„Wie is bang voor- Lurelei?" ACHTSTE D-CONCERT De Ark, Galerie 3 en De Waag PAS HIERVOOR OP! Neo-SIlvIkrin San balm GRIEP/ KINDER- ASPIRIN N.Ph.O. met semi-modern en Mozart Mozart-concert in Frans Halsmuseum Karei de Grote-prijs voor Jens Krag Fusie van Limburgs en Antwerps toneel Sonningprisen voor Lawrence Olivier 1/ WOENSDAG 2 MAART 1966 7 Eerst komt roos... dan volgt haaruitval... daarna verhoornt de hoofdhuid... en kaalheid is het eind. Dit kunt u verwach ten, als u niet bijtijds zorgt voor „bijvoeding" van de hoofdhuid. NEEM NEO-SILVIKRIN! Silvikrin bevat in de juiste verhouding alle 18 natuurlijke opbouwstoffen, die ook uw haar nodig heeft. Vandaar dat niets zo helpt tegen roos en haaruitval als Neo-Silvikrin! de biologische haarvoeding Voor dagelijkse haarverzor- ging is er Silvikrin Lotion (met of zonder vet). Houdt het haar gezond en laat het g gemakkelijk kappen. Geef uw kind Doet de koorts dalen. Stilt de pijn. Ideale dosering. Sas Bunge I.C.C.-Concours in het Nieuwe de la Martheater Duys-commentaar bij Oranje-tv-reportage RUWE HANDEN] EXPOSITIES IN HAARLEM Bob Buys nabeschouwingen De radio geeft donderdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 3.00-24.00 AVRO. Televisieprogramnia Post-oplichting Nico Scheepmaker DE OUDE BEWERING dat Nederland geen cabaretland is, en in het bij zonder Haarlem geen cabaretstad, is gisteravond wel heel krachtig weer legd. Want voor het Cabaret Lurelei, dat hier het in Amsterdam al veel gespeelde programma „Wie is bang voor Lurelei?" kwam vertonen, was een talrijker publiek naar de Stadsschouwburg gekomen dan voor menige voorstelling van een der grote gesubsidieerde toneelgezelschappen in de afgelopen weken. En uit de reacties van dat publiek op de Lurelei-presta- ties bleek wel, dat het van zijn keus geen spijt had. DE VRAAG „Wie is bang voor Lure lei?" valt gemakkelijk te beantwoorden: voor dit programma tenminste hoeft nie mand bang te zijn. Lureleider Eric Herfst en de zijnen noemen het weliswaar een provocerende happening"maar dat kunt v gerust met een korreltje zout nemen. Want wat er in happent, happent echt niet op een provocerende manier. De tekstdichter en -schrijver Guus Vleugel, die voor bijna het hele programma ver antwoordelijk is, zegt wel zijn ironisch zegje over velerlei mensen en dingen, maar hij heeft voor deze gelegenheid ta melijk fluwelen handschoenen aangetrok ken. De kreet „Amusement!"waarmee de avond eindigt, kenmerkt heel juist het geheel; want dit programma is veeleer genoeglijk amusement dan een vlijm scherpe cabarettistische afrekening met wan- en andere toestanden in onze sa menleving. DE MEESTE VAN die toestanden laat Lurelei meer in een lachspiegel dan on der het onthullende vergrootglas van de onbarmhartige satire zien. Het is dit ter geruststelling van gauw-geprovoceerde lieden een vrijwel Clausvrij program ma, dat zich op politiek gebied trouwens toch bijzonder in toom houdt, al valt er af en toe ook een heel rake opmerking in die richting, speciaal voor goede ver staanders. Dat is overigens juist een van de plezierige kanten vèn' dit Lurelei-op- treden: er wordt niemand iets krachtig onder de neus gewreven, er worden niet van dik hout planken gezaagd; men moet zijn oren zelfs goed de kost geven om niets te missen van de spitse en scherpe dingen die vaak zo'n beetje nonchalant worden gelanceerd. Het vormt in dat op zicht wel de grootst mogelijke tegenstel ling met „Zo is het DE RUIM TWINTIG nummers van dit programma zijn natuurlijk lang niet alle maal gelijk van kwaliteit; er zijn zelfs enige heel zwakke bij. Maar daar tegen over staan dan juweeltjes als „Het ge sprek" over inter-menselijke verzoening (met als refreinmuziek het slotkoor uit Beethovens Negende), „In een republi keinse kapsalon", waarin „de" kwestie van een heel grappige kant wordt belicht, „Mevrouw De Bruin", een meesterlijk „sociaal" solonummer van Jasperina de Jong, en „Reizigers