Janine de Poorter: Nederlandse Parisienne J Succes op het moeilijke modepad MODE IN AFRIKA w. i DE BOLHOED AF VOOR DE BRITSE MODE Provocerende kleding en bloot taboe V RIJ D A G APRIL 1966 ilIiPiliüiil ik 4 x :ïi. (Van een medewerkster) HET DICHTST-BEWINKELDE straatje van Londen is Carnaby Street: een sleuf in de uitgaans buurt Soho. Het wemelt er van de modezaakjes, die het uitsluitend van „hippe" jongelui moeten heb ben. De concurrentie lijkt er moor dend. Met opvallende uithangbor den, grammofoonmuziek, wilde kreten en verleidelijke etalages wordt er om de gunst van het pu bliek gedongen. Toch blijken al die- winkeliers best naast elkaar te kunnen bestaan: het gaat hen stuk voor stuk voor de wind. Dat is ook niet zo verwonderlijk. De Londen- se jeugd verdient goed gemid deld 100 per week en het geld gaat voornamelijk op aan kleding en grammofoonplaten. DE AFRIKAANSE LENTEMODE voor couture-modellen te zien. De belangstellende 1966 is gemaakt in Afrika en door Afrikanen, meisjes in Nairobi, Kenya en Ouagadougou, en niet geïmporteerd uit Parijs, Londen of Boven-Volta, hebben weinig aan de nieuwste New York. Tijdens de pantoffelparades van knie-vrije of doorschijnende modellen. De Pasen op Broad Street in Monrovia en de stamgewoonten en de puriteinse politie heb- Patrice Loemoemba-Boulevard in Leopold- ben meer invloed op de Afrikaanse mode stad waren geen Europese of Amerikaanse dan de invloedrijkste Franse modekoning. - - VA Spuitbus maakt vouw in kleding permanent Hi (Van onze correspondent) "ANINE DE POORTER die als de dochter van een Nederlandse reder nauwelijks een kwart eeuw geleden in Parijs geboren werd, is sedertdien die stad als domicilie bijna zonder onderbreking haar hele leven trouw gebleven. Een trouw die nog wat minder verbazingwekkend is, wanneer men weet dat Janine de Poorter het beroep uitoefent van mode-ontwerpster. Want voor de mode kan Parijs nog altijd met Mekka worden vergeleken al vindt ze zelf dat de krachtigste impulsen voor de vernieuwing van de haute couture de laatste jaren eerder uit de Anglo-Saxische landen, en speciaal uit Londen, afkomstig zijn. Tuinjurk in geel, zwart en wit (ontwerp Japine de Poorter). Janine de Poorter is intussen wel de enige Nederlandse die zich beroemen mag op het feit, dat zij in de Parij se modewereld (waar de vreemdeling zel den met open armen wordt ontvangen) al een hartig woordje mee kan spreken. Als ontwerpster heeft ze nu twee so lide contracten met Parijse modehui zen die zich speciaal toeleggen op de „prêt porter". Het Nederlandse woord „confectie" heeft nog altijd een wat onplezierige klank en een minder aantrekkelijke gevoelswaarde, maar voor de Parijse prêt a porter hoeft vandaag toch niemand de neus op te trekken. Integendeel 't is nu bijzonder „in" om deze kleren te dragen. Zelfs als je je de luxe van een kleedje van Dior of Saint-Laurent die vlot zo'n twee a drieduizend guldens voor een beetje jurk rekenen best zou kun nen veroorloven. ZO VERTELT JANINE, dat Brigit te Bardot ook wel ontwerpen van haar pnpppHii draagt en dat ze bij haar triomfale en- trée in New York onlangs ostentatief gekleed ging in truitjes en rokjes die Meisjes die zich kleden in C'arnaby Street ofwel inod- meisjes, hier met een nieuwe collectie dassen. in Parijs aan de lopende band in prêt a porter zaken voor een paar tientjes worden verkocht. Hoe we die onder scheidingen tussen de haute-couture en de prêt a porter dan eigenlijk precies moeten zien? „Wel, antwoordt ze met haar zachte stem in haar wat wankele Nederlands, „je moet die verschillen vooral zien als uitvloeisels van een- veel bredere sociale ontwikkeling. De haute