Aristona tv-tip:
en t.v.*
Delicate Mozart-muziekmiddag
in het Frans Halsmuseum
Wil Spoor met zijn mimetheater
Musyckcamer: gestaag
groeiend spelpeil
Toon Hermans onwel
In oude circuskiosk in Amsterdam
Grote boekhandelaren tonen weinig
belangstelling voor „Zo is het'1-bloemlezing
Nieuwe Bond-film in
juli in produktie
NEGEN MUZEN
Groot aantal kunstenaars heeft
geen deel aan de welvaart
In memoriam mgr. Bekkers
hedenavond op t.v.
VOETBAL
MAANDAG 9 MEI 1966
7
Concertserie besloten
Sas Bunge
Cannes en de filmcensuur
J. van Doveren
Geestelijke Volksgezond
heid hekelt „Wat zien ik..."
„Liever lelijke bank voor
1000 dan een goed
kunstwerk voor 500"
IN DE HAARLEMSE WAAG heeft
wethouder D. J. A. Geluk dit week
einde een expositie geopend van werk
van Leo de Winter en Leen Spieren
burg. Hij bekende de beide kunste
naars te benijden, omdat zij gewoon
kunnen gaan vissen en, als het weer
tegenvalt, altijd nog schilderen. „Pro
beer dat maar eens met stadhuisaf-
En wanneer u nü even uw Aristona
dealer belt, geniet
ii nu nog van dit ij
evenement op uw 1 H 11U
nieuwe tv-toestel VOOR ivensen die het goed bekijken
REAL MADRID - PARTIZAN
EVERTON - SHEFFIELD WED.
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
W erelddanstitel
Incidenten bij Parijse
Genet-voorstelling
Kort nieuws
ONDER GROTE BELANGSTELLING van een select publiek musiceer
den zondagmiddag in de Renaissancezaal van het Frans Hals-Museum te
Haarlem de violist Willem Neske en de clavecinist Luc van Hasselt, die
tevens met interessante toelichtingen docerend optrad. Het was een delicate
manifestatie van de Nederlandse Mozart-Vereniging in het raam van het
Haarlems Mozartfestival, ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaring
van Mozarts kortstondig verblijf in onze stad. De toehoorders kregen de
muzikale reflexen te verwerken van het wonderkind dat in het jaar 1706
naar Nederland uitgenodigd was om er de festiviteiten der installatie van
Willem V tot Erfstadhouder luister bij te zetten. Daratoe werd ter uit
voering een beknopte keuze gemaakt uit de elf composities die de knaap
in die periode schreef. Bovendien hoorde men zijn werk vergelijkender
wijze met een sonate van Johann Christian Bach, wiens invloed sterk op
hem inwerkte tijdens het verblijf te Londen, dus vlak voor de overtocht
van de Mozarts naar het vasteland. En tevens werd de compositorische
potentie van het wonderkind in verband gebracht met werk van de Haagse
hofkapelmeester Christiaan Ernst Graaf.
GRAAF HAD een gelegenheidslied ge
componeerd voor het Oranjefeest: „Laat
ons juichen Batavieren, thans verrijst
d'Oranjezon". Het werd ons met sonoor
geluid voorgezongen door de bariton
Kees Pekelharing. Vervolgens speelde
Luc van Hasselt de variatiecyclus die
Wolfgang Amadeus op deze melodie
schreef: acht tintelende omduidingen van
het thema volgens het geijkte plan. waar
in dus een langzame variatie niet ont
brak. Luc van Hasselt wees erop dat
Mozart deze eenvoudige volkswijze zeven
jaar nadien nog eens te pas bracht,
waarschijnlijk onbewust. Het feestlied gaf
aanleiding om nadruk te leggen op de
betekenis van Graaf als componist. Hij
moet een musicus van betekenis geweest
zijn; maar de muziekgeschiedenis heeft
hem afgeschreven; hoogstens vindt men
als curiositeit wel eens vermeld, dat hij
de auteur was van een „Duo économique
pour 1 violon a 2 mains et 2 archets".
