Nederlandse films
GRIEP? NEEM DIRE KT EEN AKKERTJE
vielen
- een
op
buiten de
het nippertje -
prijzen
7
Het weekeinde
De „Kurzfilmtage" te Oberhausen
Morgen kunstveiling in
Fodor voor India
Droom van een Midzomernacht
MAANDAG 21 FEBRUARI 1966
6
MET EEN MASSALE „Imbisz", waarbij enige honder
den genodigden met Frau Oberbürgermeister en de or
ganisatoren van het festival aanzaten aan een vluchtige
maaltijd van soep, brood, bier en Steinheger, werden de
Westdeutsche Kurzfilmtage in Oberhausen zaterdag
middag besloten, althans voor hen die zich niet hadden
laten verleiden om nog een nachtje te blijven voor het
„Bal der Na(rr)tionen", waarmee het Oberhauser car
naval diezelfde avond werd ingeluid. Aan de maaltijd
was een vertoning van enige der bekroonde films voor
afgegaan die weer aansloot op de feestelijke bekend
making der talrijke prijzen, vermeldingen en onderschei
dingen, waaraan een filmfestival nu eenmaal zijn be
tekenis ontleent. Vele verrassingen kwamen tijdens die
bekendmaking niet voor, nagenoeg alle titels van films
die in de afgelopen week in de herinnering der bezoekers
waren achtergebleven, kwamen daarbij immers ter spra
ke en het enige punt van discussie dat deze slotbijeen
komst opleverde, was de rangorde, waarin de uitspraken
der diverse jury's de betreffende films geplaatst hadden.
Première bij de Haagse Gomedie
Romantisch-aangeklede Shakespeare-opvoering
Simon Koster
nabeschouwingen
De radio geeft dinsdag
HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
Televisieprogramma
Annie Schmidt maakt
kinderserie voor t.v.
Sonia Gaskell houdt rust vaartkenner zijn 1000 gulden ten volle,
OLSTER N.V.
VIJFHUIZEN
02508-456
Nico Scheepmaker
Advertentie
y x
Een groep beeldende kunstenaars, ver
zameld in Roulatie '65, heeft met mede-1
werking van de directie van net Amster
damse Stedelijk Museum, een veiling van I
kunstwerken georganiseerd in het mu-1
seum Fodor aan de Keizersgracht in Am
sterdam, die zondagmiddag 20 februari I
van drie tot vijf uur zal worden gehou-1
den.
De opbrengst van deze openbare verko
ping, waar gratis ter beschikking gestel
de werken van ruim vijftig Amsterdamse
kunstenaars worden geveild, komt ten ba
te van de actie Eten voor India. De wer
ken zijn onder meer van prof. Esser,
prof. De Kat, Carel Willink (een getekend
ff
DE HAAGSE COMEDIE heeft al enige maanden geleden aangekondigd dat zij
in de tweede helft van het seizoen een blijspel van Shakespeare op het repertoire
zou nemen, hoofdzakelijk te spelen door de jongere leden van het gezelschap. Deze
goede gedachte is nu verwezenlijkt en het valt alleen maar toe te juichen dat voor
die verwezenlijking de keus is gevallen op „A midsummer-night's dream", in Dolf
Verspoors levendige vertaling „Droom van een midzomernacht" geheten. Want dit
uitbundigste van Shakespeare's blijspelen, met zijn drievoudig huwelijk aan het slot,
terwijl Oberon en Titania met hun jaloers gekibbel nog extra varianten op het
liefdesthema vormen, roept als het ware om een ensemble van jeugdige spelers die
de dartelheid, de verliefdheid, de speelsheid waar het stuk zo vol van is, spontaan
en volledig waar kunnen maken. De jongere acteurs en actrices van de Haagse
Comedie, onder regie van Joris Diels, zijn daarin wel niet helemaal maar toch voor
een belangrijk deel geslaagd.
portret uit 1962 van Eduard du Perron),
Charlotte van Pallandt, Jan Sierhuis, Ru-1 IN VERGELIJKING met de modernis-plastiek en dictie: maar de dictie liet bii
rlir R inrmov» n-n T /-» A Minn I It1i- i -ï Ir-» i -»-» -»
dy Bierman en Lo-A-Njoe.
