Reisschetsen van Van Looy en andere Haarlemmers BOLS Het Nationale Ballet met een staalkaart van zijn kunnen 1 Fa. B. ENGELENBERG Het weekeinde VANAVOND „Hoe oud moet Z.O. GENE VER zijn? Een paar eeuwen!" Scheuren in Muiderslot It i?! - C. S. Forester overleden li MAANDAG 4 APRIL 1966 6 Algeheel verbod voor de film „La Religieuse" ian m Russel Grouse overleden Shireen Strooker bij De Nieuwe Komedie te: sf Hedenavond in Haarlemse Schouwburg De radio geeft dinsdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma OFFICIeLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN „KRAUTZBERGER" VERFSPUITEN David Koning nabeschouwingen Nico Scheepmaker IN HET HUIS VAN LOOY is tot 11 •pril een tentoonstelling te zien van reis schetsen van Haarlemse kunstenaars van Jacobus van Looy tot heden. Het bestuur van de Stichting „Het Huis van Looy" is verplicht periodiek exposities van Van Looy's werk te maken en vond nu deze vorm, waarvan we hopen dat hij wat meer publiek trekt dan anders wel het geval was. Ik geloof ook dat de reeds meer vertoonde reisschetsen van Van Looy in deze tijd nog het beste aanslaan bij een publiek, dat Van Looy's tijd niet kende en daarvoor weinig aandacht kan opbrengen. Reisschetsen als deze houden het altijd wel uit door een zekere arge loosheid tegenover de eeuwige natuur en het eeuwige menselijk beweeg langs straten, op markten en in theaterzalen. Schetsend in de vreemde is de kunste naar meestal minder belast door schilder- of tekenkunstige ideeën en staat hij wat losser van zijn maatschappij, waardoor hij zich minder tijdgebonden zal voordoen en gemakkelijker ook later komende kunstbeschouwers kan aanspreken. Kees Okx bijvoorbeeld zal voor velen een moeilijke schilder en graficus zijn. Zijn hier vertoonde werk maakt een gemakke lijker ontmoeting mogelijk door het land schappelijke karakter van de vormen. Frans Funke dankt zijn toenemende kwaliteit aan zijn reizen tijdens welke hij in vreemde landschappen een respons vond op zijn voelen. De reisschets kan nieuwe mogelijkheden voor de kunste- nieuwe mogelijkheden voor de kun stenaar oproepen. Dat was ook wel Advertentie zegt de oude Lucas Bols Genever stoken is niet zo gemak kelijk. Een paar eeuwen ervaring helpen die echt gezellige drank vol, rond en zacht te maken. Milde moutwijn, uit gouden granen ge stookt, zorgt voor de moutzachte basis. De wereldbekende stenen kruik, met z'n gezelligheid uitstra lende karakter, helpt u deze Z.O. Genever goed gekoeld te serveren. Eiken dag een glaasje, zeg ik in mijn Z.O. spelling. Dat betekent: elke week een kruikje. Minister contra filmkeuring De Franse minister van voorlichting, Bourges, heeft de film „La Religieuse", naar het gelijknamige boek van Diderot, sowel voor het binnen- als buitenland ver boden hoewel de commissie voor de film keuring, waarin sociologen, geestelijken, pedagogen en alle ministeries zijn verte genwoordigd, deze film tot twee keer toe heeft aanbevolen voor vertoning. Onafhankelijk van de keurings-commis- »ie hebben evenwel tal van katholieke organisaties die de film nog niet hebben kunnen zien, een tegendruk op de mi nister uitgeoefend, waarvoor hij kaarblij- kelijk tenslotte door de knieën is gegaan. Volgens het ministeriële verbod zouden in en buiten Frankrijk bioscoopgangers door deze film, waarin Anne Karina de hoofdrol speelt, in hun religieuze gevoe lens kunnen worden gekwetst. De produceur van „La Religieuse", die ook de meeste films van Godard op zijn naam mocht schrijven, heeft verklaard dat zijn regisseur de roman van Diderot in de geest heeft gerespecteerd, zodat nu ook het boek, dat op de programma's van alle middelbare scholen staat, maar beter aan de circulatie zou kunnen wor den onttrokken. Bovendien is de bewer king, die voor de film heeft gediend, vo rig seizoen ook als toneelstuk in Parijs opgevoerd zonder dat iemand aan die op voering enige aanstoot heeft genomen. De beslissing van de minister wordt dan ook vrijwel in de hele Franse pers aange vochten. eens het geval met Ploos van Amstel, wiens nog niet zo lang geleden bij Arti geëxposeerde tekeningen uit Grie kenland ik reeds noemde. Zijn ont moetingen bleken goed te passen bij de aard van zijn bijzondere tekenen. Van Poppe Damave schreef ik al eens, dat hij in de vreemde steeds gevoelig is voor een sfeer, die te vergelijken valt met die