Maar de ijverige speurder naar muzieK
die ten onrechte vergeten is, de heer
Willem Noske, is overtuigd van de waar
de van een groot gedeelte van zijn com
positorische nalatenschap. Beide execu
tanten hielden dan ook een succesvol
pleidooi voor een tweetal sonates voor
klavecimbel en viool van C. E. Graaf.
De thematiek van deze stukken is scherp
geprofileerd en de gevoelswaarde van de
muziek mag er wezen. Men ervaart er
een mannelijker karakter in dan in de
zinnestrelende melodieusheid van Joh.
Chr. Bach.
DEZE LAATSTE MOEST echter het
wonderkind Mozart nader liggen. Dit
bleek duidelijk uit de tweedelige Sonate
in D (K.V.29), een van de zes die in ons
land gecomponeerd en uitgegeven wer
den. Zij waren opgedragen aan prinses
Caroline, de zuster van de jonge stadhou
der, die de Mozarts had uitgenodigd. Bij
zondere indruk maakte de Sonate in G
(K.V.27), vooral om de treffende wissel
werking van majeur en mineur, en het
ernstige karakter van het mineur-alterna
tief.
Uiteraard mochten de Variaties voor
klavecimbel over het Prinsenlied op het
programma niet ontbreken. De knaap
heeft het toenmalige volkslied dat, naar
Vader Mozart naar Salzburg berichtte,
in Holland durchaus von Jedermann ge-
sungen, geblasen und gepfiffen wird", in
zeven variaties tot een waardig feestnum
mer gemaakt, dat in zekere zin de kroon
zet op het Hollandse oeuvre van de won-
derknaap. Wim Noske met zijn warme
viooltoon, zijn strakke ritmiek en zijn de
licaat aanpassingsvermogen, en Luc van
Hasselt met zijn vaardig toetsenspel en
gerijpt muzikaal inzicht, hebben van deze
muziekmiddag een zeldzame belevenis
gemaakt: een confrontatie met het won
der Mozart.
MET EEN GESLAAGD CONCERT
heeft de Haarlemsche Musijckcamer
zijn serie van drie zaterdagavond-uit
voeringen in de Nieuwe Kerk te Haar
lem besloten. Er valt de laatste jaren
een vooruitgang in het spelpeil te con
stateren die ook op deze avond tot
uitdrukking kwam: een verzorgde
nuancering en, speciaal wat dirigent
André Kaart betreft, een vaste hand
in de tempi en een duidelijker ritmi
sche structurering. Een en ander gaf
al direct bekoring aan het openings
nummer, vijf oud-Engelse dansen
door Percy Young bewerkt voor
strijkorkest en 2 fluiten. De bewer
king is trouwens gemaakt met een bij
zonder gevoelig oor voor harmonische
kleur.
DE TRADITIE GETROUW gaf de Mu
sijckcamer aan enkele jonge muziekstu
derenden gelegenheid zich solistisch te la
ten horen. Dit waren ditmaal vóór de
pauze de violisten Frans Hengeveld, Paul
Gribnau, Lucy van Dael en Wybo van
Biemen in het Concert voor 4 violen en
strijkorkest van Vivaldi. Het is zeker niet
een van de belangwekkendste werken
van de produktieve Venetiaan, maar het
voortvarende spel van het jonge violisten
kwartet in samenwerking met de vief
reagerende stijkers van de Musijckcamer
en de fraaie akoestiek van de kerkruimte
maakte het geheel toch zeer aangenaam
om aan te horen. Hetzelfde kan gezegd
worden van Hengeveld (zoon van pianist
Gerard) zijn spel in het Concert van
Tartini in d. Ook hier kreeg de solist pit
tig partij van het begeleidend ensemble.
NA DE PAUZE gaf de Musijckcamer
een evenwichtige uitvoering van de Sym
fonie in G van Johann Stamitz, waarin
opnieuw zuiverheid en goede dosering
van de schakeringen opvielen. Het slot
van de avond was het Divertimento in' D
van Joseph Haydn met de begaafde jon
ge fluitist Jelle Attema, student in de bio
logie en leerling van Jean-Pierre Rampal
als solist. Hij toonde een natuurlijke ken
nis van de mogelijkheden van zijn instru
ment die hij alle beheerste en in dienst
stelde van een goed ontwikkelde muzika
liteit. Evenwaardig gesteund door de Mu
sijckcamer bracht deze uitvoering hem
veel succes, waarna Kaart het tweede
deel liet bisseren.
