TONEEL IN HAARLEM
„AMPHITRYON" van Molière
Concours voor jonge tonelisten
Concertgebouworkest besloot
seizoen
het
Acht Rotterdammers exposeren
bij M. L. de Boer in Amsterdam
NEGEN MUZEN
Luchtige opvoering door Nieuw Rotterdams Toneel
MAANDAG 25 APRIL 1966
7
Carol van Herzvijnen verovert eerste prijs
Simon Koster
Orgelconcert in
de Grote Kerk
„De Zaaiers" gaat
verdwijnen
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Bob Buys
Franse kleuren-tv-systeem
ook in Oost-Europa
TOEN DE ROMEIN PLAUTUS om
streeks tweehonderd jaar voor Chris
tus een klucht schreef over het legen
darische liefdesavontuur van Jupiter
met Alcmene, de vrouw van de Griek
se veldheer Amphitryon, die hij in de
gedaante van haar eigen man tijdens
diens afwezigheid verleidde, zal nie
mand hebben kunnen denken dat dat
onderwerp in de volgende eenentwin
tig eeuwen nog tientallen malen door
andere toneelschrijvers opnieuw zou
worden gedramatiseerd. Giraudoux,
die in 1929 zijn eigen „Amphitryon"
schreef, heeft toen uitgerekend dat
dit de achtendertigste bewerking van
de legende sedert Plautus was. En
met Giraudoux zal de reeks misschien
nog niet gesloten zijn.
OOK MOLIERE, die heel wat stof voor
rijn eigen blijspelen aan Plautus heeft
ontleend, heeft de verleiding niet kunnen
weerstaan, de klucht van de oude Romein
in zijn eigen woorden en zijn eigen stijl
en met toespelingen op zijn eigen tijd
te herschrijven. Deze „Amphitryon" is
volgens sofnmigen een van zijn fraaiste,
volgens anderen een van zijn minst ge
slaagde blijspelen geworden; maar hoe
dat ook zij, het is een stuk dat zeker nog
wel de aandacht ook van een hedendaags
schouwburgpubliek waard is en het Nieuw
Rotterdams Toneel hoeft er dan ook geen
spijt van te hebben dat het dit werk
dat nooit eerder in Nederland was ge
speeld op zijn repertoire heeft geno
men.
BIJ MOLIERE is de hemelse Amphi
tryon (dat wil zeggen Jupiter in mensen
gedaante) een echt zeventiende-eeuwse
galante vrouwenjager en de aardse Am
phitryon een even typische bedrogen echt
genoot geworden. Maar het ging Molière
dan ook niet zo zeer om karaktertekening;
het was er hem vooral om te doen, zijn
publiek door middel van de klassieke le
gende op een speelse manier te wijzen op
het vele sociale onrecht dat de kleine
man in het Frankrijk van Lodewijk XIV
van hogergeplaatsten te verduren had
(en daar tussendoor wat steken-onder-wa-
ter te geven op de Zonnekoning zelf, die
zich heel wat amourettes a-la-Jupiter ver
oorloofde met de vrouwen van zijn toege-
wijdste hovelingen). Hij heeft de knecht
Sosius daarom vooral de spreekbuis ge
maakt van de man uit het volk die altijd
de stokslagen krijgt of hij ze verdient
of niet en aan deze figuur is het ook
voornamelijk te danken dat het stuk, ge
schreven in 1668, zich drie eeuwen lang
heeft kunnen handhaven. Het mytholo
gische overspelspelletje is slechts een on
deugend grapje, maar de maatschappe
lijke „underdog" blijft altijd actueel.
