Sonsbeek '66
Dante en Dali
Dick Cassée, graficus in wit
Een zaak Lorca is ons niet bekend
I. KAN
TONEEL IN HAARLEM
Vooraanstaande solisten
en dirigenten in
Kunstmaand
Ozenfant overleden
Diefstal uit museum van
Besancon opgehelderd
Voorzitter Matser van de R.T.N.:
„Broksgewijs komen we er niet
fc
DONDERDAG 5 MEI 1966
19
WvÊê
<m, m
s
Onderzoek naar waar
dering voor de
„Vuist" van Duvs
In de afgelopen maanden heeft de in Bloemendaal geboren graficus Dick
Cassée een der A. Schwartzprijzen voor zijn werk gekregen en een eervolle
vermelding van de Nederlandse critiek. Hij heeft vorig jaar meegedaan aan
de Biennale in Parijs, de Biennale voor Grafiek te Krakau (Polen) en aan
de „Salon du Mai" in Parijs, waarvoor hij ook dit jaar is uitgenodigd om
er Nederland te vertegenwoordigen. Cassée is in 1931 geboren. Van 1950 tot
1954 heeft hij gestudeerd aan de Academie voor Kunst en Industrie in En
schede. Na diverse baantjes kreeg hij in 1961 een beurs om bij de Engels
man Hayter in Parijs een tijd grafiek te gaan studeren.
Theater Terzijde debuteerde met
opmerkelijke manifestatie
Moeder is GOUD waard
Simon Koster
Morgen gesprek over zendmachtiging
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
In drie weken tijd is in park Sons
beek te Arnhem een bouwsel verrezen
dat onderdak moet bieden aan een zes
tigtal van de 300 beelden van de beel
denexpositie „Sonsbeek '66", welke op 26
mei door minister Vrolijk geopend zal
worden. Het bouwwerk, dat wat labyrin-
thisch aandoet (kosten ƒ90.000) is een
schepping van de 48-jarige in Loenen aan
de Vecht woonachtige architect Aldo van
Eyck. Inmiddels zijn de eerste beelden
voor de Sonsbeek tentoonstelling gearri
veerd, onder meer „Ruiter met Paard"
van de Italiaanse beeldhouwer Marino
Marini.
Het zingen van het Wilhelmus op 18 fe
bruari heeft weinig invloed gehad op. dt
gemiddelde waardering (tussen 7.1 en 7.3)
voor het AVRO-tv-programma „Voor de
vuist weg" van Willem Duys. Dit blijkt
uit een in opdracht van de AVRO uitge
voerd kijkonderzoek door Intomart.
Dit bureau komt bovendien tot de con
clusie dat het programma een hoge kijk
dichtheid (68 percent voor de laatste twee
uitzendingen) heeft. Deze kijkdichtheid
houdt in, dat er ongeveer 4.760.000 kij
kers waren. Voorts blijkt dat het
P.v.d.A.-publiek een wat lage waardering
voor „Voor de vuist weg" heeft, hoewel
het wel frequent kijkt. Een programma
als „Zo is het" heeft bij dit publiek een
relatief hoge waardering. Tenslotte waar
deren lezers van dagbladen als „Het Pa
rool" en „Het vrije Volk" het program
ma laag, lezers van „De Telegraaf" en
„Nieuws van de Dag" daarentegen waar
deren Duy' „Vuist" hoog.
De nieuwe kunstzaal Galerie Tardy
aan de Wooldriksweg te Enschede
exposeert Salvador Dali's illustraties
bij Dante's „Divina Commedia". Dali
maakte 100 aquarellen voor de drie
boeken. Tien jaar lang heeft hij hier
aan gewerkt en hij zelf ziet het nog
steeds ondanks zijn recente illu
straties bij de Don Quichote van
Cervantes als zijn belangrijkste
werk. De aquarellen waren bedoeld
voor de in 1963 bij Les Heures Clai
res te Parijs verschenen beperkte
Franse vertaling van de „Divina
Commedia" (vertaling van Julien
Brizeux). Dali richtte zich niet op
telkens een enkel voorval maar op
de totaliteit van een zang. Hij ver
luchtte op meestal surrealistische
wijze maar ook vaak en wel spe
ciaal bij „Het Paradijs" in een im
pressionistische sfeer. Het is werk
van een bijzondere waarde gewor
den, schokkend en dichterlijk te
gelijk, gemaakt in een geperfectio
neerde ragfijne techniek. Dali liet
het drukken van de aquarellen over
aan een meesterdrukkerin dit geval
Raymond Jacquet. Er waren 3.500
houtblokken voor nodig. Hierbij af
gebeeld één der illustraties van Sal
vador Dali bij Dante's „Divina Com
media".