De Nieuwe Kerk is akoestisch en qua
sfeer een bijna ideale omgeving voor
deze concerten en de Musijckcamer zou
mijns inziens kunnen overwegen al haar
avonden hier te geven.
Toon Hermans is gisteravond niet op
getreden in het Amsterdamse theater
Carré. Na een bezoek aan de voetbal
wedstrijd Ajax-Willem II had hij plot
seling zo hevige maagpijn gekregen, dat
hij moest besluiten de voorstelling niet
door te laten gaan.
Hij heeft zich onder doktersbehandeling
gesteld. Het is nog niet bekend wanneer
hij zijn nieuwe one-man show zal kunnen
hervatten. Zelf sprak hij gisteren de hoop
uit, dat dit dinsdagavond weer het geval
zou kunnen zijn. Ongeveer 2.000 bezoekers
van de show, die teleurgesteld naar huis
moesten gaan, konden hun geld aan de
kassa terug krijgen of hun kaartjes ge
bruiken voor een nog nader te bepalen
avond.
De filmregisseur Jacques Rivette heeft
een nieuw beroep op de Franse regering-
gedaan om het verbod op de film „Suzan
ne Simon, de non van Diderot" op te hef
fen.
Rivette, die de film naar de 18e eeuwse
roman heeft gemaakt, zei in een perscon
ferentie dat een ieder tijdens de besloten
voorstelling van de film een grote ver
rassing beleefd had „omdat iedereen ver
wacht had een erotische film te zullen
zien". De vertoonde film was dezelfde
kopie welke door de regering verboden
is. Rivette gaf ook een steek aan de au
toriteiten van het festival die gebogen
■zijn voor bezwaren van de Spaanse re
gering en geweigerd hebben de vertoning
van de anti-Franco film „De Oorlog is
voorbij" te laten doorgaan. „Ik kan dit
niet aanvaarden. De weigering druist in
tegen alle principes van het festival".
In zijn buitengewoon charmante en ro
mantische mime-theater, de oude circus
kiosk van wijlen Hannes Ophof van de
ouderwetse Nederlandse kermissen, heeft
Will Spoor de première gegeven van zijn
programma „VIJF EENAKTERS". Op
verschillende plaatsen in Amsterdam
hoopt Spoor, de enige echte „cabotin"
van Nederland voorstellingen te geven en
hij is er nu mede begonnen op het terrein
aan de Jozef Isifaëlskade bij het Oude
Rai-gebouw. Het was ijskoud in de ge
zellige tent, en de vijf eenakters konden
helaas de koude niet verdrijven, ondanks
het feit, dat er een paar genodigden aan
het verlangen voldaan hadden om in
avondkledij te verschijnen. Spoor had
voor een buitengewoon verzorgd en
smaakvol programmaboekje gezorgd,
waarin hij het een en ander vertelt van
de verschillende nummers en waarin hij
zijn medewerkers presenteert: Frans
Waller Zeper, Marian Klaren, Ellen Uit
zingen, Felix White en de Fransman Ro
bert Robert.
SPOOR IS EEN MAN, die niet voor
een klein geruchtje vervaard is, maar
ditmaal heeft hij toch wel wat te hoog
gegrepen in zijn bedoelingen. En het is
altijd weer te bewonderen, hoe hij een
aantal jonge mensen om zich heen weet
te verenigen, voor weinig geld en veel
goede woorden met hem de grote stap
wagen, om maar weer te beginnen. Zon
der twijfel heeft hij met zijn troepje hard
gewerkt en hij heeft in de diverse num
mers zijn fantasie geheel kunnen uitle
ven. Had hij de verschillende nummers
misschien wat korter gemaakt, vooral
het eerste en het laatste („Fantasmago-
ne" en „Animatie") en was hij met zijn
programma op tijd begonnen en had hij
niet zulk een lange pauze gemaakt, dan
was er misschien wat meer van blijven
hangen. Nu bleef het allemaal vaag en on
duidelijk ondanks de goede bedoelingen
en het vele werk met zijn mensen. „La
Sonate" zag er uit als een knap geschil
derd schilderij, maar verder was het een
leeg nummer.