van hier. Door zijn soms feilloze weerga ve van het licht afwijkende daarin weet hij ons echter toch altijd in het an dere land te plaatsen. Dit zou ook Wim Steyn kunnen gelden; een verdere door werking van zijn indrukken in de vreem de bleek nieuwe facetten aan zijn schil deren toe te voegen (wat overigens in de ze expositie van reisschetsen niet zo dui delijk tot uiting kon komen). Boot heeft weinig gereisd. Het weinige hier van hem vertoonde biedt ons niet veel nieuwe perspectieven. Van Bogt- mans reisschetsen kan niet veel anders gezegd worden dat zij voor hem een ple zierige tijdspassering geweest moeten zijn. Misschien geldt dat ook het werk van mevr. J. W. Verdenius, van wie ik geen ander werk ken dan het aardige, dat hier vertoond wordt. In hoeverre hij zijn rei zen wist te besteden is moeilijk te zien uit de vertegenwoordiging van Dirk Har- ting. L. H. H. Schutte, die medeverant woordelijk is voor deze expositie, waar gezien het vertoonde best nog enkele an dere Kennemer kunstenaars aan deel hadden kunnen nemen, zou zijn reisschet sen gemaakt kunnen hebben als voor studies voor zijn veel uitvoeriger, knappe schilderijen, die wij lange tijd niet zagen. Schets uit Griekenland van J. Ploos van Amstel. (Van onze correspondent) MUIDEN Met zorg heeft de slot voogd van het Muiderslot, Ton Koot, in de afgelopen weken geconstateerd dat op verscheidene plaatsen in het slot vrij grote scheuren in de gepleisterde muren en zolderingen zijn ontstaan. Enkele dagen geleden deed zich op de binnenplaats een verzakking voor. Een der gasten bij de uitreiking voor de Prijs van de Literaire Kritiek zakte ineens vlak bij de trap naar de Ridderzaal in een on der de stenen ontstane holte weg. Een directe oorzaak voor het ontstaan van de scheuren en de verzakking ziet de slot voogd niet. Wel is op ongeveer 1 kilo meter afstand van het slot in het IJssel- meer een grote zandzuiger al twee jaar bezig zand weg te zuigen van het oude Muiderzand, een brede zandrug voor Mui den, dat bestemd is voor de ophoging van terreinen voor de nieuwbouw in Amster dam-Noord. Russel Crouse, schrijver van tal van shows, is zondag in de ouderdom van 73 jaar in het St. Lucas ziekenhuis te New York overleden. In 1946 won Crouse de Pulitzerprijs voor „State of the Union". Zijn beroemdste werk schreef hij met Howard Lindsay in 1939 „Life with Fa ther". Crouse heeft zijn grootste successen in samenwerking met Lindsay behaald. De laatste Broadway-show, waarvoor Crouse de teksten schreef, was „The Sound of Music", die in 1959 een geweldige furore maakte. Andere successen in Crouse's carrière, die in 1931 begon, waren de ver halen voor „Call me Madam", „Any thing Goes", „Hold your Horse" en „Red hot and blue". De actrice Shireen Strooker, thans ver bonden aan het Nederlands Kamertoneel te Antwerpen, zal het volgende toneelsei zoen geëngageerd zijn bij De Nieuwe Ko medie/Toneelgroep Arena. VERWEY'S REISSCHETSEN verschil len niet van zijn thuis en in naaste om geving gemaakte werk. Het vreemde land doet hem niet anders zijn dan hij is. En dat is tot op zekere hoogte argeloos. Zijn tekenen staat soms dicht bij dat van Van Looy. Boots aquarel uit Brugge kan men bijna voor een Verwey aanzien. Verwey is alleen sterker. Dat men zich beperkte tot Haarlemse schilders is mij wel sym pathiek omdat Van Looy, Boot en Ver wey exponenten zijn van wat ik wel eens Haarlemse School pleeg te noemen. Met dien verstande dat zij genoegzaam ook om zichzelf gelden en in een grotere exposi tie van reisschetsen van Nederlanders zouden Van Looy en Verwey zondermeer uitblinken. Om hem later eens te eren behoeven we echter Verwey's reisschet sen niet apart te nemen zoals nu, mis schien voorlopig, bij Van Looy. Bob Buys Tekening van Wim Steijn. f: v 'u.v AAN DE VOORAVOND van het vertrek naar Zuid-Amerika en Mexico als ik goed ben ingelicht zijn er in het reusachtige Teatro Colon in Buenos Aires reeds twintigduizend plaatsbewijzen verkocht geeft Het Nationale Ballet hedenavond in de Haarlemse Schouwburg voor de Heem- steedse Kunstkring een voorstelling met een uiterst veelzijdig programma. De vorige week heeft het Nederlands Danstheater, dat in Duitsland een goede reputatie begint te krijgen, een nogal succesrijk bezoek aan Berlijn gebracht. En dan te bedenken, dat de danskunst in het culturele leven hier voor de tweede