SHOW-RADIO-T.V. m» 9 nn n „Ik heb geen reden, naar Zangeres Joan Baez: verzet tegen het onrecht Aart van Vliet: presentator van KRO's Geleide Expressie 21 JOURNAAL ZATERDAG 7 MEI 1966 Erbif H.S. TOEN RONNIE TOBER als negenjarige in het Saint Peters Boys Choir in Albany (New York, Amerika) zong, heeft een ding in ieder geval veel indruk op hem gemaakt. Dat was dat je hard en serieus moet werken om het ver te brengen. Ieder foutje dat de jonge koor leden maakten Ronnie was jongenssopraan en zong solo kostte een reprimande van de Engelse dirigent. En die wist wat discipline was. Bij iedere fout sloeg hij met zijn vuist op de piano en schreeuwde dat het hele maal niet nodig was fouten te maken. Ieder slippertje kostte bovendien 25 dollarcent. En dat was veel voor een jongen van negen jaar. Ex-koorlid Ronnie Tober begon een jaar of wat geleden aan zijn Nederlandse carrière. „Ik ben erg bezig om het goed te doen", for muleert hij. „Ik doe mijn best, want als je dat niet doet en maar denkt dat je er al bent, kom je er niet. Ik ben erg bezig met mijn shows, verder heb ik dans- en spraaklessen". Hij spreekt Nederlands „als een Ameri kaan die op vakantie in Nederland is", zou zijn bene den-buurvrouw en collega Willeke Alberti zeggen. „De mensen denken dat het accent gemaakt is", zegt Ronnie. „Ze denken er niet bij na dat ik zeventien jaar in de States heb gewoond. Maar het is niet gemaakt. En dat horen ze in mijn shows als ik iets spreek. Maar toch moet ik véél brieven schrijven om de mensen te zeggen dat het niet gemaakt is". Drie periodes gen Henny Schoute M V-, V Opname.nü. Ronnie Tober in zijn eigen KRO-televisieshows die na dit seizoen nog een sei zoen zullen worden uitgezonden. De zangprestaties van Ronnie Tober liggen, voor iemand die zich tienerster mag noemen, hoog. Naar mijn mening zingt hij in het verkeerde genre. De tienersector mag commercieel gezien dan bloeiend zijn, maar zodra de capa citeiten van de stem boven het ge middelde liggen, moet er een andere, meer serieuze, mogelijkheid worden geopend. Voor Ronnie Tober zou dat de musical moeten zijn. De musical heeft overigens zijn liefde. Hij heeft de meest bekende vanaf 1939 op de plaat. Wel kreeg hij indertijd een aanbieding in de (geflopte) No No Nan- nette te zingen, maar hij zat toen aan de Sleeswijkrevue vast. De resultaten op platengebied laten tot nu toe in het sentimentele en com merciële („Verboden vruchten") vlak. Liedjes die maar weinig indruk maak ten omdat ze niet origineel en vrij zout loos waren. Me dunkt, Ronnie Tober is qua zanger te volwassen voor dit soort liedjes. Naast de musical zijn evergreens favoriet bij hem. Dat is een leuke tussenkeuze. Na enkele singles en e.p.'s is nu een langspeelplaat uitgekomen van zijn shows: „De Ronnie Tober show", met hetzelfde Hollandse sentiment. Bij zijn fans zal deze zoete koek er waarschijnlijk wel ingaan (Philips). Cilla Black teruggekeerd uit de States staat weer een 3-tal weken in het Londense Savoy, voor afgaand aan een zomerseizoen van 16 weken in Blackpool's ABC-Thea tre. Cilla constateerde in New York dat de invloed van The Beatles op de popscene nog steeds zeer groot is. „Ze lopen steeds bij ons (in Engeland) achter en imiteren The Hollies, The Kinks etc", aldus Cil la. „Maar hun studio's maken be tere opnamen, ondanks het feit dat de ónze beter zijn uitgerust". Over de toekomst zegt Cilla dan nog: „Daarover maak ik me weinig zor gen. Ik zal wel eens trouwen, maar de man in kwestie zal zich dienen te realiseren, dat ik bepaald niet tevreden ben met alléén maar af wassen en bedden-opmaken. Ik heb nog iets anders nodig mijn car rière". Miss Black staat