Opus Del in discussie (I) Negen maanden op het Japanse godsdienststudie eiland Hateruma Mysterieuze octopus, die het leven in Spanje omhelst Concilie kostte f 26 miljoen Zendingscentrum twintig jaar Open brief aan kardinaal W ereldconf erentie YMCA-jongeren Dr. Stelma terug Promoties in Amsterdam ZATERDAG MAART 1966 (Van onze correspondent) BARCELONA. In de politieke ontwikkeling van Spanje wordt de laatste tijd herhaaldelijk de naam genoemd van de wijd verbreide or ganisatie van katholieke leken, „Opus Dei". Deze organisatie is in alle stilte in vrijwel alle terreinen van het Spaanse openbare leven doorge drongen, van de belangrijkste ministeries tot de publiciteitswereld en van de hoogste posten in het bedrijfsleven tot in de diepste schachten van de mijnwerkers. Daar het lidmaatschap van „Opus Dei" geheim is, blijft deze organisatie voor velen een groot mysterie, dat met wantrouwen wordt bejegend en door het merendeel van de Spanjaarden ronduit een „roomse imitatie van de Vrijmetselarij" wordt genoemd. Dertig jaar Falange wmmm 5 ;s Priesteressen J Leidse methode In boerenhuis Naar noodgebieden Jongerenbijeenkomst Gereformeerde synode „Antwoord '64" Achter de woorden „Opus Dei" gaat een organisatie schuil van katholieke leken, die zich verplicht hebben tot het leiden van een zeer principiële levens staat en zich als doel hebben gesteld de wereld van een christelijke levenssfeer te vervullen. Het is een wereldverbrei- de orde die thans in 54 landen is ge vestigd. Ook in Nederland bestaat er een centrum van. Het sterkst is deze organisatie ech ter ontwikkeld in Spanje, waar zij ont- «WWtfWVWWWWWWWIAWIWWWWMIAIWWWWWWWWWUWIA Het Vatikaanse concilie heeft van 1959 tot 1965 in totaal 4.5 miljard lire (26 miljoen gulden) gekost. Het Vatikaanse weekblad l'Osserva- tore della Domenica heeft het cijfer genoemd in een editie van 228 pagina's welke aan het concilie gewijd was. Hierin werd een overzicht gegeven van het concilie van de voorbereidin gen in mei 1959 totdat paus Paulus in de afgelopen maand december de kerk vergadering na vier zittingen sloot. Het weekblad schreef dat het inrich ten van de St. Pieter voor de kerkver gadering en het aanbrengen van de ge- luids- en lichtinstallaties 392.033.550 li re gekost heeft. De reistoelagen voor bisschoppen, die niet in staat waren zelf de kosten te betalen, bedroegen in totaal 1.325.829.281 lire. 1.491.225.49 lire werd uitgegeven voor de voeding en het verblijf van de ruim 2.200 concilie vaders. De drukkosten voor dokumenten, itembiljetten en materiaal voor de pers waren 364.320.683 lire. Diverse on kosten beliepen één miljard lire. Gemiddeld werden de vergaderingen in de St. Pieter door 2.200 prelaten bij gewoond. In totaal zijn echter 2.860 pre laten op het concilie geweest. Paus Joannes en paus Paulus hebben 296 nieuwe bisschoppen benoemd. 253 bisschoppen zijn gedurende de jaren van het concilie gestorven. De gemid delde leeftijd van de prelaten op het concilie was 61.1 jaar, die van de kar dinale 72, van de aartsbisschoppen 62 en van bisschoppen 58.5. Slechts 47 concilievaders waren jon ger dan 41 jaar. staan is als conceptie van de Spaanse geestelijke José Escriva Balaguer. Diens boek, „El camino", (de weg) vormt het fundament van de gedach- tenwereld van de leden, die de taak van de leek in de katholieke kerk op de eerste plaats zien als een apostolaat in de ontkerstende wereld en daardoor trachten in alle terreinen van het open bare leven door te dringen om deze te doordrenken met de christelijke