DAT DE GROTE PRIJS van de Inter
nationale Jury voor de beste documen
taire naar Chris Marker's „Le mystère
Koumiko" ging, verbaasde in ieder geval
niemand. Marker, in ons land bekend door
uitzonderlijke filmreportages als „Des
cription d'un combat" en „Cuba Si'
door zijn onlangs in het Filmmuseum
vertoonde en in foto's uitgebeelde science
fiction-film „La jetée" (hij werkte boven
dien met Joris Ivens samen aan irA Val
paraiso") heeft in een film van ruim drie
kwartier zijn ontmoeting beschreven met
het Japanse meisje Koumiko Mukoaka tij
dens een bezoek aan Tokio ter gelegen
heid van de Olympische Spelen. Het oor
spronkelijke plan om een documentaire
te maken over het leven in de Japanse
hoofdstad tijdens die spelen, werd dras
tisch veranderd toen Marker Koumiko
leerde kennen en inplaats van de bedoel
de documentaire ontstond uit gesprekken
met haar niet alleen een „profiel" van
een modern Japans meisje, maar tegelijk
een beeld van de Japanse samenleving
dat uit fascinerende opnamen en intélli
gente samenspreken werd opgebouwd.
OOK DE UITSPRAAK van de Interna
tionale Jury betreffende de beste korte
«peelfilm kon wel ieders goedkeuring weg
dragen. De prijs in deze categorie, verge
zeld van een geldpremie van 5000 DM die
Atlas-Film ter beschikking had gesteld,
ging naar de Tsjechische film „Romance'
van Jaromil Jires, een klein meester
werkje, waarin in nog geen half uur tijds
een grotestadsidylle tussen een installa
teur en een zigeunermeisje met humor en
originaliteit bekeken wordt. En dat de
Grote Prijs van de trucfilm naar Jiri
Trnka's „De hand" ging, een poppenfilm
die de Nederlandse critici al in de Utrecht-
•e Cinemanifestatie hadden kunnen zien,
lag ook wel voor de hand. Al opende de
grijze meester van de poppenkunst die per
soonlijk aanwezig was in Oberhausen,
met dit laatste werkje geen nieuwe per
spectieven door 'n belangwekkende in
houd, waarin hij de onvrijheid van de
kunstenaar ter discussie stelt, aan zijn
film te geven, verleende hij een diepte
aan het populaire genre van de trucfilm
die terecht een onderscheiding verdiende.
Over de verdere eervolle vermeldingen,
waaraan telkens een prijs van 1000 DM
verbonden was, viel echter ernstig van
mening te verschillen met de jury die bij
voorbeeld in de categorie korte speelfilms
het uit Amerika afkomstige „Time piece"
In de eerste plaats noemde, terwijl in dit
vrolijk ritmische grapje geen spel-element
van enige betekenis te bekennen viel en
de Russische bijdrage „Twee" waarover
we al in ons eerste verslag over Ober
hausen (vrijdag 18 februari) melding
maakten, pas in derde instantie vermeld
de. Maar goed, een beetje politiek is bij
deze Filmtage nu eenmaal niet te vermij
den, zoals de gelijkmatige verdeling der
onderscheidingen over de deelnemende
landen opnieuw duidelijk maakte. Aan
vechtbaar was ook de late vermelding van
„Film", een uit Amerika afkomstig ex
periment van Alan Schneider, waarin op
een gegeven van Samuel Beckett (diens
eerste bemoeienis met film) de onlangs
overleden Buster Keaton een van zijn
laatste filmrollen speelt.
„FILM" IS OVERAL begroet als een in
trigerende bijdrage aan de moderne film
en een unieke voortzetting van Becketts
pessimisme in een ander medium. Keaton
die voortdurend op de rug gezien wordt
door de camera en pas op het laatst zijn
identiteit prijsgeeft, speelt er de man die
afrekent met het bestaan en in een om
geving, waarin hij eerst elk teken van le
ven en ook elke reflectie van leven (de
spiegel) verwijderd of afgedekt heeft,
zijn einde afwacht. Achterhaald door Kea-
ton's tragische dood krijgt dit zwijgende
filmwerk (er wordt alleen door een der
figuranten „sstt" geroepen) een bijna
m
Samuel Beckett (achter camera) en
Alan Schneider tijdens de opnamen
in Italië van „Film", waarin Buster
Keaton een van zijn laatste rollen
speelde.
macabere bijbedoeling. Al met al geen
film om de zoveelste plaats op een rang
lijst te krijgen, zoals iedere bezoeker
van het Filmmuseum a.s. woensdag en
donderdag kan constateren als „Film" in
de wekelijkse voorstellingen in 't- Amster
damse Stedelijk Museum vertoond wordt.
