„VRAAG ME NIETS"
Poëzie-avond
in Carré
Sinds 1035 is de Bremense Freimarkt de
spil van kermis- en circus geschiedenis
fltolc Sprung NON PLUS ULTRA
Hee,
da's een
goed idee,
TONÈEL IN HAARLEM
vaker
Stampvolle zaal
Nederhorst vreest voor
Goudse St. Janskerk
Na ruim negen eeuwen nog volop actueel
£(iite unï> bic folgatöm Sage biefer 2Boc&e sunt Icjtm mafjl
bmi&nttctt (Spuingcï iiïtt brco ^feïben.
dit SC^irncfifcM $cuait»crf abgcbc<rnnt n>erbeit.
DINSDAG 1 MAART 196 6
7
a
Lief, mager blijspelletje van Ira Wallach
Simon Koster
«Rit fco&et 436ïiflfeitli(^et <2rlau6nii
juut Sunt tcc 3uf<fcau»
3Dtt «fte 24 ©roff. mott «plap 12 ©rctc. £>ct fcrittt 6 ©rote.
De radio geeft woensdag
HILVERSUM H. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisie programma
J. van Doveren
„Tien jaar Toon' van
donderdag af in Carré
Fruit (sinaasappel bijvj met slagroom. Lekker en gezellig!
ER ZITTEN aan de huidige samenleving zoveel tot satire uitnodigende
aspecten dat het verbazingwekkend is hoe weinig effectief gebruik daar
van wordt gemaakt door blijspelschrijvers. Het valt daarom al te waar
deren dat de Amerikaanse auteur Ira Wallach één van die aspecten al is
het dan maar een heel ondergeschikt aspectje tot onderwerp heeft ge
maakt van zijn blijspel „Absence of a cello", gisteravond door de Haagse
Comedie in de Haarlemse Schouwburg gespeeld onder de minstens even
toepasselijke titel „Vraag me niets".
HET ABSURDE verschijnsel, waarmee
Wallach de spot drijft, is de tegenwoordig
vooral door grote en middelgrote Ameri
kaanse bedrijven veel toegepaste me
thode om sollicitanten naar een betrek
king te onderwerpen aan een zogenaamd
„psychologisch" onderzoek dat zich tot ver
buiten de grenzen van de psychologie uit
strekt. Niet alleen het karakter van de
sollicitant wordt daarbij onderzocht maar
men wil ook alles weten omtrent diens
afkomst, zijn particuliere omstandigheden,
„Een 25-koppige Toon Hermans".
Met deze aanhef van een in allerijl
ter plaatse geschreven gedicht, gaf
Adriaan Morriën gisteravond in het
Amsterdamse theater Carré een rake
typering van Nederlands eerste mas
sale poëzie-avond. Vijfentwintig dich
ters uit Nederland en België lazen
voor een volle zaal (1800 personen)
onder leiding van Simon Vinkenoog
voor uit al dan (nog) niet gepubli
ceerde werk.
Een voor een kwamen zij vanachter een
met witte lakens, glazen en flessen rode
wijn gedekte tafel op het Carré-toneel
naar voren om zeven minuten lang het
grotendeels jonge publiek te vergasten op
een „one-man-show". Opmerkelijk succes
oogstte de 77-jarige „grand old man" van
de Nederlandse poëzie, A. Roland Holst.
Het dieptepunt werd gevormd door een
optreden van Johnny de Self kicker, ach
ter welk bij happenings gevormd pseudo
niem de jonge Arnhemmer Jan van Doorn
schuil gaat. Hij zag geen kans, behalve
zich zelf, ook de zaal een „kick" te be
zorgen en werd dan ook prompt uitge
floten. Tussen deze twee uitersten hoorde
men onder meer Van het Reve met „Nader
tot U" (een vervolg op "Op Weg naar
het Einde"), Koos Schuur, die een „mi-
traillade van woorden" voorspelde en die
de vraag stelde „wie transformeert deze
kat in de zak tot een tijger in uw tank?"
