Bob Rooyens:
je altijd één
slag voor zijn
MARCO
BAKKER:
liederen
ïuitde
opera
musical
show
ZATERDAG 2 APRIL 1966
Erbij
21
RADIO - TELEVISIE
MARY POS
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
BOB ROOIJENS, de man van wie „hoofd
stuk VI" als officieel en representatief
Nederlands amusementsprogramma naar
Montreux wordt gezonden, heeft na het vertonen In de TV moet
van zijn produkt een boos telefoontje gehad. Hij
werd door een meneer benaderd, die zei een actie
te willen voeren tegen een dergelijk verderfelijk
programma. Commentaar van Bob Rooijens: „Dat
moet die man dan maar doen. Het bezorgt je in
ieder geval een hoop publiciteit".
Shaffy Chantant
op de
langspeelplaat
Henny Schoute
Show-programma
SHOV^il
VAN 18 TOT 22 MEI wordt in Can
nes het jaarlijkse, internationale con
cours gehouden, waarop in het verle
den uitgezonden rechtstreekse televi
sie-reportages worden vertoond. D®
NTS zendt hiervoor in de belangrijk
ste gedeelten van de reportage van het
huwelijk van prinses Beatrix en prins
Claus. De te vertonen reportage zal
niet langer dan een uur toegestane
tijd duren.
ENIGE TIJD geleden zegde de
Franse chansonnière Mireille Mathieu
toe voor de VARA-televisie een opna-
te maken. Door afspraken elders kon
zij deze toezegging niet nakomen. Mi
reille Mathieu zou nu na haar Ameri
kaanse tournee, op 6 april een televi
sie-opname voor de VARA maken. Het
zangeresje stelde toen als voorwaarde
dat zij haar televisie-optreden slechts
wilde realiseren door het play-back zin
gen bij eigen grammofoonplaten. De
VARA-televisie heeft deze voorwaarde
niet willen accepteren. Het optreden
van Mireille gaat niet door.
DE TONEELSCHRIJVER en dich
ter Samuel Beckett, die door zijn to
neelspel „Wachten op Godot" wereld
beroemdheid kreeg en die sindsdien
met veel succes andere stukken schreef
heeft een speciaal televisiespel ge
schreven. Voor de BBC werd „Eh Joe"
zoals het stuk heet, geregisseerd en ge
speeld door de Engelse choreograaf-re-
gisseur Deryk Mendel. Er komt nl,
maar één rol in voor. Beckett zelf ver
zorgde de eindregie. De Duitse televi
sie heeft het plan „Eh Joe" uit te zen
den op 13 april, de dag dat Beckett
zestig jaar wordt.
ER KOMT in Nederland een Dave
Berry-zangwedstrijd. De „Nederlandse
Dave" zal in Zwolle worden gekozen.
Juist daar, omdat Dave Berry daar
eens zo'n geweldige ontvangst is be
reid. De wedstrijden worden wekelijks
gehouden en de finale staat voor be
gin mei op het programma. Dave Ber
ry heeft beloofd zelf de hoofdprijs t®
zullen uitreiken.
EEN VAN de nieuwste sterretjes
aan het showbusiness-firmament is een
vijftienjarig meiske uit Winschoten.
Janneke Peper heet ze en ze heeft tij
dens een auditie in Hilversum indruk
gemaakt op de mensen van radio en
televisie. Ook Knokke-ploeg formateur
Lou van Rees heeft veel belangstelling
voor de jonge zangeres. Janneke heeft
inmiddels haar Nederlandse televisie
debuut gemaakt in de show van Gert
Timmerman. Overigens heeft ze in
Duitsland al naam gemaakt door enkel®
malen op te treden met het orkest van
Werner Müller. Ze heeft een Duitse plaat
gemaakt ook, nl. Rosarote Liebesbrie-
fe. In Berlijn heeft de producer van
deze plaat een weddenschap afgesloten
met Paul Anka. Hij wedt om duizend
flessen champagne, dat de plaat een
oplaag van een miljoen exemplaren zal
bereiken en dus met goud beloond zal
worden.
