Tom Lehrer, Amerika's tophumorist, zwartgallig, cynisch en briljant 3-DAAGS RANDSTAD HOLLAND Morgen feestelijke opening van Europa's grootste concertzaal, De Doelen in Rotterdam JIMXBBV Chefarine .4" E ABONNEMENT „Tot ziens als de oorlog voorbij is, over T/2 uur" m In aanwezigheid van de koningin Das Kommodchen' 25 mei in Haarlem Nederlandse composities in Rostrum of Composers I 4 beroemde middelen doen wonderen 13 DINSDAG 17 MEI 1966 Vliegen? Motten? over'n béste geiser gesproken...! De radio geeft woensdag T elevisieprogratnma Muggen? Vier middelen in één tablet helpen elkaar endoen wonderenI De vier middelen, verenigd in één tablet Chefarine „4", zijn elk afzon derlijk in de hele wereld beroemd en hebben miljoenen mensen baat ge bracht. Tezamen werken zij nog beter en doen werkelijk wonderen. Eén der bestanddelen is het betrouw bare maagmiddel Chefarox, dat een teveel aan maagzuur neutraliseert. De combinatie is ideaal om pijn of griep doeltreffend te bestrijden. Muziekconcoursen bij Jaarbeurs jubileum (Van onze correspondent) WASHINGTON. Een litterair en politiek cabaret is in Amerika niet zo'n bloeiend instituut als bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk. Humor, of wat daar voor doorgaat, vindt men in de Verenigde Staten vrijwel alleen op de planken van revuetheaters of in komische films en toneelstukken. Cabaret is schaars en vaak ge ïmporteerd, zoals vorig jaar het geval was met The Establishment (uit Hondenen Das Kommödchen (uit Dusseldorp). Eén van de uitzonderingen op deze regel is het cabaret „Hungry I" in San Francisco, dat nu al jaren bestaat en waar de paar ver maarde cabaretiers die de Verenigde Staten hebben voortgebracht (zoals Dick Gre gory en Mort Sahl), nog altijd nu en dan te zien zijn. Een andere cabaretster die soms in de „Hungry I" te zien en te beluisteren is, is Tom Lehrer, één van de in teressantste verschijningen op het kleine Amerikclunse cabarettoneel. VAN HUIS UIT is Lehrer mathematicus I vergooit zijn vaak intellectuele bouwsels van Harvard, waar hij thans ook wiskun- zoals het Oedipus-complex, de cultuur in de en statistiek doceert. Alleen van 1957 Mexico en het liberalisme in de kerk. tot 1960 maakte Lehrer van cabaret een Daarnaast is een belangrijk element m beroep voor hele dagen. Nu treedt hij al- zijn humor de zogenaamde „sick joke leen nog te hooi en te gras op en schrijft de zwartgallige grap die Lehrer geper- hij teksten en liedjes voor anderen, zoals fectioneerd lijkt te hebben. In een liedje voor het inmiddels weer van de Ameri- met de titel „Ga mee duiven vergiftigen kaanse televisieschermen verdwenen ca- in het park" blijft deze zwarte humor baretprogramma „That was the week that nog binnen de bekende grenzen. Maar in wasequivalent van het gelijknamige andere songs, zoals die over de atoom- Engelse programma. Tom Lehrer heeft bom en de mogelijkheid van een kernoor- vijf langspeelplaten gemaakt, waarop hij log, gaat deze humor een grimmig huwe- zijn eigen liedjes zingt en zichzelf aan lijk aan met de politiek, de piano begeleidt. Eén van die platen EEN LIEDJE als „So long. Mom, i'm heeft tot titel: „Een avond verknoeid \0ff to drop the Bomb", een oorlogsliedje met Tom Lehrer" en dit is kenmerkend voor de derde wereldoorlog, door Lehrer voor de stijl waarin Lehrer werkt en zich vast nu geschreven omdat er straks mis- aandient. Hij drijft namelijk graag de schien geen tijd voor zal zijn, noodt be spot met zichzelf en hij verafschuwt pom- paald niet tot onbezwaard lachen. Vooral peuze zelfverheerlijking, zowel