BEHALVE DE INTERNATIONALE
JURY die Schneider's film zo onbegrij
pelijk declasseerde, treft deze critiek ook
de jury van de FIPRESCI (de interna
tionale filmpers-federatie) die de aange
wezen instantie zou zijn geweest om een
aan veler normen ontsnappend experi
ment te bekronen, maar die er de voor
keur aan gegeven heeft een stijlvol, maar
te weinig origineel cartoon-achtig grapje
als „Le dictionnaire de Joachim" van
Walerian Borowczyk (voormalig mede
werker van Jan Lenica) als beste bij
drage aan de Westdeutsche Kurzfilmtage
uit te roepen. Borowczyk's film heeft on
getwijfeld grappige vondsten, maar is te
duidelijk geïnspireerd op de tekenstijl
van Saul Steinberg en op de humor van
de New Yorker om voor een dergelijk
hoge nominatie in aanmerking te mogen
komen. Maar dan kon men het weer he
lemaal eens zijn met de beslissing om de
prijs voor de beste totale inzending aan
Tsjechoslowakije te geven, een land dat
opnieuw in verschillende genres zijn hoog
staande filmcultuur bewees, en eveneens
met het toekennen van een dit jaar voor
het eerst uitgereikte en door Max Ernst
ingestelde „Sonderpreis", bestaande uit
een plastiek, aan Jan Lenica, als een
waardering voor zijn totale oeuvre dat
veel van zijn bekendheid te danken heeft
aan de Filmtage in Oberhausen. Men kon
het daarom alleen al eens zijn met deze
onderscheiding waar Lenica's collage
films een zo duidelijke verwantschap ver
tonen met het werk van Ernst en diens
en „fin-de-siècle"-motieven"-ornamentiek
en „finde-siècle"-motieven ook aansluiten
op bepaalde voorkeuren van de Franse
schilder.
MET DIT VLUCHTIGE overzicht van
de prijswinnaars in Oberhausen zijn tege
lijk enige uitspringende films van het
overladen en uitputtende programma aan
getipt. Over het algemeen was het niveau
van dit steeds drukker bezocht festival,
vergeleken bij het vorige jaren, zeker
niet opvallend gestegen. Duidelijk vernieu
wingen of totaal originele vondsten op
filmgebied vielen niet te constateren, eer
der een lichte vermoeidheid en een ge
brek aan inspirerende stof. Het televisie
achtige aspect van een bepaalde categorie
films, waarin het straat-interview hoogtij
viert, bleek toegenomen, maar tegelijk
kon daarbij worden opgemerkt dat de be
langstelling voor de actuele mens en voor
actuele problemen op verheugende schaal
bleef groeien. Dat deze instelling vooral
aanwezig was bij de Oosteuropese landen,
lag voor de hand, evenals het feit dat
een zekere luchthartigheid vooral bij de
Franse inzending, te constateren viel,
waarvan alleen Chris Marker en Pierre
Kast (met een pretentieuze tekenfilm „La
brülure de 1000 soleils", waarvoor Mar
ker het commentaar had geleverd) de za
ken wat ernstig namen.
DE GEHELE Nederlandse inzending
werd op vrijdagmiddag met opvallende
aandacht en met een minimum aan teke
nen van afkeuring (waarmee het publiek
in de Stadthalle zo royaal is) gevolgd.
