Now-Festival in Washington
„Zo is het..." in boekvorm
*v
VANAVOND
Bewustzijnsverruiming en avant-garde
Cursussen
Jubileumconcert door het
U.S.O. in te grote zaal
Sss£WU ONTVINGEN
Hier
moet een
ventilator
komen
NEGEN MUZEN
9
DINSDAG 10 MEI 1966
Verbijsterende happenings in beeld, geluid en dans
Christian Ferras solist
bij het N.Ph.O.
Toon Hermans moet
rusten
Overleg tussen R.T.N.
en de Radioraad
Manuscript van Simenon
van expositie verdwenen
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
ITHO
a 'ff,in .ii ,i#
WASHINGTON Voor een kleine week daalde kort
geleden New Yorks zwerm van kunstexperimentelen op
de Amerikaanse hoofdstad neer en een groep van hon
derden trouwe belangstellenden zag zich blootgesteld
aan het nieuwste dat theater, film, muziek en dans in
Amerika te bieden hebben. Dit varieerde van oorverdo
vende elektronische muziek tot dansen, dat aan Kurt
Jooss en Martha Graham deed denken, van een drie
kwartier durende film van alleen maar ratelende flik
keringen op een wit doek tot theatergebeurtenissen,
waarbij een in korte broek en sporthemd geklede jonge
man met zijn benen in de spiraal van een bed op wiel
tjes door de zaal strompelde. De eerste avond van het
festival was gewijd aan theater. Stukken in de traditio
nele zin van het woord werden echter niet gespeeld en
er was meer sprake van „happenings", als men dat
woord wil gebruiken voor het ongecoördineerd ten to
nele voeren van gelijktijdige handelingen, die wel van
tevoren beraamd zijn, maar geen volgorde, betekenis of
zin hebben. Twee van deze „happenings" waren ontwor
pen door de bekende schilder Robert Rauschenberg, die
als theaterman en danser sterker geneigd lijkt tot wilde
experimenten dan als schilder.
DE EERSTE HAPPENING bracht Rauschenberg zelf op de planken van de voor
de gelegenheid afgehuurde schaatsarena samen met de danser Alex Hay. Beide
mannen reden wat onhandig op een soort rolschaatsj es, in het begin met een
parachute achter hen aan. Een danseresje danste wat tussen hen in en daarmee werd
een twintig minuten zoekgebracht. Happening twee slingerde meer beelden in het
gezicht van het iewat gelaten toekijkend publiek. Hierin werd tegelijkertijd een
eindeloze Amerikaanse vlag uitgerold en doormidden geknipt, een film vertoond
op een laken aan een waslijn, een in een met vier kippen bevolkte kippenren
liggende man die een gebraden kippetje oppeuzelde gelanceerd, een juffrouw in
een rolstoel rondgereden en een patroon van spagheti op de grond gelegd waar
langs de man met zijn benen in het bedonderstel rondstrompelde.
HET „STUK" HEETTE „linoleum" en
wekte flinke aandacht bij het publiek,
wat wellicht ook te danken was aan het
feit dat Rauschenberg zelf zowel als de
danseres Deborah Hay slechts gekleed
ging in een sterk doorzichtig pak van
plastic. De theateravond werd besloten
■met een werk van de pop-artiest Andy
Worhol, getiteld Velvet Underground.".
Daarin zag men op een groot scherm vijf
los van elkaar staande filmbeelden tege
lijkertijd, grotendeels van gezichten, ter
wijl dichterbij het publiek een half in leer
gekleed paar danste (in een dans met
zwepen in de hand, een en ander om
gord met lichtgevende serpentines) op
de muziek van Warhols eigen band, die
onder het filmdoek speelde. De tweede
avond van het festival was de muziek
aan de beurt. John Cage, Amerika s
eeuwige experimentator met elektronisch
geluid, overweldigde zijn argeloos pu
bliek met een kakofonie, die verwekt
werd door een hele serie bandopname
apparaten. De muziek op de banden van
deze apparaten, die allemaal met een
eigen luidspreker verbonden waren,
mengde Cage naar willekeur. Op gege
ven moment gebruikte hij de uitslagen
van paarderennen, die hij in een courant
vond, als sleutel voor het mengen van
zijn geluidsbanden.