Het Kunstmaandorkest zal in het sei
zoen 1966-1967 39 concerten uitvoeren
waarvan vijf als een Beethoven-cyclus
voor de televisie, en vijf jeugdconeerten.
Voorts zal het vijftien kooruitvoeringen
en enkele opera-opvoeringen begeleiden.
De meeste concerten worden geleid door
Anton Kersjes. Als gastdirigenten treden
op Edo de Waart en de Russen Costan-
tln Ivanov en Eugene Swetlanov.
Als Nederlandse solisten zijn geënga
geerd Erna Spoorenberg (sopraan), Theo
Olof en Herman Krebbers (viool), Janine
Dacosta, George van Renesse, Theo
Bruins en Jan Wijn (piano); uit het bui
tenland: Montserrat Kabaljé (sopraan),
Ida Handel en Igor Bezrody (viool),
Jean de Roos (cello), Halina Siedzjenjevs-
ko, Bella Davidovitsj, Eduardo del Pueyo
en Nicolai Petrov (piano).
Tot de uit te voeren werken behoren
vier Nederlandse composities, namelijk
Jurriaan Andriessens „Birkshire Sympho
nies", Leon Orthèls derde symfonie, Lex
van Deldens achtste symfonie of het con
cert voor viool, altviool, contrabas en or
kest (opus 88), dat hij in opdracht van
het Kunstmaandorkest heeft geschreven,
en een nog te kiezen werk van Oscar van
Hemel. Een geïllustreerde in meerkleu
rendruk uitgevoerde concertkrant, zal gra
tis worden verspreid. Deze krant zal op
een voor ieder bevattelijke wijze recla
me maken voor kunst. De Kunstmaand-
directeur, de heer Huckriede, hoopt dat
voldoende kunstinstellingen de betekenis
van zulk een krant zullen inzien en gel
den ervoor willen beschikbaar stellen op
dat het blad zal uitgroeien tot een maan
delijks tijdschrift dat via zoveel mogelijk
schouwburgen, concertzalen, theaters etc.
een ruime verspreiding kan krijgen.
De stichter van de puristische school
van schilders, Ozenfant, is gisteren in
Cannes overleden na een operatie. Hij
was 80 jaar oud. In 1915 heeft hij het
blad Elan opgericht, waaraan onder
meer ook Picasso en Dunoyer de Segon-
zac hebben meegewerkt.
In 1918 heeft Ozenfant samen met de
architect Le Corbusier een manifest ge
publiceerd waarin hij zijn opvattingen
over het purisme in de kunst uiteenzette.
Later is hij naar de Verenigde Staten
gegaan, waar hij een kunstschool heeft
gesticht en lezingen heeft gehouden. In
1950 is hij naar Frankrijk teruggekeerd
Koningin naar De Doelen. De Koningin is
voornemens op woensdag 18 mei a.s.
aanwezig te zijn bij een galaconcert te
geven door het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest ter gelegenheid van de in
gebruikneming van het nieuw concert
en congresgebouw De Doelen te Rot
terdam.
Dick Cassée noemt zichzelf een avant-
gardist van instelling. Zijn werk kende
mathematische figuren (driehoekscirkels)
die in gave symmetrie dan wel in onge
lijke verhoudingen zijn grafiek bepaal
den, terwijl dat nu gebeurt door wit-op-wit
prenten. Niet abstract is zijn grafiek.
Dick Cassée
Cassée: „De dingen komen tot rust in
mijn werk. Ik heb er geen behoefte aan
mijn hebbelijkheden te vertonen. Je in
nerlijk is geen heiligdom. Je reageert met
je gevoeligheid, je kwetsbaarheid op de
dingen die gebeuren. Je kunt dan ook be
ter zeggen, dat mijn werken zich zelf vol
trekken. Mijn grafieken hebben alles met
de werkelijkheid te maken, of die nu po
litiek, maatschappelijk of psychologisch
is. Omdat ik die beleef en verwerk ont
staat er een nieuw ding." Zijn omschrij
ving van, wat je zou kunnen noemen, zijn
verinnerlijkte kunst is wel „bij het pries
terlijke af" genoemd, ook door hem zelf.