geest. Het aantal leden neemt in Spanje da gelijks toe en hun invloed in de hoogste regionen van de regering en het be drijfsleven is zo groot geworden, dat ve len zich in Spanje zijn gaan afvragen of „Opus Dei" niet de katholieke ma- telorganisatie is geworden van de lei dende politieke groepering in Spanje. Voor het eerst sedert het ontstaan van deze organisatie thans meer dan dertig jaar geleden is thans een openbaar debat ontstaan rond deze „Opus Dei" die door velen wordt ge zien als een geheimzinnige octopus die langzaam maar zeker het hele open bare Spaanse leven in zijn grijpgrage vangarmen omhelst. Als .men de gewone Spanjaard naar zijn mening over „Opus Dei" vraagt, dan spuwt hij vuur. Voor hem is deze organisatie de schuld van alles. Als hij het moet afleggen tegen zijn concur renten dan is hij er zeker van dat dezen door Opus Dei worden gesteund. Als zijn favoriete voetbalclub verliest dan komt dat omdat „Opus Dei" zich geschaard heeft achter de tegenstan ders. Bij alles wat goed of slecht gaat in Spanje is „Opus Dei" betrokken. De Spanjaard is achterdochtig. Iemand die succes heeft moet wel vriendjes hebben in de hoogste regionen en het blijkt dat alle mogelijke vriendjes lid zijn van Opus Dei. De leden van Opus Dei verplichten zich tot een zeer streng orthodox-ka tholiek leven. Zij voelen zich door hun strenge levenswijze geroepen herders van de dwalende massa te zijn. Zij voe len zich een soort uitverkorenen, lei ders en redders van het vaderland. Hun oprichter, Jose Maria Escriva de Balaguer, heeft zich ten doel gesteld om zo veel mogelijk in het geheim, een vroom, militant, rooms leiderskorp te stichten en in Spanje is hij daar zeker in geslaagd. Zijn bedoelingen worden duidelijk bij het lezen van de handleiding, „El camino" die 999 afo rismen omvat. „Moet jij tot de grote hoop gerekend worden, je bent voor leiding geboren, by ons is geen plaats voor luien." Of: een leidende man zijn! Verman- VtAMVWVWWVMMVVMMVWVIIIWVVWVWWWVtftfWVIWVIfl/WMAWWVVWUVWVIfVUVVVWVWWIfWVVVIfMfWVVWIWIWVtfWIW Het zendingscentrum van de gere formeerde kerken in Baarn bestaat twintig jaar. Sinds de opening van dit centrum in 1946 is „Baarn" een wel bekend begrip geworden in de interna tionale zendingswereld. Stond men aanvankelijk vrijwel uitsluitend in contact met Indonesië, thans onder houdt het centrum relaties met ver schillende landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Op het ogenblik werken 68 mensen in dienst van de gereformeerde zen ding in Indonesië, Pakistan, Ruanda, Brazilië en Argentinië. Dit zijn predi kanten, artsen, verpleegsters, land bouwkundigen, leraren, bouwkundigen en sociaal-economische medewerkers. De kerken van Indonesië hebben in middels aanvragen voor nog vijftien nieuwe medewerkers ingediend. Ook heeft de gereformeerde zending nog een groot aantal medewerkers uit de betrokken zendingslanden zelf geheel of gedeeltelijk in dienst. Behalve met de genoemde landen zijn er vanuit Baam ook contacten met Algerije, Kongo, Kongo, Ghana en India, waar mede werkers van de gereformeerde zen ding zijn „uitgeleend" aan buitenland se kerken of zendingsinstanties. De correspondentie, de boekhouding en de administratie van deze wereld wijd vertakte arbeid worden uitge voerd in het moderne kantoorgebouw van het centrum te Baarn, dat onlangs nog moest worden uitgebreid. Behalve de administratieve diensten vindt men er ook een studio voor radio- en andere geluidsopnamen, een fotostudio en een filmarchief. Een omvangrijke