OP DE AAN FILM GEWIJDE dag kon
men, behalve de al genoemde film van
flikkeringen en een paar allerleukste,
maar niet opvallend hemelschokkende te
kenfilmpjes van de schilder Red Grooms,
de in Amerika's avant-garde al bijna be
roemde film „Hanging a picture" zien.
In dit werk van John Jones ziet men de
pop-artiest Claes Oldenburg een suf schil
derijtje ophangen. Het nieuwe element in
het filmpje is echter dat men deze ba
nale activiteut uit verschillende onver
wachte hoeken ziet, waarbij een en dezelf
de handeling soms wel tien keer wordt
getoond. Opwindend is het filmpje niet en
ik was blij toen het schilderijtje hing,
maar er komen een paar frappante beel
den in voor, die het banale thema onver
wacht belichten.
Een dansconcert tenslotte besloot het
artistieke deel van het festival, dat ook
nog een avant-garde-bal en een discussie
over de nieuwe kunstvormen te bieden
had. Het origineelste werk daarvan had
de titel „Earth Interior" en het vertoon
de een langdurig en ietwat zinloos geren
in een wel honderd meter lange gang
van plastic, die in ultrakorte tijd met be
hulp van een ventilator tussen het rond
om zittende publiek werd opgeblazen.
Terwijl het gedol in de gang nog aan de
gang was liep de „choreograaf" van dit
werk, Steve Paxton, hand in hand met
het danseresje Trischa Brown langs het
publiek, op luide toon een volmaakt irre
levante speech over de voor- en nadelen
van wandelen afstekend.
HET IS TE BEGRIJPEN dat een groot
deel van het Washingtonse publiek ietwat
verwilderd de wereld inblikte nadat het
al deze kunstuitingen over zich heen had
laten gaan. Velen waren gewoon boos en
voelden zich bekocht. Anderen discus
sieerden vertwijfeld over de waarde van
dergelijke experimenten. Een derde groep,
en die liet zich vooral horen op de dis
cussiebijeenkomst met een aantal arties
ten, vroeg zich af of de kunstenaars van
de avant-garde zich eigenlijk nog wel
iets aan hun publiek gelegen lieten lig
gen of dat zij zonder de toeschouwers ook
maar te denken hun eigen fantasie de
vrije loop lieten.
Op dit punt waren ook niet alle artiesten
van een en dezelfde mening, maar ik ge
loof toch dat in het algemeen van deze
nieuwste Amerikaanse kunstuitingen te
zeggen is dat zij geen van alle bedoeld
zijn om een voor het publiek in begrijpe
lijke taal, beelden of klanken vervatte
boodschap over te brengen. In zoverre
kan men dus zeggen dat de artiesten zich
weinig aan het publiek gelegen laten lig
gen. Maar daarnaast staat dat zij wel
proberen uit de vrije hand, zonder bere
kening, beelden te scheppen, die voor in
dividuen in het publiek zinvol, mooi, in
teressant, afschuwwekkend of wat ook
maar zijn.
Morgen, woensdag 11 mei, is te
Haarlem de Franse violist Christian
Ferras solist bij het N.Ph.O. in het
eerste concert van de Beethoven-
cyclus. Het concert wordt geopend
met de ouverture Fidélio, vervolgd
met het vioolconcert en besloten met
de vierde symfonie. Christian Ferras
is geboren te Toquet in 1933. Hij be
gon zijn muziekstudies aan het Con
servatorium te Parijs onder Bene-
detti, waar hij in 1946 de eerste prijs
behaalde, alsmede de eerste prijs
voor kamermuziek bij J. Galvet.
Na in 1948 de eerste prijs on het In
ternationale Concours te Scheve-
ningen en de eerste prijs op het
Internationale Concours Marguerite
Long-Jacques Thibaud in 1949 be
haald te hebben, heeft hij als een der
beste vertegenwoordigers der Franse
violistenschool internationale faam
verworven met zijn optreden onder
leiding van de beroemdste dirigen
ten en grootste orkesten.
VERRUIMING VAN HET bewustzijn,
dat lijkt het doel te zijn van deze avant-
garde, die niet voor niets bekend staat
om zijn belangstelling voor bewustzijn
verruimende middelen zoals marihuana
en LSD. Open staan voor een totaal nieu
we ervaring, dat is wat zij van het pu
bliek vragen, zowel bij de „happenings"
als bij een opname in detail op levens
groot doek van een bloedige operatie, zo
wel bij de oorverdovende toevalsmuziek
als bij de flikker-flakker film.
