Rauschenbergs tekeningen bij Dantes
Inferno in Museum of Modern Art
m
Gert
wip
een stuk
kaas
uit het
vuistje
haar journaal
Danteeen blote sportman uit Sports Illustrated
Uitgevers en boekverkopers moeten met
een kartelprocedure rekening houden
Recordprijs voor gravure
Schoenenmode 1966
VRIJDAG 18 MAART 1966
Lichte druk uit Den Haag op boekenkartel
Valery Tarsis gaat
in Italië wonen
Marianne Philipsprijs
voor J. C. van Schagen
De radio geeft zaterdag
T elevisie programma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
nabeschouwingen
Het samenpraten
("Van onze correspondent)
NEW YORK Na lange omzwervingen door Europa
zijn de 34 tekeningen van de 40-jarige Amerikaanse
■childer Robert Rauschenberg, illustraties bij Dante's
„Inferno", teruggekeerd naar Amerika, waar zij nu te
zien zijn in New Yorks Museum of Modern Art, dat
overigens ook hun permanente tehuis zal worden. Drie
maanden lang heeft het museum een klein zaaltje op de
benedenverdieping voor Rauschenbergs tekeningen be
schikbaar gesteld en dat alleen al is een aanwijzing
welke hoge waarde men het werk toekent. Rauschenberg,
die werd geboren in de staat Texas maar studeerde in
AL DEZE STUDIE resulteerde in een
serie van 34 tekeningen, die vooral om
twee redenen sterk opvallen. In de eerste
plaats door de nieuwe persoonlijke tech
niek die Rauschenberg erbij gebruikt
heeft en verder door de actualisering
van de door Dante opgeroepen beelden.
Als uitgangspunt voor de tekeningen
dienen steeds beelden uit de wereld van
nu, die Rauschenberg ontleent aan cou
ranten, tijdschriften en brochures. Hij
heeft daaruit beelden direct overgenomen
via een techniek die hij zelf voor het
eerst hier ontdekt heeft. Daarbij wordt
eerst het tekenpapier vochtig gemaakt
met terpentijn of benzine voor een aan
steker. Het gedrukte beeld uit courant of
tijdschrift, dat Rauschenberg op zijn pa
pier wil overbrengen, wordt hierna op
het vochtige papier gelegd, waarna de
achterkant met een lege balpen of met
een potlood wordt bewerkt. Hierdoor
komt het gedrukte in spiegelbeeld op het
papier te staan, vaak in een arcering
van potlood, soms werkelijk als een vaag
fotootje. Rauschenberg vult de op deze
manier verkregen beelden aan met
gouache, waterverf, krijt, collage, enz.
maar de overheersende indruk van de
tekeningen blijft die van de versluierde
vaagheid en ook wel dreigende ondoor
zichtigheid, die typerend zijn voor de
overgenomen gedrukte figuren en die de
hele serie in atmosfeer dicht bij Dan
tes Inferno brengen.
RAUSCHENBERG LAAT in zijn serie
de twee bezoekers van de hel, Dante en
zijn gids Vergilius, als moderne figuren
met wisselende gedaanten optreden. Dan
te is vaak een alleen in een handdoek
geklede man, die overgenomen is uit het
tijdschrift Sports Illustrated. Men vindt
hem meestal bovenin de tekening, die
als de bladzijde van een boek van boven
links naar beneden rechts gelezen moet
worden. Het is een roerloze, onpersoon
lijke figuur, die echter soms in een en
dezelfde tekening terugkeert te midden
van dreigende rotsformaties, enge gan
gen, afgronden in houdingen van ontzet
ting en afgrijzen. Maar hoewel de spor
tieve figuur in de handdoek een steeds
terugkerend beeld is van Elckerlyc-Dante,
betekent het niet dat Rauschenberg geen
andere symbolen gebruikt voor zijn
hoofdfiguur. Soms vindt men Dante als
een paar ogen, een letter of als alleen de
benen van een sportman. In Canto Twaalf
is Dante ook president John F. Kennedy,
die door zijn Vergilius, Adlai Stevenson,
met gedistantieerde wijsheid bekeken
wordt.
