Oud maar nog springlevend probleemstuk Schmtzlers „Professor Bernhardi" Concertserie Strawinsky in Scheveningen begonnen Haarlemse Salzburgweek is officieel geopend Het weekeinde VANAVOND Dode man gevonden in een bos Pravda valt auteur aan Maatregelen tegen Joegoslavische uitgevers NEGEN MUZEN MAANDAG 18 APRIL 1966 6 Boeiende opvoering door de Haagse Comedie Het toneelspel Professor Bernhardi" neemt in het werk van Arthur Schnitzler een heel aparte plaats in. Vóór hij dit stuk schreef had Schnitz- ler zich een grote reputatie verworven als de auteur van subtiele, meestal melancholieke comedies, over wie een tijdgenoot heeft gezegd dat „in hem de zachte behaaglijkheid van het oude Wenen en de frivoliteit van de mo derne wereldstad leefden Maar na twintig jaar kwam er een eind aan die reeks van stukken die doordrenkt waren van de verfijnde zinnelijkheid van de estheet uit het fin-de-siècle en in 1912 verbaasde hij de wereld en maakte hij Wenen woedend met een werk van totaal andere aard: „Pro fessor Bernhardi". Twee jaar later brak de eerste wereldoorlog uit en daar mee kwam er een zo radicaal einde aan de vermaarde „keizerlijk-konink lijke" Weense sfeer waarin Schnitzler was opgegroeid, dat hij zichzelf als toneelschrijver daarna nooit meer heeft teruggevonden. Simon Koster - r 4' - 1 fW 1 Jf - W. Witteman nabeschouwingen De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Nico Scheepmaker, N.Ph.O.-concert in Heemskerk Zijn enige probleemstuk is dus „Pro fessor Bernhardi" gebleven, het drama waarin hij met vlijmscherp sarcasme optrok tegen het antisemitisme dat toen al een deel van de Weense samenleving vergiftigde van diezelfde samenleving waarin de jeugdige Hitler in diezelfde tijd veel van zijn „ideeën" opdeed. De handeling van het stuk komt voort uit een incidentje van slechts enkele minu ten, dat zich afspeelt in de particuliere Weense kliniek waarvan de joodse pro fessor Bernhardi directeur is. Een patiën te ligt op sterven, maar omdat zij zich van haar ernstige toestand niet bewust is en zelfs meent herstellende te zijn, belet Bernhardi uit zorg voor haar ge moedsrust een priester, haar de sa cramenten der stervenden toe te dienen. Als een verpleegster, tegen Bernhardi's instructies in, de patiënte vertelt dat de priester haar wil komen bezoeken, blijkt dit inderdaad al voldoende te zijn om haar dood zozeer te verhaasten dat de priester onverrichterzake moet heengaan. Enige bekrompen lieden, geleid door an tisemitisme en aangevoerd door de ambi tieuze onderdirecteur die zelf op Bernhar di's functie loert, blazen dit incident bui ten alle proporties op tot een tegen de gemeenschap gerichte anti-clericale daad van een joodse vrijdenker, en zelfs ver scheidene van zijn collega's en mede werkers. die er niet aan twijfelen dat Bernhardi uit menslievendheid en me disch plichtsgevoel heeft gehandeld, ke ren zich niettemin om opportunistische redenen tegen hem. Er komt zelfs een sensationeel proces van en Bernhardi wordt tot twee maanden gevangenisstraf veroordeeld. Maar in die twee maanden (waarin ook verkiezingen worden gehou den) veranderen de politieke machtsver houdingen enigszins juist voldoen de om de kans te openen op een succes volle revisie van het proces maar Bernhardi heeft in de gevangenis berus ting geleerd; en hij geeft de strijd op. Bij de opvoering, zaterdagavond in de Koninklijke Schouwburg gegeven door de Haagse Comedie, bleek dit stuk nog springlevend te zijn. Misschien spreekt het, door de ervaringen die men ook in ons land tijdens de Hitler-periode met het antisemitisme heeft opgedaan en door al wat er sindsdien over bekend is gewor den, een Nederlands publiek nu zelfs nog meer aan dan toen Verkade het hier, bij na vijftig jaar geleden, voor het eerst speelde. Maar niet alleen het thema heeft het stuk zo lang levend gehouden; ook de bijzonder knappe