HET BESTE VAN de avond (ofschoon
niet nieuw) was Spoor's „Pierrot" in welk
nummer hij laat zien, dat hij lange tijd
samengewerkt heeft met het beroemde
Franse nummer „Les mains Jolys",
waarvan hij ook een stukje muziek ge
bruikt in het klassieke nummer „De
Spiegel", samen met Frans Waller Zeper,
die in dit nummer excelleert. Deze beide
nummers waren echte mime-kunst, waar
van men genieten kan. En we zullen dan
ook maar hopen, dat Spoor met zijn men
sen het publiek trekt, dat hij nodig heeft
om een karig stukje brood te verdienen,
maar hij heeft het zich ditmaal niet erg
gemakkelijk gemaakt. Ook voor het pu
bliek niet. En ik zou hem willen aanra
den om wat eenvoudiger voor de dag te
komen en zich uitsluitend aan de echte
mime-kunst te houden zonder te veel fi
losofische, symbolische en litteraire ach
tergronden. Want deze te kunnen gebrui
ken vereist toch veel meer dan Spoor ge
ven kan.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Het satirische televi
sieprogramma „Zo is het toevallig ook
nog eens een keer" is de afgelopen drie
seizoenen veertien maal uitgezonden. Er
zal nooit meer een vijftiende komen. Voor
degenen die zich nog eens met de vaak
scherpe teksten willen amuseren en ook
voor de liefhebbers van zich ergeren, is
er nu een boek verschenen onder de ti
tel „Zo is Het". De medewerkers aan het
tv-programma Jan Blokker, Rinus Ferdi-
nandusse en Dimitri Frenkel Frank heb
ben hierin een bloemlezing verzameld van
de huns inziens beste teksten die tussen
november '63 en maart '66 zijn uitgezon
den.
DAARBIJ IS OOK gevoegd de tekst
over burgemeester Van Hall, die leidde
tot een meningsverschil met de VARA-
leiders en daarmee tot het eind van de
programma's. Die tekst is bepaald niet
schokkend, zeker niet in een bloemlezing
van de „Zo is het"-teksten waarin die
over de beeldreligie en over het huwelijk
van Beatrix niet ontbreken. In het voor
woord schrijven de samenstellers: „Wij
maken ons programma volgens één norm:
wij zouden alles wat ons ergerde en ver
ontrustte, wat ons komisch leek of onzin
nig, zo helder, hard en duidelijk mogelijk
zeggen, volgens geen enkele andere maat
staven, regels, verklaringen, voorzichtig
heden, afstanden, vooroordelen en princi
pes dan de onze". Er wordt in deze in-
(Van onze correspondent)
De Stichting Algemeen Centraal Bureau
voor de Geestelijke Volksgezondheid
oefent in haar jaarverslag over 1965 felle
critiek uit op het boek „Wat zien ik.
van Albert Mol. Zij noemt het boek
psychische ongein, waarvoor schrijver
inleider (Simon Carmiggelt) en uitgever
zich moesten schamen".
„Laten wij hopen, dat de verschijning
en de verkoopcijfers van deze pocket
slechts geprojecteerd mogen worden ge
zien tegen de achtergrond van de over
trokken en provocerende wijze, waarop de
jonge mens van thans zich ontworstelt
aan de taboes, die vorige generaties als
een ijzeren gordijn om de seksualiteit en
haar beleving hebben gesmeed", aldus
het jaarverslag. De stichting vertrouwt
erop, dat de onlangs gepubliceerde reso
lutie van de Nationale Federatie van
Geestelijke Volksgezondheid over huwe
lijk en seksualiteit, meer in het bijzon
der over huwelijk en geboortenregeling,
een gezondere bijdrage zal zijn. „Ook
voor ons land dringt zich de vraag op of
de overheid niet actief de relatie tussen
gezinsgrootte en de leefbaarheid van het
dagelijkse leven in het vizier behoort te
nemen".
leiding aan herinnerd dat de eerste uit
zending op uitnodiging van de VARA werd
gemaakt, die „bijna drie seizoenen lang
een onafhankelijk provocerend en lastver-
oorzakend programma heeft gesteund."
