„n Zondag in New York"
vervelend
maagzuur?
„Centrum" verlevendigt theater
seizoen met premièreweken
TONEEL IN HAARLEM
Pu fol breng l-
neem natuur-grijze
JAL/U vs
Propaganda onder jeugd
voor amateurtoneel
Eerste voorstellingen
steeds op vrijdag,
toneeluurtjes zaterdag
Cultureel akkoord met Rusland
NEGEN MUZEN
Drukker weer voorj
VARA-klavier
Drie balletgroepen
één voorstelling
Liz Taylor redster
in de nood voor
Joséphine Baker
reinigt niet alleen snel
i maar ook veilig al uw wol
nijlon, perion, draion,
en alles wat de uiterste zorg eist!
DINSDAG 24 MEI 1966
13
Vermakelijke voorstelling onder regie van Jules Royaards
Dertig nieuwe leden voor
de „Maatschappij der
Nederlandse Letterkunde"
Prins Bernhardfonds-
prijzen voor
compositieconcours
Muggen?
Das Kom( mjoacnen begon festival, ongeveer 250, maar de grote
tournee in Nijmegen
Motten?
De radio geeft woensdag
T elevisie pro gr anima
NEDERLAND I
VOOR WOENSDAG
Vliegen?
„Bijbel en tegel" in het
Bijbelhuis te Amsterdam
NORMAN KRASNA, de auteur van ,,'n Zondag in New York", is een Amerikaans*
schrijver, wiens tiende toneelstuk dit is. Wie zich de titels van de andere negen niet
herinnert, hoeft zich daar bepaald niet voor te schamen, want Krasna is geen auteur
die voor de eeuwigheid schrijft. Hij schrijft zelfs niet voor morgen, maar alleen voor
het ogenblik. HU is namelijk een van die steeds zeldzamer wordende toneelschrijvers
wier uitsluitende bedoeling het is, het schouwburgpubliek wat luchtig en vluchtig
amusement te verschaffen, en die daarin nog slagen ook. Men moge dit geen hoog
gestemde artistieke taak noemen; een nuttige bijdrage tot de verbetering van ons
aller humeur is het toch wel.
IN ,,'N ZONDAG IN NEW YORK"
steekt Krasna een beetje de draak met
het zeer hedendaagse „probleem" of een
fatsoenlijk, maar toch ook levenslustig
meisje in de omgang met jongemannen
althans met de éne jongeman met wie zij
hoopt te trouwen haar maagdelijkheid
dient te bewaren, en zo ja, hoe lang.
Met dit moeilijke vraagstuk tobt Peggy
Taylor, dochter van keurige mensen uit
de Amerikaanse stad Albany, want Russ
Wilson, de atletische en schatrijke jongen
van haar keuze, dringt zo lang tever
geefs aan op enig voorschot op het
huwelijksgeluk dat zij hem tenslotte de
bons geeft. Zij vlucht naar New York om
de raad in te winnen van haar ervaren
broer Bill, piloot bij een luchtvaartmaat
schappij. Zij krijgt de raad die oudere
broers in zulke gevallen dienen te geven,
maar de theorie helpt haar weinig als zij
even later in een bus tegenover de aan
trekkelijke Mike Mitchell komt te staan
en zij zich letterlijk en figuurlijk
niet meer van hem kan los maken. Na
tuurlijk worden Peggy en Mike op slag
Advertentie
Stop met slikken van middelen die u
geen blijvende verlichting geven. Vraag
de apotheker of drogist NORAC. Niets
anders. NORAC brengt het maagzuur
in gezond evenwicht.
IGffi
verliefd op elkaar, en het verhaaltje zou
nu uit zijn als Norman Krasna geen ge
routineerd blijspelschrijver was, die de
kunst verstaat oude verwikkelingen en si
tuaties op te poetsen tot ze glimmen als
nieuw, zodat we - ook al voorvoelen we
telkens wat er gaat komen toch geamu
seerd blijven kijken en luisteren. Vooral
luisteren, want Krasna schrijft een gees
tige, oorspronkelijke dialoog die ons vlot
over heel wat onwaarschijnlijkheden heen
helpt.
