Catchfirma in Londen GRIJPE WAT JE GRIJPEN KUNT IDe wereld wil bedrogen worden; Gelegenheid daartoe CATCH-GALA te Antwerpen Reglement om niet aan te houden klinkt het van het schellinkje Trek zijn bruukske af, zunne" Plannen voor Nederland 31 DOOR HANS ROMBOUTS Spreek Engels, gij Haar op jurytafel as catch can Achter de ring, op het podium van het toneel, waar dus zondag „De Wit- kapjes" furore maken, zijn twee rijen ijzeren klapstoeltjes neergezet. Daar zitten kennelijk de kennissen van scheidsrechter John van der Meer. Tijdens het „Gala" waar vindt men meer gala's dan in het wonderlijke Belgische land? roepen zij tenmin ste luid hun waarschuwingen zoals: „John, pas op manneke, want ge zit in de huuk, sebiet". Vreemde figuren, zoals ze daar zitten. Ge zoudt denken, dat het marionetten waren. Marionet ten soms van duivelse allure. Ge kijkt naar omhoog. Of ge de touwtjes ziet, Dit is geen verdwaalde plaat van de pagina geestelijk leven, maar de foto van catcher Raspoutine, die naar de ring wandelt. WAT MAG WEL en wat mag niet bij het catch as catch can? „Het laat alle grepen toe van de verschillende be oefende stijlen", aldus het regle ment, uitzondering voor de vol gende grepen: 1. het trekken bij de haren, de haren van het lichaam. 2. de wurging is ver boden. 3. de „vork" naar de ogen. 4. Het bijten, het krabben. 5. de vuistslag onder de broeksband. 6. de kniestamp onder de broeks band. 7. het met de vingers open- wringen der lippen. 8. de grepen naar de geslachtsdelen. 9. de stamp met de punt van de voet onder de broeksband. Als men een catchwedstrijd van dichtbij ziet, zijn catchers de vriendelijkste mensen, die er zijn. Ze proberen elkaar nl. steeds net niet te raken en be paald niet echt pijn te doen. De Rotterdamse bokspromotor Theo Huizenaar heeft plannen om een catchwedstrijd in Nederland te gaan organiseren, aldus de Belgische catchpromotor Pete Brackeniers Huizenaar heeft contact met hem opgenomen. Catch is niet verboden in Nederland naar het schijnt. Bracke niers heeft vorig jaar tijdens het 24- uur-sportfestijn van de studenten in Rotterdam ook een catchdemonstratie gepresenteerd. De catch is o.a. in Engeland, Frank rijk, Japan en Amerika zeer populair. De sterren verdienen daar, aldus ook weer Brackeniers, enkele tonnen per jaar. Ook vrouwen hebben zich met vuur in de ring „gestort". voor een groot deel mee, totdat het werkelijk in de ban van de pseudo- strijd komt. Dan slingert het kreten door de zaal als: „trek zijn bruukske af, zunne", „Schweinhund" en „rotzak". In het lauwst van de strijd werpt dan de Canadees theatraal een kushand naar het publiek en gooit en passant de honderd Russische kilo's schoon aan de haak de zaal in. Naar het voornoemde wijfje, wit haar, mantel pakje. Het is een partij catch, waarin tenminste iets van slapstick door breekt. Voor de rest is alles zouteloos en eigenlijk vervelend. Ook het treffen tussen de Duitser Hofmann en de Deen Rasmussen, die elkaar bewerken in het zweet huns aanschijns alsof ze nat te kleedjes aan het uitkloppen zijn. Maar goed. De hoofdkamp moet nog komen, na de pauze. Een pauze waar in men zich in de hal de pint best laat w\E BEOEFENAARS VAN DE CATCH allen beroepslieden heb- M 1 ben hun eigen reglement, dat daarom al kostelijk is, omdat niemand zich er aan houdt. Dan immers zou er geen catch mogelijk zijn. Neem de bepaling uit het sportreglement sub I. Daar staat: „de haren en nagels dienen kort geknipt te zijn". Welaan, wij hebben maar weinig zo zwaar behaarde figuren gezien als ene Raspoutine. We lezen verder in het regle ment: „het buiten de ring werpen is verboden". De keren, dat er lichamen over en tussen de touwen de zaal ingewerkt werden, waren niet te tellen. Vraag het de jury, die enkele malen compleet van de tafel geveegd werd door