TON LUTZ heeft bij zijn regie dit as
pect van het stuk, zoals te wensen was,
het volle pond gegeven. Bovendien wordt
de rol van Sosius gespeeld door Luc Lutz
en deze heeft er met zijn onweerstaanbaar
komisch talent alles uitgehaald wat er
aan gedurfde lafheid sluwe domheid en
wanhopige kracht om tegen de verdruk
king in te blijven voortbestaan, uit te ha
len viel; een kostelijke creatie die terecht
het centrale punt van de opvoering vorm
de. Als zijn tegenspeler, Mercurius, die,
vermomd als Sosius, de echte Sosius wijs-
Voor de vierde maal heeft het Inter
nationaal Cultureel Centrum te Amster
dam een concours voor jonge Nederland
se tonelisten georganiseerd; de slot-audi-
tie daarvan, waarop de beslissingen van
de jury werden genomen, is zaterdagmid
dag in het Nieuwe De La Martheater ge
houden.
Oorspronkelijk hadden zich tien kandi
daten (de inschrijving was beperkt tot
beroepstonelisten van 20 tot 28 jaar)
voor het concours laten inschrijven; van
deze tien waren er na de eerste auditie
vier afgevallen. De overblijvenden, die
dus aan de finale deelnamen, waren:
Etha Coster (van de Nieuwe Comedie),
Carol van Herwijnen (Studio), Johan
nes Kruyk (Nieuw Rotterdams Toneel),
Lou Landré (Studio), René Jessurun
Lobo (Ensemble) en Hidde Maas (Cen
trum).
DE SLOT-AUDITIE waarbij elk der fi
nalisten verplicht was een fragment
van een klassiek toneelstuk en een van
een modern toneelstuk te spelen en daar
(onverplicht) een toegiftje op het gebied
van mime, dans of cabaret bij mocht
voegen, begon met het optreden van Lou
Landré, die het bodeverhaal uit „De
Bacchanten" van Euripides met een over
daad aan plastiek en daarna de aangrij
pende monoloog van Aston uit Pinters
„Huisbewaarder" (indertijd onvergete
lijk gespeeld door Henk van Ulsen) wat
dof en ongenuanceerd voordroeg. Hij
werd gevolgd door Johannes Kruyk, die
zwakke vertolkingen gaf van de slottekst
van de Nar uit „Driekoningenavond",
van een fragment uit Samuel Becketts
monoloogroman „Molloy" en van een on
benullig quasi-chanson van Fabiola van
Dam: „Requiem voor een speler".
HIDDE MAAS, die in het afgelopen sei
zoen al belangrijk werk heeft afgedaan bij
Centrum, had het zich verre van gemak
kelijk gemaakt door een deel van de rol
van Octave uit Mussets „Les caprices de
Marianne" en een scène uit Julien Greens
„Het zuiden" te spelen. Zijn talent bleek
het duidelijkst uit het Musset-fragment,
waarvan hij de negentiende-eeuwse dich
terlijke romantiek een grote mate van
geloofwaardigheid wist te geven.
Etha Coster begon haar optreden met
een wel heel verkeerde keuze: het gruwel
verhaal van Meroe uit Kleists „Penthesi-
lea", dat ver boven haar bereik en buiten
de radius van haar talent bleek te lig
gen; maar zij maakte veel goed met een
alleraardigste, pittige vertolking van het
vatenwassende meisjes uit Giraudoux'
„Folie de Chaillot".
RENE JESSURUN LOBO veroverde
het publiek (maar, naar later bleek, niet
de jury) stormenderhand met het koddige
reddingsrelaas van de boer Pierrot uit
Molière's „Don Juan"; daarna deed hij
Jerry's verhaal over de hond van de hos
pita uit Albee's „Zoo story", waarbij het
een handicap werd dat een deel van het
publiek door Molière te lachlustig was
Van links naar rechts: Carol van
Herwijnen, Etha Coster en Hidde
Maas.
geworden om op de bittere eenzaamheids
tragiek van Albee goed te reageren. Lo
bo besloot zijn optreden met een grappi
ge voordracht van het cabaretachtige
Groningse volksliedje" waarmee hij al
eerder succes heeft geboekt.
