs in de film „Wir Wunderkin- der". Zijn landgenoten werden hem pas goed gewaar toen hij enkele jaren gele den een advertentie liet plaatsen waarin hij, aan de vooravond van de laatste af levering van „De Sjaal", onthulde wie de moordenaar was: hij wilde de Dur- bridge-psychose verbreken. Een maand geleden kreeg hij om heel andere redenen moeilijkheden. In zijn cabaret, en ook in zijn satirische krantje „Neuss Deutsch- land" (een woordspeling op het Oostduit- se dagblad „Neues Deutschland") ver klaarde hij zich een fervente tegenstan der van de door enkele kranten ontketen de geldinzamelingsactie die moest dienen om aan alle families van in Vietnam ge sneuvelde Amerikanen een porseleinen afgietseltje van de Westberlijnse vrij- heidsklok te sturen. Het moet in de eer ste plaats zijn goede smaak zijn geweest die zich hiertegen verzette, in ieder geval kreeg hij daardoor de kranten van het Springer-concern op zijn nek, en omdat dit langzamerhand het gros van de Duitse kranten is (alleen Der Spiegel en Die Zeit namen de advertenties voor zijn ca baret op) werd Neuss in vergetelheid on dergedompeld. Hij liep naar de rechter, kreeg ongelijk, wil nu in hoger beroep, maar mist daarvoor het geld, dat nu langzaam naar hem toestroomt via giften van vooraanstaande schrijvers, acteurs en anderen. Intussen is er al een kleine bomaanslag op hem gepleegd, hij is ge molesteerd, hij kreeg de gebruikelijke scheidtelefoontjes. Terecht wees Pier Ta nia erop, dat men zich in West-Duitsland dan verkneukeld mag hebben over de mondsnoering van de Oostduitse cabare tier Wolf Biermann, maar dat Neuss er niet veel beter aan toe is. Belangwekkend, ook voor die kijkers die in eerste instantie niet in kunst ge ïnteresseerd zijn, was de uitzending over de zondagsschilders in „Signalement". De exposanten in de Amsterdamse Bols- taveme, wier werk op het ogenblik nog ta zien is in het VARA-gebouw te Hilver sum, kwamen op de oude mevrouw Mac- co na alle tien even aan het woord om te vertellen over wat van een hobby voor de meesten een hartstocht is gewor den. De gedachte dat u de schilderijen van deze mensen, die „voor de aardig heid" schilderen, voor een appel en een ei zou kunnen verwerven, kunt u overigens gerust uit uw hoofd zetten, een schilderij komt toch gauw op een paar honderd gulden. De gesprekjes waren over het al gemeen erg r: rdig, heel openhartig, in zeker opzicht vaal. ook „naïef" (zodat dat ook behoort bij „naïeve schilders") maar vrijwel steeds miste men de be roepsmatige poseurstoon van zoveel „ech te" kunstenaars, die hun werk ernstig, om niet te zeggen „au serieux" nemen. Er was aan deze uitzending een prijs vraag verbonden, waarmee men nieuw zondagsschilderstalent hoopt te ontdek ken. Als men hoort welke toevallige om standigheden er soms toe geleid hebben dat een uitstekende zondagsschilder met schilderen begon, heeft men geen moeite meer te geloven in het nut van zo'n prijsvraag. Naar aanleiding van de veroordeling van Andrei Sinjavski en Joeli Daniël om dat zij werken onder pseudoniem Rus land uitgesmokkeld en in het buitenland gepubliceerd hebben waarin critiek op de Sovjet-Unie geleverd werd, heeft de 74- jarige Konstantin G. Paustovski, die wordt beschouwd als de deken van de liberale schrijvers in de Sovjet-Unie, een brief geschreven aan de advocaat van Sinjavski, waarin hij protesteert tegen de omstandigheden waaronder het proces ge voerd is. Paustovsky, heeft in een telefoongesprek met een journalist bevestigd dat hij een brief geschreven heeft aan een advocaat, maar weigerde iets mee te delen over de inhoud. Hij voegde er aan toe: „Ik neem de brief terug".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7