Culturele uitwisseling tussen Nederland en Mexico neemt toe Luis Fileer imponeert op gezamenlijke expositie Ben Barka-affaire rakelt ook slot van Algerijnse drama op Vriend van Anton Geesink in Algiers geliquideerd HOUD HEI HOKVOL! CO-OP KOLEN Bronchi letten _r Zij koos de Algemene Bank Nederland voor aangepast sparen 3,5°/« 3,5°/c 4,5 Algemene Bank Nederland Emigranten voor nazi uitgescholden in Australië Geld voor huwelijks geschenk gestolen Vraag de nieuwe, kleurrijke "aankleedfolder" van Delana Militair hospitaal in Arnhem verdwijnt - met twintigtal andere „Barbouzes" - bestel tijdig DINSDAG 22 FEBRUARI 1966 9 „Pinatas als mensen te koop" (Pinatas zijn versierde kleipot- ten met snoepgoed), is Luis Filcers satirisch commentaar op al wat om- en verkoopbaar is in dit leven f A parte-wereld Na oorlogsfilms op TV Terug naar Amsterdam A. Spaarboekje B. Spaarrekening C. Spaardeposito. D. Spaardeposito 5 °/o Turkse judoër Geen zijden handschoenen (Van onze correspondente) HET IS EEN WARE VREUGDE de toenemende Nederlandse culturele activiteit in Mexico waar te nemen, en vice versa. Nederland en Mexico hebben elkaar veel te geven. Dit jaar alleen al hebben twee Nederlandse smalfilms in het Guadala jara filmfestival de eerste prijzen weggehaald: Hattum en Hoving met hun film „Zeilen" (gouden medaille voor beste fotografie) en Frans Dupont met „Portret van Frans Hals" (beste kunstfilm). Daarbij zijn onder auspiciën van de Neder landse ambassade in Mexico drie tentoonstellingen van Ne derlandse schilders gehouden: van Erwin de Vries (die hier goed heeft verkocht); van Kees Grootenboer, die ook behoor lijk succes had en nu van Luis en Maja Fileer. Het bestuur van het Mexicaanse paleis van schone kunsten heeft voor twee dier tentoonstellingen zijn deuren geopend en baron Schelto van Heemstra, Nederlands ambassadeur in Mexico, heeft de derde en druk bezochte dubbele Nederlands-Mexi caanse tentoonstelling geopend. MAJA FILCER, EEN JONGE Neder landse vrouw, is met uitstekende en gees tige collages en dierentekeningen verte genwoordigd. Maja heeft in Hollands „clair obscur" bijzonder goed de linea- tuur van de bewegingen leren waarnemen van de dieren, die zij met grote humor en compassie tekent, of het om vogels, apen, beren of kreeften gaat. Sommige van haar collages zijn juweeltjes van kleur, technisch vindingrijk en altijd ori gineel van opvatting, terwijl het niet aan geest en geestigheid ontbreekt. Als men het werk van de een stuk oude re en internationaal bekende Luis Fileer ziet, wiens schilderijen in Europese, Ame rikaanse en Mexicaanse musea hangen, treedt men een heel aparte wereld binnen van drama, geweld, satire en wilde actie. Hoewel hij in sommig werk beschouwe lijk en zelfs heel teder kan zijn, blijft de ondertoon van de satiricus bijna altijd merkbaar. In Luis Fileer heeft men met een zeer veelzijdig talent te maken, dat zich in een sterke spanning in het werk zelf uitdrukt. In verschillende doeken is een ware worsteling gaande tussen aspec ten van dat talent. Daar is bijvoorbeeld in hem de com mentator op het leven van de Latijns- amerikaanse mens, bijna in de traditie van Diego de Rivera (het commentaar, niet de stijl). Maar Fileer is een fijner satiricus dan De Rivera, in wien het pro pagandistische element soms hindert. Te gelijkertijd is Fileer beslist een man van grote en scherpe visie, met zin voor het groots gebaar en in zijn jongste schil derijen ziet men meer en meer de ver stoken muurschilder aan het werk. De man is bovendien een geboren picturaal dramaturg iets wat gevaren mee brengt, die aan de zijde van het melodra matische gebied liggen. Maar Luis Fil eer houdt die grens goed bewaakt. Hij heeft bovendien zoveel uit te druk ken, dat wat er met een enorme vaart en drift uitkomt, te echt is om in vals sentiment verward te raken. Iets anders is, dat de sterke innerlijke druk waaron der men voelt dat hij werkt, hem soms verleidt tot onvoldoende afwerking, zodat hier en daar in een of andere partij vormloosheid