Als laatste van de zes kwam Carol van
Herwijnen, wiens vertoking van Hai
moons bede tot zijn vader uit „Antigone"
van Sofokles geen sterke indruk maakte
evenmin als het liedje uit Bert Brechts
.Schweik im zweiten Weltkrieg", maar
die wel een schitterende humoristisch-
psychologische prestatie leverde met het
uitbeelden en karakteriseren van de twee
personages een huwelijkskandidaat en
een koppelaarster uit een kort verhaal
van Tsjecho: „Eind goed, al goed."
VOOR DE JURY die uit dertien voor
aanstaande acteurs, actrices en toneellei
ders bestond bleek die laatste titel
een symbolische betekenis te hebben ge
had. Want zij verleende Van Herwijnen
de eerste prijs 1.000,-, beschikbaar ge
steld door het Prins Bemard-fonds). De
tweede prijs 600,-, afkomstig van het
I.C.C.) werd toegekend aan Etha Coster;
en de derde 400,-, aangeboden door het
Nederlands Toneelverbond) was voor Hid
de Maas.
HET PUBLIEK, dat gelegenheid had
gekregen om zijn eigen opinie kenbaar
temaken, dacht er blijkbaar heel anders
over; het had de eerste prijs toegekend
willen zien aan Lobo, de tweede aan Van
Herwijnen, en de derde aan Landré. Het
heeft velen (onder wie ook uw recensent)
vooral verbaasd en teleurgesteld dat Lobo
geen enkele prijs waardig werd gekeurd.
Maar de vakkundige jury zal voor haar
keus wel goede redenen hebben gehad.
Orgel-dansavond. De Saksische kerk
musicus Gunter Vogel te Erfurt heeft
een orgel-dansavond in de Augustijner-
kerk gegeven, waaraan een solodanser
van de Dresdense opera, Manfred
Schnelle, meewerkte. Deze trad met
orgelbegeleiding op, met het eerste
praeludium uit Bachs wohltemperier-
tes Klavier en met Bachs orgelkoraal
„Ich ruf zu dir". Het 41e Bach-feest
wordt van 28 mei tot 3 juni, verbonden
met het „Eerste internationale Bach-
feest der Stad Leipzig" in deze Oost-
duitse stad gehouden. Er worden ook
werken van Reger uitgevoerd en het
War-requium van Benjamin Britten.
maakt diens „andere ik" te zijn, kon de
derde van de gebroeders Lutz, Pieter, het
niet tegen de overrompelende natuurlijk
heid, noch tegen de komische zeggings
kracht van Luc opnemen.
VOORTREFFELIJK was de Alcmene
van Annet Nieuwenhuyzen, die met een
charmante, fijn-geestige allure de liefde
van Amphitryons gemalin waardoor
zij tegelijk trouw blijft èn ontrouw wordt
waar wist te maken. Eric Schneider
had de heel moeilijke taak, de dubbele rol
van Jupiter en Amphitryon te vertolken,
een ondankbare taak bovendien omdat
zijn specifiek talent hem bepaald niet tot
de aangewezen acteur voor die rol maak
te. Maar hij sloeg er zich kranig door
heen, al zou men zich de twee karakters
nog veel sterker contrasterend kunnen
denken. Thera Verheugen maakte een
grappig volkstype van Cleantia, de tempe
ramentvolle vrouw van Sosius; en Frans
Somers speelde Jupiter in de slotscène,
waarin de echte en de valse Amphitryon
tegenover elkaar komen te staan.
DE VERTALER Ernst van Altena had
zich vooral toegelegd op het maken van
een tekst vol komische rijmen en leuke,
modemaandoende woordvondsten; het re
sultaat was daardoor wel grappig, maar
had meer weg van Sinterklaasrijmelarij
dan van Molières dichterlijk origineel.
De operette-achtige kostuums waar
door het stuk, niet ten onrechte, een tijd
en plaatsloos karakter had gekregen
waren van Frans Vossen, evenals
het decor dat, vijf maanden na de lande
lijke première in Rotterdam, nogal geha
vend naar Haarlem was gekomen.