Cassée werkt met zink, ook wel met
vliegtuigaluminium. Ejnkel jaren geleden
sneed hij zijn figuren cirkels en vier
kanten („je kunt er eindeloos mee door
gaan") om daarna de zinkplaten be-
inkt met het papier door de pers te ha
len. De inkt voor de plaat zorgt voor ver
rassende structuren achter de gesneden
vormen. Het was een ongewenst bij-effect
en Cassée bekwaamde zich toen in een
punctuelere druktechniek. De gekleurde
vlakken werden straffer gescheiden van
de witte.
TEGENWOORDIG IS zijn grafiek wit-
op-wit: de aluminium plaat wordt op het
papier geperst, wat een uiterst helder
De Franse recherche heeft de daders
aangehouden van de schilderijendiefstal
uit het gemeentemuseum van Besamjon.
De kunstwerken, die een waarde verte
genwoordigen van tien miljoen frank (on
geveer 7,5 miljoen gulden), zijn terugge
vonden in een schuur bij de woning van
een van de twee daders te Porrentruy in
Zwitserland. De schilderijen zijn onbe
schadigd gebleven.
De aangehoudenen zijn de 38-jarige in
genieur Camille Jahier uit Audincourt en
de 19-jarige Jean-Marie Boury uit Por
rentruy. Jahier heeft verklaard de dief
stal te hebben georganiseerd om de aan
dacht van de Franse minister van Cul
tuur, André Malraux, te vestigen op de
moeilijke situatie van de jonge schilders.
De schilderijen werden teruggevonden
nadat André Malraux driemaal een brief
had gekregen waarin gezegd werd dat hij
ze terug zou krijgen als hij tien miljoen
frank regeringssubsidie zou geven aan
jonge schilders. Blijkbaar leidden deze
brieven naar de daders. Bij de gestolen
schilderijen waren werken van Rem
brandt, Veronese, Tiepolo en Boucher.
spanningsveld geeft tussen de vorm en de
ruimte er omheen. Daar is Cassée op uit:
,de vorm heeft geen kleur meer nodig.
,De ruimte tussen en naast de vorm is
even belangrijk als de vorm zelf. Ze zijn
gelijkwaardig." In het wit vindt hij een
zuivere expressie, waarvan sommige van
zijn critici zeggen: „Nu houdt het op."
,Het houdt nooit op. Met je werk zoek je
een verhouding tot de wereld. Zolang ik
leef heb ik een aanleiding om te werken.
Bovendien ben ik sterk materiaal-gebon
den. Ik heb materiaal nodig, dat weer
stand biedt als ik er mee bezig ben. In
je materiaal ontdek je zowel nieuwe tech
nische mogelijkheden als je zelf. De tech
niek is erg belangrijk."
Een wereld vol verschijnselen is voor
Cassée voorhanden. Hij maakt een gra
fiek van zijn ervaringen, die hij zonder
voorkeur in de rij zet. Af en toe heeft er
een keuze plaats: een nieuw werk. Als of
het zo hoort. Cassée: „alles is logisch".
EEN NIEUWE toneelgroep, die zich
Theater Terzijde noemt, heeft zich gister
avond aan het publiek voorgesteld met
een manifestatie in de Haarlemse Stads
schouwburg onder de titel „Een zaak
Lorca is ons niet bekend". Deze groep,
die geen toneelgezelschap in de gebruike
lijke zin is maar een lossere organisa
tie die van tijd tot tijd met wisselende
medewerkers bepaalde activiteiten wil
ontplooien, had voor haar debuut dus een
zinvol moment gekozen: de avond die
traditioneel gewijd is aan de herdenking
van de gevallenen in het verzet tegen de
Duitse bezetting en waarop de Haarlem
se schouwburg gevuld pleegt te zijn met
jongeren, uitgenodigd door de Haarlem
se Raad voor de Jeugd. De keus van de
ze avond voor het debuut van de groep
was op zichzelf dus reeds een tweeledige
beginselverklaring: men kon „ge-enga-
geerd toneel" verwachten, in de eerste
plaats gericht tot de jongeren. Dit werd
bevestigd door de verklaring in het pro
gramma dat „een van de functies van
het toneel is, de toeschouwer opheldering
te verschaffen over de wereld waarin hij
leeft" en dat Theater Terzijde zijn wer
ving zal richten op „een publiek dat on
bekend is met de betekenis van het to
neel voor het persoonlijke en maatschap
pelijke leven".