HET IS TYPEREND voor Rauschen
berg dat hij juist in dit Canto, dat de
Kansas, Parijs, Noord-Carolina (bij Josef Albers) en
New York en die in 1964 de eerste prijs voor schilderen
van de Biennale in Venetië kreeg toegekend, werkte
anderhalf jaar aan de 34 tekeningen. Hij maakte een
ernstige studie van Dantes werk en verdiepte zich in
de vele toespelingen op tijdgenoten en eigentijdse om
standigheden die Dante in zijn Divina Commedia vlocht.
Hij werkte met John Ciardi's nieuwe vertaling van
Dantes werk, maar verdiepte zich ook in werken over
Dante en in oude illustraties bij het klassieke werk.
V'
-■ V/ ''/r
V
'J&s\
Advertentie
ontmoeting beschrijft met verdoemden
die geweld hebben gepleegd tegen hun
naasten, staatslieden koos om zijn hoofd
figuren te typeren. Dat vier race-auto's,
overgebracht uit een tijdschrift, een deel
van deze tekening vullen, is een verde
re aanduiding van het geweld, zoals
Rauschenberg dat in onze eigen tijd te
rugvindt. Canto Twaalf eindigt bij Dante
met een opsomming door een centaur
van de belangrijkste verdoemden, die op
deze verdieping van de hel verblijven.
Rauschenbergs tekening beschrijft hen
als een groep conventioneel geklede
mannen, die eruit zien als politici of pro
minente zakenlieden.
Vergilius treedt in de serie op in vele
uiteenlopende gedaanten. Soms is hij bij
na een spiegelbeeld van Dante, dan
weer is hij een atleet, een scheidsrechter,
een standbeeld, een ruimtevaarder.
Rauschenberg heeft deze gedaanten
steeds met veel overleg gekozen. Meestal
kan men uit het beeld dat Vergilius sym
boliseert opmaken wat de verhouding
tussen de twee dichters in het desbetref
fende Canto is.
ZOALS IN LA DIVINA COMMEDIA
zijn de tekeningen vaak ingedeeld in drie
lagen, die eigenlijk echt „gelezen" zou
den moeten worden met de tekst van
Dantes Inferno erbij. In een tentoonstel
lingszaaltje is dat natuurlijk wat om
slachtig en ook niet volstrekt nodig om
Rauschenbergs tekeningen te savoure
ren, want zij spreken ook de niet met
Dante gewapende kijker aan door hun
beeldspraak en hun, hoewel zelden felle,
toch sterk sprekende kleurentaal.
Wil men zich in alle rust verdiepen in
Rauschenbergs werk dan kan men trou
wens terecht bij het in 1964 in New York
uitgegeven commentaar op de serie met
reprodukties van de hand van Dore
Ashton.
Rauschenberg, die niet alleen in leef
tijd tot een schildersgeneratie behoort die
tussen de oudere abstracte expressionis
ten en de pop-artiesten in ligt, bewijst
met zijn Dante-illustraties opnieuw dat
Minister Vrolijk en staatssecretaris Bak
ker (Economische Zaken) hebben op
schriftelijke vragen van het Kamerlid
Reehorst geantwoord inzake de wijzigin
gen die de Vereeniging ter bevordering
van de belangen der Boekhandels had
voorgesteld om het handelsverkeer te ver
ruimen (die voorstellen zijn zoals be
kend aanvaard door de uitgevers en
verworpen door de boekhandelaren, de
twee partijen dus die de Vereeniging
vormen). De bewindslieden hebben geant
woord dat zij het voorlopige oordeel zijn
toegedaan „dat een verruiming van het
handelsverkeer in boeken op zichzelf wen
selijk is". De vraag in hoeverre de voor
gestelde wijzigingen hiermee ook daad
werkelijk zouden hebben geleid, kan pas
worden beoordeeld nadat ervaring zou zijn
opgedaan met de reacties van de zijde
van de belanghebbende leveranciers en
afnemers. Met name ook omdat de thans
verworpen voorstellen het kenmerk van
een compromis droegen, bestond omtrent
deze reacties geen zekerheid, aldus de
bewindsleden.
In het antwoord wordt verder gesteld
dat het in dit stadium niet te overzien
is of op korte termijn alsnog overeen
stemming kan worden bereikt tussen de
Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond en
de Nederlandse Boekverkopersbond. Het
bestuur van de laatstgenoemde organisa
tie heeft in de verwerping van de wij
zigingsvoorstellen aanleiding gezien zijn
mandaat neer te leggen. De bewindslieden
zien in de thans opgetreden, door de ver
trouwensmannen van het kartel niet ver
wachte, situatie voldoende aanleiding zich
nader te beraden over de vraag of een
herziening van de huidige regeling abso
luut noodzakelijk is.