een vallend menselijk gevaarte. Het is boeiende lectuur, dat reglement. We noteren enkele passages. „Het gebruik van olie, vet of smeermiddelen is niet toegelaten". „De wor stelaar moet zich op de ring aanbieden in een welvoeglijke kledij". „De worstelaar mag niet opzettelijk een lidmaat van zijn tegenstrever breken zonder deze laatste de nodige tijd te gunnen aan de scheidsrechter zijn opgave te kennen te geven". Als straffen kunnen o.a. opgelegd worden volgens het reglement van de Belgische Federatie van Beroepsworstelaars vermaning of blaam, boete, tijdelijke schorsing en definitieve uitsluiting. „De scheidsrechter mag op geen enkele wijze in de kamp betrokken worden". Gezien de praktijk is dit een enorme mop. De Rus Strogoff, in de zaal ge worpen, wordt belaagd door een trouwe kijkster bij catchwedstrij- den; ze is zo trouw, dat ze elke matchnijver het handtasje in de richting van de catcher slingert. zwaar kaliber, in haar richting uit de ring geworpen en stormt diens tegen stander op hem af. En zij trommelt dan met haar tasje op de brede, van transpiratie glimmende bast van de kerels. Alsof ze verbolgen is, woedend. De vaste klanten kennen haar, kloppen haar op de schouder: „dat hedde weer goe gedaon". Ze gaat zitten, tevreden. Het tasje op de schoot. Welaan dan. Het spul gaat beginnen. De mannen en vrouwen op de klap stoeltjes ge weet wel op het podium roepen om het hardst: „allez, John, allez John". En John, magere figuur, gestoken in flodderige lange wit te broek en badstoffen witte truitje, zwaait even en inspecteert dan als de „gekende fabuleuze scheidsrechter" de ring. Er klinkt marsmuziek uit de luid sprekers. Een flard slechts. Dan neemt de speaker Karei Maas (ondervoorzit ter staat er in het programma maar waarvan moet ge raden) de micro ter hand en kondigt de eerste partij aan: Daniel La Rocca uit Argentinië, 88 kilo, tegen Spirou Karpilos uit Grie kenland, 84 kilo. Het is een oninteres sante partij. Straks komt het vuurwerk veronderstelt de argeloze kijker, die slechte pogingen ziet ondernemen om een woeste vechtpartij uit te beelden. Ongetwijfeld spelen „De Witkapjes" zondag beter toneel. Goed, de heer La Rocca klimt moeizaam op de hoek van de ring. En ge ziet al uren van tevoren wat er komen gaat; hij gaat boven op zijn tegenstander springen, die schijnbaar gewond op het canvas ligt. Met het ene been bonst hij dreu nend op de grond, met het andere komt hij tot op een millimeter vlak bo ven het gezicht van de geachte heer Karpilos. Dit is kunstig, ongetwijfeld. Wel doorzichtig. De goede Griekse man Karpilos is ook niet van vandaag of gisteren. Vanuit een schier onwrik bare positie brengt hij La Rocca aan de rand van de nederlaag, die geheel in handen is van de scheidsrechter. Enfin, Argentinië wint. cussiëren of hij nu emaille of alumi nium pannen zal kopen. Worden het aluminiumpannen dan zal hij nog een keertje extra moeten catchen In het buitenland is catch as catch can bijzonder populair. Om Engeland te noemen, waar de zetel van de internationale bond voor beroepswor stelaars is gevestigd: daar heeft mis ter Jack Dale een complete „catch firma". Hij beschikt behalve over een staf van catchers ook over eigen vrachtwagens, een autobus, een eigen drukkerij enz. Praktisch elke ochtend ziet men de vrachtwagens naar diverse pun ten in Londen vertrekken met voor elk worstelstrijdperk een ring, stoe len, banken, tafels enz. De catchers worden per autobus naar de plaats van handeling vervoerd. De affiches met sprekende platen en teksten worden in de eigen drukkerij ver vaardigd. Er gaat dan ook heel wat geld om bij het catch. De catchers worden gerekruteerd uit de rijen van boksers, worste laars, judoka's, karatebeoefenaars. Bekende boksers als Primo Carnera en Ezzard Charles stapten in hun