^ANTIGONE" van Sofokles
T0NÈEL IN HAARLEM
Arsenicum en oude kant
nog steeds onweerstaanbaar
GRIEP!
KINDER-
ASPIRIN
Gala des Artistes
een mislukking
Draaiorgelactie voor
geestelijk gehandicapte
kinderen
„Sacco en Vanzetti"
t.v.-spel op 1 mei
Het tweede concert
van Musijckcamer
MAANDAG 21 MAART 1966
9
Première bij de Nieuwe Komedie in Den Haag
Sterke regie van André van den Heuvel
HET RUIM VIERENTWINTIGHONDERD JAAR oude treurspel van
Sofokles, „Antigone", is nog altijd in hoge mate actueel, in onze tijd zelfs
actueler dan het eeuwenlang is geweest. Want de kern ervan is de stelling
dat gehoorzaamheid aan algemeen-geldende ethische wetten belangrijker
en noodzakelijker is dan gehoorzaamheid aan de opportunistische bevelen
van een machthebber. Door de hele tragedie heen klinkt de hartstochtelijke
afwijzing van het „Befehl ist Befehl", dat ook nu nog al te dikwijls gebruikt
wordt als een laf excuus voor het begaan van misdrijven tegen de zedelijke
grondslagen van de samenleving. Eigenlijk zou een opvoering van „Anti
gone" een onderdeel moeten vormen van elk proces tegen oorlogsmisdadi
gers uit de nazitijd; want alle daar gebruikelijke verontschuldigingen, ge
baseerd op de vereiste gehoorzaamheid aan de „Führer" als hoogste wet,
verbleken bij het magistrale betoog van Sofokles dat er veel hogere wetten
zijn, waaraan de mens desnoods met opoffering van het eigen leven de voor
rang dient te geven.
Geef
uw kind
Doet de koorts dalen.
Stilt de pijn.
Ideale dosering.
Simon Koster
SPORT STAALT SPIEREN
Heel jong Haarlem stemt Lijst 8
Stemt dus woensdag LIJST 8
Expositie in Museum
Van Looy
1/
ff
Hein Steehouwer
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
mmwm mÊÊm
In de Nieuwe Kerk
Sas Bunge
BIJ DE OPVOERING van „Antigone"
door de Nieuwe Komedie, waarvan zater
dagavond in het Haagse Dïligentia-
schouwburgje de première plaatshad,
heeft de regisseur, André van den Heu
vel, deze actuele betekenis van het treur
spel bijzonder duidelijk laten uitkomen.
Er was geen geringe moed voor nodig om
met een ensemble als dit, dat voor een
aanzienlijk deel uit betrekkelijk onervaren
krachten bestaat, het aan spelers en re
gie zeer zware eisen stellende werk ten
tonele te brengen. Dat deze onderneming,
hoewel niet in alle opzichten geslaagd,
toch ook stellig geen mislukking is ge
worden, kan voornamelijk worden toege
schreven aan Van den Heuvels sterke per
soonlijke visie op het stuk, een visie die
hij in grote mate op de spelers heeft we
ten over te dragen. Merkwaardig genoeg
vat Van den Heuvel in zijn programma
commentaar de betekenis van de trage
die samen in de woorden „Liefde zal
triomferen in de dood", maar in zijn re
gie heeft hij, zeer terecht, niet Antigone's
broederliefde de sterkste nadruk gegeven
maar wel de tragische zelfoverschatting
en machtswellust van Kreoon, die te
gronde gaat aan zijn moedwillige over
treding van het goddelijke gebod. Want
inderdaad is niet Antigone de centrale fi
guur van deze tragedie, maar de dicta
tor-koning Kreoon wiens korte heerschap
pij eindigt in zijn volkomen ontluistering,
in het verlies van zijn gezin en zijn heer
schappij, en in de aangrijpende woorden:
„Ik ben niets. Ik heb geen leven. Leidt
mij weg..."