Toepassing van de wet Economische
Mededinging met betrekking tot het boek
handelskartel behoeft overigens niet
noodzakelijkerwijs te leiden tot een alge
hele onverbindendverklaring. Het ligt in
het voornemen van de bewindslieden om,
alvorens eventueel tot een kartelprocedu
re zou worden besloten, gebruik te ma
ken van de mogelijkheden, die gelegen
kunnen zijn in het informele mededing
ingsbeleid. Indien het beraad leidt tot de
zienswijze dat de huidige regeling uit een
oogpunt van algemeen belang herziening
vereist, zal met de ten dienst staande
mogelijkheden met kracht gestreefd wor
den naar een bevredigende oplossing van
de hangende vraagstukken, zo besluiten
zij hun antwoord.
Een „overbreng"-techniek-tekening
met aquarel, rood potlood en
gouache. Een van Rauschenbergs
Inferno-illustraties.
hij een boeiende figuur is op het Ameri
kaanse schilderstoneel. Een figuur, die
geen belangstelling mag hebben voor de
meest drastische vormen van kunstver
nieuwing, maar die ook niet terugschrikt
voor een introvert experiment als de
Dante-serie.
André Spoor
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
Voor de schoenen wordt 1966 het jaar
van de bandjes en de open hielen. Nog
steeds zijn de hakken vrij dik (3-4 cm.)
en de leesten rond tot vierkant. Dat
hebben we al in de nieuw-ingerichte
etalages van schoenenwinkels kunnen
zien. Gisteren werden we er nog eens
mee geconfronteerd tijdens een show
die het Modecentrum voor de schoenen
en lederbranche in het Amsterdamse
Apollo-hotel hield.
Een schoen met een dichte hiel is in
het komende seizoen moeilijk te vin
den. Men verwacht blijkbaar een goe
de zomer waarmee men op luchtige
voet wil staan. De bandjes lopen zowel
over de wreef als om de hiel. Ze
zijn functioneel dan wel als versiering
bedoeld.
Het accent valt dit jaar op de kleu
ren. Veel schoenen bestaan uit twee
In Parijs werden doorzichtige, plas
tic schoenen gelanceerd. In ons
land zullen ze ook te koop zijn. Nog
eens extra versierd met witte en
Een lila zomerschoen met een witte
garnering, langs de hiel een band,
eronder een stevige hak.
kleuren, contrasterend of in elkaar
overlopend. Voor de jeugd is er genoeg
keus in Mondriaan en op-art modellen.
Hierin onder andere zwart-wit, fel rood
en fel groen en fel blauw en fel rood-
combinaties. Het zijn wel modellen die
men moet dragen bij passende kleding.
Wéér zagen we de verfijnde pastel
tinten terug vooral bij de suède
schoenen natuurlijk was er het neu
trale beige, idem bruin, zwart en wit.
Er zijn dit jaar wat meer suède en
lakschoenen op de markt, naast de soe
pele leersoorten, die tot het comfort
aan de voet bijdragen.
Naast eigen ideeën hebben de ont
werpers ideetjes uit het buitenland
overgenomen. Bovendien is de Neder
landse collectie aangevuld met import
schoenen. Zo kan men dit jaar ook in
de revolutionaire doorzichtige plastic
schoen lopen die in Parijs werd ge
lanceerd.
Henny Schoute
De Russische schrijver Valery Tarsis
heeft verklaard dat hij van plan is zich
blijvend in Italië te vestigen. De zestig
jarige schrijver is onlangs van zijn Rus
sische staatsburgerschap vervallen ver
klaard. Hij deelde zijn plannen mee aan
de universiteit van Leicester, waar hij op
uitnodiging gastcolleges geeft.
Tarsis heeft verder gezegd dat de Brit
se regering ervoor heeft gezorgd dat hij
in september in Londen zijn dochter Na-
tasja zal kunnen ontmoeten. Zijn dochter,
die getrouwd is en een dochtertje van
vier maanden heeft, is met haar gezin in
Moskou achtergebleven. Voordat Tarsis
naar Italië gaat zal hij eerst een wereld
reis ondernemen om lezingen te houden.
