en „Instant foto's" nu ook voor de zondagskieker De tas van nü: klein, koket, Carrara Echt leer is echt mode POLLE, PELLI EN PINGO goed oat we ix. uit zijn - hu reed te I BEAMMETJE FOK m OUD LIED Ons vervolgverhaal Goedkope automaat gebruikt een z.g. „vetvlekmeter" Neanderthalerin in de Maasvallei PANDA MEEST ER-GEI DZ AMELAAR J O N vje /I DINSDAG 24 MEI 1966 15 Een oorspronkelijke Nederlandse roman door Willy Corsari DEN HAAG De Amerikaanse Polaroid Land fabrieken brengen vol gende maand in ons land een nieuwe „instant foto-camera" op de markt, die zelfstandig voor de fotograaf beslist of een foto al dan niet kan worden gemaakt. De camera deelt die beslissing op niet mis te verstane wijze aan de gebruiker mee: In het zoekerbeeld verschijnt het woordje „yes" of „no". De „no"-situatie zal overigens slechts zeer weinig voorkomen, want de filmgevoeligheid van de Polaroid-films is zó hoog, dat geringe lichthoe- veelheden in de meeste gevallen ruimschoots toereikend zijn. Een kleine sensatie is de prijs van het nieuwe probleemloze model, dat de wat losban dige naam „Swinger" heeft meegekregen: nog geen 75 gulden voor een fototoestel dat met een minimale kans op mislukken binnen tien seconden na de opname kant en klaar zijn afdrukken levert. Diafragma f 95 Oud principe TUINGEREEDSCHAP ASBEST BLOEMBAKKEN ALLES VOOR UW TUIN GEBR. VEENINGA Maps Valk ieuk! J /ja, maar dan 18) Iedereen zou hen hebben gezocht. Ze hadden wel kunnen roepen uit een der ven sters, maar de angst voor straf zou hen daarvan hebben afgehouden. Het zou donker zijn geworden. En dan, als het helemaal donker was ge weest, zouden ze op de trap het rin kelen hebben gehoord van een keten en voetstappen, die naderden, die stil stonden voor de deur van de kamer en de deur zou langzaam zijn ge opend. Terug in de leskamer fantaseerden zij zolang door op die gruwelijke mo gelijkheden, dat Mademoiselle, toen zij ietwat hersteld en omgeurd door valeriaan en eau-de-cologne terug keerde, hen verbaasd aankeek, zo bleek waren zij, met zulke wilde angstogen. Zij prees hen, dat ze zo zoet hadden zitten werken. Nooit keek zij na, ze dat hadden ge daan. Met die toegevendheid wilde zij hen vertederen, maar de kinderen dachten minachtend, dat ze wel erg dom was. Zij spraken nooit meer over wat gebeurd was in de toren. Ze wisten eigenlijk niet, wat er was gebeurd. Maar dat was juist zo vreeswekkend. 3. De gasten waren vertrokken, het le ven verliep weer als altijd. Charlotte wist zelf niet, waarom het haar toch leek, alsof alles was veranderd. Zij kreeg nu handwerkles. Mademoiselle had ook pogingen gedaan, hun piano les te geven, maar dat werd een mis lukking. Ze hadden geen oren, klaag de ze tegen hun moeder; ze hoorden het niet eens, als ze ernaast sloegen. Tenslotte was het alleen Charlotte, die nog piano moest studeren. „Laat de jongen met rust!" had hun vadeT gezegd, een jongen hoeft geen piano te leren. Toen wist zij opeens, wat het was, dat alles zo veranderd deed lijken: iets met haar vader. Hij was vreemd geworden, stil en zelden meer vrolijk als ze hem altijd had den gekend. Maar wat haar het eerst verbaasde en langzamerhand steeds meer verdriet' ging doen, was nog iets anders: het leek wel, of hij op eens van Charles veel meer hield dan van haar. Toen ze beiden kou vat ten, was het om Charles dat hij zich opwond. De jongen hoestte, hij moest in bed, de dokter moest komen. Hij zat bij het bed en zijn vrouw en de dokter lachten hem uit om zijn over dreven bezorgdheid. Charlotte hoefde niet naar bed, hoewel zij even erg hoestte en het zelfs opzettelijk deed om hem te laten merken dat zij óók zorgen en vertroeteling nodig had. Maar hij lette er niet op. Eens, toen hij thuis kwam terwijl het regende en ze hem altijd tegemoet renden, riep hij: „Charles, je zult weer kou vatten!" Hij nam de