Heden opening Boekenweek
Montserrat Caballé
Boekhandel H. de Vries
Theater-gastenavond in
Haarlem en Maastricht
Het fijne van de boekhandel:
je kan er vrij neuzen!
Neus rustig bij
Ged. Oude Gracht 27
en Jacobljnestraat 3, Haarlem
Bijenkorf-Boekenmarkt
prijs voor dr. D. Hillenius
Westduitse pianist wint
het Gaudeamus-concours
De Britse filmprijzen
NEGEN MUZEN
VRIJDAG 2 5 MAART 196 6
19
Het geschenk en de Boekenweekuitgave
Sugggesties voor de
BOEKENWEEK
A. den Doolaard
DE GODEN GAAN NAAR HUIS
19.50
Hella S. Haasse
EEN NIEUWER TESTAMENT
11.50
Willem Frederik Hermans
NOOIT MEER SLAPEN
ƒ9.50
MADAMA, Margaretha v. Parma
Dr. Jane de longh
24.50
Jerzy Andrzejewski
DAAR KOMT HIJ, SPRINGEND
OVER DE BERGEN
f 12.50
Mr. D. U. Stikker
MEMOIRES
29.50
Theun de Vries
HET ZWAARD, DE ZEE
EN HET VALSE HART
Als geschenk
bij aankoop van minimaal f 7.50
aan Nederlandse boeken
Initiatief Lohr-Bary
Lia Dorana bij Ensemble
De „Miljonairsclub"
een Spaanse Maria Callas
nabeschouwingen
Rome-Canterbury
bladen bleken het er de volgende dag over eens:
Callas".
„Hier stond de nieuwe
Nico Scheepmaker
s sS s st-" s S ï-- - -
- =r 5 g i i - S
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
„Het Onderzoek" op t.v.
VANAVOND WORDT DE BOEKENWEEK geopend met een gala-avond in het
RAI-gebouw in Amsterdam, waar de versieringen dit jaar niet door Metten
Koomstra zijn verzorgd, maar door de 39-jarige ontwerper Pieter Groot uit
Westzaan. De avond wordt geopend door het Nationale Ballet. Voor het Boekenbal
lijn niet alleen dans- en jazz-orkesten geëngageerd, maar ook een „spectaculaire
beatgroep". Het Boekenweekgeschenk krijgt men dit jaar na een boekenaankoop
van minimaal 7,50. Het is Theun de Vries' „Het zwaard, de zee en het valse
hart". De speciale boekenweekuitgave, die men voor 1,50 kan verwerven, is een
essay van de 28-jarige auteur Steven Membrecht „Een waarachtige driehoek". In
Haarlem wordt de Boekenweek, zoals wij gisteren meldden, opgeluisterd door
drie manifestaties: op 29 maart „Lijf aan lijf" met onder meer Bernlef, Vinkenoog,
Verhagen, Schippers en de musici Boudewijn de Groot en Piet Kuiters; op 30
maart een voordracht door Eva Margadant over een leesmethode voor kleine
kinderen; en op 31 maart een voordracht met dia's door drs. H. L. Prenen over
„Het Zegenpralent Kennemerlant".
HET ESSAY „Een waarachtige drie
hoek" van de jonge Steven Membrecht
zou uitsluitend pretentieus zijn, als het
niet overduidelijk sympathieke bedoelin
gen had. Het is een poging de eigentijdse
mens in het hart te raken met hoopgeven
de verwijzingen naar stukken litteratuur,
waarin auteurs op hun wijze worstelen
met de vraag naar levensbestemming en
oorzaken van het veelal ongelukkige be
staan. Het is een opzet die doet denken
aan Colin Wilsons „De Buitenstaander",
eveneens een toen jonge auteur die op zijn
24-ste jaar al een hele bibliotheek had
leeggelezen. Zijn boek was de neerslag
van die leesfurie, een persoonlijk toetsen
van intelligent verwerkte stof. Het betrok,
evenals het essay van Membrecht dat
beoogt, de lezer strijdbaar in het zo men
selijke geding van de tijdsactualiteit.
