SEVERINI OVERLEDEN m Het weekeinde Richard Flink kon machtig Schiller-drama niet de baas Nieuw stuk van Hochhuth Verwarrende opvoering van „Een verwarrend nachtje" MAANDAG 28 FEBRUARI 1966 7 Don Carlosin Rotterdam Overijsselse Beeldenroute Goldsmith-premiere bij Nederlandse Comedie Hilversum III zendt langer uit op middengolf g s 3 5 I i?4 De radio geeft dinsdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma Simon Koster nabeschouwingen Nico Scheepmaker (Van onze toneelmedewerker in Rotterdam) Schillers „Don Carlos" is een van de weinige toneelstukken van de grote Duitse achttiende-eeuwse dichter, die in ons land vrij regelmatig worden gespeeld. De in houd ervan is nauw verbonden met onze vaderlandse geschiedenis. Don Carlos, kroonprins van Spanje, is immers de zoon van Philips II, de katholieke heerser, waartegen de Nederlanden in een strijd die tachtig jaar zou gaan duren, in 1568 in opstand kwamen. Vrijheid was de inzet van de strijd en daartegen verzette zich de onverzettelijke despoot, gesteund door een met steeds groter macht beklede inqui sitie en slaafse dienaren-in-de-onderdrukking als de gehate Hertog van Alva met alle mogelijke, veelal bloedige middelen. Don Carlos nu was althans volgens Schillers treurspel een tegenpool van zijn vader: in zijn geest namen milde verdraagzaamheid een met eigen vrijheidsdrang parallel lopend begrip voor de vrijheidsverlangens van anderen en een vurig idealisme de plaatsen in van de religieuze bewustzijnsvernauwing, de onderdrukking en het despotisme, waarop zijn vaders macht was gegrondvest. DE TRAGE, onbeheerste, zwakke en onhandelbare Carlos, die de zoon van Philips II volgens de geschiedschrijvers werkelijk moet zijn geweest, is in Schil lers stuk een man met vele deugden, die waarschijnlijk als een groot en nobel vorst de geschiedenis in zou zijn gegaan, wanneer zijn op eigen veiligheid beduch te vader hem niet had laten vermoorden, na hem eerst al geruime tijd gevangen te hebben gezet. Waarbij dan de angsten voor een samenzwering van andersden- den, die Carlos tot ideaal zouden kunnen maken en de daaruit voortvloeiende ge vangenschap weer wèl, de moord waarin de vader de hand zou hebben gehad ech ter niet historisch verantwoord zijn. De markies van Posa, niet aan de histori sche werkelijkheid ontleend, is door Schil ler méér nog dan de drager van de titel rol de spil gemaakt van dit heftige stuk. Als de markies zich zelf schetst als „we reldburger, die geen vorstendienaar is," dan hoort men duidelijker dan waar ook in Schillers oeuvre de stem van de op standige Württemberger. Posa is dan ook de helde van het stuk, de figuur, die het meest de dromen en gedachten van de schrijver gestalte geeft. IN DE DOOR Richard Flink geregis seerde voorstelling van „Don Carlos", welke het Nieuw Rotterdams Toneel za terdagavond in de Rotterdamse schouw burg voor het eerst op de planken bracht, was het Coen Flink, die deze markies van Posa tot een overtuigende toneelfi guur maakte. Met uitzondering van een enkele scène, waarin de regie hem had toegestaan te heftig te spreken, hetgeen geloofwaardigheid noch verstaanbaarheid ten goede kwam, speelde hij deze figuur als de met sympathieke idealen toegerus te vriend van de jonge, ongelukkige prins, als diens te overheersende maar daar naast ook edele steun en toeverlaat, maar tegelijkertijd als een spiegel, waarin men de zwakheden van de infant kan herken nen. Deze goede rol van Coen Flink was helaas slechts één van de weinige hoog tepunten van deze voorstelling. Want waar Eric Schneider, na een wat kleur loos begin, ten slotte nog wel naar de grootheid kon groeien, welke Schiller de nog wat onvolwassen, dweperige, maar in zijn laatste uren tot rijpheid komende prins had toegedacht, bleven vele van de andere figuren in een kennelijk wat in consequente regie van Richard Flink ste ken. In Ko van Dijk was het moeilijk de door angsten voor samenzwering in zijn omgeving, angsten ook voor de door hem zelf aan allerlei gunstelingen verleende macht, tragisch dwalende koning te her kennen, die Schillers Philips II, ondanks zijn afschuwelijke despotisme moet zijn. De vaak toch formidabele acteur leek ge handicapt door een teveel aan innerlijke kracht, alsof zijn gehele forse inzet con stant