HET PUBLIEK heeft zich zondagavond
in de Haarlemse Stadsschouwburg, blij
kens het langdurige applaus aan het slot,
zeer vermaakt met deze luchtige en leu
tige opvoering van een bijna vergeten
Molière.
Simon Koster
In AVRO's tienerprogramma Moef
Ga Ga, dat vanavond uitgezonden
wordt op Nederland 2, treedt liet
Engelse zangeresje Goldy op.
Dinsdag 26 april, 's avonds om acht
uur, geeft de stadsorganist Piet Kee een
concert in de Grote of Sint Bavokerk in
Haarlem.
Uitgevoerd worden „Balletto del Gran
duca" van Sweelinck. „Ein fröhlich We-
sen" van Jacob Obrecht, echo fantasie in
C van Gerhardus Scorax, „Concerto del
signor Tagietti" in een bewerking van
J. G. Walther, „Was Gott tut, das ist
wohlgetan" van Walter, preludium en
fuga in B kl.t. van J. S. Bach, „Chroma
tic study on the name Bach" van Wather
Piston en „Flütes" en „Pasticcio" van
Jean Langlais.
Het AVRO-orkest in vaste dienst „De
Zaaiers" gaat verdwijnen. De jaarlijkse
stijgende kosten van het orkest-apparaat
zoals ondermeer de salarissen en de so
ciale lasten, hebben ertoe geleid, dat zij
steeds meer een onevenredig groot deel
van het totale programmabudget zijn gaan
uitmaken.
Nederland I: Klaas Vaak en een afle
vering van Flipper openen de maandag
avond. Het kamerlid Helen Browning is
in Coral Key op bezoek gekomen. Vader
Ricks en de jongens zien de toekomst
maar somber in. Na het Journaal en
tien minuten voor de politieke partijen,
vervolgt Han Lammers zijn serie „Inbur
geren". Men hoort enkele meningen over
het vervullen van de militaire dienst
plicht. De film van vanavond is „Middle
of the night", naar een scenario van
Paddy Shayeski. De hoofdrollen wor
den gespeeld door Kim Novak en Frede
ric March. In dit psychologische drama
wordt het probleem gesteld van de oude
re zakenman, die verliefd wordt op een
jonge vrouw. Zij is 24 en gescheiden; hij
is veel ouder en weduwnaar. Er groeit
een verhouding tussen hen, maar dat geeft
grote moeilijkheden. Zowel bij de we
derzijdse families als bij de zakelijke re
laties. Het tweetal twijfelt trouwens zelf
aan de juistheid van hun situatie, want
de karakters lopen nogal uiteen.
Nederland 2: De AVRO begint met het
tienerprogramma Moef Ga Ga met o.a.
het Engelse zangeresje Goldy, de beat-
groep „Het" en het Amerikaanse zange
resje Peggy March. Vervolgens een optre
den van de gastsolisten van het Natio
nale Ballet: het Canadese echtpaar David
en Anne-Marie Holmes. Zij dansen het
Ballet Bravoure, waarvan regisseur Will
Simon enkele opnamen maakte. Tenslotte
„Boksgala", een programma dat ter ge
legenheid van het jubileum van de Ne
derlandse Boksbond in de Rotterdamse Ri-
vièrahal wordt gehouden. Hierin komen
Nederlandse boksers uit tegen hun bui
tenlandse collega's.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Het zondagmiddagcon
cert door het Concertgebouworkest gister
middag was een afsluiting van het winter
seizoen. Dat betekent nog geen zomerva
kantie, want zoals vele vroegere jaren
volgt ook nu een Beethoven-cyclus en dan
het Holland Festival, waardoor de exploi
tatie van het orkest een twintigste eeuws
continumuziekbedrijf is geworden. Het is
een gelukkige menselijke instelling dat
men dit vergeet zodra er op sublieme
wijze wordt gemusiceerd zoals gistermid
dag in de vertolking van Mozarts piano
concert in a gr. t. met de Hongaarse pia
niste Annie Fischer als soliste.