manier waarop Schitz- ler karakters tekent, waarop hij die ka rakters met elkaar laat botsen en waar op hij het ideologische conflict, dat het psychologische begeleidt, geleidelijk laat groeien tot een dramatische handeling (hoewel op het toneel-zelf alleen de re flecties van die handeling worden ge toond) is nog in geen enkel opzicht ver ouderd. Bovendien zijn de dialogen met hun soms uiterst gevoelige wendin gen, soms ook fel-sarcastische agressivi teit nog zo boeiend en fris, dit laatste mede dank zij de vertaling en tekstbe werking van Bert Voeten, dat men er drie uur lang naar kan zitten luisteren zonder zich één moment te vervelen. En wat het belangrijkste is: het drama van de man die door karakterloze en ambi tieuze tegenstanders ten val wordt ge bracht omdat zijn concessieloos idealisme groter is dan zijn aanpassingsvermogen, is niet aan tijd gebonden; het is nog even actueel als het was toen Schnitzler het schreef en Albert Bassermann van de ti telrol een internationaal-vermaarde glans rol maakte. In de door. Paul Steenbergen en Eric van Ingen met veel begrip geregisseerde voorstelling werd die titelrol gespeeld door Max Croiset en deze heeft er een van de mooiste creaties van zijn loop baan van gemaakt: prachtig van inge houden spanning en rijk aan fijne nuan ceringen, van lichte ironie tot tragische verstilling. Van Bernhardi's belangrijkste tegenspeler, de „Streber" van een onder directeur, maakte Carl van der Plas een onuitstaanbaar mannetje, wel wat te na- drukkelijk gemeen om ooit die positie te hebben kunnen bereiken. Joris Diels, Leo Hartogh, Jan Grefe, Gerard de Groot en Wim van Rooij gaven goed gediffe rentieerde uitbeeldingen van leden van het medische gezelschap. Gijsbert Ter- steeg gaf een kostelijk satirische vertol king van de professor die het door zijn grenzeloos opportunisme tot minister heeft gebracht en Eric van Ingen was uitstekend op zijn plaats als de socialis- Kees Coolen (links) en Max Croiset (rechts) in Schnitzlers „Professor Bernhardi" dat zaterdag bij de Haagse Comedie in première ging. tische hoofdambtenaar van deze minister. Kees Coolen speelde gevoelig en waar dig de priester rondom wie het incident ontstaat, en Sacco van der Made was overtuigend als Berrihardi's niet hele maal toegewijde verdediger. Onder de jongere leden van het gezelschap waren er enige die de hun toebedeelde rollen klaarblijkelijk nog niet aankonden. Het Haagse publiek heeft de opvoering, waarvoor Hep van Delft een stijlvol de cor had gemaakt, enthousiast ontvangen. Max Croiset kreeg aan het slot een wel verdiende ovatie, - <f% i "fe,4 'i; Zaterdagavond is in het Kurhaus in Scheveningen het eerste concert gegeven van een cyclus, die in Nederland, maar waarschijnlijk ook internationaal gezien, een unieke gebeurtenis kan worden ge noemd: een serie van vijf concerten, ge heel gewijd aan werken van Strawinsky. Onder leiding van Willem van Otterloo en Bruno Madema en met medewerking van talrijke solisten, acteurs, koren en het Nederlands Danstheater zal het Re sidentie-orkest een groot aantal werken uit Strawinsky's omvangrijke en veelzij dige oeuvre tot klinken brengen. Boven dien houdt Bruno Madema op 19 april een voordracht over de 83-jarige meester in de Rolzaal te Den Haag. Het programma van het eerste con cert van de cyclus representeerde de drie phasen, die zich duidelijk aftekenen bin nen het oeuvre van Strawinsky: de ,„Sa- cre du Printemps" uit 1913 betekende het hoogtepunt van de eerste periode, die nog andere beroemde balletten omvat als l'Oiseau de feu en Petrouchka, die stilis tisch voortkomen uit de Russische orkest- traditie en invloeden verraden van Rims- ky-Korsakoff, Scriabin, Debussy en Ravel alsook van primitieve Russische volksme lodieën. In de Sacre realiseerde Strawinsky zo veel ritmische instrumentale en struc turele vernieuwingen vandaag nog