Voorjaarsconcert door het Mannenkoor Caecilia mr y 1 Alphenaar m Susana y José Haarlem ■H, PTT attendeert op gironummer huwelijksgeschenk Russische sterren naar filmweek a Gasten van lbo NEGEN MUZEN in VRIJDAG 25 FEBRUARI 1966 11 Examens Kerkelijk nieuws mwmmwmmm mm :sa mm-.* m Roxy is zó! Bij mij neemt Roxy 'n speciale plaats in om z'n vertrouwde kwaliteit, 't Is de enige sigaret waar ik „ja graag"tegen zeg.Voor geen prijs ruil ik Roxy voor'n andere. P. Zwaanswijk i f KRO-Sondermelding Internationale persprijs voor The Rand Daily Mail Van den Vos Reynaerde als t.v.-coproduktie nabeschouwingen „Ik heb het over Jeruzalem'' van Wesker s i* 3 s s De radio geeft zaterdag HILVERSUM H. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisiepr ogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Nico Scheepmaker HET OPTREDEN van het Spaanse danspaar Susana y José in de Haarlem se Schouwburg gisteravond, heeft het vrij talrijke publiek bijzonderbekoord. Het hoofdnummer was een ballet voor twee dansers en een zangeres, op motieven uil het treurspel „La Celestina" van Fernan do de Rojas gebaseerd. Toneelliefhebbers kennen dit oudste stuk uit de Spaanse lit teratuur door de vertaling van Albert Helman en door de voorstellingen, die de Haagse Comedie er nog niet zo lang ge leden in bekorte versie van heeft gerea liseerd. De rol van Celestina werd ver tolkt door de flamencozangeres Maria la Talegona. Naar aanleiding van de wereldpremière schreef onze balletmedewerker David Ko ning: „La Celestina heeft stellig enkele fraaie momenten, vooral in de sensuele slotscène met (men vergeve mij de sa mentrekking) enkel pauken als boleroti- sche begeleiding. Tot op zekere hoogte mag de uitwer king aanvaardbaar worden genoemd, vooral dankzij een gedistingeerde smaak van Maria la Talegona in de titelrol, die van de koppelaarster. De verfijnde toe passing van moderne toneeltechniek, met name de belichting daarbij inbegrepen, zou bijna doen vergeten hoezeer de cul tuurhistorie hier is teruggedraaid. Maar misschien bevinden wij ons met Susane en José bij een nieuw vertrekpunt. Daar bij blijft het de vraag of grotendeels aan de volksdans ontleende bewegingen in een verhalende samenhang expressief genoeg toegepast kunnen worden. DE MUZIEK IS van Antonio Robledo, als wij het wel hebben geen ander dan de Zwitserse pianist Armin Janssen, die zich in het Spaanse muziekidioom voor treffelijk blijkt te hebben ingeleefd. Lie ver echter zien wij Susane en José in de oude stijldansen (die zij beter dan wie ook weergeven) of in zulke pure dansta- frelen als „Viva Navarra" en de zigeu nerspecialiteiten. Het Haarlemse publiek toonde zich zeer dankbaar voor het gebodene. Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM AMSTERDAM (Gem. Un.) - De heer A. C. J. Slooff uit Amsterdam is gepromo veerd tot doctor in de geneeskunde op een proefschrift getiteld „Cerebrale hemis feertumoren bij kinderen". Promotor was prof. dr. A. Biemond. GRONINGEN. Doctoraal natuurkunde: L. P. Kok, Drachten (cum laude); Docto raal biologie: B. W. Veen, Leeuwarden. Doctoraal scheikunde: J. W. E. Visser, Adorp (cum laude). Doctoraal wiskunde: D. H. Keuning, Groningen (cum laude). Doctoraal geneeskunde: mevr. H. Oosten Renken, Groningen, J. P. H. Pot en G. van Geuns, Groningen, O. Goystdal, Noor wegen, J. M. Beugel, Den Haag, R. Meij er, Eelde. LEIDEN. De heer E. A. Martis,. gebo ren in Willemstad (Curasao) en thans wonende te Rotterdam is gepromoveerd tot doctor in de faculteit der geneeskunde op een proefschrift getiteld: „Salvivary gland tumours with special reference to malignancy. Pathological aspects and therapeutic implications". Promotor was prof. dr. M. Vink. De heer G. J. P. Augustijn, geboren te Rotterdam en thans wonende te Leiden, is gepromoveerd tot doctor in