Première in Carré van „TIEN TOON" Hilly A Germ de Jong, belangrijke figuur in de ontwikkeling Nederlandse schilderkunst I m I m IN DE GREEP y VAN A DE GRIEP? Toon Hermans in Auditie een grote echte clown WITTE KRUIS Oroepsexpositie van Arti in Amsterdam v K -mk. VRIJDAG 4 MAART I960 9 Ton Neelissen poeders helpen u eruit! inslik - De radio geeft zaterdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Bob Buys „The War Game" wordt openbaar vertoond nabeschouwingen Brechts Galilei yf DE PREMIèRE van zijn jubileumshow „Tien Toon" is voor Toon Her mans zwaar werk geweest. Pas een kwartier voor het einde der voorstelling (te middernacht) kréég hij zijn publiek, dat tot dan toe met een overgedo- seerd applaus zijn lauwe betrokkenheid had proberen te maskeren. Carré ln Amsterdam is Toon Hermans' lievelingspodium, hij kan er zich vrijlopen en zijn publiek familiaal betrekken in z'n verrukking om de ruimte. Carré is Hermans' grootste onderonsje, maar het was er gisteren heel lang alleen van zijn kant. Toon Hermans' grootste kracht is zijn stralende toneelper soonlijkheid; als dié op de zaal is geënt kan hij doen en laten wat hij wil (zelfs op zijn rug beentjestrappelen)alles draagt dan bij tot succes. Woord spelingen en grapjes die bij ieder ander op het toneel de mist in zouden gaan, worden bij hem dan toplachers. Gisteren gingen er nummers de mist in. Toon moest de „Zalmconference" terugnemen en het grapje dat het redden moest haalde het ook niet: „Ja, dat is dan óók weg", zei Toon, mik kend op het onderonsje dat echter daardoor nóg sterker als ontbrekend gevoeld werd. HET NUMMER WAAR Hermans zijn publiek mee aan zijn voeten kreeg was echter een gróót nummer, een hoogte punt in zijn carrière, een indrukwekkend clownsnummer. Hermans had eerder al in het programma een sketch gewijd aan zijn oude verlangen een clown te worden hij is het eigenlijk nóóit geweest). Toen hij vlak voor het einde met „Auditie" kwam, was hij clown. Het nummer be treft een televisie-auditie door een oude, gebroken Nederlands pratende, Weense goochelaar. Het contact van zijn beoor delaars met hem geschiedt via een kei harde metalige microfoon. De oude goo chelaar wordt in zijn levensverhaal on derbroken door een stem: „U heeft twee minuten". Dan begint, geschrokken, de oude aan zijn stuk voor stuk falen de trucs. Met een meesterlijke frappe, een uitgewogen regeltje van de oude man, eindigt dit nummer dat een Grock- niveau heeft. Geen woord staat er ver keerd in, alle tragiek ervan komt uitslui tend ma lachen bij het publiek door; een hoogtepunt in Hermans' carrière en ho pelijk een afscheid van de man die stui vers gooit naar die zonnige blauwe he mel van wolkjes en menselijk geluk, om dan net te doen of er rijksdaalders te rugkomen. Met zijn oude act „Mister To- nio", hartveroverende uitgelatenheid van een goochelaar die niets kan, maar daar hetzelfde effect mee bereikt als een ech te goochelaar (dat is pas goochelen!) rondde Hermans zijn „Auditie" superieur af en kon het slot van zijn show een Advertentie Kerkrade. Tijdens het wereldmuziekcon cours in Kerkrade zal het groot radio- •n televisie-orkest uit Moskou tweemaal concerteren. Het orkest, dat 117 leden telt, geldt als het beste symphonie-or- kest van Rusland. Advertentie Een platenbon is altijd raak even gelukkige Toon voor het voetlicht brengen als ooit tevoren. Ook deze show kan weer beginnen aan die voor Hermans steeds langzame groei naar perfecte pre sentatie en evenwicht. VAN HET OVERIGE programma wer den liedjes als „Méditerranée" en „Als een ballonnetje" door het publiek met dankbare herkenning onthaald. Bij ande re oude nummers viel op dat Hermans enige distantie heeft genomen tot het „ge- voelerige" erin. In het liedje „Sjaan en Sjon" waren humor en