GECONCENTREERD KIJKEN naar
laatstgenoemd werk had een aantal toe
schouwers een unieke ervaring kunnen ge
ven, zo beweerde een discipel van de
nieuwe vormen en het bewustzijn had
verruimd kunnen worden. In plaats daar
van hing het publiek verveeld in de stoe
len en waren de enige waarneembare re
sultaten van de film: hoofdpijn en mis
selijkheid. Of de nieuwe kunstvormen,
die als kenmerken hebben: toevalligheid,
gelijktijdigheid van verschillende onsa
menhangende handelingen, langdurige
aandacht voor het banale detail (een pa
rallel met pop-art) betrekken van het pu
bliek in de actie, werkelijk „kunst"-vor-
men zijn lijkt niet zo zeker. Dat het ex
perimenteren op zichzelf nuttig is zal
aan de andere kant weer niemand ont
kennen en dat het soms interessant kan
zijn dergelijke experimenten mee te ma
ken heeft het Now-Festival in Washington
hier en daar bewezen.
Een opmerking tot slot. Aan de ernst
van de avant-garde artiesten kon nie
mand twijfelen, die hen een week lang in
Washington bezig zag Die ernst, gecom
bineerd met de poverheid in uitvoering en
fantasie van een groot deel van het ver
toonde, was vaak dodelijk.
,Van 9 november 1963 tot en met 30
maart 1966 heeft in Nederland een sati
risch televisieprogramma genaamd „Zo
is het toevallig ook nog eens een keer"
bestaan. Dat kon toch maar. Dat kon
toch maar niet". Aldus luidt de slot
zin van een apologie, die als inleiding ge
drukt staat in het pas verschenen boekje
dat een overzicht geeft van teksten en
beelden uit dit programma gedurende de
drie seizoenen van zijn bestaan. Het boek
je is uitgegeven bij Van Ditmar, Polak
en Van Gennep te Amsterdam en samen
gesteld door Ferdinandusse, Blokker en
Frenkel Frank. Een behartigenswaardige
opmerking in genoemde inleiding is ook
nog: „Wat we schreven was bedoeld om
te worden uitgesproken in de hitte van de
actualiteit. Wat overblijft is ze nog eens
te kunnen lezen in de kilte van de herin
nering."
MISSCHIEN IS DAT inderdaad de beste
argumentering voor de verschijning van
dit boekje, waarin een samenvatting
wordt gegeven van wat in de drie seizoe
nen van '63 tot '66 het Nederlandse volk
tot ongedachte reacties bracht. Als men
achteraf de teksten leest en de foto's be
kijkt, begrijpt men niet goed meer waar
om er over een aantal van deze program
ma's zo'n hartstochtelijke beroering is
losgebroken. Maar dat komt dan, doordat
de aangeduide onderwerpen intussen heel
wat vervolgen buiten dit programma heb
ben beleefd, waardoor ze uit de prille ac
tualiteit van toen naar een verwerking in
de mentaliteit van de gemiddelde burger
zijn geraakt. Wat verwerkt is, behoort tot
de gewoonste zaken en zo zijn er heel
wat onderwerpen van „Zo is het.." tot de
gewoonste zaken gaan behoren. Met uit
zonderingen, natuurlijk. En die uitzonde
ringen moeten eigenlijk tot de zwakste
delen van de inventaris worden gerekend.
Want een satire die kwetst en na drie of
twee jaren ingedrukte tekst nog blijft
kwetsen, is geen goede satire geweest.
Intussen geeft dit boekje ieder persoon
lijk de gelegenheid, zijn eigen smaak over
goede en mislukte satire te toetsen; ook
de samenstellers hebben die gelegenheid
gehad tijdens de schifting van het voor
handen zijnde materiaal. Vandaar dat een
aantal teksten en beelden is weggeble
ven uit het boekje, en daarop slaat de zin
in de inleiding: „...want er waren onder
delen bij, die we zelfs nooit meer ge
noemd willen zien." Dat is een zelfcritiek
die waardering oproept, ook al blijft de
smaak van de samenstellers verschillen
van die der kijkers en nu, lezers.