BIJ EEN STUK als dit, dat in wezen
heel weinig om het lijf heeft maar wel
alle ingrediënten bezit waarmee een ver
makelijke schouwburgavond kan worden
toebereid, is de presentatie, dus regie en
spel, van het grootste belang. De directie
van de Haagse Comedie had de regie, bij
wijze van debuut, toevertrouwd aan Jules
Royaards, waarschijnlijk in de verwach
ting dat een kleinzoon van de grote Wil
lem Royaards daarvoor wel aangeboren
talent zou bezitten. In die verwachting is
zij dan niet teleurgesteld, want Jules Ro
yaards heeft een opvoering tot stand ge
bracht die er in elk opzicht mag zijn: in
ventief van opzet, prettig van toon en goed
van tempo. Zelf neemt Royaards deel aan
de voorstelling door, met assistentie van
Nanni Vermeer, bij open doek als een
vreemdsoortige toneelmeester belichting
Wees goed voor uzelf (en uw maag)
Norac is 'n NORIT produkt
DE IN 1965 GEVORMDE Jeugdsectie
van de Nederlandse Amateur Toneel Unie
(N.A.T.U.) houdt van 4 tot en met
juli in Arnhem een toneelstudieweek voor
jongeren van 16 tot 25 jaar. De bedoeling
ervan is jongeren te interesseren voor het
amateurtoneel. De toneellessen worden
tijdens de toneelstudieweek gegeven door
Herman Sternheim en Ad van Noort, het
creatief spel door Hanna van der Linden
en Marjo Hamel, bewegingsleer door
Frits Vogels en maskerspelen door Eef
van Maanen. Ook gaat de NATU onder
de jongeren een wedstrijd houden in het
schrijven van toneelstukken (collectief of
individueel)
VORIG JAAR november is het jongeren
werk van de NATU begonnen met een
jeugdtoneeldag in Amsterdam. Daarvoor
was zoveel belangstelling, dat de deelne
mers in twee groepen moesten worden ge
splitst. Dit jaar worden zes jeugdtoneel-
dagen gehouden, plaatselijk en regionaal
Modern toneel is het onderwerp van deze
dagen. De eerste wordt gehouden op 28 en
29 oktober in Hilversum. Daarna volgen
onder meer Enschede, Arnhem en Rotter
dam. Het Nederlands Toneel Verbond en
de toneelgezelschappen verlenen medewer
king. Toneelstudieweekends voor jongeren
worden gehouden in Bergen, Doorn, Rijs
wijk en Scheemda. Inmiddels zijn jeugd
toneel-werkgroepen van de NATU actief
in Den Haag, Delft, Gouda, Amersfoort
en Groningen. In september volgen Haar
lem, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem,
Eindhoven en Rotterdam. Elk groepje telt
ongeveer 30 deelnemers, die tijdens 25
cursusavonden aandacht besteden aan ele
mentair toneel, creatief spel, bewegings
leer e.d. Dit jongerenwerk heeft al aan
was opgeleverd voor de bestaande ama
teurtoneelschappen, die men hiermee een
meer hechte basis wil geven.
Advertentie
in de huid gezondheid en zuiverheid
Tot lid van de „Maatschappij der Ne
derlandse Letterdkunde" zijn benoemd
Ernst van Altena, professor dr. R. Bak
ker, dr. F. A. Brekelmans, Piet Calis,
professor dr. B. M. J. Delfgaauw, drs
Seth Gaaikema, mr. dr. H. Gerlach, dr
G. J. Harmsen, dr. Beatrice Jansen, Gus
taaf M. Leonhardt, dr. A. F. Meilink,
Willem Noske, dr. H. Th. Oostendorp,
Ankie Peijpers, J. B. W. Polak, drs. R. A.
D. Renting, Nico Scheepmaker, dr. H.
M. Schenkeveld, dr. mr. C. A. van Swig
chem, Willem van Toorn, dr. P. L. M,
Tummers, dr. K. de Clerck, Hans Com-
becher (West-Duitsland), dr. Oscar Dam
bre, dr. Ada v. Deprez, dr. G. Geerts, A
Manteau, professor dr. C. J. M. Nienaber
dr. W. Schrickx en Paul de Wispelaerde.
en geluid te regelen en „changementen"
uit te voeren waarmee het meubilair van
een Newyorkse flat nu eens een autobus
of een restaurant, dan weer een bioscoop
of een race-auto suggereert. Men moet het
natuurlijk allemaal met een korreltje zout
nemen, maar het heeft telkens weer de
charme van het onverwachte en de grap
pigheid wordt nog verhoogd door de lako-
nieke manier waarop Royaards de werk
zaamheden regelt en bovendien, evenals
Nanni Vermeer, een paar aardige achter
grondtypetjes neerzet.
