Lezen als iemand uit de oudheid u i' r- a a r.hksr.r r/i, h u .MÏÜHIb l'rM» en „rellende" legerpredikanten Kerk in atoomcentrum Zestien nieuwe Ridders van het Heilig Graf van Jeruzalem .Villi I» IMKS UV.KW-l.-h- Op de kop? Professor van Unnik zoekt naar de horizon van het Nieuwe Testament ii Hf- 3 Achteruitgang Predikers Conferenties VRIJDAG 2 9 APRIL 1966 Erbij 20 t- j Gemengd huwelijk Resolutie Morele Herbewapening WAT WEET U VAM DE BIJBEL? (Van onze correspondent) UTRECHT. „Wat ik probeer is lezen met oren en ogen van iemand uit de oudheid". Prof. dr. W. C. van Unnik, hoogleraar aan de Utrechtse universiteit voor de uitlegging van het Nieuwe Testament en de oud christelijke letterkunde, zegt het alsof het de doodgewoonste zaak van de wereld is. Leren lezen als iemand van een kleine tweeduizend jaar ge leden, het klinkt een beetje onwerkelijk, onmogelijk zou je bijna zeggen. En toch komen we soms tot verbazingwekkende resultaten, zo gaat prof. Van Unnik verder. w Er wordt bij voorbeeld in het Nieu we Testament zo vaak gesproken van „goede werken". Hoe vaak zijn die niet geïnterpreteerd als: je best doen om zaligheid te verwerven? Maar als je Griekse schrijvers uit die tijd be studeert, kom je tot de slotsom dat goede werken" helemaal niet die be tekenis hebben, maar opgevat moeten worden als: plezierig, prettig doen en dat is wel even wat anders. Prof. Van Unnik heeft veel van die „ontdekkingen" gedaan. Ontdekkin- die hem een internationale faam heb ben bezorgd. Wat hij doet is overigens niet nieuw. In 1751 verscheen in Am sterdam een uitgave van het Nieuwe Testament van de hand van de uit Zwitserland afkomstige Johan Jakob Wettstein. Onder andere publiceerde Wettstein daarin woorden en uitdruk kingen van joodse en klassieke schrij vers, die voor opheldering van het Nieuwe Testament van belang leken. Ook Wettstein had wat dit betreft al voorgangers, één van hen was nie mand minder dan Hugo de Groot. Tot Wettstein had echter niemand het wer kelijk systematisch en veelzijdig ge daan en het werk van Wettstein stak met kop en schouders boven het ande re uit. Wettstein is veel bewonderd door de eeuwen heen, maar zijn werk is niet voortgezet tot ongeveer 1910, toen de Duitser Georg Heinrici een nieuwe „Wettstein" ging opzetten. En hoewel het allemaal niet zonder moeilijkheden ging, is men voort blijven borduren op het zelfde stramien als de Zwitserse Hollander. Ook in Utrecht, waar prof. Van Unnik zich met de hulp van slechts één man, de wetenschappelijke amb tenaar drs. G. Mussies, voor een ge weldige opgave geplaatst ziet. Alles wat uit de Griekse en Romeinse oud heid bij schrijvers is opgetekend te on derzoeken om zijn waarde voor een be ter begrijpen van het Nieuwe Testa ment, het lijkt een onmogelijke op dracht. We zeiden het hier boven al, toch is het dankbaar werk, hoe lang ook een nieuwe vondst op zich kan laten wach ten. Voorbeelden zijn er te over. Zo wordt er in Handelingen van Paulus ge zegd, dat hij in Tarsus is geboren en opgevoed en onderwezen in Jeruzalem- Zijn geboortestad Was een centrum in iftAA<WWWWWW\/WWWWWW\AAA<WWW\A In „Kerk en Wereld" heeft ds. A. Faber er op gewezen, dat de Neder landse Hervormde Kerk aan de ene kant toenadering zoekt tot het „meest vrijzinnige kerkgenootschap in Neder land" (de Remonstrantse Broeder schap) en aan de andere kant het de vrijzinnige hervormden, die al zestig jaar in dezelfde kerk werken, moeilijk maakt tot erkenning te komen. „Wat met de ene hand aan de re monstranten gul wordt toegeworpen, wordt met de hand aan de vrijzinnig hervormden ontnomen. Dat is toch wel echt de geestelijke dingen op hun kop zetten", oordeelt ds. Faber. In Groot-Brittannië, een van de lan den, waar het