DE EERSTE MANIFESTATIE van de
nieuwe groep was gewijd aan Federico
Lorca, de Spaansedichter en toneelschrij
ver die in augustus 1936 dus tijdens de
Spaarnse burgeroorlog) als anti-fascist
door de troepen van Franco werd gefu
silleerd en die hiermee dus in zekere
zin als voorbeeld werd gesteld van de
Nederlandse verzetsstrijders van enkele
jaren later. Anne Marie Prins en Niels
Hamel hadden voor dit doel een soort
van „collage" gemaakt van teksten uit
het proza-, toneel- en dichtwerk van Lor
ca, een „collage" waarbij de keus uiter
aard bepaald was door de wens van de
leiders van Theater Terzijde, de veelzij
dige dichterlijke figuur Lorca voor het
publiek te laten herleven en hem daar
bij tevens duidelijk voor te stellen als de
hartstochtelijke individualist, humanist
en vriend van de onderdrukten, die van
nature de antipode is van de totalitaire
dictatuur. De speelse fantasie van Lorca,
zijn wonderlijke mengeling van lichtvoe
tig surrealisme en soms keihard expres
sionisme (waarin de fascisten natuurlijk
niets anders konden zien dan „ontaarde
kunst") leverde hiervoor een schat van
materiaal.
MAAR HET ZAL niemand verwonderen
dat deze potpourri van gedichten, citaten,
marionettenscènes, versregels en essay
fragmenten geen sluitend geheel is gewor
den en geen hechte dramatische vorm
heeft gekregen. Het blijft een aaneenscha
keling van losse elementen, waarin het
in verhouding tot de rest verschrik
kelijk lange groteske poppenspel Rosita
een veel te grote plaats inneemt, terwijl
Advertentie
JUWELIER - HORLOGER
Barteljorisstraat 2 - Telefoon 13004
Haarlem
het „portret van Lorca" te kort schiet
waar het de tragedie-schrijver van „Yer-
ma", „Bodas de sangre" en „Bernarda
Alba" betreft. Het zwakst is de tekst ech
ter voor zo ver men in deze manifestatie
naar „ge-engageerd toneel" zoekt. Dat
laatste is er wel, maar het is op een te
weinig directe en te weinig doordringen
de en aangrijpende wijze aanwezig. De
verplettering van Lorca door het fascis
me, gesymboliseerd in een montage van
oude'filmbeelden, vormt geen integraal
deel van de tekst. En het cynische ant
woord van Franco aan H. G. Wells,
„Een zaak Lorca is ons niet bekend", ge
sproken door de directeur van de schouw
burg, mr. Peter Lohr, hangt er aan het
slot te los bij om een indrukwekkende
functie als vervreemdings-element te
kunnen hebben.
TEGENOVER DEZE zwakke kanten
van de tekst staat als positieve winst
post van de voorstelling dat Anne Marie
Prins met haar spelregie en Niels Hamel
met zijn beeldregie herhaaldelijk treffen
de resultaten hebben bereikt. Hoewel de
spelers voor het merendeel ongeroutineer
de krachten met ongeschoolde stemmen
waren (alleen de beroepsacteurs Jack
Horn en Willem Nijholt gaven voortdu
rend blijk van sterk persoonlijk talent)
getuigde de hele opvoering behalve
van grote fantasie en vindingrijkheid van
de regisseurs van een opmerkelijke
gedisciplineerdheid bij het ensemble.
Een frappant staaltje van minu
tieuze „timing" was bijvoorbeeld de
scheer-scène in het poppenspel. Ook de
technische realisatie (en daarbij zullen
aan de door Henk Voskuilen geleide ap
paratuur zeer zware eisen zijn gesteld)
verliep zo foutloos alsof de voorstelling al
tientallen malen was gegeven. Dat er
niettemin menigmaal een tekort aan dra
matische werking was lag dan ook voor
namelijk aan de onder-ontwikkelde spel-
kwaliteiten van een aantal der vertolkers.
ALS GEHEEL is dit debuut van Thea
ter Terzijde toch een opmerkelijk evene
ment geweest. Vooral omdat we hier nu
eens niet te maken hadden met navolging
van buitenlandse voorbeelden wat tekst,
regie en spel betreft, maar met een in
alle opzichten oorspronkelijk werkstuk
waarbij alle elementen van het toneel in
een hartstochtelijk zoeken naar nieuwe
uitdrukkingsmogelijkheden waren betrok
ken. Dat streven op zichzelf is zo loffe
lijk dat men de minder geslaagde aspec
ten van de verwezenlijking daarvoor
maar door de vingers moet zien.