in toom moest worden gehouden. Lies Franken paste als zijn gemalin vanwege het feit, dat zij als Franse prin ses naar Madrid was gekomen om Don Carlos te huwen mede oorzaak van de botsing tussen vader en zoon als lief tallige, door een sterk ontwikkeld plichts gevoel haar ongeluk gelaten dragende vrouw, die zich getroost weet door een uitzichtloze, maar grote, onzelfzuchtige liefde, weer beter in deze stalenkaart van Schillers bedoelingen. Dat kan van An- net Nieuwenhuyzens prinses van Eboli niet gezegd worden. Zij kon niet verder komen dan tot een tamelijk sfeerloze creatie, die weinig waar maakte van de sleutelpositie, die deze roddelende hofda me eigenlijk in de compositie van het Werk inneemt. TEMIDDEN der edelen aan Philips' hof Een televisiebewerking van Schillers Don Carlos, gemaakt door Oliver Storz en Franz Peter Wirth, en onder regie van laatstgenoemde op genomen in de Bavaria Studio's, wordt vanavond door de AVRO uit gezonden via Nederland 2. De foto toont Helmut Griem als Don Carlos en Ruth-Maria Kubitschek als de Prinses van Eboli. bleek voor Steye van Brandenberg niet meer weggelegd dan een voornamelijk potsierlijke hertog van Alva, in wie men de man, voor wie onze voorvaderen blij kens de vaderlandse geschiedenisboekjes zo gesidderd hebben, bepaald niet herken de. Nog onbegrijpelijker was echter het feit, dat Richard Flink in het vijfde be drijf Gerard Hartkamp had toegestaan van de weliswaar korte, maar desalniet temin belangrijke rol van grootinquisiteur van het koninkrijk het komische, als kar dinaal verklede mannetje te maken, dat nu om voor de hand liggende redenen enig gegniffe in de zaal veroorzaakte. De vertaling van Dolf Verspoor was voor treffelijk. Decor en kostuums van Johan Greter bleken missers. Ko van Dijk en Lies Franken „Don Carlos". PARIJS De schilder Gino Severini, en Balla) gehouden. Na 1920 heeft hij veel wandschilderingen voor gebouwen in Zwitserland gemaakt en kort voor de tweede wereldoorlog ga'f ook zijn vader land hem enige opdrachten, terwijl men hem in Duitsland tot de „ontaarden" re kende. De oorlogsjaren heeft hij terugge trokken, voor een deel ervan in Italië wo nend, gebruikt voor het schrijven van een autobiografie „Tutta la Vita diun Pittore" die tot 1917 loopt en waarvan een later deel tot nu toe nog niet is verschenen. een van de laatst overgebleven onderte kenaars van Marinetti's Futuristisch Ma nifest, is op 82-jarige leeftijd te Parijs overleden. Hij is oud geworden en heeft zijn eigen roem en die van zijn bentge noten mogen beleven. Hij is zijn leven lang een bohémien gebleven, die zijn ate lier in de Rue Schoelcher met uitzicht op het kerkhof van Montpamasse nooit voor een „Palazzo" heeft willen ruilen. Tot op hoge leeftijd heeft hij geschilderd. Uit zijn laatste jaren zijn stillevens in pastel bekend, die weliswaar in een stijl van een uiterst gematigd kubisme waren, maar die toch van een ongebroken schep pingskracht getuigden. GINO SEVERINI werd in 1883 te Cor- tona geboren. Hij was 16 toen hij naar Rome trok. In zijn levensonderhoud voor zag hij door middel van allerlei kleine betrekkinkj es, maar 's avonds bezocht hij de academie. Voor litteratuur, de Duitse filosofen en de Russische romanschrij vers had hij toen al grote belangstelling. Oktober 1906 ging hj voor het eerst naar Parijs, waar hij spoedig in kennis kwam met de schilders van Montmartre, Picas so, Braque, Dufy, Max Jacob, de toen nog jonge Utrillo en zijn moeder Suzanne Valadon. In 1909 ondertekende hij het eerste Futuristisch Manifest van Marinet- ti, het jaar daarop ook het „Manifesto dei Pittori Futuristi" en het „Manifesto Technico della Pittura Futurista". Enige tijd later, in 1911, kwam hij tij dens een bezoek aan Milaan tot de con clusie, reeds door Italiaanse critici geuit, dat de futuristen eigenlijk provincialen waren voor wat hun vormenspraak be treft. Het is op zijn aandringen dat zijn vrienden naar Parijs gingen om er het werk van de kubisten te leren kennen. De schoonheid van de beweging, door de fu turisten gepredikt, vond in het kubisme een meer adequate wijze van uitdrukken, dan in het pointillisme dat zij naar het door hen bewonderde voorbeeld van Seu- rat tot die tijd hadden beleden. SEVERINI heeft met veel schilders