wanneer niet omdat de uitstekende pointe van het het om een persoon gaat als ook wan- liedje is dat de bommenwerperpiloot met neer het een universiteit, een legerkorps, zijn atoombom zijn moeder tot slot toe- of een natie betreft. Over zichzelf maakt zingt: „Tot ziens als de oorlog voorbij is, Lehrer grapjes als „het is een ontnuch- over anderhalf uur." Politiek speelt in terende gedachte dat Mozart, toen hij zo Lehrers liedjes een grote rol. Zelfs de oud was als ik nu, al twee jaar dood door de Amerikanen voorgestelde multi- was." Chauvinisme op bredere basis ridi- I laterale atoomstrijdmacht voor de NAVO buliseerde Tom Lehrer in songs zoals Unspireerde hem tot een song, waarin hij ..Bright College Days", een parodie op de Westduitse vinger aan de atoomtrek- het studentenlied, en „It makes a Fellow I her betreurt (over de Duitsers zegt hij: proud to be a Soldier", een persiflage jk rnoet toegeven, we leerden hun een les- op de korpsliederen binnen het Ameri- in 19jg en sindsdien hebben ze ons dan kaanse leger, waarvan hij verder zegt dat 00h nauwelijks meer enige last bezorgd) het zó democratisch is dat het niet alleen en waarvan de slotregels luiden: „De geen onderscheid meer maakt ten aanzien M.L.F. moet bang maken Breznjef, ik van huidskleur, geloof of ras van de mi- hoop dat hij half zo bang is als ik. litairen, maar ook niet meer ten aanzien van hun bekwaamheden. 1 AMERIKA'S VAAK wat stoer nationa- LEHRER IS een intellectuele spotter. Jistipche buitenlandse politiek oogst kenne De teksten die hij tussen zijn liedjes in I lijk weinig sympathie bij Lehrer Naa spreekt zijn allemaal in die krampachti- aanleiding van de interventie met.ma - ge onzinnige stijl, die aan Amerikaanse mers in de Dominicaanse Republiek vo universiteiten opgeld doet en die men ng paar dichtte hij een vers, waarvan het soms ook in het taalgebruik van-Neder- begin luidt. leen al uit de verkoop van zijn platen. Die aanhang vindt men echter niet zozeer bij de idealistische jongeren, die met een gitaar onder de arm en de haren tot op de schouders tegen de oorlog in Vietnam de monstreren of actief zijn in de burger rechtenbeweging voor gelijkstelling van de negers. Lehrer appelleert vooral aan de wat meer wereldwijze intellectuelen, die aan progressieve politieke overtuigin gen een flinke dosis cynisme paren en die gevoel hebben voor de typische grap penmakerij van de zich toch moreel bij de wereld betrokken voelende buiten staander, die Tom Lehrer is Voor wie hooggestemde woorden en no bele doeleinden onaantastbaar zijn, is er aan Lehrer weinig plezier te beleven. In tegendeel, een grondige ergernis blijkt zich meestal meester te maken van die genen, die de liedjes van de wiskundige uit Harvard niet waarderen. Voor hen geldt misschien de boutade die Lehrer lanceert op de omslag van zijn voorlaat ste plaat: „Als, na het luisteren naar mijn liedjes, ook maar één menselijk wezen zich gedrongen zou voelen iets gemeens tegen een vriend te zeggen, of misschien een geliefd wezen te slaan, dan zou alles niet voor niets geweest zijn." landse hoogleraren en studenten kan ont waren. En de heilige huisjes die hij om- j Advertentie n f35.