De Marianne Philipsprijs is dit jaar
toegekend aan de heer J. C. van Scha
gen uit Middelburg, wiens werk volgens
de jury „nog steeds wordt gekenmerkt
door frisheid, speelsheid, élan en een on
afhankelijke vooruitstrevende geest".
In de vacature van de jury voor deze
prijs, ontstaan door het overlijden van
prof. dr. N. A. Donkersloot, die sedert
1951 deel uitmaakte van dit college, werd
voorzien door het toetreden van mevrouw
Hella Haasse. De jury bestond dit jaar
voorts uit mevrouw Jeanne van Schaik-
Willing en dr. P. Meertens.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek
7.30 Nieuws. 7.32 De zingende kerk: oude
geestelijke liederen (opn.). 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.10 Oude kamermu
ziek (gr.). 8.30 Nieuws en KNAC/ANWB
wegeninformatie. 8.33 Hoogmis. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Djinn: gevarieerd pro
gramma. 12.00 Angelus. 12.03 Country and
Western Express (gr.). 12.24 Marktbe
richten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlich
ting: Geven en nemen. De familie Van
Buuren praat weer over het verkeer. 12.55
Lichte grammofoonmuziek. 13.15 Carion-
ca: programma voor de tieners. 14.10 Mu
sicerende dilettanten. 14.30 Voor de kinde
ren. 14.40 Lichte grammofoonmuziek. 15.15
Franse chansons (opn.). 15.30 Visages de
la chanson, een Frans-Nederlands pro
gramma. 16.00 Muzikale Tombola I: ge
varieerd muziekprogramma. 17.10 Sjook,
programma voor de twintigers. 17.25 De
ster van Zwolle, opening van het wieier-
seizoen. 17.35 Muzikale Tombola II: geva
rieerd muziekprogramma. 18.20 Sportperi-
scoop. 18.30 Muzikale Tombola III: geva
rieerd muziekprogramma. 18.50 Lichtba
ken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualitei-
ten. 19.30 Nieuwe klassieke grammofoon
platen met commentaar. 20.40 Het boek
Job, hoorspel. 21.00 Bij Cascade te gast...
gevarieerd muziekprogramma. 22.00 Po
pulaire grammofoonmuziek. 22.10 Roulet
te: een spelletje met grammofoonplaten.
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Tussen licht en donker, overweging. 22.55
Concertgebouworkest, Koor van de Ne
derlandse Radio Unie en soliste: Populair
klassieke muziek (Stereo). 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
grammofoonmuziek. (7.30-7.33 Van de
voorpagina, persoverzicht). 8.00 Nieuws.
8.10 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.20 Weg
wijs: tips voor trips en vakanties. 8.30
Lichte grammofoonmuziek. 9.10 Tokkelor
kest en klein vrouwen koor: amusements
muziek. VPRO: 9.40 Oosterburenplicht(I)
gesprek over Nederlanders en Duitsers
in de toekomst. 9..55 De openbare school
praatje. VARA: 10.00 Z.O. 135, gevarieerd
programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.15
Loon naar werken, lezing. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Ac
tueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.10
VARA-Varia. 13.15 Stereo: Lichte orkest
muziek en zangsolisten. 13.40 Voor de
twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45
Brandt het rode licht, dan koppen dicht:
klankbeeld over de eerste Nederlandse
radio-amateurs. 15.15 Klassieke operamu
ziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte
grammofoonmuziek. 16.45 Vragenvuur:
een bekende Nederlander beantwoordt
vragen van jonge mensen. 17.00 Stereo:
Metropole orkest. 17.30 Radioweekjour-
naal. 18.00 Nieuws en commentaar, op het
nieuws. 18.20 Lichte grammafoonmuziek
voor de teenagers. 19.20 Boekenwijsheid.
19.40 Jazzmuziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05
Oude en nieuwe dansen. 20.40 Licht in
strumentaal trio. 21.00 De gezant, hoorspel
21.50 Stereo: Omroeporkest en solist:
klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Ste-
rio: Tango-rumba-orkest en zangsolisten.
23.10 Licht platenprogramma en praatje.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM
MA. 9.00-11.00 Voorbereid door
AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door
NCRV.
NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solisten
en orkestenparade (opn.). 10.00 Nieuws.
