GOLDFINGER
Connery is een kerel zoals je ze
in ons vak niet veel tegenkomt"
iuitde
de man die méér
dan James Bond
wil zijn
ZATERDAG 2 3 APRIL 1966
Erbij
19
Voor iedera nieuwe
abonnee gratis
voor jonge mensen
35 ct
„Bief" met aardappelen
Man met vele beroepen
DE FILMAGENT nam zyn lange sigaar
uit de mond en keek uitdagend rond in de
Londense „pub" waar de rook te snyden was.
„Willen jullie echt mijn mening horen over
Sean Connery?", vroeg hij. Hij nam een
nieuwe trek van zijn sigaar, ledigde zjjn glas
whisky en water en zette het glas neer. Toen
begon hij te praten over Sean Connery die
in de filmrol van James Bond, een van de
knapste spionage-agenten ter wereld is.
„Sean Connery", zei de filmagent, „is een
stomme, hardhoofdige kerel zonder talent,
een uilskuiken van de bovenste plank. Dat is
Sean Connery voor mij!" Hij gooide zijn si
gaar in de asbak en bestelde nog een whisky.
De volgende dag was men in de tochtige
studio „D" van Pinewood bezig met de voor
bereiding van een scène voor de vierde
James-Bond-film. Een cameraman die aan
alle vier de films heeft meegewerkt, keek
door zijn zoeker, keerde zich om en gaf zijn
ongevraagde commentaar. „Sean Connery",
zei hij, „is een van de beste acteurs met wie
ik ooit heb gewerkt. Die Connery is een
kerel, zoals je er in ons vak niet veel tegen
komt!"
Sean Connery, de held van de
James-Bondfilms, in zijn nieuw
ste creatie: „Thunderball".
Bonds taak is het „Spectre" de
voet dwars te zetten en een ge
stolen atoombom terug te halen.
Het onderwerp van deze wel zeer tegengestelde meningen
ls een vierendertigjarige man, die na twaalf jaar toneel en
film te hebben gespeeld, plotseling op de hoogste trap van de
internationale roem stond. Sean Connery (een meter 88 lang
en 172 pond zwaar) zegt: „Niemand is méér verbaasd over
al die successen dan ik, hoewel het er vroeger of later na
tuurlijk wel van moest komen
Het enorme gebrek aan belangstelling voor de Sean Conne
ry uit de tijd voordat hij James Bond was, is tot op zekere
hoogte te begrijpen. Zijn gelaat onppvallend, met uitzonde
ring van grote, wat afstaande orén en een klein litteken
op zijn linkerwang, een herinnering aan een ongeval bij het
voetballen. Hij heeft zeer witte tanden en veel goud in zijn
kiezen. In feite ziet hij er net zo uit als al die andere jonge
mannen die elke dag met veel hoop in het hart en weinig
kansen aan de deuren van de filmstudio's kloppen.
HET VERSCHIL tussen Sean Connery-in-rust en James-
Bond-in-actie is als het verschil tussen een foto en een film.
Als hij in actie komt begint hij pas te leven. De snelle op
komst van Sean Connery als James Bond was verbijsterend.
Sedert zijn eerste verschijning, nu drie jaar geleden, als Ian
Flemings Agent 007 is de prijs van Connery per film omhoog
geschoten van 30.000 naar 300.000 en nu krijgt hij nog
meer. Hij speelde Bond in „Veel liefs uit Moskou" en in
„Goldfinger", maar tussendoor speelde hij met Gina Lollo-
brigida in „Woman of straw" en voor Alfred Hitchcock in
„Mamie".
Geld- en filmaanbiedingen blijven binnenstromen; Connery
neemt het allemaal zeer laconiek op. „Ik ben zo vaak aan
mijn laatste tien-shillingbiljet toe geweest", zegl hij, ..dat
ik de keren niet eens meer kan tellen. Tegenwoordig heb ik
soms het gevoel dat ik de zaak anders moet zien. Ik moet me
arm gaan voelen als ik aan mijn laatste zak robijnen toe
ben!"
Dank zij die al dan niet fictieve robijnen heeft hij afscheid
kunnen nemen van de beschimmelde pensionkamers die voor
zijn succes zijn tehuis vormden. Drie jaar geleden kocht hij
een huis van vier verdiepingen in Londen, goed voorzien
van boeken, met een aparte kamer
voor zijn hobby (schilderen in olie
verf), een bar, een secretaresse, twee
kinderen en zijn vrouw Diane Cilento,
een actrice die een filmprijs kreeg
voor haar aandeel in de film „Tom
Jones". Het is kenmerkend voor Con-
nery's huidige positie in de film
wereld dat hij het zich kan veroor
loven een eigen leven te hebben, zon
der dat te hoeven bespreken met
buitenstaanders, zonder fotografen, die
hem thuis komen lastig vallen. „Mijn
eigen leven is mijn zaak", zegt Conne
ry. „En het is mijn bedoeling het zo te
houden!"