Vooral Pim de la Parra's „Aah Tamara"
Uit de pretentieuze tekenfilm „La
brülure de 1000 Soleils" van Pierre
Kast.
tische opvoering van vier jaar geleden Paula Petri, als Titania, nogal wat te
door de Nederlandse Comedie, geregis- wensen over. Jules Royaards was een
seerd door Han Bentz van den Berg, menselijk-ondeugende, heel amusante
heeft Joris Diels een conventioneel ro- Puck, aardse en volkser dan Henk van
mantische opvoering tot stand gebracht. Ulsen (die de rol vier jaar geleden speel-
Bij Bentz was de toverachtige sfeer van de) maar bepaald niet minder sterk. Als
het nachtelijke woud vervangen door de Spoel de Wever had Dolf de Vries de
kilte van een kaal toneel met een paar moeilijke taak, de grandioze vertolking
ijzeren ladders die eerder aan een gym- van Ko van Dijk uit onze herinnering weg
nastieklokaal dan aan een bos vol elfen te spelen; maar al slaagde hij daar niet
en andere sprookjesgestalten deden den- geheel in, hij wist van de rol toch wel
ken. Bij Diels en in het decor van een heel eigen zeer komische en men-
Harry Wich zijn wij terug in het ge- selijk overtuigende creatie te maken,
bladerte; alleen een oprijzend plankier Als de andere handwerkslieden vormden
met onverhulde constructie van stalen Gerard de Groot, Kees Coolen, Gaston
pijpen staat er als een soort van stille van Erven, Jan Veelo en Jack Horn een
groet aan de Amsterdamse collega, als hoogst vermakelijk stel. Het is hun zelfs
een „Bentz, we zijn je niet vergeten!" gelukt, Shakespeare 350 jaar na zijn dood
En het paleis van koning Theseus is één nog een nieuwe toevoeging aan het stuk
en al romantische sierlijkheid, zelfs met te ontfutselen: tijdens hun „Bergamas-
een lichte suggestie van Griekse stijl ker dans" (ook al zo'n typisch „Grieks"
hoewel er aan deze Theseus en zijn bruid bedenksel van Shakespeare) zingen zij na-
Hippolyta, behalve hun namen, al even- melijk een kostelijk lied dat in geen en-
min iets Grieks te bekennen valt als aan kele tekst-uitgave van „A Midsummer-
heel het zogenaamde „Athene" waarmee night's dream" voorkomt. Of Dolf Ver-
Shakespeare in dit stuk zo bijzonder vrij- spoor daarbij zijn bemiddeling mis
moedig omspringt. Maar de regisseur schien zelfs zijn talent heeft verleend?
had natuurlij k het volste recht om, wat Hoe dan ook, dat lied vormde een aan-
de aankleding van de voorstelling betreft, stekelijk vrolijk slot, waar de Bard zelf
in te haken op die Griekse plaats- en per- zijn genoegen aan zou hebben beleefd.
Nadat Willem Duys vrijdagavond, op
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15
Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nws
7.32 KNAC ANWB wegeninofrmatie.)
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lich
te grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws)
8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Franse chansons, (opn.) 9.55 Au
bade: licht muziekprogramma (gr). 10.50
Lichtbaken, lezing (herhaling van zater
dag jl.)11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.voor
uit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble. 12.20 Voor
de boeren. 12.27 Land- en tuinbouwmede-
delingen. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten
of grammofoonmuziek. 12.50 Draaien
maar!!: lichte grammofoonmuziek. 13.35
Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Muziek
kent geen grenzen (opn.). 14.45 Zie ik
maak alles nieuw: cursus over geloofsle
ven en godsdienstige vorming (afl. 20).
15.00 Bij Cascade te gastlicht mu
ziekprogramma. 16.00 Voor de zieken 16.30
Onderweg: gebedsdienst. 17.00 Voor de
eugd. 17.40 De Kinderboekenbus. 17.50
Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de Ne
derlandse Antillen. Spreker: Henk Den-
nert. 18.00 Internationale volksliederen.
18.20 Uitzending van de Christelijk His
torische Unie: Politiek kommentaar door
mr. C. A. Bos, lid van de C.H.U.-Tweede
Kamer-fractie. 18.30 R.V.U.: Printemps-
Spring, door Tom Hoogland. 18.58 Nieuws
van de wedstrijd Marathon. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropole orkest
en zangsoliste. 20.05 Vastenavondprogram
ma. 21.30 Stereo: Klassieke orkestmuziek
(opn.). 21.55 De zingende kerk: bloem
lezing uit het gregoriaanse repertoire.
22.15 Zie, ik maak alles nieuw: cursus
over geloofsleven en godsdienstige vor
ming (afl. 21). 22.30 Nieuws. 22.40 Epi
loog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen
wijding. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nieuws; 11.02-11.32 Radio-
Volks-Universiteit: In gesprek met Hans
Witte over: filmkunsttheaters door H.
