Science Honderd jaar Christian MARY BAKER EDDY LEGDE GRONDSLAG VOOR NU WERELDWIJDE BEWEGING TUSSENTIJDSE BALANS VAN DE WERELDRAAD VAN KERKEN critieken op aanvaardbaar of preken niet? PATER ALS RUCBYSPELER A ZATERDAG 5 MAART 1966 Erbij 14 Kerkhandleiding Vlucht en honger Rome en Wereldraad Moderne zending Rhodesië en Vietnam Ds. D. ter Steege Grondstelling Eigen kerk 1 t „Waarom worden in dag- en weekbladen geen critieken gegeven op preken?", vraagt dr. A. van Biemen zich af in „Tijd en Taak". „Leent de godsdienstoefening, de kerkdienst zich daar niet toe? Is het een besloten bijeenkomst, die voor de wereld geen betekenis beeft, die de thuisblijvers niet raakt? Best mogelijk. De kerk- f Honderd jaar geleden ontdekte Mary Baker Eddy, die tijdens haar werkzame leven woonachtig is geweest in de Verenigde Staten, Christian Science: De Christe lijke Wetenschap. Het is een richting die „de woorden van de Meester wil gedenken en het oorspronkelijk christendom en zijn verloren gegane bestanddeel, het genezen, wil herstellen". Hieruit is later een nieuwe kerk ontstaan. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van Christian Science zal de hoofdredacteur van bet dag blad Christian Science Monitor, Erwin D. Canham. een wereldtournee maken. Tijdens deze rondreis zal hij spreken over „De geestelijke omwenteling". Zijn bedoe ling is het toenemend contact tussen de godsdiensten en tussen godsdienst en wetenschap te bevorderen. Mary Baker Eddy. In april is voorts de verschijning: te verwachten van „A Century of Chris tian Science Healing:" (Een eeuw Chris tian Science genezing). Het boek be vat een beschrijving van de ontwikke ling van de geestelijke genezing, die is gebaseerd op gegevens uit het archief van deze kerk. Ook geeft het boek een uiteenzetting van de verschillen tussen de geestelijke en hedendaagse metho den van psychotherapie en psychoso matische geneeskunde. Het eeuwfeest beleeft zijn hoogtepunt tijdens de jaarvergadering van de kerk, die op 6 juni in Boston (VS) zal worden gehouden. Mrs. Eddy had al twintig jaar voordat ze Christian Science ontdekte, pogingen gedaan fysieke gevolgen te rug te brengen tot een mentale oor zaak. Zij was een vrouw, aldus enkele biografen, die gedurende haar hele le ven op ernstige wijze de Bijbel bestu deerde. Toen deze Amerikaanse zij werd in Bow New Hampton geboren ruim 41 jaar oud was begon zij de re sultaten van haar onderzoekingen op te schrijven. Resultaten, waarvan zij ook vrienden en bekenden kennis liet ne men. Mrs. Eddy verdiepte en intensiveer de haar onderzoek nog toen zij in 1866, nadat zij bij een val ernstig was ge kwetst, nagenoeg op hetzelfde moment genas. De plotselinge genezing noemt zij in haar werk Retrospection and In trospection (Terugblik en Inblik) „de College was de leerlingen ervan ziekte langs geestelijke weg te leren genezen. Het College werd evenwel in 1889 ge sloten. Mrs. Eddy wilde namelijk ver schillende vraagstukken met betrek king tot de vooruitgang van Christian Science uitwerken. Zij trok zich terug op haar bezitting in Concord in New Hampshire. Zij was toen ruim zeventig jaar, maar nog lang niet aan het eind van haar krachten. In 1908 vestigde zij zich in een voorstad van Boston, aangezien zij op deze wijze een veel eenvoudiger en soepeler contact had met de leiders van haar kerk. Datzelfde jaar werd door haar ook The Christian Science Monitor, een internationaal dagblad ge sticht, dat nu een over de gehele we reld bekende krant is. Mrs. Mary Baker Eddy schreef voor de structuur van haar kerk zelf de Church Manuel, de kerkhandlei ding. Deze geeft de algemene richtlij nen aan, met een raad van directeu ren van vijf leden (in Boston), die de leiding heeft in de aangelegenheden van de Moeder-kerk. Binnen de richtlijnen van de kerk handleiding geniet elk van de dochter kerken volledig plaatselijk zelfbestuur. Derhalve kiezen zij hun eigen