wereldoorlog nauwelijks meetelde en dat er van enige aansluiting bij de Europese traditie vrijwel geen sprake was HET PROGRAMMA van hedenavond laat een aantal in onze tijd gangbare stij len zien. De beheersing daarvan, zoals men die ook van een groot orkest ver wacht, is de bekroning van het levens werk van directrice Sonia Gaskell, die zich twintig jaar geleden dit onmogelijk lijkende doel uitdrukkelijk heeft gesteld. Voortbouwend op de ingehaalde traditie kan de Nederlandse danser van nu zich volledig in dienst plaatsen van alle denk bare stromingen. Ook het waardevol ge- blevene uit het verleden kan hij vertol ken. Zo wordt er dit keer een uitvoering gegeven op romantische muziek en met jazzbegeleiding, van barokke bewegings techniek (met grote lijnen en gedetail leerde versieringen) alsook van gereani meerde pantomime. ALLE TOT VERTONING te brengen balletten zijn in de kolommen van dit blad reeds besproken, sommige zelfs meer dan eens. Vandaar dat wij thans met twee korte kanttekeningen kunnen volstaan. Balanchine's meesterwerk „Concerto barocco" op het dubbelconcert van Bach wordt gepresenteerd in een ver nieuwde instudering door John Taras in overeenstemming met de verbeterde Voorkeur van de choreograaf. „De Stier" moet men mede beschouwen als een weerlegging van de vroeger zo vaak ge uite beschuldiging, dat mevrouw Gaskell geen belangstelling voor de aankleding van haar voorstellingen zou hebben. Zij is altijd en terecht uitgegaan van het principe: eerst de fundamenten, dan het huis en pas daarna kan men praten over de keuze van het behang Op de onlangs in Amsterdam plaats ge had hebbende huldigingsavond werden HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24. KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws. 7.45 KNAC-ANWB wegeninfor matie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Lichtbaken le zing (herhaling van zaterdag jl.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon muziek. 11.50 Volaanvooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo: Licht ensem ble. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Voor de plat telandsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen grenzen (opn.). 14.45 Zie, ik maak alles nieuw, godsdienstig programma. 15.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: pro gramma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Voor de kinderen. 17.50 Overheidsvoorlichting: Culturele ont moetingen in Suriname en de Nederland se Antillen. Vraaggesprek van Rudy Be dacht met mevrouw dr. M. A. P. Mei- link-Roelofsz. 18.00 Internationale volks liederen. 18.20 Uitzending van de Chris telijke Historische Unie: Politiek kom- mentaar, door mr. H. K. J. Beernink, voorzitter van de C.H.U.-Tweede Kamer Fraktie. 18.30 Licht orkest en zangsolis ten. 18.50 En nu mijn geval: vragenbe- antwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Metropole orkest en zangso liste. 20.00 Cello en piano: moderne mu ziek. 20.30 Studiodienst: Van hart tot hart. 21.00 Gewijde muziek (gr.).21.55 Gregoriaanse zangen met commentaar. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw, gods dienstig programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Metropole-or- kest: amusementsmuziek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: kamerorkest met solisten, radiokoor en een strijkkwartet: klassieke en moderne muziek. 14.40 Paasgebruiken, documen taire. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Lichte orkestmuziek (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte orkestmuziek: klanken uit Latijns- Amerika. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Instrumentaal ensemble en zangsolist. 18.55 Voor de kin deren. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan, Indonesisch programma. 19.35 Stereo: Instrumentaal ensemble (opn): oude muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Wie Waagt, die zingt: liedjesprogramma. 20.30 Vier Sans, radiostrips. 21.00 Moet U 'ns horen, licht muziekprogramma. 21.45 Promenade orkest (opn): moderne muziek. 22.25 Ik geloof datpraatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten, 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (240 m en FM-kanalen 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV 17.00- 18.00 Voorbereid door VARA NRU/NCRV9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr). 