Haarlems Jeugdorkest met Nederlands programma Inspirerend initiatief van het Residentie-Orkest een succes I*V VANAVOND Bij veertigjarig bestaan van V.P.R.O. Vier aanwezige componisten vol lof NEGEN MUZEN De Nederlandse Comedie matig in „Het Rondschrijven" van Havel Slot van de Strawinsky-cyclus Paul Derval overleden De ontslagen van KRO- en AVRO-radiomusici gê£** MAANDAG 16 MEI 196 6 Onder leiding van André Kaart heeft het Haarlems Jeugdorkest zater dagavond in het gemeentelijk Concertgebouw een concert gegeven, dat zo wel wat betreft de programmakeuze als qua muzikale prestatie bijzonder geslaagd was. Zoals men heeft kunnen lezen was het orkest tot deze uit voering in staat gesteld door de VPRO, die hiermee tevens een element oevoegde aan de herdenking van zijn veertigjarig bestaan. Deze omroep vereniging had aan twee jonge componisten opdracht gegeven tot het schrijven van een werk voor het orkest en de resultaten daarvan kon men als onderdeel van een geheel Nederlands programma nu beluisteren. Toon Hermans hersteld Discussie tussen publiek en componisten Tsjechische auteur faalde in psychologie Sas Bunge De Stuyvesant-collectie W. Witteman Milos Konvalinka leidt het N.Ph.O. De radio geeft dinsdag Televisieprogramma DE DRIEDELIGE „Hymnus temporum diei" was het werk van de jonge Ber nard van Beurden, leerling van Rudolf Escher en dirigent van diverse jeugdko ren- en ensembles in Amsterdam. Tussen deze activiteit en zijn componeren bestaat een wisselwerking waarvan (onder meer) deze Hymne de neerslag is. Van Beurden gaat uit van de geadchte dat men het tonaliteitsbesef van jonge mensen kan verruimen door van het begin af aan het veld van associaties niet te beperken tot overgeleverde melodie-patronen en ac- coordverbindingen. Zo groeit uit een dui delijk aan een centrum toon gebonden op zet bij hem een stemmenweefsel dat in de buurt van 12-toonsmuziek komt maar dat zich uiteindelijk weer in tonale banen voegt. Hiermee heeft hij het executanten niet gemakkelijk gemaakt maar wel de weg geopend tot een genuanceerde lyriek die de inspanning de moeite waard maakt. De koormeisjes wier partijen door de componist zelf waren ingestudeerd, brachten haar aandeel trefzeker en het vocale deel kreeg een dikwijls subtiele belichting vanuit het instrumentarium. Het is te hopen dat veel jeugdkoren en orkesten door de radio-uitzending (die pas in september zal plaatsvinden) zul len kennisnemen van dit stijlvolle nieuwe werk. Toon Hermans is van plan morgeavond (dinsdag) zijn voorstellingen van de one- man show in Theater Carré te Amsterdam te hervatten. Vorige week zondag moest hij op aan raden van zijn artsen een week rusten. Na liet bezoek aan een voetbalwedstrijd werd I hij getroffen door hevige maagkrampen. Vermoedelijk is oververmoeidheid de eni ge oorzaak geweest. Bij wijze van experiment organiseert de stichting Combinatie van Utrechtse Mu- ziekbelangen op 9 juni in de Domstad een concert van werken van jonge componis ten, waarbij na afloop publiek, uitvoeren den en componisten met elkaar kunnen discussiëren. Tijdens het concert zullen de musici spelen op een podium dat midden in de zaal is opgesteld. Het publiek omgeeft de uitvoerenden dus van alle kanten. Er zul len werken worden gespeeld van Louis An- driessen, Joep Straesser, Misja Mengel berg, Rob du Bois, Maarten Bon, Will Eisma, Ton de Kruyf en Jos Kunst. In het najaar en volgend voorjaar zullen in Utrecht in totaal acht elektronische con certen worden gegeven. Dit gebeurt in sa menwerking met de Studio voor Elektro nische Muziek van de Rijksuniversiteit. Advertentie Residentie-Orkest. Het Residentie-Orkest zal op vrijdagavond 20 mei o.l.v. Bruno