Membrecht heeft niet zijn persoonlijke
neerslag van het gelezene bijeengebracht
in zijn essay, hij heeft gelezen om iets te
betogen en verwart daarbij dikwijls zijn
persoonlijke gevoelens met algemeen
geldende. Dat werkt verwarrend.
MEMBRECHTS TITEL heeft betrek
king op wat hij de drie basisgevoelens
noemt van de mens, eenzaamheid, schuld
en angst. Hij hervindt ze in werk van on
der meer Steinbeck, Hermans, Mulisch,
Stendhal, Wolkers, Emants, Baldwin, Si-
mone de Beauvoir en illustreert hoe de
auteurs van sociale bewogenheid zijn ge
zwenkt naar psychologische bewogenheid,
samenhangend met het gevoel van isole-
Advertentie
Mr. C. P. Lohr, directeur van de Haar
lemse Schouwburg en zijn collega Wim
Bary van het Maastrichtse Culturele
Centrum hebben samen een idee uitge
werkt voor een jaarlijkse theater-gasten-
avond. In Maastricht zal die op de vijfde
Wereldtheaterdag plaatshebben. In Haar
lem wordt de avond aan het eind van
het huidige theaterseizoen georganiseerd,
In Maastricht zijn onder meer uitgeno
digd de commissaris der koningin van de
provincie Limburg en de gouverneur des
konings van de gelijknamige provincie,
de bisschop van Roermond, 'fractieleiders
van Gedeputeerde Staten en Provinciale
Staten, burgemeesters en wethouders van
Zuidlimburgse gemeenten, besturen van
arbeidersorganisaties, onderwijsinstellin
gen, personeelsverenigingen, jeugdclubs
en toneelverenigingen, redacties van
schoolbladen en toneelcritici. Op die
avond zal, voordat Henk van Ulsen met
„Dagboek van een Gek" onder regie van
Kees van Iersel aan bod komt, de schouw
burgdirecteur eerst de theaterboodschap
van de directeur-generaal van de Unesco,
René Maheu, voorlezen en uitvoerig het
programma van het nieuwe theatersei
zoen bespreken. Na de voorstelling blijven
de theaterbezoekers dan nog gezellig bij
elkaar in de Redoutezalen onder de
schouwburg.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
Steven Membrecht
ment. Het innerlijk zoeken naar normen
creëert de eigen persoonlijkheid door de
afweerhoudingen heen. In het laatste
hoofdstuk „de andere wereld" schetst hij
vluchthavens van de vertwijfelde mens:
jeugd, dood, krankzinnigheid, misdaad,
liefde. Het essay van Membrecht is een
oproep om het leven aan te durven en,
door de wankelende normvastheid van be
grippen als goed en slecht, huwelijk en
overspel, schuld en onschuld héén, een
eigen structuur te ontdekken. Als typisch
Boekenweekgeschenk lijkt het essay wei
nig geslaagd. Het is een creatief per
soonlijk zoeken dat als algemeen gelden
de verworvenheid wordt gepresenteerd
Maar als waar is wat Thomas Mann in
zijn „De dood in Venetië" zei: „De eigen
lijke reden van bijval (voor een kunst
werk) is iets onweegbaars, is sympathie"
en dat is het openingscitaat van het
essay dan kan „Een waarachtige drie
hoek" wel op enige bijval rekenen.
MINDER NADRUKKELIJK op diep
gang mikkend, en beslist een onbekom
merder en onverplichtender leesgenot
schenkend, is „Het zwaard, de zee en het
valse hart", het door Theun de Vries ge
schreven boekenweekgeschenk. Hij noemt
het verhaal een sage. Robert Metz ver
zorgde de omslag en typografie van de
ze paperback op voortreffelijke wijze (160
pagina's). Het verhaal speelt in de vijf
de eeuw, toen koning Vortigem van Brit-
tannië in de strijd tegen de Pikten de
hulp inriep van de Saksen. Men maakt
het gebeuren mee middels de hoofdfiguur,
de jonge Friese boer Liafbarn die met
zijn mede-legeraanvoerders de Pikten ver
slaat.