DE VARA-PRIJSVRAAG „Zon
dagsschilders" heeft tot een zeer groot
aantal inzendingen geleid. Ruim 1200
mensen hebben hun werk door middel
van foto's ingezonden. Aangezien per
inzender ongeveer 5 tot 6 foto's werden
gestuurd, kreeg de jury ruim 6000 fo
to's van werkstukken te selecteren. Er
zal naar worden gestreefd de uitslag
van deze prijsvraag, met een vijftal
prijzen ter waarde van totaal 2.500
bekend te maken in het programma
„Uit Bellevue", dat op maandagavond
18 april via Nederland 2 wordt uitge
zonden.
Ten slotte kan nog worden meege
deeld, dat er besprekingen gaande zijn
met het Haags Gemeentemuseum om
daar de tentoonstelling van de be
kroonde werkstukken, waarschijnlijk
de tweede helft van augustus, te hou
den.
Vervolg van pagina 19.
getrouwde vrouwen waar ik, als z®
moeder zijn, tégen ben, omdat de kin
deren en ik ben zelf dol op kinde
ren er de dupe van worden. Tenzij
het beslist noodzakelijk is".
Zij was zelf één van de pionierster®
een geëmancipeerde vrouw over
wie men sprak. Een vrouw die bekri
tiseerd werd op basis van bewondering.
Mary Pos is altijd haar gang gegaan.
Zij heeft de erkenning gekregen. D®
zalen zijn nog steeds vol met geïnte
resseerde mensen, die graag naar haar
verhalen, vól humor, luisteren. En zij
zegt: „Ik ben een Zaanse. Die staat
met beide voeten op de grond. Van
daag is het succes, dat kan morgen af
gelopen zijn". Zou ze daar nog echt
in geloven? Na die lange, intensieve
loopbaan? Ze is nog té vitaal. Z®
houdt nog té veel van haar werk. Haar
levenswerk.
MAAR NU ZE GETROUWD IS wil
ze ook graag huisvrouw zijn. En naar
ze hoopt een goede! Ze is dol op ko
ken. „Van elke maaltijd maken w®
iets feestelijks. Dat heb ik van mijn
moeder!" Er moet ook veel gezellig
heid in huis zijn (Ze is een énige gast
vrouw, H.S.). Enaltijd bloemen.
„We hebben nu juist vier maanden
zuidelijk Afrika achter de rug, maar
ook nu was de thuiskomst weer het
hoogtepunt van deze machtige reis!"
script aangeboden voor een muzikaal
show-programma'tje van een half uur.
Dick van Bommel wilde het hebben.
Waarschijnlijk komt het in mei op het
scherm, ik hoop met Willy van He-
mert als regisseur. Mijn vrouw (Anita
Radier) krijgt er een dansrol in. En ik
ga een plaat maken, maar daar kan
ik nog niks over vertellen".
Wat gaat veelzijdige Marco Bakker
het komend seizoen doen? „Dat is nu
de grote vraag. Misschien zal ik ge
dwongen worden een keuze te doen en
dat zal me niet gemakkelijk vallen".
„Hoofdstuk VI"
naar Montreux
IK BEN NOOIT bij Shaffy Chan
tant geweest. Dat is deels te wijten
aan het feit dat ik niet enthousiast
wegloop met cabaret. En deels aan het
feit dat, sprekende over het „een
avondje Shaffy" je te horen krijgt:
Daar is 't altijd vól. Maar nu is dan
de langspeelplaat „Shaffy Chantant"
uit. Ik moet toegeven: het is een ver
rukking ernaar te luisteren. De me
dewerkenden: Liesbeth List, hoesje
Hamel, Ramses Shaffy, pianist Polo de
Haas en gast Joop Admiraal weten
een wel heel bijzondere sfeer te.
scheppen! Dat pleit voor hun kunnen
want meestal gaat de sfeer op de
plaat voor een groot deel verloren.
Het gemis van een avond bij S.C.
wordt weldadig gecompenseerd door
deze produktie.