Musica Viva te München. Deze serie, na de Tweede Wereldoorlog gerealiseerd door de kort geleden overleden compo nist Karl Amadeus Hartmann, strekt zich uit over het gehele jaar en is ge wijd aan werken, die ongeveer drie kwart eeuw muziekgeschiedenis omvat ten. Het Residentie-Orkest zal als eerste buitenlandse orkest in de reeks Musica Viva optreden. Gewoonlijk worden de orkestconcerten gegeven door het orkest van de Beierse Radio. Het Residentie- Orkest zal werken uitvoeren van Ives, Schat, Webern en Boulez. (Van onze toneelmedewerker in Utrecht) DEN HAAG. Nu de schrijvers van achter het IJzeren Gordijn wat minder doctrinair werken en zich zelfs verstouten tot kritiek op het communistisch stelsel, al moet dat dan ook gebeuren met een symboliek, die niets stellig laat bewijzen! kan het westen daarvan profiteren. Tenslotte zijn goede schrijvers dun gezaaid. Toneel en televisie samen leggen op alles beslag wat maar even dramatische kwali teit lijkt te hebben. De Nederlandse Comedie heeft zaterdagavond in Utrecht de première gespeeld van „Het Rondschrijven" van de 29-jarige Tsjech Vaclav Havel. Dit toneelspel zal in Praag en andere steden achter het IJzeren Gordijn wel zijn succes te danken hebben gehad omdat het als ventiel kon fungeren. De bedoelingen van „Het Rondschrijven" zijn gemakkelijk te herkennen. In een burgerlijk kantoor zoals er vele zijn in onze maatschappij dringt de totalitaire macht als een gevaar lijke angel binnen. Er zal een nieuwe voertaal, het zogenaamde „ptydépé" worden ingevoerd, dat een efficiëntere werkwijze garandeert door stelselmatiger aanduiding van begrippén. DE AAN EEN GELEERD BREIN ont sproten synthetische taal mag dan genu anceerder mogelijkheden hebben, de mens is vergeten en die moet het aan het slot laten afweten. De directeur van het kan toor is de laatste, die weet van de invoe ring van de „ptydépé". Allerlei collabora teurs met de hogere macht hebben ge tracht de directeur voor een voldongen de bij- op in EEN ANDERE GEEST ademde drage van Hans Kox, eveneens stigatie van de V.P.R.O. ontstaan. Kox verstaat de kunst om, gedreven door een meer directe muzikale speeldrift dan zijn collega, vlot te zijn zonder goedkoop te worden. De twee delen uit zijn „Music for status-seekers" waren onderhoudend door beheerste bravoure. Een zekere do sis swing droeg bij tot het animerende resultaat. Trombonist Frans van Luin voelde dit in zijn beginsaldo goed aan en de andere leden van het orkest namen het met verve van hem over, waarbij dirigent André Kaart de zaak goed in de hand hield. Het tweede deel, James Bond getiteld, was het laatste stuk van de avond en kon onmiddellijk gebisseerd worden. TWEE WERKEN VAN WILLEM PIJ PER omlijstten de première van Van Beurdens Hymne. De Zes Adagio's wer den zeer evenwichtig van klank en per fect van tempo-keuze uitgevoerd. De be geleiding van Pijpers Pianoconcert met Nico de Rooy, een oude bekende bij het Jeugdorkest, als solist stond, on danks de talloze delicate metrische ver schuivingen, op beroepsniveau. De Rooy «peelde zijn partij met vanzelfsprekend gemak, veerkrachtig van ritmiek, met gevoel voor klankkleur en de hele uitvoe ring was een hoogtepunt van de avond. Ook het Concert voor 2 hobo's van André Kaart Alexander Voormolen kwam, wat het or kestrale deel betreft, veel verzorgder uit de verf dan tijdens het vorige optreden van het Jeugdorkest. Het succes voor de solisten Marion Mosier en Werner Her- bers was wederom door hun virtuositeit en knap samenspel volkomen verdiend. Het feit dat de vier aanwezige compO' nisten. Voormolen, Kox en Van Beurden alsmede de op uitnodiging van de V.P.R.O. aanwezige Zwitserse componist Frank