Maar daaraan voorafgaande moest
evenwel een reeds in 1963 tijdens het fes
tival van de „International society for
contemporary music" geïntroduceerd mo
dern werk worden gespeeld en wel de Can
zone van de Noorse componist Arne Nord-
heim. Het viel toen al te respecteren, dat
hij bindig zoekt met het historische voor
beeld van de Canzone-stijl van Giovanni
Gabrieli (1600). Zijn gegeven patroon van
ritmische, melodische en tonale gegevens,
waren voor variatie-uitwerking vatbaar
Dat had de Noorse toondichter duidelijk
te kennen gegeven in zijn programma-toe-
lichting. Maar de uitwerking miste de fan
tasie en de potentie daartoe; klankver
schuivingen en vele fortissimi moesten
twaalf minuten lang indruk maken.
Dit lukte niet op het festival in 1963
in het Concertgebouw en nu evenmin.
Daarom verbaast het ons dat men, na die
ervaring van drie jaar her, toch deze com
positie als een novitèit op het program
ma heeft gezet.
We vallen er de jonge componisten al
lerminst hard op aan als zij zich eens
vergissen wie doet. dat niet? maar
als men dan maar correctief zijn verdere
weg ziet.
Mozarts pianoconcert in a werd door
de Hongaarse pianiste zo verrukkelijk mu
zikaal van klank-sprankeling en nuance
ring gespeeld, dat daarmede een hoogte
punt van de middag werd bereikt. Ook
Bernard Haitink stond haar met de bege
leiding van het orkest op gelijke wijze te
zijde.
Daarom verwachtten we dat hij Schu
berts grote symfonie in c, die wel veel
reprises heeft, maar niettemin van
„himmlischen Langen", naar Schumann
eens typeerde, eenvoudig musicerend zou
interpreteren. Aldus begon hij in het in
leidend andante. Met het daarop aanslui
tend allegro vielen evenwel de accenten
zwaarder en zwaarder en naarmate we het
einde naderden sloeg Haitink metrische
heipalen in de ritmiek, die beukend op
de trommelvliezen werkten. Schubert mag
fortissimi en sforzandi hebben voorge
schreven, maar zijn expansies zijn niet
die van een Berlioz. Jammer voor dit
hardhandige besluit van deze zondagma
tinee.
DE AMSTERDAMSE KUNSTHANDEL
M.L. de Boer toont tot 7 mei werk van
een achttal Rotterdammers. Dat van de
graficus W. B. van Heusden mochten we
al een keer bewonderen in het Prenten
kabinet van het Frans Halsmuseum, dat
voorzover de mogelijkheden het toelaten
de gewenste belangstelling aan de dag
legt voor wat elders in Nederland ge
maakt wordt. Gezien de mogelijkheden
doet het Amsterdamse museum voor mo
derne kunst relatief minder met de va
derlandse kunst onzer dagen en danken
wij het weer aan de kunsthandel bekend
te worden gemaakt met het werk van
een aantal kunstenaars die geen lid zijn
van te Amsterdam gevestigde verenigin
gen. Misschien zijn zij ook niet genoeg
bij de tijd om in het Stedelijk Museum
te kunnen opvallen.
Verscheidene jaren geleden kon de
schilder Kees Timmer dat nog wel. De
evolutie schijnt snel te gaan en Timmers
merkwaardige visie op dieren en soms
mensen kon men daarna opnieuw leren
kennen in een andere kunsthandel dan
die van M. L. de Boer. Natuurlijk ook
heeft deze kunsthandelaar zijn eigen voor
keur laten gelden bij het samenstellen
van deze expositie waarbij beduchtheid
voor te gemakkelijke abstractie en mode
altijd meespeelt.