HOEWEL HET NIET AAN de sage eigen
is typisch existentiële problematiek te ont
hullen heeft Theun de Vries het verhaal zo
verteld dat onder het historisch vertelni-
veau een sterk eigentijdse structuur zich
openbaart: die van een mens die zich
met geweld toelegt op een overwinning,
dan het verkregene wil consolideren en
daarvoor wéér strijd moet voeren om zich
dan tenslotte af te vragen wat de zin
van dat alles was, wat hij nu eigenlijk
verworven heeft met dat leven „dat el
ke mens maar éénmaal geschonken
krijgt".
De Vries heeft zijn verhaal bijzonder
boeiend geschreven. De strijdtafreien mun
ten uit door ten meeslepende levendig
heid. Het groteske moorden, de matelo
ze verwarring van een tijd die niet meer
door de oude bepaald wordt en nog niet
door de nieuwe, de eenling Liafbarn die
er innerlijk afstand toe bewaart, zijn door
de auteur in een heldere samenhang ge
bracht, die de lezer drievoudig bij het
verhaal betrekt: hij wordt geboeid door
het feitelijk gebeuren, hij ervaart dat bin
nen een historisch perspectief en wordt
er actueel bij betrokken door Liafbarns
optiek, die typisch eigentijds is. Een uit
muntend Geschenk.
Ton Neelissen
Advertentie
Lia Dorana, die op het ogenblik bij En
semble de rol van Olga vervult in
Tsjechovs „Drie Zusters", heeft zich voor
het komende seizoen aan dit gezelschap
verbonden.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
De Bijenkorf Boekenmarkt-prijs 1966
is toegekend aan dr. D. Hillenius, weten
schappelijk ambtenaar bij het Zoölogisch
Museum in Amsterdam, voor zijn in 1965
verschenen boek „Oefeningen voor een
Derde Oog" (uitgegeven in de Floret-boe-
kenreeks van de Arbeiderspers).
Het Internationaal Concours voor Ver
tolkers van Muziek van deze Tijd, dat de
stichting Gaudeamus deze week heeft ge
organiseerd, is gewonnen door de West
duitse pianist Harald Boje en de Poolse
pianist Zigmund Krause. De prijzen zijn
elk 3000 gulden groot.
De derde prijs was voor Marta Goz-
decka, een pianiste uit Polen, de vierde
prijs kwam in het bezit van de Engelse
pianist Roger Smalley. De Nederlandse
violist Christiaan Bor veroverde de vijfde
prijs. Voorts werden twee extra premies
ter beschikking gesteld. De Eerste voor
de Duitser Peter Marti, en zijn landge
noot Harald Boje. De tvfeede premie was
voor de Belgische klarinettist Walter
Boeykens.
Julie Christie is de lieveling van de
Britse filmindustrie. Zij werd woensdag
avond gekozen tot de beste Britse actrice
in 1965 voor haar rol in „Darling". Onder
de kandidaten die zij versloeg voor deze
onderscheiding waren Julie Andrews en
Maggie Smith. Alle drie zijn op de nomi
natie geplaatst voor de Oscars dit jaar.
De tegenspeler van Julie Christie in „Dar
ling", Dirk Bogarde, won de onderschei-
ing voor de beste acteur.
James Mason reikte de onderscheidin
gen voor de acteurs uit en de in Frank
rijk geboren Leslie Caron die voor de ac
trices, tijdens een plechtigheid in het
Grosvenor Hotel in Londen. De in Ame
rika geboren Patricia Neal kreeg de prijs
voor de beste buitenlandse actrice voor
haar rol in „Inharm's Way". De beste bui
tenlandse acteur bleek de Amerikaan Lee
Marvin (in „Cat Ballou"). Marvin is voor
dezelfde rol op de nominatie geplaatst
voor een oscar. De prijs voor de meest
belovende nieuwe figuur bij grote film
rollen ging naar Judi Dench voor haar
rol in „Four in the morning".
„The Ipcress File" werd gekozen tot de
beste Engelse film en „My fairLady"
kreeg de prijs voor de beste film uit an
dere bron. De Japanse documentaire „To
kio Olympiade" kreeg de prijs van de
Verenigde Naties. Ook kreeg deze film
de Robert Flaherty prijs voor de beste
documentaire film. De beste korte film
werd „Rig Move", geregisseerd door Don
Higgings.