jongen op zijn arm en droeg hem naar binnen. Charlotte bleef staan in de regen, tot haar moeder uit een raam riep, of ze gek was geworden? Aan tafel zei Charlotte tegen haar vader: Charles Charlotte Maar h'1 zei alleen tegen zijn vrouw: „Als het regent, moet je Charles binnen houden". „Zo erg was het niet, antwoordde zij, en ze zijn het gewend". Hun vader nam weer dikwijls fo to's. Ze hadden het altijd heerlijk gevonden als zij mochten toekijken hoe hij ze ontwikkelde, op een zol derkamer, waar alleen een petro leumlamp brandde met rood papier om het glas heen. Het was altijd weer een wonder voor hen, als zij zichzelf en de hun vertrouwde dingen langzaam zagen verschijnen op de plaat. Nu gebeurde het soms, dat hij Charles meenam om daar naar te kijken, terwijl zij zat te handwerken. Charlotte vond dat onrechtvaardig. Charles moest leren, als zij hand werkte. Op een dag rebelleerde ze, smeet haar borduurlap weg en wil de niets meer doen. Mademoiselle riep haar moeder te hulp en zij werd zonder eten naar bed gestuurd. Ze kon niet slapen en hoorde, hoe haar vader later nog bij Charles bin nenging. Vergeefs hoopte ze, dat hij ook nog even bij haar zou komen. Er was een pijn in haar borst, ste kend en brandend. Die voelde zij nu voortdurend. Hij hield alleen nog van Charles. Het was Charles, naar wie hij dadelijk keek als hij thuis kwam, Charles, die hij een pony be loofde. Soms liep zij woedend weg en weigerde nog met Charles te spelen of te praten. De jongen begreep niets van die buien en als zij zag, dat hij bedroefd was, kreeg zij berouw. Ze hadden vroeger nooit ernstig gekib beld en zij begreep zelf niet, waar om zij nu soms behoefte voelde, hem pijn te doen. Eens klaagde zij haar nood tegen Brechte. De oude vrouw lachte en zei, dat een vader gewoon lijk het meest trots Vis op zijn zoon. „Dan wil ik mijn zoon worden," zei het kleine meisje. Brechte lachte nog harder. „Wacht maar, tot je een mooie jon gedame bent, dan is je vader ook trots op jou!" Het stormde veel dat najaar. Soms lag ook alles weggezonken in mist, die langzaam naderde van de velden en de rivier en alles deed wegzin ken, als in een stil grijs meer. Dan speelden zij op zolder en vermaakten er zich met oude kleren uit de kam- ferkisten te nemen en zich te verkle den. Alles ging goed, zolang zij sa men waren. Maar dan kwam hun va der thuis en riep dadelijk om Char les, nam hem met zich mee, liet hem rijden op zijn paard, hielp hem schie ten met zijn boog. Charlotte voelde zich buitengesloten. Zij verlangde soms heftig, met Charles te ruilen. Zij wilde het zoontje van haar vader worden. Toch waren er ook uren, waarin zij heel blij was, een meisje te zijn. Soms mocht zij met Made moiselle bij haar moeder in het bou doir zitten handwerken. Dan voelde zij zich als een jongedame en tegen Charles pronkte zij, dat ze veel meer leerde dan hij. (Wordt vervolgd.) Pappie, ik was drijfnat!" winnnnnnnnnnnnnnnn>winfwnnnfyinnnnnnnnnT"""""'"',,"""",''*,,,,*"*"",*,*,*,*M*w*<1** (Van onze correspondent) HET APPARAAT is vanzelfsprekend niet bedoeld voor het „serieuze" deel van fotograferend Nederland. Het gebruik ligt typisch in de sector, die weliswaar wat denigrerend als de groep „plaatjesknip pers" wordt aangeduid, maar die tevens verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet in fotografische artikelen. De krachtige verkoopargumenten van de „Swinger" zijn: een technisch uitstekend herinneringsplaatje, gemaakt met een goedkope, robuuste camera, die het foto graferen tot een druk op de knop heeft herleid en die, als klap op de vuurpijl, de gemaakte foto onmiddellijk zichtbaar maakt. Het lastige probleem van het „instellen", dat iedere camera als voorwaarde stelt om een bruikbaar plaatje op te leveren, is bij de „Swinger" geëlimineerd. De vaste sluitertijd van l/200ste seconde sluit