sentimentaliteit in een voor Toon uitzonderlijk goed evenwicht. Twee liedjes uit zijn komende Broad way-show (vertalingen van zijn Carnavals-schlager „Ask the gentleman in the comer what he's drinking" en zijn nachtliedje met het wakker geworden zoontje „Sleep my little Shakespeare") kregen een welwillend onthaal het zoontjesliedje zal het in Amerika beslist wel doen, gezien het succes dat Danny Kaye met deze zielsberoerlijkheden heeft. De pantomime waarmee Hermans zijn op de band opgenomen levensverhaal bege leidt, appelleerde weer te veel aan het „onder ons"-gevoel: alsof wij zitten te springen om levensinformatie betreffende een idool. TOON HERMANS werd op het toneel geassisteerd door de Britse artieste Selly Seyd. Zijn zeskoppige muziekensemble, onder leiding van Govert van Oest, was uitmuntend. De jonge trombonist Hans de Ruyter viel op door ragfijne timing, Coen van Nassou als subtiel bespeler van de vibrafoon. De huldiging na afloop, waar ook mevrouw Hermans bij betrok ken werd, was overweldigend. Onder de aanwezigen merkten wij op minister Vro lijk, Reinder Zwolsman en Johnny Lion. Iedereen was er dus. Advertentie TOT 14 MAART IS IN het gebouw van het Amster damse genootschap Arti et Amicitiae weer een groeps tentoonstelling te zien. Dat betekent dat een beperkt aantal leden er met een ruime inzending vertegenwoor digd is. Een van hen is de nu al enige tijd te Overveen gevestigde schilder Germ de Jong, die op 8 maart aan staande zijn 80ste verjaardag hoopt te vieren. Vrienden zijn druk doende van die dag iets groots te maken. En hij heeft er vele. Men kan dit begrijpen door zijn werk. Germ de Jong was een belangrijke figuur in de ontwik keling van de Nederlandse schilderkunst. Hij maakte deel uit van het gezelschap van de voor de laatste oorlog bestaande en belangrijk te noemen Hollandse Kunste naarskring, die vooral de Bergense School vertegenwoor digde. Germ de Jong paste goed in dit gezelschap maar sloot rhet zijn werk toch ook aan bij andere Franse MOCHT IK ME AL verplicht voelen tot een bezoek aan deze expositie uit res pectvolle vriendschap met Germ de Jong, het optreden hier van de zo weinig expo serende Dick Lammers woog minstens even zwaar. Deze dichterlijke schilder leeft meer naar binnen dan De Jong. Zijn wereld is een naar de realiteit ge droomde waarbij sprake is van enige nos talgie naar vroeger en gedacht ook kan zijn aan grote momenten in de ontwikke ling van de Westeuropese schilderkunst. Lammers is een naar miijn smaak be langrijke leraar voor hen die hun weg hopen te vinden in de beeldende kunst, hetzij als vrij kunstenaar, hetzij als tekenleraar. Meestal is in het werk van hen die een dergelijke taak op zich kon den nemen een samenhang te constateren tussen kunstzinnige eruditie en het eigen creatieve willen. De vaak vrije toets in Lammers' schilderijen getuigt toch ook van een weten van wat men met penseel en verf kan doen. En hoewel de grote Spaanse schilder Goya gelijk bij verschil lende andere Nederlandse schilders ook hem een lichtend voorbeeld geweest kan zijn voel ik in Lammers' geschilderde werk dat eveneens Velasquez niet zo aan hem voorbij is gegaan. Het zijn niet alleen de door hem geschilderde meisjes- en jongevrouwefiguren in bepaalde kledij die mij aan deze prachtige schilder de den denken, maar vooral de wijze waarop Lammers zijn materiaal hanteert en een zekere voorname terughoudendheid soms. Daarbij dient opgemerkt te worden, dat Lammers' toets een duidelijke persoon lijke genoemd kan worden. Zijn kleurge- ving is bovendien er meer een van har monieën en minder gericht op tegenstel lingen. Om tot een zekere spanning in het werk te komen heeft hij dat ook minder nodig daar hij die vindt in een soms ex pressionistisch te noemen vormgeving. ALS HET KLEINE