Over de stopzetting wordt geschreven:
Het was erg jammer voor de VARA
dat zij na bijna drie seizoenen nog niet had
begrepen dat ons programma onafhanke
lijk, provocerend en lastveroorzakend
moest zijn."
HET BOEK IS uitgegeven door Polak
en Van Gennep in samenwerking met Van
Ditmar Amsterdam. In het kantoor van
eerstgenoemde uitgeverij zijn de eerste
exemplaren overhandigd aan de mede
werkers van het programma en aan de te
levisiecritici. Over de plannen van de
VARA om met een nieuw satirisch pro
gramma te komen zei Dimitri Frenkel
Frank dat hij daarin geen vertrouwen
had. „Onrust is een lelijk woord in Ne
derland. De VARA mag dan wel de meest
onrustige omroepvereniging zijn, zij is
toch maar gematigd progressief en gema
tigde progressiviteit is géén progressivi
teit." Hij meende dat de samenstellers
van een nieuw satirisch programma tevo
ren duidelijk voorwaarden zouden moeten
stellen, opdat zij in de omroep worden er
kend als „Fremdkörper".
VAN HET VAN tientallen foto's voorzie
ne boek „Zo is Het" zijn 10.000 exempla
ren gedrukt. Volgens de uitgevers is het
opvallend dat vele grote boekhandelaren
geen exemplaren hebben besteld, terwijl
de boekhandel in de kleinere provincie
steden juist zeer geïnteresserd bleek. De
Rotterdamse firma Van Ditmar die tal
van verkooppunten heeft weigerde 't boek
zoals zij voorheen ook het litteraire tijd
schrift „Gandalf" niet wilde distribueren,
aldus de uitgevers.
LONDEN In juni zal EON-I'ro-
duction in Londen, de onderneming van
de producers Broccoli en Saltzman, weer
een nieuwe James Bond-film gaan draai
en, namelijk „You only live twice" (je
leeft maar tweemaal)
Dit avonturenverhaal van wijlen Ian
Fleming speelt in Japan, waar de buiten
opnamen zullen worden gemaakt. De rest
wordt in de Pinewood-studio's in Engeland
gefilmd. Dit is de eerste maal dat een
Bond-film in Japan zal worden opgeno
men. Sean Connery speelt voor de vijfde
maal de rol van Bond. De regisseur is
Lewis Gilbert. Het is zijn eerste Bond
film. In totaal zullen er volgens het oor
spronkelijke plan zes of zeven Bond
films worden gemaakt. De volgende op
de lijst is „On her Majesty's Secret-Ser
vice", welke zal worden gedraaid op een
tijdstip dat de Alpen met sneeuw zijn be
dekt. Er is nog slechts één Bond-boek
over, namelijk „Casino Royale", waarvan
de rechten in het bezit zijn van een an
dere filmmaatschappij.
De Beatles zullen deze zomer in Japan
optreden, dankzij het feit dat het Japan
se ministerie van Financiën de hand
over het hart heeft gestreken, zodat elk
lid van het Beatleskwartet na hun drie
weekse optreden in Tokio 10.000 pond
(100.000 gulden) naar Engeland zal mo
gen mee terugnemen. Een van de grote
Olympische sporthallen, welke tiendui
zend zitplaatsen bevat, is voor hen ge
boekt. De prijzen voor dit Beatles-fes
tijn liggen tussen 15 en 21 gulden. Men
verwacht uitverkochte zalen, want de po
pulariteit van de magische Beatles schijnt
in Japan nog even groot te zijn als ooit.
Wethouder Geluk opent expositie in Haarlemse Waag
Advertentie
Woensdag 11 mei
van 7.30-9.15 uur:
finale Europa Cup
Zaterdag 14 mei
van 3.00-4.45 uur:
Engelse Cup Final
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10
ILichte grammofoonmuziek. (Om 8.25-8.30
De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 8.55
Lezing over de Zwitserse theoloog Karl
Barth. 9.00 Voor de zieken. (Om 9.35-9.40
Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.). (Om 11.00-11.02 Nws.
