iü „TCHIN-TCHIN" van Billetdoux Tsjechovs „DRIE ZUSTERS" EUROVISIE-SONGFESTIVAL 1966 JUNGHANS TONÈEL IN HAARLEM Renniesl Première in Kleine Komedie te Amsterdam Zwaarwichtige opvoering door CENTRUM MAANDAG 7 MAART 1966 11 Zo mooi als deze hebben wij nog honderdeen keukenklokken de mooiste tijd Richard Hageman overleden Residentie-orkest naar West-Duitsland Anna Achmatova overleden Simon Koster Haitink artistic advisor" en principal conductor" Nieuwe regie-triom£ voor Peter Sjarov De radio geeft dinsdag T elevisiepro gramma Brandend maagzuur helpen direkt! Simon Koster lonesco in de Comédie Francaise uitgefloten Weinig songsweinig festival FRANgOIS BILLETDOUX heeft in 1958 met een slag namelijk met het toneelspel „Tchin-Tchin" zijn reputatie als een opmerkelijke figuur onder de Franse toneelschrijvers gevestigd: de reputatie van een begaafde, ietwat krampachtig naar eigen wegen en doelen zoekende auteur. Sedert „Tchin-Tchin" is hij daarnaar nog altijd op zoek, getuige zijn latere stuk ken, „Va done chez Torpe", „Comment va le monde, Monsieur?" en het nu pas door de Rotterdammers gespeelde „II faut passer par les nuages", alle drie uitingen van een schrijver die duidelijk iets anders wil dan het conven tionele, maar die aan dat „andere" nog geen vaste vorm en overtuigende inhoud heeft weten te geven. En wat nog erger is: met geen van die latere stukken heeft hij de kwaliteit of het succes van „Tchin-Tchin" overtroffen, of zelfs maar geëvenaard. TCHIN-THIN' is de geschiedenis van een Italiaan, Cesareo, en een Engelse vrouw, Pamela, die elkaar ontmoeten als zij heb ben ontdekt dat Cesareo's vrouw en Pa mela's man een verhouding met elkaar heb ben. Beiden zijn teleurgesteld in hun op vattingen van liefde en huwelijkstrouw en hoewel die opvattingen onderling heel ver schillend zijn (waarbij Billetdoux het onder scheid tussen de Italiaanse en de Engel se landaard een humoristisch woordje laat meespreken), brengt die gemeen schappelijke ervaring hen ertoe zich aan elkaar vast te klampen. Een soort van bindmiddel daarbij wordt de alcohol, voor Pamela een nieuwe ervaring, voor Ce: a- reo een oud aanwensel. Die alcohol speelt een hoofdrol in het stuk, want „het is geen magische medicijn, het is niet meer dan een alibi, maar het maakt iets los in je", zegt Cesareo. En om dat los-maken is het de schrijver begonnen. Maar het blijft niet bij los-ma ken van innerlijke remmen. Wanneer het tweetal zich met een enorme voorraad drank in Pamela's huis heeft opgesloten (met als enig gezelschap haar volwassen zoon Bobby, die al gauw de benen neemt) maken zij zich geleidelijk ook los van alle maatschappelijke bindingen en alle ge dragsnormen, tot zij tenslotte volslagen berooid en zelfs niet meer terugschrikkend voor het bestelen van de plotseling ook- al-dronken Bobby als „clochards" gaan rondzwerven. Doordat zij alle banden met de maatschappij en haar moraal heb ben doorgesneden, zijn zij nu „vrij om te doen en te laten wat zij willen". BILLETDOUX wil dat wij deze sociale ondergang zien als een „bevrijdingspro ces". waarbij hij de toch maar zeer be perkte vrijheid van de bezitloze (evenals in „De wolken voorbij") tot een moreel ideaal verheft een ideaal dat onmisken baar een ouderwets melodramatisch bij smaakje heeft. Trouwens, ook de hele op zet van „Tchin-Tchin" is niet vrij van ouderwetse melodramatiek. Want de schrijver benut de alcohol niet alleen als een stimulans voor het losgooien van in nerlijke remmen bij zijn figuren, maar Advertentie U moet kunnen kiezen. Daarom maakt Junghans uurwerken in zo'n grote en smaakvolle verscheidenheid. Een daarvan is beslist de keukenklok die u zoekt. BEVERLY HILLS (Californië) (Reuter) De Amerikaanse componist en diri gent van Nederlandse afkomst Richard Hageman is in de Californische stad Beverly Hills op 83-jarige leeftijd gestor ven. Hij werd in Leeuwarden geboren. Al op zeer jonge leeftijd gaf hij blijk van groot muzikaal talent. Hij was nog maar zes jaar