biblio theek is gevestigd in het hoofdgebouw op het terrein, een grote villa, waar in aanvankelijk al het werk geconcen- treerd was. Deze villa is een druk bezocht con ferentiecentrum geworden, niet alleen voor de zending, maar ook voor bij eenkomsten van allerlei andere, voor namelijk kerkelijke, instellingen. Op het bosachtige terrein werd een kapel van zeer moderne architectuur ge bouwd. Daarin vindt het dagelijks morgengebed plaats, maar de kapel kreeg in Baam ook een algemene re putatie als trouwkapel. In het hoofdgebouw vindt men ook het zendingsseminarie waar de mede werkers praktische en theoretisch war den voorbereid op hun uitzending. Daarnaast is het seminarie een alge meen studiecentrum op zendingsge- bied, zowel voor theologen als niet- theologen. nelijk je wil, opdat God je tot een lei der maakt. Of deze: „Je weet toch dat je lichaam je vijand is, de vijand van de verheerlijking van God in je heiligheid, waarom pak je jezelf zo slap aan?" Het is geen wonder dat deze orga nisatie kon ontstaan in de dertiger ja ren, in de woelige voorgeschiedenis van de Spaanse Burgeroorlog. In een overvloed aan politieke ideologieën ontbraken doelbewuste leiders. De be hoefte aan dit leiderschap te vervullen was ook het doel van de Falange, die een soortgelijke kaderbeweging, maar dan louter op politiek terrein wilde we zen. Vooral de exclusiviteit van Opus Oei sluit aan bij het Spaanse karakter van de generatie die de burgeroorlog heeft beleefd. De beweging erkent het leider schap, de meeste sterke hiërarchie, de suprematie van de combinatie intel lect en dynamiek boven de uit het vlees levende massa en eist de uiterste consequentie uit de integratie van ge loof en leven. De orde heeft wonderbaarlijk werk verzet, dat ook paus Paulus VI tot zeer lovende bewoordingen heeft bewo gen. Zowel binnen als buiten de kerk is Opus Dei echter een van de meest becritiseerde organisaties van vandaag. Maar zij past in het Spaanse beeld en haar invloed in regering en kerk is groot. Opus Dei leidt in Spanje een eigen universiteit, de enige naast die van Salamanca die niet van de Spaanse staat is; in alle universiteitssteden be zit de orde huizen voor studenten; am bachtsscholen, opleidingen voor ver pleegsters, klinieken, retraitehuizen, middelbare scholen; vrijwel alle soor ten opleidingsinstituten zijn door deze orde opgericht. - De Tynkerk in Praay -nrmmuiJUUWMlIMMWmilWMI Dezer dagen zijn na een verblijf van een jaar in Japan in ons land terug gekeerd de heer en mevrouw Ouwe- hand-Kusunoki. Dr. C. Ouwehand is wetenschappelijk hoofdambtenaar-con servator van de Japanse afdeling van het rijksmuseum voor volkenkunde in Leiden. Ter zijde gestaan door zijn echtgenote heeft dr. Ouwehand met een subsidie van de Nederlandse orga nisatie voor zuiver-wetenschappelijk onderzoek ruim negen maanden lang de godsdienst als cultuuraspect op het Ryukyu-eilandje Hateruma bestu deerd. Hateruma, dat plus minus 1300 inwo ners telt, is gelegen in de Ryukyu-ar- chipel in het zuidelijkste deel van het Japanse cultuurgebied en het bevindt zich dus in de buurt van Formosa. Of schoon Japanners bij tijd en wijze wel ethnologisch onderzoek op Hateruma hebben verricht is dr. Ouwehand de eerste westerling die voor zo'n lange tijd wetenschappelijk op het eilandje in de weer is geweest. In de gehele Ryukyu-archipel, en vooral in het zuidelijk deel daarvan, speelt de vrouw als priesteres een grote rol in de religie, zei de heer Ouwe hand. De priesteressen zijn in het ge wone leven meestal