Wielek en Hans Witte). 12.00 Lichte or
kestmuziek (opn). 12.27 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheids
voorlichting: Voor de landb. 12.40 Licht
instrumentaal ensemble en zangsoliste.
13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursbe
richten. 13.30 Stereo: Pianorecital (opn)
klassieke muziek. 14.00 Ik hoor, ik hoor
wat u niet hoort, lezing met grammofoon
platen. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de
vrouw. 15.40 Lichte grammofoonmuziek.
16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoon
muziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling. 17.20 Lichte grammofoon
muziek voor de tieners. 17.58 Nieuws van
de wedstrijd Marathon. 18.00 Nws. 18.15
Aktualiteiten. 18.25 Bezegel him vlucht
wekelijks journaal van de nationale actie
t.b.v. ICEM vluchtelingenvervoer. 18.40
Orgelspel. 18.55 Voor de kinderen. 19.00
Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan,
Indonesisch programma. 19.35 Oude ka
mermuziek (opn). 20.00 Nieuws. 20.05 Wie
Waagt, die zingt: volksliedjesprogram
ma. 20.30 Vier Sans, radiostrip. 21.00
Moet u 'ns horen, licht muziekprogram
ma. 21.45 Promenade orkest en solist
(opn).: amusementsmuziek. 22.25 Ik ge
loof datpraatje. 22.30 Nieuws. 22.40
Aktualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen)
NRU-Gezamenlijk programma. 9.00-
17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-
18.00 Voorbereid door VARA.
NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru
mentaal allerlei (gr). 10.00 Nieuws. 10.02
Licht gevarieerd muziekprogramma, (gr)
(Om 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02
Volksmuziek: Nieuwe Nederlandse lied
jes en Engelse volksliedjes. 12.30 Licht
muziekprogramma. 13.00 Nieuws, eventu
eel aktualiteiten. 13.02 Elektronische mu
ziek. 13.30 Klanken van eigen bodem (gr).
14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziek
jes. 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenpro-
gramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Gevarieerd
platenprogramma. 16.30 De Top Tien van
deze week (gr). NRU/VARA: 17.00 Nws.
17.02-18.00 Verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo
foonmuziek. 12.40 Weerbericht, mededelin
gen, programma-overzicht en SOS-berich-
ten voor de schippers. 12.48 Lichte mu
ziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht en beursbericht.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Klassieke muziek (15.00, 16.00 Nieuws,
16.00 Beursberichten. 16.09-16.24 Duitse
les). 16.50 Weense muziek. 17.00 Nieuws,
weerberichten en mededelingen. 17.15
Jazzmuziek. 17.45 Oud-Hollandse volkslie
deren. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.20 Paardesportberichten. 18.30 Jazz
muziek. 18.45 Sportrubriek. 18.52 Piano
muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en
kroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syn
dicale kroniek. 20.00 Moderne muziek.
20.30 Hoorspel. 21.36 Operafragmenten.
22.00 Nieuws en berichten.
soonsnamen, ondanks het feit dat Shake
speare buiten zijn koningsdrama's geen
stuk heeft geschreven waarvan de karak-
kreeg een ovationeel applaus, maar ook I ters, de milieus en de landschappen zo
het zoveel moeilijker te volgen „Vier mu- door-en-door Engels zijn als dit.