Met zijn voorspelling kreeg hij gelijk, op
zijn vraag kwam echter geen antwoord.
Ook niet van Simon Vinkenoog, die als
laatste optrad en met zijn mede-organi
sator van deze naar Engels voorbeeld
opgezette, bijeenkomst Olivier Boelen (25)
tenslotte door enkele collega's een bloe
menkrans kreeg omgelegd. Misschien is
het te vinden in de binnenkort bij de
Bezige Bij te verschijnen bundel waarin
de ten gehore gebrachte gedichten, foto's
en de resultaten van de onder het pu
bliek gehouden enquête (waarom bent u
hier?, heeft u ooit een gedichtenbundel
gekocht?) gepubliceerd zullen worden.
Voor het zover is komt er eerst nog een
reprise van de poëzie-avond voor degenen
die voor de eerste geen kaarten konden
krijgen.
A. Roland Holst tijdens zijn voor
dracht.
zijn gezinsleven en zelfs het „gedragspa
troon" van zijn vrouw en kinderen. Bij
Wallach is het om de situatie nog zot
ter te maken een beroemde geleerde,
de fysicus Andrew Pilgrim, die aan zo'n
indiscreet en vernederend onderzoek
wordt onderworpen door de machtige
onderneming die van zijn wetenschappe
lijke kennis gebruik wil maken.
ALS VERSTROOID, onzakelijk, voor
zijn plezier cello-spelend kamergeleerde
beantwoordt Pilgrim in geen enkel op
zicht aan de eisen van „persoonsconstruc
tie" die door de firma aan haar werkne
mers volgens een schijnheilige bedrijfs-
leus „allemaal leden van één grote fami
lie" worden gesteld. Wanneer de be
drijfspsycholoog Otis Clifton dan ook zijn
bezoek aankondigt om in Pilgrims eigen
huiselijke omgeving poolshoogte te nemen,
laat de geleerde zich voorlichten door het
vriendje van zijn studerende dochter: hij
moet zich anders kleden, zijn cello moet
weg, er moeten andere boeken en tijd
schriften op de tafels liggen, hij moet dit
wel en dat niet zeggen, zijn vrouw moet
iets anders aantrekken, enzovoorts. Om
dat Pilgrim financieel aan de grond zit,
en de goed-betaalde baan dus best kan ge
bruiken, gaat hij op dat alles in en speelt
tegenover Otis de brave, zich bij alle
kleinburgerlijke sociale normen aanpas
sende industrie-wetenschapsman. Ook zijn
vrouw speelt het spelletje enige tijd mee,
maar als Otis ook haar gaat voorschrijven
hoe zij zich als „lid van de bedrijfsfamilie"
zal moeten gedragen,-verliest zij haar ge
duld en gooit zij Otis enige wooden naar
Het Tweede-Kamerlid Nederhorst
(P.v.d.A.) vreest voor schade aan de St.
Janskerk in zijn woonplaats Gouda als
gevolg van het doorbreken van de ge
luidsbarrière door straaljagers. Buiten
dien wordt de bevolking overlast aange
daan, aldus het Kamerlid in schriftelijke
vragen aan de ministers van Defensie en
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk, waarin hij aandringt op een onder
zoek.
In dit verband wijst hij erop dat de
kathedraal van Straatsburg schade heeft
opgelopen door het doorbreken van de ge
luidsbarrière.
het hoofd die definitief een eind maken
aan Pilgrims kans op de begeerde functie.
Toch loopt alles in de beste blijspeltrant
af: na de overmijdelijke echtelijke ruzie
verzoenen de Pilgrims zich met elkaar,
het dochtertje krijgt haar vriendje, en
Otis krijgt Pilgrims zuster. Het is haast
te mooi om waar te zijn.