Nederlahd 1: Om half acht begint een
rechtstreekse Eurovisie-reportage van de
finale van het toumooi om de Europa-Cup
voor Bekerwinnaars, die in Glasgow tus
sen Liverpool en Borussia Dortmund
wordt gespeeld. In de pauze volgt het
Journaal. Na de tweede helft van de voet
balwedstrijd wordt een programma met
zang en dans, uitgezonden, waarin Neder
landse volksliedjes, onder de titel: „Hei,
't is in de mei". De medewerkenden zijn:
o.a. Marie-Cécile Moerdijk, Jenny Arean,
Jacco van Renesse, een meisjeskoor on
der leiding van Paula van Alphen en de
Scapino Dans-Academie. Tenslotte „Pop
generation", een programma voor tieners
met o.a. Wally Tax van de beatgroep The
Outsiders en Peter Muller, ex-hoofd redac
teur van het tienerblacJVHitweek", voor
zitter van de stichting Pro Lang Haar en
pop-zanger.
Henny Orri werkt mee aan het pro
gramma „Randfiguren" dat van
avond op Nederland 2 wordt uitge
zonden.
Nederland 2: Het Concergebouworkest
opent het programma met een uitvoering
van de Vijfde Symfonie van Ludwig van
Beethoven, waarvan het muzikale thema
als herkenningsmelodie werd gebruikt voor
radio-uitzendingen vanuit Londen naar be
zet Nederland. Vervolgens presenteert
Ernst van Altena in de serie „Randfigu
ren" een programma over de Duitse pam
flettist, criticus journalist, kroniekschrij
ver, maar vooral satiricus Kurt Tuchosky.
Medewerking verlenen o.a. Henny Orri,
Hans Croiset, Joan Remmelts en John
Leddy. Tucholsky was de eerste Duitse
auteur die zich openlijk en op felle wijze
heeft verzet tegen het fascisme en nazis
me. Onder de titel „5 mei 1945" zendt de
VPRO een forumprogramma uit over de
betekenis van de viering van 5 mei. Het
forum staat onder leiding van minister J.
Smallenbroek. Tenslotte een show van de
zangeres Leslie Uggams in de muzikale se-
rei „Something special". Als gast ontvangt
zij Lionel Hampton.
77
ARNHEM „Ik wil voor honderd per
cent correct staan tegenover de radioraad
en de minister. Daarom wil ik niet voor
uitlopen op de besprekingen en al wat
over de programma's zeggen." Dit zei
burgemeester Ch. G. Matser van Arn
hem, voorzitter van het onlangs gevorm
de R.T.N.-hoofdbestuur. R.T.N. is de vo
rig jaar opgerichte Nationale Omroep-
stichting Radio en Televisie Nederland.
Morgenmiddag wordt de R.T.N. door de
radioraad inzake de door haar aange
vraagde zendmachtiging gehoord. Die be
spreking wil de heer Matser vooraf niet
doorkruisen met ontboezemingen.
De R.T.N. is inmiddels een machtige
organisatie geworden, als men tenminste
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00
VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en
socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina,
praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo-
foonmuziek. 9.00 Te land en te water: infor
matief programma voor weg- en waterweg
gebruikers. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio.
10.20 Romantische orkestwerken (gr.) 11.00
Nieuws. 11.02 Programma voor de vrouw.
11.40 Oude Poolse muziek (gr.) 11.00 Nws.
11.40 Oude Poolse muziek (gr.). 12.00 Stereo:
Tango-rumba ork. en zangsol. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over
heidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40
Orgelconcert: amusementsmuziek. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich
ten. 13.30 Voorproef koorfestival 1966: opna
men van de winnende koren in 1964 en 1965.
14.00 Beiaardconcert. 14.15 Bij de tijd en bij
de thee: gevarieerd programma. 15.35 Lichte
orkestmuziek (opn.) VPRO: 16.00 Nieuws.
Aansluitend: De keerzijde van de medaille
(IV) praatje. 16.15 De fluit geduid (IV) mu
zikale lezing. 16.45 Nieuws voor de kinderen.