10.00 Nieuws. 10.02 Licht platenprogramma. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volksliedjes (gr). 12.30 Licht muziekprogramma rond een populaire ster of groep. 13.00 Nieuws, evtl. aktualiteiten. 13.02 Elektronenkla vier: filmmuziek. 13.30 Klanken van eigen bodem (gr). 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziekjes (gr). 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Gevarieerd muziek programma (opn). 16.30 De Top Tien van deze week (gr). NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoekplatenpro- gramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte mu ziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, programma-overzicht en SOS-berichten voor de schippers. 12.48 Filmmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera (15.00-15.03 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Opera (vervolg). 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 17.15 Lichte or kestmuziek. 17.45 Amerikaanse volkslied jes. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amuse mentsmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en ra diokroniek. 19.40 Kamermuziek. 1950 Syn dicale kroniek. 20.00 Klassieke muziek. 20.30 Hoorspel. 21.23 Liederenprogramma. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak, film voor de kleuters. 19.05 De IJsman, een Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Flipper, TV- film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Katholieke Volks partij. 20.30 'n Dorpsschandaaltje, speel film. (Centrale keuring 14 jaar; Kaht. Film Centrale 18 jaar). 22.15 Uitzending Stichting Socutera: Film van de Nationa le Raad voor Maatschappelijk Werk. 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 't Is zo bij de luchtmacht, TV-film. 20.25 Wijzer worden: gesprek met een fotograaf en een fotohandelaar. NTS: 20.50 Hullabaloo: tienerprogramma voor alle leeftijden. NCRV: 21.35 Actualiteiten. 22.00 Dagsluiting. NTS: 22.05-22.10 Jour naal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak, film voor de kleuters. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32 En gelse les. (Les 27 en herhaling les 26). 20.00 Journaal. KRO: 20.20 NUK de Clown, licht programma. 20.45 Galerij: kunstkroniek. 21.20 Voordracht. 22.00 Van avond in Nieuwspoort. NTS: 22.25 Jour naal. 22.30-23.00 Teleac: Logica (les 2). NEDERLAND II NTS: Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Patrouillewagen '54antwoord!, TV- film. 20.25 Cabaretkroniek. 21.05 Gitaar recital. 21.20 Openhartig: programma over problemen van welvaart en voor uitgang. CVK/IKOR: 22.05 Dichterbij: re ligieus programma. NTS: 22.35-22.40 Jour naal. Advertentie Doelstraat J? - Haarlem - Tel. 15IJ2 ook twee werken van eigen choreografen de artistieke leiders Rudi van Dantzig en Robert Kaesen voor het voetlicht gebracht. Eén daarvan „Kortsluiting", vormt nu het vrolijke sluitstuk, speciaal waarschijnlijk tot genoegen van hen die tot dusverre de danskunst alleen door middel van de televisie hebben leren kennen. Jessica Folkerts danst vanavond in het ballet „De Stier" van Torna- szewsky/Bloch. Het NV V-feest is tegen alle pessi mistische voorspellingen in een heel gave show geworden (al zijn er natuur lijk aanmerkingen te maken), met onge lofelijk veel vaart, met geraffineerde arrangementen van „meester" Frans de Kok en met kundige artiesten. Iedereen kreeg datgene waar hij recht op meende te hebben: we hoorden bij voorbeeld „Mijn eerste meisje van de zangvereni ging" door Ger Smit, „Ik heb witte en rode radijs" door Tante Leen, maar óók het beatnummer „Soldierman" door The Riats. Van „Mies-en-Scène" kunnen we alleen maar zeggen dat het voortreffelijk was, al had het programma ditmaal geen spectaculair karakter. Mies Bouwman het is al (terecht) veel gezegd bleek opnieuw een presentatrice van uitzonder lijk kaliber. Ze weet schijnbaar zonder moeite haar „slachtoffers" aan het pra ten te krijgen, of dat nu ex-TROS-om- roepster Hetty Bennink is („ik vind me neer Koekoek gewoon een geweldig aar dige man"), Herry Belafonte of Mien Duijmaer van Twist, die in Fons Rade makers' nietuwste film „De dans van de Reiger" een belangrijke rol vertolkt, het gaat Mies allemaal even vlot af. De tien vragen waren bestemd voor een deze keer wel zéér gevatte Victor van Vries land, die zo onthulde