en schrijvers contacten onderhouden, vooral toen velen van hen in de jaren kort voor en tijdens de 1ste wereldoorlog, naar Mont pamasse trokken. In 1913 is hij getrouwd met de dochter van de „prins der Poë ten", Paul Fort. Het huwelijk, met Apol- linaire en Marinetti als getuigen, de brui degom in een elegant jacquet en de bruid in het wit, was een geweldige gebeurte nis in de kunstwereld van Montparnasse. Het merkwaardige is dat er een korte film van bestaat. Zijn beroemdheid dateert van de jaren na de eerste wereldoorlog. Zowel in Ne derland als in België is zijn werk overi gens reeds vroeg gewaardeerd. In 1912 werden te Brussel, in Den Haag en Am sterdam exposities van het werk der futu risten (Severini, Boccioni, Carra, Russolo a SE VERINI'S OEUVRE bestrijkt 60 jaar en het heeft dus ook wel zwakke plekken. Over het geheel genomen is het echter, na een wat wankel pointillistisch begin, van een zich steeds vernieuwend en vaak ook verdiepend kubisme, rijk aan motie ven. Af en toe is hij teruggekeerd tot een realistische wijze van schilderen, zoals bijvoorbeeld in de portretten uit 1913-1916 en een jaar of zes later weer in de reeks der Harlekijnen en Pierrots, evenals in de wat meer expressionistisch opgevatte stil levens en naakten van een jaar of 25 ge leden. Hij is echter trouw gebleven aan de schilderkunstige opvattingen en zijn stijl heeft meestal een zekere vriendelijk heid die ook zijn persoonlijkheid ken merkte behouden. Zijn schilderijen en pas tels en later ook zijn mozaïeken (hij heeft veel gedaan voor de herleving van de kunst ervan) zijn altijd bekoorlijk ge bleven en zij hebben iets zwierigs. André Glavimans Rolf Hochhuth, de schrijver van het om streden toneelstuk „De Plaatsbekleder", heeft een nieuw stuk geschreven, waarin Winston Churchill en een fictieve Angli- kaanse bisschop voorkomen. Het betreft de vraag, of het bombarde ren van burgerdoelen in een vijandelijk land ethisch te rechtvaardigen is. Dit is meegedeeld door een woordvoerder voor de Westberlijnse „Volksbühne", die geen nadere bijzonderheden gaf, maar uitdruk kelijk geruchten tegensprak, volgens wel ke het stuk zou zijn opgebouwd rondom de verwoestende geallieerde luchtaanval len op de stad Dresden, die in 1945 tien duizenden mensenlevens hebben gevergd. Het stuk, getiteld „Soldiers", zal door de Volksbühne in december voor het eerst worden opgevoerd. In de Overijsselse gemeente Dalfsen wordt een 1.20 mr. hoog beeldhouwwerk geplaatst van de Italiaanse kunstenaar Mario Negri. Het kunstwerk maakt deel uit van de Overijsselse Beeldenroute en is de ge meente in bruikleen aangeboden door de Culturele Raad van Overijssel. Het heeft achttienduizend gulden gekost. NEGEN MUZEN De stadsbeiaardier van Groningen. Leen 't Hart, heeft een Intrada alia Marcia gecomponeerd ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Beatrix en Claus von Amsberg. Hij heeft deze mars op gedragen aan prinses Beatrix en haar verloofde. De eerste noten van de com positie zijn: B C, B C. Het werk is door de beiaardier aan zijn Nederlandse col lega's toegezonden. ONZE TONEELDIRECTIES hebben blijkbaar opeens de smaak beet gekregen van blijspelen uit de jaren '60 en '70 van de achttiende eeuw. Nog geen twee maanden na de grote nieuwjaarssuccessen van de Haagse Comedie met Sheridans „Lessen in Laster" (1777) en van de Toneelgroep Theater met Goldoni's „Kabaal in Chiog- gia" (1762) is nu de Nederlandse Comedie gekomen met Oliver Goldsmiths „Een verwarrend Nachtje" (in 1771 geschreven, in 1773 opgevoerd). Dat is dus in die korte tijd de derde Nederlandse wederopvoering van een klassiek buitenlands blij spel uit de periode waarin het met de vaderlandse toneelschrijfkunst juist in de ergste mate armoe-troef was. Het zou een goede aanleiding zijn om zich te ver diepen in een vergelijking tussen die drie bijna even oude stukken, maar daar is een dagbladrecensie niet de aangewezen plaats voor. Overigens zou men daarbij vooral niet moeten uitgaan van de zaterdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg gegeven opvoering van „Een verwarrend Nachtje", anders zou de vergelijking nog verwarrender worden dan het nachtje in kwestie. „EEN VERWARREND NACHTJE" is de nieuwe Nederlandse titel voor „She stoopt, to conquer, or