functio narissen en stellen hun eigen regle ment vast. Alle belangrijke beslissin gen worden bij stemming door hun eigen leden genomen. In de kerk is evenwel één punt uni verseel, namelijk de vorm van de godsdienstoefeningen. Opmerkelijk is dat deze kerk geen aangestelde voor gangers kent; het is een beweging die louter uit leken bestaat. Daarom stelde men van de stichting af dat de Bijbel en mrs. Eddy's Wetenschap en Gezond heid met sleutel tot de Heilige Schrift de rol zouden vervullen van predikant. Bijbellessen, die uit aanhalingen uit deze beide boeken zijn samengesteld vormen de kern van het opvoedende stelsel van de kerk. Voor de sacra menten worden geen formele ceremo niën in acht genomen. Evenwel zijn in hun geestelijke betekenis de doop en het avondmaal zwaar verankerd als een belangrijk element van haar leer. De kerk beschouwt dit eeuwfeest al lereerst als een voorbereiding voor de tweede eeuw van Christelijke Weten schap. In deze eerste eeuw van haar bestaan heeft de Christian Science be reikt dat ruim zevenduizend beoefe naars van haar leer in veertig landen hun genezend werk uitoefenen. Er zijn voorts een groot aantal openbare leeskamers, die door de doch terkerken in stand worden gehouden. Een raad van sprekers houdt per jaar ongeveer 4500 lezingen. Er zijn voorts radioprogramma's, die door ongeveer 950 zenders in verschillende landen worden uitgezonden. Voor de geestelij ke verzorging voor de strijdkrachten zijn 447 lekenwerkers ingeschakeld. Ook kent de Christian Science tal van studentenorganisaties. De stichtster van deze kerk overleed op 3 december 1910 in Chestnut Hill in Massachusetts. Zij is driemaal ge trouwd geweest. Eerst in 1843 met George W. Glover, die spoedig over leed. Tien jaar later huwde zij met Da niel S. Patterson. In 1877 tenslotte trad zij in het huwelijk met Asa Gilbert Eddy, de eerste van haar leerlingen, die zijn leven verder wijdde aan de praktijk van de Christian Science-ge- nezing. Twee jaar na de dood van mrs. Ed dy vestigde zich ook in Haarlem een kleine groep van deze kerk, die thans aan de Raamsingel is gehuisvest. Op 6 oktober 1931 werd de vereniging bij Koninklijk Besluit erkend onder de naam Christian Science Society, Haar lem, welke naam in 1953 werd gewij zigd in First Church of Christ, Scien tist, Haarlem. In het gebouw van de beweging is ook de leeskamer onder gebracht. Frans Keijsper Het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken, dat in jaarlijkse vergaderingen het beleid van de Wereldraad bepaalt, heeft de zittingen van 1966 afgesloten. Voorgelicht door rapporten van de verschillende afdeling heeft men tal van zaken besproken en nu de volledige verslagen voor ons liggen kunnen wij u een indruk geven van wat de Wereldraad anno 1966 be zighoudt. Het zal u reeds bekend zijn dat de opvolging van de secretaris-generaal nu eindelijk is geregeld: in de plaats van onze landgenoot dr. Visser 't Hooft is benoemd dr. Eugene Carson Blake. De verkiezing heeft plaats gevonden achter gesloten deuren uit een voor dracht die het vorige jaar werd opge steld door een daartoe aangewezen commissie. De geheimhouding die daarbij toen werd opgelegd is zeer goed gehandhaafd, zodat er niets was uitgelekt. Men heeft zonder twijfel de belang rijkste- en voornaamste kandidaat be noemd in dr. Blake. Deze in 1906 ge boren predikant van de Verenigde Presbyteriaanse Kerk van Noord-Ame- rika is sinds 1951 „stated clerk" van die kerk (stated clerk te vergelijken met secretaris-generaal). Vanaf de op richting van de Wereldraad in 1948 heeft hij deelgenomen aan de arbeid van de Wereldraad en ook werd hij tot lid van het Centrale Comité en van het uitvoerend Comité gekozen. Sinds 1961 is hij voorzitter van de afdeling voor Interkerkelijke Hulpverlening van de Wereldraad. Vooral kreeg dr. Blake bekendheid door zijn in een toespraak in 1960 uit gesproken oproep aan de kerken zich aaneen