steeds verbijsterend dat verdere ont wikkeling in deze stijl Strawinsky niet meer kon inspireren. Een reactie erop komt dan in de twintiger jaren in de vorm van een rigoureuze versobering, waarbij Strawinsky zich nederig de grote klassieken vooal Bach en Haydn als voorbeeld stelde. Uit deze veel becritiseerde zgn. „neo-klassieke" pe riode werd zaterdagavond het uit 1931 daterende vioolconcert gespeeld. Het ballet „Agon" (1954-57), waarmee het programma werd geopend, kan als overgangswerk worden gezien naar Stra winsky's derde periode, waarin hij zijn schier onbegrensde vitaliteit en aanpas singsvermogen toont door zeer onver wacht hij is dan de zeventig gepas seerd en op zeer persoonlijke wijze de twaalftoonstechniek in zijn werk toe te passen. Agon, dat „strijd" betekent en inderdaad hier een strijd lijkt te zijn tussen tonaliteit en a-tonaliteit is te vens één van zijn mooiste partituren ge worden: de overgang van niet- naar wel- dodecafone gedeelten blijkt in het ge heel geen stilistische breuk te veroorza ken. De uitvoering van genoemde werken door het Residentie-orkest onder leiding van Willem van Otterloo stond op hoog niveau. Ida Haendel excelleerde als so liste in het vioolconcert; haar interpreta- Enkele wandelaars hebben gistermiddag in een bos in Leersum een dode man aan getroffen. Bij onderzoek bleek het de 65- jarige C. Verboom uit Vlaardingen te zijn. Een ter plaatse ontboden geneesheer verklaarde, dat de man waarschijnlijk is overleden aan een hartaanval. De heer Verboom logeerde met zijn ge zin in het kampeercentrum Ginkelduin bij Leersum. Hij was 's morgens gaan wan delen en in het centrum werden al voor bereidingen getroffen voor een opspo ringsactie omdat hij na enkele uren nog niet was teruggekeerd. tie was van grote "allure en toch sober, zonder de te sterk aangezette lyriek en romantiek, waartoe vooral de langzame delen nogal eens aanleiding schijnen te geven. Orkest en dirigent musiceerden vooral in de Sacre zeer geïnspireerd; Agon en het vioolconcert werden accu raat en goed uitgebalanceerd vertolkt, doch kwamen niet altijd geheel los van het notenbeeld. Daarvoor zullen de parti turen bij de musici nog meer vertrouwd moeten geraken. Voor diegenen, die nog aan dit uitzon derlijke Strawinskyfeest willen deelne men, zij vermeld, dat de volgende con certen zullen plaats hebben op 23 en 29 april, en op 7 en 14 mei. De zaal van het Kurhaus was op dit eerste concert goed bezet, maar nog lang niet uitverkocht! In aanwezigheid van de Oostenrijkse ambassadeur, dr. Claus Winterstein, is za terdag in de Renaissance-zaal van het Frans Halsmuseum de Haarlemse Salz burgweek 1966 geopend. Hiermee werd te vens het begin gemarkeerd van de reeks concerten die onder de titel Mozart i n Haarlem de komende vijf weken gehou den worden, en werd bovendien de ten toonstelling „Mozart und Salzburg" offi cieel opengesteld. Haarlems burgemees ter, mr. O. P. F. M. Cremers, herinnerde in zijn welkomstwoord aan het ontstaan van de culturele betrekkingen tussen Haarlem en de Mozartstad. In dat ver band releveerde hij de tentoonstelling Ne derlandse Orgelpracht, vijf jaar geleden gehouden, met het door de gemeente Salzburg in bruikleen gegeven Hofhaimer- orgel, alsmede de eerste Salzburgweek in 1963 en het pendant in de vorm van de „Haarlemmer Kulturtage" te Salzburg het jaar daarna. De heer Alfred Back, burgemeester van de met Haarlem ver bonden stad zei onder meer dat de har ten van de Oostenrijkse gasten warm wa ren blijven kloppen voor Haarlem, on danks het slechte weer. NADAT de sopraan Christa Hoffermaan aan de vleugel begeleid door prof. Joseph Messner, twee aria's uit Mozarts Nozze di Figaro ten gehore had gebracht, sprak de voorzitter van de Nederlandse Mozart Vereniging, de heer Herman Passchier, over de betekenis van Mozart voor onze tijd. Hij zag de sleutel van Mozarts es