stilleven met vij gen van Jeanne Bieruma Oosting niet het oudere werk mocht zijn dat ik erin meen- *de te herkennen) dan toch is het van een geest waarom ik deze schilderes al zo vroeg? leerde waarderen. In de loop van haar ontwikkeling bleek zij later wel eens minder sterk, maar het grootste deel van haar inzending is van de herwonnen kracht, die ik al eens eerder mocht con stateren. Tegenover elkaar hangen de schilderijen van Dick Zwier en Rik van de Mey, en zo staat Zwiers goede smaak en kunnen tegenover de naar kleur wel eens schokkende schilderkunst van Van der Mey. Een voorkeur voor de eerstge noemde is voorstelbaar en te achten, maar een daad gelijk Van der Mey's fel Hollands-kleurige landschap aan de Am- stel is toch als een verfrissende windstoot schilders dan alleen Le Fauconnier, die voor de Ber gense School zo inspirerend was geweest. Minnaars van Frankrijk en Parijs in het bijzonder moesten wel ge charmeerd zijn door de gevoelige doeken, die Germ de Jong daar schilderde. Innemend als de onderwerpen zelf waren ook de schilderijen die hij langs de duinrand of naar rijke boeketten maakte. Dat hij soms wel eens te zeer charmeerde weet hij zelf toe te geven. Maar dat hij ook boven de aantrekkelijke uiterlijkheid der dingen weet uit te komen bewijzen in deze expositie twee wat oudere schilderijen uit Prats de Mollo, een kleine stad in de Oostelijke Pyreneeën, waar later zijn ook in deze tentoonstelling vertegenwoordigde collega Dirk van Gulik zoveel inspiratie wist te vinden. Daarvan getuigt hier slechts één tekening. In Van Guliks inzending do mineren thans ruig geschilderde stillevens. $F i HILVERSUM 1. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Klassieke grammofoonmu- ziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Passiemuziek (gr) 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn: gevarieerd programma. (8.30-8.32 Nws.; 8.32 Wegeninformatie; 9.35 waterstanden. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo: Country and Western Express (gr.). 12.24 Marktbe richten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammo- foonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen: De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Licht instrumentaal trio (gr.). 13.10 Intelligen tie Rally. 14.10 Musicerende dilettanten. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Metropole orkest en zangsoliste (opn.): amusements muziek. 15.15 Chansons de France. 15.30 Visages de la chanson: een Frans-Neder lands programma. 16.00 Muzikale Tombo la 1: gevarieerd muziekprogramma. 17.10 Voor de twintigers. 17.25 Muzikale Tom bola II: gevarieerd muziekprogramma. 18.20 Sportperiscoop. 18.30 Muzikale Tom bola III: Ritme en Rijm. 18.50 Lichtba ken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktuali- teiten. 19.30 SUS-aktie, 3e uitzending. 20.00 Koorzang (gr.). 20.05 De ontvoering van dokter Madeleine Berton, hoorspel (2). 21.00 Bij Cascade te gast... licht geva rieerd muziekprogramma. 22.00 Grammo- foonmuziek. 22.10 Roulette, muzikaal spel letje. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Tussen licht en donker, overweging. 22.55 Brabants orkest en solist (opn.): moderne en klassieke muziek. 23.45 Koor zang (gr.): Russische liederen. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30-7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (vervolg). 9.20 Accordeon-ensemble. VPRO: 9.40 Woord en wederwoord (II), lezing. VARA: 10.00 Z.O. 135, gevarieerd programma (Om 11.00 Nieuws). 12.15 Loon naar werken, le zing. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tussen start en finish: ac tueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Stereo: Lichte muziek (opn.). 13.40 Voor de twintigers. 14.15 Ra dio Jazzclub. 