MAAR op de voorgrond staan intussen
Do van Stek en Guido de Moor als de in
steeds dollere complicaties verstrikte Peg
gy en Mike. Do van Stek bewijst opnieuw
haar zeer groot talent als comédienne
met een vertolking die niet alleen bijzon
der charmant en vermakelijk maar ook
steeds psychologisch raak is. Guido de
Moor, wiens noodlot het schijnt te zijn in
vele van zijn rollen half-naakt te moeten
rondlopen, gaf haar voortreffelijk en op de
vereiste kluchtige manier partij als de we
reldwijze journalist voor wie er toch ook
fatsoensgrenzen zijn. Manfred de Graaf,
als broer Bill, bereikte niet hetzelfde ni
veau, maar gaf toch wel een aardige en
sympathieke vertolking van de piloot die
in zijn eigen flatje vreemde dingen be
leeft. Dolf de Vries zag kans, aanneme
lijk te maken dat een zo protserige kracht
patser als Russ toch, zij het tijdelijk, het
hart van een zo aardig meisje als Peggy
had kunnen stelen. Het frisse decor van
Roger Chailloux voldeed uitstekend aan
de extra-eisen die er in verband met de
quasi-changementen aan werden gesteld.
Het vrij talrijke publiek, dat gisteravond
naar de Haarlemse schouwburg was ge
komen, heeft zich best vermaakt en daar
van aan het slot heel duidelijk blijk gege
ven.
Simon Koster
DE RELATIE TUSSEN de Toneelgroep Centrum en Haarlem gaat meer inhoud
krijgen. De contacten tussen de schouwburgdirectie en de toneelgroep zijn inten
siever geworden en gericht op een verlevendiging van het theaterleven. „Centrum'
brengt z\jn premières voortaan op vrijdagavonden en speelt het betreffende stuk dan
voorzover mogelijk op de zaterdag- en zondagavonden door. Dit kan voor een
deel worden gezien als een proef met seriebespeling, maar het beoogt toch vooral te
bereiken dat het publiek nog tijdens het weekeinde middels de kranten zjjn infor
matie over het stuk krijgt. De première-zelf wordt een nog feestelijker gebeurtenis
dan voorheen het geval was: allereerst hoopt men via première-abonnementen (voor
alle, naar waarschijnlijkheid acht, eerste voorstellingen door Centrum) een echt pre
mière-publiek te bereiken; en voorts zullen na het einde der première de lichtjes in
de schouwburg blijven branden en de buffetten geopend zqn. Het publiek en allen,
die rechtstreeks of indirect by de voorstelling betrokken zqn geweest, kunnen dan in
foyers, zaal en wandelgangen gezamenlijk de bijzondere sfeer van de eerste voor
stelling nagenieten.
OMDAT HET STUK de volgende twee
avonden wordt doorgespeeld is ook het
euvel vermeden van een herhaling die
maanden op zich laat wachten. De pre
mières zullen steeds plaats hebben in een
week dat de schouwburg alle avonden
door Centrum wordt bespeeld. Men stelt
het zich als volgt voor: maandag en dins
dag: repertoire-voorstellingen woensdag:
besloten generale; donderdag: vóórpre
mière; vrijdag: première; zaterdag en
zondag: herhaling. Op zaterdag hoopt men
onder meer via uitnodigingen aan bedrij
ven en gemeentediensten, een nieuw thea
terpubliek aan te trekken. Door vaste to
neeluurtjes op de zaterdagmiddag van de
premièreweek wil men dit publiek nauwer
bij de schouwburg en de voorstelling
betrekken
HET NIEUWE SEIZOEN wordt op za
terdag 3 september geopend met een nieuw
stuk van Dimitri Frenkel Frank. „Het
moeizame liefdesleven van Attila Galop",
een blijspel waarin een onbekommerde
aardse vrouw, omringd door een aantal
mannen met een minimum aan tekst een
maximum aan handeling mogelijk maakt.