boerenvrouwen, maar haar geestelijk ambt is erfelijk en gaat bij voorkeur over van tante op oudste nicht (oudste dochter van de oudste broer van de priesteres). „Het spreekt vanzelf," zei de conservator, „dat voor het verkrijgen van de door ons gewenste inlichtingen mijn echtge note deze priesteressen beter kon be naderen dan ik zelf." Hoewel op alle Japanse scholen ook in de Ryukyu standaard-Japans wordt geleerd, spreekt men in de Ryu kyu-archipel tal van dialecten en zo is het geen uitzondering dat de bewoners De Notre Dame van Genève. van het ene eiland die van het andere niet verstaan. Toch heeft onze landge noot de bewoners van Hateruma via de taal die hij als een der belangrijk ste cultuuraspecten beschouwt wil len benaderen en na een kleine vier maanden waren zijn echtgenote en hij zo ver dat dit ook praktisch mogelijk was. Ofschoon zij wel de hulp van een Amerikaanse linguist hebben gehad be hoefden zij nimmer van de diensten van een tolk gebruik te maken. Dr. Ouwehand heeft de religie daar bestudeerd volgend een typische Leidse methode, dat wil zeggen via het ritueel, de rituele teksten en lie deren. Zo heeft hij in totaal onge veer veertig uur teksten op de band recorder opgenomen. Voorts is hij volgens een ethnofilolo- gische methode te werk gegaan. Hate ruma telt namelijk vijf dorpen, waar van elk zijn eigen teksten en liederen heeft, alsmede zijn eigen priesteressen die de teksten en liederen van ande re dorpen niet kennen. Nu komt het voor dat door omstan digheden teksten onvolledig of foutief zijn overgeleverd, waardoor bepaalde passages een onduidelijk, door de pries teres zelf niet meer begrepen karak ter krijgen. Door nu de complete tek sten van alle dorpen op de magneto- foonband vast te leggen lukte het vaak om door onderlinge vergelijking derge lijke „duistere" passages te reconstru eren en te verklaren. Dr. Ouwehand heeft de teksten zo veel mogelijk ter plaatse geanalyseerd. Bij hun verblijf op het eiland heb ben de heer en mevrouw Ouwehand geheel met de bevolking meegeleefd en tezamen met een inheemse familie, in een boerenhuis gewoond. Mevrouw Ouwehand heeft zelf her- haaaldelijk aan het godsdienstig ritueel deelgenomen en zelfs de retraite van de priesteressen meegemaakt, waarbij zij natuurlijk tal van waardevolle ge gevens over de godsdienst aan de weet is gekomen. Meermalen volgde zij ook de rituele tochten, welke de priesteres sen over het eiland maken. Door zijn geïsoleerde positie heeft Hateruma nog veel oude zeer goed met klassiek Japans vergelijkbare taalvormen bewaard. Om de zelfde re den vindt men er ook nog tal van gods dienstige elementen, die als vergelij kingsmateriaal voor oude Japanse godsdienstvormen van grote waarde zijn. Als visueel documentatie-mate- riaal hebben de heer en mevrouw Ouwehand ongeveer 2500 foto's en dia's van hun reis mee teruggenomen. Binnen enkele dagen zijn bij het we- relddiakonaat van de gereformeerde kerken in Utrecht bijna zestig aan meldingen ontvangen van mensen, die zich beschikbaar willen stellen voor hulpwerk in noodgebieden. Dit was een reactie op het herderlijk schrijven van de gereformeerde synode over de nood in de wereld. Dit schrijven is in alle kerken voorgelezen. De kerkleden wer den daarin onder andere opgeroepen zich af te vragen of niet veel meer mensen zich persoonlijk moeten inzet ten in de noodgebieden. Dr. Ouwehand meent, dat het onder zoek, dank zij de grote medewerking van de bevolking, succesvol genoemd mocht worden. Mevrouw Ouwehand heeft het yolle