thetiek in het begrip „goede smaak" en zei met het oog hierop: nooit zet hij (Mo zart) ons onverwerkte emoties voor. Hierna waren de aanwezigen in de gele genheid de educatieve Mozart-tentoonstel- ling die in de bovenzaaltjes van het mu seum is ingericht, te bezichtigen. Ze geeft aan de hand van uitstekend reproduktie- materiaal een beeld van Mozarts geboor testad aan het eind van de achttiende •euw, zijn jeugdjaren, de vrienden en re laties van huize Mozart en de werkzaam» De heer Sas Bunge (geheel links) geeft uitleg. V.l.n.r. de heer Sas Bunge, de wethouder van onderwijs en kunstzaken, de heer D. J. A. Ge luk, burgemeester A. Back van Salz burg, de burgemeester van Haarlem, mr. O. P. F. M. Cremers, de Oosten rijkse ambassadeur dr. C. Winter stein en de directeur van het Frans Halsmuseum in Haarlem, de heer H. P. Baard. heid van de componist in dienst van aarts bisschop Colloredo van Salzburg. Onder de aanwezigen bevonden zich voorts nog Stadtrat H. Salfenauer, het hoofd van de cultuurafdeling van de ge meente Salzburg, dr. H. Klier, prof. Geza Rech van het Mozarteum, die donderdag in het gemeentelijk Concertgebouw een le zing zal houden over Mozart en Salburg, alsmede de heer D. J. A. Geluk, de Haar lemse wethouder van Onderwijs en Kunst zaken. De Prawda, het orgaan van de Russi sche communistische partij, heeft een on langs verschenen boek verdraaid en vals genoemd. In het boek De doden voelen geen pijn door Wadim Bykov wordt gezegd dat Stalin aan Russische officie ren opdracht hééft gegeven gewonde Rus sische soldaten dood te schieten om te voorkomen dat ze door de Duitsers gevan gen genomen zouden worden in de twee de wereldoorlog. Op 8 april schreef het blad Sowjet-Bjo- lorussia dat het deel over de order van Stalin om gewonden te doden op fanta sie berustte. Op het 23ste partijcongres in Moskou is in verscheidene redevoerin gen aangedrongen op meer controle op Russische schrijvers. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek, (Om 7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging, 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmu ziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Populaire grammofoonmuziek. 10.00 Aubade: licht gevarieerd muziekprogramma. 10.50 Lichtbaken, lezing. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus 12.03 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12.40 Aktualiteiten. 12.50 Lichte grammo foonmuziek en praatje. 13.35 Voor de plat telandsvrouwen. 13.35 Muziek kent geen grenzen: gevarieerd muziekprogramma, 14.45 Zie, ik maak alles nieuw: een cur sus over geloofsleven en godsdienstige vor ming. 15.00 Bij Cascade te gast: geva rieerd muziekprogramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 De kinderboekenbus. 17.50 Over- heidsvoorl.: Statia, vervlogen welvaarts- dromen. Spreker: F. J. v. Wel. 18.00 In ternationale volksliederen. 18.20 Uitzen ding van de Christelijk Historische Unie Politiek kommentaar door de heer T. Tol man, lid van de C.H.U.-Tweede-Kamer- fraktie. 18.30 Harmonie-orkest: verplichte concourswerken. 18.50 Doe mee met de Donoractie van het N.K.V., praatje. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. 19.30 Prome nadeorkest en zangsoliste: amusements muziek. 20.15 Radio kamerorkest en so list: moderne muziek. 20.30 Van Bocstoc tot Oosterschelde-Brug, klankbeeld. 21.00 Week van de koorzang: klassieke en mo deme liederen (opn.). 21.20 Stereo: Con certgebouworkest: klassieke balletmuziek 21.55 Gregoriaanse zangen met toelich ting. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw: een cursus over geloofsleven en goedsdiensti- ge vorming. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (1100-11.0.2 Nieuws). 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Orgelspel: amuse-en berichten. mentsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Stereo: Week van de koorzang: Nederland Madrigaal koor en piano: moderne liederen. 