Ook de daarop volgende week is premiè
reweek, omdat daarin (op 10 september)
de eerste voorstelling gegeven wordt van
De Draak" van de onlangs overleden
Russische auteur Jevgeni Schwarz. De
tekst van het stuk werd in 1943 in Le
ningrad met lof ontvangen, de eerste voor
stelling had pas tien jaar later plaats, in
Warschau nog wel, omdat het stuk ideo
logische interpretaties mogelijk bleek te
maken die het elders beter deden dan in
het moederland zelf. Het thema, Joris en
de draak, is omsponnen met verwijzingen
naar de Europese mythologie (de hoofd
figuur wordt ook Lancelot genoemd). Het
stuk tendeert naar de gedachte dat Joris,
de drakenbestrijder, de kiem van terroris
me en nieuwe draken in zich draagt. De
regisseurs van de beide eerste voorstellin
gen zijn respectievelijk Guus Hermus en
Peter Oosthoek.
DE OVERIGE STUKKEN van het nieu
we repertoire zijn „Mann ist Mann van
Brecht, „Ride a cock horse" van de jeug
dige Britse auteur David Mercer; „Say
who you are" van Keith Waterhouse en
Willis Hall; „De dobbelaar", een anonie
me achttiende eeuwse bewerking van Reg-
nards „Le Joueur" (zij is in de Groning
se Universiteits Bibliotheek ontdekt door
Centrum-medewerker Dick Leutscher
Dit stuk wordt de nieuwjaarspremière
die gevolgd zal worden door een wens op
tekst van D. Frenkel Frank. De avond
wordt besloten met een bal. Voorts staan
Molières „Tartuffe" en het geruchtma
kende Britse toneelstuk „Saved" van Ed
ward Bond op de premièrelij st.
EEN KEUS zal worden gemaakt uit
De reis om de wereld in tachtig dagen,"
een bewerking door de Tsjech Pavel Ko
hout van het boek van Verne; „The Bal
lad of the sad Café" van Edward Albee
naar de roman van Carson MacCullers
„De Witters" van Hans Andreus en nog
in voorbereiding zijnde stukken van Mies
Bouhuys, Lodewijk de Boer en Rex Bri
co. Gehandhaafd blijven „De thuiskomst'
van Pinter, „Tchin-Tchin" van Billetdoux
en „Liefdes loze les" van Shakespeare.
Nederland 1; Tussen zeven, en acht uur
ziet men o.a. het Journaal voor Gehoor
gestoorden en de Engelse lessen. Na het
nieuws een aflevering van Huwelijksvoor
waarden met Max en Mieke. Hierna
volgt een Russische documentaire over
Konstantin Stanislawski, de grote toneel-
vernieuwer. De dokumentaire werd in
1963 gemaakt door J. Miromov en W.
Morgenstern. Na Attentie en het laatste
Nieuws volgt nog een les van de Teleac-
cursus over de Logica.
Nederland 2: Het avondprogramma be
gint met een aflevering van „Cox
aangenaam", getiteld: „Moord in de pis
te". Na een scherpschuttersnummer in
een circus blijft een clown dood in de
piste achter. Cox moet op pad om deze
mystrieuze moord op te lossen. Na Ach
ter het Nieuws een aflevering van de Z-
cars. Een net ontslagen gevangene neemt
wraak op een „vriend", die gedurende
zijn gevangenschap zijn vrouw gezel
schap hield. Als er een rechtzaak van
komt blijkt zijn vrouw nergens te vin
den. Hierna een Engelse produktie:
Adventure. Harold Eastwood maakte een
BBC-film over een tocht naar Alaska.
Tenslotte de eerste uitzending van twee
programma's over de verhouding tussen
christendom en communisme in Tsjecho-
slowakije. Men ziet o.m. een interview
met kardinaal Beran.
De Nederlandse ambassadeur in de
Sovjet-Unie en de vice-voorzitter
van het Russisch Comité voor Cultu
rele Betrekkingen, M. Pesliak
(rechts) hebben vorige week in Mos
kou een overeenkomst voor cultu
rele en wetenschappelijke samen
werking tussen beide landen onder
tekend.