Martin zich lovend uitlieten over het spel van het Haarlems Jeugdorkest is het beste compliment voor dirigent André Kaart en voor zijn ensemble dat in de loop van zijn driejarig bestaan een niet alledaags peil bereikt heeft. DE HOOGGESTEMDE VERWACHTINGEN die wij vorige maand konden hebben na het eerste concert van de Strawinsky-cyclus in Scheveningen blijken nu, na de vijfde en laatste uitvoering van j.l. zaterdag, niet beschaamd: het is voor het enthousiaste publiek al met al een kleurrijk feest geworden dat, zoals vaak met feesten het geval is, enige weemoed zal achterlaten omdat men het nu weer met het gewone dieet zal moeten stellen. Want de grote faam van de meester, die dit jaar 84 jaar wordt, de talloze grammofoonplaten, boeken en publicaties aan hem gewijd, doen enigszins het feit vergeten dat het grootste gedeelte van zijn werk slechts bij uitzondering in onze concertzalen tot klinken wordt gebracht. Dit is te betreurenswaardiger, omdat juist zijn werk en dat van zijn generatie genoten (Bartók, Webern etc.) de trait d'union moeten vormen met onze hedendaagse muziek. Het onbegrip voor de avant-garde vindt immers voornamelijk zijn oorzaak in het tekort aan inzicht dat de doorsnee-concertbezoeker krijgt in het historisch groeiproces dat aan de muziek-van-nu is voorafgegaan. Bij alle voordelen, die een cyclus als deze in het Kurhaus biedt, blijft dan ook het be zwaar dat een publiek wordt aangetrokken dat waarschijnlijk toch al een sterke geïnteresseerdheid in de betrokken werken heeft, en veel van zijn werken reeds via radio en grammofoon zal hebben leren kennen. Niettemin zullen ook voor hen vele van de uitgevoerde composities, zeker „live", even zovele eerste kennis makingen hebben betekend. Advertentie Directeur Folies Bergère In Parijs is in de nacht van zaterdag »p zondag op 87-jarige leeftijd overleden de directeur van de „Folies Bergère", Paul Derval. HILVERSUM - De Algemene Bond van Kunstenaars (N.V.V.) en de Nederland se Katholieke Bond van Musici en Ar tiesten (N.K.V.) hebben minister M. Vro lijk vanochtend telegrafisch om een onder houd op korte termijn verzocht in ver band met de dreigende ontslagen van musici bij de omroepverenigingen (KRO en AVRO). In het begin van het jaar heeft de KRO ontslagen van ruim 20 man aangekon digd; de AVRO heeft onlangs het orkest De Zaaiers ontslag aangezegd. De KRO heeft bij zijn bekendmaking meteen ver klaard dat er een soepele regeling zou worden toegepast, maar intussen zijn er besprekingen tussen de KRO en de bond gevoerd, die niet tot een resultaat hebben geleid. De bonden staan principieel op het standpunt, dat ontslagen niet kunnen wor den aanvaard. Prins Bernhard heeft de opening bijge woond van het nieuwe administratiege bouw van de Turmac Tobacco Company nv. waarin ook de Peter Stuyvesant-col- lectie van schilderijen en beeldhouwwer ken is ondergebracht, welke door de di recteur de heer A. Órlow is verzameld. Daar de bijeenkomst vooral in het teken stond van de beeldende kunst werd een I korte toespraak gehouden door mr.E.L.L. de Wilde, directeur der gemeentemusea in Amsterdam. Het nieuwe gebouw, dat ca 5% miljoen gulden heeft gekost, is ontworpen door de heer Hein Salomonson. Onder de gasten bevonden zich vele kun stenaars zoals de toneelspelers Ko van Dijk en Henk van Ulsen, de schilders Karei Appel en Frank Lodeizen en de schrijver Cees Nooteboom. EEN ATTRACTIEF PUNT in deze cy clus was dat een aantal werken in hun oospronkelijke opzet werd gebracht. Strawinsky's oeuvre bestaat voor een jroot gedeelte uit balletmuziek en zeker is dat bijvoorbeeld de Danses Concertantes qn Le Renard, die gekozen waren voor uitvoering met ballet, op