baptisme het sterkst vertegenwoordigd is met ongeveer 300.000 leden, hebben de baptistenge meenten vorig jaar een ledenverlies van ruim zesduizend geleden. De totale achteruitgang in de laatste vijf jaar bedraagt bijna twintigduizend. De an dere vrije kerken van Groot-Brittannië vertonen hetzelfde beeld van gestadige achteruitgang. Bij de methodistische kerken is het verlies het grootst: de ze kerken verloren sinds 1932 onge veer 150.000 zielen. De Church of Eng land daarentegen meldt de laatste ja ren een lichte vooruitgang, zowel wat de doopsbedieningen als de confirma ties betreft. In het Evangelisch Luthers Week blad troffen we in de rubriek „Farra go" enkele kernachtige stukjes aan, die over het onderwerp „prediker" handelden. Hier zijn ze: In het boek „Actuele prediking" la zen we de cynische uitspraak: „Een toneelspeler is iemand, die met over tuiging dingen zegt, die hij niet ge looft, terwijl een dominee iemand is die zonder overtuiging dingen zegt waarin hij wel gelooft". Een Engelse prediker, vol bittere ervaringen met de gemeentezang, kon digde op deze wijze het te zingen lied aan: „Laten we nu lied 215 vermoor den". Een predikant die door een rood stoplicht was gereden, werd vrijge steld van boete als hij beloofde voor taan eenmaal per jaar over de ver keersveiligheid te preken. tegenstelling tot Jeruzalem. Algemeen is aangenomen dat Paulus pas na zijn tiende jaar naar Jeruzalem is geko men en een diepe onderbewuste in vloed van zijn geboortestad met zich meedroeg. Prof. van Unnik ontdekte echter dat bij Griekse schrijvers de trits gebo ren, opgevoed en onderwezen een vast staande uitdrukking vormt, waarbij de woorden een vastomlijnde betekenis hebben. Zo wordt wat er in Handelingen over Paulus staat opeens duidelijk: Prof. Van Unnik Dr. W. A. Visser 't Hooft, secreta ris-generaal van de Wereldraad van Kerken, heeft in Genève gezegd, dat de versoepeling van de r.-k. voorschrif ten op het gebied van het gemengde huwelijk slechts een klein deel heeft weggenomen van de moeilijkheden waarmee de niet-katholieke huwelijks genoten op 't ogenblik te maken hebben. Hoewel de wijzigingen een kleine stap vooruit betekenen voldoen zij niet aan de verwachtingen, die bij de discussie over het gemengde huwelijk tijdens het Vaticaanse concilie zijn gewekt, aldus dr. Visser 't Hooft. Het Vaticaan heeft deze maand ver ordend, dat een r.-k., wiens huwelijk door een niet-r.-k. geestelijke is ge sloten, niet langer geëxcommuniceerd zal worden. Gehandhaafd blijft de toe stand, dat het huwelijk van een r.-k. met een niet-katholiek gesloten moet worden door een r.-k. geestelijke, wil het geldig zijn. Ongewijzigd is ook de bepaling, dat de kinderen in r.-k. geest opgevoed dienen te worden, maar deze belofte zou niet schriftelijk gegeven be hoeven te worden. In de slotresolutie van de paasconfe- rentie van Morele Herbewapening op de Volkshogeschool „Ons Erf" te Berg en Dal hebben de deelnemers, afkom stig van twintig middelbare en hogere onderwijsinstellingen het hele land zich uitgesproken voor een nieuwe koers voor de Nederlandse jeugd. Zij willen ons land het besef hergeven dat het een opdracht in de wereld heeft te verrichten. In de resolutie dringen zij er bij de Nederlandse regering op aan dat zij evenals de regering van de Duitse bondsrepubliek de musical show „Sing Out '66" zal uitnodigen. Deze Ameri kaanse show van Morele Herbewape ning, waaraan honderdvijftig jongeren van verschillende rassen deelnemen, beoogt de democratie van nieuwe in houd en overtuiging te vervullen en zo doende een einde te maken aan het wijdverbreide negativisme en cynisme. Hij wordt begin mei in Duitsland ver wacht. De resolutie van de jongeren dringt er tevens bij