Het Prins Bernhardfonds heeft drie aan
moedigingsprijzen groot 1.000, 800
en 700 beschikbaar gesteld voor het
nationaal compositie-concours dat „Jeugd
en muziek Nederland" heeft uitgeschre
ven. Het doel van dit concours is het ver
kiezen van een muziekwerk dat Neder
land zal vertegenwoordigen op het wereld
congres 1967 in Canada van de Fédération
Internationale des Jeunesses Musicales.
De finale van het internationale con
cours zal plaats hebben in juli '67 te Mont
real. Behalve de hoofdprijs 5000 dol
lar en een minimum van de 500 uitvoe
ringen in de hele wereld zijn nog vier
geldprijzen uitgeloofd.
Koningin naar Bolsward. Koningin Juliana
is voornemens op maandag 27 juni te
Bolsward de officiële onthulling van het
standbeeld van de Friese dichter Gys-
bert Japicx te verrichten.
Dr. L. Gans. Het Fonds van de Verenigde
Naties voor Hulp aan Kinderen heeft
dr. L. Gans te Amsterdam per 1 juni 1966
benoemd tot artistiek adviseur in Euro
pa. In deze functie is hij belast met de
keuze van kunstwerken die door schil
ders, tekenaars en grafische kunstenaars
beschikbaar worden gesteld voor repro-
duktie op de kerst- en nieuwjaarskaar
ten en in de kalenders die ten behoeve
van het fonds jaarlijks worden uitgege
ven en over de gehele wereld worden
verspreid. Tevens zal hij UNICEF advi
seren over Europese ontwerpers die be
trokken zullen worden bij de vervaardi
ging van brochures, affiches en ander
drukwerk dat door het Fonds wordt uit
gegeven.
Groot concert Met een zeer gevan
eerd programma gaan alle muziek- en
zangverenigingen van Lisse dinsdagavond
8 uur een gezamenlijk concert geven in de
Bloemlusthal van H.B.G. Tot slot van
deze avond, waarin vele mooie nummers
zullen worden gebracht, zal men geza
menlijk het „Slavenkoor" uitvoeren.
Advertentie
OMYL
f3.65- f4.95 HEN ORGANON PRODUKT
(Van onze rtv-medewerkster)
HILVERSUM Organist-arts Bernard I
Drukker is terug in Nederland, na een ja
renlang verblijf in Australië, in welks
artistieke klimaat hij niet blijvend kon
aarden. De VARA heeft Drukker uitgeno- -p. -
digd zijn eerste officiële optreden in Ne- I geven in Kotterdam
derland bij haar te houden op 27 mei.
Drukker zal het radio-concertorgel en het
hammondorgel bespelen. Na dit eerste
optreden zal Drukker nog een aantal an
dere concerten geven voor de VARA.
Het is niet de bedoeling Drukker de
opvolger te maken van de gepensio
neerde organist Johan Jong en de over
leden Cor Steyn. De VARA blijft zijn
populaire radio-orgelconcerten laten ver
zorgen door losse organisten, waarbij
vooral de jongeren een grote kans gege
ven zal worden.
Rotterdam zal op zaterdag 4 juni een
unieke ballet-presentatie beleven. Dan
zullen voor het eerst het Nationaal bal
let, het Nederlands Danstheater en de
groep Eigentijdse dans van Koert Struyf
gezamenlijk een programma verzorgen.
Zij brengen in het kader van het Rot
terdamse festival voor de werkende jeugd
balletten van Rudi van Dantzig, Hans van
Manen en Koert Struyf.
De voorstelling onder de titel „Werk
van Nederlandse choreografen" is in de
rw v j i I eerste plaats voor de deelnemers aan het
zaal van de Rotterdamse schouwburg
(ruim 1000 plaatsen) zal ook ruimschoots
ruimte bieden voor andere balletliefheb
bers, die op één dag en in één voor
stelling de drie balletgroepen met elkaar
willen vergelijken. De voorstelling begint
's middags om twee uur.