nachtlied" (een tekst van Michel van der Plas) waarin dr. Van Egeraat op de hak wordt genomen. En daarmee is de afdeling „geslaagde num mers" bepaald nog niet uitgeput. Advertentie Het groepje heeft de laatste jaren heel wat wijzigingen ondergaan; met name het vertrek van Sylvia de Leur en Leen Jongewaard valt natuurlijk te betreuren. Maar ook in zijn nieuwe samenstelling, waarin de „as" Jasperina de Jong-Eric Herfst versterkt is met John Lanting, Ma ria Lindes, Kees van Kooten en (aan de piano) Peter Bark, voldoet het volkomen aan de eisen die het zichzelf stelt en die het publiek eraan stelt. Waarbij het een vanzelfsprekende zaak is dat het geheel vooral draait rondom Jasperina de Jong die, als cabaretière bij de gratie Gods, overborrelend van talent, bijna voortdu rend op feilloze manier de toon aangeeft. Simon Koster Van rechts naar links Eric Herfst, Maria Lindes, Jasperina de Jong, John Lanting en Kees van Kooten. Advertentie HET PUBLIEK van het achtste concert in de dinsdagserie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest kon kennismaken met een voor Haarlem nieuw orkestwerk: de Symfonische Muziek van Marius Flot- huis, en met een hier nog onbekende so liste, de Tsjechische Eva Bernathova. Om met het stuk van Flothuis te beginnen, het is sinds de première in 1957 herhaal delijk door verschillende "Orkesten uitge voerd, met name door het Concertgebouw dat het ook tijdens buitenlandse tournees, o.a. in Amerika gespeeld heeft. Als staal van semi-modern componeren volgens een patroon van geijkte evenwichten en her kenbare ten dele ook voorspelbare) ver schuivingen is het niet te versmaden. Al les is gefundeerd in een harmonisch stra mien dat de toehoorder geen kopzorgen geeft, de thematiek is herkenbaar, de vorm overzichtelijk, hoogstens met een lichte graad van anticlimax in de pas- sacaille die als finale dient. Het is mis schien niet een muziek waar een persoon lijkheid zich overrompelend in laat ken nen, maar als opening van een program ma daardoor juist wel geschkt. Als zoda nig was het dus goed geplaatst, en de uit voering door het N.Ph.O. en Henri Arends deed de rest om te doen hopen dat dit Nederlandse werk door ons orkest na de ze stedelijke première niet definitief zal worden vergeten. De componist kwam om de executanten te danken. EVA BERNATHOVA bleek in het Der de Pianoconcert van Bartók een pianiste die van aanpakken weet; in het eerste deel nam zij direct de zaak stevig in handen. Maar ook voor het eigenaardig tonale, ingetogen koraal van het Adagio wist zij het juiste toucher te vinden. De meest frappante passage in dit deel vind ik altijd het intermezzo waarin het ge kwetter van hoge houtblazers alterneert met korte trillers en ander versierings- goed in de piano. Het miste zijn werking niet, mede door kwiek reageren van kla rinet I en hobo I. In de finale kon Eva Bernathova de volle maat van haar vir tuositeit tonen en ook hier gaf het or kest haar vlot partij de binding tussen solo-instrument en orkest is doorlopend een zeer nauwe zodat het slot zelfs een meeslepende allure kreeg die de toehoor ders inpalmde. EEN PENDANT tot dit xelatTef moder ne programma-gedeelte waren de beide werken van Mozart na de" pauze, de zes Duitse Dansen en de Symfonie in D gr.t., bijgenaamd de Praagse. Ik kreeg de in druk dat een en ander misschien wat haastig was ingestudeerd, wat gezien de veeleisende eerste helft van de avond te begrijpen zou zijn. Vooral in de hoekde len van de symfonie was een metrisch over-exacte beweging de zwemgordel die het ensemble voor kopje-onder moest be hoeden. Een vis in het water heeft dat nu eenmaal niet nodig. Op dinsdag 8 maart, 's avonds om acht uur, zal in de Renaissancezaal van het Haarlemse Frans Halsmuseum een con cert gegeven worden door de leden van het Noordhollands Philharmonisch Or kest. Deze kamermuziekavond, die in het kader van de Mozart-herdenking gehou den wordt, staat onder