bewegingsonscherpte in de meeste gevallen doeltreffend uit en de supersnel le film maakt een diafragmakeuze van f;17 tot f:95! mogelijk.'In ieder geval is daardoor de scherptediepte zo groot, dat het instellen van de afstand is komen te vervallen. Het scherptebereik loopt in het ongunstigste geval dan ook nog van één meter tot oneindig DE BELICHTINGSAUTOMATIEK van de „Swinger" werkt volgens het principe van de stokoude „vetvlekfotometer", waarmee minieme verschillen in licht sterkte zonder fotocellen en gevoelige draaispoelmetertjes kunnen worden be paald. De werking van een dergelijke fotometer berust op het verschijnsel, dat een vetvlek in een vel papier er onder op vallend licht donker uitziet en in door zicht helder. Is de veriichtingssterkte aan beide kanten van het papier gelijk, dan is er geen verschil te zien tussen de vlek en de rest van het papier. Zo ongeveer doet de „Swinger" het ook. Een minuscuul lampje in de came ra verlicht een speciaal bewerkt plaatje, dat als „vetvlek" kan worden beschouwd. Het plaatje wordt aan de andere kant beschenen door het licht van het onder werp dat moet worden gefotografeerd. Met een knop op de camera wordt een schuifje bediend, waarmee de invloed van het „buitenlicht" naar believen kan worden getemperd, zodat vergelijking met de lichtsterkte van 't lampje mogelijk is. Het plaatje is zodanig bewerkt, dat het verschil tussen opvallend licht en doorvallend licht wordt aangegeven door de woorden „no" en „yes". De bewe ging van het schuifje is gekoppeld met het diafragma. Bij het signaal „yes" is de lensopening ingesteld op de juiste waarde, aangezien het lampje een con stante lichtsterkte heeft. Voor de nieuwe plastic Polaroid camera is een speciale, hooggevoel ige film van 3200 ASA (36/10 din) ontwik keld, die acht fotootjes van het formaat 6x9 bevat. De films worden in de Neder landse vestiging van Polaroid vervaar digd en gaan omstreeks acht gulden kos ten. In de nabije toekomst zal er voor de „Swinger" ook kleurenmateriaal be schikbaar komen. Vi a:;;.. W' «""Mi VAM Advertentie NATURALISTEN Ged. Oude Gracht 62, Haarlem. Tel. 11269 Het pretentieloze toestel ziet er solide en aantrekkelijk uit. Ruim vijf jaar geleden op 1 maart 1961 werd bij grintwerkzaamheden in de Maas te Beegden (onder Roer mond) een versteend bot van mense lijke oorsprong opgebaggerd, dat de geleerden sindsdien heel wat werk ge kost heeft. Het ruim 33 cm lange fos siel is bestudeerd en geanalyseerd door experts van twee instituten der Utrechtse rijksuniversiteit, te weten het zoölogische laboratorium en het lab voor medische anatomie. Dat onderzoek is pas onlangs afge sloten. Vorige week zijn de conclu sies van de vorsers aan de openbaar heid prijsgegeven. Zij behelzen dat „het fossiele gebeente toebehoord heeft aan een niet geheel volwassen persoon van het vrouwelijk geslacht en zeer waarschijnlijk afkomstig is uit het Neanderthaltijdperk". De wetenschap is dus bepaald niet over één nacht ijs ge gaan, maar in ieder geval hebben wij aan die 5 jaren studie 'n eigen Neander thalerin overgehouden (onze eerste!) en dat moet een hele slag zijn voor de Duitsers die totnogtoe het alleenverto ningsrecht van deze prehistorische mensensoort in Europa hadden. Advertentie Koopt u een tas dus zo maar Ho maar U luistert natuurlijk naar wat de mode fluisterttassen zijn om te beginnen klein, koket en elegant van model. De kleur is vaak die van het Italiaanse marmer: grijs beige Carrara. U weet wel, net als die leuke voorjaarsschoentjes. En het mate riaal is natuurlijk leer soepel, glad rund- leer of het en vogue zijnde suède. Wilt u zekerheid over mode én maaksel Kijk in de tas daar vindt u het echt-leer- etiket, want L1 Publikatie: Leder-Centrum Nederland, Tilburg ÉHÉMMnHHi Onder het zoekerbeeld ziet men door de inkijkopening het woord