de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen op een proefschrift getiteld: „Evenwichten en transsubstitutie bij broom- en jood benzenen". Promotor was prof. dr. E. C. Kooyman. AMSTERDAM (Gem. Un.). Doctoraal rechten H. J. ten Winkel en J. Th. De- genkamp (A'dam). Doctoraal kunstge- schiendenis mevr. A. H. v. d. Beek-Schef- fer (A'dam). Kandidaats economie: W. J. P. Geldermans (Beverwijk). Het voorjaarsconcert van het Koninklijk Mannenkoor „Caecilia", dat donderdagavond in de gemeentelijke Concertzaal gegeven werd, begon als een muzikale herdenking van de oud-dirigent van het koor Nico Hooger- werf, die in de maand juli van 1964 is overleden. De uitvoering van Hooger- werfs koorbewerking van het Wilhelmus en van twee composities van zijn hand: „O Heiligen" en „Haec Dies" onder leiding van de tegenwoordige dirigent Anton de Beer riep herinneringen op aan de glorietijd van de Nederlandse mannenkoorzang, aan een tijd, waarin er van een kloof tussen koorzangers en componisten geen sprake was en een eigen muzikaal ideaal als een rotsvast geloof beleden werd. Het zangershart klopte in een vaak overstelpende weelde van klank en er werd een rijk gevarieerde uitdruk king bereikt, die aan de uitvoeringen de kracht van overtuiging gaf en die de toehoorders tot laaiende geestdrift vermocht te brengen. IK BEN ER VAN OVERTUIGD, dat bij de veteranen van „Caecilia" bij het zingen van Hoogerwerfs composities wee moedige gedachten aan vroegere jaren zijn opgekomen en dat zij enige moeite hebben gehad met zich aan te passen aan de interpretatie van Anton de Beer, die bij zijn leiding streefde naar een ge reserveerde expressiviteit. Gereserveerd heid werd trouwens ook typerend voor de vertolkingen door het mannenkoort van „An den Frühling" en „Widerspruch" van Franz Schubert en verder „Gürtel und Tüchlein" en „Das Schifflein" van Gotovac en drie in romantische klank ge houden Jiddische gezangen in bewerkin gen van A. Vörding. DE GUNSTIGE consequentie van deze vertolkingstrant werd een gave, wellui dende, beheerste koorklank. Een scherper articulatie zou ongetwijfeld de aandacht voor de woordinhoud, onverbrekelijk ver bonden met vocale kunst, geïntensiveerd hebben, hetgeen bijvoorbeeld voor „Het stuivende zand" van Kees Kef van bete kenis geworden zou zijn. Het antwoord op Shakespeares vraag: „What is in a name?" heeft de componist Jan Koetsier gegeven toen hij zijn overladen bewerking ging maken van het aardige Nederland se liedje „Ik heb mijn wagen volgela den". Hij ging eigenlijk buiten zijn boek je bij de transformatie van het karretje in een wegsnellend Oriënt-expres je. Aan de uitvoering hebben de toehoorders wel plezier beleefd, meer in elk geval dan aan de „Drie schuintamboers" van Sem Dresden,, een grappige bewerking, die staat of valt naar mate de chargering effectief is of niet. Een moeilijk te ac cepteren aansluiting volgde met een En gels geestelijk lied, „Bless this house", een stuk doortrokken van romantiek, dat aan het slot van het concert vokomen ge- isoleerd stond. De zangers van „Caeci- Ned. Herv. Kerk Beroepen te Ugchelen (toez.) F. I. Ver kerk, predikant voor buitengewone werk zaamheden (luchtmachtpredikant) te Mönchen-Gladbach; te Eist (U.) G. Broe- re te Dinteloord; te Nieuwland en Ooster- wijk (toez.) A. G. Haring te Veen; te Woudenberg (2e pred. pl.) A. Gooijer te Wezep. Geref. Kerken Aangenomen naar Rijnsburg (4e pred. pl.) E. P. Bosma te Abcoude. Beroepbaarstelling: de heer C. Ch. Ver- kuyl, Buitennieuwstraat 17, Kampen, heeft zijn stage gelopen en is m.i.v. 1 maart a.s. beroepbaar. Geref. Gemeenten Tweetal te Hardinxveld-Giessendam C. Harinck te Utrecht en C. Wisse te Elspeet - te Rotterdam-Zuidwijk A. F. Honkoop te Goes en C. Harinck te Utrecht. Beroepen te Zoetermeer W. Hage te Klaaswaal; te Terwolde C. Harinck te Utrecht. Bedankt voor