Problemen van de schrijver in een welvarende maatschappij een Concert van Teisterbant in de Haarlemse Vleeshal DAVE BRUBECK QUARTET NEGEN MUZEN NCRV-tv brengt „Kiss me Kate" MAANDAG 2 MEI 1966 11 AMERIKAANS-DUITSE LITTERAIRE DISCUSSIE OVER POLITIEK ENGAGEMENT VAN DE AUTEUR WASHINGTON DE WESTDUITSE schrijversgroep Uruppe 47 is in de Amerikaanse universiteitsstad Prin ceton bijeen geweest voor een jaarlijkse ontmoeting, waarbij romanciers en dichters uit hun nieuwe werk voorlezen, vooraanstaande critici critiseren en uitgevers en andere gasten devoot luisteren. De leider van Gruppe 47, Hans Richter, werd met zijn rond tachtig man sterke aanhang naar Princeton uitgenodigd (met financiële steun van de Ford Foundation en de universiteit van Princeton) omdat deze universiteit zich nauw betrokken voelt bij de Duitse litteratuur. In deze kleine charmante stad in New Jersey leefden na 1933 namelijk enige beroemde Duitse schrijvers, zoals Hermann Broch, die zijn Toddesvergil hier schreef, en Thomass Man, die lezingen gaf over de Duitse letteren en in wiens huis destijds bijna alle litteraire emigranten uit Duitsland samendromden. Bovendien opende Prince ton tijdens de Hitlerjaren ook nog de armen voor zulke Duitse intellectuelen als Albert Einstein, Erwin Panof- sky, de kunsthistoricus, en Erich Kahler, de wijsgeer. Politiek of plezier Ideaal of ironie Mmm. Wm mêÈËm,m Max Tailleur naar Nice De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Jos de Klerk Paula Strasberg overleden (Van onze correspondent) De eerste drie dagen van de bijeen komst waren, zoals traditie is, strikt be sloten. Maar de vierde dag was gewijd aan een confrontatie tussen enige beroem de leden van Gruppe 47, zoals de roman ciers en toneelschrijvers Günter Grass en Peter Weiss, de dichter essayist Hans Magnus Enzensberger en de critici Wal ter Höllerer Marcel, Rich Ranicki en Hans Mayer, met prominente figuren uit Amerika's litteraire leven, als de roman schrijfster essayiste Susan Sontag, de to neelkenner Erick Bently en de romancier Leslie Fiedler. Het discussiethema was: de problemen van de schrijver in een welvarende maatschappij. HOOGST OPVALLEND was daarbij dat deze problematiek voor de Duitse schrijvers voornamelijk leek te bestaan uit de vraag of en in hoeverre auteurs po litiek geëngageerd moeten zijn. Vooral Günter Grass en Peter Weiss wijdden hun discussiebijdragen helemaal aan dit vraagstuk. De eerste in een briljant geschreven vertoog, waarin de schrijver ironisch werd ingeklemd tussen de alternatieven hofnar en geheimraad en waarin Grass zijn eigen actieve politieke rol als verkie- zingsredenaar en speechschrijver voor de socialistische kanselierskandidaat Willy Brandt als van hoogst dubieuze waarde schetst. Maar ook al mag het dwaas zijn voor schrijvers te geloven dat hun poli tieke engagement enige invloed heeft, al dus besloot hij zijn betoog, het neemt niet weg dat dwazen tenslotte de wereld ver anderen. PETER WEISS schetste in een monoto ne, maar fascinerende discussiebijdrage hoe hij zich ontwikkeld had van volstrek te buitenstaander, wiens enige zorg het was zelf alles te overleven tot een geën gageerd schrijver die een keuze in de huidige wereld, waarin het communisti sche maatschappelijke stelsel in conflict leeft met het kapitalisme, niet meer ont lopen kan. Weiss heeft zich principieel voor „socialistische, samenlevingen" uit gesproken, wat evenwel niet inhoudt dat de in Zweden levende schrijver, schilder en filmmaker Weiss zijn twijfels verge ten is of zijn critiek op het Ulbricht-regi- Advertentie Laatste noot. Het nationale fanfarekorps van Nieuw-Zeeland zal dit jaar zijn wereldtitel van 1962 niet in Kerkrade verdedigen. Het korps heeft gebrek aan geld als gevolg van een toemee door Noord-Amerika van vorig jaar. Therèse Steinmetz. De zangeres-actrice Therèse Steinmetz gaat de Nederlandse Comedie verlaten. Zij heeft een contract afgesloten met Benny Vreden Produkties N.V. te Hilversum. Zij krijgt in het ko mende seizoen vier eigen tv-shows bij de VARA. Variété van