de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk op aan zendtijd voor radio en televisie aan Morele Herbewapening te verlenen. Zij wil het gehele Nederlandse volk actief laten deelnemen „in het bouwen van een wereldsamenleving, die vrij is van haat, angst en hebzucht en waarin iedereen genoeg voedsel, onderdak en kleding heeft en een levenswijze vindt die werkelijk bevredigt." Paulus heeft gewoon van zijn vroeg ste jeugd af in Jeruzalem gewoond en helemaal geen heidense invloeden mee gekregen vanuit zijn geboortestad Tar sus. Hoe is de Utrechtse hoogleraar tot dit onderzoek gekomen? Ach, ik wilde do minee worden, maar op het gymna sium had ik een leraar (de latere hoog leraar in Utrecht dr. J. H. Thiel) die me een grote liefde voor de klassie ken bijbracht. Die twee liefdes heb ik mooi kunnen combineren in mijn speur tochten bij Griekse en Romeinse schrij - vers voor een beter begrip van de bijbel. Waarom zijn juist schrijvers uit de oudheid zo belangrijk bij de uitlegging van het Nieuwe Testament? Prof. Van Unnik heeft daarop zijn antwoord klaar: Wat Jezus heeft verkondigd is niet binnen een klein gebied gebleven, het heeft zich wonderlijk snel verbreid ook buiten de grenzen van Palesti na. Dat hield automatisch in, dat de boodschap van Christus vertaald moest worden, in het Grieks, in het Latijn. En hoeveel is daarbij weggevallen of onbegrijpelijk geworden? Zeker voor ons die twintig eeuwen later leven. Het jonge christendom ging van een land waar één God was naar een gebied waar een veelheid van goden werd vereerd. Het was een totale verwisse ling van decors. Dat is nu wat dr. Van Unnik intri geert. Welke lading hebben die woor den uit het Nieuwe Testament, wat is hun horizon, tegen welke achtergrond moeten we ze plaatsen? Prof. Van Unnik hoopt de oplossing te vinden in het „Corpus Héllenisti- cum" zoals het materiaal uit de oud heid, dat dienst doet bij de uitleg van het Nieuwe Testament, ook wel wordt genoemd. Hij heeft „al lees je zo gemakke lijk over de dingen heen" al zo veel gevonden dat hij welgemoed door gaat. Samen met enkele anderen, on der wie de jonge Duitser, prof. Bentz, die in het Amerikaanse Claremont met hetzelfde onderzoek bezig is, graaft de De meeste mannen van deze buiten gewone gemeente werken dagelijks met de kernreactors, in de kernlabo ratoria, op de tekenkamers of op de administratie van het grootste van de vier door de Euratom ingerichte centra. Varese, aan de zuidrand van de Alpen, was afgezien van zijn leerindustrie een niet zo erg belangrijk plaatsje, totdat in 1960 Euratom in het nabijgelegen Ispra een klein Italiaans kerncentrum overnam. Sindsdien zijn ongeveer 1300 deskundigen uit de zes EEG-landen daarheen gekomen. Voor hun kinderen werd in Varese een Europese school ingericht, die in vier taai-afdelingen meer dan 1000 leerlingen telt. Omdat onder de nieuwe bewoners ook veel niet-rooms-katholieken waren, moest ook voor hen raad verschaft worden. Dankzij het kernonderzoek en het stre ven naar Europese eenwording moest er hier een Evangelisch-oecumenische gemeente ontstaan. Na veel overleg werd tot grond slag genomen, dat in deze gemeente „evangelische christenen van verschil- De doopsgezinde broederschap houdt van 2 tot 7 juli een conferentie over „Leven uit nood of hoop" in het vor mingscentrum. De Haaf te Bergen. In lichtingen „De Haaf", Natteweg 9, Bergen, telefoon 02208-2006. De doopsgezinde vredesgroep en Kerk en Vrede houden op 7 en 8 mei een oriënteringsconferentie in „Fredes- hiem" te Steenwijk. Het thema is „Ik heb geen andere handen dan de uwe". Inlichtingen Anne de Jong, kasteel Poelgeest, tel. 01710, 53662. Utrechtse hoogleraar in een gebied, dat naar hij weet voor het grootste