Nieuw-Beijerland G. Zwerus te Nunspeet. Geref. Gemeenten in Nederland Beroepen te Rhenen M. van Beek te Al- blasserdam. Orde van dienst. Bij de Baamse uitgeve rij Het Wereldvenster zal ter gelegen heid van het kerkelijk huwelijk van prin ses Beatrix met de heer Claus von Amsberg een eenvoudige uitgave ver schijnen van de Orde van dienst. Advertentie lia" vertolkten het met kennelijke ambi tie en genoten zelf van de warme koor klank, die zij voortbrachten. AAN HET CONCERT werd medewer king verleend door de alt Martha van Kerkhoff en de bariton Henk van den Brink, die als duo en als solisten het koorprogramma met een eigen program ma afwisselden. Bij de vertolking van drie duetten van Luigi Cherubini bleken de timbres van de lyrische alt en de even lyrische bariton een voortreffelijke harmonische eenheid te vormen. Van de drie liederen van Lex van Delden meer geschikt voor een liederen-recital dan voor een kooravond heeft het der de zowel door de grotere natuurlijkheid van de muziek als door de voordracht op mij de meeste indruk kunnen maken. De drie liederen van Alexander Voormo len door Henk van de Brink met uitne mende voordracht, zegging en stemklank vertolkt, kregen in hun somberheid en de uitzichtloosheid een beklemmend ac cent, waartegen de reeds genoemde schuintamboers van Dresden het moesten opnemen. Aan Simon C. Jansen, die de vleugel bespeelde, hadden beide solisten een voor treffelijke begeleider, die aan de zware eisen welke vaak gesteld werden, bewon derenswaardig heeft voldaan. De postchèque- en girodienst van de P.T.T. heeft het initiatief genomen reke ninghouders te attenderen op de postreke ning onder nummer 25 ten name van het nationaal comité huwelijksgeschenk. De P.T.T. deelde desgevraagd mee, dat de postchèque- en girodienst het op eigen initiatief doet ten dienste van de dienst uitvoering. De voorzitter van de werkgroep finan ciën van het nationaal comité, mr. F. F. Posthumus Meyjes, heeft echter meege deeld dat de P.T.T. op instigatie van en in overleg met de werkgroep is overge gaan op gironummer 25 te attenderen. De P.T.T. zegt alleen herinneringsbrief jes te sturen omdat de mensen veelvuldig verkeerd gireren. De Russische filmactrices Irina Skobtseva, Liliana Aljosjnikova en de regisser Rewaz Tsjcheidze zijn op Schiphol gearriveerd om de Russi sche Filmweek in Cinétol in Am sterdam bij te wonen. Wim lbo presenteert vanavond in het VPRO-programma de zesen twintigste aflevering van zijn caba retkroniek. Gasten zijn onder meer Liesbeth List en Ramses Shaffy. Adële Bloemendaal komt natuurlijk ook even kijken en een paar bijzon dere medewerkers zijn Sylvain Poons en Henk Elsink. Wat Elsink in een cabaretkroniek doet, is ge makkelijk te raden en Sylvain Poons zal laten zien dat hij ondanks zijn zeventig jaren zijn reputatie nog ten volle waar maakt. In een KRO-uitzending van donderdag middag via Hilversum drie is het volgen de bericht uitgezonden: „Een Sondermel- ding. De rijksvoorlichtingsdienst deelt mee". Hierna volgde een deel van het ANP-bericht van gisteren over de samen stelling van de bruidsstoet bij het huwe lijk van prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg. De KRO-voorzitter heeft de programma medewerkers doen weten dat hij het ge bruik van het woord „Sondermelding" ongepast acht, en dat hij zich bij even tuele herhalingen van dergelijke „zoge naamde grappigheden" genoodzaakt zal zien vérstrekkende maatregelen te ne men. NEW YORK (AP) The Rand Daily Mail van Johannesburg heeft de interna tionale persprijs van de stichting van Amerikaanse dagbladuitgevers gekregen. In de bekendmaking hierover merkt het stichtingsbestuur op dat het ochtendblad, dat een oplage van 112.000 exemplaren heeft, zich krachtig verzet heeft tegen het apartheidsbeleid van de Zuidafrikaanse regering. De onderscheiding