deze wijze pas goed tot hun recht kwamen. De choreo grafie bij deze stukken was nogal ver schillend uitgevallen en merkwaardiger wijs - of ook niet zo merkwaardig wanneer men zich de grillige ontwikkeling van de componist realiseert geven de Danses Concertantes inderdaad aanleiding tot een veel klassieker benadering dan het ca. 25 jaar eerder ontstane Renard. Tegen een sterk gestileerd decor werd een kostelijke opvoering gegeven van dit sprookje, dat een origineel mengsel is van zangspel en ballet. Een dergelijke combinatie, maar dan van toneel, declamatie en dans, biedt ook L'histoire du Soldat, dat wel hét suc ces van het Festival werd. Veel werk was hier gemaakt van de opzettelijk wat ouderwetse aankleding, die het kinderlijk-moraliserende van het geheel geestig illustreerde; de vertaling die de dichter Nijhoff in 1935 maakte, deed het nog uitstekend. ER WAS EEN ZEER gedifferentieerde keuze gemaakt uit Strawinsky's composi ties. Jeugdwerken werden afgewisseld met zeer recente komische stukken als de Cïrcuspolka; de geraffineerd geïnstru menteerde Tango met Abraham en Isaac, een medogenloze compositie die Strawins ky op 81-jarige leeftijd schreef voor het Joodse volk. Dit werk, voor bariton en kamerorkest is geheel in de geest van strenge versobering, die 't in hoofdzaak vocaal-religieuze werk van de laatste tien jaar kenmerkt: een strenge dodeka- fonische schrijfwijze, die in de zangstem men meestal wordt uitgewerkt in Byzan tijns-aandoende meiismen. Abraham en Isaac is een muziek van tot het uiterste bedwongen emotie, een ideaal dat Stra winsky zijn hele leven nastreefde, op steeds andere manieren trachtte te reali seren en pas op hoge leeftijd zo wist te vèrwezenlijken. Jammer was misschien, dat van deze laatste werken niet wat meer in de pro gramma's was opgenomen. Het accent viel nu iets teveel op zijn midden-periode (de zgn. neoklassieke), waarin juist in 't algemeen zijn minder sterke werken voorkomen. De twee concerten voor pia no: Capriccio en Concert met Harmonie orkest waren op één concert bijvoorbeeld wel wat veel van het (niet zo) goede, ter wijl late stukken The Flood en A Sermon, a Narrative and a Prayer in een dergelij ke cyclus een meer verdiende plaats zou den hebben, en de grote betekenis en ac tualiteit van deze meester beter zouden hebben onderstreept. Zaterdagavond werden door het Resi dentie-Orkest en Groot Omroepkoor onder Willem van Otterloo in ieder geval twee werken gespeeld, die Strawinsky nu reeds tot een „klassieke" componist hebben ge maakt: L'oiseau de Feu en de Psalmen symfonie. Helaas was juist in dit slotcon- cert het uitvoeringspeil lager dan op de andere avonden, waarbij wel moet ge zegd dat de romantische gloed die op zeer verschillende manier van L'oiseau de Feu en het Concerta voor strijkers uitgaat, veel hinder ondervond van de droge akoestiek van de Kurhaus-zaal, die genadeloos iedere ongelijkheid en onef fenheid aan het licht brengt. Zo werd ook Monumentum pro Gesualdo niet dusdanig gerealiseerd dat we de oorspronkelijke zet ting van de meesterlijke madrigalen kon den vergeten. De korte cantate Le Roi des Etoiles (1911), een volslagen vergeten stuk, maakte bij eerste horen geen ster ke indruk; de prachtige orkestratie lijkt een gebrek aan inspiratie niet te kunnen compenseren. Gelukkig vormde de Psal mensymfonie toch nog een waardige af sluiting van de cyclus. Afgezien van wat onregelmatigheden bij de houtblazers, kreeg het werk een indrukwekkende ver tolking, vooral door Van Otterloo's ster ke greep op het koor. ONDANKS HET WISSELENDE niveau van Strawinsky's oeuvre heeft deze cy clus nu reeds'aangetoond, dat hij een be langrijke plaats in de