the mistakes of a night", dat tien jaar geleden in dezelf de vertaling van Bert Voeten, maar toen als „Een nacht vol verwarring", door de (oude) Toneelgroep Theater is ge speeld. Zij aan zij met de stukken van Sheridan evenals Goldsmith een in Ier land geboren Londenaar behoort dit stukje in Engeland nu al bijna twee eeu wen lang tot de hoofdbestanddelen van het klassieke blijspelrepertoire. Gold smith schreef het aan het einde van zijn vrij kort en miserabel leven (waarvan hij ook nog een jaar als student in Leiden had doorgebracht) als zijn tweede en laatste werk voor het toneel. En hoewel de directeur van het „Theatre Royal" irt Convent Garden er zó weinig in had ge zien dat hij de opvoering keer op keer uitstelde en er zelfs geen nieuwe decors en kostuums voor over had, was het van de eerste voorstelling af een doorslaand succes. DAT GROTE en door de eeuwen heen blij vende succes heeft het stuk vooral te dan ken aan Goldsmiths ongeforceerde, ont wapenende humor, aan zijn talent om zelfs in de meest absurde en ongeloofwaardige situaties de karakters van zijn toneelfi guren aanvaardbaar te laten blijven, en aan de gemoedelijke manier waarop hij de modieuze aanstellerij van zijn tijd con fronteerde met gezonde natuurlijkheid. Het belachelijke van die destijds „defti ge" gekunsteldheid van taal en omgangs vormen demonstreert Goldsmith in de fi guur van de jonge Marlow, die heel vlot en zélfs onweerstaanbaar kan zijn in de omgang met volksmeisjes, maar met zijn mond vol tanden staat als hij jongeda mes van zijn eigen stand in de gebruike lijke stijl het hof wil (of moet) maken. Het voor hem bestemde meisje, Kate Hardcastle, krijgt hij dan ook pas als deze „zich verlaagt om hem te veroveren" („She stoops to conquer") door zich tegenover hem als een herberg-dienster- tje voor te doen. De N.R.U. heeft besloten dan vanaf 1 maart de zender Hilversum III vanaf 9 uur 's morgens tot 5 uur 's middags via de middengolf (240 meter) zal uitzenden. Via de fm-zenders blijven de uitzendin gen van Hilversum III tot zes uur 's avonds gehandhaafd. Tot de uitbreiding van de zendtijd op de middengolf is beslo ten omdat gebleken is dat de ontvangst goed is en er geen bezwaren zijn gemaakt. HILVERSUM 1. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30-7.32 Nws.; 7.45 Wegeninforma tiedienst). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nws.). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Auba de: gevarieerd muziekprogramma. 10.50 Lichtbaken, lezing. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo: 12.03 Licht instrumentaal en semble (opn.). 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of gram mofoonmuziek. 12.50 Lichte grammofoon muziek en praatje. 13.35 Voor de platte landsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen grenzen: licht gevarieerd muziekpro gramma. 14.45 Zie,» ik maak alles nieuw: cursus over geloofsleven en godsdienstige vorming. 15.00 Bij Cascade te gast...: licht gevarieerd muziekprogramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg, program ma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Boekbespreking voor de kin deren. 17.50 Overheidsvoorlichting: Na tuurbescherming in de Nederlandse Antil len. Prof. dr. K. H. Voous. 18.00 De Zil vervloot: internationale volksliederen. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd, een 14 daags radio magazine, voor de mikrofoon gebracht door Theo Eerdmans en Jaap Brand, on der redaktie van Gabri de Wagt. 18.30 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 18.50 Van klanten en wanten weten. 19.00 Nws. 19.10 Aktualiteiten. 19.30 SUS-Aktie 2e uitzending. 20.00 Sopraan en harp: Spaan se liederen. 20.30 Van hart tot hart. stu- diodienst. 21.00 Radio Philharmonisch or kest (opn.): klassieke en moderne mu ziek. 21.40 Klein Radiokoor (opn.): klas sieke gewijde muziek. 21.55 De zingende kerk, een bloemlezing uit het Gregoriaan se repertoire. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw: een cursus over geloofsleven en godsdienstige vorming. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Mor genwijding. 8.55 Boekbespreking. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.): populair verzoekplatenprogramma. (Om 11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Metropole orkest. (Stereo) 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht instrumentaal ensemble met zang soliste. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: Fluit, alt viool en piano met moderne muziek en klassieke pianomuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Zang en piano: lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling, praatje. 17.20 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua liteiten. 18.25 Licht orkest. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Paris vous parle: gespro ken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan: in- donesisch programma. 19.35 Sitar, een ra diotijdschrift voor gitaristen. 20.00 Nieuws 20.05 Howland in Holland: licht muziek programma. 21.15 Vangt het nogal, vist 't nog wat?, klankbeeld-reportage over de Nederlandse binnenvisserij. 21.45 Saxofoonkwartet: moderne muziek. 22.15 Licht orkest (gr.) 22.25 Ik geloof, dat..., praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster op de hedendaagse muziek, muzikale lezing. 23.40 Licht instrumentaal trio (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM MA. 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.01 Lichte in strumentale muziek (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volks muziek 12.30 Licht muziekprogramma rond een populaire ster of groep. 13.00 Nieuws, eventueel actualiteiten. 13.02 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Lichte Nederlandse muziek (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02 Liedjesprogramma (gr.). 15.00 Nws 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Gevarieerde grammofoon muziek. 16.30 De Top Tien van deze week (gr.). NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02- 18.00 Verzoekplatenprogramma. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.10 Tuinbouwkro- niek. 12.15 Nieuwe tophits. 12.40 Weerbe richt, mededelingen en programmaover zicht en SOS-berichten voor de schippers. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00- VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. CVK/IKOR/RKK: 19.05 Kenmerk, de veertiendaagse informatie rubriek van de kerken. NTS: 19.35 Flipper TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Pacifistisch So cialistische Partij. 20.30 Uitzending Stich ting Socutera. 20.35 Koalaberen en Lier vogels, filmreportage. 21.00 De dood van Belle (La mort de Belle), speelfilm, (bei de keuringen 18 jaar). 22.40-22 45 Journaal NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Don Carlos, toneelspel. (Om 21.30 Onderbreking voor een korte pauze). NTS: 23.00-23.05 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.32 Engelse les. (Les 22 en herhaling les 21). 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Huwelijksvoorwaarden, tv-spel. 20.55 Tellem, filmreportagen uit Mali (West- Afrika). 21.45 De methode Wanninger (4) Het kanariepietje, politiefilm. 22.10 Atten tie. NTS: 22.35 Journaal. 22.40-23.10 Te- leac: Samen leven nu en morgen (les 18). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Tim Frazer, TV-feuilleton (dl. 6). 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Z-Cars, TV- politiefilm. NTS: 21.45 Een oase in de woestijn, filmreportage CVK/IKOR: 22.15 Dichterbij, religieus programma (9). NTS: 22.45-22.50 Journaal. 15.03 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duit se les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lich te muziek. 17.45 Volksliederen uit Israël. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu ziek 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek. 19.40 In een notedop. 19.50 Voor de middenstand. 20.00 Lichte muziek 20.30 Hoorspel. 21.22 Grammofoonmuziek. 21.30 Kamermuziek. 