wordt toegekend voor „de goede algemene nieuwsvoorziening en de buitengewone dienst aan het openbaar belang door aan te dringen op betere le vensomstandigheden, vrijheid van me ningsuiting en rechtvaardigheid voor alle onderdanen". De Belgische (B.R.T.) en Nederlandse Televisie (NTS) hebben het plan opgevat om in co-produktie een televisie-serie te gaan maken van het verhaal „Van den Vos Reynaerde". Het zou een tekenfilm voor volwassenen moeten worden, gebaseerd op het originele verhaal. Het voorstel om de Reinaert op de televisie te brengen is uitgegaan van de „Conferentie der Neder landse Letteren". De Belgen hebben zich kandidaat gesteld om de serie te produ ceren. De Mechelse tekenfilmmaker Ray Gilles heeft een grote kans dat hij de op dracht voor Reinaert krijgt. Ray Gilles is in België een bekend man, die onder meer een tekenfilm over „Kuifje" ver vaardigde. Film-teach-ins. De N.V. Cinétol in Am sterdam, die van 24 februari tot en met 2 maart een Russische filmweek in haar theater in de Amsterdamse Tolstraat houdt, zal met ingang van maandag 7 maart op zes achtereenvolgende maan dagen zogenaamde „film-teach-ins" or ganiseren, die 's avonds om tien uur aanvangen. Op maandag 7 maart zal de heer J. Blokker het werk van Luis Bu- nuel inleiden, op 14 maart de heer H. Saaltink „Description d'un Combat" en een Nederlandse documentaire, op 21 maart de heer Ch. Boost „Prima della Rivoluzione", 28 maart de heer H. Wie- lek Dr. Strangelove", 4 april de heer W. Verstappen 't werk van Alfred Hitchcock en op 11 april de heer L. van Gasteren de Nederlandse film. De inlei ders zullen van repliek worden gediend door nog nader bekend te maken op ponenten en publiek uit de zaal. Arnold Wesker. De 34-jarige behoort met Pinter, Osborne en Speight tot de belang rijkste jonge Engelse toneelschrijvers. Hij is een typische vertegenwoordiger van de arbeidersklasse, geboren in East End als zoon van een Hongaarse jood en een Rus sische moeder, begonnen als loodgieters maatje, daarna in de keuken terecht ge komen waar hij vier jaar als kok werkte voordat hij zijn eerste stuk schreef: „Chickensoup with Barley". Het handelt over de Cahn, een joodse familie uit East End en bevat reeds alle figuren die we ook in het stuk van gisteren („Ik heb HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Clavecimbelrecital (gr.): oude en klassie ke muziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Gewijde mu ziek (opn.). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws 8.10 Djinn: gevarieerd programma. (8.30- 8.32 Nieuws. 8.32 KNAC/ANWB-wegenin- formatie. 9.35 Waterstanden). 12.00 Ange lus. 12.03 Stereo: Country and Western Express. 12.24 Marktberichten. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Lichte grammofoonmu- ziek. 13.10 Intelligentie rally voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten: mannenkoor: klassieke liederen. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Licht pianospel. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Visages de la chanson: een Frans/Neder lands programma. 16.00 Muzikale tombo la: licht muziekprogramma. (17.10-17.25 Sjook, programma voor twintigers. 18.20- 18.30 Sportperiscoop). 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Nieuwe klassieke grammofoonpla ten. 20.20 De ontvoering van Dokter Ma deleine Berton, hoorspel (deel 1). 21.00 Bij Cascade te gast...: licht muziekpro gramma. 22.00 Amusementsmuziek (gr.) 22.10 Roulette: een spelletje met gram mofoonplaten. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tussen licht en donker: overweging. 22.55 Klassieke grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina, praatje. Aansl. evtl. wegen informatiedienst). 8.00 Nieuws. 8.10 Lich te grammofoonmuziek. 9.00 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Woord en wederwoord, lezing. VARA: 10.00 Z.O. 135, gevarieerd programma. (11.00 Nws.). 