EEN FEIT IS HET, dat dit satirische
programma taboes heeft doorbroken en
nieuwe opinies heeft helpen vormen. Dat
zeggen de samenstellers in hun inleiding
ook. Wat zij niet duidelijk zeggen is, dat
het ook nieuwe opinies heeft helpen vor
men die het einde van het programma
hebben verhaast en waarmee een even
tueel nieuw satirisch programma al dade
lijk zal moeten worstelen: reactionaire
opinies, die menen gelijk te hebben ge
kregen en zich sterk voelen door de gang
van zaken met „Zo is het..." In dat op
zicht is de doorbreking van taboes bege
leid door nieuwe, sterkere taboes en dat
kan nooit de bedoeling zijn geweest. Deze
regelrechte fout, meer een taktische dan
een morele, blijkt ook nog duidelijk bij
de herlezing van de teksten in dit boekje.
ER ZOU NOG HEEL wat meer over
dit onderwerp te zeggen zijn, maar het is
overbodig. Want de massale, impulsieve
en vaak begrijpelijke zowel ais onredelij
ke reacties die het programma tijdens
zijn vrij korte bestaan heeft opgeroepen,
zijn wellicht intussen uiteengevallen in
bezonkener meningen van degenen voor
wie de teksten bedoeld waren, het Neder
landse televisiepubliek, en dat publiek
kan nu een aantal dingen doen: het boek
je verafschuwen en het niet kopen, of het
boekj e kopen en het daarna verafschu
wen, of het boekje verafschuwen en het
daarom kopen, of het geval objectief be
naderen en nog eens kalmpjes nalezen
wat „in de hitte van de actualiteit" in
dertijd is losgebroken. Het is, afgezien
van pro of contra, een goed uitgegeven
boekje met uitstekende illustraties op pri
ma papier.
Toon Hermans blijkt een maagontste
king te hebben. Zijn arts heeft hem ge
adviseerd in ieder geval tot donderdag
het bed te houden. De voorstellingen van
de one-manshow in Carré zullen zo spoe
dig mogelijk daarna hervat worden.
Op de volkshogeschool „Olaertsduyn" te
Rockanje (Z.-H.) worden de volgende cur
sussen gehouden:
18-23 juli: „Kijken en maken", expressie
cursus voor mannelijke en vrouwelijke
deelnemers (cursusprijs 70,
8-13 augustus: „Britain meets Holland",
vakantiecursus voor Engelse en Nederland
se jongeren (18-25 jaar). De cursus wordt
beslaten met een logeerweek, waarbij iede
re Nederlandse deelnemer een Engelse gast
mee naar huis neemt. In verband hiermee
bedraagt de cursusprijs voor de Nederland
se deelnemers slechts 40,
15-20 augustus: „Patrouille op eigen erf:
tussen Europoort en Deltaplan", vakantie
cursus voor mannelijke en vrouwelijke
deelnemers uit Nederland en Vlaanderen
(cursusprijs, incl. excursies 65,
Eind vorige week is een delegatie van
het hoofdbestuur van de R.T.N. door de
radioraad ontvangen teneinde de op 25 fe
bruari ingediende aanvrage om zend
machtiging nader toe te lichten, aldus
deelt de Nationale Omroep Stichting Ra
dio en Televisie Nederland (RTN) mede.
De R.T.N. met haar meer dan 255.000
leden-contribuanten meent in aanmerking
te komen voor een zendmachtiging als om
roeporganisatie B met een zendtijd van
vier uur televisie en 28 uur radio per week
De in etappes plaats hebbende contacten
tussen de R.T.N. en de Radioraad zullen
begin juni hun beslag krijgen, aldus de
mededeling van de R.T.N.
Nieuwe editie „De Bezetting". „De Bezet
ting", de serie pockets die dr. L. de
Jong samenstelde en welke parallel
loopt met de serie t.v.-documentaires
die hij destijds maakte, zal dit najaar
in een luxe-uitgave verschijnen. De
tekst is vrijwel dezelfde als van de
pocket-serie, maar het aantal illustra
ties zal aanzienlijk groter zijn. Het boek,
dat een standaardwerk over de Duitse
bezetting van Nederland wordt, is een
uitgave van Querido in samenwerking
met de Wetenschappelijke( Uitgeverij,
Amsterdam.
Het Utrechtse Symphonie Orkest heeft
im de Margriet-hal van de Utrechtse Jaar
beurs een concert gegeven voor 1.000 men
sen en 6.000 lege stoelen. Daarmee be
gonnen de feestelijkheden ter gelegenheid
van het 170-jarig bestaan van het U.S.O.