stoort. Maar dit is kennelijk Advertentie Hoestdrank in tablet vorm. 95 cl SYDNEY De vertoning van een in Amerika vervaardigde filmserie over de Tweede Wereldoorlog op de Australische televisie heeft tot gevolg gehad dat de Australiërs Duitse en ook Nederlandse emigranten voor nazi's zijn gaan uit schelden. Enkele gezinnen in Oranje, 270 km ten westen van Sydney, voelen zich zelfs ge dwongen naar Europa terug te keren. Zij krijgen er genoeg van dat hun kinderen huilend uit school komen omdat ze steeds weer voor nazi's worden uitgescholden. Eén van de gezinnen is uit Nederland afkomstig. De vader heeft tijdens de Twee de Wereldoorlog in een nazi-concentratie- kamp gezeten. Hij woont al veertien jaar in Oranje, waar zijn zoon en dochter nu op school gaan. Een ander gezin is elf jaar geleden uit Duitsland geëmigreerd. De Australische Raad voor Goede Na buurschap heeft aan de televisie ver zocht het programma stop te zetten, maar dit werd geweigerd. Volgens de raad geeft het een onjuist beeld van de Duitse soldaat, die in de films als een wrede moordenaar wordt afgeschilderd. De organisatie heeft daarop aan parle mentsleden verzocht bij de directeur-ge neraal van de P.T.T., onder wie ook de televisie ressorteert, te protesteren tegen de vertoning, van dit soort film. De di recteur van de betrokken televisie-afde ling heeft verklaard dat het programma tijdelijk wordt gestopt, maar dat het zal worden hervat zodra de volgende afleve ringen van de serie beschikbaar komen Volgens hem is het één van de tien zeer populaire programma's van de Australi- «che televisie. geen gevolg van slechte waarneming of van machteloosheid, maar alleen omdat de partij of de figuur „niet af" is. Be langrijker is dat hij durf heeft, experi menteert en niet bang is te falen, of al falend naar het grote te grijpen. Overigens heeft Luis Fileer lang in Ma drid, Parijs, Rome en Amsterdam ge werkt (een jaar of tien geleden hield hij onder meer in Utrecht een zeer succes volle tentoonstelling) en eerstdaags gaat hij terug naar Amsterdam, waar hij zich thuisvoelt als in Mexico, om het contact met schilder-collega's te hervatten „en te profiteren van hun kritisch oog" zoals hij zegt. In het werk van zijn huidige tentoonstel ling weerspiegelt zich de cultuurmenging in Luis Fileer, die een half jaar na zijn geboorte in de Oekraine naar Mexico kwam, hier opgroeide en ook de acade mie (voor beeldende kunsten) van San Carlos in de hoofdstad bezocht. Zijn va der was een nuchter zakenman, in het ge heel niet gesteld op Luis' schildersneigin gen; zijn moeder was zangeres, als solis te verbonden aan het koninklijk Russisch conservatorium. DEZE ACHTERGROND verklaart ge deeltelijk Filcers brede aanleg, welke na zijn vorming in Mexico werd aangevuld met zijn studie in Europese hoofdsteden. Goya en Rembrandt hebben blijkens sommig werk de sterkste invloed op hem uitgoefend. Een groot werk van de huidige tentoonstelling genaamd „Me tropolitan© de Madrid", naar de onder grondse trein aldaar vertoont in op vatting, stof- en lichtbehandeling 'n sterk rembrandtiek element. De Goya-invloed, opvallender in vroegere schilderijen, is nu veel meer verwerkt en tot iets eigens ge maakt. Zoals in het schilderij: „Zelfpor tret" dat een aantal figuren toont, die alle de schilder in een andere zin re presenteren en waarvan een, de idealist, in het gebaar van de prachtige sprong het geheel eigen geworden „goyaanse" heeft. Het werk „Don Quijote" is uniek in zijn spel van richtingen, met de diago naal van de lans dwars door het hele beeldvlak en door de voorwaarts schrij dende steile figuur heen van Quijote. FILCER'S PALET is dikwijls violent. Men ziet dat onder meer in zijn schilde rij. „Generaal Macho" (Macho is het Mexicaanse woord voor een zeer manne lijke man). Dit werk en een ander, „Dy nastie van generaals", zijn typisch voor Filcers commentaar op het Latijnsameri- kaanse leven en het politieke leven daar. Overigens hoort men al uit vele titels van zijn werken zijn zin voor drama en