couture is in haar exclusiviteit voorbestemd tot een stijl en tot ontwerpen, die natuur lijk heel mooi en vooral ook heel kost baar zijn. Echter die toch maar ge deeltelijk beantwoorden aan de ambities van een moderne vrouw, of ze nu over veel of wat minder zakcentjes beschikt. De moderne levensstijl vraagt om sportiviteit en ook eenvoud in de kle- ding. Het antwoord op die vraag heeft de haute couture met haar extravagan ties maar heel gedeeltelijk kunnen ge ven. In dat licht moet men dus zowel het verschijnsel prêt a porter als ook een verschijning als André Courrèges beschouwen. COURREGES WERKT DUS ook voor de prêt porter? Eigenlijk wat moeilijk te zeggen. Niemand weet nog precies wat hij in zijn schild voert, al moeten er zich achterhem ook fabuleuze fondsen be vinden waarmee men de nieuwe Cour- Barbeteuse van Javaanse shan tung (ontwerp Janine de Poor ter). MWWWWWWMWWWWWWWWWWW*AAWft<WWWWWWWWWWWIA/WWWVWWWWVWWyWW>AftA/WMWI/WWWW Mode-artikel uit Carnaby Street zijn de James Bond- hemden, bestemd voor jongemannen, maar geshowd door jongedames. TUSSEN DE MIDDAG is het spits uur in Carnaby Street. Dan strijken de „mod"jongens en —meisjes bij hon derden neer in dit modemekka. Ze zijn minstens zo bezienswaardig als het straatje zelf. De jongens gaan artistie- kerig-onverzorgd of dandyachtig-ele- gant gekleed. De eerste categorie steekt in ribfluwelen heupbroeken met brede ceintuur en bloemetjesoverhem den en draagt het haar lang. De twee de soort kon door Pierre Cardin zelf zij uitgevonden. Ze flaneren in ruiten ca- melpakken, die prachtig zijn getail leerd, waardoor hun smalle heupen en schouders nog beter uitkomen. De meisjes houden het op pantalon-pak ken of op de superkorte rok. EEN ENKELE keer ^wandelt er door Carnaby Street een heer met een bol hoed op. Dat is dan een vergissing. Hij hoort hier duidelijk niet thuis. De jonge generatie heeft hem tenminste allang naar het rariteitenkabinet ver wezen. Ook de winkeltjes hebben hem niets te bieden. Misschien is hij uit pure nieuwsgierigheid afgedwaald. Net als de fotografen, die het straatje vaak en graag onder „schot" nemen. Want soms stapt er uit zo'n winkeltje een ster: een Beatle of een Rolling Stone. De middenstanders zijn maar wat blij met dergelijk bezoek, want sterren maken de mode. Een gek dasje, ge dragen door het idool, hoeft maar aan te slaan bij de fans en de winkel wordt bestormd. De straatjes in Carnaby Street hebben zich vooral op de herenkleding gewor pen. De namen op de pui laten daar over ook niet de minste twijfel be staan. Hier zijn er een paar: Pauls Ma le Boutique, His Clothes, Male West One. In de etalages liggen de laatste „viriele" snufjes: hele brede dassen, veelkleurige nappa, auto-coats, ribflu welen broeken met al weer nauwere pijpen en overhemden in „op"-, bloe men- en abstracte dessins. Er zijn maar drie zaakjes die in damesgoed doen. Een ervan is Trecamp (camp is het mod-woord voor „in"). Daar han gen de superkorte mini-rokjes, de ele gante broekpakken en de konijnenbont- jasjes, waar mode-meisjes dol op zijn. EEN ANDERE winkelstraat, die bij de Londense jeugd heel populair is, is de Kingsroad in de artiestenwijk Chel sea. Het is er veel prijziger dan in Car naby Street, maar daar staat een voor deel tegenover: de zaakjes zijn er ook zaterdagmiddags open. Op de Kings road worden uitsluitend exclusieve kleertjes verkocht. Mary Quant heeft er haar „bazaar". De vrouwen van de Beatles zijn er kind aan huis. Foto model Patty Boyd en hoedenontwerper James Wedge hebben er hun „top- gear" (gear is in de modtaal kleding). Wedge verkoopt er Garbo-achtige hoe den bij en nauwsluitende „kattenpak- ken" van