Peking. Het bekende „Variété van Peking" zal met een groep van vijf tig artiesten een tournee door Nederland maken, waarbij op 11 en 12 juni Amster dam zal worden bezocht. rsjaikovsky-festival. Aan het vierde Tsjai- kovsky-festival, dat van 30 mei tot 29 juni in Moskou gehouden wordt zullen musici uit 38 landen deelnemen, onder wie 44 uit de Verenigde Staten. Er zijn viermaal zoveel deelnemers als de laatste keer. De jury voor pianisten zal geleid worden door Emil Gilels, die voor violis ten door David Oistrakh, die voor cello door Mstislaw Rostropovitsj en die voor zang door Alexander Swesjnikov. Ande ren die aangezocht zijn om zitting te ne men in de jury's zijn: George London, Pierre Fournier, Gaspar Cassado, Efrem Zimbalist, George Sigetti, Carlo Zecchi, Aram Khachatoerian en Leonid Kogan. De twee jongste deelnemers zullen naar verwachting de Japanse violist Ekko Sa to en de Russische pianist Grigory Soko- lov zijn. Beiden zijn zestien jaar oud. me of op de veroordeling van de Rus sische schrijvers inslikt. Terwijl de Duitsers nog terughoudend leken in het dispuut over het „engage ment" (hoe begrijpelijk na de ervaringen tijdens de naziperiode en gezien de hui dige situatie in het verdeelde Duitsland), bleken enige Amerikaanse discussiedeel nemers in een andere richting te denken. Susan Sontag bijvoorbeeld zei de kunst te belangrijk te vinden om te dienen als een voertuig voor politieke boodschappen en zij bleek te vinden dat romanciers en dichters primair moeten schrijven voor het plezier dat dit hun en anderen geeft. Niet de politieke boodschap maakt ten slotte de litteratuur tot kunst, maar het taalgebruik, de stijl. In dit verband ci teerde zij: „Het beste gebruik dat ge maakt kan worden van de taal is wan neer er niets mee gezegd wordt." DEZE FORMALISTISCHE benadering van de litteratuur, die voor de hahd lig gend lijkt bij muziek of schilderkunst, maar altijd weerstanden wekt bij litterai re discussies, heeft in de praktijk van de bijeenkomsten van Gruppe 47 merkwaar digerwijze altijd voorrang wanneer er nieuw werk gecritiseerd wordt. De Duit se schrijvers mogen nog zozeer doordron gen zijn van hun politiek engagement, als zij tijdens ontmoetingen van de groep uit eigen werk voorlezen, weten zij door de aanwezige critici slechts gecritiseerd te worden op formele gronden, op zinsbouw, melodie, beeldspraak enzovoort. Wat de litteraire critiek betreft, leken dus ook de Duitse schrijvers de litteratuur benadering van Susan Sontag te volgen, terwijl zij, sprekend over hun eigen litteraire idealen nog helemaal opgeslokt werden door de discussie over het politieke engagement, een discussie waarvan men moet toege ven dat die in vele landen tijdens de der tiger jaren en meteen na de tweede we reldoorlog gevoerd werd, toen Duitsland, eerst door de nazidictatuur en daarna door de bezetting en de misère, niet in staat was deze problemen aan te pakken. INTERESSANT is tenslotte nog dat bij het de hele dag durende debat over po litieke engagement van de schrijver niet eenmaal uit de doeken werd gedaan voor welke idealen de auteurs zich dan wilden inzetten. Geen woord viel over revolutio naire doeleinden of zelfs maar over socia le vooruitgang of het overbruggen van de benauwende kloof tussen rijke en arme landen. Engagement bleek voor de schrij vers die zich tot dat ideaal bekenden in te houden: het aanvaarden van min of meer socialistische doeleinden en het pro testeren tegen dingen als de Amerikaan se politiek in Vietnam en de Dominicaan se republiek, de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika, de rassendiscriminatie enzo voort. Het zijn zeker zaken die waard zijn nagestreefd te worden, maar toch een programma van bescheidener allure dan na zulk diepgaand debatteren verwacht mocht worden. Ook de Duitse schrijvers leken doordrongen van al deze beperkthe den en ironie was de meest opvallende toon van de litteraire bijeenkomst in Princeton. HET GROOTSTE SUCCES tijdens de dagen van de besloten ontmoetingen, die over het algemeen volgens de insiders