vertrouwen der priesteressen I weten te winnen en een gezamelijk doorstane, hevige ty phoon heeft de banden met de bevol king nog versterkt. „Hateruma", zo zegt dr. Ouwehand, „is een klein para dijs. Er is één politie-agent maar deze heeft niets te doen, want diefstal is er onbekend en er is nog nimmer een moord gepleegd. Rijzen er conflicten, dan worden die steeds in de familie kring opgelost." Dr. J. H. Stelma, voorheen predikant in Bloemendaal en voorzitter van de Raad voor de Zending der Neder landse Hervormde Kerk, thans docent aan de theologische school van de kerk van Kameroen te Ndoengué, hoopt met zijn vrouw in de zomervakantie van dit jaar naar Nederland te komen. Daar na zal dr. Stelma opnieuw naar Afrika vertrekken om tot zijn emeritaat zo mer 1967 in Ndoungué werkzaam te blijven. Aan de gemeentelijke universiteit van Amsterdam is tot doctor in de theo logie (cum laude) gepromoveerd de heer I. B. Horst uit Lancaster, Penns. U.S.A., op een proefschrift getiteld „Anabaptism and the English reforma tion to 1558". Promotor was prof. dr. W. J. Kooiman. Het proefschrift geeft een volledig overzicht van de doperse stromingen en figuren onder Hendrik VIII, Eduard VI en Mary en toont aan, dat het ana baptisme in Engeland een geheel eigen spiritualistisch karakter had en niet separatistisch was. De wederdoop, die gewoonlijk als karakteristiek be schouwd wordt, werd niet toegepast. Het anabaptisme trad in het spoor der Lollarden en bereidde in menig opzicht de weg voor de puriteinen. Eveneens tot doctor in de theologie promoveerde de heer J. H. Meesters uit Amsterdam op een proefschrift ge titeld „Op zoek naar de oorsprong van de Sabbat". Promotor was prof. dr. M. A. Beek. Het onderzoek naar de oorsprong van de Sabbat wees uit, dat deze iede re zeven dagen weerkerende rustdag geen parallel heeft in niet-Is- raelitische instellingen. Wel kan de herinnering aan (Egyptische) vuurta- boes aanvankelijk het karakter van de ze dag hebben bepaald. Evenals de ze vendaagse week is de Sabbat een uniek Israëlitisch gegeven. Derhalve kunnen alleen de bijbelse teksten ons over de eigen aard van deze dag nader infor meren. Altijd was de Sabbat een feest dag. De arbeidsverboden komen pas na de Babylonische ballingschap centraal te staan, aldus de heer Meesters in zijn proefschrift. Een internationale bijeenkomst voor rooms-katholieke en protestantse jonge ren wordt van 20 juli tot 1 augustu» 1966 gehouden op kasteel Oud-Poel geest in Oegstgeest. Het thema zal zijn: „Europa in da schaduw van Azië's reuzen." De be langrijke rol van China en India in da wereldverhoudingen zal aan de orde ko men en men zal zich bezinnen op zijn houding als christen in Europa ten aan zien van de ontwikkelingen rondom de ze landen. Het programma bevat naast inleidin gen en discussies ook bijbelbesprekin gen, creatieve expressie, sport en spel en excursies. Belangstellenden kunnen zich voor in lichtingen wenden tot Kasteel Oud- Poelgeest, Oegstgeest, Nederland, tel. 01710-50382. Voor de eerste maal zullen vertegen woordigers van de generale synode van de hervormde kerk aanwezig zijn op de generale synode van de gerefor meerde kerken. Dit gebeurt op woens dag 16 maart. Van 15 tot 18 maart ver gadert de gereformeerde synode te Lunteren. Met deze hervormde afvaardiging wordt uitvoering gegeven aan het be sluit, dat de gereformeerde synode in januari nam, om over te gaan tot af vaardiging naar eikaars synode. De hervormde synode had hierom ver zocht. Onlangs waren vertegenwoordiger» van