- Ie klasse. Kinderen 3 t/m 9 jaar half geld. 3 Dagen onbeperkt rondreizen binnen de kring Den Helder - Enkhuizen - Amsterdam - Hil versum - Utrecht - Rotterdam - Hoek van Holland - Den Helder. Bovendien onbeperkt gratis ver voer in trams, bussen en veren in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Het abonnement is verkrijgbaar aan alle stations en reisbureaus. Pasfoto mee brengen. BHOBBS ra ra ranra .Als iemand iets doet en wij vinden het niet goed wie zijn het die dan interveniëren? Verenigde Naties en O.A.S. zij hebben hun nut neem ik aan, maar het zijn onze mariniers, die gaan." Lehrers meest vernietigende liedje is ge richt tegen de raketexpert Wernher von Braun, die eens voor Hitier de beruchte V-l en V-2 raketten bouwde, maar die nu de grote man is van het Amerikaan se rakettenprogramma. In dit liedje komt bij voorbeeld een passage voor, die vrij vertaald luidt: noem hem geen hypocriet, politiek boeit hem niet, als .raketten een maal suizen,, wie kan het dan schelen, dat zij vallen op huizen, dat is niet mijn terrein, zegt Wemher heel fijn." En het slot van dit anti-Braun liedje gaat: „Ook u zou een held kunnen zijn misschien als u terug leert tellen naar nul vanaf tien in Duits of Engels ben ik goed in countdown en ik leer nu Chinees zegt Wernher von Braun". TOM LEHRER krijgt in Amerika een steeds grotere aanhang, dat blijkt al Advertentie OMYL f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT Prof. Presser. Prof dr. J. Presser is op genomen in de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen, zo is bij de uitreiking van het eerste deel van de nieuwe uitgaven van de grote Winkler Prins aan minister Cals be kendgemaakt. Nederlandl: Vanaf half zes kan men ge tuige zijn van de voorbereidingen en de lancering vat\ de Agena-raket op Cape Kennedy en een rechtstreekse reportage van de lancering van de Gemini-9, met aan boord de astronauten Stafford en Cernan. 's Avonds begint het programma met het Journaal voor gehoorgestoorden, waarna de Engelse lessen en de Dick van Dyke show. Hierna „Expo '67 Montreal", tweede van een serie korte televisiepro gramma's, gewijd aan de wereldtentoon stelling in Canada. Producer Henk Neijs- sel zal bijzondere aandacht wijden aan het geschenk van het Nederlandse volk aan Canada. Dit bestaat uit het Canada- boek. Het Koninklijk Huis heeft ten be hoeve van dit geschenk zijn archieven ter beschikking gesteld. Tevens zal op het Nederlandse volk een beroep worden ge daan foto's, geschriften en dergelijke, die een beeld geven van de bevrijding door de Canadezen van ons land. voor het Ca- nadaboek af te staan. Na het tv-spel „Love Story" heeft de journalist E. Pee reboom een gesprek met ir. F. J. Phi' lips, president van de N. V. Philips te Eindhoven, in verband met het feit dat deze „gloeilampenfabriek in het zuiden des lands" dit jaar 75 jaar bestaat. Om tien over tien begint de rechtstreekse re portage van de ontmoeting van Gemini en Agena boven de Hawaï-eilanden. Tot slot nog een verslag van Olympia's tour door Nederland en de achtste les van de Teleac-cursus over de Logica. Nederland2: Het programma begint met de Amerikaanse Bill Dana show. Vervol gens een aflevering uit de reeks „Het Grote Avontuur" over de vlucht en de gevangenneming van Jefferson Davis, president van de Verenigde Staten ten tij de van de burgeroorlog. Dan het ballet „La vie de* Bohème", waarin de vier hoofdpersonen en de belangrijkste ge beurtenissen uit de gelijknamige opera van Puccini voorkomen. De muziek werd geschreven door de Amerikaanse jazz pianist Dave Brubeck. Het verhaal van Puccini werd overgeplaatst naar deze tijd en speelt direct na de tweede wereld oorlog in Parijs. Het programma wordt afgesloten met „Onze man in Londen" en de laatste aflevering van de serie „Dich terbij". i Advertentie f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT Morgen, 18 niei, in Rotterdam steeds „Opbouwdag", wordt de grootste concertzaal van Europa, de Doelen in Rotterdam, geopend met een concert door het R.Ph.O. De kassa's zijn al enige tijd open: de eerste zeer bijzon dere, abonnementsserie is vrijwel uitverkocht. Aanstaande zaterdag is er het eerste promenadeconcert, het begin van een traditie. Vrijdag is er een optreden van Les Compagnons de la Chanson. Al staat het concertreper toire op de eerste plaats, toch moeten de Doelendeuren ook wijd open staan voor allen die de „klassieken" niet minnen en die via de belasting ook een duit hebben gedaan in de zak, waaruit de 28 miljoen gulden voor het gebouw zijn betaald. Daarom besteedt Doelendirecteur Verbist veel zorg aan het lichte programma. HET CIRCUS PEKING komt nu defi- ongetwijfeld thuis voelen. Zelfs het lege nitief op 30 mei, 4, 5 en 6 juni met zijn' wereldberoemde variété; vaststaat dat in november Adamo een avond komt; het optreden van een Marinierskapel, jazz avonden en al wat onder licht amusement wordt gerekend, zullen zoveel mogelijk op zaterdagavonden worden gezet. Bespre kingsmogelijkheid is er al een week tevo ren. Als het lukt moet er elke zaterdag avond iets in De Doelen te doen zijn, zo dat de Rotterdammer „ongezien weet", dat hij er dan terecht kan. Hij zal er zich Advertentie Beknibbel niet op 'n radiator, één Junkers cv-gasgeiser heeft capaciteit voor een héél huis. Warm in een wip, goedkoop in aanleg en tevreden met een plaatsje in een kast! Verwacht u anders van Junkers (met 86 jaar ervaring in geisers, geisers, geisers, geisers, geisers...)? gebouw, met nog onberoerde marmeren vloeren en ongebruikte stoelen, heeft nu de groen-marmeren koffiebuffetten er staan, nu de bloembakken zijn gevuld en strakke bordjes de weg door het gebouw wijzen sfeer. Ondanks de grootheid van het gebouw voelt men er zich thuis. De architecten zeggen ernaar gestreefd te hebben in deze ruimte een schaal te in troduceren die past bij het heden en de toekomst van de proporties van 's we relds grootste havenstad. Er ZIJN aardige nieuwe snufjes. Men kan zien hoelang de pauze nóg zal duren door aftelcijfers op het woord pauze. De laatste vijf minuten worden begeleid door welwillende gongslagen. Grote en kleine zaal hebben een afzonderlijke installatie. In de concertzaal kan men worden opge roepen: doktoren en ieder die bereikbaar moet zijn kunnen bij de kassa een kaart je met nummer aanvragen. Met dit num mer kan de portier, die een telefonische oproep van buiten het gebouw ontvangt, de persoon in kwestie via zaaltableaus, aan weerskanten van het podium, oproe pen door dat nummer te laten aangloe ien. HILVERSUM I. 402 m 7.00 Nws. ochtendgymnastiek en socialis tisch strijdlied. 7.23 Gram.muziek. (7.30-7.35) Van de voorpagina. 8.00 Nws. 8.10 Gram.mu ziek. 9.00 Van alle markten thuis. 9.05 Klas sieke muziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Gram. i muziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. D. heren C. Bron, hoofd mueiekdienst 18? VARA en H. Jordal, medewerker voor Medf,c|eiingen land- en tuinbouw. 12.30 Tan- hedendaagse muziek bij de muziekalde- gQ Rumbaorkest. 13.00 Nws. 13.10 Aktualitei ling NCRV, zullen de Nederlandse om- ten 13 30 Gram.muziek. 13.45 Gesproken por roep vertegenwoordigen bij het Rostrum I tret. 14.00 Radiokamerorkest. 14.40 Pianore- of Composers, dat van 6 tot en met 11 cital. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nws). iuni te Parii®* wordt behouden- Tijdens I 17.00 Voor de zieken. 17.30 VARA s Popsnow S' borden K ten gehore gebracht van nieuwe muziek- kgn ujt Spanje jg go Voor de kinderen. 