14.00 Ik hoor, ik hoor wat U niet hoort: een lezing met grammofoonplaten. 14.40 Schoolradio 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Zang en piano spel. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammo foonmuziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 zangsolisten (opn.). 18.55 Voor de kinde ren. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan: Indonesisch programma. 19.35 Stereo: Week van de koorzang: Neder lands kamerkoor: oude en moderne lie deren. 20.00 Nieuws. 20.05 Wie Waagt die zingt: volksliedjesprogramma. 20.30 Vier Sans, radiostrip. 21.00 Moet U 'ns horen licht muziekprogramma. 21.50 Promena de-orkest en zangsoliste: Operette-frag menten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (240 m. en FM-kanalen) NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM MA 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Licht muziekprogramma. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmelo dietjes. (gr.). 12.30 Licht muziekprogram ma rond een po,ulaire ster of groep. 13.00 Nieuws, eventueel aktualiteiten. 13.02 Or gelspel. 13.30 Klanken van eigen bod (gr.; 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziek jes. 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenpro- gramma, 16.00 Nieuws. 16.02 Gevarieerd muziekprogramma. 16.30 De Top Tien van deze week (gr.). NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoekplatenpro- gramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe tophits. 12.40 Weerbericht, mede delingen, programmaoverzicht en SOS-be- richten. 12.48 Grammofoonmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Klas sieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. (15.00 Nieuws). 15.45 Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerberichten mededelin gen. 17.15 Lichte orkestmuziek. 17.45 Jon ge musici. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syn dicale kroniek. 20.00 Moderne muziek. 20.30 Hoorspel .21.44 Liederen. 22.00 Nws VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 10.45-11.45 Schooltelevisie. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32 En gelse les (les 29 en herhaling les 28). 20.00 journaal. AVRO: 20.20 Dick van Dyke show. 20.45 AVRO's Televizier. 21.20 EXPO '67 Montreal: uitzending over de voorbereiding van de Nederlandse inzen ding. 21.30 Blauwbaards Burcht, opera. NTS: 22.25 Journaal. 22.30-23.00 Teleac Logica: les 4: De tweewaardige Logica NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Dichter bij Lopik, filmreportage. KRO: Het grote avontuur, serie gedramatiseer de episodes uit de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika. 21.50 On ze man in Washington. CVKI/KOR: 22.15 Dichterbij, wekelijks programma. NTS: 22.45-22.50 Journaal. BELGRADO (AFP) Tegen twee uit gevers in Belgrado zijn strenge maatre gelen genomen wegens het uitgeven van een Servisch-Kroatisch woordenboek dat zekere definities zou bevatten die door de Joegoslavische autoriteiten „onjuist en chauvinistisch" worden genoemd. Alle exemplaren van het werk zijn door de justitie verboden, in beslaggenomen en vernietigd. De plenaire vergadering van de liga van communisten van de stad Belgrado heeft besloten Trajkovic en Jeremic, res pectievelijk directeur en hoofdredacteur van de uitgeverij „Tecknica Kniga", uit de partij te stoten. Ernstige critiek is ge uit tegen Sava Lazarevic en de dichter Vasko Popa, onderscheidelijk directeur en hoofdredacteur van de uitgeverij „No- lit". Pasternak. In de Sovjet-Unie is een nieuwe bundel verschenen van gedichten van de Russische dichter Boris Pasternak. De bundel wordt in een oplaag van honderdduizend exemplaren uitgegeven. De zondagavond van de KRO zou onop gemerkt zijn voorbijgegaan, als niet een extra uitzending was ingelast waarin aan dacht