Sommige mensen zijn van mening
dat Connery's vasthouden aan een
privéleven hem zal verhinderen aan
de top in de filmwereld te staan. „Sean
kon de grootste ster in de filmwereld
zijn sedert Clark Gable", zegt regisseur
Terence Young. „Maar hij wil niet. Hij
geeft er niets- om een ster te zijn. Hij
is niet ondankbaar maar hij wil zich
zelf blijven en er zijn een heleboel
mensen die daarom een hekel aan hem
hebben!"
De staf die Hitchcocks „Marnie"
maakte was zo op Connery gesteld, dat
men uit een gezamenlijke collecte een
armbandhorloge van duizend dollar
voor hem kocht. De reclamemensen
mochten hem niet. Ze beschouwden
Sean als hun schepping en zijn boos
dat hij nu niets meer van hun werk
wil weten.
Het is bekend dat Connery journa
listen soms maandenlang op inter
views laat wachten. Hij choqueerde
Hollywood, toen bij de aanbieding van
een rol in „Marnie" hij de vraag stelde
om eerst het filmverhaal te mogen
lezen. Hij heeft nooit mee willen doen
aan de beroemde uitgangetjes die in
Hollywood heilig zijn: restaurants en
nachtclubs waar men gezien meet
worden. „Als ik uitga, ga ik voor mijn
plezier uit", zegt Connery. „De studio
en het publiek kunnen naar de maan
lopen!"
Hijzelf vindt dat er teveel drukte
wordt gemaakt over zijn afkeer van
publiciteit. „Ik Heb er gewoon geen tijd
voor", zegt Sean. „Ik werk van vroeg
tot laat. Ik rol van de ene in de an
dere film en ik wil wel eens graag
rustig thuis blijven. Voor de eerste
maal in mijn leven kan ik het mij ver
oorloven een script te lezen voor ik
ja zeg. En dat is een hele opluchting
als je bedenkt wat voor onzinrollen
ik heb moeten spelen!"
VERGELEKEN met de levenskun
stenaar James Bond is Sean Connery
een beseheiden man. Bond, zoals vijf
entwintig miljoen lezers in veertien
talen weten, is een levenskunstenaar,
die zich elegant weet te bewegen in
een wereld van boeven en schone
vrouwen. Met zoveel air, dat hij be
slist het wereldkampioenschap daarin
verdient. Bond rijdt een 4'/« liter
Bentley. Tot voor kort reed Connery
een tweedehands Jaguar, die hij had
ingeruild voor een oude Volkswagen.
Sean Connery kleedt zich in een fla
nellen broek en flanellen overhemd,
terwijl James Bond altijd het beste
draagt wat Savile Row te bieden heeft.
Bond ls een menukenner voor wie spe
ciale schotels en wijnen dagelijks eten
zijn. Connery is meer een man van
vlees en aardappelen. Bond drinkt
wodka-cocktails (roeren, niet schud
den!) Connery drinkt alleen bier.
Maar ze hebben toch één ding ge
meen: ze zijn alle twee dol op kans
spelen, vooral roulette. Ian Fleming
was zeer gesteld op Connery. „Hij ziet
eruit zoals ik mij Bond heb voorge
steld", heeft Fleming gezegd na de
eerste Bond-film. „Ik zou niemand we
ten die de rol beter had kunnen spe
len!" Connery is ietwat geamuseerd
door al die lof. „Als Amerika zo vaak
ontdekt was als ik, zou niemand nog
aan Columbus denken!", zegt hij.
SEAN CONNERY werd in de Schot
se stad Edinburgh geboren. Zijn ouders
waren Joseph en Euphamia Connery..
Zijn vader was een Schot, zijn moeder
Ierse, vandaar dat niemand precies uit
kan maken welk accent Connery ge
bruikt. Connery's vader was vracht
wagenchauffeur. Toen Sean op 15-
jarige leeftijd van school kwam, reed
hij een jaar lang met een melkwagen.
Daarna meldde hij zich bij de marine.
Op negentienjarige leeftijd werd hij
ontslagen omdat hij een maagzweer
had.
Zijn verdere leerjaren bracht Conne
ry door in vele beroepen. Hij was
betonmolenassistent, badman, stuca-
door, metselaar en voetballer. In 3953
werkte hij op de drukkerij van de
Edinburgh Evening News. Een vakan
tie bracht hem in Londen, waar hij een
vriend ontmoette die verbonden was
aan het Engelse gezelschap dat de
musical „South Pacific" bracht. De
vriend vertelde Seah dat er plaatsen
open waren. Sean bracht twee et
malen door met leren zingen en dan
sen en ging toen naar een auditie.