momenteel hóóg genoteerd op de Hitparade met „Alfie". Ronnie Tober; Amerika terug te gaan„ Zijn accent, in een gesprek toch wel erg charmant, was tweemaal reden hem als kandidaat voor een songfes tival af te wijzen. „Dat was jammer. En in Napels hadden ze toch geen Hollands verstaan. Ik heb nu spraak lessen bij Rob Geraerds je weet wel, van „dokter Finlay" en die leert me heel keurig Nederlands spreken", zegt hij langzaam in hoog-Nederlands, met toegespitste lippen en pretogen. Maar hij is doodserieus. DE KRO-TELEVISIE heeft in de roos geschoten met het kinderpro gramma „Geleide Expressie". De duizenden inzendingen van werk stukken die zo langzamerhand zijn geteld, bewijzen meer dan alleen belangstelling bij de kinderen over het hele land. Een brief vol waar dering van de hoofdinspectie van het onderwijs direct na de eer ste uitzending en werkstukken van héle schoolklassen tegelijk dui den ook op enthousiasme van de kant van het onderwijs. Een programma als dit valt en staat met presentator: Aart van Vliet „Die vent van de geleide ex- cessie", zei iemand toen hij laatst in de trein zat. Hij vertelt het gie rend van het lachen. Als men hem vraagt wat nu eigenlijk ,pijn" me thode is om kinderen voor de tv- camera ongedwongen en spontaan te laten knutselen, weet hij er geen keurig kant-en-klaar antwoord op. Een methode is het dan ook niet het is een manier van doen, die je hebt of niet. De diepste bedoeling van Geleide Expressie is eigenlijk televisie met televisie te bestrijden. Dat wil zeg gen: hij wil de grote invloed die televisie op kinderen uitoefent door hen bezig te houden zonder dat ze zelf iets doen, in dit programma een tegengestelde richting geven. Het is het resultaat van een lang gekoesterd, weliswaar vaag, ver langen. Wat de KRO zocht, was een programma dat de kinderen (die nu eenmaal toch tv kijken) ertoe zou zetten him eigen fantasie te laten werken en er iets mee te gaan doen. Regisseuse Hilde Bouma kreeg er de opdracht voor en na veel gezoek en gepraat was Geleide Expressie het resultaat. elk programma vrij blijft van ma niertjes of routine. Als het niet voor honderd percent spontaan toegaat, werkt het niet meer. En dat spon tane hangt volledig af van de pre sentator. Maar zo zei Hilde Bouma waar vond ik iemand van handen arbeid die kinderen zo ongedwon gen aan de gang krijgt en ook nog gevoel heeft voor wat „een goed plaatje" is op de televisie? In het opleidingscentrum voor sociale jeugdzorg „Middeloo" te Amersfoort, bleek het antwoord te vinden. Want daar werkt Aart van Vliet als do cent voor het M.O. handenarbeid en geeft hij tekenles. Hij is daarbij gra ficus en maakt litho's. Hilde Bou ma heeft M.O. Handenarbeid, L.O. tekenen en vier jaar akademie. Zij is in vaste dienst bij de KRO voor de kinderprogramma's. „Niet alle leeftijden, ik bedien alleen de klein tjes". (Van onze correspondent) Protest- en volksliederenzangeres Joan Baez is in werkelijkheid knap per dan ze op de platenhoezen lijkt. Klein en tenger, lang zwart haar en opvallend grote, blauwe ogen, bruin verbrand door de Californische zon. Haar naam is buiten de Verenigde Staten alleen nog maar bij de liefheb bers bekend. Ze is niet slechts naar Europa gekomen om te zingen, ze komt ook om over haar ideeën te praten. Haar stem en haar gitaar zijn slechts middel, wapen in haar strijd voor de vrede, in haar protest tegen oorlog en rassendiscriminatie. Deze 26-jarige vrouw van Engels-Mexicaan se afkomst is niet het type van de wereldvreemde wereldhervormer. In tegendeel. Haar idealisme stuit op een nuchter, haast ironisch gezond verstand. „Het gaat om de zelfwerkzaam heid. Om het maken van iets, ge