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN Het vermaarde groepje
Westduitse cabaretiers dat zich verenig
de in das Kom(m)ödchen is maandag
avond in de Nijmeegse stadsschouwburg
met een toernee door Nederland begon
nen. Het was een briljante voorstelling
geworden, ook al heeft de satire in het
programma plaats moeten maken voor
milde ironie, toegespitst op figuren en
toestanden, die karakteristiek zijn voor
het hedendaagse Duitsland.
Het openingslied, waarin het voltallige
gezelschap Lore Lorentz, Karl-Heinz Ger-
desmann. Ernst H. Hilbich en Werner
Vielhaber is gewijd aan de vraag waar
aan Duitsland het toch verdiend heeft
dat niemand het mag lijden, terwijl de
Duitse moraal de laatste twintig jaar zo
ongelooflijk is gestegen. Het verleden
wordt een christelijke begrafenis bereid
en vooral minister Seebohm met zijn
beroepsvluchtelingen en professionele
ontheemden-activisten moet het ontgel
den. Niettemin moet men behoorlijk op de
hoogte zijn met de toestanden in Duits
land, wil men alles in het sterk gevarieer
de programma op de voet kunnen volgen.
Advertentie
f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT
HILVERSUM 1. 402 m.
7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc. strijd
lied. 7.23 Gram .muziek en reportages. 8.00
Nws 8 10 Gram.muziek. 9.00 Van alle mark
ten thuis. 9.05 Klassieke gewijde muziek
9 40 Schoolradio. 10.00 Gram.muziek. 10 45
Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Week van de Nederlandse mu
ziek 12.00 Instrumentaal kwintet. 12.22 Voor
het platteland. 12.27 Mededelingen land- en
tuinbouw. 12.30 Metropole-orkest. 13.00 Nws.
13.10 Actualiteiten en kalender. 13.30 Gram.
muziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Week
van de Nederlandse muziek. 14.35 Kerkorgel-
concert. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00-16.02
Nws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Dansor-
kest 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uit
zending G.P.V. 18.30 Klanken uit Portugal.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor.
19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05
Disco-festival. 20.45 Socialistisch stadsbe
stuur. 22.55 Tango-rumba-orkest. 21.25 Pro
gramma over het oude Drente. 22.00 Orkest
muziek. 22.25 Sport. 22.30 Nws. 22.40 Actua
liteiten. 22.55 Moderne kamermuziek. 23.55
Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Oude mu
ziek. (Om 7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00
Nws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32
Gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor
de vrouw. 10.10 Nederlandse Muziekweek.
1966. 10.30 Studiodienst. 11.00 Oude orgelmu
ziek. 11.15 Schoolradio. 11.45 Gram.muziek.
12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 1.30
Nws. 12.40 Hervormde kerkdienst. 13.00 In
strumentaal en vocaal programma. 14.00
Droom op Edsin-Gol, hoorspel. 14.30 Neder
landse Muziekweek 1966. 14.45 Nederlrndse
Muziekweek 1966. 15.55 Bijbelvertelling voor
de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Gram
muziek. 17.15 Zuidamerikaanse klanken, praatje. 22.00 Nws.
17.50 Overheidsvoorlichting: Spaarzinnighe-
den. 18.00 Meisjeskoor. 18.20 Gram.muziek.
18.30 Nieuws uit de prot.-chr. organisaties.
18.50 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radio
krant. 19.30 Op de man af. 19.35 Muziek Le
ger des Heils. 19.50 Wekelijkse beschouwing
vanuit Afrika. 20.00 Licht orkest. 20.20 Ne
derlandse Muziekweek 1966. 21.20 Dichters
van het nieuwe geestelijke lied. 21.45 Gram -
muziek. 22.00 Sport in 't kort. 22.10 Gram.
muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 vs.
22.40 Klassiek pianospel. 22.50 Rondom het
kind. 23.20 Nederlandse Muziekweek 1966.
23.55 Nws.
Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen
9.00 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00
Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Platenpro
gramma. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05
Koffie met Kees: licht platenprogramma en
praatje. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05
Hollandse plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actua
liteiten. 13.05 Gevarieerd platenprogramma.
14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Geva
rieerd muziekprogramma. 15.00 Nws. 15.02
Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 Volksliedjes.
16.30 Rhythm and blues. 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Gevarieerd platenprogramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Gram.muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Klas
sieke gram.muziek. 14.00 Nws. 14.03 School
radio. 14.20 Wedstrijd Radioschoolkoor 1966.