19.10 werken van in het buitenland minder be- Muziek v00r kinderen. 19.30 Artistieke staal- kende jonge componisten. Ditmaal ZUL| kaart. 20.00 Nws. 20.05 Discofestival. 20.45 len afgevaardigden van 24 landen in de Over het zebrapad naar de speeltuin. 20.55 hele wereld deze composities beoordelen. Metropole-show. 21.35 Vragenvuur. 21.55 Elk deelnemend land neemt op zich ten- Grarrrmuziek. 22.10 Ik loop door het land. minste 7es van He ten ffehore gebrachte 2225 Sport halverwege. 22.30 Nws. 22.40 Ak- minste zes van de ten gehore georacn e Jazz-orkest. 23.20 Muziekre- werken via de radio uit te zenden. Voor 23 gg Nws Nederland worden ditmaal ingezonden HILVERSUM II. 298 m. een opname van „Twenty-two pages" van 7 0o Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke Joep Straesser, uitgevoerd door het Radio pianotrio's. (Om 7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. Philharmonisch Orkest van de NRU on- I 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nws. der leiding van Bruno Maderna, een op- 8.32 Gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 namp van Serena te nr 2 ner flauto" van Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke muziek, name van berenate nr. Z per nauto van Advent van Pinksteren. 11.00 Klassieke Jan van Vlijmen, eveneens uitgevoerd I muziek. 1U5 Schoolradio. 11.40 Gram. door het R.Ph.O. onder Bruno Maderna en muziek. 12.27 Mededelingen land- en tuin- een opname van het strijkkwartet nr. 2 bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 (1965) van Ton de Leeuw, uitgevoerd door Parade. 14.00 Boeren en burgers in Buiten- het Gaudeamus Kwartet. I veen. 14.30 Oude muziek. 14.45 Noordhollands filharmonisch orkest. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 In strumentaal kwintet. 17.20 Jazzperspectief. 17.50 De politie nu. 18.00 Kamerkoor. 18.30 Spektrum. 18.50 Vocaal ensemble. 19.00 Nws 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man af. 19.35 Leger des Heils-kwartier. 19.50 Wereldpano rama. 20.00 Instrumentaal trio. 20.15 Omroep orkest. 21.20 De schone letteren. 21.35 Gram. muziek. 22.00 Sport in 't kort. 22.10 Gram. platen. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Griekse liederen. 23.00 Boekbespreking 23.15 Platennieuws. 23.55 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kapalen. 9.00 Nws. 9.02 Gevarieerd platenprogram- ma. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Gram.muziek. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Koffie met Kees. 12.00 Nws. 12.02 Ac tualiteiten. 12.05 Hollandse plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.02 Platenpro- gramma. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 Volksliedjes. 16.30 Rhythm and blues. 17.00 Nws. 17.02- 18.00 Gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL 324. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Volksmuziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Wedstrijd schoolradikoor 1966. (14.30 Waar om wij niet? 15.00 Nws). 15.15 Kinderpro gramma. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazzmuziek. 17.00 Nws. 17.15 Nieuwe tophits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Opvoedkundige kro niek. 18.50 Sport. 18.55 Gram.muziek. 19.00. 19.40 Orkestmuziek. 20.00 Klassieke muziek. 21.50 Gram.muziek. 22.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 11.10-12.00 Schooltelevisie. 17.25-17.50 Lan cering Agena-raket en Gemini IX. 19.00 Nws 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.32 ENgelse les. (les 33 en herhaling les 32). 