deel nog onontgonnen is en dat naar hij verwacht nog vele schatten zal prijsgeven. lende nationaliteit, taal en belijdenis elkaar ontmoeten, opdat onder hen en door hen gezamenlijk het Evangelie van Jezus Christus verkondigd wordt zoals dat in de Heilige Schriften van het Oude en Nieuwe Testament te vin den is". In deze gemeente kunnen wor den opgenomen „christenen van ver schillende belijdenis, die voorheen lid waren van een evangelische kerk, die was toegetreden tot de Wereldraad van Kerken of tenminste de basis van deze raad aanvaardt". Sinds 1963 is daar werkzaam de uit Hamburg afkomstige Pfarrer Otfried Reinke, die thans het werk verdeelt met de uit de gereformeerde kerken afkomstige ds. H. den Boeft. Zij hou den om beurten zondags de kerkdienst in de kleine kerkzaal van de Baptisten gemeente in Varese, de ene dienst in het Duits, de andere in het Nederlands. Het bezoek aan deze kerkdiensten is als in een grote stad. Gemiddeld komt elk gemeentelid eenmaal per maand naar de kerk, ofschoon de wijd ver spreid wonende gezinnen soms wel 25 km. weg wonen. Eens in de drie we ken wordt er een tweetalige kerkdienst gehouden, waarbij de ene predikant de liturgie en de ander de prediking voor zijn rekening neemt. Om de drie maanden komt er verder een uit Zwit serland afkomstige Waldenzenpredi- kant uit Milaan naar Varese om een dienst in het Frans te houden voor de twaalf Franssprekende gezinnen in het bereik van de gemeente. En ook de Italiaanse gastheren worden niet ver geten. Regelmatig wordt de Baptisten gemeente uitgenodigd tot een drieta lige gezamenlijke dienst. Met haar vijfhonderd leden is deze gemeente op drie na de grootste evan gelische gemeente in heel Italië. Er zijn natuurlijk heel wat meer mensen, maar de toetreding is uiteraard op ba sis van vrijwilligheid. Alleen al het Duitse contingent omvat 232 gezinnen volgens het kaartsysteem van Pfarrer Reinke, maar slechts de helft ervan heeft zich opgegeven voor lidmaat schap van deze gemeente. Deze betalen De bijbel, waarin prof. Unnik vorst, is een in tal van levende talen ver taald boek. Dit is een afbeelding van de eerste bladzijde van de Ar meense bijbel, die in 166S te Am sterdam werd gedrukt. ook mee in de onkosten van de ge meente waarvan een Nederlander pen ningmeester is. De fondsen zijn niet ruim, maar dank zij financiële steun uit de verschillende moederlanden kan de gemeente bestaan. Bovendien is men al begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van een eigen kerkge bouw, waarvoor de grond dank zij een bijzondere gift uit Duisland aagekocht kon worden. Achtereenvolgens hoopt men een kerkgebouw, een gemeente zaal en een predikantswoning te bou wen. Er wordt aan de predikant van Va rese niet de eis gesteld dat hij alles over de atoomwetenschap beheerst. Wel valt het in deze gemeente op hoe groot de belangstelling van de mensen van de natuurwetenschap is voor theo logische vragen. Dat blijkt niet alleen uit de regelmatig bijeenkomende ge- sprekskringen, waarin levendige dis cussies over geloofsvragen worden ge houden, maar blijkt ook uit de uitwis seling van boeken „theologie tegen techniek" tussen de predikant en de vakmensen van Euratom. Ds. D. ter Steege In de Metropolitane Kerk in Utrecht is de investituur van de Ridderorde van het Heilige Graf van Jeruzalem door de groot-prior van de Nederlandse Com manderij e mgr. Th. G. A. Hendriksen aan de volgende heren verleend: Mr. P. M. H. van Boven, algemeen voorzitter van het Nederlands Katho liek Werkgeversverbond, Breda; prof. dr. A. Chorus, hoogleraar in de psycho logie, Oegstgeest; F. G. van Essen, di recteur van de Stichting Bond Zonder Naam, Zandvoort; drs. L. A. H. van Eyseren, directeur van de