Tot zijn verbijstering werd hij meteen
aangenomen. De daaropvolgende twee
jaar bracht hij door op tournee met
deze show. Toen was het afgelopen.
Dat noemt Connery zijn „te-veel-
periode".
Hij was te groot of te zwaar, te jong
of te oud en zijn accent was nu eens
1e Iers dan weer te Schots. In 1956
kreeg hij zijn grote kans, toen hij voor
de BBC-TV moest optreden als ver
slagen bokser in „Requiem voor een
zwaargewicht". De volgende dag stond
Connery's telefoon wit-gloeiend. Hij
hij
Van achteren bezien: de vrouw
van Sean Connery, de actrice
Diane Cilento. Hier met prins
Philip van Engeland tijdens een
premiere.
kreeg tweehonderd aanbiedingen en
koos wat hem het beste leek: een aan
bod van Twentieth Century Fox.
Helaas liep het allemaal anders. Con
nery moest in een aantal tweederangs
films spelen. Tenslotte vluchtte
naar Londen terug.
Toch is die tijd belangrijk voor hem
geweest. Hij leerde acteren omdat hij
van alles speelde: Shakespeare, dan
sen, schurken, vrouwenhelden. „Wie
het laatst lacht, lacht het best", zegt
Connery, maar daar bedoelt hij de
James-Bond-films mee. Hij kreeg die
rol op een merkwaardige wijze.
In 1961 speelde hij voor de BBC in
een produktie van Tolstoi's „Anna Ka-
renina" met Claire Bloom als tegen
speelster. Hij kreeg goede recensies.
In die tijd organiseerde de Londense
„Daily Express" een wedstrijd voor
de lezers om de man aan te wijzen
die Bond op het witte doek moest ver
tolken. Uit een totaal van 250 acteurs
was het Connery die de meeste stem
men kreeg. Hij werd meteen door de
producent Harry Saltzman uitgeno
digd. „We zagen hem, we praatten met
hem en we zagen dat hij alles had wat
de rol vroeg. Als hij iets wilde onder
strepen sloeg hij met zijn vuist op de
tafel, op zijn dijbeen, op mijn lesse
naar en ik wist dat hij het was", ver
telt Saltzman. „Niettemin wezen we
hem af. We keken hem na door het
raam en zagen dat hij rechtop de Straat
uitliep, alsof er niets gebeurd was.
Toen wist ik dat we hem meteen op
moesten bellen!"
Als Sean Connery dit verhaal hoort
moet hij lachen.
„Ik speelde ^oneel bij Saltzman",
zegt hij, „maar i'k had succes. Ik wilde
die rol met alle geweld hebben, maar
ik hield me goed toen ze mij afwezen.
Overigens is er niets verkeerds aan de
Bondfilms. Ze zijn goed en stevig amu
sement
WIE ZIJN DE MENSEN voor wie
Connery de meesle bewondering heeft?
Mensen als Alfred Hitchcock en Pablo
Picasso, die hun leven lang hard heb
ben gewerkt en geen dag hebben ver
knoeid in hun bestaan Sean Con
nery heeft er een hekel aan om alleen
James Bond te' zijn. Hij hoopt ook eens
andere rollen te mogen spelen. Na de
Londense galavoorstelling van zijn
nieuwste film, „Thunderball",*)
sprak prinses Margaret hem meer
malen aan met „mister Bond". De in
het dagelijkse leven zwijgzame Sean
Connery merkte op: „Als uwe konink
lijke hoogheid er de voorkeur aan
geeft te converseren met een fictieve
figuur in plaats van met mij, dan mag
ik haar eraan herinneren, dat ik vroe
ger ook „Hamlet" heb gespeeld
Thunderball" is de duurste
Bond-film. De kosten van deze vierde
produktie naar het boek van Ian Fle
ming lagen tussen de twintig en der
tig miljoen. Van deze film werd ook
een langspeelplaat uitgebracht waarop
de muziek van de geluidsband. Deze
muziek werd gearrangeerd en gediri
geerd door de bekende John Barry. De
Engelse pop-zanger Tom Jones zingt
de titelsong. Enkele nummers: Chateau
flight, Switching the body, The bomb,
Café Martinique, Beach below Disco
Volante, 007. Mh. Kiss Kiss Bang Bang
(United Artists).