ren" van Joan van der Keuken hield de
aandacht grotendeels gespannen. Later VOOR HET OVERIGE heeft Diels goed I
zou blijken dat deze film nog goede kan- partij getrokken van de mogelijkheden die
sen heeft gemaakt voor de FIPRESCI- Verspoors geestige, opzettelijk populair
prijs, wat in de gegeven omstandigheden gehouden vertaling hem bood: bij deze
geen geringe erkenning van verdiensten taal past geen klassieke verzenzeggerij,
inhoudt. geen pompeuze bewegingsstijl; zij vraagt
Bij alle gemengde gevoelens die de 12de om een gemakkelijkheid van uitdrukking,
Westdeutsche Filmtage bij de deelnemers waarbij de lyrische tekstgedeelten welis-
heeft achtergelaten, over één ding zal waar in 't gedrang komen maar waar-
iedereen het wel eens zijn geweest, nl. aan de moderne speeltrant uitstekend be-
dat men weer in enkele dagen overver- antwoordt. Diels' regie-stijl was daar vol-
zadigd was geraakt en nauwelijks meer komen mee in overeenstemming: de ge-
in staat kon worden geacht binnen 24 uur sprekken aan het hof klonken redelijk zo'n onvergetelijke en niemals dagewesen
na de sluiting nog enig perceptievermo- verstandig, de dialogen tussen de gelieven wijze het zogenaamde Wilhelmusgevoel
gen voor films te bezitten. En dat ook opgronden of tèdei-itftöhr niet pathetisch, de vrije loop liet (ik sprak een bekende
dit jaar weer ondanks het overladen de samenspraken tussen de handwerkslie- M v-persoonlijkheid die me toevertrouwde
programma, tijd gevonden was voor na- den komisch maar niet overmatig zot. Al- dat hij, dit ziende, het paniekerige ge-
tionale en internationale verbroedering, 'een de elfen het eeuwige probleem voel kreeg te moeten onderduiken voor
was een conclusie die na 12 jaar Ober- bij opvoeringen van dit stuk huppelden het te laat was) moesten we tot zondag
hausen nauwelijks meer origineel te noe- nogal stijlloos en belachelijk rond, in een wachten eer dat andere, toffere Wilhel
men is. ?P India geïnspireerde kledij die eerder musgevoel bij een wereldkampioenschap
C. Boost I'n een Parijse revue paste. Door deze van een landgenoot de overhand kon krij-
zwakke plek kreeg de hele opvoering een Sen- Dat kon dan gebeuren dankzij de
bijsmaakje van ouderwetse romantiek en speciale uitzending die de Zweedse tele-
uiterlijkheid, hetgeen des te erger was visie ten behoeve van Nederland (en ten
omdat die opvoering als geheel, voorna- bedrage van 130.000 gulden) twee dagen
melijk afgestemd op uiterlijk vermaak, lang heeft gemaakt. Vlekkeloos was deze
toch al geen sterk persoonlijke artistieke reportage niet, zo iets simpels als het
basis had. projecteren van de namen van de rijders
was er niet bij, maar het geheel liet er
DE -OVERHEERSENDE bekoring er toch weinig twijfel aan bestaan dat wij
van bleef het in lichte komedie-stijl ge- Nederlanders 's werelds belangrijkste
houden spel van het voornamelijk uit jon- schaatsnatie vormen, en daar ging het
geren bestaande ensemble. De trouwlusti- toch maar om.
ge meiskes, Hermia en Helena, werden Mies Bouwman kon haar programma
charmant vertolkt door Anne-Marie Hey- Mies-en-Scène openen met de mededeling
ligers en Anne-Wil Blankers; hun min- dat het Nederlandse volk zichzelf over-
naars waren Guido de Moor (een tempe- troffen had voor de hongerbestrijding in
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 ramentvolle, chevalereske Lysander) en India, want het record van „Open het
Klaas Vaak. 19.05 Een treinritje, een Co- Ma,n^ da Graaf (?en houterige De- Dorp" was toen al geslagen! Als u ook
n metnus). Carl van der Plas was een in- toen het Wilhelmusgevoel even in u hebt
medy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit, telligente Theseus, met aan zijn zijde An- voelen opborrelen, is dat nog te vergeven.