22.00 Nieuws en berichten, HET IS ONBEGRIJPELIJK dat Ton Lutz zich bij zijn regie (naar ik moet aannemen willens en wetens) zo bitter weinig heeft aangetrokken van deze aspec ten en dus van de wezenlijke aard van het stuk. Hij heeft juist de menselijke kanten ervan aan zijn laars gelapt en er een geforceerd-koddige, door eindeloze overdrijvingen vermoeiende opvoering van gemaakt in een hutspot van stijlen, waarin men ingrediënten uit de klucht, de satire, de operette, de revue, de harlekina de en zelfs de „Dreigroschenoper" kan terugvin den, maar waarin van Oliver Goldsmith weinig of niets overblijft. Hij heeft boven dien, met medeplichtigheid van de decor- en kostuum-ontwerper Nicolaas Wijnberg, de handeling jaren later dan de ontstaans tijd van het stuk gesitueerd, zonder enige andere aanwijsbare reden dan dat dit de mogelijkheid schiep voor een bijzonder „gekke" aankleding die de hele opvoering in een karikaturale sfeer bracht. Zo was de rol van Tony Lumpkin, inderdaad een nozem avant-la-lettre, tot een volledig he dendaags, zelfs in het leer gestoken Leid- sepleintype gemaakt, maar niettemin toch ook weer uitgedost en gekapt als een jonge Robespierre. Het stijlbederf, dat bij de Nederlandse Comedie soms tot principe lijkt te zijn verheven, heeft wel een ontstellend hoogtepunt bereikt in deze voorstelling, waarmee de overigens toch zo bekwame Ton Lutz zich volsla gen heeft vergaloppeerd. DE SPELERS moesten zich uiteraard aanpassen bij de algemene overdreven leuk-doenerij, waardoor zij herhaaldelijk in de lach-of-ik-schiet-stijl terechtkwa men. Onder deze omstandigheden was het een wonder dat Petra Laseur als Kate en Jules Croiset als Marlow nog een rede lijke dosis menselijkheid in hun vertol kingen wisten te bewaren. Mar ja Ha- braken en Allard van der Scheer speel den het andere minnende paar volgens hun wel bekende schema's. Nell Koppen en Wim van den Brink waren traditioneel komisch als het echtpaar Hardcastle en Willem Nijholt nozemde er als hun los bandige zoon zo onverdroten op los als of hij het was tóch zaterdagavond bij het Lieverdje op het Spui stond. Alles bijeen genomen was het 't verwarrende avondje wel. Zoetgevooide Vic Dana trad in zijn AVRO-show niet op als de gevierde gast maar presenteerde de show zelf, zodat het net leek of Vic Dana, in zijn eigen show het AVRO-orkest de Skymasters o.l.v. Bep Rowold had gecontracteerd, een hele eer dus en een mooie reclame voor de AVRO. Vic Dana stelde Bep Ro wold aan ons voor, in plaats van dat Bep Rowold Vic Dana voorstelde. Iets dergelijks gebeurde in „Johhny en Rijk", waarin Dick Haymes (hoofdrol in de film „State Affair") als gast optrad, maar zich min of meer als gastheer ge droeg zodra hij de mocrofoon in handen kreeg. Het is een interessante methode, uitgedoktert lijkt het wel door een goochem reclamebureau, ik ben be nieuwd wat het effect zal zijn op de kij kers. Overigens waren Johnny en Rijk weer uitstekend op dreef, vooral in de eerste scène en in de „play back"-scène. Van het AVRO-programma mag tenslotte nog het verbazingwekkende optreden worden vermeld van de directeur van de dienst voor Sociale Zaken te Haarlem, drs. W. Hazevoet, die in „Wie van de Drie?" een zo volmaakte feestartikelen winkelier speelde, dat ik voor het eerst van mijn leven zeker wist dat hij en niemand anders de gezochte was. Op Nederland 2 trok het programma „Letters en Noten" de aandacht. U weet, drie sketches van amateurs worden be oordeeld door drie professionals (Heintje Davids, Alexander Pola en Jan Willem Hofstra) en steeds wint een van die drie stukjes het. Het is treffend wat de ama teurtelevisiekijkers, die de hele televisie maar „knap waardeloos" vinden, aan den volke durven vertonen als het geslaagde toneelstukje. Zondagavond schoot Eimert Kruidhof met zijn regie van „Detective Story" be ter in de roos dan Milly Scott met haar „eigen" show. Ze was als zangeres uit stekend, aangenaam om naar te kijken en te luisteren, maar het in- en uitleiden van gasten ging haar nog erg onwennig af. Men vraagt zich dan af waar repeti ties voor zijn. „Detective-Story" was reeds vertaald door een amateur, te we ten de acteur Louis Borel, en dat was te merken ook. „Ik voelde me geflatteerd", zei Henny Ori, in plaats van „ik voelde me gevleid". Dat Borel zo iets over het hoofd ziet, o.k. dat kan gebeuren maar merkt niemand dat dan tijdens de repetities? Henry Orri was overigens weer indrukwekkend goed evenals Pim Dikkers. Lo van Hensbergen en Bert van der Linden mogen met ere ge noemd worden. Het stuk zelf zicht hecht in elkaar, met een paar sterke speel- scènes, maar heeft af en toe te lijden van brokjes schoolmeesterachtige sentimenta liteit, die aan het geheel toch afbreuk doen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7