wol en lurex. De uitgelezen klanten hier zijn popzangeres Cilla Black, filmster Julie Christie, fotomo del Jean Shrimpton en de presentatri ce van het populaire tiener tv-pro- gramma „Ready, steady, Go" Mcgowan. Cathy NIET ALLE Londense jeugd zweert er bq de progressieve mode, die de nieuwe golf van Engelse ontwerpers hen dicteert. Sommigen grijpen graag terug naar grootmoeders tijd. Nergens is dat beter te zien dan op de Lon dense antiekmarkt aan de Portobello Road. De kooplui maken hier goede za ken als zij oude bontjes of struisveren in hun kraam hebben. Londense meis jes op de ouderwetse „toer" zijn er gek mee. Hun vrienden stropen de markt af op zoek naar oude uniformen, liefst met vergulde knopen en tressen. o-rrrwinrrinnnnnnnruijvmnnnjuu uinruvwuuwini uu u i AFRIKAANSE leiders, die in hun politiek en de wijze waarop zij regeringen omver werpen, radicaal lijken, zijn conservatief wat de mode be treft. Dat vindt gedeeltelijk zijn oorzaak in de strenge op voeding die zij van de missio narissen hebben gekregen. Menig Afrikaans meisje, keurig gekleed naar de Wes terse mode, heeft de waar schuwing gekregen, dat deze kleding een overblijfsel was van de koloniale overheersing en dat dit de Afrikaanse on afhankelijkheid geweld aan deed. Tientallen meisjes in Zambia zijn voor de kopstuk ken van de heersende poli tieke partij gebracht en ge waarschuwd, dat zij zouden worden gekastijd, als zij niet stopten nauwsluitende broe ken te dragen, korte rokken en naaldhakken. Schoonheid uit donker Afrika: gevoel voor traditie. De politie in Dakar, Sene gal heeft bekendgemaakt, dat zij elk meisje en iedere vrouw, die op de openbare straat of in een openbare ge legenheid zou verschijnen in een rok of japon, die de knie niet bedekte, zou arresteren en wegens onbehoorlijkheid vooc de rechter zou brengen. Maar, verder kijkend dan haar neus lang was, verklaar de men dat deze maatregel niet van toepassing is op het strand. In sommige steden van don ker Afrika kunnen echter mo derne meisjes, die met de stamtradities willen breken, op afbetaling Westerse kleren en modieuze pruiken kopen. Als men bereisde mannen Uit de sleden buiten beschou wing laat, lijken de meeste Afrikaanse mannen hun vrou wen het liefst vormloos, so- liede verpakt en zonder pruik te zien. Misschien de meest gedragen Afrikaanse vrou wenkleding bestaat uit een los om het lichaam gewonden, tot de enkels reikend gewaad, in Engels sprekend Afrika be kend als „lappa" of „wrap per". Het is in de regel ver scheidene lagen dik en vaak draagt de vrouw op haar rug een kind in een draagband Mode in eigen land. van contrasterende kleur. Ghana was vroeger de erken de modehoofdstad van West- Afrika. Weinige modesnufjes heb ben in Afrika zoveel opwin ding veroorzaakt als de pruik. Pruiken zijn verscheidene ja ren in brede kringen gebruikt ondanks de felle critiek. Een verontwaardigde Nigeriaan schreef in de „West African Pilot" dat pruiken „een vies, on-Nigeriaans aanwendsel" waren, „een nationale schan de en een verkrachting van de Afrikaanse beschaving Sommige bezoekers hebben gedacht, dat een Amerikaanse modesensatie van twee sei zoenen geleden aan Afrika was ontleend, maar de tradi tionele bovenstukloze kleding is bezig snel uit de grote Afri kaanse steden te verdwijnen onder de druk van anti- naaktheidswetten en gevoelig heid voor de mening van het buitenland. De meeste Afrikaanse mo dejournalisten dreven de spot met de Amerikaanse opwin ding over de blote boezem- mode. De bovenstukloze kle ding is nog gebruikelijk in de gehuchten in de wildernis en schonen uit de binnenlanden besmeren haar lichaam en ge zicht met kalk om in de