12.00 Metropole-orkest (opn.): amusements
muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor
de landbouw. 12.40 Orgelspel: amusements
muziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en
beursberichten. 13.30 Stereo: 't Muzikanten
uur: I. Viola da gamba en klavecimbel:
oude muziek: II. Alt en piano: moderne lie
deren: III. Viola da gamba en klavecimbel:
oude muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Avro-
dite: programma voor de vrouw. 15.40 Lich
te orkestmuziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02
Lichte grammofoonmuziek. 16.15 Voor de
jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lich
te grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 R.V.U.:
Wereldsteden - problemen van groei en leef
baarheid, door drs. G. J. van den Berg.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken
brief uit Parijs. 19.10 Gamelan: Indonesisch
programma. 19.35 Gitar, radiotijdschrift voor
gitaristen. 20.00 Nieuws. 20.05 Howland in
Holland: gevarieerd programma. 21.15 Ont
moetingspunt: parlementaire discussie over
actuele onderwerpen. 21.40 Stereo: Pianore
cital: semi-klassieke muziek. 22.10 Hongaar
se, Russische en Roemeense orkestmuziek
(opn). 22.05 Ik geloof, datpraatje,
22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Ven
ster op de hedendaagse muziek, muzikale le
zing. 23.40 Licht instrumentaal trio. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15
Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nws).
7.35 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40
Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Aubade: licht gevarieerd muziekprogram
ma. 10.50 Lichtbaken, lezing, (herhaling van
zaterdag jl.j. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.
vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble. 12.20 Voor de
boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Draaien maar!!!!: lichte grammofoon
muziek en praatje. 13.35 Voor de platte-
lansvrouwen. 13.45 Muziek kent geen gren
zen: gevarieerd muziekprogramma (opn.).
14.45 Zie, ik maak alles nieuw< een cur
sus over geloofsleven en godsdienstige vor
ming. 15.00 Bij Cascade te gast: geva
rieerd muziekprogramma. 16.00 Voor de zie
ken. 16.40 Onderweg: programma voor
oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd.
17.50 Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de
Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Den-
nert. 18.00 Internationale volksliederen. 18.20
Uitzending van de Partij van de Arbeid:
Bij de tijd. Een 14-daags Radiomagazine,
voor de microfoon gebracht door Theo
Eerdmans, en Jaap Brand, onder redactie
van Gabri de Wagt. 18.30 Licht orkest en
zangsolisten. 18.50 Van klanten en wanten
weten, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei
ten. 19.30 Kapel van de Koninklijke Lucht
macht. 19.30 Lichte grammofoonmuziek.
20.05 Bariton en piano: klassieke liederen:
20.45 Rotterdams Filharmonisch Orkest en
solist: klassieke muziek. 21.30 Kerkorgelcon
cert: moderne muziek. 21.55 Lichte grammo
foonmuziek. 22.05 Geestelijke liederen (opn.).
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Epiloog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
NRU - GEZAMENLIJK PROGRAM
MA. 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV.
17.00-18.00 Voorbereid door VARA.
NRU-NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Drie
in de pan: licht muziekprogramma (gr.).
(Om 11.00 Nieuws.). 12.00 Nieuws. 12.02
Volksliedjes (gr.). 12.30 Fan-Fare: licht
muziekprogramma rond een populaire ster
of groep. 13.00 Nieuws, eventueel actualitei
ten. 13.02 Elektronenparade: 13.30 Klanken
van eigen bodem (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02
Lichte vocale muziekjes. 15.00 Nieuws. 15.02
Licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02
Gevarieerd muziekprogramma. 16.30 De Top
Tien van deze week. NRU-VARA: 17.00
Nieuws. 17.02-18.00 Verzoekplatenprogram-
ma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen, programmaover
zichten SOS-berichten. 12.48 Lichte muziek.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
en weerbericht. Aansluitend: beursberich
ten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.30 Lichte or
kestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en medede
lingen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Jazzmu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Grammofoonmu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek.
19.40 Lichte muziek. 19.50 Lezing. 20.00 Or
kestmuziek. 20.30 Hoorspel. 21.26 Spaanse
dans. 21.30 Liederen. 22.00 Nieuws en be
richten.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
de veertiendaagse informatierubriek van de
Vaak. CVK IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk:
kerken. NTS: 19.35 Flipper, TV-film voor de
jeugd. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitzending van de Christelijk Historische
Unie. 20.30 Uitzending Stichting Socutera.