IN DEZE ONTZAGLIJK ZWARE rol
heeft Bert Dijkstra een verrassende pres
tatie geleverd, die vooral Kreoons zelfin
genomenheid en zijn volstrekt geloof in de
onaantastbaarheid van zijn macht goed
deed uitkomen; de omkeer, na de on
heilsboodschap van de blinde ziener Tei-
resias, maakte hij te weinig voelbaar,
maar in de slotscène won zijn vertolking
weer aan intensiteit.
Men kan zich Kreoon ongetwijfeld ge
weldiger, angstaanjagender en daardoor
aan het slot nog verschrikkelijker ver
pletterd voorstellen, maar binnen het ka
der van het ensemble van de Nieuwe Ko
medie was Dijkstra's creatie zeer aan
vaardbaar.
Mart Gevers was een levens-echte, ont
roerende Antigone, bij wie de nadruk
gelukkig nu eens niet kwam te liggen
op de uitdagende trots en de halsstarrig
heid van de koningsdochter maar veeleer
op haar devote toewijding aan de gebo
den der menselijkheid, ook wanneer die in
strijd zijn met de bevelen van de dicta
tor; deze opvatting was bepaald een
winstpunt voor de regie.
De belangrijke rol van koorleider werd
vervuld door Bob Goedhart, die de toon
van de dramatische passages beter trof
dan die van de lyrische, waarbij hij, even
als de andere koorleden, tot al te „mooi
praten" werd verleid. Christine Schreu-
der was een heel zachtmoedige Ismene,
Cor Stedelinck een vurige (door zijn vu
righeid soms onverstaanbare) Haimoon,
John Soer een meer imposante dan hui
veringwekkende Teiresias, en Tatiana Ra
dier een decoratieve Eurydike. De graf
wachter werd levendig gespeeld door Wil
lem Wagter en de bode door Frans Kop
pers.
DE DICHTERLIJK-KLINKENDE ver
taling van Bertus van Lier, in 1955 be
kroond met de Martinus Nijhoff-prijs,
bleek door het ruime gebruik van de
Griekse syntaxis („Niet langer kan mijn
Advertentie
Nederland 1: In Openbaar Kunstbezit
wordt aandacht besteed aan de joodse
paasviering in de kunst. In het Joods
Historisch Museum in Amsterdam is veel
te zien aan zilverwerk, dat bij deze
paasviering wordt gebruikt. Flipper be
leeft vervolgens zijn tweede avontuur
met de olifant en de chimpansee. „Ik
was Monty's dubbelganger" is de titel
van de hoofdfilm. In de hoofdrollen
Clifton James, John Mills en Cecil Par-
ker. Clifton James speelt min of meer
zichzelf. Hij was een onbekende acteur,
die tijdens de oorlog toen hij in dienst
was de aandacht op zich vestigde
door de grote gelijkenis met de grote
generaal Montgomery. Dat bracht twee
mannen van de Engelse contra-spionage
dienst op het idee de nazi's een poets te
bakken. Ze lieten de pseudo-generaal op
plaatsen present zijn om de vijand de
indruk te geven dat daar binnen korte
tijd iets spectaculairs te doen zou zijn. De
vijand werd zo steeds bij de neus geno
men. Later schreef de namaak-generaal
zijn memoires, die weer later verfilmd
werden. Tot slot van de avond Two in the
Bush. Het echtpaar Durrell ditmaal tus
sen de kangoeroes.
Nederland 2: De VPRO begint met een
aflevering van de serie Car '54. Daarna
gaat dr. Nico Kramer in zijn Politiek
Bekeken dieper in op de verkiezingen
voor de Provinciale Staten. Dan een re
portage over de avond van dichters die
onlangs is gehouden in Carré in Amster
dam. Tal van dichters lazen voor uit hun
eigen werk. „Ooievaar-lepelaar" heet de
hierna volgende film over ooievaars. Tot
slot van de avond „Verkenning en Her
kenning" waarin een gesprek wordt ge
voerd tussen prof. P. CV Kwant en drs.