Als hoofdthema voor een heel stuk is
dat bedrijfsonderzoek wel een uiterst ma
ger gegeven en de nevenhandeling die
zich op de twee min of meer verliefde pa
ren concentreert zet ook niet veel zo
den aan de dijk. De buurvrouw-met-klep-
tomanie, die zich terwille van de goede
zaak als Pilgrims moeder voordoet, over
drijft die rol zó dat zelfs de stomste be
drijfspsycholoog er niet in zou trappen.
Maan het is allemaal wel grappig en on
schuldig, en mede door de drievoudige
goede afloop is „Vraag me niets" zodoen
de een echt „lief" blijspelletje geworden.
ONDER REGIE van Paul Steenbergen
wordt het luchtig en geestig gespeeld
door Gijsbert Tersteeg en Anny de Lange
als het echtpaar Pilgrim, Eric van Ingen
als de verliefde psycholoog (die zichzelf
als de enige toelaatbare uitzondering op
zijn eigen regels beschouwt), Ingeborg
Elzevier als Pilgrims zuster, Georgette
Hagedoorn als de mallotige buurvrouw,
en Marijke Merckens en Jacco van Renes-
se als het studerende tweetal met trouw
plannen.
Het aardige, goed in de sfeer passende
decor van een New Yorkse flat met uit
zicht op Central Park was ontworpen door
Hep van Delft.
Annie de Lange, Gijsbert Tersteeg,
Jacco van Renesse en Georgette
Hagedoorn in „Vraag me niets".
IN DUITSLAND zijn twee zeer
oude kermissen, die ook als de groot
ste en belangrijkste van het land be
schouwd worden: de „Hamburger
Dom" en de „Freimarkt" te Bremen
(de alleroudste). Reeds in 1035 kreeg
Bremen van Keizer Konrad de Twee
de de rechten om een jaarmarkt te
houden, die in de loop der eeuwen tot
zeer groot is uitgegroeid. Steeds is de
Freimarkteen magneet gebleven
niet alleen voor de bewoners van Bre
men, maar ook van die van geheel
Noord-Duitsland. Fritz Peters heeft
nu in een kloek boek, rijk aan interes
sante afbeeldingen uit verleden en
heden, de geschiedenis van deze „Frei
markt" beschreven. (Carl Schuene-
mann Verlaq, Bremen, 183 blz.
f 15,40).
HET EERSTE CIRCUS, dat in Bre
men kwam was het „Kunstreitergesell-
schaft" van Lion, die 18 paarden bezat.
De troep bestond uit 15 personen en de
zen vertoonden „gymnastische, voltigier-
und equilibrische Kunststiicke". Elke dag
dat er voorstellingen gegeven werden,
werd door de troep een „parade met mu
ziek" door de stad gehouden, en daarbij
werden Pruisische, Deense en Zweedse
vlaggen meegevoerd. Lion bezocht in
1794 voor het eerst Bremen, maar had
zulk een succes, dat hij er nog vele ma
len terugkwam. Later kwamen zeer vele
buitenlandse ondernemingen naar Bre
men, waaronder het circus Blondin (42
paarden). Aan zijn onderneming was on
der meer verbonden de later zeer be
roemde circusrijder Loisset. We noemen
verder Circus Price en De Bach (60 per
sonen, 40 paarden). Loisset vertoonde in
zijn circus grote produkties, zoals „Ro
bert le Diable", optochten, gevechten, car
rouselrijden en met medewerking van
nonnenen „duivels". Het Italiaanse
circus Guerra, vertoonde steekspelen
waarbij echte harnassen gedragen wer
den. Dit was in 1840. Later kwam het
beroemde Parijse circus Franconi met
als grootste attractie de charmante Vir
ginia, de echtgenote van Franconi.