muziekgeschiedenis zal hebben. Van hoeveel componisten zeker van de laatste eeuw kan een der gelijke serie concerten worden gegeven, waarbij men toch nog het gevoel heeft ,v$el werken gemist te hebben? Door het eigen karakter van ieder werk afzonder lijk kan men zich na deze vijf avonden nauwelijks voorstellen naar de stem van één meester te hebben geluisterd. Laten wij echter tenslotte, behalve grote be wondering voor deze figuur, onze dank baarheid uitspreken voor de prestaties van het Residentie-Orkest, de vele solis ten en medewerkers, maar vooral van de dirigenten Willem van Otterloo en Bruno Maderna, die deze unieke gebeurtenis hebben mogelijk gemaakt, een gebeurte nis, die hopelijk meer dirigenten zal in spireren tot een dergelijk initiatief. feit te plaatsen, zodat zij straks de schou derklopjes in ontvangst kunnen nemen en er een promotie uitslepen als het „ptydé pé" algemeen ingang vindt. En ondertus sen vergeet niemand de verantwoordelijk heid van zich af te schuiven door zich te verschuilen achter beslissingen van ande ren. Het cellensysteem werkt voortreffe lijk. Iedereen vreest iedereen en hoewel eigenlijk geen mens de nieuwe taal onder de knie kan krijgen schrijdt „ptydépé" (hetgeen men zou kunnen vertalen als: kleine ontmenselijking) genadeloos voort. Een secretaresse van het vertaalcentrum is uit mededogen loslippig. De ban is dan gewroken, het „ptydépé" wordt afge schaft. Wel is zij de grote schuldige. Da secretaresse krijgt haar ontslag. IJve raars werken reeds aan een andere kunst taal. DE STRIJD TUSSEN individu en sy steem, zoals die zich voordoet in de tota litaire staat, maar zoals wij er in een ander vlak ook mee te maken hebben, beheerst de ontwikkeling. In dit genre blijkt het immer moeilijk de kille intrige juist haar waarde te geven door een te genspel van complete mensen. Hoe rea geren zij op de welhaast absurde situa ties, hoe verwerken zij de spanningen, die niet ontspruiten aan drama's, die realis tisch genoeg zijn om ze te kunnen voor zien? Na een veelbelovend begin moest men zien hoe de schrijver Havel de psycholo gie schromelijk verwaarloosde zodat dit tendensstuk allerminst zijn maximale ef fect bereikte. De breuken in de persoons ontwikkeling kwamen het pijnlijkst aan het licht in de rol van directeur Gross, al was er wel iets meer van te maken geweest dan Wim van den Brink uit zijn tekst haalde. Henk van Ulsen als de duis tere, doordravende adjunct-directeur had het gemakkelijker en hij won het in meer dan één opzicht van zijn directeur. Bij enkele uitvoerenden scheen het geloof in „Het Rondschrijven" niet al te groot; meer dan gladde aanduidingen werden hun rollen dan ook niet. Verschillende ty pes bleken uiteenlopend afgestemd in de regie van Henk Rigters. Jules Croiset's taalleraar was grappig maar paste niet bij de rest al moet gezegd worden dat als de speelstijl van Croiset ruimer was doorgevoerd daarmee meer van „het rond schrijven" te maken zou zijn geweest. Het hygiënische, kleurige decor van Frank Raven kan men geen verwijten maken over deze zeer matige voorstel ling van de Nederlandse Comedie. De eni ge aardige regievondst bestond in d» changementen bij ontluisterend neonlicht. Advertentie Advertentie Een recente foto van Paul Derval Derval zijn eigenlijke naam is Paul Pitron werd in Parijs geboren en heeft daar vele sterren op de weg naar roem ge bracht, zoals Maurice Chevalier, Mistin- guette, Josephine Baker, Fernandel en anderen. Hij werd in 1918 directeur van de „Folies Bergère". HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 I Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws 8.10 Gram.muziek. (Om 8.25-8.30 De groen teman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Operafrag menten. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Voor I de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 12.00 Dansorkest. 12.27 Mededelingen land- en I tuinbouw. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Instrumentaal septet. 13.00 Nws. 13.10 Jour naal en beursberichten. 13.30 BalletmuzieK 14.00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort. 14.40 Schoolradio. 15.00 Viool en piano. 15.30 Avro- I dite. 16.00 Nws. 16.02 Gram.muziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Gram.muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 18.30 R.V.U..: 19.00 Ge sproken brief uit Parijs. 19.05 Klassieke en moderne muziek. 19.35 Instrumentaal ensem ble. 20.00 Nws. 20.05 Vakantie-toeslag: .05 Orkestmuziek. 21.30 De beste Nederlandse roman in Noord en Zuid. 22.00 Pianorecital 122.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Oude HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Gram.muziek. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overwe- I ging. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. (8.30-8.32 Nws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 School radio. 10.00 Klassieke muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram.muziek. 11.50 Volaan... I vooruit. 12.03 Franse chansons. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Medelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Draaien maan 13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 21.28 Liederen. 22.00 Nws\ 2"i0 "ol"sl>el' 13.45 10 Jaar Springplank. 14.45 Gram.mu ziek. 15.10 Lichtbaken. 15.20 Musiësta: 16.00 Voor de zieken, 16.30 Halve finale Kinder zangfestival 1966. 17.50 Onderwijsvoorzienin gen in de Antillen. 18.00 Instrumentaal sep tet. 18.20 Uitzending Christelijk Historische Unie. 18.30 Cabaretliedjes. 18.50 En nu ijn geval. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Moderne muziek. 20.25 Portret met wekker, 21.30 Kamermuziek. 22.00 Gewijde muziek 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epl- HILVERSUM III. 240 m en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gram.muziek. 10.00 Nws 10.02 Gevarieerd muziekprogramma. (Om 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.20 Volksliedjes. 12.30 Fan-Fare: 13.00 Nws. 13.02 Elektro' en- parade. 13.30 Klanken van eigen bodem. 14.00 Nws. 14.02 Vocale muziekjes. 15.00 Nws. 15.02 Platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Muziekprogramma. 16.30 DE Top Toen van deze week. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Verzoek platen. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nwa. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Gram.muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.). 15.30 Klassieke muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Or kestmuziek. 17.45 Volksmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Programma over Cal Tjader 18.45 Sport. 18.52 Gram.muziek. 19.00 N.ws 19.40 Gram.muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Lichte orkestmuziek. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Come dy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Flipper. 20.00 Journaal. 20.20 Uitzending Boerenpartij. 20.30 Zij versagen niet. 21.00 Het gezicht achter de spiegel. 22.35 Socute- ra. 22.50 Journaal. 22.55-23.05 Sport in beeld Olympia's toer. NEDERLAND II 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Cox aangenaam. 20.30 Sur un air de Paris. 20.55 Uit Bellevue. 22.05 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 11.10-12.00 Schooltelevisie. 17.25-17.50 Lan cering Agena-raket en Gemini IX. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.32 ENgelse les. (les 33 en herhaling les 32). 20.00 Journaal. 20.20 Dick van Dyke-show. 20.45 Expo '67 Montreal 20.55 Love Story. 21.40 AVRO's Telev: ier. 22.10 Reportage ontmoeting van de Agenara- ket en de Gemini 9. 22.25 Journaal. 22.30 Sport in beeld: Olympia's tour door Neder land. 22.40-23.10 Teleac NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Bill Dana Show. 20.25 Het grote avontuur. 21.15 La vie de Bohè me. 21.50 Onze man in Londen. 22.15 Dich terbij. 22.45 Journaal. Nederland wordt er in 1: Op woensdag 18 mei, 's avonds om kwart over acht, geeft het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Milos Konvalinka (zie foto) een Beet hoven-concert in het Concertgebouw in Haarlem. Als solist zal hierbij de pianist Hans Henkemans optreden. Uitgevoerd worden de ouverture Leonore II, het der de pianoconcert en de zevende symfonie. De nu in Tsjecho-Slowakije woonachti ge dirigent en componist Milos Konvalin ka werd in 1919 in München geboren. Hij studeerde aan het conservatorium in Brünn. In 1945 begon Konvalinka zijn car rière als dirigent bij de Opera van het Smetana Theater in Praag. Nadien was hij als dirigent verbonden aan de Ope ra van het Nationaal Theater in Kosice en vervolgens aan het Fhilharmonisch Orkest in Mahren en het Karlsbader Symphonie Orkest. Milos Konvalinka is tegenwoordig werk zaam bij de Tsjechoslowaokse Radio Om roep en is gastdirigent bij verschillende orkesten in binnen- en buitenland. Hij maakte het concertpubliek van zijn land bekend met werken van onder andere Al- ban Berg, Milhaud en Benjamin Britten. Hij componeerde meer dan dertig werken waarvan vooral de eerste symfonie, het symfonisch Gedicht voor viool en orkest en een reeks liederen-cycli bekendheid hebben. Na een comedy caper Openbaar Kunstbezit aan dacht besteed aan het samenspel tussen licht en beweging in een kunstwerk. Dan tot acht uur een aflevering van Flipper. Na het Journaal wordt een Canadese filmdocumentaire uitgezonden over het werk van dr. Alex McMahon. Hij is een van de tweehonderd Canadese doktoren, die zich als vrijwilliger hebben opgege ven voor de CUSO, een instelling die hulp verleent in gebieden overal in de wereld, waar dat nodig is. Dr. McMahon gmg naar de stad Itu in Oost-Nigeria, waar hij soms onder de moeilijkste om standigheden moest werken. „Zij versa gen niet" (You don't back down) is de titel van deze documentaire. De hoofd film is getiteld: „Le miroir a deux fa- ces" (Het gezicht achter de spiegel). De hoofdpersonen zijn de niet meer zo jon ge vrijgezel Tarvidet (Bourvil) en de le lijke Marie-José (Michèle Morgan). Ze trouwen en hun huwelijk lijkt redelijk ge lukkig totdat de man een aanrijding krijgt met een plastische chirurg. Deze behandelt hem en komt in contact met Marie-José. De chirurg wil van haar een mooie vrouw maken, maar Tarvidet wil daar niets van weten. Marie-José laat zich toch behandelen en het resultaat is verbluffend. Tarvidet wordt nu verteerd door jalouzie en gaat tenslotte zover, dat hij de chirug vermoordt. Tot slot een uit zending van Socutera en een verslag van Olympia's tour door Nederland. Nederland 2: Het grootste deel van de avond wordt gewijd aazj het programma „Uit Bellevue". Er wordt o.m. aandacht besteed aan buitenlandse kunstenaars die in ons land hun domicilie gevonden heb ben. G. K. van het Reve zal weer voor lezen uit eigen werk. De avond begint met de Duitse detectiveserie „Gestatten, mein Name ist Cox waarna een klein half uur met de Franse zangeres Moniqu# Morelli. Ze zingt o.a. chansons van Pier re MacOrlon en Aristide Bruant.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6