DE UITWISSELING op nationaal ge
bied is dan nog steeds zo gering dat het
moeilijk te zeggen is of het beeld dat
deze tentoonstelling geeft enigszins „Rot
terdams" te noemen is. Ondanks de aan
wezigheid van Timmers humor is van
echte vrolijkheid hier dan weinig sprake.
Wel van een zekere gecharmeerdheid in
het onderwerp bij sommige der vertegen
woordigden. Henk de Vos voelt veel voor
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30-
7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.30-
8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Auba
de: licht gevarieerd muziekprogramma. 10.50
Lichtbanken, lezing. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol-
aan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03
Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 12.20
Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Aktua-
liteiten. 12.50 Lichte grammofoonmuziek en
praatje. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen.
13.45 Muziek kent geen grenzen: gevarieerd
muziekprogramma. 14.45 Zie, ik maak alles
nieuw: cursus over geloofsleven en gods
dienstige vorming. 15.00 Bij Cascade te gast:
gevarieerd muziekprogramma. 16.00 Voor de
zieken. 16.30 Onderweg: Gebedsdienst. 17.00
Voor de jeugd. 17.40 De kinderboekenbus.
17.50 Overheidsvoorlichting: Ziekenhuiswezen
op de Nederlandse Antillen. Spreker: G. T.
Haneveld. 18.00 Fanfare-orkest: verplichte
concourswerken. 18.20 Uitzending van de
Partij van de Arbeid. Bij de tijd. Een 14-
daags radiomagazine, voor de mikrofoon ge
bracht door Theo Eerdmans en Jaap Brand,
onder redaktie van Gabri de Wagt. 18.30
R.V.U. Traditie in Europa, door dr. A. L.
Constandse. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten.
19.30 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht:
Instructief concert. 19.50 Moderne gitaarmu
ziek. 20.00 Radio Philharmonisch orkest en
solist: semi-klassieke muziek. 21.05 Pianore
cital: moderne muziek. 21.30 Kerkorgelcon
cert. 21.55 De zingende kerk: een bloemle
zing uit het gregoriaanse repertoire. 22.15
Zie, ik maak alles nieuw: een cursus over
geloofsleven en godsdienstige vorming. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10
Lichte grammofoonmuziek. (8.25-8.30 De
groenteman). 8.45 Morgenwijding. 8.55 Boek
bespreking. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmu
ziek. (Om 11.00 Nieuws. 11.02-11.32 R.V.U.
De psychologie van het zien, door drs. H.
van Praag). 12.00 Metropole orkest: amuse
mentsmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble en zangsoliste
13.00 Nieuws. 13.10 Radiojournaal. 13.30 Ste
reo: 't Muzikantenuur: I. Viool en piano:
klassieke muziek; II. Alt en piano: moderne
liederen; III. Radio Trombone kwartet: mo
derne muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor
de vrouw. 15.40 Latijns Amerikaanse klanken
(gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammo
foonmuziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling, praatje. 17.20 Lichte grammo
foonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws.
18.15 Radiojournaal. 18.25 Licht ensemble
met zangsoliste. 18.55 Voor de kinderen. 19.00
Paris vous parle: gesproken brief. 19.05 Ga
melan: Indonesisch programma 19.35 Sitar:
radiotijdschrift voor gitaristen. 20.00 Nieuws.
20.05 Howland in Holland: gevarieerd pro
gramma. 21.15 Ontmoetingspunt der levens
overtuigingen: gedachtenwisselingen over
geestelijke stromingen in Nederland. 21.50
Balalaika- en pianospel. 21.50 Muzikaal
klankbeeld. 22.05 Zigeunerorkest. 22.25 Ik ge
loof, dat..., praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Ra
diojournaal 23.00 Venster op de hedendaag
se muziek, muzikale lezing. 23.40 Stereo:
Licht instrumentaal trio. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
NRU-GEZAMENLIJK PROGRAM
MA 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV
17.00-18.00 Voorbereid door VARA.
NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte in
strumentale muziek (gr.). 10.00 Nieuws.
10.02 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00
Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volksliedjes,
rond een populaire ster of groep. 13.00
Nieuws, event, actualiteiten. 13.02 Lichte
grammofoonmuziek. 13.30 Klanken van
eigen bodem (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02
Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws.
16.02 Gevarieerd muziekprogramma. 16.30
De Top Tien van deze week (gr.). NRU/
VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoek-
platenprogramma
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Nieuwe grammofoonplaten 12.40 Weerbe
richt, mededelingen en programmaover
zicht en SOS-berichten. 12.40 Amusements-
13.00 Nieuws, weerbericht en beursberich
ten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio 14.20 Koorzang. 14.30
Voor de jeugd. 14.50 Pianomuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Schoolradio. 15.45 Aria's.
16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten. 16.09
Duitse les. 16 n4 Lichte muziek. 17.00 Nws.
weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte
muziek. 17."^ ^"'k'ore. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de so1 daten. 18.28 Paardesportberich-
ten. 18.30 r :cht° muziek. 18.45 Soortkro-
niek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nws,
weerbericht en kroniek. 19.40 Filmkroniek.
20.00 Lichte orkestmuziek. 20.30 Hoorspel.
21.50 Voordracht. 22 00 Nieuws en berich
ten.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk:
veertiendaagse informatierubriek van de
kerken. NTS: 19.35 Flipper, TV-film voor de
jeugd. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitzending van de Partij van de Arbeid.
20.30 Inburgeren: Plicht of dienst? program
ma over militaire dienstplicht. 21.00 Middle
of the night, speelfilm, (beide keuringen 18
jaar). 22.55 Uitzending Stichting Socutera.
23.00-23.05 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Moef Gaga: muziekprogramma voor
de jeugd. 20.40 Ballet bravoure, filmreporta
ge. 21.10 Boks-reportages. NTS: 22.10-22.15
Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 10.45-12.00 schooltelevisie. 19.00
Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05
Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32 En
gelse les.: (les 30 en herhaling les 29). 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Huwelijksvoor
waarden, TV-spel. 20.50 De lange weg (Let
my people go), documentaire over het Jood
se volk. NTS: 21.30 De methode Wanninger
(6): politiefilm. NCRV: 21.55 Attentie. NTS
22.25 Journaal. 22.30-23.00 Teleac: Logica
les 5: Booleaanse logica.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Le petit théatre: Eerlijk zijn, ook met
geld, TV-film. 20.30 Achter het nieuws.
20.55 Z-Cars: Nu is 't jouw beurt, politie
film. 21.45 Licht op Trea: liedjesprogram
ma. NTS: 22.10 Journaal. CVK/IKOR: 22.15-
22.40 Dichterbij, religieus programma.
Joods huwelijk. In het Joods historisch
museum in het Waaggebouw te Amster
dam wordt tot juni een expositie over
het Joodse ljuwelijk gehouden. Deze ex
positie omvat onder andere, huwelijks
akten, voor het grootste deel afkomstig
uit het museum in Jeruzalem, bruids
ringen, bruidsgordels, huwelijkspennin
gen en grafiek over joodse bruiloften
en huwelijksceremoniën.
een bepaald jongevrouwentype van deze
tijd en bekoort mij zeker met zijn model
len, van wie de handen echter meestal te
weinig kundig geschilderd werden. Zijn
aangename kleurgeving heeft iets melan
choliek ernstigs. Collega's van_ hem zul
len hem toch „een fijne schilder" kunnen
noemen.