mode te zijn. Zwart Afrika blijft een bol werk van de man en dei mannenkleding is aan weinig beperkingen gebonden. Jonge mannen, gekleed als nozems in leren vesten en spijker broeken, zijn heel gewone verschijningen in de steden Vele jonge kantoorbedienden hebben een soort uniform ge adopteerd, bestaande uit een wit overhemd met schakel manchetknopen, een das met vooruitstekende knoop, eng aansluitende broek, een riem met een grote blinkende gesp en puntschoenen. Hun ver schijning wordt voltooid door lange bakkebaardjes en een klein snorretje. règes-mode over de hele wereld wil verspreiden. In elk geval komt Cour règes rechtstreeks uit de haute coutu re voort. Hij heeft, nadat hij zijn in genieurs-studie voortijdig had opgege ven, eerst tien jaar als modelist bij Balanciaga gewerkt, alvorens onder eigen vlag voor het voetlicht te ver schijnen. Hij is beslist een heel groot man die zijn stempel al diep op de moderne stijl-van-kleden heeft gedruk maar die voor mij gevoel momen teel toch wat in een impasse is ge raakt. „Ik geloof", zegt Janine de Poorter, die behalve als tekenares ook als obeservatrice zo haar eigen ideeën heeft, „dat Courrèges misschien beter thuis hoort in jonge en nieuwe landen als Brazilië of Israël, dan hier in Pa rijs dat aan zoveel oude tradites zit vastgeklonken". DE ONTWERPEN, DIE JANINE de Poorter zelf maakt, lijken niette min door een overeenkomstige bron als van Courrèges geïnspireerd te wor den. Ze houdt ook van lichte, heldere kleuren en sobere lijnen. Ze is zich eveneens bewust dat haar modellen vooral wel voor haar eigen, jeugdi ge, generatiegenoten zijn bestemd. Zó vinden die ontwerpen gretige aftrek bij de twee modehuizen waaraan ze is verbonden, die ze ook veel naar het buitenlands exporteren. Hoe ze zo in de mode verzeild is geraakt? Eigenlijk voor een goed deel door een toeval. Ik heb, toen ik een paar jaar in Holland woonde, in Den Haag de Academie voor Schone Kunsten gevolgd, en van huis uit ben ik tekenares en schilderes. In Parijs ont moette ik Karei Appel, die modellen zocht voor een expositie die hij toen voorbereidde. Ik heb toen ook voor hem geposeerd, en leerde zo boven dien zijn vrouw Machteld kennen die indertijd als mannequin werkte bij Balanciaga. Op haar aandringen ben ik toen wat modelletjes gaan tekenen die tot mijn verwondering nogal in de smaak bleken te vallen. En voila, zo is 't dus begonnen en nu ga ik er ook mee door". HET IS GEMAKKELIJKER gezegd dan gedaan, maar Janine de Poorter heeft haar laatste woord vermoedelijk ook nog lang niet uitgesproken. Een groot Amerikaans weekblad heeft kort geleden een bijzonder vleiend artikel over haar gepubliceerd en ook van andere kanten stromen de blijken van belangstelling nu naar haar toe. Als je op haar jeugdige leeftijd al over zulke troeven beschikt, kan je het verdere verloop van je carrière, lijkt het, met een gerust hart tegemoet zien. En zon der opwinding of opschepperij, vervolgt Janine de Poorter dan ook haar eigen weggetje door de Parijse modewereld, die overigens niemand iets cadeau doet Een Britse firma heeft een spuitbus in de handel gebracht, met de inhoud waarvan aan plooien in pantalons en rokken absolute houdbaarheid zou worden verleend. Dit middel zou de plooien „onaantastbaar" maken voor water en rek. Het kan vóór of na het oppersen worden gebruikt. De fabri kant garandeert dat het middel bruik baar is voor elke stof, geen sporen achterlaat, onontvlambaar en niet gif tig is. Met het middel behandelde ar tikelen kunnen normaal gewassen worden mits er géén chemische reini gingsmiddelen worden gebruikt. t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 25