14.55 Voor nu en later, le zing. 15.10 Italiaanse opera-aria's (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoon- muziek. 16.45 Vragenvuur: een bekende Nederlander beantwoordt vragen van jon ge mensen. 17.00 Stereo: Metropole orkest 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nieuws en commentaar op het nieuws. 18.20 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 19.20 Boekenwijsheid. 19.40 Lichte gram mofoonmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram mofoonmuziek. 20.40 Licht instrumentaal trio. 21.05 Een voet tussen de deur, hoor spel. 21.45 Strijkkwartet: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Liedjesprogramma. 23.10 Even naplaten: lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. NRU - Gezamenlijk Programma. 9.00-11.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU-AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solisten en orkestenparade. 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de tie ners. NRU-NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nws. eventueel actualiteiten. 12.02 Lichte gram mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Pla- tenshow voor tieners. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoogtepunten uit operettes, musicals en films (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Klassieke grammofoonmuziek. 15.30 Lichte gram mofoonmuziek (Om 16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow met lichte grammofoonmuziek. BRUSSEL 324. 12.00 Nieuws. 12.03 Film kroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, programmaoverzicht en SOS-berichten voor schippers. 12.45 Klassieke muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Festivalor kest. 14.00 Nieuws. 14.03 Showtime. 15.03 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Kleinkunstprogramma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gitaarmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevarieerd pro gramma met lichte muziek. 21.00 Jazz muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en Koren. 23.00 Klassieke muziek. 23.30 De nachtvlinders. 23.55-24.00 Nieuws. Advertentie Een platenbon is altijd raak VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. KRO: 19.05 Telixer: actuele infor matie voor jongeren. NTS: 19.35 Paradij selijke eilanden, Engelse natuurfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Koppie-Koppie, filmreportage. NTS: 21.35 Bonanza, TV- film, (aflevering 26). KRO: 22.25 Ge loofsbrieven, godsdienstig programma, (deel 2) NTS: 22.50-22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 De Danny Kaye Show. 20.50 Kijk: maandelijks televisie-magazine. NTS: 21.20 Dr. Ben Casey, TV-spel. 22.10-22.15 Journaal. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen (herh. les 18). 11.00 Teleac: Pech onderweg (herh. les 7). 11.30-12.00 Teleac: Studie-voorlichting (herh. les 8). NCRV. 16.00 Onder de loep: philatelis- tisch allerlei. 16.20 Achter het stuur: autorubriek. 16.45-17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. NCRV: 19.05 Waarom? Daarom!: Passen en meten, programma over wis kunde. 19.28 Station Petticoat, TV-film. 19.52 Morgen is het zondag. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Licht instrumen taal kwartet. 20.25 Interland: televisie spelcompetitie Nederland-België (deel 5). NTS: Eurovisie: 22.00 Finale Songfestival te Luxemburg. NCRV: 23.30 Attentie. NTS: 23.55-24.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: Eurovisie: 18.00-19.30 Wereldkam pioenschappen ijshockey te Ljubljana: Zweden-Oostduitsland. 19.30 Hollywood a go go, beatshow voor de tieners. 