12.15 Oosteuropese kroniek: feiten en ach tergronden uit de communistische wereld 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Aktueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Stereo: Melodieën-Express: licht muziekprogram ma. 13.40 Uitlaat: programma voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Tussen stilstand en beweging, lezing. 15.10 Radio Symfonie-orkest van Berlijn en so listen: l'Heure espagnole, opera. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek 16.25 Kinderkoor met pianobegeleiding. 16.45 Stereo: Licht instrumentaal septet. 17.05 Amateursprogramma. 17.30 Radio- weekjournaaL 17.58 Nieuws over de wed strijd Marathon. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Tijd voor teenagers. 19.20 Boekbespreking. 19.40 Radioconcertorgel concert. 20.00 Nieuws. 20.05 En nu... Gro ningen: amusementsprogramma. 21.00 Floriaan Geyer, hoorspel. 21.55 Stereo: Metropole-orkest en solisten: amuse mentsmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Te waar om mooi te zijn, cabaretprogram ma. 23.10 Even naplaten: licht platenpro- gramma en praatje. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (240 m. en FM-kanalen NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM MA. 9.00-11.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solisten en orkestenparade (opn.). 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nws, eventueel aktualiteiten. 12.02 Licht mu ziekprogramma (gr.). 13.00 Nieuws. 13.02 Platenshow voor de tieners. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoogtepunten uit operettes, musi cals en films. 15.00 Nieuws. 15.02 Toon kunst voor allen: werken van de grote meesters in de muziek: semi-klassieke muziek. 15.30 Gevarieerd muziekpro gramma. (Om 16.00 Nieuws). 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sportshow...: reportages, uit slagen, commentaren en lichte grammo foonmuziek. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Filmkroniek. 12.40 Weerbericht, medede lingen, programmaoverzicht en SOS-be- richten voor de schippers. 12.45 Lichte or kestmuziek. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Jazzmuziek. 15.00 Nws 15.03 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Koorzang. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.02 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Kleinkunst. 18.45 Sport. 18.52 Grammofoonmuziek 19.00 Nieuws, weer bericht en kroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevarieerde muziek. 21.00 Lichte casinomuziek. 21.30 De keuze van Walter. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren. 23.00 Collage. 23.30 De nachtvlin ders. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie (herhaling) NTS: 18.00 Wereldkampioen schappen kunstrijden te Davos. 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Con cert voor jonge mensen. 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Heer Boudewijn, liedjespro gramma. 20.45 Openhartig: programma over de problemen van welvaart en voor uitgang. 21.30 Cabaretkroniek. 22.10 De oude draaidoos. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Tim Frazer, thrillerfeuilleton, (deel V). 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Voor dracht. 21.05 De levensgezellin, eenakter. 21.45 Improvisatie: jazzprogramma. NTS: 22.10-22.15 Journaal. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen (herhaling les 17). 11.00 Teleac: Pech onderweg (herhaling les 6). 11.30- 12.00 Teleac: Studievoorlichting. (Herha ling les 7). AVRO: 16.00 The Beatles, te kenfilm. 16.20 Fototriptiek. 16.40 Studio Stalles: tienerprogramma. 17.00-17.40 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. AVRO: 19.05 The Thunderbirds, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Wie van de drie: intelligentiespel 20.50 Vic Dana Show. 21.30 Johnny en Rijk (een paar apart)amusementsprogramma. 