AMSTERDAM De miljonairsclub van
Kees Manders op het Thorbeckeplein te
Amsterdam is sinds een week gesloten.
Als oorzaak noemt de bedrijfsleider niet
het gebrek aan miljonairs, maar moei
lijkheden met de theater-agent die met
ingang van 1 maart artiesten zou leveren.
„Het programma dat wij kregen aan
geboden was niet van het peil dat men
een verwend publiek kan voorzetten", al
dus werd ons meegedeeld. „De heer Man
ders, die met vakantie was op Mallorca,
heeft deze onderbroken om nu zelf in
Parijs en Brussel contacten te leggen met
variété- en cabaretartiesten van interna
tionale allure". De miljonairsclub zal te
gen het einde van de maand weer wor
den geopend.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
(Van onze correspondent)
IKOR zond het historische moment uit
BARCELONA. Het verwende publiek van het beroemde Metropolitan van ^e ontmoeting tussen paus Paulus en
Opera House in New York heeft onlangs een nieuwe ster ontdekt. Na ee« de aartsbisschop van Canterbury,
opvoering van de „Faust" is een ovatie aan de vertolkster van de rol van I..I?pS tot „os
Gretchen gebracht, zoals in de Metropolitan jarenlang met meet is voor- L, angstvallig in het ejgen Vakje met rust
gekomen. Dit enthousiasme gold de tweeëndertigjarige Spaanse sopraan I heeft gelaten, vergastte de voetballiefheb-
Montserrat Caballé. Alle muziekrecensenten van de grote New Yorkse dag- bers op vijf minuten voetbal van de wed-
IN SPANJE WAS MONTSERRAT CA-
ballé al lang geen onbekende meer. In
Barcelona begon deze dochter van een
chemicus op negenjarige leeftijd haar
zangstudie. Veertien jaar lang zwoegde
zij aan het conservatorium van het be
roemde operatheater „El hiceo". Om
haar studies te betalen werkte zij in haar
vrije uren als naaister. Op 23-jarige leef
tijd, slaagde zij met glans, met een gro
te carrière in het vooruitzicht. In Euro
pa heeft zij reeds een indrukwekkend re
pertoire achter de rug. Zij blonk uit in
niet minder dan zesenveertig belangrijke
rollen, variërend van de Italiaanse klas
sieken tot modernen als Luigi Nono en
Stravinsky. Haar ster begon in Amerika
te rijzen toen zij in Carnegie Hall de
door de American Opera Society uit de
vergetelheid gehaalde concertversie van
Donizetti's „Robert Devreux" zong.
„Ik heb veel succes gehad in de Carne
gie Hall", zegt zij hier zelf van. Rudolf
Bing, de directeur van het Metropolitan,
riep me na het optreden bij zich. Hij
vroeg me of ik „Norma", het grote suc
ces van Maria Callas, wilde vertolken. Ik
ben niet op zijn voorstel ingegaan omdat
ik mezelf pas over een jaar of vijf, zes,
in staat acht deze opera goed te zingen.
Ik wil geen halfwassen interpretatie. Mijn
tijd is er nog niet rijp voor. Bing en de
journalisten waren hier verbaasd over,
Montserrat Caballé in de Rosen-
kavalier".
strijd NederlandWest-Duitsland. We kre
gen alle zes doelpunten te zien. Let wel:
Brandpunt, dus niet N.T.S. of Journaal!
Tevoren had „Brandpunt" zich over onze
hoofden heen met een wijs woord tot de
politici gericht met de aanbeveling, de
mogelijke invloed van bepaalde televisie
programma's wetenschappelijk te benade
ren, omdat het schokeffect in de menings
vorming vaak moeilijk te overzien is.