NA HET CIRCUS „des Champs Elysées
de Paris" kwam in 1845 voor de eerste
maal het Duitse circus Renz naar Bre
men, dat daarna nog zeven maal in de
stad Bremen speelde. Het werd opge
volgd door het circus van Eduard Woll-
schlager, het eerste circus, dat met af
fiches reclame maakte. Maar favoriet
was toch in Bremen het Koninklijk Ne
derlands Circus Oscar Carré dat in de
loop van 40 jaar 31 maal een bezoek
bracht aan Bremen! Het circus.speelde
in 1869 voor de eerste maal in Bremen.
Het waren prachtige voorstellingen, die
door pers en publiek zeer geroemd wer
den. Er werd in een „houten tent" ge
speeld, die plaats bood aan 3500 mensen.
De twaalf Trakehner hengsten waren de
grote attractie. Oscar Carré, zijn vrouw
en zijn kinderen Maximilian, Albert en
Katchen, waren zeer populair. Katchen
gold als de meeste elegante schoolrij dster
van die tijd. Oscar reed door de stad in
een open rijtuig, dat getrokken werd door
vijf prachtige paarden; het is te begrij
pen, dat zijn optreden sterk de aandacht
trok.
«en hm
S>< ttrr h »nt i*rr lournlnt nicöt (ahn hu SStliMuf ifirtr SerftiMngflO »t«m rinnrtrrtnitt félnfctft
«nj, Jtbtn limtin, fe tiabm fir, «uf ajtrlanflm itrre hoctxufdviqtrn fflinntr un5 ïicUwhr, ikti» hirfism «üuftntlufl «o4> heft
üfiidx «rrlansm. Sin itfctt wirt (ld» hft"t<n, ht 8«l)rtm Slnnxfuihn mit ten Jin nod) m<$t jtfthntn int «nhtlrftnftm
3)orfl(ü»n)cn jn «lUttljattnt,
3>« <8(141it wilt
*i«h» mttt i» Sihat af tm atn fut |<)I" »k {xliftt.
t>ti Vifoi 10 »r»tlfe j; U r.
Handiettel der Gesellschaft de Bach 1829
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke
grammofoonmuziek (7.30 Nieuws). 7.45
Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde mu
ziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammo
foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10
Klassieke grammofoonmuziek. 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Klassieke grammofoonmu
ziek. 11.15 Schoolradio. 11.40 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Va
riant: reportages en lichte grammofoon
muziek. 13.30 Instrumentaal trio: klassie
ke en moderne muziek. 14.00 Boeren en
burgers in Buitenveen, hoorspel. 14.20 Les
Arbres (De bomen), klankbeeld met mu
ziek. 15.00 Stereo: Radio-kamerorkest
(opn.): klassieke en moderne muziek.
15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00
Voor de jeugd. 17.00 Five o'clock, praatje.
17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.50
Overheidsvoorlichting: Mens en samenle
ving: Sociale wijkopbouw. Spreker: Drs.
M. C. H. Verdoes, v. h. Ministerie van
C.R.M. 18.00 Lichte grammofoonmuziek.
18.10 Spectrum: nieuws uit de prot. chris
telijke organisaties. 18.30 Radio Volks
universiteit: Muzikaal Spectrum, door
Klaas A. Posthuma. 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Mu
ziek van Het Leger des Heils. 19.50 We
reldpanorama. 20.00 Stereo: Licht instru
mentaal trio. 20.15 Concertgebouw orkest
en solist: klassieke muziek. 21.10 Dich
ters van het nieuwe geestelijke lied, ge
sprek. 21.35 Metropole-orkest: amuse
mentsmuziek. 22.00 Sport. 22.10 Grammo
foonmuziek of mededelingen. 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Pianore
cital (gr.): moderne muziek. 22.50 Rond
om het kind: pedagogische etherleergang.