tegen stelling. „Paus en Christus" luidt een ti tel van een schilderij waarin een doorle den mensenfiguur naast een roodgoud uit gedoste pontificale verschijning staat. „Tragedie en komedie" is een andere ti tel van een in het contrast der beweging zeer fraai werk. „Segregatie" stelt een menselijke torso voor in twee hevig con trasterende kleuren. Er is een aandui ding van een kruisvorm in de torso, welk als het ware gemarteld wordt door ver deeldheid en aldus de destructieve machtzucht symboliseert die het mens dom verdeelt. Met het dramatische en visionaire ele ment, zijn vermogen ook tot het grote gebaar en zijn satirische kwaliteiten, wijst alles erop dat deze Mexicaan een van de grote muurschilders van zijn tijd kan wor den als hij wil. Nu is Mexico wel het land van de muurschilders, maar er wordt hier in zo'n traditie van realisti sche muurschilderingen gewerkt (die sa menhangt met een verering voor Diego de Rivera en daarmee met een sterk natio nalistisch gevoel) dat een nieuw oorspron kelijk talent end er de Mexicaanse muur schilders een geheel nieuwe stoot aan de ontwikkeling zou kunnen geven. En Luis Fileer dat mag men na een bezoek uit zijn huidige tentoonstelling in Mexi co's paleis van schone kunsten wel con cluderen zou dat kunnen. In Egmond aan Zee is de bus, die in de hal van het gemeentehuis stond voor de inzameling voor een huwelijksgeschenk aan Prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg in de nacht van zater dag op zondag gestolen. De voordeur van het gemeentehuis bleek met een breek ijzer te zijn geopend. Uiteraard is niet bekend hoeveel geld de bus bevatte. Advertentie Polotrm van Dralon. Maten 92-122 *.a. 7,95. Bretelbroek van wol met nylon. Maten 1-5 v.a. f. 3,75. Bij uw winkelier. Dan kunt u meteen die vele prachtige modellen bewonderen uit Delana's nieuwe collectie gebreide kleuter- en kinderkleding! Het gewestelijk militair hospitaal in Arnhem wordt opgeheven. Het ruim hon derd man tellende personeel is van de opheffing op de hoogte gebracht. De opheffing maakt volgens de com mandant, luitenant-kolonel P. den Duijn, deel uit van de „Operatie Chirurg", het reorganisatieplan van minister De Jong. De Legervoorlichtingsdienst ontkent ech ter dat de opheffing iets met dit plan heeft uit te staan. Advertentie De Algemene Bank Nederland biedt u vier mogelijkheden van veilig en vertrouwd sparen. Tot ƒ1.000,- per maand direct opvraagbaar; voor grotere bedragen opzeggingstermijn van één maand. Maximum tegoed ƒ50.000,-. Tot ƒ1.000,- per maand direct opvraagbaar; voor grotere bedragen opzeggingstermijn van één maand. Maximum tegoed ƒ50.000,- voor particulieren en ƒ100.000,- voor verenigingen en stichtingen. met drie c.q. zes maanden opzegging. Eerste storting tenminste ƒ100,-. Drie maanden opzegging voor bedragen tot ƒ5.000,-; zes maanden voor hogere bedragen. Maximum tegoed ƒ50.000,- voor particu- lieren en 100.000,- voor verenigingen en stichtingen. met een jaar opzegging. Eerste storting tenminste 100,-. Opzeggingstermijn een jaar. Maximum tegoed ƒ50.000,- voor particulieren en ƒ100.000,- voor ver- ff enigingen en stichtingen. (Nederlendsche Handel-Maatschappij De Twentsche Bank) (Van onze correspondent) PARIJS. Terwijl alle verhoren, die rechter Zollinger in Parijs onver moeid blijft afnemen, het Ben Barka-drama maar weinig doorzichtiger maken, wordt door dat onderzoek nu wèl een wat helderder licht geworpen op sommige voorvallen uit het laatste bedrijf van de Algerijnse oorlog, die tot dusver eveneens in het mysterie waren gehuld. Zo heeft rechter Zol linger dezer dagen bezoek gehad van een zekere Lespinoy die zich indertijd als voormalig lid van een gaullistische knokploeg in Algerije kolonel Foyer liet noemen. De pseudo-kolonel had zich eerst tevergeefs tot de minister van Binnen landse Zaken, Roger Frey, gewend in de hoop hem te kunnen bewegen nu eindelijk eens de bezem door de Augius-stal van de geheime politie („Bar bouzes") te halen. Frey had hem echter met een kluitje in het riet