sportieve „na-d&gén" dè catch-ring ih om nog wat bij Té "Verdienen. Joe Louis heeft het ook geprobeerd, maar dat werd geen succes. Wellicht nam Louis de zaak al te serieus op. Overigens: catchers moeten goed getrainde body's hebben. Vooral het instuderen van de series al of niet verrassende situaties eist nogal eni ge voorbereiding en training. Is men daarenboven ook nog een goed ac teur, dan heeft men een goed be legde boterham. Maar dan komt het. Ene Vladimir Strogoff (URSS- staat er in het pro gramma, zul je de Russische ambassa de over horen) treedt uit het donker DE WERELD nestelt zich gretig in de met trijp overtrokken stoeltjes. Mundus vult decipi. De wereld wil bedrogen worden, ook in de keurige bioscoopzaal Majestic, gelegen aan de jachtige Carnot- straat in het hart van Antwerpen. Deze wereld, dit volk telt een hand met franskes neer om zich zelf het genot te geven bedrogen te worden. Dit volk huivert bij voorbaat. Het wacht op de dingen, waarvan het weet, dat ze komen zullen: de opkomst achter in het donker van de zaal van de catch-matadoren, de metalen aankondiging door de micro. Dit volk hier verkneutert zich bij de entree van in badjassen of vreemde pijen gestoken figuren zoals kleine kinderen, die geladen met benau wend-plezierige afwachting, een goochelaar naar voren zien stappen. Catch-gala in Antwerpen. Met gekende fenomenen als Tito Kopac, „de Turkse berenvechter, die in Amerika de grootste vedetten wist te tem men", of Le Petit Prince, „de jeugdige edelman, klein maar erg en die de zwaarste reuzen overweldigde" of Raspoutine, „de nieuwe Russische leeuw, een formidabele krachtmens, die de sensatie werd van Madison Square Garden New York". Mundus vult decipi. En waarom zou men niet aan de wens van het volk tegemoet komen en er een al of niet vet belegde boterham aan overhouden? blosje op de kaken, dat naarstig roept: „allez, pakt 'm, grijpt 'm". In het begin, als men als argeloos, nieuwsgierig toeschouwer terneer zit, wachtend op de gruwelijke dingen, die komen gaan, kijkt ge wat gegeneerd naar dat mensje. Maar spoedig hebt ge het door. Ach, het is een ordentelijke manier, waarop het vrouwtje een ex traatje verdient De zaal van de Majestic vult zich met geroezemoes en mannen, die de klak in de hand nemen. Met vrouwen ook, die nu wel eens echte kerels aan het werk willen zien. Die het kenne lijk beu zijn om alsmaar 's avonds te moeten aankijken tegen een vent, die moe van het werk wegzakt in de stoel, thuis. Er is een wijfje bij, mantelpakje, wit haar. Verborgen in die wachtende massa. Ze heeft een tasje in de hand. Dat houdt ze krampachtig vast. Voor haar act. Want dat is haar glorie van elke catch-avond: ze mag zoals „mensen uit het publiek" in een cir cus meespelen. Elke catchavond wordt er een fighter, liefst een van Rasmussen is op kunstige wijze in de touwen verstrengeld daar is heel wat training aan vooraf ge gaan). De Duitser Hofmann vliegt op de „weerloze" Rasmussen af. Hij doet zijn collega geen pijn, want dat zou al te gek zijn. Het volk gnuift, schreeuwt, klapt in de handen en heeft verbeten gezich ten als Raspoutine met de haren aan de ringtouwen wordt gebonden door een huppende Ricky Starr. De Rus bevrijdt zich en werpt verbolgen een pluk (na maak-) haar op de jurytafel. Weer pakt Starr de „monnik" en tot enorm plezier van de zaal kietelt hij Raspou tine. Totdat de Rus ineens geweldig van leer trekt. De als een uur durend gevecht aangekondigde partij eindigt dan abrupt met de Amerikaan als win naar. „Den John", de scheidsrechter, heeft het spel na elf minuten mooi ge presenteerd, vinden zijn claqueurs op de klapstoeltjes. Hij heeft zich zelfs la ten vatten door Raspoutine (op verzoek van de fotograaf) De zaalhouder grinnikt. De match maker grinnikt. Het publiek schuifelt