Men krijgt een hoog-artistiek aller
lei in de vorm van zang, solo-spel,
voordracht. Ernst naast geestigheid en
scherts. Het klassieke naast het mo
derne. Geopend wordt met de door
Shaffy gecomponeerde, fraaie Shaffy
Cantate, daarna het bekende „In ok
tober", ditmaal door Liesbeth List sa
men met Shaffy gezongen, het ironi
sche „hard-boiled" verhaaltje over de
gederailleerde kindertjes „Peter,
Mary, Jack and I", en zelfs de So
nate in E van Scarlatti wordt gespeeld
en een subtiel gedicht van Hans Lo-
deizen voorgedragen. Nog meerJa,
naast romantische liedjes ook bewerk
te Oudhollandse liedjes. Voortreffelijk
cabaret! (Philips PL 12.704).
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiini
„IK VOND het erg jamer dat ik
nee moest zeggen op die aanbie
ding. Maar ik vraag mjj af of ik
wel de geschikte persoon zou zyn
geweest voor die rol", vertelt Mar
co Bakker. Het is de rol van Fred
dy Ahlbeck in de musical „Heerlijk
duurt het langst". Ahlbeck moet in
mei naar Hollywood en de musical
gaat in ieder geval en zonder on
derbreking door tot eind december.
Het is eervol als 28-jarige zo'n aan
bieding te krijgen. Maar bas-bari
ton Jacob Marinus Bakker uit Den
Haag, die zijn voornamen tot Mar
co samentrok, op de lagere school
bekend stond als een knap tweede-
stemzinger, op de mulo als gitaar
speler en op de kweekschool als
bandleader, laat zich het hoofd niet
op hol brengen. Hij gaat zijn eigen
weg, nog steeds vierbaans: lie
deren, opera, musical, show.
„Of je het in dit land kunt volhouden
zonder in één hokje te worden geduwd,
vraag ik mij af. De keus zal moeilijk
zijn. Ik ben gek op musical. Toen ik
op het Amsterdamse conservatorium
zat had ik behoefte ook iets in de prak
tijk te doen mijn studiebeurs was
niet al te ruim en ik kreeg een kans
als korist in My Fair Lady. Twee en
Twee bekende Jordaan-arties-
ten, tante Leen en Johnny Jor-
daan, zullen vandaag een muzi
kale bijdrage leveren aan de
feestvreugde rond het zestig
jarig bestaan van het N.V.V.
Het jubileum wordt onder an
dere met een amusementspro
gramma in het Amsterdamse
RAI-gebouw gevierd. De VARA
maakt er een reportage van die
vanavond via Nederland 2 wordt
uitgezonden. Het programma
vermeldt nog meer medewer
kenden als Conny van den
Bosch, Jules de Corte, Milly
Scott, Willy Caron, Thérèse
Steinmetz, Boudewijn de Groot
en vele anderen.
een half jaar lang heb ik meegedaan.
De laatste zes maanden in de rol van
Jamy. Je leert verschrikkelijk veel
van zoiets, gewoon door je ogen open
te houden. Sonneveld, Kaart en ande
ren in de praktijk bezig te zien, is een
unieke kans."
Maar drie jaar operaklas op het con
servatorium heeft evenzeer een stem
pel op hem nagelaten. Als liederen-
zanger trad Marco Bakker op met wer
ken van klassieken maar ook (en mis
schien liever) met modernen als Ton
de Leeuw en Joep Straesser. De di
rigent Bruno Maderna vroeg hem een
werk van Stravinsky (Abraham en
Isaac, 1963) als eerste in Nederland
te zingen. Een aanbod dat Marco ook
heeft moeten afslaan wegens andere
verplichtingen. Als operazanger ver
tolkte hij de rol van de student in „De
Droom" van Ton de Leeuw, vorig jaar
op het Holland Festival. Als musical
ster hebben de tv-kijkers hem 25 maart
j.l. nog kunnen zien als Shaun in „De
nieuwe wereld". In programma's als
Acht Plus, Ik houd van Hollands en
talloze radio-uitzendingen staat zijn
naam geregeld op de lijst van mede
werkenden. „Misschien komt er een
ogenblik dat ik zal moeten kiezen",
peinst hij.