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Patrouillewagen '54.antwoord!, tv-politiefilm. VPRO: 20.25 Wat bezielt u? kroniek met onder werpen waar psychologie aan te pas komt. NTS: 21.00 Onaantastbaar, TV-film. VPRO 21.45 Het eeuwige leven? filmreportage over het Geriatisch Instituut van Boeka rest. NTS: 22.10-22.15 Journaal. in een atmosfeer, die op de duur wat te lang alleen maar aangenaam was. Naast de door visie intrigerende en ver zorgde grafiek van Hans van Dokkum ont moette ik het in eenzelfde medium nieu we werk van Oey Tjeng Sit, wiens won derlijke wereld nu krachtiger aan ons ver schijnt. Deze expositie verschaft ons voorts ge legenheid tot een diepere benadering van de kunst van de beeldhouwers. Niel Steen bergen en Arie Teeuwisse, beiden ruim schoots boeiende figuren, terwijl hun col lega's Johan Sterenberg en Henk Dan- nenburg door hun kwaliteiten evenzeer tot een bezoek aan deze expositie kun nen verplichten als Dick Lammers en Germ de Jong dat doen. Advertentie Babyderm-zeep Hedenavond zal de Spaanse fla menco-dansgroep „Fiësta Gitana" in de Haarlemse Stadsschouwburg een voorstelling geven van hun zigeu nerdansen. De dertien solisten waar uit het gezelschap bestaat zijn Cris tobal Reyes, La Tati, Ramon Velez, Gaspar de Utrera, Tomas de Huelva, Maria Angeles, Luis Adame, Marina Torres, Manuela de Ronda, Maria Antonia, Carmen Montoya, Miguel Gabarre en de gitarist José Motos. In het programma is onder meer de authentieke huwelijksceremonie van de zigeuners, de „Boda Gitana" op genomen. Kennedy-compositie. Het symfonie-orkest van Boston heeft de componist William Sydeman opdracht gegeven een werk te componeren ter nagedachtenis aan pre- sident Kennedy. Het libretto zal o.a. uit spraken van de president bevatten en passages uit het werk van de historicus Arthur Schlesinger, die nauw met Kenn dy heeft samengewerkt Advertentie Een platenbon is altijd raak (Van onze correspondent) LONDEN De voor de BBC gemaakte film „The War Game" (het oorlogsspel) over nucleaire oorlog in Engeland, zal thans in de bioscopen in het openbaar voor personen boven de 16 jaar mogen worden vertoond. De film is zo suggestief, dat de B.B.C. weigerde deze in haar televisieprogram ma op te nemen. „The War Game" wal tot nu toe alleen in door de B.B.C. geor ganiseerde besloten voorstelling voor ge nodigden te zien. Advertentie Een platenbon is altijd raak „Het Leven van Galilei" is een indruk wekkend, monumentaal stuk, dat bleek gisteren overduidelijk in de Duitse televi sieversie, of zeg maar gerust: filmversie, die er in Hamburg van gemaakt was. Het spel binnenshuis werd enige malen har monisch onderbroken voor straatscènes, waarvan de inquisitie-optocht met de bal- ladenzanger wel de meeste indruk maak te. Ook werd er (dat spreekt haast van zelf) door iedereen voortreffelijk gespeeld al moet ik toegeven de ietwat kluchtige aanzet in het begin met enig wantrouwen te hebben bekeken. Brecht bewaart op allerlei manieren enige distantie tot zijn publiek, ten eerste door allerlei wetenswaardigheden min of meer aan de kijkers op te dringen, zonder veel moeite te doen ze in een natuurlijke dialoog, als het ware toevallig, të verwer ken, en ten tweede door bij voorbeeld in de laatste scène, als Sarti het manuscript in ontvangst neemt van de voltooide „dis- corsi", de realiteit gemakshalve overboord te gooien, want als geroutineerde thriller- bekijkers zaten we allemaal te denken: „Man, stop die papieren nu onder je jas, straks komt de cipier terug en word je gesnapt," maar nee, de realiteit moest weer wijken voor de „leerstelligheid", Brecht moest nog een gesprek kwijt over wetenschap en geweten en dat ging voor. Daardoor was het geen stuk dat gemak kelijk en direct aansprak, wel echter een stuk uit één stuk, waarin realiteit en fantasie verweven waren tot een sterke getuigenis. Nico Scheepmaker Advertentie Een platenbon is altijd raak

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9