J. C. van der Sluis.
Mart Gevers en Bert Dijkstra in
„Antigone".
tranenloop ik terughouden meer") dik
wijls moeilijk te volgen; ook dwong deze
antiek-statige tekst de regisseur tot een
bepaalde, ietwat ouderwets aandoende
stilering van het geheel. Maar Van den
Heuvels gevoel voor de innerlijke actuali
teit van de tragedie was krachtig genoeg
om die beperking af en toe te doorbre
ken en dan indrukwekkende dramatische
hoogtepunten te bereiken, zoals hij ook
bij de bewegingsregie van het koor
zonder iets revolutionairs te doen ge
lukkige vondsten heeft gehad.
Voor de voorhof van het door oorlogs
geweld gehavende paleis van Thebe had
Wim Vesseur een eenvoudig maar sug
gestief decor ontworpen; zijn kostuums,
met lelijk-gekleurde tricots als een soort
van zichtbare onderkleding, waren heel
wat minder geslaagd.
Advertentie
Maar onze gezamenlijke kracht ligt in
onze werkelijk christelijk-oecumeni-
sche politieke eendracht
De enige werkelijk vooruitstrevende
moderne partij in Nederland met
TWEE SPECIALE ONGEHUWDE
KANDIDATEN VOOR DE VELE
ZEER BIJZONDERE BELANGEN
VAN ALLE NEDERLANDSE ONGE-
HUWDEN
Bovendien
C.D.U. stemmen is inflatie remmen
Jonge kiezersSchrijf eens naar
C.D.U., Postbus 122 te Hilversum of
steunt het landelijk verkiezingsfonds
op giro 42223 van de Ned. Midden-
standsbank N.V. te Hilversum! (Gro
tere giften mogelijk fiscaal aftrek
baar
PARIJS De grote jaarlijkse gala
avond van de Franse artiestenvereniging
die was voorbereid door de voormalige
Nederlander Henri Garcin, is een volko
men mislukking geworden en geheel in
het water gevallen. Voor de toegangsbe
wijzen in de Parijse opera waren prijzen
betaald van 200 tot 350 frank. Het gordijn
ging een uur te laat omhoog, wat betrek
kelijk weinig protesten in de zaal uitlok
te, aangezien men zich voorbereidde op
een kostelijke grap. Maar die grap liet
op zich wachten, wat men al bij de eer
ste nummers zag: zij werden slecht en on
handig uitgevoerd.
De stemrping in de zaal werd vijandig:
alle acteurs en actrices werden uitgeflo
ten. Eddie Constantine moest de zaal be
zighouden tijdens het wisselen van de de
cors, maar hij kon zich onder het gejoel
en gefluit nauwelijks verstaanbaar ma
ken. Schijnwerpers functioneerden niet en
zelfs de microfoon liet het verscheidene
malen afweten.
Achter de schermen was de ruzie tus
sen Henri Garcin Nderlandse naam:
Tony Alberts en de acteurs enerzijds,
de toneelknechten anderijds in volle gang.
Brigitte Bardot bleef tot drie uur in de
ochtend en vertrok toen in alle stilte.
Prinses Gracia en prins Rainier van Mo
naco hielden hun vorstelijke waardigheid
op en keken onverstoord voor zich uit.
Om vier uur namen zij hun ontbijt in de
halflege foyer van de opera. Er was toen
geen publiek meer in de zaal. Niet ver
schenen waren ondermeer Jean-Paul Bel-
mondo, voorzitter van de Bond van Ac
teurs, Fernandel, Yves Montand, Charles
Chaplin, Marlène Dietrich en Jeanne
Moreau. Allen hadden het zonder excuus
laten afweten.
De Haarlemse ouderverenigingen
„Helpt Elkander", „Het Zorgenkind",
„Philadelphia" en de Nazorg ontplooien
de komende zomer weer enkele activitei
ten draaiorgelactie en kunstmarkt
om gelden bijeen te krijgen voor het
stichten van tehuizen voor het geestelijk
gehandicapte kind.
In samenwerking met de Kring van
Draaiorgelvrienden wordt er weer een
grootste draaiorgelactie gehouden in
Haarlem, Heemstede, Hoofddorp en Zand-
voort. Het doel van deze actie is twee
ledig: het pierement in ere houden en de
opbrengst voor het stichten van gezins
vervangende tehuizen voor het geestelijk
gehandicapte kind bestemmen.