weinig nieuw werk van hoge kwaliteit heb ben opgeleverd, viel ook toe aan de meer ironiserende auteurs, als Ernst Augustin en Reinhard Lettau. Desondanks bewees de bijeenkomst var. de in 1947 in Ameri kaanse krijgsgevangenkampen opgerichte Gruppe 47, waartoe ook de Nederlandse schrijver Adriaan Morriën behoort even als de vroeger land in Nederland gewoon hebbende Jakow Lind, dat deze wonder baarlijke litteraire instelling nog altijd bloeit en door jaarlijkse uitbreiding met jonge talenten ook belooft levend te blij- ,|||>|II|IIIII U Nederland 1: Na Klaas Vaak de film documentaire waarin een impressie van het Finse Lapland wordt gegeven. Men ziet onder meer klederdrachten, rendier wedstrijden, skiën en jagen en de vie ring van een bruiloft. Deze documentaire wordt gevolgd door een nieuwe aflevering van Flipper. De hoofdfilm van vanavond is een produktie van regisseur William Wyler, getiteld: „The heiress" (De erf gename). De hoofdrol wordt gespeeld door Olivia de Havilland. Zij lijdt onder de strenge autoritaire houding van haar vader. De herdenkingsdagen 4 en 5 mei zijn voor Openbaar Kunstbezit aanleiding geweest om voor de uitzending van van daag de oorlogsprenten van Goya te kie zen. Met het oog op het zeer rauwe ka rakter van de prenten is het programma naar een later tijdstip verplaatst. Nederland 2: De avond begint met een aflevering van „Het is zo bij de lucht macht". Soldaat Will Stockdale krijgt het moeilijk als men wil onderzoeken hoe mi litairen zich kunnen redden op een eiland zonder eten of drinken. In de rubriek „Wijzer worden" heeft een gesprek plaats over de vernieuwing van het on derwijssysteem. Dan het tienerprogram ma Hullabaloo met als voornaamste gas ten The Supremes. De uitzending wordt afgesloten met Attentie. Max Tailleur, die twee maanden geleden nauwelijks meer kon lopen, is vandaag met zijn vrouw naar Nice vertrokken. Hij wan delde weer vol energie rond en ziet de toe komst rooskleurig in. Op 1 juli zal hij in het Scheveningse Kurhaus optreden, samen met Conny van den Bos. Per 1 september volgt dan een tournee door het land, die het gehele winterseizoen zal duren. DOOR ZIJN GEBOORTE behoort Mozart tot de stad Salzburg; maar door zijn kunst behoort hij aan heel de wereld, dus ook aan ons en wel met een bijzondere hartelijkheid aan de stad Haarlem, waar men thans liefdevol herdenkt dat hij als wonderkind tweehonderd jaar geleden binnen haar muren vertoefde en waar tal van fervente vereerders van zijn muzikale scheppingen wonen. Een dezer enthou siastelingen is de huidige voorzitter van de Haarlemse Sociëteit Teisterbant, de musicus Jacques Moolenijzer, die al meermalen de promotor van een Mozartviering alhier geweest is. Het zal hem weinig moeite gekost hebben de Teisterbanters viarm te maken voor een nieuw project om het genie Mozart te eren, namelijk op het randgebied van zijn ontzagwekkend oeuvre wat zelden of nooit aan bod komt. En zo kwam vrijdagavond in de Vleeshal een gezellige muziekavond van Teisterbant in samenwerking met de Nederlandse Mozart Vereniging tot stand, onder de titel „Mozart con Variazioni. WIE MET DE evolutie der kunstwerken van Mozart vertrouwd is ervaart geregeld dat tussen de composities die blijkbaar op artistieke hoogspanning ontstonden tal van stukken en stukjes uit zijn pen vloeiden die als het ware een afreageringsproces markeren, al zijn deze dingen overigens niet van onwaarde. Voor den brode was hij wel eens verplicht dansnummertjes te schrijven voor de Redoutebals en als man die van gezellige vriendenbijeenkomsten hield lardeerde hij deze spontaan met ge legenheidsstukjes die vaak van de aller dwaaste soort waren, vooral wanneer hij er zelf de teksten voor verzon, die om de platte uitdrukkingen wel voor het „entre nous" maar niet voor een vreemd publiek bestemd waren. In die holderdebolder-rij melarij herkennen wij de Mozart als brief schrijver, die vanaf zijn jeugd tot aan zijn laatste dagen van rare woordspelingen en vieze uitdrukkingen hield. De canonvorm was voor dergelijke oubollige grapjes