auspiciën van de „Vereniging Vrienden van het N.Ph.O.". Het programma van dit Mozart-con- cert omvat klarinetkwartet, hobokwartet, kwintet voor piano en 4 blazers en aria's uit „Zauberflöte" en „Figaro". AKEN (AP) De Deense minister-pre sident Jens Otto Krag, is de Karei de Grote Prijs 1966 van de stad Aken toege kend voor zijn bijdragen aan de bevor dering van de Europese eenheid. Dit heeft burgemeester Hermann Heusch meege deeld. De prijs zal op 19 mei worden uitgereikt. De prijs is eerder toegekend aan Win ston Churchill, de Britse leider van de conservatieven, Edward Heath, Konrad Adenauer, de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, George C. Marshall en wijlen de Italiaanse presi dent Antonio Segni. In 1965 werd de prijs niet toegekend. De vaste commissie voor Culturele Za ken en Onderwijs uit de Provinciale Sta ten van Limburg onderschrijft in haar verslag volledig de zienswijze van Gede puteerde Staten van Limburg ten aanzien van het „Groot Limburgs Toneelproject" dat door het bestuur van de Stichting Groot Limburgs Toneel is ontwoerpen. Het project beoogt fusie van het Neder lands Kamertoneel te Antwerpen met het beroepstoneel in Limburg. Alle partijen zijn akkoord. In de eerste fase zullen beide groepen nog naast elkaar spelen, maar wel beide onder de nieuwe naam en onder gezamen lijke regie. In de loop van dit verken ningsjaar kunnen dan verdere plannen tot integratie worden gemaakt, waarbij het van de omstandigheden zal afhangen of die reeds in een zeer korte tijd volledig kunnen worden doorgevoerd, dan wel of daarmee nog enige geleidelijkheid moet worden betracht. Met name zal de ver plaatsing van de leden van het Neder land Kamertoneel van Antwerpen naar Limburg slechts kunnen plaatshebben met de nodige soepelheid. Gedeputeerde-Staten van Limburg, be wust van de omvang van de verzwaring van het provinciale budget dat de subsi diëring van het Groot Limburg Toneel medebrengt, menen toch dat zij volledig verantwoord zijn, gelet op de grote be tekenis die aan het Groot Limburgs Be roepstoneelgezelschap moet worden toe gekend, aan het project een zeer grote prioriteit te verlenen. OP VRIJDAG 22 en zaterdag 23 april worden in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam de audities gehouden van het vierde I.C.C. Concours voor Jonge Nederlandse Tonelisten in Amsterdam. Alleen kandidaten die het toneel beroeps halve beoefenen, niet jonger dan twintig jaar zijn en niet ouder dan achtentwintig jaar, kunnen zich tot 15 maart laten in schrijven bij het secretariaat van het con cours in het I.C.C.-paviljoen in het Von delpark. Het programma van de eerste auditie, die op 22 april om half tien 's morgens begint, omvat een monoloog of dialoog uit een klassiek en uit een modern toneel stuk. Op het programma van de tweede auditiedag, die half twee 's middags be gint, staat benevens de onderdelen van 22 april ook een vrije uiting op het gebied van mime, dans of cabaret als niet ver plicht programmapunt vermeld. Van de Nationale Manifestatie Bruids boeket, die woensdag 9 maart ter ere van het bruidspaar prinses Beatrix en de heer Claus von Amsberg in het RAI-gebouw plaats heeft in Amsterdam, zendt de N.T.S. van 15.00 tot ongeveer 17.15 via Nederland 1 een rechtstreekse reportage De manifestatie z$l worden bijgewoond door de koninklijke familie, de koninklij ke buitenlandse gasten, leden van de re gering en autoriteiten van de provincies en van de gemeente Amsterdam. Verte genwoordigers uit alle provincies, uit Suri name en de Nederlandse Antillen zullen de bijeenkomst luister bijzetten. De or ganisatie van de manifestatie berust bij het Oranje Comité van Amsterdam. De spelregie berust bij de heer M. M. Krui- ne. Het commentaar wordt gegeven door Willem Duys. Cameraregie heeft Bob Rooyen. Advertentie HANDCREAM deuitgedokterde' HANDCREAM IN DE ARK IS TOT 28 maart een expositie te zien van sieraden van Marij ke Schram de Jong en