werd besteed aan het probleem van de uitgetreden priesters. Ad Zonneveld maakte hierover een documentaire die een uur duurde. Het procédé dat hij gevolgd had was eenvoudig maar doeltreffend. Zaterdagavond introduceerde „Achter het nieuws" de eerste actualiteiten-miss: Anneke Bouman. Zij deed het goed, al was het even wennen. In „Mies-en-scène" kreeg het elftal van Nassau-ulo 3, dat in de schoolvoetbalcom- petitie zijn drie wedstrijden met een to taalscore van 30-0 verloren had, kaartjes voor NederlandBelgië („je steekt er al licht iets van op"), waarna Mies Bouw man samen met Wim lbo diens heen gaan bij de V.P.R.O. bezong. Ze damde ook nog een potje met Piet Roozenburg en de accordeonist Tonny van Maurik speelde zijn nu 29 jaar oude draaiorgel liedje, dat plotseling uitverkoren werd voor de film „Modesty Blaise" met Mo nica Vitti. Professor Röling beantwoordde enige vragen over het nut van atoommar sen („ze getuigen van een vitale en ge zonde demokratie", en: „ook machtelozen kunnen door samenwerking veel berei ken"), het KRO 3-team, dat onlangs de zilveren microfoon won, stelde zich vi sueel voor (inclusief de harige aap), waarna Annie M. Q. Schmidt in de S- stoel de 10 vragen beantwoordde. Dat deed ze op haar eigen wijze, d.w.z.: hu mor, vermengd met wijs sarcasme. „Wat zou u op een spandoek willen schrijven?" was de laatste vraag. „Lachen mag van God," antwoordde ze. Nederland 1: Voor acht uur onder meer een „comedy caper". Openbaar Kunstbezit (de Zwitserse schilder Paul Klee) en een aflevering van Flipper. Na het Journaal en tien minuten zendtijd voor VVD, de film „Moby Dick" naar het boek van Herman Melville. De hoofd rollen worden gespeeld door Gregory Peck, Richard Basehart, Orson Welles, James Robertson Justice. Het verhaal speelt zich af op het schip „Pequod". Kapitein Ahab heeft bij de jacht op da witte walvis Moby Dick een been verlo ren en daarbij gezworen wraak op het dier te zullen nemen. Hij achtervolgt zijn vijand op alle wereldzeeën. Na de log boeken van walvisvaarders te hebben be studeerd komt hij op het spoor van de walvis. De strijd loopt uit op een duel tussen mens en dier. Alleen de jongeman Ismael, die in de film als verteller op treedt, overleeft het drama. Anja Benders zal vanavond gast vrouw zijn in het kunstprogramma „Uit Bellevue", dat op Nederland 2 wordt uitgezonden. Nederland 2: Het programma begint met de laatste aflevering van de Dia manten van Palinos. De diamanten, die tijdens het gemaskerde bal gevonden wa ren, zijn weer verdwenen.VARA-regis- seur Nico Knapper en zijn vrouw Janine zullen liedjes zingen uit vele eeuwen over eén onderwerp: de liefde. Tenslotte „Uit Bellevue", het kunstprogramma waarin de VARA verschillende rubrieken heeft ondergebracht. Vanavond leest onder meer G. K. van het Reve voor uit zijn nieuwe boek „Nader tot U". Op donderdag 21 april 's avonds om ze ven uur, geeft het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends een concert in de Dr. Prin senhal in Heemskerk. Als solist in dit concert zal de pianist Rinus Groot zijn medewerking verlenen. Uitgevoerd wor den de „Italiaanse Symphonie" van Men delssohn, zes dansen van Bela Bartök en het vijfde pianoconcert van Beethoven. Rinus Groot, in 1938 geboren in Heems kerk, ontving zijn eerste pianolessen van zijn vader waarna hij zijn studie volgde en voltooide aan het Utrechts Conserva torium. In 1965 behaalde hij de Prijs der Uitmuntendheid. Rinus Groot treedt veel op voor de radio en met de grote pro vinciale orkesten. Componistenprijs. De Tsjechische compo nist Jiri Laboerda heeft een prijs van 100.000 peseta's 6.000) bij de jaar lijkse internationale muziekwedstrijd „Oscar Espla" in Alicante, Spanje. De winnende compositie was een muzikale mis getiteld „Glasgolitica". Er waren 32 deelnemers uit tien landen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6