De Utrechtse Stichting Stadsontspanning
boor in samenwerking met het U.S.O.
dit promenadeconcert en met m,edewer.
king van 200 zangers en zangeressen van
zeven Utrechtse koren, aan voor de lutte
le toegangsprijs van 1,50 gulden.
Het Engelse voorbeeld de „Proms" in
de Albert-Hall, waarbij de zaal geen stoe
len bevat, heeft het publiek mogelijk»
afgeschrokken.
Er is werk aan de winkel voor com
missaris Maigret: het manuscript van de
eerste roman van zijn geestelijke vader,
Georges Simenon, is verdwenen uit een
vitrine in de gemeentelijke bibliotheek
van Luik. Dit werk van Simenon, „Au
Pont des Arches", was in de geboorte
stad van de schrijver tentoongesteld, teza
men met een advertentie waarin de ver
schijning van het boek geschreven
door Georges Sim, toen journalist bij het
blad „La Gazette de Liège" werd aan
gekondigd. De gemeentebibliotheek ligt
vlak bij een politiebureau, in de wijk
waar de schrijver werd geboren.
Eëëfcênböëkënboekenboekenl
:>«kw,K,rtenbo. kenboekenl
boe tmooe (ten tx icboekenj
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken
boekenboekenboe kenboeken*
boekenboeken L>. >e ken boeken!
boekenboekenboeken boeken!
boekenboekenboekenboeken!
De uitgeverij J. J. Kuurstra, Amstelka-
de 113 in Amsterdam verspreidt in Neder
land „Autosalon in Buchform", bevatten
de de modellen 1966. In de uitgave zijn
opgenomen: een Nederlandse vertaling
van de Duitse technische termen, een
lijst van importeurs en een prijslijst.
Als Prisma-boeken zijn verschenen:
„De Staatsinrichting" (Wat u ervan moet
weten) van drs. W. F. P. Boshouwers,
twee uitgaven met puzzels van P. Jan
Bekkers en H. Meijeringh, „Verhalen"
van W. Somerset Maugham, vertaling
van P. A. Bril-Van de Vijver, „1975, de
atoombom is gevallen" van Peter van
Greenaway, vertaling G. Seuters-Ellis,
„Archeologie onder water" van Robert
Silverberg, vertaling M. J. J. Oleff, „Het
tekenen van de ruimte (toepassingen van
de perspectief) van Tjamme de Vries,
„Chemie in de moderne wereld" van
George Porter, vertaling H. A. N. Buisman,
„Nieuwe wiskunde" van Irving Adler,
vertaling drs. Tj. Blanksma en „Het le
ven begint bij 65" van Joseph J. Peck,
vertaling J. M. H. van Heycop ten Ham-
Frowein.
„Teruggaaf van omzetbelasting" van
W. Graafland is een uitgave van L. J.
Veen in Amsterdam, waarin de schrijver
opmerkt dat een tal van ondernemers nog
niet, of niet volledig op de hoogte is van
de mogelijkheden om omzetbelasting te
rug te krijgen.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en
socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo-
foonmuziek (7.30-7.35 Van de voorpagina,
praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo-
foonmuziek. 9.00 Van alle markten thuis,
praatje voor de vrouw. 9.05 Klassieke piano
muziek (gr.). 9.10 Stereo: klassieke grammo-
foonmuziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammo-
foonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Viool en
piano (opn.): moderne muziek. 12.00 Amu
sementsmuziek (gr.). 12.22 Voor het platte
land. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Stereo: Tango-rumba-orkest en
zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Aktualiteiten
en kalender. 13.25 Stereo: Lichte orkestmu
ziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Pianore
cital: moderne muziek. 14.25 Koor en Gel
ders Orkest: fragmenten uit Die Jahreszei-
ten, oratorium van Haydn. 15.00 Voor de
jeugd. (Om 16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Voor de
zieken. 17.30 Promenade-orkest: amusements
muziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten.
18.20 Uitzending van het Gereformeerd Poli
tiek Verbond. Komt er een kentering in de
na-oorlogse politiek? Spreker: Dr. A. J. Ver-
brugh, algemeen sekretaris van het G.P.V.