tekeningen, gra fiek en plastieken van Robbert de Bak ker, beiden jonge mensen. De halskettin gen, kraagjes, hangers, broches en oor hangers van Marijke Schram de Jong zijn grotendeels uit louter kralen samen gesteld. Het valt voor haar en ook voor ons te hopen dat deze artikelen nog een tijd in de mode blijven, want Marijke Schram de Jongs werk is allerplezierigst om te zien, waarbij opgemerkt moet wor den dat zij deze sieraden kundig heeft gecomponeerd. Bijgaande foto getuigt daarvan. Robbert de Bakker bezit het minimum aan kwaliteiten dat men voor een expose ren moet bezitten, iets dat bij de Ark veelal te weinig het geval was. En Rob bert de Bakker belooft ook wat voor de toekomst. Zijn plastiekjes zijn aardig, maar schieten nog iets te kort wat be treft een beheersing van het vak, die wel in zijn tekeningen aanwezig is. In die tekeningen zijn enkele minder ge slaagde details aanwijsbaar. Maar zij pretenderen veelal niet meer dan studies of schetsen te zijn. Buitengewoon inne mend is een reeks tekeningen naar een klein kind, knappe tekeningen, waarvoor ik respect heb. Waarlijk, een lachend kind te tekenen is geen geringe opgave. Evenals trouwens paardenrennen en hard draverijen. Door deze onderwerpen herin nert De Bakker even aan Piet Klaasse, die les geeft aan de Amsterdamse Kunst nijverheidsschool. Mij is niet bekend of De Bakker van hem les gehad heeft. Bo vendien onderwijst men niet gemakkelijk, in deze richting; centraal hierbij immers is veel oefenen en daarbij staat de teke naar eigenlijk alleen. De Bakker heeft aan genoemd instituut gestudeerd en zat daar in een goede sfeer. TOEN IK DE grafiek en de tekeningen van Kees Bierman in de Galerie 3 (tot 13 maart open) bekeek kreeg ik ondanks Biermans zeer modern te noemen wijze van uitdrukken toch het gevoel dat ook hij een scholing als die van De Bakker gehad zou kunnen hebben. Inderdaad stu deerde Bierman aan de z.g. Rijksnor maalschool, die een onderafdeling is van genoemde kunstnijverheidsschool. Maar Bierman, die zijn acte Tekenen A wist te halen, was alleen voor zijn theorie op die school. Hij is een van de zeldzame figuren, die zich onder leiding in de praktij kvakken wist te bekwamen, iets dat maar zelden lukt en moeilijk aan bevolen kan worden. Nu had Bierman contacten met studenten aan de Amster damse opleiding tot tekenleraar, waar van het zo gezonde onderwijs zelfs blijkt door te werken buiten de kring van de daar praktiserende leerlingen. KEES BIERMAN noemt zich voor zijn werk Cornelisz. Dat Bierman deze naam gebruikt moeten we zien als een gevolg van het bestaan van de bekende Rudy Bierman, die inmiddels ook betrokken is bij een opleidingsschool. Cornelisz gaat een ruim voldoende eigen weg. Aanlei ding tot zijn werk was veelal de schroot hoop voor hem een tuin vol wonderlijke vormen. Kunst zij ons Doel heeft weer eens een expositie gemaakt van werk van een tot honderd gulden. Daarbij kan men nog pro fiteren van 30 percent rijkssubsidie, die dit keer ruim genoeg schijnt te zijn. Tot 7 maart kan men in de Waag kijken of er iets van zijn gading bij is. Het is echt een zoeken als op een markt en dat heeft zijn charme. Het begin van een aardige collectie kan best hier te vinden zijn. Sieraad van Marijke Schram de Jong. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws; 7.45 Wegeninformatie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: ge varieerd muziekprogramma. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Licht instrumen taal trio (opn). 12.10 Leven op het land, lezing, gevolgd door agrarisch nieuws. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje en bijdragen van binnenlandse correspondenten. 13.15 Klassieke gram mofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Grammofoonmuziek. 14.25 Pianotrio (opn): klassieke muziek. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Samenzang: geestelijke liederen. 