Bovendien zal er voor de derde keer op
10 juni in de Stadsdoelen een kunstmarkt
worden gehouden en ook daarmee beoogt
men een tweeledig doel, namelijk het in
contact brengen van de kunstenaar met
zijn stadgenoten en hen met de ouderver
enigingen van het gehandicapte kind.
Woensdag 23 maart, 's avonds om acht
uur, wordt in het Museum Van Looy een
tentoonstelling van „Reisschetsen van
Haarlemse kunstenaars van Jacobus van
Looy tot heden" geopend.
Op deze tentoonstelling zijn werken ge-
exposeerd van W. Bogtman, H. J. Boot,
Poppe Damave, Frans Funke, Dirk Har-
ting, Jacobus van Looy, Kees Okx, Ploos
van Amstel, L. H. H. Schutte, Wim Steyn
mevr. J. W. Verdenius en Kees Verwey.
De expositie is op werkdagen geopend van
10 tot 17 uur benevens op zondag van
13 tot 17 uur en duurt tot 12 april. De ope
ning zal worden verricht door de kunst
criticus Bob Buys.
Beetsterzwaag! Hoewel het er aanvanke
lijk op leek dat de traditionele open
luchtspelen in het openluchttheater in
Beetsterzwaag niet zouden doorgaan
wegens moeilijkheden over de plaats,
de regisseur en het te spelen spel, is de
kans nu echter groot dat de traditie
voortgezet zal worden, zij het niet on
der auspiciën van de Culturele Raad
Opsterland. Een aantal particulieren is
namelijk bezig met de voorbereidingen.
Gekozen is „De Duivelsbaan" van de
Ierse auteur O'Casey. Tiny Mulder zal
het stuk in het Fries vertalen.
DE HAARLEMSE schouwburg was zaterdagavond wel gevuld en dan nog met
een publiek, dat soms een onbedaarlijk plezier had, terwijl toch het Nieuw Rotter
dams Toneel alsmaar met lijken in de weer was. Allemaal ongewone zaken, die
doen vergeten dat de geest van Neef Nurks nog altijd door de Haarlem.raer Hout
waart. „Arsenicum en oude kanf van Joseph Kesselring is een van de factoren
geweest, het bijna tastbaar overgedragen speelplezier van Rotterdamse Tonelisten
was de andere.
„ARSENICUM en oude kant" is een
ijzersterke komische thriller. Kort na de
oorlog kwam het naar ons land overwaai
en na grote successen in het land van
herkomst, Amerika. Na het beroepstoneel
hebben amateurs zich er mee beziggehou
den en op het ogenblik staat het niet
alleen hier, maar ook in het buitenland
weer op het repertoire.
Waarom? Eigenlijk is het een lang uit
gesponnen „sick joke", maar dan knap
uitgesponnen, met behoud van veel span
ning en de gelegenheid tot veel ontspan
ning.
Men kent het verhaal: twee oude dame
tjes plegen gif moorden op eenzame oude
heertjes, die zich in dit leven té eenzaam
voelen. Het is zo goed bedoeld van die
twee, erfelijk belast door een vader, die
kwakzalver en lijkschouwer was en voor
zien van een neef, die sadistisch moor
denaar is. Het is een wedstrijd in moord
lust en daarmee wordt dan de „joke" ge
ïntroduceerd: het is bevrijdend ongeloof
waardig maar het zou kunnen gebeu
ren. De spanning is dan gewekt in de
geest van de toeschouwer, die zich, door
het amusement verdoofd, laat leiden
langs de klippen der onwaarschijnlijkheid
en toch blijft geloven zolang het spel
duurt.
HET NIEUW Rotterdams Toneel speel
de dit stuk in een Nederlandse bewerking
van Joekie Broedelet. Té Nederlands he
laas en ook te veel een bewerking, met
allerlei invoegingen, die ver van de oor
spronkelijke tekst af staan. Het gegeven
verdraagt dat gelukkig wel.