N.V. Maas- trichtsche Spijker- en Draadnagelfa- briek v/h Thomas Regout Co, Scharn- Heer (L.)mr. J. A. Geukers, burge meester van Helmond, Helmond; dr. ir. H. J. A. de Goey, directeur van de V.N.U. (Verenigde Nederl. Uitg. Mijen), Overveen; mr. B. H. M. Gransjean, ad vocaat en procureur, Wassenaar; dr. C. M. Grasveld, chirurg, Hilversum; drs. F. J. W. Gijzeis, burgemeester van Heerlen, Heerlen; mr. dr. C. Ch. A. van Haren, bestuursjurist, Wassenaar; W. Ch. J. M. van Lanschot, bankier, Eind hoven; ir. P. J. Lardinois, voorzitter van de Noordbrabantse Christelijke Boeren bond, Eindhoven; dr. R. L. H. Sampi- mon, oogarts, Utrecht; dr. A. J. M. Smul ders, geneesheer-directeur van de G.G.D. Breda; drs. C. H. M. Verhaak, directeur eigenaar van de N.V. Drukkerij Ver haak, Grave; dr. M. W. R. van Vollen hoven, oud-gezant te Madrid. De Ridderorde van het Heilige Graf van Jeruzalem heeft haar wortels in een ver verleden. In 1846 kreeg de Orde als pauselijke orde een nieuw statuut met als speciale taak om de kerk en het hei lige land te steunen. Deze taak is onder de huidige grootmeester kardinaal Tis- serant breder geworden. De Nederlandse Commanderije be staat als zelfstandige Commanderije sinds 1955. Vóórdien was Nederland een onderdeel van de Belgische Com manderije. De Nederlandse Commanderije, die nu 56 leden telt, heeft in de afgelopen jaren onderscheidene scholen gebouwd, zoals in Madaba en Naur (in Jordanië) in overleg met het Latijnse patriarchaat van Jeruzalem, en in Dbayeh (Libanon), „Wij zijn ervan overtuigd dat met de „progressieve instelling" van enige legerpredikanten de zaak van Gods koninkrijk allerminst ge diend is. Het maakt op ons de in druk, dat hun „rellen" veel meer is gericht op het dienen van eigen belangen dan van de zaak waar voor men zegt het pleit te voeren". Dit stelt de Nationale Christen On derofficieren Vereniging in haar ver enigingsblad „Onze Banier" naar aan leiding van enkele opmerkingen van ds. Diekerhof, die tot voor drie jaar redacteur was van het protestantse sol- datenblad „Reveille". De N.C.O.O.V. is verontwaardigd over de uitlating van ds. Diekerhof dat de vereniging een integratie van kerk en krijgsmacht zou hebben aan vaard onder het motto dat het de dure plicht is van de kerk de zwaard macht te steunen." Wij hebben altijd duidelijk gesteld, aldus „Onze Banier", dat de geestelijke verzorging de taak van de kerken is en we zijn het nog steeds eens met de opvatting, „dat de legerpredikanten de loopjongens van de kerk zijn die de boodschap van het evangelie in het leger moeten brengen" De N.C.O.O.V. vindt het pijnlijk, dat er nog steeds dominees zijn die blij ven rebelleren tegen de administratie ve regelingen die voor hen gelden. Vol gens de vereniging zou de weg van overleg en gesprek een meer christe lijke vorm zijn om bezwaren te doen wegnemen of wensen ingewilligd te krijgen: „Per slot van rekening zullen de gezamenlijke kerken moeten bepa len op welke wijze zij de boodschap van Jezus Christis in het leger en op de vloot willen uitdragen". Ergerlijk noemt het blad de bewe ring van ds. Diekerhof, dat veel leger predikanten zoeken naar een compro mis tussen Jezus en de krijgsmacht en teveel onderworpen blijven aan de andere macht dan die van Christus alleen. De N.C.O.O.V. hoopt, dat het gros van de legerpredikanten zich van deze aantijgingen niet zal laten welge vallen. Het blad merkt verder op dat ran gen en onderscheidingstekenen in geen enkel opzicht een belemmering beho ren te zijn voor een goede en vrije verhouding van de predikant met hen die op zijn bijstand zijn aangewezen. Het zegt ook, dat de N.C.O.O.V. nooit enig teken van medeleven of toenade ring heeft ontvangen van de „progres sieve groep