16.00 Stereo: Radio Philharmonisch orkest en soliste (opn): moderne muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor en koperorkest: bekende volksliedjes. 17.30 Stereo: Lichte orkest muziek (opn). 17.50 Sportrubriek. 18.10 Stereo: Meisjeskoor met instrumentaal sextet. 18.30 Grammofoonmuziek. 18.40 Halte: programma voor de twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Noord Hollands koor en solis ten: klassieke geestelijke liederen. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte gram mofoonmuziek. 20.10 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoorspel. 20.35 Samen uit Samen thuis, Steravondprogramma. 22.00 Moderne muziek (opn). 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbe spreking. 22.45 Kerkorgelconcert: moder ne muziek. 23.15 Toonkamer: veertien daagse muziekperiodiek in klank. 23.55- 24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25-8.30 De groenteman, praatje voor de vrouw). 8.45 Morgenwijding. 9.00 OperaEragmenten. (gr.). 9.40 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair platenverzoekprogramma. (Om 11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Internationaal Festival der Lichte Muziek 1965: Festivalorkest van de B.R.T. o.l.v. Femand Terby, met solisten: moderne muziek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Mi litair orkest: amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Licht orkest met zangsoliste. 13.55 Huishoudelij ke zaken, praatje voor de vrouw. 14.10 Howland in Holland. 15.20 Strijkkwartet (opn.): klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Nieuwe grammofoonplaten met ge sproken woord. 16.30 Sopraan en piano: moderne liederen. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifitisch Socialisti sche Partij: Houden de lonen de prijzen bij? 18.30 Licht ensemble. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Tout a toi. 20.00 Nieuws. 20.05 Noordelijk filharmonisch orkest: klassieke en moderne muziek. In de pauze: om 20.45-21.00 Kunstkroniek. 21.50 Niets bijzonders, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Discota- ria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. NRU-GEZAMENLIJK PROGRAMMA 9.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Geva rieerde grammofoonmuziek met tips, ac tualiteiten en losse opmerkingen. (Om 10.00 en 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Lichte grammofoon muziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Actualitei ten. 13.05 Licht orgelspel. 13.30 Tango rumba-orkest met zangsolisten. 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Lichte grammofoonmuziek en tips voor de vrouw. 15.00 Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Licht ensemble. 15.30 Lichte orkest muziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Actua liteiten. 16.05 Programma voor teiners. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05- 18.00 Gevarieerd platenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo foonplaten. 12.40 Weerbericht, mededelin gen, programma-overzicht en SOS voor schippers. 12.48 Strijkorkest. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht en beursberichten. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nieuws), 15.45 Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte muziek, weerbericht en mededelingen. 17.15 Grammofoonmuziek. 17.30 Volksliederen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Eydie Gor- VOOR WOENSDAG NEDERLAND I KRO: 17.00-17.45 Voor de jeugd. NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting (les 8), 19.00 Nieuws in het kort. 19 01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les (les 12 en herha ling les 21). AVRO: 19.35 Shindig, tiener show. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 21.00 The Saint: De Schorpioen, TV-film. 21.50 Danstest '66. NTS: 22.25-22.30 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Onze man in Washington. 