16.49 Voor de jeugd. 17.30 Nieuwe grammo
foonplaten. 17.50 Aktualiteiten. 18.00 Nieuws.
18.15 Deze week, praatje. 18.20 Lichte piano
muziek. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 Naar onze
mening: kritisch commentaar. 19.00 Ronduit
programma voor de jongeren. 19.30 Kunst
kroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziek van de
20e eeuw (VI) lezing over hedendaagse ïu-
ziek. 20.35 Kerkorgelconcert: klassieke gewij
de muziek. 20.50 Geleefde waarheid, lezing
(II) VARA: 21.00 Stereo: Radio Filharmo
nisch orkest: klassieke en moderne muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 22.50 Lich
te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15
Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nws).
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40
Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 In
de platensoos: gevarieerd programma voor
oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Ange
lus. 12.03 Licht ensemble met zangsoliste.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw
12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten. 12.50 Wis-
sewassen: licht programma. 13.10 Licht in
strumentaal septet. 13.35 Voor de vrouw.
13.45 Musiësta: licht gevarieerd muziekpro
gramma. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de
zieken. 16.30 Fluit en clavecimbel: moderne
en klassieke muziek. 16.50 Klassieke gram-
mofoonmuïiek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte muziek voor tieners. 19.00 Nieuws.
19.10 Aktualiteiten. 19.30 Concertgebouwor
kest en solist: klassieke en moderne muziek,
(stereo). 20.35 Portret in muziek. 21.05 In
houd: veertiendaagse rubriek. 21.20 Vliegen
de schijven: platenprogramma voor de mili
tairen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws
22.40 Epiloog. 22.45 Vroeger had je nooit re
gen, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
NRU Gezamenlijk programma. 9.00-
13.00 Voorbereid door AVRO. 13.00-16.00
Voorbereid door NCRV. 16.00-18.00
Voorbereid door AVRO.
NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Vrolijk
ochtendprogramma (gr.) 10.00 Nieuws. 10.02
Gevarieerd platenprogramma. 11.00 Nieuws.
11.02 Gevarieerd platenprogramma. 12.00
Nieuws. 12.02 Bekende en minder bekende
operettemelodieën. NRU/NCRV: 13.00 Nws.
eventueel aktualiteiten. 13.02 Zuid-Ameri
kaanse klanken (gr.) 13.30 Lichte orkestmu
ziek. (gr.) 14.00 Nieuws. 14.02 Licht geva
rieerd platenprogramma (Om 15.00 Nieuws)
15.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tie
ners. NRU/AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Licht
platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00
Gevarieerd platenorogramma voor automo-
blisten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.0ÏS Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen, programma
overzicht en SCS-berichten. 12.48 Grammo
foonmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerberichten en beursberich
ten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.05
Balletmuziek. 14.30 Schoolradio. (15.00 Nws.)
15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Gevarieerde muziek.
17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.15 Grammofoonmuziek. 17.30 Volksliede
ren. 18.00 Nieuws. 18.30 Voor de soldaten.
18.30 Wegwijzers voor automobilisten. 18.45
Sport. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nws,
weerbericht, kroniek, actualiteiten en Het
weer bij ons. 19.40 Grammofoonmuziek. 20.00
Opera (21.10 De zeven kunsten 22.10 Nws.)
22.55 Recital. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
14.30-15.05 AVRO: Voor de vrouw. 19.00
NTS: Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Jeugdjournaal. 19.15 Regiona-
naal Journaal. 19.30 Eerste helft voetbal
wedstrijd Liverpool-Borussia Dortmund.
20.15 Journaal 20.25 Tweede helft voet
balwedstrijd Liverpool Borussia-Dort-
mund. 21.i5 Liedjes programma Hei 't is
in de mei. AVRO: 21.55 Pop-generation.
NTS: 22.45-22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS-Nationaal Programma: 20.00 Nieuws
in het kort. 20.01 Concertgebouworkest: klas
sieke muziek. 20.30 Randfiguren, documen
tair programma. VPRO: 21.00 5 mei 1945,
een forum over de bevrijdingsgedachte. 21.45
Iets speciaals muzikale show. NTS:
22.20-22.25 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie (her
halingen van dinsdag 3 mei) NTS: 19.00
Journaal. 19.01 Klaas Vaak. VARA: 19.05
Fanclub: magazine voor jonge mensen. NTS
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Caesar en Cleo, TV-spel. 21.10
Nadere kennismaking: bekende sportmensen
vertellen over zichzelf en over hun sport.