Jan Teulings kon als regisseur kiezen.
Hij koos niet de richting van de „zwarte
humor", maar legde de nadruk op het ko
mische en hij heeft dat ook uitstekend
gedaan, zo goed zelfs, dat soms de ac
teurs hun plezier niet konden verbergen.
Joekie Broedelet en Elly van Stekelen
burg speelden de twee zusters, die- uit
charitatieve overwegingen aan de lopende
band gifmoorden plegen. Ze deden het
alle twee hartveroverend, héél liefjes,
maar met de ondergrond van waanzin.
Neef Willem, die aan de waanidee leidt
Willem de Zwijger te zijn (althans in de
ze bewerking) werd door Hans Culeman
goed verknipt gespeeld. Bas ten Baten
burg haalde alles uit de enige normale
in de familie (die dan ook een „onder
geschoven" kind blijkt te zijn), van de
ene verschrikking in de andere vallend.
De échte neef Jonathan werd in de ge
stalte van Pieter Lutz een geloofwaardige
moordenaar uit lust, uitstekend bijgestaan
door Jan Teulings, die als de medeplich
tige dr. Einstein in een lekker-gek ty
petje opbracht. Wie allemaal nog meer?
Adolf Rijkens als dominee en later ge
stichtsdirecteur, Henk Uterwijk, Hans
Polman, Edmond Glassen en Frans Koks-
hoorn in politiedienst, Camille de Vries als
lief meisje en Frans Kokshoom als bij
na-vermoord oud heertje. Zij ook allemaal
meegesleept door het algemene plezier in
een uitstekend décor van Hep van Delft.
Het was een bijzonder leuk vertier.
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord: meditatie. 7.15 Lichte grammo-
foonmuziek. (Om 7.30-7.32 Nieuws. 7.45
KNAC/ANWB wegeninformatie). 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws).
8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: licht
muziekprogramma (gr). 10.50 Lichtbaken,
lezing (herhaling van zaterdag hl.). 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon
muziek. 11.50 Volaan.vooruit, lezing.
12.00 Angelus. 12.03 Stereo: licht ensem
ble. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte
grammofoonmuziek. 13.35 Voor de platte
landsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen
grenzen (opn). 14.45 Zie, ik maak alles
nieuw: een cursus over geloofsleven en
godsdienstige vorming. 15.00 Bij Cascade
te gast: licht muziekprogramma. 16.00
Voor de zieken. 1 f?.40 Onderweg, een pro
gramma voor oudere luisteraars. 17.00
Voor de jeugd. 17.40 Voor de kinderen:
De Kinderboekenbus. 17.50 Overheidsvoor
lichting: Nieuws uit de Nederlandse An
tillen. Spreker: Henk Dennert 18.00 Inter
nationale volksliederen. 18.20 Uitzending
van de Christelijk Historische Unie: Op
de valreep. Aan de vooravond van de ver
kiezingen van de Provinciale Staten hoort
u politiek commentaar van dr. A. D. W.
Tilanus, voorzitter van de C.H.U. 18.30
Lichte Nederlandse muziek (gr.). 18.50
En nu mijn geval: vragenbeantwoording.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Promenade orkest klein radiokoor en
zangsoliste: operamuziek. 20.05 Neder
lands Studenten orkest: moderne mu
ziek. 21.20 Stereo: Moderne balletmuziek
(gr.). 21.55 Gregoriaanse zangen met toe
lichting. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw:
een cursus over geloofsleven en gods
dienstige vorming. (25). 22.30 Nieuws.
22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoon
muziek. 23.55-24.00 Niuews.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen
wijding. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 nieuws). 12.00 Metropole-or-
kest en zangsolist (opn).: amusements
muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht in
strumentaal ensemble en zangsoliste. 13.00
Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich
ten. 13.30 Stereo: Blaastrio: klassieke en
moderne muziek. 14.00 Ik hoor, ik hoor,
wat U niet hoort, lezing met grammofoon
platen. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de
vrouw. 15.40 Platduitse volksliedjes (gr).