oud toen hij optrad als concert pianist. In Amerika dirigeerde hij ver scheidene opera- en symfonieorkesten. Ook componeerde hij de muziek voor tal rijke films. Op 70-jarige leeftijd dirigeer de hij de Nederlandse Opera. Hageman was getrouwd met de colora tuurzangeres Eleanor Ruggeri, die hij in Berlijn leerde kennen. In 1915 werd hij Amerikaans staatsburger. Op tienjarige leeftijd ging Hageman in Brussel stude ren op kosten van wijlen koningin Emma. Het Residentie-Orkest zal van 7 tot en met 15 maart acht concerten in West- Duitsland geven. Alle concerten zullen worden gedirigeerd door Willem van Ot- terloo. Oorspronkelijk zou Wilhelm Kemp op enige concerten als piano-solist optre den. Hij is echter door ziekte getroffen en voor hem zijn andere solisten in de plaats gekomen. Het Residentie-Orkest zal optreden in Duisburg, Koblenz, Han nover, Hamburg, Celle, Kassei, Lever- kusen en Viersen. tevens terwille van het dramatische ef fect, ter vervanging van een zelfstandige, rechtstreeks uit het innerlijk voortkomen de dramatische ontwikkeling. Daardoor heeft het stuk bij al zijn hunor, toch iets drakerigs en zelfs prekerigs gekregen, hetgeen bepaald niet Billetdoux' bedoel- ling was. Maar daar staat tegenover dat de twee hoofdrollen knap gekarakteri seerd zijn en prachtig speelmateriaal be vatten terwijl er in de dialogen een boei ende afwisseling is van felheid, gevoelig heid en zelfs van dichterlijkheid. DE TONEELGROEP CENTRUM, die „Tchin-Tchin" in 1959-1960 al enkele ke ren in ons land vertoonde, heeft het nu opnieuw ten tonele gebracht. De première ging zaterdagavond in De Kleine Komedie te Amsterdam. De regisseur Walter Kous had het stuk wel heel zwaarwichtig en diepzinnig aangepakt, als de „loutering" van twee mensen zonder steun van een godsdienstige of maatschappelijke ach tergrond, voor wie het drinken een ritus wordt, „een geloofsvorm die tot inzicht leidt" (zoals Kous in een interview heeft gezegd). Die opvatting maakte dat de red dende humor niet tot zijn recht kwam en de melodramatische aspecten des te ster ker naar voren traden, want Billetdoux is De Russische dichteres Anna Achmato va is zaterdag op 76-jarige leeftijd over leden. Zij was de weduwe van de Russi sche dichter Nikolai Goemiljov, die we gens tegen de revolutie gerichte activiteit in 1920 door bolsjewisten werd terechtge steld. Lange jaren hierna schreef de dichte res weinig of niets. Pas in 1940 begonnen haar verzen in de officiële pers te ver schijnen. In 1946 werd zij en de vooraanstaande hekeldichter Michail Zosjtsjenko door het Stalinbewind tot „litteraire kosmopolie ten" veroordeeld, waarna uitstoting uit de Schrijversfedratie volgde. Lange tijd mocht zij niets publiceren, maar na de dood van Stalin, in 1953, verscheen haar werk opnieuw. In 1965 tenslotte werd zij gekozen in het bestuur van de Schrijversfederatie. Anna Achmatova werd vorig jaar eredoctor van de universiteit van Oxford. Elisabeth Andersen en Peter Oost hoek in „Tchin-Tchin" van F. Billet- doux. nu eenmaal geen Albee of Pinter, die een dergelijke regiestijl wel kunnen verdra gen en zelfs nodig hebben. Maar gege ven deze opvatting gaven Elisabeth An dersen en Peter Oosthoek fascinerend, voortreffelijk gevarieerd en gecontras teerd spel te zien als Pamela en Cesareo, met Hidde Maas als een overtuigend op standige Bobby. Het decor van Benno Premsela was voor de vele changementen weliswaar ef ficiënt, maar in zijn blanke abstractie wel heel nuchter en sfeerloos. Vandaag is het contract getekend tus sen de dirigent Bernard Haitink en het Londen Philharmonic Orchestra. Het con tract is gesloten voor drie jaar en gaat in op 1 september 1967. Bernard Haitink wordt „principal conductor" en „artistic adviser" en zal per jaar ongeveer 25 con certen dirigeren, verdeeld over drie perio den. TOEN ANTON TSJECHOVS „DRIE ZUSTERS" in 1901 voor de eerste keer in Moskou zou worden gespeeld was er bij de repetities verschil van mening over de aard van