uiterst geschikt: korte tekst voor een vrij gerekt stuk, waarin iedere partij hetzelf de te zingen had. ONDER LEIDING VAN Jacques Moolen ijzer kregen wij een viertal van deze ca nons te horen, gezongen door een prima daarvoor samengesteld gemengd koortje, dat zich de naam „Trazom-koor" aange meten had, naar Mozarts gebruikelijke ALS DE AMERIKAAN David Warren Brubeck met zijn zes kinderen door de. rijke natuur in de omgeving van zijn woonplaats Weston wandelt, is hij bezig met zijn hobby: „kinderen opvoeden". Maar zo gauw hij achter de piano gaat zitten, oefent hij niet alleen zijn beroep uit, maar vervult bovendien zijn ambitie: „door musiceren mensen op de een of andere manier helpen gelukkig te maken. Het be gon in 1951, toen jazzimpresario Jimmy Lions een onbekend trio in de Blackhawk Club van San Francisco introduceerde met de woorden: „Let maar eens op. Over niet al te lange tijd zal dit combo de beste Amerikaanse jazzformatie zijn". Twee jaar later werd het trio een kwartet: het Dave Brubeck Quartet. En nu, vijftien jaar later blijkt de commerciële cliché-uitlating van Lions een wonderlijk juiste profetie te zijn geworden. Het Dave Brubeck Quartet heeft zich een prominente plaats veroverd in de wereld van de jazz, ook vér buiten de grenzen van de Ver enigde Staten. DE KERN VAN HET KWARTET is in die vijftien jaren dezelfde gebleven. Naast Dave Brubeck aan de piano stond en staat Paul Desmond met zijn altsax. Ritmisch worden zij nu bijgestaan door de fameuze drummer Joe Morello en door bassist Gene Wright. Die ritmegroep heeft in de loop van de tijd heel wat wij zigingen ondergaan. Onder meer Herb Barman en Joe Dodge hebben achter het slagwerk gezeten. De komst van Joe Mo rello omstreeks 1956, als opvolger van de Erna Spoorenberg werd per draag stoel aangevoerd, omringd door haar trawanten. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymna stiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Voor de zieken. (1.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (Om 11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Metro- pole-orkest: amusementsmuziek. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over heidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Lichte orkestmuziek (opn). 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursorkest van Beromün- ster (opn): klassieke muziek. 14.40 School radio. 15.00 Programma voor de vrouw. 15.40 Zang en pianospel. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws 18.15 Aktualiteiten. 18.30 R.V.U.: Muzikaal Spektrum. door Klaas A. Posthuma. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Gamelan: Indonesisch program ma. 19.35 Stereo: Altviool en klavecimbel: klassieke muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Wie Waagt, die zingt: volksliedjesprogramma. 20.30 Vier Sans, radiostrip. 21.00 Moet U 'ns horen, licht muziekprogramma. 21.45 Prome nade-orkest en solist: moderne scandinavi- sche muziek. 22.25 Ik geloof dat.praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: licht gevarieerd muziekprogramma. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonumziek. 11.50 Vol- aan. vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo: Licht ensemble. 12.20 Wij van het land: programma voor de boeren. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Voor de platte landsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen gren zen (opn.). 14.45 Zie, ik maak alles nieuw: een cursus over geloofsleven en godsdien stige vorming. 15.00 Moderne muziek (opn.). 15.30 Van eigen bodem: Nederlandse amu sementsmuziek (opn.). 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Boek bespreking voor kinderen. 17.50 Overheids voorlichting: Veeltaligheid in de Nederland se Antillen. Spreker: P. T. M. Sprockel. 18.00 De Zilvervloot: internationale volkslie deren. 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. Spreker: De heer H. Koekoek, voorzit ter van de Boeren Partij. 18.30 Harmonie orkest. 18.50 En nu mijn geval: vragenbe- antwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.30 Metropole-orkest en zangsolist: amusementsmuziek. 