20.35 Gekostumeerd rendez-vous: filmpje
over de geschiedenis van het kostuum en
van de mode. 21.00 Omzien in wrok (Look
back in anger), speelfilm. (Beide keuringen
18 jaar). 22.35-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.30 Sil
houet: hoogtepunten uit het leven van een
bekend tijdgenoot. NTS: 21.00 Eiland der en
gelen. TV-spel. KRO: 21.50 Onze man in Pa
rijs. NTS: 22.15-22.20 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT-NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.00 Klaas Vaak.
19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32
Engelse les. (les 32 en herhaling les 31).
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Nieuwe armen voor IJmui-
den, filmreportage. 21.15 Goed nieuws van
daag: een ironische kijk van een aantal
jonge mensen op het hedendaags bestaan.
21.50 Signalement: maandelijks programma
over figuren en verschijnselen uit de we
reld van de literatuur, muziek, toneel, film
ballet en beeldende kunst. NTS: 22.25 Jour
naal. 22.30-23.00 Teleac: Logica (les 7).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
22.01 Dieren kijken. NTS: 20.20 Mensen in
gevecht, medische documentaire. NCRV:
20.50 Haal je kijkgeld terug: televisieprijs
vraag. 21.15 Dzjes zien: maandelijks jazzpro
gramma. 21.50 Attentie. CVK-IKOR: 22.10
dichterbij, religieus programma. N.T.S.
22.40-22.45 Journaal.
Het Engelse danspaar Bill en Bobby
Irvine heeft zondag de wereldtitel voor
Latijnsamerikaans ballroomd'ansen ge
continueerd. Tweede en derde werden de
Duitse paren Siegfried en Annelies Krehn
en Rudolf en Mechtild Trautz.
In verband met het overlijden van mgr.
Bekkers wordt heden door de KRO-
televisie een In Memoriam uitgezonden
via de zender Nederland 2 van 20.01 uur
tot 20.30 uur.
Het gepubliceerde programma komt te
vervallen. Het In Memoriam wordt her
haald via Nederland 1 van 22.40 tot 23.10
uur.
De KRO-radio zal morgen van 20.01 tot
20.40 uur een klankbeeld uitzenden,
samengesteld door Dick de Vree en ge
titeld: „De liefde als wapen".
Otik bij de twinstigste en laatste op
voering van Jean Genets omstreden to
neelstuk „Les Paravents" in het Théa
tre de France in Parijs hebben zich za
terdagavond heftige incidenten voor
daan. Er werden rookbommen op het to
neel en tussen het publiek gegooid en er
ontstond brand. Toeschouwers stortten
zich in paniek op de uitgang, maar voor
dat de verwarring ernstige vormen aan
nam kon de brandweer het vuur blussen.
Intussen was het nog tot een handgemeen
tussen voor- en tegenstanders van het
stuk gekomen. Er weerklonken kreten als
„fascisten" en „Genet aan de galg".
Een kwartiertje later stonden de spe
lers weer op het toneel om het stuk te
vervolgen, wat zonder verdere incidenten
mogelijk was. De acteurs werden na af
loop zelfs zeventien maal teruggeroepen
om het applaus in ontvangst te nemen.
Het stuk over de Algerijnse oorlog
heeft al eerder tot demonstraties geleid.
De demonstranten protesteerden tegen
„beledigende taal" aan het adres van de
Franse soldaten die indertijd tegen de Al
gerijnen vochten.
De Uitgeverij V. A. Kramers uit Den
Haag verzorgde herdrukken met afbeel
dingen van twee bekende boeken uit het
verleden. De zestiende druk beleefde Har
riet BeecherStove's „De negerhut van
Oom Tom" (een verhaal uit het slavenle
ven in Noord-Amerika, nieuwe bewerking
van Jos. Wayboer) en de negenendertig
ste druk van Hector Malots „Alleen op
de wereld" (avontuur van de kleine von
deling Remt k geautoriseerd* verteling
spraken", zei de heer Geluk. De scha
duwkanten van het kunstenaarsbe
staan wegen aldus de inleider
echter zwaar. Het publiek, dat in een
welvaartsstaat leeft, pleegt in het al
gemeen liever voor 1000 een veelal
lelijke bank te kopen dan voor 500
een goed kunstwerk.