woon omdat het leuk is of mooi. Niet omdat het een nuttig ding wordt. We gaan eerder dwars te gen de nuttigheid in. En het gek ke is dat de meeste inzendingen binnenkomen van de abstracte werkstukken. In de eerste uitzen ding ging het om huisjes bouwen van oude stukjes hout. Maar laatst moesten ze gewoon allerlei stukjes papier groeperen en opplakken bin nen een kader. We hadden er niet veel van verwacht. Over de elf honderd inzendingen". Dat inzen den wordt overigens alleen maar gestimuleerd door een beloning geen prijs dus bestaande uit een leren spaarpot. Maar het materiaal is een pro bleem. We gaan ervan uit dat je met alledaagse voorwerpen van al les kunt doen als je het er maar in ziet. Flessedoppen, luciferdoosjes, noem maar op. Maar schuurtjes en rommelzolders komen steeds minder voor. In een tijd van woningnood wordt er veel weg gegooid. We hebben al heel wat ideeën moeten laten vallen omdat stukken hout of glas gewoon niet meer „ergens liggen". En jammer genoeg kijkt niet iedereen van te vo ren in de aankondiging om de be nodigdheden vast bij elkaar te zoe ken en klaar te leggen". Elke uitzending wordt zorgvuldig voorbereid en eerst uitgeprobeerd op een speciale werkgroep om te zien of het onderwerp aanslaat. De kinderen die het tenslotte voor de camera doen, treden maar één keer op. Want het is de bedoeling dat ZE ZEGT: „Ik ben niet iemand die zijn geld aan liefdadigheidsinstellingen weggeeft. Ik hou ervan om in een auto te rijden, veel te reizen. Ik verzet me tegen het vele onrecht in de wereld, maar je moet niet gaan zweven". Joan Baez heeft in Californië een „school tegen geweld" opgericht. De kosten betaalt zij voor een groot deel uit de opbrengst van haar platen, die steeds meer verkocht worden. Vooral jongeren bewonderen haar om de felle en rake teksten, waarmee zij de haat en het onrecht hekelt. De directeur van haar school maakt de Europese toer mee. Ze zegt: „Ik ben er vast van overtuigd dat het zin heeft wat wij doen. Er bestaat een enorme belang stelling voor onze school. Het is geen school in de normale betekenis van het woord. Er zijn voordrachten en er wordt vooral veel gediscussieerd in groeps verband. We proberen de leerlingen Ronnie Tober, ruim een jaar of twin tig geleden geboren in Bussum, emi greerde op z'n derde naar Amerika. Hij ging naar de high school in Alba ny en later naar het Conservatory van Troy. Het zat er al vroeg in dat hij professioneel zou gaan zingen. Drie muzikale periodes zijn op de plaat vastgelegd: de jongenssopraan in het kerkkoor, als super-Amerikaanse tie ner met een pop-liedje en nu als vol wassen bariton. Behalve de twee pla ten nam hij uit Amerika ook een tro fee in „goud" en marmer mee: de Junior Award 1962. Hij versloeg hier voor 49 (uit iedere staat één) andere zangers. Hij had toen al een flinke carrière achter de rug (de fanclub telde 15.000 leden; in ons land bijna 600). Op z'n negende stond hij voor het eerst op de planken. „In een ta lentenjacht. Mijn moeder wilde er niets van horen. Ze wilde geen „rotzooi". Maar mijn zusje heeft toen stiekum het formulier ingevuld". Hij ging en kreeg de eerste prijs: vijf dollar en een t.v.