20.05 Cello en piano: moderne muziek. 20.40 Radiophilharmonisch orkest: moderne muziek. 21.35 Bariton, pia no, fluit en cello: moderne liederen. 21.55 Geestelijke muziek (opn.). 22.15 Zie, ik maak alles nieuw: een cursus over geloofsleven en godsdienstige vorming. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. Gezamenlijk Programma 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV 17.00-18.00 1 Voorbereid door VARA NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instrumen taal allerlei (gr.) 10.00 Nieuws. 10.02 Licht Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volksliedjes (gr). 12.30 Licht muziekprogramma rond een populaire ster of groep. 13.00 Nieuws, even tueel aktualiteiten. 13.02 Elektronenklavier (gr). 13.30 Klanken van eigen bodem (gr). 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziekjes. 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Gevarieerd muziekro- gramma (opn). 16.30 De Top Tien van deze week (gr). NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02- 18.00 Verzoekplatenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Nieuwe tophits. 12.40 Weerbericht, mededelingen, program- ma-overzicht en SOS-berichten. 12.48 Lichte VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19l00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Fins Lapland, documentaire film 19.35 Flipper, TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Pa cifistisch Socialistische Partij. 20.30 Uitzen ding Stichting Socutera. 20.35 De Erfgename, speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar). 22.20 Openbaar Kunstbezit. 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 t Is zo bij de luchtmacht, TV-film (17e afl.). 20.25 Wijzer worden: wetenschappelijk pro gramma. NTS: 20.50 Hullabaloo: zang, dans en humor. NCRV: 21.30 Attentie: actualitei tenrubriek. 21.55 Christen zijn in de wereld, gesprek. NTS: 22.05-22.10 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND 1 NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32 Engelse les. (Les 31 en herhaling les 30). 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Zangrecital: Joe goslavische liederen. 20.40 Rembrandt aan de Newa,reportage over het Hermitage-mu seum in Leningrad. 21.00 De Rode Pimpernel, Italiaanse musical. 22.05 Vanavond in Nieuw- poort. NTS: 22.30 Journaal. 22.35-23.05 Tele- ac: Logica (les 6). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Sportpanorama. 20.55 The long hot sum mer, TV-film. 21.45 Economische bulletin. CVK/IKOR: 22.05 Dichterbij, religieus pro gramma. NTS: 22.35-22.40 Journaal. omduiding van zijn signatuur, in corres pondenties waarvan zijn vrouw geen weet mocht hebben. Het was een lust naar deze vocale muziek te luisteren, want spijts de gekke teksten is het de reinste Mozartkunst, spiritueel en gevoelig. GODFRIED BOMANS, die uitgenodigd was een inleiding te houden over „Mozart en de humor" trachtte dit probleem te verklaren met er op te wijzen, dat het wonderkind Mozart in zijn groei naar het meesterschap in wezen het kind-zijn in al zijn argeloosheid niet kwijt raakte. Het lag in zijn natuur daarvan blijk te geven als verpozing tussen de hoogste strevin gen van zijn geniale potentie. Vooraf hadden wij met belangstelling geluisterd naar een divertimento voor twee klarinetten en fagot, serenademu- ziek die waarschijnlijk nog uit Mozarts Salzburgse tijd stamt. Later combineerde hij de klarinetten in dergelijk werk bij voorkeur met bassethoorns, die hij in zijn laatste grote werken (Zauberflöte, Titus en Requiem) een belangrijke rol liet spe len. Wij hoorden deze blaasinstrumenten (bassethoorns en klarinetten) ook als be geleidingsobject bij een viertal zangstuk jes voor gemengde koorbezetting, gepro grammeerd als „Notturni". Het zijn amou reuze liedern op Italiaanse teksten die waarschijnlijk ook van Mozart zijn, behal ve die der vierde, een Canzonetta van Mestastasio. Deze stukjes behoorden ook zo goed als zeker tot het repertoire der gezellige