het stuk, zo vertelt de Rus sische toneelvernieuwer Stanislavski in zijn memoires. „Sommigen van ons be schouwden het werk als een drama, enige anderen als een tragedie; niemand merk te hoe zeer die meningen de auteur in verbazing brachten, want hij was er van overtuigd, een komedie te hebben geschre ven en kon niet begrijpen hoe men er een drama in kon zien..." DE OPVOERING van „DRIE ZUS- zusters", gisteravond door de Toneel groep Ensemble in Haarlem gegeven, be naderde die opvatting van Tsjechov-zelf dichter dan de andere na-oorlogse opvoe ringen van dat stuk in Nederland (in 1949 bij Comedia, in 1954 bij de Nederlandse Comedie), hoewel die toch ook door Pe ter Sjarov waren geregisseerd. Men kan daaruit met blijdschap en bewondering concluderen dat de ruim tachtigjarige Sjarov nog altijd jong genoeg van hart is om te voorkomen dat zijn regie in her halingen verstart en zelfs om in zijn in zichten omtrent een stuk, waarmee hij in de loop van tientallen jaren zo vertrouwd is geraakt, nog nieuwe schakeringen aan te brengen. Het gaat daarbij natuurlijk slechts om nuances, niet om een grondige verande ring van de aanpak; maar bij Tsjechov kan iedere nuance van invloed zijn op het geheel van een voorstelling. Zijn stukken laten zo gemakkelijk het misverstand op komen dat al zijn personages verliefd zijn op hun eigen droevige omstandighe den en daar op een diep-weemoedige ma nier uiting aan geven. Maar daar mee wordt voorbijgegaan aan het protest tegen die omstandigheden, aan de onstil bare levenshonger die in Tsjechovs toneel figuren in niet mindere mate aanwezig is. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek (7.30-7.32 Nws. 7.45 KNAC-ANWB wegeninformatiedienst 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: geva rieerd muziekprogramma. 10.50 Lichtba ken, lezing (herhaling van zaterdag jl.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram mofoonmuziek. 11.50 Volaan.vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo: Licht ensemble. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Draaien maar: lichte grammofoonmuziek en praat je. 13.35 Voor de plattelandsvrouw. 13.45 Muziek kent geen grenzen: licht geva rieerd muziekprogramma. 14.45 Zie, ik maak alles nieuw: een cursus over ge loofsleven en godsdienstige vorming (afl. 22). (Herhaling van dinsdag jl.). 15.00 Bij Cascade te gast.gevarieerd muziek programma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: programma voor oudere luis teraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Kinder boekenbus. 17.50 Overheidsvoorlichting: Luchtvaart in Suriname. Tekst: D. Hil- len. 18.00 Internationale volksliederen. 18.20 Uitzending van de Christelijk Histo rische Unie: Samenwerking met de ont wikkelingslanden. Spreker: dr. I. N. Th. Diepenhorst, oud staatssecretaris van Bui tenlandse Zaken. 18.30 Lichte orkestmu ziek met zangsolisten. 18.50 En nu mijn geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Finale van SUS 13. 20.00 Klassieke koormuziek (opn.). 20.30 Van hart tot hart: godsdienstig pro gramma. 21.00 Moderne koormuziek (gr.) 21.30 Kerkorgelconcert, klassieke en mo derne muziek. 21.55 De zingende kerk: bloemlezing uit het gregoriaanse reper toire. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw: cur sus over geloofsleven en godsdienstige vorming (afl. 23). 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO; 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Metropole-or- kest (opn.): amusementsmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de land bouw. 12.40 Licht instrumentaal ensemble en zangsoliste. 13.00 Ni'euws. 13.10 Jour naal en beursberichten. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. Fluit en klavecimbel: klassieke en moderne muziek; II. Sopraan en piano: klassieke en moderne muziek; III. Instrumentaal ensemble: klassieke muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Lichte orkestmuziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte orkestmuziek (gr.). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calüng, praatje. 17.20 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Lichte orkestmu ziek en zangsoliste. 18.55 Voor de kinde ren. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan: Indonesisch programma. 19.35 Oude kamermuziek (opn.) 20.00 Nieuws. 20.05 Volksliedjes. 20.30 4 Sans: radiostrip. 21.00 Moet U 'ns horen: licht muziekprogramma. 21.45 Promenade-or kest en solist (opn.): moderne muziek. 22.25 Ik geloof, dat...., praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (240 m. en FM-kanalen) NRU - Gezamenlijk Programma. 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU-NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Licht platenprogramma (Om 11.00 Nws.) 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmuziek (gr.) 12.30 Licht muziekprogramma rond een populaire ster of groep. 13.00 Nieuws, evt. aktualiteiten. 13.02 Elektronenklavier en piano met ritmische begeleiding (gr.). 13.30 Klanken van eigen bodem (gr.) 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziekjes (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenpro gramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Gevarieerd muziekprogramma (opn.). 16.30 De Top Tien van deze week (gr.). NRU-VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoekplatenp gramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe tophits. 12.40 Weerbericht, mededelingen en program ma-overzicht en SOS-berichten voor schip pers. 12.48 Lichte orkestmuziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht en beursberichten. 13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nieuws). 15.45 Lichte orkest muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Amuse mentsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Jazzmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syn dicale kroniek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30 Hoorspel. 21.39 Sinfonia breve. 22.00 Nws. en berichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Comedy Capers. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Flipper, tv- film. 20.00 Journaal. 20.20 Uitzending /an de Christelijk Historische Unie. 20.30 Uit zending van de Stichting Socutera. 20.45 Wegwijs in Amsterdam, informaties voor hen, die donderdag a.s. de hoofdstad wil len bezoeken. 20.50 De held op sokken (The Paleface), speelfilm (beide keurin gen 14 jaar). 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 De antwoordman, vragenbeantwoording. 20.20 'T is zo bij de luchtmacht, tv-film. NTS: 20.45 Hullabaloo, muzikaal programma. NCRV: 21.25 Wijzer worden: ontmoeting van twee drukkers uit verschillende gene raties. 21.50 Attentie: actualiteiten. 22.05 Bijbellezing. NTS: 22.10-22.15 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT-NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoor den. 19.32 Engelse les. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Sus dertien: uitslag van de vijfde trekking, met Jan Blaaser. 20.30 Stadhuis op stelten, televisiefeuilleton. 20.55 Ridders van de grote weg, documen taire over het leven van Routier. 21.40 Jan en alleman, amusementsprogramma. 22.05 Overstag, filmimpressie van de wa tersport. NTS: 22.35 Journaal. TELEAC: 22.40-23.10 Samen leven nu en morgen. NEDERLAND II NTS: 18.00 plm. 19.30 Wereldkampioen schappen ijshockey, reportage uit Ljubl jana. 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Sportpanorama. 