MET DE NAAM BOUDEWIJN de
Groot komt meteen het woord protest
op de lippen. Boudewijn de Groot com
poneert en zingt voornamelijk protest
liederen. Hij hekelt er de maatschap
pij in. Hij zingt ook vertaalde liede
ren. van componisten van protest
liederen als Donovan. Verder telt zijn
repertoire bijdragen van Harry Geelen,
Lennaert Nijgh, Charles Aznavour en
enkele anderen. Ik heb het nu over de
nieuwe langspeelplaat van Boudewijn.
Een plaat met intelligente, subtiele
liederen. Het ene moment bijt hij fel
van zich af (Welterusten Mijnheer de
President), het andere is hij weer zoet-
romantisch zonder het contra-maat
schappelijke motief te verliezen. Het
orkest onder leiding van Frans de Kok
mag ook best een compliment' hebben.
De muzikale begeleiding heeft op
deze plaat een belangrijk aandeel.
Enkele liederen: Het geluid van de stil
te, Een respectabel man, Een meisje
van zestien, Vrijgezel, Zestien, Woning
nood, De dagen zijn geteld (Decca).
De Karmon Israeli Dancers and Sin
gers zijn al een paar keer op tournee
in ons land geweest en dus geen onbe
kenden. Van hen kwam de langspeel
plaat „Israel Sings" uit. Hierop volks
liederen die met een grote charme
maar vooral intensiteit en ontroering
worden gezongen. Men proeft er de
sfeer van het land uit. De liederen
op de plaat behoren tot de meest po
pulaire in Israël. Om er enkele te noe
men (in een Engelse vertaling): The
taste of manna, Go to the desert, Here
I am, Come let's be happy, On the
hills, Evening of Roses, At Mount Si
nai (Amadeo).
„Traditional Jewish Memories" is de
langspeelplaat genoemd waarop tradi-
Boudewijn de Groot: intelligente protestliederen.
tionele joodse muziek door koor en or
kest onder leiding van Benedict Silber-
man ten gehore wordt gebracht. De
dirigent gaf aan deze liederen een ei
gen intepretatie. Enkele ervan: Hava
Nagila, The sun went down, Chanukah
Song, The Welcoming melody, Ten
brothers, Rosalie, The blessing (Palet
te).
Henny Schoute
Gedurende het zomerseizoen zal de
V.P.R.O. in samenwerking met de
Academische Radio Omroep ACRO te
Amsterdam een serie programma's uit
zenden op de zaterdagmorgen van 9.40-
10.00 uur. De serie is bedoeld voor een
categorie van algemeen belangstellen
den, tot welke categorie vanzelfspre
kend een vrij grote groep academisch
gevormden behoort.
Voor de serie, die de titel „Studium
generale" zal meekrijgen, is als uit
gangspunt gekozen: specialisatie en in
terdependentie in de wetenschap. Aan
gezien door de toenemende specialisatie
het begrip tussen de specialisten on
derling steeds moeilijker wordt, zal
de nadruk in deze reeks op de inter
dependentie worden gelegd. De uitzen
dingen zullen de vorm krijgen van cau
serieën, die om vier themata zullen
worden gegroepeerd.
Gezien het karakter, dat de V.P.R.O.
aan deze programma's wilde geven,
lag het opnemen van contact met de
ACRO, die uiteraard op overeenkom
stige wijze werkzaam zal zijn, voor de
hand. De uitzendingen beginnen op 21
mei en zullen eindigen op 24 septem
ber.
Donovan komt weer voor de televi
sie. Op 18 mei zal hij op het scherm
te zien zijn in een optreden van een
half uur waarin hij enkele van zijn
plaatnummers ten gehore zal brengen.
Deze week is in Nederland de nieuwe
hitschijf van Donovan uitgekomen met
op de ene kant „Remember The Ala
mo" en op de andere „The Ballad of
a Crystal Man".
(Eindelijk) uitgekomen: de eerste
plaat van Peter J. Muller, hoofdredak-
teur van Hitweek en voorzitter van de
stichting Pro Lang Haar. Peter J. Mul
ler reports:
Het verschijnen van „Beter langharig
dan kortzichtig", de eerste plaat van
hitvip Peter J. Muller heeft de nodige
beroering verwekt. De Nederlandse
langharigen, reeds verenigd in Peter
J.'s Stichting Pro Lang Haar, hebben
in de vorm van „Beter Langharig"
een nieuw wapen in hun strijd tegen
de strijd tegen het lange haar. Wat het
volgende wapen zal zijn, dat door Pe
ter J. in de strijd geworpen zal wor
den, is momenteel nog niet bekend"
Inmiddels heeft Peter J. Muller de
Lollies aangetrokken om „Beter lang
harig" ook op het podium te presen
teren.
SEAN CONNERY