23.20 Concertgebouw orkest: moderne mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
grammofoonmuziek. 7.30 Van de voor
pagina, praatje. 7.35 Lichte grammofoon
muziek. (Om 8.00-8.10 Nieuws). 9.00 Van
alle markten thuis, praatje voor de huis
vrouw. 9.05 Stereo: Klassieke en moderne
grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Schoolra
dio. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de *rrouw. 11.40 Pianorecital:
moderne muziek. 12.00 Stereo: Licht in
strumentaal septet. 12.22 Voor het platte
land. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Stereo: Tango-rumba-or
kest met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10
Actualiteiten en kalender. 13.25 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Radiokoor: Volksliedbe
werkingen. 14.10 Kamerorkest en solist:
klassieke muziek. 15.00 Voor de jeugd.
(Om 16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Voor de
zieken. 17.30 Promenade-orkest en radio
koor. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van het Gereformeerd
Politiek Verbond: Bezinning en bezieling
rond Oranje. Spreker: Dr. A. J. Verbrugh
algem. secretaris van het G.P.V. 18.30
Dansorkest met zangsolisten. 19.00 Voor
de kinderen. 19.10 Stereo: Meisjeskoor.
19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws.
20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor,
licht programma. 21.00 Socialistisch com
mentaar. 21.15 Licht orkest. 21.40 Alle Ne
gen!, gecombineerde quiz- en kegelcom
petitie. 22.15 Ik loop door het land, licht
programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 22.50 Klassieke en moderne gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 240 m. en FM-kanalen.
NRU - Gezamenlijk Programma.
9.00-15.00 Voorbereid door KRO.
15.00-18.00 Voorbereid door AVRO.
NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02
Actualiteiten. 10.05 Lichte grammofoon-
muz. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualiteiten.
11.05 Licht platenprogramma en praatje.
12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Ge
varieerde grammofoonmuziek. 13.00 Nws.
13.02 Actualiteiten. 13.05 Lichte grammo
foonmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Actualitei
ten. 14.05 Gevarieerde grammofoonmu
ziek. NRU-AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02
Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws.
16.02 Volksliedjes. 16.30 Rhythm and
blues (gr.). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Ge
varieerde grammofoonmuziek voor auto
mobilisten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen programma
overzicht en SOS voor schippers. 12.48
Lichte muziek. 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en
beursberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Cantate.
14.50 Jongenskoor (15.00-15.03 Nieuws)
15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les.
16.24 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.00
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor
gestoorden. 19.32 Engelse les. (Les 22 en
herhaling les 21). 20.00 Journaal. NCRV:
20.20 Huwelijksvoorwaarden, tv-spel. 20.55
Tellem, filmreportagen uit Mali (West-
Afrika). 21.4 De methode Wanninger (4)
Het kanariepietje, politiefilm. 22.10 Atten
tie. NTS: 22.35 Journaal. 22.40-23.10 Te-
leac: Samen leven nu en morgen (les 18).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Tim Frazer, TV-feuilleton (dl. 6).
20.30 Achter het nieuws. 20.55 Z-Cars, TV-
politiefilm. NTS: 21.45 Een oase in de
woestijn, filmreportage CVK/IKOR: 22.15
Dichterbij, religieus programma (9).
NTS: 22.45-22.50 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
KRO: 17.00-17.45 Voor de jeugd. NTS:
18.30 Teleac: Studievoorlichting (les 8),
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Franse les (les 22 en herha
ling les 21). AVRO: 19.35 Shindig, tiener
show. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier.
21.00 The Saint: De Schorpioen, TV-film.
21.50 Danstest '66. NTS: 22.25-22.30 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Onze man in Washington. 20.25 Bio
scoopsuccessen van weleer (V): De Cita
del, speelfilm uit 1939 (beide keuringen 14
jaar). NTS: 22.15-22.20 Journaal.
Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.15 Tophits. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie.
18.50 Sportkroniek. 18.55 Grammofoonmu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio-
kroniek. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.4
Grammofoonmuziek. 19.45 Uitzending van
de Bond voor grote en jonge gezinnen.
20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Lichte
muziek. 20.30 Moderne Serieuze muziek.