Het programma van Jules de Corte
heeft op mij geen onuitwisbare indruk ge
maakt. Gelukkig bleek uit een van zijn
liedjes, dat hij het verstandig oordeelt
niet langer dan een half uurtje boos te
zijn over een negatieve kritiek. De moei
lijkheid met De Corte is alleen, dat hij
meestal nog kans ziet in dat half uurtje
erover op te bellen om stoom af te bla
zen. Maar dat zij hem gegund. Als er
ooit sprake is van een zogenaamd „ty
pisch radioprogramma", dan was het hier
wel, want het gegoochel met grammo
foonplaten en ingedubde eigen liedjes is
een typische radio-bezigheid. Bovendien
blijf ik volhouden, dat zijn vroegere lied
jes opmerkelijker, persoonlijker en ge
woon beter waren dan de liedjes die we
gisteren te horen kregen.
En om in mineur te eindigen: de thril
ler leek ook al nergens op. Het spijt
me het te moeten zeggen, maar er werd
door alle dames bijzonder onhandig ge
acteerd, het stuk zelf zat ook slecht in
elkaar. De dialogen waren van een ver
regaande ongeloofwaardigheid, zover, dat
zelfs Anne Marie Heyligers er geen raad
mee wist.
Nederland 1: Hoofdschotel voor van
avond is de musical „De nieuwe wereld",
naar de door Willy van Hemert bewerkte
musical „Summer song", die gabaseerd
is op melodieën van Antonin Dvorak. Het
Montserrat Caballé
dachten dat ik bang was de triomf, die
Callas had behaald met „Norma", niet te
kunnen evenaren. Maar dat is niet de re
den. Ik heb geen angst voor Callas, want
ik weet dat zij niet te evenaren is. Zij
is de grootste zangeres van onze tijd.
Dank zij haar is er meer variatie geko
men in het repertoire en zijn ook econo
misch de voorwaarden aangepast aan
onze prestaties."
Na haar Gretchen riep de New York
Times haar niettemin uit tot de opvolg
ster van Callas. De Spaanse diva is een
eenvoudige, vriendelijke vrouw, die de
door haar behaalde successen niet naar
het hoofd zijn gestegen. Zij lacht veel,
omdat zij goed gehumeurd is, zoals bij
na alle corpulente mensen. Zij zou graag
de rol spelen van Salomé gehuld in zeven I verhaal speelt in Amerika, in de tweede
sluiers, maar zij legt uit dat dat moei- helft van de vorige eeuw, in het plaatsje
lijk kan, vanwege haar omvang en wijst Willow Falls (Illinois). Daar leidt een ko-
daarbij grinnikend op haar middenrif. Lonie van Boheemse immigranten een
Helaas ben ik bijna nooit thuis, bij mijn moeizaam bestaan. Moeizaam vooral door
man in Barcelona." Zij is getrouwd met de speculerende en uitbuitende Ma Flan-
nigan, die alle grond wil hebben voor een
aan te leggen spoorweg. In deze sfeer
komt Dvorak, die men voor een derde
rangs pianist aanziet. De componist ob
serveert echter alles en iedereen, leert er
de folkore en plaatselijke situatie kan
nen. Daar is Ma's zoon Shaun, die zijn
hart verloren heeft aan Karolka, een im
migrantendochter, tegen wie Ma bezwaar
heeft. Verder is er het „probleem"-Milly,
wier geliefde handelsreiziger Joe maar
een paar keer per jaar komt opdagen.
De ervaringen in dit stadje resulteerden
hierin dat Dvorak de symfonie „De nieu
we wereld" componeerde. Willy van He
mert maakte er een televisiebewerking
van die muzikaal werd bewerkt door Har
ry de Groot. Guus Verstraete speelt
Dvorak; Mieke Bos en Marco Bakker
zijn resp. Shaun en Karolka; Thérèse
Steinmetz en Ab Heydens zijn Milly en
Joe. Speciale medewerking werd ver
leend door het Tsjechisch Volksdansthea
ter, het NCRV-televisieballet en musical
koor.
de Spaanse tenor Bernabé Marti, die zij
enkele jaren geleden ontmoette toen zij
samen met hem „Madame Butterfly" in I
Barcelona zong. „Ik ben waarschijnlijk
de enige Chio Chio San die ooit met haar
Pinkerton getrouwd is."