19.35 Flipper, TV-film. 20.00 Journaal en ne Oostveen als Hippolyta (voor een „ko- Bovendien was er de rest van de avond
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de ningin der Amazonen" wel heel kinderlijk niet veel gelegenheid toe. Herman Wig-
Partij van de Arbeid. 20.30 En dat op ?ttter]iikiWini van Rooii, was een bold pakte de affaire-Duys in „Achter
tn t uitstekende Oberon, verrassend goed van bet Nieuws meteen fors aan. Maar zijn
gelijk was zo evident dat het deze ietwat
pompeuze aanpak best had kunnen mis-
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
maandagmorgen, speelfilm. (Centrale
keuring: 14 jaar; Kath. Film Centrale:
18 jaar). 22.00 Inburgeren, documentair
programma over het kiesrecht. 22.30-22.35
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: I
20.01 Tim Frazer, thrillerfeuilleton, (deel
IV). 20.30 Sur un air de Paris: Franse
(Van onze correspondent)
An.U, M. O,
chansons. 20.55 Uit Bellevuefeiten derserie maken. Men hoopt de serie, onthuld was dat hij enige tijd geleden
en meningen over film, literatuur, toneel, waarvan de naam. nog niet bekend is en zÜn diensten had aangeboden aan een an-
^R^™ziTek en beeldende kunst. NTS: |die bedoeld is voor kinderen van 7 tot 12 I fi"monarchie-comité' terwijl hij twee we-
in het komende najaar op het scherm te I —°ren 31 Z1J--gal had willen spuwen
sen. Effectiever was later die slotopmer
king van Carmiggelt in „Mies-en-scène",
toen hij zei: „Nu zou ik nog wel het Wil
helmus kunnen gaan zingen, maar dat is
gisteren al gebeurd". „Achter het
Nieuws" torpedeerde ook nog met veel
effect de opgetuigde driemaster Carel
22.05-22.10 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
in „Achter het Nieuws" over de brui-
brengen. loftsvoorbereidingen. Een reportage over
Hitzacker besloot deze gekruide afleve-
Het verhaal speelt zich af in „een ring van „Achter het Nieuws". Daarin zag
ÏWYTVWTC. in« lonn o u -■ ivreemd rusthuis waar allerlei vreemde men ook een vraaggesprek met Onkel Ju-
10.45-12.00 Schooltelevisie. mensen vreemde dingen doen". Hoofdfi- lius, wie men een ding moet naeeven-
19.00 NTS: Nieuws m het kort. 19.01 Klaas guren zijn een verpleegster en een soort hij gaat de beantwoording van de vra-
Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoor- inbreker, te spelen door Hetty Blok en gen niet uit de weg. Zo hoorden we, dat
den. 19.32 Engelse les. (Les 21 en herha- Leen Jongewaard. Annie M. G. Schmidt de reden van het niet-uitnodigen van
ling les 20). 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 heeft al twee afleveringen ingeleverd bij een aantal Von Amsberg-familieleden op
De Dick van Dyke Show. (46e afl.). 20.45 de VARA. In maart wordt begonnen met de bruiloft, gelegen is in het feit dat deze
^laafV .carnavalsprogramma, de produktie van de serie. Hoeveel af- familie de moeder van Claus in de steek
21.45 AVRO s Televizier. NTS: 22.30 So- leveringen het in totaal worden is nog had gelaten toen Claus' vader was over-
cutera. 22.45 Journaal. 22.50-23.20 Teleac: niet bekend. leden
Samen leven nu en morgen, (les 17).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Bij Theo Eerdmans verdiende de ruimte-
I waarna Tom Manders, in de gedaante van
Mevrouw Sonja Gaskell zal op dokters- wijlen Dorus, aantoonde dat hij nieuwe
Het grote avontuur, documentaire over I advies enige weken rust moeten nemen. I Sj^t^KTzi^^
de geschiedenis van de Verenigde Staten z« ls thans buitenslands. Gedurende haar teit terug winnen. Het was nauwelijks om
van Amerika. (16e afl.). KRO: 20.45 Pim- afwezigheid, die waarschijnlijk drie tot aan te zien. Gelukkig maakte Mies Bouw-
rrlvT oïïn0??-8^ van Georg vier weken zal duren, zal de leiding van man veel, zo niet alles goed, met een
i nilipp relemann. 21.40 Volkscarnaval in 11 v I programma waarin znlkp uitppninnDnriQ
Keulen, filmreporgage. CVK IKORhet ballet worden waargenomen door Rudi ^jsooSijkheden als mgr Bekkers Theo
22.10 Dichterbij (8e afl.). NTS: 22.40-22.45 van Danzig, Robert Kaesen en de zakelijk dor Rackis (de componist van Zo'rba dé
journaal. A T :j-
leider, mr. A. L. Gerritsen.
Advertentie
centrale verwarming
Griek, tevens Grieks, parlementslid), Car
miggelt, Bomans en Mulisch, Amster
dams gemeenteraadslid Van Thijn, ten
niskampioen Tom Okker, het duo Rob de
Nijs en Johnnie Lion uit de stal van cir
cusdirecteur Boltini, en niet te vergeten
provo-aanvoerder Rob Stolk, die Mies-en-
scène een primeur bezorgde: de provo's
zullen in Amsterdam meedingen in de ge
meenteraadsverkiezingen.