18.30 VARA's Popshow: dansorkest en solis
ten. 19.00 Voor de kinderen. Tussen 19.00
en 19.30 Eventuele reportage van Olympia's
Tour door Nederland. 19.10 Stereo: Kinder
koor met pianobegeleiding. 19.30 Artistieke
staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant
in Loeren aan de Hor: amusementsprogram
ma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15
Jazzmuziek. 21.45 Van eigen bodem: Neder
landse amusementsmuziek. 22.15 Ik loop door
het land, licht programma. 22.30 Nieuws.
22.40 Aktualiteiten. 22.50 Instrumentaal trio:
moderne kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20
Klassieke kamermuziek (gr.). (Om 7.30
Nieuws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10
Gewijde muziek (opn.). 8.30 Nieuws. 8.32
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne
grammofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Klassieke kerkorgelmuziek (gr.). 11.15
Schoolradio. 11.45 Lichte grammofoonmuziek,
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten, eventueel
grammofoonmuziek. 12.55 Stereo: Gevarieerd
instrumentaal en vocaal muziekprogramma
(opn. en gr.). 14.00 Boeren en burgers in
Buitenveen, hoorspel (deel 57). 14.25 Kamer
muziek (gr.): semi-klassieke muziek. 15.10 Nieuws en berichten.
Kamerorkest en solist: Klassieke en moder
ne muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte
grammofoonmuziek. 17.15 Stereo: Licht or
kest en instrumentaal trio (gr.). 17.50 Over
heidsvoorlichting: Werk en welzijn. Een
lamp bleef branden, klankbeeld t.g.v. de Dag
der Verpleging. Samenstelling: Claude Bello-
ni. 18.00 Koorzang en koperorkest: gewijde
muziek. 18.20 Klassieke grammofoonmuziek.
18.30 Spektrum: nieuws uit de prot christe
lijke organisaties. 18.50 Licht instrumentaal
trio (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Radiokrant. 19.30 Voetbalwedstrijd Schot
land—Nederland te Glasgow. 21.20 Grammo
foonmuziek. 21.30 Wereldpanorama. 21.40
Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Muziek van
het Leger des Heils. (opn.). 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 22.40 Viool en piano: klassieke mu
ziek. 22.50 Rondom het kind: pedagogische
etherleergang. 23.20 Bariton en piano: volks
liederen uit Oostenrijk. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
NRU - Gezamenlijk Programma. 9.00-
15.00 Voorbereid door KRO. 15.00-18.00
Voorbereid door AVRO.
NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht geva
rieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02
Actualiteiten. 10.05 Lichte grammofoonmu
ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualiteiten. 11.05
Koffie met Kees: licht platenprogramma met
praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Actualiteiten.
12.05 Gezellige Hollandse plaatjes. 13.00 Nws.
13.02 Actualiteiten. 13.05 Lichte grammofoon
muziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten.
14.05 Gevarieerd platenprogramma. NRU-
AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammo
foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes.
16.30 Rhythm and blues (gr.). 17.00 Nieuws.
17.02-18.00 Gevarieerd platenprogramma voor
automobilisten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen, programma
overzicht en SOS-berichten. 12.48 Lichte or
kestmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 14.20 Wedstrijd Radioschoolkoor
1966. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Wedstrijd
Radioschoolkoor 1966 (vervolg) (15.00 Nws.)
15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazz
muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Praatje. 18.50
Sport. 18.55 Amusementsmuziek. 19.00 Nws.,
weerbericht en kroniek. 19.40 Amusements
muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15
Filmmuziek. 20.30 Kamermuziek. 21.31 Ka
mermuziek. 21.50 Pedagogj|ch praatje. 22.00
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT-NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.00 Klaas Vaak.
19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32
Engelse les. (les 32 en herhaling les 31).
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Nieuwe armen voor IJmui-
den, filmreportage. 21.15 Goed nieuws van
daag: een ironische kijk van een aantal
jonge mensen op het hedendaags bestaan.
21.50 Signalement: maandelijks programma
over figuren en verschijnselen uit de we
reld van de literatuur, muziek, toneel, film
ballet en beeldende kunst. NTS: 22.25 Jour
naal. 22.30-23.00 Teleac: Logica (les 7).