20.35 De stijfkop, tv- film. 21.25 Geboorteregeling en hoe?, forum. CVK-IKOR: 22.05 Dichterbij. NTS: 22.35-22.40 Journaal. Advertentie Stanislavski heeft al duidelijk gemaakt dat men in Tsjechovs dramatisch werk geen zwanezang van de tsaristische maatschappij maar veeleer een dichter lijke voorbode van de Russische revolu tie moest zien. En wat dat betreft kan men juist in „Drie zusters" sterke vin gerwij zingen vinden in de nadruk die Tsjechov legt op de noodzaak om te wer ken, op de betekenis van de arbeid voor de karaktervorming ook van leden van de bezittende klasse, en zelfs op de (in 1901 in Rusland misschien nog belachelijk klinkende) voorspelling „dat er weldra een tijd zal komen waarin iedereen zal werken." IN ZIJN NIEUWSTE ik mag wel zeg gen: in dubbele betekenis zijn jongste regie heeft Sjarov deze aspecten van het stuk sterker dan ooit naar voren ge bracht. Vooral in de eerste twee bedrij ven overheerst de blijspeltrant en pas in de tweede helft van het stuk worden de dramatische tonen geleidelijk, heel gelei delijk, zwaarder aangezet. Maar er blij ven toch voortdurend lichtpuntjes zicht baar, flakkerende lichtpuntjes van tedere humor, die zelfs op de somberste mo menten door de opvoering heen schijnen te dansen. Alleen een meester-regisseur kan de subtielste nuances van een voor stelling zo volmaakt met elkaar in even wicht brengen. ER WAS BIJ Ensemble voor dit stuk een voortreffelijke bezetting aanwezig en het is vanzelfsprekend dat Sjarov daar een grandioos gebruik van heeft gemaakt zoals de spelers trouwens ook prach tig gebruik hebben gemaakt van de gele genheid om zich door Sjarov te laten lei den. De drie zusters, die ondanks hun sterk gedifferentieerde karakters zo onafschei delijk met elkaar verbonden zijn, werden gespeeld door Lia Dorana (Olga), Ina van Faassen (Masja) en Sigrid Koetse (Iri- na): drie bijzonder mooie, elk op andere wijze ontroerde vertolkingen. Cor van Rijn, die bij de landelijke première op nieuwjaarsdag wegens ziekte zijn rol had moeten overdragen aan Ko van Dijk,speel de nu de intellectuele maar in zijn huwe lijk ondergaande broer van de zusters, Andre jhij deed dat heel gevoelig en in gehouden, een creatie die precies paste in de stijl van deze opvoering. Jan Retèl maakte een heel fijn uitgewerkte, hartver- overende figuur van de tegen zijn niets doen protesterende baron Toezenbach. UITSTEKEND SPEL zag men verder ook van Paul van Gorcum als Masj a's oppervlakkig-zelfvoldane echtgenoot. Ben Royaards als de oude militaire arts, Ro ger Coorens als de ongelukkig getrouw de batterij commandant, Heieen van Meur- als Andrej's bazige, kleinburgerlijke vrouw, John Leddy als de jaloerse Sol- jony, Dick Scheffer als het zielige fac totum, en niet te vergeten de bijna ne gentigjarige Jacqeline Royaards-Sand- berg die bij haar optreden als de oude kin derjuffrouw Anfisa een speciaal welkomst- applausje kreeg. De opvoering was, in de vereiste naturalistische trant zeer sfeer vol, aangekleed door Harry Wich. Het applaus, waarmee de stampvolle schouwburg aan het slot voor deze uit zonderlijke voorstelling dankte, had bijna het karakter van een ovatie. PARIJS. De Parijse première van Ionesco's laatste toneelstuk „Dorst en Honger", dat vorig jaar al in West-Duits land ten doop werd gehouden, is in de Comédie Frangaise aanleiding tot een fors schandaal geworden. Nadat het stuk eerst in een zogeheten voorpremière een geestdriftig onthaal tijdens een opvoering voor Franse jeugdverenigingen had be leefd, werd het de volgende avond op een gala-voorstelling voor de deftige habitués gespeeld, die over lonesco en zijn laatste geesteskind even anders dachten. Gedu rende het eerste bedrijf had het publiek zich nog rustig gehouden, ofschoon wel sceptisch getoond. Maar een volgende scène, die speelt in een klooster, waar twee clowns elkander onderwerpen aan een hersenspoeling, kon in het „Huis van Molière" niet meer door de beugel. Toen de clowns, na afloop van voor noemde operatie, het Onze Vader baden om elkaar daarna nog een lepel soep aan te bieden, werd, gedurende acht minuten, een massakoor aangeheven dat de be roemde dramaturg aanried zijn soep maar liever voor eigen consumptie te re serveren. De ontvangst zegt intussen natuurlijk weinig over de waarde van het stuk, dat door de Parijse critiek overigens niet al te hoog wordt aangeslagen. De Comédie Frangaise rekruteert haar publiek voor namelijk uit de meest behoudende krin gen der gegoede