10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02
Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek
van het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nws,
eventueel actualiteiten. 12.02 Lichte gram
mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners. 14.00
Nieuws, eventueel actualiteiten. 14.02 Ope
rettemuziek, muziek uit musicals en film
muziek (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Klassie
ke grammofoonmuziek. 15.30 Lichte geva
rieerd platenprogramma. 17.00 Nieuws.
17.02-18.00 Sportshow: reportages, uitsla
gen, commentaren en lichte grammofoon
muziek.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Filmkroniek. 12.40 Weerbericht, medede
lingen en programmaoverzicht en SOS-
berichten voor schippers. 12.45 Lichte or
kestmuziek. 12.55 Buitenlands persover
zicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20
Lichte orkestmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Showprogramma. 15.00 Nieuws. 15.05 Lich
te muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.35
Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Kleinkunst. 18.45 Sport. 18.52 Grammo
foonplaten. 19.00 Nieuws, weerbericht en
kroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Geva
rieerd programma. 21.00 Jazzmuziek. 22.00
Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren.
23.00 Collage. 23.30 Nachtvlinders. 23.55-
24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. AVRO: 19.05 Studio Stalles:
tienertheater. 19.30 AVRO's Televizier,
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
AVRO: 20.20 Zoo-Zoo, maandelijks dieren-
programma. 20.45 Is Gert thuis.licht
muziekprogramma. 21.25 Voor de vuist
weg. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Der Vetter aus Dingsda, operette,
(prod. Westdeutscher Rundfunk). NTS:
22.10-22.15 Journaal.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en
morgen (herh. les 20). 11.00 Teleac: Pech
onderweg (herh. les 9). 11.30 Teleac: De
Attische tragedie (herh. les 1) NTS: 16.00
Geheime agent 86, TV-film. VARA: 16.25
Koning Klant: programma voor de con
sumenten. 16.50 Ieder diertje zijn plezier
tje. 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak
VARA: 19.05 Rawhide, TV-film uit het
Wilde Westen. 19.55 Tentoonstellingsagen
da. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach
ter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quiz.
21.20 Een straatje om met Dorus, amu
sementsprogramma. 22.00 Mies en scène:
een programma met mensen, dingen en
gebeurtenissen van gisteren, vandaag en
morgen. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV
20.01 Rendez-vous a Paris, maandelijks
magazine. NTS: 20.45 Politiemuseum: 5.
De brief, thriller. NCRV: 21.45 Attentie.
22.05 Morgen is het zondag. NTS: 22.10-
22.15 Journaal.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
Op Nederland-2 had „Achter het
Nieuws" zijn hele uitzending gewijd aon
de problemen rond de nieuws- en jour
naalrubrieken. Mevrouw Van Someren-
Downer en freule Wttewaal kwamen aan
het woord, evenals mr. Sandberg, hoofd
redacteur van Het Parool, en Louis
Frequin, hoofdredacteur van De Gelder
lander, terwijl de uitzending zijn grootste
waarde ontleende aan de medewerking
van één van Nederlands beste televisiecri
tici, Henk Huurdeman van De Volkskrant.
Over alle waardevolle dingen die door de
betrokkenen gezegd werden wil ik hier
niet uitweiden, wel wil ik even de aan
dacht vestigen op wat een meneer zei in
een voorafgaand straatinterviewtje: „Ik
ben het bij voorbaat bepaald niet eens ge
weest met die uitzendingen van Arie van
Vliet."
De nagalm van de bedoelde uitzendin
gen, de Zuid-Afrikareeks van Van Vliet,
was te beluisteren op Nederland-1, waar
een „teach-in" was omgedoopt in een
„openbare discussie" of zoiets, om er
maar het provocerende karakter aan te
ontnemen. In Bellevue zat een geregle
menteerd gezelschap, voorzien van toe
gangskaarten, en de inleiding van prof.
Kooy was van een dusdanige lengte (de
eigenlijke discussie startte pas om 10
over half 10 inplaats van om 5 over ne
gen) dat alle heethoofden allengs uitge
blust waren geraakt. Overigens niets dan
lof voor de leiding van prof. Kooy, dia
onopvallend, zoals het een goede scheids
rechter betaamt, de sprekers een voor een
voor het spreekgestoelte riep en met ge
vierde teugel de tijdslimiet handhaafde.