te sluiten tot een „waarachtig katholieke, waarachtig hervormde en waarachtig evangelische kerk". In 1963 bracht hij het plan naar voren om te komen tot een vereniging van de Pres byteriaanse, de Episcopaalse en de Methodistenkerk in de Verenigde Sta ten. Ook in de strijd der kerken tegen rassendiscriminatie neemt hij in zijn land een vooraanstaande plaats in. Vanwege zijn grote verdiensten op theologisch gebied werd hij geëerd met wel vijftien academische eredoctora ten! De oecumenische beweging is een hulpgemeenschap. Dit kwam duidelijk tot uiting in de verslagen en voorstel len van de afdeling voor interkerkelijk hulpverlening. In 1965 werd voor alle projecten samen dertien miljoen dol lar uit de kerken bijeengebracht. Op de lijst van te steunen projecten wor den niet minder dan 600 gevallen ver meld, waarmee een totaalbedrag van 22 miljoen dollar gemoeid is. In het bijzonder de hulp aan vluchtelingen door de kerken trekt zeer de aandacht. In het afgelopen jaar konden verdre venen uit Tibet en Pakistan, uit Su dan, Angola, Mozambique en Vietnam geholpen worden. Dr. Leslie E. Cooke, de directeur van deze afdeling, wees nog speciaal op de moeilijkheden in Afrika, waar de regeringen van vele landen iedere keer weer een beroep doen op de kerken om niet alleen acu te noden te helpen lenigen, maar ook om bij te dragen tot de nationale op bouw. Verheugend noemde hij het ook. dat aan de hulpacties niet uitsluitend door kerken in welvarende landen wordt deelgenomen. Voor de nood in Vietnam kwamen in het bijzonder ook de kerken van Oost- Azië in actie. Zij konden reeds honderd ton rijst verdelen, toen er voedsel schaarste was. Een grote partij vlees uit Denemarken werd bestemd voor vluchtelingenkampen en schoolvoeding. Er werden slaapmatten geproduceerd voor de vluchtelingen en thans worden plannen gemaakt voor beroepsoplei ding van door amputatie gehandicap ten. Tot nu toe was al deze hulp al leen in Zuid-Vietnam mogelijk. Via het Rode Kruis konden slechts medicijnen naar Noord-Vietnam gezonden worden. Men hoopt echter deze mogelijkheden verder te kunnen uitbreiden, opdat ook de bevolking van Noord-Vietnam door de kerken geholpen zal kunnen worden. Bijzondere aandacht werd van het Centrale Comité gevraagd voor de si tuatie in India: de ernstigste hongers nood sinds honderd jaar. Door het uit blijven van de regentijd wordt de oogst op maximaal 35 percent van normaal geschat. Door de nationale actie in Nederland is er bij ons reeds veel pu bliciteit voor deze zaak geweest en daarom willen wij volstaan met de mededeling dat het Centrale Comité besloten heeft om voor India een spe ciaal hulpprogramma op te stellen. Men wil hiervoor drie miljoen dollar reserveren en tevens de kerkelijke hulpverleningsorganen oproepen om overal de aanwezige voedselvoorraden onverwijld naar India te zenden. Bo vendien heeft men bij alle regeringen aangedrongen op snelle materiële en technische hulp. Dr. Carson Blake Aan het eind van zijn rapport over de laatste zitting van het Tweede Va- tikaanse Concilie, waarin hij uitvoerig was ingegaan op de verschillende do cumenten en verklaringen, die werden afgeqondigd, wees dr. Lukas Vi- scher, de vaste waarnemer namens de Wereldraad, op bepaalde ontwikkelin gen, die het beeld van een bijzonder verwarde situatie geven. De rooms- katholieke kerk heeft zich in staat ge toond andere kerken open tegemoet te treden, maar toch heeft ze er moeite mee zich met hen in gemeenschap te begeven. Het oecumenisme is een offi ciële aangelegenheid der rooms-katho- lieke kerk geworden, wat het gevaar meebrengt, dat de zaak bevroren wordt. De vraag hoe de kerken met elkaar in één gemeenschap kunnen le ven is nog steeds onbeantwoord. Vanuit zijn eigen oosters-orthodoxe achtergrond gaf ook de andere waar nemer, prof. dr. Nikos Nissiotis, zijn visie op het Concilie. Daarbij ging hij uitvoerig in op de verhouding tussen de