(14.30 Voor de jeugd). 15.00 Nws. 15.03 Wed
strijd Radioschoolkoor 1966. 15.15 Voor de
kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Engelse les. 16.24 Jazzmuziek voor de
jeugd. 17.00 Nws. 17.15 Tophits. 18.00 Nws
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en
filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.55 Gram.mu
ziek. 19.00 Nws. 19.40 Spirituals en gospel
songs. 12.00 Openbaar kunstbezit. 20.25 Bal
letmuziek. 20.30 Muziek voor blazers. 2.135
Klavecimbelmuziek. 21.50 Pedagogisch
DINSDAG 24 MEI-
NEDERLAND I
11.10-12.00 Schooltelevisie. 19.00 Nws. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorge
stoorden. 19.32 Engelse les. (Les 34 en herha
ling les 33). 20.00 Journaal. 20.20 Huwelijks
voorwaarden. 20.50 Konstantin Stanislav, sky:
documentaire over de grote Russische to
neelvernieuwer. 22.10 Attentie. 22.30 Jour
naal. 22.35 Teleac.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Cox.Aangenaam!
Moord in de Piste. 20.30 Achter het nieuws. I
20.55 Z-Cars. 21.45 Filmreportage over A as-
ka. 22.10 Er is geen weg terug, religieus
programma. 22.40 Journaal.
13.00-17.00 Loondebat Tweede Kamer. I
17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.30 Tele
ac. 19.00 Nieuws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05
Franse les (les 33 en herhaling les 32).
19.35 Tienershow Shindig. 20.00 Journaal. I
20.20 Televizier. 21.00 The Saint. 21.50
Gals and Pais. 22.25 Journaal. 22.30 Sa
menvatting loondebat Tweede Kamer.
NEDERLAND II
17.00 Voortzetting loondebat Tweede
Kamer. 19.30 Samenvatting loondebat.
20.00 Nieuws. 20.01 Jazzprogramma. 20.25
La Passion de Jeanne d'Arc. 21.40 Onze
man in Washington. 22.05 Journaal.
(Van onze correspondent)
PARIJS De kindergemeenschap van
Joséphine Baker in het kasteel „Les Mi-
landes" in Zuid-Frankrijk zal, na alle zor
gen die de beroemde revuester al voor
haar voortbestaan heeft gehad, waarschijn
lijk uit de brand worden geholpen door
haar Amerikaanse kunstzuster de filmster
Liz Taylor. Liz Taylor heeft Joséphine
voorgesteld met haar twaalf zwarte, brui
ne, gele en blanke kindertjes naar Ameri
ka te komen om zich in haar vorstelijke
kasteel in Puerto Vallarta aan de kust
van de Stille Oceaan te vestigen. José
phine, die de afgelopen maanden een
nieuwe campagne had ondernomen om
gelden voor haar kinderen te verzamelen,
is van plan „Les Milandes" aan haar vele
schuldeisers over te doen, en met haar
aanhang voorgoed bij Liz Taylor in te
trekken.
Advertentie
OMYL
f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT
Advertentie
m
„De ark van Noach" „De opstanding van
Christus" en „Salomo's oordeel" zijn en
kele van de bijbelse voorstellingen op te
gels, tegeltableaus en -plaques die tot 4
juni worden geëxposeerd in het Bijbel
huis in Amsterdam. De tentoonstelling is
tot stand gekomen door samenwerking
van het Tegelmuseum in Otterloo. het
Rijksmuseum in Amsterdam, het Open
luchtmuseum in Arnhem en de heer Tiche
laar in Makkum.
Steeds meer blijkt dat de afbeeldingen
I op tegels geinspireerd zijn op bestaande
etsen of gravures. Van grote invloed is bij
voorbeeld Mattheus Merian (1593-1650)
geweest, naar wiens etsen diverse typen
tegels zijn geschilderd. De bezoekers van
de expositie kunnen in een catalogus veel
I wederwaardigs te weten komen over de
geschiedenis van de tegelkunst waarvan
I een deskundige op dit gebied, de heer J.
Pluis uit Stadskanaal, een beschrijving
geeft.