„EEN GROOT AANTAL beeldende kun
stenaars heeft aan de welvaart weinig of
geen deel." De wethouder gewaagde in dit
kader van het ontbreken van een goede
verkooporganisatie, zoals die voor andere
produkten in de maatschappij bestaat.
Kunsthandels plegen voorkeur te hebben
voor kunstwerken die de eigen financiële
positie van de kunsthandel versterken.
Hierdoor komen de minder bekende kuns
tenaars dikwijls niet in voldoende mate
naar voren. Èen grote reclamecampgne
voor het kopen van kunst zou zeker nood
zakelijk zijn aldus de wethouder
maar de kunstenaar en ook zijn organi
satie beschikken niet over voldoende geld
daarvoor. „Elke poging om het publiek op
te voeden tot goede smaak is van grote be
tekenis." In dit verband wees de wethou
der op het belang van de esthetische vor
ming der schooljeugd, waardoor de be
hoefte gecreëerd wordt om later zelf
kunst te bezitten. Met een hartelijk com
pliment aan Kunst Zij Ons Doel, dat door
individuele exposities zijn leden in staat
stelt de aandacht te krijgen die zij ver
dienen, verklaarde de heer Geluk de ex
positie geopend.
De expositie, waarvan de opening door
een talrijk publiek werd bijgewoond, blijft
tot en met 21 mei geopend. Zij is dage
lijks van 1 tot 5 uur geopend en ook vrij
dagavonds van 8 tot half elf. Bij aankoop
door particulieren geldt de rijkssubsidie
regeling.
Nederland 1: De hoofdfilm van van
avond is getiteld: „Look back in anger"
(Omzien in wrok) van de Engelse toneel
schrijver John Osborne. Met dit stuk keert
de schrijver zich tegen de maatschappe
lijke orde en de bestaande normen. Hij
voert een jong echtpaar ten tonele. De
man is van eenvoudige afkomst en samen
met zijn vrouw, die uit een beter milieu
komt, bewoont hij een slonzig zolderka
mertje. De man is vervuld van haat je
gens de maatschappij en hij maakt het
leven voor zichzelf en voor zijn vrouw tot
een hel. Als de vrouw in verwachting is,
verlaat zij het huis. Een vriendin komt
haar plaats innemen. Later, als het kind
je levenloos ter wereld is gebracht, keert
de vrouw weer terug en daarmee de hoop
op leefbaarheid in hun beider bestaan. In
de film worden de hoofdrollen vertolkt
door Mary Ure en Richard Burton. Het
programma vó3r de film is gevuld met
o.a. de kerkelijke rubriek Kenmerk, een
aflevering van Flipper en een Joegosla-
visch filmpje over de geschiedenis van de
mode.
Nederland 2: Theo Stokkink opent het
programma met „Waauw". waarin de
zangeres Conny van den Bosch optreedt.
Daarna de tweede aflevering van „Silhou
et" waarin generaal b.d. H. J. Kruis
hoofdpersoon is. Mr. Kruis was o.rn. be
trokken bij de belangrijke ontwikkelingen
in de jongste geschiedenis van Nederland
als chef van het militaire gezag en daar
na als chef van de Generale Staf. Hij is
thans hoofd van de commerciële dienst
van de K.L.M. Dan het t.v.-spel „Eiland
der Engelen" naar een verhaal van de
Italiaan Dessi. De hoofdpersoon, Antonio,
wordt na de wapenstilstand in 1943 door
de Duitsers gevangen genomen en op
transport gezet naar Duitsland. Zijn fami
lie geeft al spoedig de hoop op terugkeer
op en zijn vrouw besluit te hertrouwen.
Maar Antonio keert terug. Tot slot van
de avond Onze man in Parijs en het laat
ste Journaal.
van J. M. Bloemink-Lugten en F. H. N.
Bloemink. „Dutch in a month" (Neder
landse voor Engels-sprekenden) van W.
Rijkee en J. P. Slieker is als zesde druk
verschenen bij de zelfde uitgeverij.