de gereformeerde synode reeds in de vergadering van de hervormde sy node te Driebergen. De deputatie be stond uit ds. P. van Strien, praeses van de synode, dr. P. G. Kunst, assessor en ds. H. W. H. van Andel, actuarius. Zij werden hier zeer hartelijk ontvan gen en zij maakten onder andere de bespreking van het rapport over het open en oecumenisch avondmaal mee. Bij de gereformeerde synode is een hiermee verwant rapport, namelijk over de intercommunie, aan de orde. Het is de bedoeling, dit op 16 maart in tegenwoordigheid van de hervormde deputatie te behandelen. WWWIAIWMWII>fMWAWIIWM>IIIIJIII*AAA«<>*AM««lll««ll«ll«ii««««««..nrrt(VVVMVVVyWWVWWWVWWOTnnnftnfw Twee leden van de r.k. studenten vereniging „Veritas" in Utrecht heb ben in „Vox Veritatis", het blad van de vereniging, een open brief aan kar dinaal Alfrink gepubliceerd. Hierin be klagen zij zich ovër de primitieve om standigheden waaronder de studenten parochie in Utrecht als organisatie moet werken. Zij noemen de studentenparochie on misbaar, omdat de r.k. studenten la ter niet alleen als academici, maar als katholieke academici leiding moet geven. De studenten spreken hun waarde ring uit voor de geestelijken die voor de studentenparochie werken, te meer daar de parochie over geen enkele ac commodatie beschikt: er is geen ruim te voor missen, vergaderingen, bijeen komsten van gespreksgroepen, een bi bliotheek, een archief of de administra tie. De katholieke studenten maken al naar gelang dat mogelijk is gebruik van universiteitsgebouw of kerk. Uit gegevens van de parochieraad, aldus de open brief, blijkt dat de pa rochie sinds de oorlog al talloze po gingen heeft gedaan om een betere huisvesting te krijgen, maar dat op dit punt de contracten met het bisdom zeer eenzijdig zijn geweest. Men heeft nooit enige reactie ontvangen. De stu dentenparochie heeft noch financiële, noch morele steun gehad, zo zeggen de studenten. Zij vragen zich af of de geestelijken in de studentenparochie alleen staan met hun problemen en zij zeggen dat het hun niet zou verbazen als de pries ters, die elke steun ontberen, hun im proviserend bestaan zouden opgeven en de studentenparochie zouden ver laten. Volgens de studenten is er spra- van een algemene bezorgdheid die met name wordt ingegeven door het ach terwege blijven van enige merkbar» steun van de kerkelijke overheid. In Utrecht zijn ongeveer 6400 katho lieken studenten, van wie er 1400 lid zijn van „Veritas". Enige jaren geleden is de wereldkon- ferentie van jongeren uit de YMCA ge houden in Loosdrecht. Dit jaar wordt deze konferentie gehouden in Stavanger van 28 juni tot 7 juli 1966. Aan deze konferentie zullen jongeren uit onge veer tachtig landen, aangesloten bij de wereldbond van YMCA's en YWCA's, deelnemen. Het Christelijk Jongeren Verbond, aangesloten bij de YMCA en de YWCA vaardigt naar deze konferentie een de legatie af van veertig jongeren. De de legatie staat onder leiding van mej. H. Hopman en de heer J. A. H. Stigter, beiden werkzaam bij het Christelijk Jongeren Verbond. Inlichtingen bij de heer J. A. H. Stig ter, Stadhouderskade 9, Amsterdam-13 telefoon 020-81373. De (gereformeerde) stichting steun kerkbouw heeft tijdens de kerkbouw- acite „Antwoord '64" bijna achteneen- half miljoen gulden binnengekregen. Daarvan was 670.000 als het gerefor meerde aandeel, bestemd voor de in terkerkelijke pot van „Antwoord '64", terwijl de gereformeerde kerken uit die pot weer 580.000 kregen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 14