20.25 Bio scoopsuccessen van weleer (V)De Cita del, speelfilm uit 1939 (beide keuringen 14 jaar). NTS: 22.15-22.20 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I VARA: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS: 18.30 Teleac: Pech onderweg, een cursus voor automobilisten (les 7). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker, Internationaal juegdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. VARA: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quiz. NTS: 21.20 Het leven van Galilei, toneelspel. (Overname van de Nordd.Rundfunk). 23.50-23.55 Jour naal. NEDERLAND II NTS: Eurovisie; 18.00-19.30 Wereldkam pioenschappen ijshockey te Ljubljana: Zweden-Finland. 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Attentie voor sport. 20.20 Zoölo-accordeon: muzikaal programma met toelichting. 20.35 Onderweg naar morgen, filmreportage over grottenonder- zoek. 21.10 Ik hou van Hollands, vocaal verzoekprogramma. 21.55 Avondsluiting. NTS: 22.05-22.10 Journaal. mé. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Kamermu ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio kroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Politieke uitzending. 20.00 Klassieke mu ziek (In de pauze: boekbespreking). 21.30 Israëlische godsdienstige uitzending. 22.00 Nieuws en berichten. „Attentie" besteedde voor zijn doen veel aandacht aan het buitenland, maar het pronkstuk was toch een goed door wrochte, met speurzin gemaakte reporta ge over oplichting door een economisch adviseur, de heer B. J. in de B. te Am sterdam, die aan mensen die van niets weten postpakketjes met postzegels ter waarde van een gulden opstuurt, waar voor hij ze dan onder rembours een tien tje laat betalen. Ze hoeven niet natuur lijk, maar ze doen het wel. Er schijnt weinig tegen te doen te zijn, daarom was het goed dat het even gesignaleerd werd. Op Nederland 2 kregen we Robert Ken nedy te zien als huisvader, bezig met zijn kinderen, en bewees een Italiaanse reportage over een wetsartikel waarin moord op de verleider van een dochter, zuster of echtgenote beloond wordt met een gevangenisstraf van 3 tot 7 jaar (wat in de praktijk altijd op drie jaar neer komt), dat de Italiaanse televisiemensen, opgegroeid in het neo-realisme, uitstekend werk kunnen leveren. Bovendien is het weer even iets anders, zo'n Italiaanse re portage. In „Achter het Nieuws" werd ook nog drs. J. Gruyters geïnterviewd over zijn weigering gevolg te geven aan de uitno diging het huwelijk bij te wonen (hij meent dat het koninklijk huis tekort is geschoten in zijn functie van eenheid scheppende factor), en over de mening van het V.V.D.-bestuur dat zijn vertegen woordigers in publiekrechtelijke organisa ties de plicht hebben uitnodigingen van het koninklijk huis te aanvaarden. Gruy ters (fractievoorzitter van de V.V.D. in de Amsterdamse raad) verzekerde dat hij deze mening zou respecteren, maar de zijne onverkort handhaafde omdat er geen liberale beginselen in het geding waren, („en daarmee is de kous af, onder li beralen, zei hij ongeveer). Desgevraagd wilde hij ook nog wel even zeggen, dat hij het voorbeeld van mr. Elias, die voor de V.V.D. bedankte zou opvolgen, als het hypothetische geval zich voordeed dat de mening van het hoofdbestuur in een plicht zou worden veranderd. De Britse acteur Sir Laurence Olivier is de Deense Sonningprisen 1966 toegekend. De prijs is 125.000 kronen (ongeveer 62.500 gulden) groot. De prijs wordt toe gekend aan een man of vrouw die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de Europese cultuur. De prijs wordt toegekend door een com missie waarin het curatorium van de Ko- penhaagse universiteit zitting heeft. Sir Laurence is uitgenodigd de prijs persoon lijk in ontvangst te komen nemen. Deze „Deense Nobelprijs" is vroeger uitge reikt aan Winston Churchill, Albert Schweitzer, Bertrand Russell, Niels Bohr en Karl Barth, om enkelen te noemen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7