bijeenkomsten bij de bevriende familie Jaquin, waar de bassethoorn in ere was. Naar de aanleidingen mag men raden. Voor ons is van belang dat het fraaie echt Mozartse muziek is, rijk aan melodieuze inventie, pittig en gracieus. ERNA SPOORENBERG kwam de avond volmaken met de interpretatie van een reeks Mozartliederen. Waarin natuurlijk het meesterlied „Das Veilchen" niet ont brak. Om in de stijl te blijven had men haar per draagkoets aangevoerd; haar begeleider Geza Frid arriveerde op eigen tijdse wijze. De subtiele wisselwerking van beide executanten waarborgde een verrukkelijk geheel, waar het van diepe ernst doorleefde „Abendempfindung" en het olijke „Warnung" bovenuit zweefden. tamelijk log drummende Dodge, beteken de een aanmerkelijke versterking voor het kwartet. Morello is bijzonder inven tief. Onder zijn handen worden de trom mels en bekkens méér dan ritme-instru menten, er komt muziek uit. Zeker vier bassisten gingen vooraf aan Eugene Wright, die nu alweer vele jaren een vaste plaats heeft in de groep. Het waren Ron Crotty, Bull Ruthe, Bob Ba tes en Joe Benjamin. Daarvan was vol gens sommigen Joe Benjamin met zijn zware, stuwende gang de beste. Men wijst dan als ongeëvenaard op zijn spel in „Marble Arch" (Opgenomen onder meer op langspeelplaat CBS 62303).' Maar de kern van het kwartet wordt toch wel gevormd door Brubeck en Des- mond. Hun samenspel is begrijpelijk nog meer gepolijst dan in de beginjaren. „Gladder", zeggen de tegenstanders. Minder vaak zijn piano en saxofoon ver strengeld in fuga-improvisatie zoals in „All the Things You Are" en het voor treffelijke nummer „Balcony Rock" op de langspeelplaat „Jazz goes to College". „WIJ SPELEN MEER POLIRIT- MISCH" zegt Dave Brubeck, „En we blijven experimenteren". Een van die experimenten was het optreden van het kwartet met het New York Philharmo- nisch Orkest, onder leiding van dirigent Leonard Bernstein in „Dialogues for Jazz Combo and Orchestra", een compositie van Dave's broer, Howard Brubeck (Op CBS 62071). Er komt een formidabele saxofoonsolo van Desmond in voor. Een ander voorbeeld van experimenteren is het stoeien met maten. Zeer ongebruike lijke voorbeelden zijn te vinden op de langspeelplaten „Time Out" en „Time Further Out" (resp. CBS 62068 en 62078). Buitengewoon geslaagd waren vooral en kele nummers in driekwartsmaat zoals „Some Day my Prince will come" en ,,Ka- thy's Walz". „Angel Eyes" Degenen, die menen dat het Dave Bru beck Quartet de afgelopen jaren te ver was afgedwaald van de in de jazz ge bruikelijke vierkwartsmaat, kunnen zich verheugen over een van de meest recente langspeelplaten, eind vorig jaar uitge bracht door CBS (no 62557): „Angel Eyes". Daarop staan zeven composities van Matt Dennis. Het bekende „Let's get away from il all" (met een zeer soepel swingende Mo rello), „Violets for your Furns" (waarin Desmond met een lyrische solo uitblinkt) en de titel-song „Angel Eyes" (met zeer geïnspireerd samenspel) vormen de beste zijde. Op de andere kant het kwartet in tomeloze vaart („Will you still be Mine") of in de zevende (muziek-)hemel (Little Man"). „Angel Eyes" is een geslaagde L.P. om kennis te maken met het Dave Brubeck Quartet. De lief hebbers zullen geen aansporing nodig hebben. A.W. (Van onze correspondent) De Rotterdamse acteur Steije van Bran denberg is aangezocht de regie te voeren van een grote NCRV-produktie waarvan de opnamen waarschijnlijk in juni zullen beginnen en die in het komende seizoen voor de televisie zal worden uitgezonden. Het is de Amerikaanse versie van de mu sical „Kiss me Kate" waarmee het Rot terdams Toneel met een eigen interpre tatie zo'n succes heeft gehad. NEW YORK (Reuter) De Ameri kaanse toneelleidster Paula Strasberg, die ook Marilyn Monroe heeft opgeleid, is op 55-jarige leeftijd in New York aan een hartaanval overleden. Mevrouw Stras berg was de echtgenote van Lee Stras berg, hoofd van de bekende toneelschool Actors Studio. Haar dochter is de film en toneelspeelster Susan Strasberg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11