gestuurd zodat Foyer zich nu bij de rechter kwam beklagen. De „kolonel" werd be geleid door de directeur van het weekblad „l'Express", Servan Schreiber, die met de publikatie van de Figon-onthullingen vorige week al een stimulerende rol in het gerechtelijke onderzoek van de Ben Barka-affaire had gespeeld. RECHTER ZOLLINGER was echter van oordeel dat de verklaringen van zijn bezoeker geen rechtstreeks verband met het Ben Barka-drama hielden, zodat zelfs geen proces-verbaal werd opgesteld. In zfjn laatste nummer heeft ,,1'Express" nu een uitvoerige samenvatting van die ver klaringen gegeven met de bedoeling de publieke opinie te alarmeren voor het gevaar waarmee de „Barbouzes" de bin nenlandse veiligheid in Frankrijk nog al tijd bedreigen. Foyer uit in het bijzonder zware be schuldigingen aan het adres van het be ruchte gaullistische kamerlid Le Mar chand, dat hem nu ook naar het leven zou staan. „De kolonel" hangt een verbijste rend beeld op van de toestanden en ver houdingen die heersten in het Algerije van de jaren'61-'62 toen de OAS van ex- generaal Salan met moord en doodslag niet alleen de Algerijnen maar ook de gaullistisch of liberaal gezinde Fransen terroriseerde. OMDAT DE regering van generaal De Gaulle op de Franse politie en het leger in Algerije in die dagen geen staat meer kon maken, werd Le Marchand die een vriend was van Roger Frey opge dragen met leden van de vroegere knok ploegen van de RPF, de voormalige gaullistische partij, die voor een ruim deel uit de Parijse onderwereld waren gerecruteerd, de OAS met haar eigen middelen te gaan bestrijden. Voor die contra-terreur werden Le Marchand gro te hoeveelheden wapens, explosieven en ook enorme geldmiddelen ter beschikking gesteld. Een Turkse judo-beoefenaar, Alcheick, geheten, die een vriend was van de Ne derlandse wereldkampioen Anton Gee sink, wist toen met name heel wat stou te stukjes tegen de OAS uit te halen al vorens zelf om te komen bij de explosie van een villa op de heuvels rond Algiers die de „Barbouzes" door de regering ter beschikking was gesteld. Wie die aanslag pleegde, waarbij een twintigtal „Barbou zes" werd gedood, is nog altijd niet met zekerheid uitgemaakt. Foyer laat door schemeren dat het niet de OAS, maar een officiële politiedienst is geweest. IN ELK GEVAL heeft Le Marchand nu, in een vraaggesprek dat door het week blad „Paris Match" werd gepubliceerd, wel erkend dat hem na de Algerijnse oor log inderdaad was opgedragen de resten van die „Barbouze"-troepen te liquide ren. Volgens Foyer werden door Le Mar chand ook bij die liquidaties geen zijden handschoenen gedragen. Een deel van de al te zwaar gecompro mitteerde leden werd naar Brazilië geëx pedieerd, het land waarheen ook Georg- ges Figon, met geld dat Le Marchand Het gaullistische Kamerlid Le Marchand. hem zou hebben beloofd gehoopt had uit te kunnen wijken. Een ander deel werd langs snellere banen eveneens uit de weg geruimd. Foyer vertelt in zijn „l'Express"-relaai hoe hij de laatste maanden Le Marchand verschillende malen had opgezocht om zijn financiële hulp in te roepen voor gaullistische activisten of voor hun nabe staanden. De laatste keer was hij door Le Marchand ontvangen in gezelschap van een vroegere OAS-chef die hem toen zou hebben bedreigd ook hem, Foyer, naar een andere wereld te helpen. En om zich tegen die bedreiging te bescher men had Foyer tenslotte zijn stappen bij de minister, de rechter en uiteindelijk l'Express ondernomen. Zijn verhaal klinkt stellig niet onwaar schijnlijk, en de verbindingen die tussen de ontvoerders van Ben Barka, de Bar bouzes en onderwereldfiguren als Figon bestonden, hebben in elk geval al ge noegzaam aangetoond dat de contra-ter roristen uit Algerije en Frankrijk nog steeds een concreet en tastbaar gevaar betekenen. Een gevaar helaas ook dat minister Roger Frey echter nog altijd niet te lijf schijnt te willen of te kunnen gaan. Advertentie Telefoon Haarlem13852 en b(j alle Co-op - winkels.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9