21.50 Pedagogische uitzending. 22.00 Nws.
en berichten.
OOK HET CIRCUS Corty-Althoff had
veel aanhang, niet het minst om het
prachtige paardenmateriaal (meer dan
100 dieren). Verder speelden nog op de
„Freimarkt" Max Schumann, Strassbur
ger, Jacob Busch, Paul Busch, Alfred
Schneider en later de circussen, die wij
ook nu nog kennen, zoals Krone en Sar-
rasani en Hagenbeek. In 1901 was Bar-
num and Bailey de grote sensatie en
oqk het Amerikaanse circus van J. W.
Meyer enige jaren daarvoor.
Op het ogenblik heeft Bremen zelf een
circus en wel Circus Roland, eigendom
van Will Aureden, een oud-journalist, die
het vak geleerd heeft bij Sarrasani. Diens
lijfspreuk was altijd „Zum Schlafen und
Essen haben Sie nachste Woche Zeit. Es
sen Sie dann meinentwegen tagelang hin-
tereinander, aber diese Woche nicht."
In het interessante boek is veel aan
dacht besteed aan de echte kermisinrich-
tingen. Ook dit boek getuigt er weer van
dat ons land de mooiste stoomcarrousels
bezeten heeft van Europa. We ontmoe
ten de namen van de grote kermisko-
ningen Hugo Haase, en Van Schippere
van der Ville, die op alle grote kermis
terreinen reusachtige „berg- en dalbanen
bouwden", die niet verplaatsbaar waren
maar die alleen gedurende de grote ker
missen in bedrijf werden gesteld; zulke
grote inrichtingen hebben we in ons land
nooit gehad. De ontdekking van de stoom
kracht en later de elektriciteit hebben de
kermisbedrijven veel attractiever ge
maakt; fagades en de inrichtingen zelf
werden verlicht met duizenden elektrische
gloeilampjes, die het geheel een sprook
jesachtig aanzien gaven; ook de grote
kermisorgels droegen veel bij tot de ech
te atmosfeer op de „Freimarkt".
Vele andere onderwerpen, verwant aan
de kermis, worden nog op vakkundige
wijze behandeld in dit boek, waar een
reusachtige studie in oude papieren, kro-
Pamfle t
van het circusgezelschap
De Bach uit 1928.
nieken en couranten aan ten grondslag
moet liggen. Wie zich voor deze stof in
teresseert, vindt er veel wetenswaardigs
in en treft er veel namen in aan, die ook
in ons land bekend zijn.
(Van onze correspondent)
Donderdag gaat in Theater Carré tt
Amsterdam het doek op voor „Tien jaar
Toon", de jubileumshow van Toon Her
mans die de afgelopen weken een aan
tal malen in theaters in het zuiden van
het land is uitgeprobeerd. Het toneel van
Carré is evenals de vorige maal vergroot
met een uitbouw over de orkestbak heen.
„Dat geeft je het gevoel dat je midden
tussen de mensen staat", aldus Hermans,
die gistermiddag in het Hiltonhotel te
Amsterdam een persconferentie hield om
zijn nieuwe optreden bekendheid te ge
ven.
Toen Toon Hermans vorige week maan
dag in de Tilburgse schouwburg zijn pro
gramma ten doop hield, liep de om acht
uur begonnen voorstelling uit tot kwart
voor een 's nachts. Sindsdien is er veel
geschrapt in de tekst, en van donderdag
af zal het programma steeds om kwart
over elf zijn afgelopen. De nieuwe one-
man-show was aanvankelijk opgezet als
een show van reprises van nummers uit
de programma's van de afgelopen tien
jaar. In de praktijk is er een voor 80 per
cent nieuw programma uit gegroeid met
onder meer 12 nieuwe liedjes. Nieuw is
ook de pantomime, en daarnaast wil Her
mans zijn show een moderner tintje ge
ven door het opvoeren van het tempo.
Advertentie