westerse en oosterse kerken. De ver sterking der interkerkelijke contacten, waartoe het Concilie heeft bijgedragen, kan niet aan beide zijden in gelijke mate geconstateerd worden. Het Con cilie is namelijk beter vertrouwd met de denkwijzen, de bezwaren en in het algemeen het taalgebruik der prote stantse theologie dan die der oosters- orthodoxie. Bovendien liggen de pro blemen van de oostelijke kerk anders en deze kunnen niet door „vertaling" worden opgelost. Zij vereisen een nieu we grondige bestudering en verande ring van opvatting. Psychologisch is het klimaat verbe terd door de opheffing van de weder zijdse banvloeken, maar de wezenlijke oorzaken van de scheiding tussen oost en west bestaan nog. Voor een ortho doxe is de gedachte onaanvaardbaar van een paus die bevoegd is in het ver loop van een Concilie in te grijpen om het een andere richting te geven. De grote autoriteit in en boven het Conci lie was de lege paus-troon, die daar stond waar bij de vroegere concilies het Evangelieboek was geplaatst. Maar toch kan gezegd worden: „De rooms- katholieke kerk neemt praktisch, be wust en officieel, volledig aan de oe cumenische arbeid na het concilie deel". Belangrijk is ook het rapport geweest van de afdeling voor Wereldzending en Evangelisatie, waarin aandacht werd gevraagd voor de veranderingen in het zendingswerk. Was dat vroeger meest al zaak van zendingsgenootschappen, die hun internationale contacten kregen in de Internationale Zendingsraad, thans zijn zeer vele genootschappen kerkelijke instellingen geworden en staat de zendingsarbeid op de voorma lige zendingsvelden tegenover zelfstan dige kerken. Zo komen de zendingsin stanties voor de vraag om nieuwe doel stellingen te formuleren. Hoe meer de zendingslichamen ban den krijgen met hun kerken, en hoe meer ook de kerken op de voormalige zendingsvelden onafhankelijk worden, des te sterker worden de betrekkingen tussen de kerken. Theologisch heeft de ze ontwikkeling geleid tot een nieuw be schouwen van de taak der kerk tegen over de wereld, van de dialoog met de wereld en het christelijk present zijn in de wereld. In deze gedachtengang ko men nieuwe vormen van de zendings arbeid aan de orde. Tekenend voor de integratie en samenwerking binnen de Wereldraad is wel, dat de afdeling voor wereldzending en evangelisatie graag medewerking wil verlenen in de taken van de afdeling voor interkerkelijke hulpverlening. Hiermee wordt nu een andere houding ingenomen dan voor heen. Op politiek terrein aanvaardde het Centrale Comité een oproep tot alle lan den om de maatregelen tegenover de regering-Smith in Rodesië te verscher pen, opdat de eenzijdige onafhanke lijkheidsverklaring van onwaarde wordt. Er moet weerstand geboden worden aan de poging om voor onbe paalde tijd de overheersing van een zwarte meerderheid door een blanke minderheid te bestendigen. Ten aanzien van de kwestie-Vietnam noemde het Centrale Comité het ophou den met vechten de meest effectieve stap om tot onderhandelingen te ko men. Er werd een programma van tien punten aanvaard om de partijen aan de conferentietafel te krijgen. Daaron der werd de suggestie gedaan van een wapenstilstand met een afkoelingsperio de, gedurende welke de mogelijkheden voor onderhandelingen afgetast kun nen worden en uitbreiding van de In ternationale Controle Commissie. Ook werd gepleit voor de toelating van China tot de Verenigde Naties. Na tuurlijk zou er een eind moeten komen aan het bombarderen van Noort-Viet- nam en aan de infiltraties van Noord naar Zuid. Met waardering werd ge sproken van verschillende pogingen om een eind te maken aan de strijd, zoals bijvoorbeeld is gedaan door de Nationale Raad van Kerken in de Ver enigde Staten en door de Paus. ontdekking, hoe men zelf gezond kan zijn en anderen gezond kan maken". Haar herstel geschiedde toen zij in het evangelie van Mattheus las over de ge nezing van een lamme door