Mies de man bleek te zijn, die indertijd weigerde de hoofdpersoon te zijn in „Anders dan Anderen". Na een heel verdienstelijke IKOR-op- voering door leerlingen van het Casimir- lyceum te Amstelveen van Benjamin Brit- tens mysteriespel „Noach op de Wateren" ('s middags), laste de AVRO zaterdag avond een Televiziertje in over de Star- fighters, met de geruststellende medede ling dat er in Nederland slechts vier van deze toestellen zijn neergestort sinds ze hier in gebruik zijn genomen. Voor het overige had deze reportage weinig om het lijf. Pierre Janssen vergeleek in „Kunstgrepen" de schilder Ben Shahn met de beeldhouwer Giacometti en het was weer zo'n uitzending waarvan ik geen snars geloofde. En daarna kwam dan „Yerma", na „Bloedbruiloft" het tweede grote stuk van de in 1936 door de solda ten van Franco gefusilleerde Spaanse dichter Garcia Lorca, die met zijn derde en laatste stuk, „Het Huis van Bernarda Alba" (dat we enkele jaren geleden al op ons scherm te zien kregen) zijn mees- De Britse schrijver Cecil Scott Fores ter is zaterdag op 66-jarige leeftijd te Fullerton (Californië) overleden. Hij was al sinds anderhalf jaar als gevolg van een beroerte verlamd. Hij had sinds zijn jeugd een zwakke gezondheid. Zijn avonturenromans over kapitein Ho ratio Hornblower, spelend in de tijd van Nelson, waren het produkt van zorgvul dige studie en een levendige verbeelding. Andere beroemd geworden romans van zijn hand zijn „Payment Deferred" en „The African Queen", welke ook ver filmd werden, de eerste met Charles Laughton in een van de hoofdrollen. Zijn eerste Hornblower-verhaal werd in 1937 uitgegeven. Forester heeft bepaald dat het manuscript van zijn laatste boek, waarin de kapitein sterft pas na zijn dood mag worden uitgegeven. Bekendheid kregen ook zijn historische werken „The Naval War of 1812" en „Hunting The Bismarck". Forester werd in augustus 1899 in Cai ro geboren, woonde geruime tijd in En geland maar koos tenslotte Californië als permanente verblijfplaats met het oog op het droge klimaat daar. terwerk schreef. Yerma berust niet in da feodale verhouding waarin haar man haar gevangen wil houden, zij maakt zich vrij als vrouw, op een nogal drasti sche en weinig hoopgevende manier: zij wurgt hem namelijk. Daar speelt nog van allerlei doorheen: onbevredigde lief de, verlangen naar nageslacht, maar dia vrijmaking is het hoofdthema in dit har de, gestileerde, poëtische stuk, dat door die wisselwerking van poëzie en direct heid een ietwat vreemde, maar dwihgen- de kracht bezit. Sigrid Koetse, wat al te grootogig in het begin en wat al te Spaans-geëxalteerd in haar articulaties, kon er dank zij die stilering toch nog een mooie rol van maken. Cor van Rijn was me, ondanks de manhaftige snor, net iets te week. De regisseur Jan Retèl had het bijzonder werkzame decor van Mas simo Götz aangegrepen voor een scha duwrijke zwart-wit-werking, waardoor de toch al duidelijke contouren van de ka rakters nog eens extra werden onderlijnd. In het tienerprogramma „Hullaba loo", dat vanavond via Nederland 2 uit gezonden wordt, zingen de Supremes enkele van hun tophits. Nederlandl: Een Comedy Caper gaat vooraf aan Openbaar Kunstbezit, waarin aandacht besteed wordt aan de Bentveu- ghels, Nederlandse schilders die in de zes tiende en zeventiende eeuw in Rome woon den. Tot acht uur een aflevering van Flip per. Fernandel is de hoofdfiguur in de speelfilm „Een Dorpsschandaaltje". Hij speelt de rol van een eenvoudige bakker in een Zuidfrans dorpje. Wanneer zijn zoon als dienstplichtig militair in Algerije verblijft, komt de dochter van de kruide nierster met een baby terug uit Italië. De bakker gelooft niet dat het kind van zijn zoon afkomstig is. In het dorp vormen zich al twee partijen. Het gevolg is dat de ene partij geen brood meer krijgt en de andere partij onthouden wordt van kruidenierswaren Nederland 2: Er zijn weer een reeks misverstanden rondom soldaat Will Stock- dale in „Het is zó bij de luchtmacht". In zijn rubriek „Wijzer Worden" ontvangt Jan van Hillo twee fotografen van ver schillende generaties. Hoofdschotel van vanavond is het Amerikaanse tienerpro gramma Hullabaloo. Paul Anka ontmoet enkele bekende sterren onder wie pianist Peter Nero, het Ramsey Lewis trio, de zangeres Dionne Warwick en de Supremes.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6