-contract. Iedere vrijdagavond trad hij op in een varie- téshow. Later alweer na de periode dat hij met andere jongelui op week- endtoumées langs high schools trok ging hij naar een nachtclub. Daar heeft hij drie jaar gezongen. Tot in 1963, toen hij naar Nederland kwam, in Willem Duys' „Vuist" op trad, en Willy Alberti ontmoette. Die zag een carrière voor hem in Neder land. In 1964 kwam Ronnie terug in zijn geboorteland en ditmaal voorgoed. Er werd een plaat gemaakt („Die eer- aan het denken te zetten. Ze bewust te laten inzien dat de mentaliteit van de mensen moet veranderen. Dat er iets moet gebeuren, omdat we anders onze ondergang tegemoet gaan." Ook in Nederland heeft zij een groepsdis cussie met jongeren uit alle politieke groeperingen geleid. Woensdag zong zij protestsongs. Haar optreden is opgenomen door de VARA-televisie in de Hilversumse Ex- po-hal. Er worden twee uitzendingen aan haar gewijd. Die waren gister avond op het scherm. Regisseur Nico Knapper haalde haar naar ons land. Hij zegt: „Het was niet zo moeilijk haar hier te krijgen. Ze voelde er erg veel voor. Ze geeft eigenlijk weinig concer ten meer, omdat ze gelooft dat haar bedoelingen beter uitkomen bij een studio-optreden voor een klein gezel schap." Joan Baez ondergaat gelaten de vra- ste was verschrikkelijk"), en meer platen volgden. Ronnie treedt gemid deld negen keer per week op, heeft ondermeer voor koningin Juliana op Soestdijk opgetreden („Een grote eer. Ik was natuurlijk erg zenuwachtig maar het viel allemaal mee"), hij heeft zijn eigen televisieshows (KRO) voor dit en het volgende seizoen, hij gaat bovendien optreden in t.v.-shows van de Engels-Duitse disc jockey Chris Howland en Eurovisie Songfes- tival-1966-winnaar Udo Jürgens en op festivals in Sopot en Knokke. UlillillllllUIII gen. Ze is blij met al die belangstelling. Ze wil wel praten, maar dan alleen over haar idealen, niet over zichzelf. „Ik haat de showwereld,' zegt ze. „Het zoeken naar publiciteit, zoals in Hollywood bijvoorbeeld, vind ik vrese lijk. Je verkoopt je ziel. Beroemd zijn is fijn, maar alleen als middel om je doel te bereiken. Dat vind ik zo jam mer van Bobby Dylan. Hij is een hele goede vriend van me. Ik hou erg veel van hem, maar ik neem het hem kwa lijk, dat hij zo ongeïnteresserd is in vele dingen. Als hij niet zingt, schuift hij het leven van zich af. Hij wil er niets mee te maken hebben. Hij ver koopt zich. Ik vraag hem dikwijls: ge loof jij eigenlijk in God? Dan zegt hij: Ik weet het niet. Waarom zou ik mij er druk over maken? Zoiets kan ik niet. Ik geloof bewust in God, ten minste: in een God in ieder mens." Joan Baez is een strijdbare vrouw. Bood Amerika hem niet meer per spectief dan ons land, dat sterren maar matig kansen biedt? „Nee, ik heb geen reden om terug te gaan. Ik had een periode dat ik niet verder wilde in dit vak en ik kon er niet verder in. In Amerika wil iedereen in de show business. Ze komen naar New York en huren een flatje en doen alles om erin te komen. Maar eerst worden de kin deren van sterren voorgetrokken. Het is een harde wereld. Zowel zakelijk als artistiek zo hard als een kei. Nee, ik heb echt geen reden om terug te gaan. En bovendien vind ik het een „challenge" om in Nederland te zin- Met Pasen liep zij nog mee in een protestmars in Düsseldorf. Het is haar verboden in Rusland en Polen op te tre den. Zij kan niet vertellen hoe deze strijdvaardigheid in haar gegroeid is. Ze heeft twee zusjes. In Californië gin gen zij naar school, waar zij geschei den van de blanken moesten leven. Op de highschool zong zij in het school- koor. Met haar vingers probeerde zij haar keel te helpen, want: „Ik had een stem als een rol prikkeldraad". Later verhuisde de familie Baez naar Boston. Zij werd een bekende figuur tussen de studenten in de „coffeehouses". In de zomer van 1959 werd zij in de Verenig de Staten in één slag beroemd tijdens haar optreden op het Folkfestival van Newport. In 1965 won zij een Edison. Maar al dat succes interesseert haar maar matig. Ze zegt: „ik kom hier in de eerste plaats om te leren en te pra ten."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 21