„Kunstplein". De directie van Burgers'
Dierenpark te Arnhem wil op 16 april
starten met een „Kunstplein", naar ana
logie van het wereldberoemde Place du
Tertre in Parijs, waar kunstenaars en
publiek elkaar treffen. Kunstenaars op
velerlei terrein kunnen in de zomer op
het Plein werken om, zoals de directie
zegt, de bezoekers te interesseren in de
kunst. Verkoop van werken is toege
staan. De directie wil „kitsch" weren.
Voorlopig heeft het experiment alleen
op zaterdag plaats; wanneer het goed
uitvalt kan het aantal dagen per week
worden uitgebreid.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord: meditatie. 7.15 Oude clavecimbel-
muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Geestelij
ke liederen (opn.). 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.10 Djinn, gevarieerd program
ma. (8.30-8.32 Nieuws 8.32 KNAC/ANWB-
wegeninformatia. 9.35 Waterstanden).
12.00 Angelus. 12.03 Country and Western
Express, (stereo). 12.24 Marktberichten.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte gram
mof oonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlich
ting: Geven en nemen. De familie Van
Buuren praat vandaag over vakantiesprei
ding. 12.55 Lichte grammofoonmuziek.
13.15 Carionca: radio voor tieners. 14.10
Musicerende dilettanten: koorzang. 14.30
Voor de kinderen. 14.40 Lichte grammo
foonmuziek. 15.00 Amusementsmuziek uit
Parijs (opn.). 15.30 Visages de la chan
son: een Frans-Nederlands programma.
16.00 Muzikale Tombola: lichte muziek
programma. (Om 17.10-17.25 Voor de twin
tigers. Om 18.20-18.30 Sportperiscoop).
18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Nieuwe klassieke
grammofoonplaten. 20.10 Paulus, een dra
matische monoloog. 20.45 Stereo: Moder
ne gewijde muziek (gr.). 22.10 Roulette:
een spelletje met grammofoonplaten. 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Over
weging. 22.55 Klassieke en moderne or
kestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
grammofoonmuziek. (7.30-7.35 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.10
Lichte orkestmuziek (gr.). 8.20 Wegwijs;
tips voor trips en vakanties. 8.30 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Pianorecital:
klassieke muziek (gr.). 9.10 Klassieke or
kestwerken (gr.). VPRO: 9.40 Oostenbu-
renplicht (II), gesprek. 9.55 Een bewuste
schoolkeuze (2), lezing, VARA: 10.00 Z.O.
135, gevarieerd programma. (Om 11.00
Nieuws). 12.15 Oosteuropese kroniek: fei
ten en achtergronden uit de communisti
sche wereld. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws.
13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15
Melodieën-Express (Stereo)licht geva
rieerd muziekprogramma. 13.40 Uitlaat,
programma voor twintigers. 14.15 Jazz
muziek. 14.55 Tussen stilstand en bewe
ging, lezing. 15.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 15.20 Le Nozze di Figaro (Figaro's
bruiloft), opera (3e en 4 e akte). (16.00-
16.02 Nieuws). 16.40 Onbewoond: inter
view en grammofoonmuziek. 17.20 Lichte
grammofoonmuziek. 17.30 Radioweekjour-
naal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Tijd voor teenagers (gr.). 19.20 Boekbe
spreking. 19.40 Licht orgelspel. 20.00 Nws.
20.05 En nu... Antwerpen!: gevarieerd
programma. 21.00 Weekend in Tamesby,
hoorspel. 21.50 Stereo: Metropole-orkest
en solisten: amusementsmuziek. 2230 Nws
22.40 Te waar om mooi te zijn, cabaret
programma. 23.10 Even naplaten: licht
platenprogramma en praatje. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III. (240 m. en FM-kanalen)
NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM
MA 9.00-11.00 Voorbereid door
AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door
NCRV.
NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solisten
en orkestenparade (opn.). 10.00 Nieuws.
10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02
Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek
van Het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nws,
eventueel aktualiteiten. 12.02 Licht mu
ziekprogramma (gr.). 13.00 Nieuws. 13.02
Platenshow voor de tieners. 14.00 Nieuws.
