■a- seizoen ideeën uit de haute couture doordruppelen naar de confectie. Denkt u maar aan de imitatie- Chanels Courrèges en St. Laurents in de rekken van onze vaderlandse modemagazijnen. Dat zijn mo dellen, die u en ik wel betalen kunnen. Zo zou ik me kunnen voorstellen, dat dit seizoen de tweekleurige mantels en jurken uit de Parijse collecties en het ij matrozenpak van St. Laurent worden geadopteerd door de confectie. Als dat met smaak gebeurt en daar mankeert het nog wel eens aan kunnen we j inderdaad op afgeleide wijze van de haute couture meegenieten. Anders wordt het meehuilen. De modellen op deze pagina zijn natuurlijk een illusie. U en ik hebben deze zomer dat beeldige glitter jurk je van Yver St. Laurent of die witte tailleur van Cardin niet in de kast hangen. Troost u, de manne quins aan wier lijfjes die creaties als gegoten zitten, ook niet. Barbra Streisand en Jeanne Moreau, die misschien wel. Haute couture is nog altijd al begint er hier en daar iets te veranderen een aangelegen heid voor de „happy few". Voor mensen met veel geld en een goede smaak. Het een sluit het ander niet per se in, als u begrijpt wat ik bedoel. Waarom we deson danks deze foto's etaleren? Eenvoudig, omdat er elk IK IPilillÉ - - MODE UIT PARIJS WUWWIAWirilWMWIIIAIWIIWW Een typerend manteltje uit de piep jonge collectie van Patou van twee kanten bezien. Voor- en achterpand zijn rimpelend aan de schouderpas ge zet, waardoor het model veel ruimte heeft. Ingezette mouwen. Een blouson-model van roze zui ver wollen gabardine. Het jurkje heeft een verhoogde ronde taillelijn en een lijfje als van een zonnejurk. Zeer wijd uitgesneden armsgaten. De mouwen van het sportieve jak sluiten met nauwe manchetten om de pols. (Ricci) Een helwit crêpe pakje met een blouse in bla?iw-wit geometrisch des sin. Het rechte rokje is ultra-kort. (Cardin). Een aan twee kanten draagbare witte en blauwe mantel van zuiver wollen gabardine. De sluiting in de vorm van een dropruit is karakte ristiek voor de modellen van Cardin. Strikt voorbehouden aan „denne tjes" dit simpele pakje, dat vlak tegen het figuur aan ligt. De knieën blijven vrij. Jasje en rok zijn van rood-witte zuiver wollen jacquard. Steken af bij het wit van de blouse. (Patou). Tweekleurige mantels zijn „in" deze lente. Dit rode jasje heeft opzij twee witte hanen (Heim). Twee toppers uit de collectie van Yves St. Laurent. Links een wit en zilver gepailleteerd jurkje, dat lijkt op een uitgerekt te-shirt. Rechts een ma rineblauw matrozenpak met wijde pijpen. Het wit-blauw gestreepte front- je, dat boven het jak uitsteekt, is met lovertjes geborduurd. Foto boven ■■■-■■ De breedste schouders uit de col lecties bij Lanvin. Niet alleen waren ze aan elke kant zes centimeter ver breed, maar bovendien met hoefijzer vormige ijzerdraden en stiksels „op" gewerkt. Foto rechts Wmm Dit is een van de zeer weinige plooirokken uit de lentecollecties. De plooien zijn van buiten zwart, van binnen wit. Het witte jasje heeft een kleine kraag. Het curieuze hoedje is van witte stro, waarover heen een stolpje van plastic. (Capucci). De Nederlandse confectie doet dit seizoen veel op-art in haar kleding. In Londen en New York is de rage al weer bijna voorbij, maar Parijs zag er nog wel wat in. Zelfs de behoudendste couturiers deden mee. (Balmain). Een tailleur in blauw-wit hanepoot- dessin met witte piqué blouse. Een blauw helmhoedje gaat erbij (Patou). Voor een zwoel avondje-uit deze koele zijden japon bedrukt met zwarte en groene Mexicaanse motieven (Dior)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6