burgerij, en drie jaar geleden heeft in ditzelfde theater Audider- ci een overeenkomstige ervaring beleefd. Tragisch vat lonesco, die bij de premiè re niet zelf aanwezig was, deze uitspraak nauwelijks op. Voor mij is dit schandaal, zo verklaarde hij zielsverheugd, het be wijs dat ik.nog altijd tot de avant-garda behoord. NEDERLAND 1: Klaas Vaak, een Co medy Caper en Openbaar Kunstbezit openen de avond. Het ditmaal te behan delen kunstwerk is een wandkleed uit het Cultureel Centrum De Beyerd in Bre da. Het is van de in 1904 geboren Henri George Adam; de voorstelling heet „Land en water". Ook land en water in het vol gende programma: Flipper, de slimme dol fijn, die weer voor een moeilijke (red- dings-) taak staat. De hoofdfilm is een dolle klucht met de komiek Bob Hope en Jane Russell in de hoofdrollen. Titel: „Held op sokken", de vertaling voor „Pa leface". Het verhaal speelt zich af in de tijdloze wereld van de cowboys, Bob Hope is temidden van deze keiharde jon gens een soort reizende tandarts. Zijn heen en weer trekken brengt hem in contact met zware jongens, die zich bezig houden met de wapensmokkel. Jane, een verleide lijk wezentje, blijkt ook goed met de schietijzers overweg te kunnen. Echter niet met mannen, dat ondervindt Bob. Overigens niet tot zijn verdriet. De NCRV zendt vanavond op Neder land 2 een nieuwe aflevering uit van „Hullabaloo", veertig minuten beat-, folk- en popmuziek, gepresenteerd door Steve Lawrence. Een van de gas ten is het Franse zangeresje Frangoise Hardy. Zij zal een paar van haar popu lairste liedjes zingen. NEDERLAND 2: Er is weinig te vertel len over 't NCRV-programma. Men begint met de Antwoordman en gaat door met de serie „Het is zó bij de luchtmacht". Will Stockdale gaat als onderhandelaar optreden. De tegenpartij van de lucht macht is een boer die zijn grond niet kwijt wil. Nog meer Amerikaanse kost met „Hullabaloo", de tienerrubriek met lawaai en gehuppel. Steve Lawrence ont vangt weer een handvol gasten waaronder Vic Dana, The Everly Brothers en Fran- goise Hardy, Alvorens Dick Houwaart zijn late editie van Attentie brengt, eerst nog een klein half uur met Jan van Hillo in „Wijzer worde'n', waarin twee generaties tegenover elkaar komen te staan. Voor vanavond zijn dat twee boekdrukkers. (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) LUXEMBURG Een veertiende plaats en twee punten voor Nederland, 1 van Engeland en 1 van Ierland, dat is het wat schrale resultaat van het Eurovisie songfestival 1966, gehouden in Luxemburg. Aan Milly Scott heeft het overigens niet gelegen, noch aan allen die haar met raad en daad hebben bijgestaan: Milly heeft zich tot het uiterste ingespannen en zij heeft maximum uit dit muzikaal ple zierige, en qua tekst wat zwakke liedje gehaald. Het ligt ook dit keer weer aan de on gelukkige jurering, waarbij ieder blok (het Scandinavische, het Franstalige en het blok Spanje-Portugal) elkaar het bal letje toewerpt en elkaar over en weer het hoogste puntenaantal toekent. Vooral Scandinavië was daar druk mee in de weer en men heeft er dan ook prompt een tweede (Zweden) en een derde (Noor wegen) plaats uitgesleept. Wat de winnaar Udo Jürgens betreft: enkele Luxemburg se bladen schreven zaterdag al dat Udo die dit jaar voor de vierde keer meedeed en nog nooit enige prijs had gekregen, dan toch maar moest winnen, omdat dat de enige manier was om van zijn vervelend gezang af te komen. Hetgeen inderdaad is gelukt. Met het goed zingen en het op prijs stel len van een goed lied heeft dit festival weinig meer uitstaande. Werkelijk plezie rige liedjes, zoals die van Portugal en Monaco bijvoorbeeld, hebben hier geen schijn van kans. Portugal kreeg slechts zes punten, Monaco niets. Ook de stem ming onder de artiesten gaat er niet op vooruit. Men houdt zich onderling merk waardig afzijdig, behalve Milly dan: die trekt zich nergens iets van aan en blijft goedgehumeurd en collegiaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11