14.02 Hoogtepunten uit operettes, musicals
en films. 15.00 Nieuws. 15.02 Toonkunst
voor allen: werken van de grote mees
ters in de muziek. 15.30 Gevarieerd mu
ziekprogramma. (Om 16.00 Nieuws).
17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow...: re
portages, uitslagen, commentaren en lich
te grammofoonmuziek.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.30 Film
kroniek. 12.40 Wetrbericht, mededelingen,
programma-overzicht en SOS-berichten.
12.45 Lichte orkestmuziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe
richt en beursberichten. 13.20 Lichte or
kestmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Geva
rieerd programma. 15.00 Nieuws. 15.03 Ge
varieerde muziek. 17.00 Klassieke muziek.
17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.30 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Kleinkunstprogramma. 18.45 Sport,
weerbericht en kroniek. 19.40 Gevarieerde
muziek. 20.00 Gevarieerd muzikaal pro
gramma. 21.00 Lichte orkestmuziek. 21.30
De keuze van Walter. 22.00 Nieuws en be
richten. 22.15 Kaf en koren. 23.00 Colla
ge. 23.30 De nachtvlinders. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Journaal. 19.01 Klaas Vaak.
NCRV: 19.05 T.M., magazine voor tie
ners. 19.35 Beverly Hillbillies, TV-feuille- I
ton. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.201
De Nieuwe Wereld, musical. 22.10 Atten
tie. 22.35 Op weg naar Pasen. NTS: 22.45-
22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De I
diamanten van Palinos, filmfeuilleton
(deel II). VARA: 20.30 Achter het nieuws.
NTS: 20.55 Duke Ellington. VARA: 21.50
Liedjesprogramma. NTS: 22.15-22.201
Journaal.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
NTS: 11.00 Teleac: Pech onderweg een
cursus voor automobilisten, (herhaling
les 10). 11.30-12.00 Teleac: De Attische
Tragedie, (herhaling les 2). AVRO: 16.00
Sportpanorama: Roeien: Oxford-Cam-
brdge. 16.45 Fototriptiek. 17.00-17.35 Voor
de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort.
19.01 Klaas Vaak. AVRO: 19.05 The Thun-
derbirds, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 Tienerthea
ter. 20.45 Wie van de drie, intelligentie-
spel. 21.20 Alleen voor U, gevarieerd pro
gramma. 22.10 Ik pas, quiz. NTS: 22.40
22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Finale van: Letters en noten, de wed
strijd voor amateurschrijvers. 20.55 Jazz
625. NTS: 21.20 Hong Kong, TV-feuilleton
(aflevering 13). KRO: 22.10 Epiloog. NTS
22.15-22.20 Journaal.
Scène uit de musical „De nieuwe
wereld": Mieke Bos speelt de rol
van de arme immigrante Karolka
en Marco Bakker de rol van Shaun,
de zoon van de rijke bazin.
Advertentie
Een platenbon is altijd raak
Nederland 2: Hoofdschotel op het twee
de net is een programma van de Engelse
televisie over de jazz-musicus Duke El
lington. Dit duurt bijna een uur en wordt
gevolgd door een muzikaal programma
rond Cornells Vreeswijk. Deze vroegere
IJmuidenaar heeft in Zweden een carriè
re opgebouwd. Vroeger op de avond is er
nog de serie „De diamanten van Palinos",
waarin de journalist Jerome Pons een
[stapje dichterbij de oplossing van de mis
daad komt.
De VARA zal over enige tijd een tv-
reportage van het toneelstuk „Het On
derzoek" van Peter Weiss op het scherm
brengen. „Het Onderzoek" is gebaseerd
op gegevens van de Auschwitz-processen.
De produktie wordt in samenwerking met
de Belgische televisie gemaakt. De opna
men hebben plaats in de Vlaamse
I schouwburg in Brussel.
Bij de tv-reportage van „Het Onder-
zoek" zal men uitgaan van de voorstel-
ling die de Nederlandse Comedie hiervan
heeft gegeven. De televisie-regie is in
handen van Theun Lammertse.