Datzelfde geldt de dertien jaar jongere
Kees Franse, die dat beetje meer drift
dan De Vos vertoont zou kunnen danken
aan zijn jaren. Als aquarellist van ha
vens, zoals ik hem eens in een kunstzaal
aan de Lijnbaan mocht bewonderen, komt
hij er dit keer niet zo duidelijk uit. Maar
nu kan hij als goed van deze tijd gelden
door een aantal doeken in olieverf van het
landschap der Europese wegen in Neder
land, waarop de met witte verf neergezet
te verkeersstrepen- en tekens hem zulke
prachtige mogelijkheden boden tot zijn zo
levendige schilderijen. Fantasie blijkt een
niet geringe factor van belang bij hem
te kunnen zijn en ook is hij een fijn stil
levenschilder.
De gezonde aanpak van De Vos en
Franse vindt men ook in het werk van
Guus de Ruiter, die in zijn landschappen
tot een expressionisme kwam, dat enigs
zins te vergelijken valt met dat van Per-
meke.
VAN HEUSDEN's imaginaire land
schappen houden het met zijn drieën ge
makkelijk uit naast de ruimere vertegen
woordigingen van de meeste anderen door
alles wat aan zijn prenten te beleven
valt. Bouke IJlstra is de tweede hier ver
tegenwoordigde graficus, die ook van gro
te fantasie blijk geeft, hekelend kan zijn
ook in tekeningen en fraaie landschappen
die hij etste in Israeli
Timmer's dierverbeeldingen kunnen
geestig genoemd worden, maar zijn meer
dan karikaturen, hebben iets monumen
taals, iets van affiches ook en zijn toch
veel meer dan dat.
De naam van Dolf Henkes zou onze le
zers bekend kunnen zijn door zijn bij
dragen aan onze krant betreffende grote
tentoonstellingen in het buitenland. Zijn
„Hommage a Rousseau" toont een voor
keur van deze intelligent te noemen be
schouwer. Itelligentie en grote bedacht
zaamheid lees ik ook uit de behandeling
van zijn overige schilderijen hier, waar
bij men, dacht ik, wel even aan surrea
lisme mag denken.
PIET A. VAN STUIVENBERG is de
beeldhouwer in dit gezelschap. Een ech
te beeldhouwer, want hakkende in steen,
waarbij de sporen van de beitel duidelijk
en dienstig aan het uiterlijk van zijn plas
tieken zijn gebleven. Van Stuivenberg
werkt in eenvoudige gesloten te noemen
vormen en toont zich geïnspireerd door
de menselijke figuur, die dan wel geheel
ondergeschikt gemaakt is aan zijn plas
tische beelden. Het is niet onmogelijk
dat ik zijn werk ooit al ben tegengeko
men, maar dank nu toch weer aan de
kunsthandel een echte en goede kennis
making met een figuur, wiens naam ons
hier toch nauwelijks of niet bekend was.
Blijkens gegevens op de uitnodiging tot
deze tentoonstelling hebben deze kunste
naars niet te zeer te klagen over gebrek
aan belangstelling. Verschillende hunner
maakten werk op het gebied der monu
mentaal genoemde kunst en mochten hun
werk opgenomen zien in verscheidene col
lecties. Het werd tijd dat wij de gelegen
heid kregen binnen een niet te bezwaar
lijke afstand van ons huis nu ook eens hun
in het algemeen zo sympathiek te noe
men werk te genieten of weer
te zien zoals ook dat van De Vos, aan
wie ik goede herinneringen bewaar door
een lang geleden optreden in een Am
sterdamse kunsthandel, waarop hij zijn
beloftes van toen voldoende gestand heeft
gedaan.
MOSKOU (Reuter''AFP) Deskundi
gen uit Bulgarije, Hongarije, Oost-Duits-
land, Polen, Roemenië, Tjechoslowakije
ende Sovjet-Unie hebben op een confe
rentie in Moskou het Franse systeem voor
kleurentelevisie, Secam-3, als het meest
geschikte voor hun landen beoordeeld. Er
zal een standaard-systeem voor al deze
landen worden uitgewerkt. De Sovjet-
Unie had al eerder voor het Franse sys
teem gekozen.