„Ik ben gaan voorzingen bij STUDIO
van de Nederlandse Opera Stichting,
eigenlijk meer om hun mening te horen
dan om een rol te krijgen. Maar ze
wilden me toch voor Sarastro in Die
Zauberflöte. Ik heb nu een contract
voor vier maanden. Behalve de Zau
berflöte doen we ook twee Menotti's:
De telefoon en Het Medium. In de
laatste krijg ik de rol van Mr. Gobi-
neau. Ik geloof dat die mij iets beter
zal liggen dan Sarastro.
Maar ook heb ik aan de NCRV een
„HOOFDSTUK VI" is eind 1965 ge
maakt. Bob Rooijens zegt erover: „Het
is heel anders aangekomen dan ik ver
wacht had. De mensen bekijken dit
programma nu met andere ogen, om
dat deze inzending naar Montreux
gaat." Zelf is hij nooit in Montreux ge
weest, al kent hij wel het peil van de
inzendingen die daar komen. Dit jaar
is de concurrentie wel erg zwaar. Er
komen o.a. programma's rond Barbra
Streisand en The Beatles. Een zinnige
opmerking over de kansen van Neder
land kan hij dan ook niet maken. Wel
dit: „Ons produkt heeft zelfs in inter
nationaal verband een ongewone con
ceptie. Qua inhoud hebben we wel wat
in huis, alhoewel we geen top-talent ten
tonele hebben gevoerd. Maar in ieder
geval hebben we geprobeerd een
authentieke televisievorm te creëren.
Zoiets heeft echter tijd nodig om ge
accepteerd te worden bij het grote pu
bliek. Uit deze ontwikkeling vloeien an
dere vormen voort. Alle afleveringen
van „Hoofdstuk" zijn eigenlijk een
bron van verdere evolutie. Mijn pro
gramma „Zodiac" is bij voorbeeld zo'n
ontwikkeling vanuit die Hoofdstuk-bron.
De meeste televisie-amusementspro
gramma's staan te dicht bij theater,
zelfs in decor- en lichtbehandeling. Dit
is bij de diverse „Hoofdstukken" be
paald niet het geval. Ik vind het be
langrijk dat er na twaalf jaar televisie
eindelijk een vormvernieuwing komt."
BOB ROOIJENS (26), sinds vier
jaar verbonden aan de AVRO, vindt
televisie een plezierig medium. „Je
kunt nog steeds alle kanten uit. Tele
visie valt nog volop te ontwikkelen. Het
is mogelijk om nog meer expressie
kracht te krijgen. Dat zo'n ontwikke
ling niet ogenblikkelijk met „Hosan-
nah" wordt begroet is te begrijpen.
Bob Rooijens staat open voor alle he
dendaagse invloeden van buiten af. Hij
bezoekt regelmatig tentoonstellingen,
want zo zegt hij: „Je hebt steeds al
lerlei injecties nodig die je inspireren.
Per slot van rekening moet je bijblij
ven, anders mis je de aansluiting."
Ook wat er op het gebied van televi
sie-amusement in het buitenland ge
maakt wordt, volgt hij met grote in
teresse. Van Averty, de man die, zo
bleek vorig jaar, in internationale tele
visiekringen zo'n grote navolging kreeg
is hij een groot bewonderaar: „Ik be
wonder zijn grafisch gebruik van de te
levisie."
IN NEDERLAND krijgt Bob
Rooijens hier en daar voorzichtig eni
ge navolging. Hij is daar zelf niet rou
wig over, integendeel. „Ik vind het
bevredigend om te zien hoe anderen
mijn idee gebruiken. Dat dwingt mij
zelf een pas voor te blijven. Je moet
nooit benauwd zijn voor een dergelijk
copiëren. Ik hoop dat het mij lukt om
steeds weer rets anders te bedenken.
Het is wat dit betreft als met goede
koks. Die zijn ook niet gierig met het
weggeven van hun eigen recepten als
de nood aan de man komt bedenken
ze wel weer iets nieuws."