weg. Een half uur later in de avond ko men we de geachte heer Raspoutine te gen, haar keurig gekamd, baard op or de gebracht, in een goed vallend con fectiekostuum. Hij stapt monter met zijn valies in de hand (waarin onge twijfeld monnikspij en lok vals haar). Hij zal wel naar moeder de vrouw gaan om daar weg te zakken in een luie stoel. De Deen Rasmussen staat Duits pratend met een vrouw voor een etalage van een warenhuis te dis- De zaalhouder wrijft zich in de han den. De zetels zijn aardig bezet. Dat moet hij voor zondag maar afwach ten, als de toneelkring De Witkapjes, keurig gezelschapje, voor bekenden en magen een opvoering geeft van „De Boomgaard". Ahwel, natuurlijk, het is een opvoering in het raam van het Stadstoernooi voor liefhebberstoneel. Dat wel, maar catch trekt toch meer. En de vraag is maar of zaterdag het jeugdtheater De Kikkerprins zijn zaal zo vol zal kunnen vullen? Vóór in de zaal, waar men vermoedt, dat een orkestbakje is, waarin normaal de fanfare „Volksvlijt" triomfen viert, is een boksring opgericht. Een batterij lampen, omrand met de veelzeggende leus: „Hebt gij pijn? Gebrek aan moed? Een Poeder Mann doet steeds goed", werpt haar koude licht op het canvas. Aan de voet van de ring staat een wankel tafeltje, waar de jury re sideert en op gezette tijden een zwe tend catch-lichaam uit de ring ploft. waaraan duistere machten trekken om die satirische grijnzen op de gezich ten te toveren. De touwtjes zijn er met. Ge zult vergeefs zoeken in de nok. De duistere machten zijn er wel. De machten van de begeerte, van het sadisme. De machten ook van de zil verlingen. Want, nietwaar, zoals men vroeger claqueurs had in de loges en op het schellinkje, zo heeft men hier de huurlingen van de catch. Daar is het nerveuze mensje, met gepoederd mnnnnnnnnnnnrr— naar voren, werpt een grote bordeaux rode fluwelen mantel af, wrijft zich eens over de pas geschoren, geheel gladde bol, inspecteert even door een rukje of zijn gitzwarte sik nog stevig vastzit en schrijdt dan waardig naar het midden van de ring. Zijn tegen stander La Foudre, 90 kilo en daarmee 10 kilo lichter dan de Russische beer, reikt hem de hand, maar Strogoff ziet die niet eens. Hij rekt het brede li chaam en wandelt hautain om La Fou dre heen. Deze Canadees vergeet tij dens de kamp even, dat hij Engelse kreten moet slaken na afloop hoor den we hem pittig Vlaams klappen en wordt prompt door een kijker op zijn fout geattendeerd: „spreek Engels, gij". Want het publiek speelt het spel smaken. En men denkt: nu gaat het dan komen. Het voorspel belooft inder daad het een en ander. Daar is eerst de Amerikaan Ricki Starr, naar het heet vroeger acteur, zanger en danser. Hij is een glamourboy, gebruind alsof hij zo van de wintersport komt. Aan zijn voeten heeft hij rode balletschoen tjes met wikkels, ja zeker. Hij pakt het touw van de ring en doet oefenin gen aan de barre als een ballerina. In het midden van de ring maakt hij een pirouette. Mundus vult decipi. Het we reldje in de zaal gniffelt. Dan is er deining. Uit de hal, waar men bedrijvig de bierglazen spoelt, komt in de zaal de grote trekker van deze avond: Igor Raspoutine (weer in het programma URSS, weer een boze Russische ambassade, omdat er geen USSR staat). Een grote donkere figuur, zwarte monnikspij, kap over het hoofd. Het gezicht is onzichtbaar door de naar VQren geriste haren, die als een smoe zelig gordijn neerhangen. Op eerbied waardige wijze stapt de man de ring in. Dit kan een prachtige klucht wor den, denkt ge. De wufte Ricky Starr vertoont enkele arabesques aan de „monnik", die een zeer zware kerel met vies sluik haar en een deinende buik blijkt te zijn, wanneer hij uit zijn pij stapt. Beide mannen zijn inferieu re toneelspelers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 31