20.00 Journaal. 20.20 Tick van Dyke-show. 20.45 Expo '67 Montreal 20.55 Love Story. 21.40 AVRO's Telev' er 22.10 Reportage ontmoeting van de Agenara ket en de Gemini 9. 22.25 Journaal. 22.30 Sport in beeld: Olympia's tour door Neder land. 22.40-23.10 Teleac NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Waauw. 20.25 Het grote avontuur. 21.15 La vie de Bohème. 21.50 Onze man in Londen. 22.15 Dichterbij. 22.45 Jour naai. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.30 Teleac. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Franse les (les 32 en herhaling les 31). 19.35 Donovan. 20.00 Journaal. 20.15 Ajax-Feijenoord. 22.00 Achter het Nieuws. 22.15 Galaconcert bij opening De Doelen in Rotterdam. 23.15 Jour naai. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 't Is zo bij de Lucht macht. 20.25 Play Bach. 20.40 Konings-Gam bier. 21.40 Boeren, burgers en buitenlui. 22.05 Avondsluiting. 22.10 Journaal. DE ROTTERDAMSE ARCHITECTEN ir. E. H. Kraaijvanger, H. M. Kraaijvan ger en R. Fledderus hebben elf jaar aan het gebouw gewerkt. In oktober 1955 verleenden B. en, W. van Rotterdam de opdracht tot het maken van het schets ontwerp voor een Concertgebouw aan ge noemde architecten. Tot de bouw ervan had de gemeenteraad op 23 juni 1955 besloten, nadat B. en W. er op 10 juni 1955 het voorstel toe hadden ingediend. Op 28 januari 1958, dus na goed twee jaar werk, hadden de architecten het schetsontwerp gereed. Op 27 februari al kregen zij opdracht het plan bestedings- klaar te maken en net op de allerlaatste dag van het jaar 1959 boden de heren Kraaijvanger en Fledderus met een boe ket bloemen het gereedgekomen, dus be- stedingsklare plan, aan B. en W. aan. Nadat de gemeenteraad op 31 maart 1960 het definitieve plan had aanvaard, was het wachten op de rijksgoedkeuring en op 19 maart 1962 kon tot de aanbesteding worden overgegaan. Op 9 juli 1962 werd door Eduard Flipse de eerste paal gesla gen. De aannemingsmaatschappij Voor molen n.v., die bij de onderhands gehou den aanbesteding het laagst had inge schreven met een bedrag van 12.544.000 gulden, kreeg de uitvoering van het werk opgedragen en bereikte reeds op 22 april 1964, een en driekwart jaar dus na de eer ste paal, het hoogste punt van het ge bouw. In feite moeten we voor de aanvang van de eerste werkzaamheden teruggaan tot de 26ste november 1946, toen de Rot terdamse Kunststichting een studiecom missie benoemde voor een te bouwen mu ziekcentrum. Deze studiecommissie ging niet alleen voortvarend, doch ook nogal royaal te werk, door reeds op 21 februari 1948 voor de dag te komen met het plan voor de bouw van een complex, dat ver scheidene zalen van gedifferentieerde grootte zou bevatten voor culturele en commerciële doeleinden, bioscoop, hotel en kantoor. De R.K.S. begrootte de kos ten voor dit plan op 27.600.000 gulden. Voor de verdere uitwerking van de plan nen werd in april 1950 de stichting „Mu ziekcentrum Rotterdam" opgericht, die nog zeven andere projecten ontwierp, waarvan de bouwkosten varieerden van 3,5 tot 7,5 miljoen gulden. Hoewel dat aanmerkelijk goedkoper was, moesten toch al deze plannen worden losgelaten. De Rotterdamse Kunststichting diende nog een negende plan in, doch pas het tiende kon genade vinden in de ogen van de betrokken raadscommissie. Het eer ste krediet dat de gemeenteraad voor de bouw van het Concertgebouw beschikbaar stelde, bedroeg 11.250.000 gulden. Aange zien echter na globale raming van de ar chitecten de kosten 23 miljoen gulden zou