Het was een fraai televisie-effect dat de
uitzending besloten werd met een harts
tochtelijk, maar toch beheerst pleidooi
van mevrouw De Haas uit Groningen,
kleurlinge en onderwijzeres van origine,
getrouwd met een Nederlander. Over de
andere sprekers valt hier niet uit te wei
den, dat gebeurt elders in de krant, wel
lijkt het me aardig er even aan te her
inneren dat die mijnheer van „Arie van
Vliet" zijn tegenpool vond in dr. Bruins
Slot, die de televisiereeks van Nico van
Vliet als radioreportages aanmerkte. U
ziet, er zullen altijd wel misverstanden
blijven in de wereld ook als het om de
simpelste dingen gaat.
Nico Scheepmaker
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
NEDERLAND 1: Direct na Klaas
Vaak is het tijd voor tieners. In Studio
Stalles ontvangt Mireille Bosch weer veel
gasten onder wie de Walker Brothers,
Wout Steenhuis en Eddy Jones. Het half
uurtje voor het Journaal wordt gevuld
met reportages, na het nieuws de ge
broeders Van Hoff met „Zoo Zoo". Zij
gaan na of apen werkelijk tekenaanleg
hebben. De Engelse bioloog dr. Desmond
Morris heeft een uitgebreide studie van
dit onderwerp gemaakt en zal zijn oor
deel geven. Hoofdschotel is de show „Is
Gert thuis", een programma rond het zin
gende echtpaar Gert en Hermien Tim
merman. Willem Duys presenteert ten
slotte zijn programma Voor de Vuist weg.
Aan amusement ontbreekt het deze
AVRO-avond niet.
NEDERLAND 2: Een uitzending maar
van de KRO en wel de operette „Der
Vetter aus Dingsda" van E. Künneke.
Het is een vrolijk zangspel dat zich er
gens in Nederland afspeelt. Daar woont
namelijk Julia de Waart die een grote er
fenis te wachten staat. Zowel haar voogd
als haar oom zouden dat goudvisje graag
in hun familiekom hebben. Julia droomt
inmiddels van haar neef Roderich, die
naar Dingsda in Indië is gegaan. Zij heeft
beloofd op hem te wachten. Julia neemt
op een gegeven moment een arme
vreemdeling in huis. Hij wordt verliefd
op zijn weldoenster. Om zijn zin in alles
te krijgen gaat hij zich uitgeven voor
Roderich. Als de echte neef in aantocht
is geeft ze de pseudo de bons, alhoewel ze
van hem is gaan houden. De echte Rode
rich is zijn belofte vergeten en wordt ver
liefd op een vriendin van Julia. Voor
het doek valt is er voor vier mensen een
gelukkig eind.
Bij de Londense kunstveiling Sotheby
is een bedrag van 32.000 pond (320.000
gulden) betaald voor een Duitse gravure
uit de 15de eeuw. Het is het hoogste be
drag dat ooit in Londen voor een gravure
is betaald. Het oude record werd vorig
jaar gevestigd toen er eveneens bij
Sotheby 20.500 pond werd betaald voor
een gravure van Goya.
Het thans verkochte kunstwerk is van
de hand van meester P.M. en is in 1490
in Keulen gemaakt. Het heet „Het Vrou-
wenbad". Het werd door een klerk van
de veiling gekocht in opdracht van een
onbekende. Enkele jaren geleden werd
bij Sotheby hetzelfde bedrag (32.000 pond)
betaald voor de tekening van Raphaël
„Maagd met Kind". De tekening werd
gekocht door het Newyorkse Metropolitan
Museum. Ook werd gisteren bij Sotheby
de beroemde prent van Rembrandt,
„Christus geneest de zieken", geveild.
Een onbekende cliënt betaalde er 26.000
pond voor.
Hit-onderscheidingen. Een grammofoon
platenmaatschappij en een muziek-
maandblad hebben, onafhankelijk van
elkaar, een onderscheiding ingesteld voor
Nederlandse artiesten, van wie 50.000
respectievelijk 25.000 platen zijn ver
kocht. De onderscheidingen zijn „Teen-
beats" Golden Gerbra en de Zilveren
Plaat van „Muziek Express." De eerste
laureaten voor beide eerbewijzen zijn
de leden van het Haagse beatorkest „The
Golden Earrings". De Zilveren plaat is
ingesteld, omdat het voor Nederlanderse
artiesten bijzonder moeilijk wordt geacht
om een platenverkoop-oplaag van 100.000
exemplaren te bereiken.