NEDERLAND n
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV
22.01 Dieren kijken. NTS: 20.20 Mensen in
gevecht, medische documentaire. NCRV:
20.50 Haal je kijkgeld terug: televisieprijs-
vraag. 21.15 Dzjes zien: maandelijks jazzpro
gramma. 21.50 Attentie. CVK-IKOR: 22.10
dichterbij, religieus programma. N.T.S.:
22.40-22.45 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS:
18.30 Teleac: De Attische tragedie: les 8.
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak.
19.05 Franse les (les 31 en herhaling les
30). 19.30 Eurovisie: Voetbal-finale Europa
Cup: Real MadridPartizan te Brussel
(20.15-20.25 Journaal). KRO: 21.15 Piste: va
riétéprogramma. 22.00 Brandpunt. NTS:
22.30-22.35 JournaaL 22.35-22.45 Sport in
beeld: filmverslag Olympia's Tour door Ne
derland.
NEDERLAND U
NTS: 20.00 Nieuws in het kort AVRO;
20.01 Voorpagina: selectie uit de actualiteiten
programma's van de Franse televisie. 20.30
De Draak (Der Drache), speelfilm. (Bava-
ria-produktie). NTS: 22.00 Sterren kijken.
22.10-22.15 Journaal.
Jonge beeldhouwers. Het ministerie van
C., R. en M. heeft zes jonge beeldhou
wers de kans gegeven mee te doen aan
de derde Exposition Internationale de
Sculpture Contemporaine in het Musée
Rodin (Parijs). Zij zijn J. Grosman, J.
van Munster, J. Pieters, C. Rogge, L. de
Vries en E. Waskowsk»
9 Karin Kent, Martine Bijl, Boudewijn
de Groot, Dick Poons en René Lobo
zijn vanavond op Nederland 1 te zien
in het liedjesprogramma „Goed nieuws
vandaag."
Nederland I: Tot acht uur o.a. het
Journaal voor gehoorgestoorden en da
Engelse lessen. Na het Journaal Ach
ter het Nieuws, gevolgd door een docu
mentaire van Ben Steggerda over da
aanleg van de nieuwe haven voor IJmui-
den. „Goed nieuws vandaag" is de titel
vaneen (protest-) liedjesprogramma waar
aan meewerken Boudewijn de Groot, Dick
Poons, René Lobo, Marine Bijl en Karin
Kent. De regie is in handen van Nico
Knapper. Het programma „Signale
ment" is vanavond gewijd aan de Rus-
sisch-Amerikaanse schrijver Vladimir
Nabokov. Voor miljoenen over de hele we
reld is hij de schrijver van één boek,
Lolita. Zowel door de sensatie over de
vermeende pornografie als door het on
verdachte enthousiasme van een auteur
als Graham Greene die Lolita uitriep
tot het grootste boek dat in 1956 ver
scheen ontstond in korte tijd een in
drukwekkende reeks vertalingen; die in 't
Nederlands was daarvan de eerste. Men
ontdekte door het spektakel een auteur
van wereldformaat met een indrukwek
kende oeuvre, geschreven in het Russi
sch, Engels en in het Frans. Nabokov
werd in 1899 in Sint-Petersburg geboren
in 1917 verliet hij zijn land om na uit
gebreide omzwervingen in de oude en
nieuwe wereld zich voorgoed te vestigen
in Zwitserland. Hij is nu Amerikaan.
Nederland 2: Het NCR V-programma
begint met „Dieren Kijken". Han Ren-
sebrink en Tan ja Koen vertellen iets over
David L. Wolper, van wie onlangs een
documentaire over James Bond op het
scherm te zien was, stelde een documen
taire samen over dr. Jonas Salk. Hij is
de ontdekker van het serum tegen kin
derverlamming. Na de quiz „Haal je
Kijkgeld terug" ontvangt Pim Jacobs in
het programma „Dzjes zien" de Franse
violist Jean-Luc Ponty. Attentie en Dich
terbij sluiten de uitzending af.
Advertentie
ij -«j -
De jury voor de filmscenario- en film
stripprijsvraag van de Nederlandse On
derwijs Film (N.O.F.) heeft een eerst®
en een tweede prijs kunnen toekennen,
alleen in de categorie filmstrips. De prij
zen gingen naar J. van Peppel in Benne-
kom 1000) en O. J. Laan in Voorburg
(ƒ750). Het algemene peil van inzendin
gen was beneden de norm voor de beoor
deling, meende de jury»