21.50 Geheime agent 86, TV-film. 22J5 Reci
tal door balladezangeres. NTS: 22.40 Toe
ristische tips van het ANVV. 22.45-22.50
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 Attentie voor sport. 20.20 Koningsgam
biet, engels TV-spel. (8e deel). 21.15 Literair
Kijkschrift. 21.45 Jazzmuziek. 22.00 Marxist
en Christen, gesprek. NTS: 22.05-22.10 Jour
naal.
Vierling. De dertigjarige Cira Garcia heeft
woensdag het leven geschonken aan een
vierling. De bevalling gebeurde in een
ziekenhuis in Havana. De vader is land
arbeider. Het echtpaar dat reeds vijf
tien jaar getrouwd is, had al drie kin
deren. De moeder en de baby's drie
jongens en een meisje, maken het goed. hem de R.T.N.
afgaat op het aantal leden. In maart j.I.
werden door voorzitter Matser in het
Kurhaus te Scheveningen het 100.000ste,
200.000ste en 250.000ste lid gehuldigd. Nu
de R.T.N. ruim een kwart miljoen leden
heeft meent zij „met recht aanspraak te
kunnen maken op de zendtijd, die voor
een omroeporganisatie-B geldt". Dat wil
zeggen, dat de R.T.N. vier uur televisie
en 28 uur radio per week gedurende de
eerste fase van haar taakvervulling wil
claimen.
In het hoofdbestuur van de R.T.N. heb
ben prominenten als prof. S. Korteweg te
Groningen, S. J. van den Bergh te Was
senaar, ir. A. G.f Maris te Den Haag en
F. Rotshuizen, directeur P.B.N.A. te Arn
hem zitting. Behalve het hoofdbestuur,
waarvan prof. Korteweg algemeen secre
taris en de heer P. G. van der Weele
penningmeester is, zijn onlangs ook een
dagelijks bestuur, een programmaraad
en een raad van bijstand gevormd. Met
deze gegevens wil burgemeester Matser
maar aantonen, dat de R.T.N. beslagen
ten ijs wil komen.
DE STICHTING heeft een aantal nog
niet gecontracteerde, maar uiterst bruik
bare medewerkers aangetrokken. Deze
mensen werken op het ogenblik hard aan
de programma's. In het kader van de pro
grammering zijn oriënteringsreizen door
heel Nederland gemaakt. In alle uithoe
ken is men mêt het oog op regionale uit
zendingen (een belangrijk programmapunt
van de R.T.N.) geweest.
Burgemeester Matser verwacht zeer
binnenkort de zo begeerde machtiging. In
september is de R.T.N. gereed om pro
gramma's uit te zenden. Met groot idea
lisme en ongekende ijver en doorzetting
is de stichting van de grond gekomen.
„Ruim een kwart miljoen leden wil toch
wel wat zeggen", merkt de heer Matser
op. Hij geeft echter graag toe, dat de
voorspoedige groei vooral aan het week
blad „Televizier" te danken is. „Zonder
„Televizier" zou het moeilijker gegaan
zijn. Daarom hebben we graag de good
will van dit blad aangenomen", zegt hij.
DAT HET DE HEER MATSER met de
R.T.N. ernst is, probeert hij duidelijk te
maken met de opmerking, dat hij in de
stichting geen gespletenheid zal dulden.
„Broksgewijs komen we er niet", vondt
hij. En ook: „We willen serieus genomen
worden. Daarom zullen we nu nog niet
praten. Laat ons eerst de machtiging
maar eens krijgen."
Arnhems eerste burger ziet de R.T.N.-
toekomst zonnig tegemoet. Dat wil hij wel
toegeven. „Dacht je, dat anders een Ma-
ris en een Korteweg achter de zaak wa
ren gaan staan?", merkt hij glimlachend
op. Ook dit wil de heer Matser nog wel
kwijt: hij blijft onbetaald voorzitter.
Tenslotte wijst hij er nog nadrukkelijk
op, dat de combinatie K.V.P. (waarvan
hij lid is)-R.T.N. zeer wel mogelijk is.
Het hoeft niet uitgerekend K.V.P.-K.R.O.
te zijn. „Ik ben echter de laatste om me
negatief tegenover de bestaande omroep-
situatie op te stellen", zegt hij. er ech
ter wel aan toevoegend, dat de huidige si
tuatie hem niet voldoet. Vandaar voor