Jezus. Op dat ogenblik zou mrs. Eddy de diepere betekenis van Gods macht tot genezen hebben beseft. Zij was er toen van overtuigd dat het beginsel, dat aan het leven en de leer van Christus ten grondslag ligt, fundamenteel is voor het bestaan zelf. Hieruit ontsproot een grondstelling van de Christelijke Wetenschap, die mrs. Eddy als volgt formuleerde: „Wij moeten leren inzien dat God oneindig veel meer is dan een persoon of een eindige vorm kan omvatten; dat G(jd een goddelijke volledigheid is, en dat Hij alles is, een alles vullende intelligen tie en liefde, een goddelijk, oneindig beginsel; en dat het christendom een goddelijke wetenschap is". Zo beschouwt mrs. Eddy een gees telijke genezing als een van de natuur lijke gevolgen, indien een mens zijn leven inricht vanuit het standpunt van deze grondstelling. Op de ontdekkingvan Christian Science en de publikatie van Science and Health with key tot the Scriptures (Weten schap en Gezondheid met sleutel tot de Heilige Schrift) in 1875 volgde in 1879 de stichting van een nieuwe kerk: Church of Christ, Scientist. Mrs. Ed dy en haar eerste volgelingen hadden gehoopt dat de leer van de Christelijke Wetenschap zonder bezwaren zou wor den aanvaard in de christelijke ker ken, waarvan de meeste aanhangers lid waren. Het tegendeel was echter waar. Zij stuitten op tegenstand. Nog in het stichtingsjaar werd voor de kerk een charter verkregen. In de volgende dertig jaar ontston den de structuur van de kerkorganisa tie en haar bestuursvorm, die perma nent zijn gebleven. Twee jaar na de oprichting werd een charter verleend aan het Massachusetts Metaphysical College in Boston. Het doel van dit De moederkerk in Boston. iyy|^/t^||/\/^A/W\WftAAA/VVVVW\A/V/WIAW/VVVt/IAft/VV\AAftAAAIVWW\/WWVWIfVWVVWWVIA/V\/\AWAA/\WWAfW\i Pater John Cootes, die onlangs door de paus tot priester is gewijd, is een goed rugbyspeler. Hij heejt Lazio in Rome al aan veel overwinningen geholpen. Links de pater bij de paus, rechts na een wedstrijd gangers critiseren de preek wel degelijk, hetzij op weg naar huis, hetzij bij de koffie. Mogen zij hun aandeel toetsen aan dat van een deskundig dagbladcriticus? Ik heb zo'n idee, dat het idee alleen al ver foeilijk moet heten in ons vader land". De aanleiding tot deze ontboezemin gen is een rubriek in het Berlijnse „Spandauer Volksblatt", waarin zon dags in Berlijn gehouden rooms-katho- lieke en protestantse diensten worden beoordeeld op vorm en inhoud. De be kende schrijver Günter Grass schijnt de geestelijke vader van de rubriek te zijn. Dr. van Biemen schrijft dat er on der de lezers verschillend wordt ge dacht over deze openbare beoordeling van preken. Uit een artikel in de „Jun- ge Kirche" blijkt dat sommigen er bezwaar tegen hebben omdat het on gepast is de beschrijving en uitbeelding van het vrome zelfbewustzijn openlijk te beoordelen. Anderen daarentegen zijn van mening dat de evangeliever kondiging een openbare aangelegen heid is en bedoeld is om door ieder mens te worden verstaan. Dan moet de prediking ook openlijk besproken en beoordeeld kunnen worden. Veel te veel nog is de kerk een mo noloog, een alleenspraak. Deze „preekcritiek" is een begin van een dialoog, een tweegesprek: de wereld zegt, of ze de preek verstaan kon, of het evangelie zo vertolkt werd, dat het iets te zeggen had tot de mensen van deze tijd en met het oog op hun be staan in deze wereld. Wanneer nu de predikanten de critiek ernstig nemen en er in hun prediking op ingaan, ont staat er tenminste ergens het begin van een gesprek met de wereld. „Het idee is boeiend, de vorm voor herziening vatbaar", oordeelt dr. Van Biemen. „Duitsland is tenslotte nog behoorlijk kerks, ons land is veel on- kerkser. Doch wellicht zou zelfs in ons land door zulk een preekcritiek de boodschap van het evangelie een zaak van openbaar gesprek kunnen worden'.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 14