den gaan bedragen, voteerde de gemeen teraad op 31 maart 1960 nog een aanvul lend krediet van 10.250.734 gulden. Er zijn later nog enkele aanvullende kredieten bijgekomen, zodat thans de totale kosten van de doelen rond 28 miljoen gulden be dragen. Rotterdam kreeg voor dit geld niet alleen de grootste concertzaal van Europa, het werd ook verrijkt met een gebouw waaraan de gehele bevolking van Rotterdam tot in de wijde omgeving ple zier zal kunnen beleven. Het bekende Duitse cabaret „Das Kom mödchen" uit Düsseldorp treed, woensdag 25 mei in Haarlem op met het program ma „Womit haben wir das verdient?Het cabaret heeft dan al voorstellingen gege ven in Nijmegen en Arnhem. Daarna treedt „Das Kommödchen" tot en met woensdag 1 juni op in het Nieuwe de la Mar-theater in Amsterdam. Zaterdag nacht wordt bovendien een voorstelling gegeven in het Luxor-theater in Rotter dam en vrijdagavond zendt de VARA- televisie een halfuur opnamen van het programma uit. „Das Kommödchen" staat onder lei ding van Kay Lorentz en wordt verder ge vormd door diens vrouw Lore, Heinz Hil- bich, Karl Heinz Gerdesmann en Werner Wilhaber. Het werd kort na de tweede wereldoorlog opgericht als studentencaba ret. Sindsdien heeft het sterk politiek ge ëngageerd Kommödchen zich ontwikkeld tot een van de drie grote Duitse caba rets, met internationale reputatie. In het begin van dit jaar gaf het nog een aan tal voorstellingen in New York. Het is niet de eerste keer dat „Das Kommöd chen" in ons land optreedt. In 1951 ga- van Kay Lorentz en de zijnen een aan tal voorstellingen in Den Haag. Sindsdien is de aard van het cabaret een weinig veranderd. „In het begin ging het erom de democratie in Duitsland populair te maken, nu is het de zaak geworden de democratie te behouden", aldus Lorentz. Advertentie f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT Advertentie BEROEMDE MIDDELEN IN ÉÉN TABLET DOEN WONDEREN! TER GELEGENHEID van het vijftig jarig bestaan van de Koninklijke Neder landse Jaarbeurs zal aan de vakbeurs voor muziekinstrumenten „Intertone", die van 5 tot en met 13 september in Utrecht wordt gehouden, 'n muziekconcours voor de Nederlandse jeugd worden verbonden. Dit concours omvat vier categorieën: piano, oude en moderne jazz, accordeon- en mondharmonicamuziek en beat. De organisatie van het onderdeel klas siek piano (twee prijzen, 1.000 en 500) wordt verzorgd door de Stichting Gaudea mus in Bilthoven. De twee laatste ronden zijn voor het publiek toegankelijk. De jury bestaat uit Leonce Gras (directeur van het Nederlands programma van da B.R.T.), Johan van den Boogert (direc teur van het Utrechts Conservatorium), Charles de Wolff (directeur van het Noor delijk Filharmonisch Orkest) en Ton da Leeuw (conservatorium-leraar), alsmeda de concertpianiste Chaia Gerstein. De onderdelen beat en oude en moderne jazz worden georganiseerd door Pim Ja cobs. Op donderdag 8 september zullen de vier jazz-ensembles, die de voor ronden zijn doorgekomen, wedijveren om de eerste prijs. De jury bestaat uit Rolf ten Kate, Ben Bunders, Harm Mobach, Michiel de Ruyter en Tony Vos. De beat- finale is op zaterdag 10 september. Voor dit festijn treedt een jury aan die wordt gevormd door Herman Stok. Gerrit den Braber, Victor Conselman, Joke van Ha- en en Jaap Stamer. Het onderdeel accordeon- en mondhar monica van het concoeurs staat onder lei ding van de stichting Werkgemeenschap Nederlandse Accordeon- en Mondharmo nica-organisaties. De finale is op 13 sep tember.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 13