16.00 Nieuws. 16.02 Amusementsmuziek
(gr). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York
calling, praatje. 17.20 Lichte grammofoon
muziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15
Aktualiteiten. 18.25 Llicht orkestmuziek en
zangsoliste (opn). 18.55 Voor de kinderen.
19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05
Gamelan: Indonesisch programma. 19.35
Stereo: Klavecimbelrecital: oude mu
ziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Wie Waagt, die
zingt: volksliedjesprogramma. 21.45 Pro
menade-orkest en solist: amusementsmu
ziek. 22.25 Ik geloof dat.praatje. 22.30
Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Jazz- en
dansmuziek. 23.55-24.00 Niuews.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen)
NRU-Gezamenlijk programma. 9.00
17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-
18.00 Voorbereid door VARA.
NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru
mentaal allerlei (gr). 10.00 Nieuws. 10.02
Licht muziekprogramma (gr). (Om 11.00
Nieuws). 12.02 Volksmelodietjes (gr).
12.30 Lichte muziekprogramma rond een
populaire ster of groep. 13.30 Klanken
van eigen bodem (gr). 14.00 Nieuws. 14.02
Lichte vokale muziekjes (gr). 15.00 Nws.
15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nws.
16.02 Gvevarieerd platenprogramma. 16.30
De Top Tien van deze week (gr). NRU/
VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoek-
platenpro gramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen, programma-
overzicht en SOS-berichten voor schip
pers. 12.48 Trompetmuziek. 12.55 Over
zicht van de buitenlandse pers. 13.00 Nws,
weerbericht en beursberichten. 13.20 Ka
mermuziek. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws.
15.03 Schoolradio. 15.45 Lichte orkestmu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek.
17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Kamermu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Jazz
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Orkestmuziek.
19.00 Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 19.40 Lichte orkestmuziek. 19.50 Syn
dicale kroniek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30
Hoorspel. 21.18 Klassieke muziek. 22.00
Nieuws en berichten.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak, film voor de kleuters. 19.05
In arrest, een Comedy Caper. 19.20 Open
baar Kunstbezit. 19.35 Flipper, TV-film.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitzending van het Gereformeerd Politiek
Verbond. 20.30 Ik was Monty's dubbel
ganger, speelfilm (beide keuringen alle
leeftijden). 22.05 Kangoeroes in Australië,
documentaire film. 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Patrouillewagen '54.antwoord!, TV-
film. VPRO: 20.25 Politiek bekeken, een
programma over politieke wetenswaardig
heden. 20.55 Iets speciaals: liedjespro
gramma. 21.30 Ooievaar, lepelaar, film.
21.50 Verkenning en herkenning, gesprek.
NTS: 22.05-22.10 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak, film voor de kleuters. 19.05
Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32
Engelse les. (herhaling les 24 en les 25).
20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Avro's Tele-
vizier. 21.00 Hoofdstuk VI, gevarieerd
programma. 21.45 Sportpanorama: pro
fessional boksen. SOC: 22.45 Uitzending
Socutara Waar blijft Uw geld?, film
van 1de Stichting Het Nationaal Rheuma-
fonds. NTS: 22.50-22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. kro;
Vzö.o bil Dana Show (afl. 15). NTS:
20.25 Het grote avontuur, serie gedrama
tiseerde episodes uit de geschiedenis van
de Verenigde Staten van Amerika (17e af
levering). KRO: 21.15 Turandot, ballet.
21.45 Onze man in Washington. CVK
IKOR: 22.10 Dichterbij, wekelijks pro
gramma. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Jonggehuwden. Jongehuwden in de
Noordoostpolder, die niet langer dan
vijf maanden getrouwd zijn, krijgen
van het gemeentebestuur 15 percent
reductie op hun aankopen op kunst
tentoonstellingen in Emmeloord, ten
minste wanneer de raad met een des
betreffend voorstel van B. en W. ak
koord gaat. Van rijkswege wordt een
dergelijke aankoop met 30 percent ge
subsidieerd. B. en W. van de Noord
oostpolder willen hun reductieregeling
toepassen op werk dat in prijs boven de
30 gulden ligt en beneden de 400.