legerpredikanten" toen zij streed voor een ogenblik stilte voor en na de maaltijden in de kazernes, toen ze opkwam voor de zondagsrust of toen ze inging tegen vloeken en ge bruik van ruwe taal in de krijgsmacht. De vereniging pleit voor „broeder lijk overleg" tussen alle kerken en le gerpredikanten. Volgens haar zou het zeer te betreuren zijn, als door het rel len van sommige dominees de vrijheid en de mogelijkheden om het evangelie in de krijgsmacht te brengen een knauw- zouden krijgen of als het ertoe zou leiden, dat sommigen zich met af keer van de geestelijke verzorging af wenden. „Een kostelijk goed wordt be dreigd en eist van allen die de ver spreiding van de christelijke beginse len in de krijgsmacht een warm hart toedragen, hernieuwde waakzaamheid", aldus „Onze Banier". in overleg met het pauselijk werk voor de Palestijnse vluchtelingen. (Comité „Pro-Palestina"). De laatste jaren heeft het Palestijnse vluchtelingenvraagstuk steeds meer de zorg gevraagd van de commanderije. Dit vraagstuk is het gevolg van de Joods- Arabische oorlog toen honderdduizen den Arabieren zijn verdreven en ge vlucht. Door de hoge geboortecijfers is de groep nu aangegroeid tot V/3 miljoen personen, van wie de helft jonger is dan 18 jaar. Slechts een van de tien van hen krijgt vakonderwijs. De Nederlandse Commanderije wil de ze overwegend islamitische vluch- telingenbevolking helpen door: het verstrekken van studiebeurzen aan jongens van de technische school der Paters Salesianen in Bethlehem, de bouw van een huishoudleraressen- school in Amman, het verstrekken van studiebeurzen aan jongens en meisjes van de vak scholen, die de UNWRA (de speciale or ganisatie van de UNO voor de Palestijn se vluchtelingen) in de aan Israel gren zende landen heeft gebouwd, het via de UNWRA verschaffen van leermiddelen voor de onderwijzers in de kampen en het steunen van de doofstommen- school van father Roberts in Harissa (Libanon). Onder de slagzin „GEEF ZE DE VIJF" zijn de Ridders van het Heilige Graf een actie voor de Palestijnse vluchtelingen, in het bijzonder voor de vluchtelingen- jeugd, begonnen, samen met de Bond Zonder Naam in Haarlem. In politiek opzicht streven de Ridders een strikte neutraliteit na. Zij willen door gebed en door alle geëigende mid delen meehelpen om de vrede tussen Joden en Arabieren in het heilige land voor te bereiden en te vestigen. De Nederlandse Commanderije heeft in 1961 het initiatief genomen tot de op richting van het „Genootschap van Je- ruzalemvaarders", dat de pelgrims naar het heilige land wil verenigen. Zij geeft een tijdschrift uit: „De Jeruzalemvaar- der". Omstreeks het jE? jaar 200 was Si de Bijbel geheel -=■ samengesteld I woord Bijbel beeft de bete van: periode geschreven Tot de schrijvers van de de Bijbel kan men ca. 40 s—7' personen rekenen. Bijbel is het meest gedrukte boek v.d. wereld \v Oorspronkelijk kende de Bijbel geen hoofd-\Av\W» De Bijbel omvat totaal 66 boeken en en verzen. Op de gekalkte wanden van de Chiesa Christiana Evangelica in Varese staan bijbelteksten in het Italiaans. Maar ook andere talen hoort men 's zondags in de kerkzaal van de Baptistengemeente van deze Noord- italiaanse stad: Duits, Nederlands en zo nu en dan Frans. Een ruimte in de parterre van een eengezinswoning, niet veel groter dan een garage, werd tot punt van samenkomst van de eerste Evangelisch-oecumenische gemeente van Europa. Deze gemeente is internationaal en interconfessi oneel. Tot haar horen leden van de Lutherse kerken uit Duitsland, Ne derlanders uit de Hervormde en Gereformeerde kerken, hervormden uit Zwitserland en Frankrijk, doopsgezinden en ook een Nederlandse re monstrantse.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 20