22.10 Ik pas: quiz. NTS: 22.40 Journaal. Plm. 22.45-plm. 23.45 Wereldkampioen schappen Kunstrijden te Davos. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Letters en noten, een programma rond de wedstrij d voor amateur schrijvers 20.40 Voordracht. 21.10 Hong Kong, TV- film (afl. 12). 22.00 Epiloog. NTS: 22.10- 22.15 Journaal. 't over Jeruzalem") te zien kregen: het echtpaar Sarah en Harry, hun zoon Ron nie en hun dochter Ada die met Dave trouwt. Sarah is actief in de politiek, haar man Harry houdt zich afzijdig, Ada en Dave verliezen hun illusies (Dave heeft eerst in Spanje gevochten, daarna in de wereldoorlog) hun socialistische idealen beginnen te tanen. „Kippensoep met Gerst" (ik hoop dat ik het goed vertaal) bleek weldra het eerste deel van een trip tiek te zijn. Het tweede stuk in de serie heet „Roots" („wortels"). Hoofdpersoon van dit stuk is Beatie, het meisje van Ronnie. Zij is van eenvoudige afkomst, en haar ouders verbaast het niets als blijkt dat Ronnie achteraf niet met haar trou wen wil. Niemand van de familie Cahn treedt in dit stuk op, maar zij komen wel ter sprake. Het derde stuk van de tri logie. „Ik heb 't over Jeruzalem", mist Beatie en vader Harry, maar er wordt wel over hen gesproken, er wordt bij wij ze van spreken aangenomen dat wij hen al kennen „van de vorige keer". Het is daarom wel aardig te weten dat het Royal Court Theatre de drie stukken kort achtereen (7 juni, 28 juni en 27 juli 1960) „in première" bracht, in zoverre dat de eerste twee stukken na hun eigenlijke pre mière in respectievelijk 1958 en 1959, nu in een gedeeltelijk nieuwe bezetting nog eens werden opgevoerd om het idee van een trilogie te kunnen handhaven. Alle drie stukken werden door één man ge regisseerd (John Dexter) en de personen die zowel in „Chickensoup with Barley" als in „I'm Talking about Jerusalem" voorkwamen, werden door dezelfde ac teurs en actrices gespeeld. Wat betekent dit allemaal? Dit betekent, dat we giste ren een stuk te zien kregen dat heel goed op zichzelf kon worden genoten, maar datin wezen toch een brokje was van een ge heel. Ik vraag me daarom af waarom juist de televisie, met haar dagelijkse zend tijd. er niet toe is over gegaan de drie stukken ook inderdaad als serie te bren gen, met dezelfde acteurs waar nodig, en met een redelijk korte tijdsspanne tussen het eerste, tweede en derde stuk. Eigen lijk een ideale opdracht voor de televi sie. De mogelijkheid bestaat dat de rech ten voor de eerste twee stukken niet te krijgen waren („Ik heb 't over Jeruza lem" wordt vrij algemeen als het zwak ste van de drie beschouwd), maar zij zijn bij ons nog niet op het toneel ge speeld. Zo niet, dan mag toch wel van verzuim worden gesproken. Dat neemt overigens niet weg, dat dit derde stuk ook heel sterke momenten had, vooral dankzij Elisabeth Versluys en Jules Croi- set in diverse scènes, maar ook dankzij Enny Mols-de Leeuwe, die ik nooit beter op dreef zag dan in deze rol van de bab belzieke joodse tante, zonder dat er spra ke was van „tiradejuffrouwmakerij". Frits Butzelaar was de voortreffelijke re gisseur. Hij maakte op de gepaste mo menten gebruik van het „stille" spel van Elisabeth Versluys of Emmy Lopez Dias die (evenals Georgette Rejevski) nog even lovend genoemd moet worden, en wist in zijn spelregie enkele malen een grote intensiteit te bereiken. Carol Linssen als Ronnie sloeg heel wat minder aan. Indertijd (1962) kreeg hij cum laude het diploma van de toneelschool, en ook won hij de Top-Naeffprijs, en in 1963 kreeg hij de eerste prijs van het I.C.C.- concours. Het wordt langzamerhand wel tijd, dat hij zichzelf en zijn prijzen eens waar gaat maken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11