Henk van Ulsen als Vanzetti (links)
en Wies Andersen (rechts).
DE VARA-televisie zal op 1 mei een
monsterproduktie uitzenden, waaraan
veertig acteurs en zeventig figuranten zul
len meewerken. Het is de „Sacco en Van
zetti- story"een dramatische reconstruc
tie door Reginald Rose van de rechtszaak
die in 1920 de gehele wereld beroerde.
Sacco en Vanzetti waren twee Italiaans-
Amerikaanse arbeiders, die wegens roof
moord werden veroordeeld tot de elektri
sche stoel, maar pas zeven jaar later
werden geëxecuteerd, terwijl de bewijzen
voor hun onschuld steeds sterker gewor
den waren.
Wf 0M
De regisseur John van de Rest.
DE HOOFDROLLEN worden vertolkt
door Henk van Ulsen (Vanzetti) en Wies
Andersen (Sacco). De opnamen zijn in de
Cinetone Studio's in Duivendrecht ge
maakt. Regisseur is John van de Rest,
die het vorig jaar „De twaalf Gezwore
nen" (ook geschreven door de Amerikaan
Reginald Rose) voor de televisie in scène
zette en onlangs het omstreden stuk „Als
er geen Zwarten bestonden" op het
scherm bracht. De „Sacco en Vanzetti-
story" is een indrukwekkend tv-spel dat
in Amerika zeer veel succes heeft gehad.
Belangrijke elementen uit het stuk zijn
de angstwekkende gerechtelijke dwalin
gen die bij het proces werden begaan en
de achtergronden van de tijd waarin dit
in Amerika mogelijk was.
DE HAERLEMSCHE Musijckcamer gaf
zaterdagavond zijn tweede concert van dit
seizoen in de Nieuwe Kerk te Haarlem.
Deze concerten trekken altijd een trouwe
schare die ook dit keer het gebodene met
belangstelling volgde. De belangstelling
was zeker terecht gespendeerd aan een
Concerto Grosso van Pietro Locatélli, een
Italiaanse violist en componist die het
grootste deel van zijn leven te Amsterdam
gewoond heeft. Zijn Concerto in f bleek
een boeiend stuk in de beste tradities (Lo
catélli was leerling van Corelli), met en
kele onverwachtse harmonische kruidig
heden en hier en daar wat contrapuntisch
vlechtwerk.
DE MUSIJCKCAMER, als steeds onder
leiding van André Kaart, leek me vooral
in snellere delen met wat meer rust te
spelen dan soms het geval is. De Leidse
sopraan Leni Stevens-Ridderhof zong met
fraai ontwikkelde stem „Con che Soavita"
van Claudio Monteverdi, uit het zevende
boek met madrigalen, 1619. Misschien dat
een volgend maal een andere opstelling
van de soliste het resultaat nog ten goede
zou kom.en, bijvoorbeeld vóór de preek
stoel, met het gezicht naar de dirigent.
Overigens is de akoestiek in de Nieuwe
Kerk met de typisch oud-Nederlandse
sfeer van het kerkgebouw (door Saenre-
dam vastgelegd op een schilderij dat in
het Frans Halsmuseum hangt) een van de
pluspunten van deze concerten. Het ge
deelte vóór de pauze werd besloten met
het Concert in g voor 2 celli en strijkers
van Antonio Vivaldi, door 2 jonge solis
ten, Henny de Vries en Maarten Kloos,
heel zuiver en muzikaal gespeeld.
MEN HOORDE na de pauze nog het
Divertimento in F van Haydn, met als
tweede deel de bekende Serenade, die de
componist zelf blijkbaar goed beviel want
men vindt haar ook terug in een van zijn
strijkkwartetten. Het stuk combineerde
goed met Benjamin Brittens Simple Sym
phony die al eerder uitgevoerd was op
het vorige programma van de Musijckca
mer maar nu terecht herhaald werd om
dat door de weersomstandigheden toen
maar weinigen het muzikanteske en ori
ginele werkje hadden kunnen beluisteren.