Yes of No, naar gelang er voldoende of te weinig licht is voor een opname. In de boomgaard had mijn dochtertje met een dik touw aan de tak van een hoge, oude appelboom een schommel ge maakt. Ze wiegde erop heen en weer, haar be nen beurtelings buigend en strekkend bo ven de malse, kietelende grashalmen. De zon viel door het lover, dat op haar blon de haar licht- en schaduwvlekken wierp. Mijn dochtertje zong. Door de groene boomgaard klonk de kinderstem helder: „De winter is vergan gen, ik zie des mei's virtuut". Toen ik naderbij kwam hield ze een ogenblik op. Ik moedigde aan: Zing het nog eens. Ik houd van die oude liedjes". In Frankrijk zat ze met de kinderen op het terrasmuurtje. Beneden hen, tegen de rotsen, sloeg met gestaag geluid de zee. Manshoge cactusplanten groeiden met hun reusachtige bladeren uit de steen, als voorwereldlijke gewassen, levend bij zout water en gruis. De kinderen deinden tegen elkaar terwijl hun stemmetjes on gelijk zongen: Les tours de Notre Dame, les cloches de mon pays, auprès de ma blonde. Mijn dochtertje hield op toen ik naderbij kwam. Ik zei „Zing maar door, het is zo'n lief, oud liedje". In Spanje liepen we over een bergpad in de vroege morgenzon. Aan weerszijden golfden de grijze olijf boomgaarden en de rode bergen geurden naar kruiden. In de schaduw van een olijfboom, in het donker onder het warrig loof van zijn brede kruin, schommelden twee kleine meisjes, elk gezeten op een touw, dat met beide uiteinden aan een tak was vastgebonden. Hun blote, bruine benen bogen en strek ten zich boven het korte, magere gras ter wijl de kinderen zongen. Ze zongen een liedje van slechts enkele tonen, in hele en halve noten steeds herhaald. Het klonk als een oergezang, het eerste zingen van de menselijke stem, nauwelijks het roepen ontwassen. Ik bleef enige tijd aandachtig luisteren. Mijn dochtertje vroeg: „Is dit een oud liedje?" Ik knikte: „Dat moet een heel oud lied je zijn". Terug in Holland, achter 't venster uit kijkend naar de zware, donkere wolken, die laag langs de hemel dreven, naar dt toppen van de bomen, die met al hun bla deren bogen in de wind, verzocht ik mijn dochtertje, die de radio aandraaide: „Zet alsjeblieft wat anders op!" Ze schudde haar hoofd: „Direct komt er een ander programma, oude muziek. Daar houd je immers zo van?" En ze vervolgde: „Oude liedjes. Uit 1948". 20. Panda wilde wel eens weten, waarom de vreem deling eigenlijk Geldmakers brug kapot had gemaakt. En daarom begon hij over de rotsen naar Hyacinth te klimmen. Die staakte echter zijn gedans zodra hij Panda zag aankomen, en draafde heen. „Hola!" riep Panda. „Stop! Durf je wel? Eerst iemands bezit ver nielen, en dan weglopen! Maar ik zal je leren!" „Nee, niet doen!" kreet de ander, verschrikt achterom kij kend. „Kom me niet na. Je loopt het gras plat met je voeten! Ga weg! voordat je nog meer natuur ver nielt! Maak je metalen bouwsels maar ergens anders! Verdwijn!" Hij sprong behendig over een bosje bloe men dat zich op zijn pad bevond, riep waarschuwend: „Trap niet op de madeliefjes!" en verdween achter enkele rotsblokken. „Wat een onzin", mopperde Pan da boos. „Hij maakt zich druk over madeliefjes maar bruggen kapot maken kan hij wel!" Hij rende Hyacinth na, langs de steenmassa, en bleef toen verrast staan... AUTORIJDEN NtE, IK FIETS OOK II6VER,! WltD, 66WKKIS 6AAT HIJ DE TEE IN STUUR TOCH OW Die STENEN HEEN) KREEFT! MET DRIE WIEDEN 'tVUr/MOÉf IK BCblNNCN ZON06R JOUW HULP IN MIJN AM6I((H£ N<JMMtR,i SlUtAH? IK6£N 6tRUINtefd>' Her IS 06 euSCHAOf F6UR... HIJ ISOUPtR- wee> HieRHeM om ZIJN MSSA6ieRSOf> 71 RIKK6N IAAT HIJ Pt rourie MttSRSNètN OM Pt 8ANKROV6RS OJtR TÉ N£- MtN - (N UN DOM/Net VOOR DIT THVÉ6TAL- hoor...Pt reit- TOON WÉRKT wetR JIJ KAN AUTUPttN AN PAR MttSJt VMDtN,COR6Y -MAAR IK IAI NOOITttN ANPtRt MAN ALSMtNttR SHURP VINPtN LltMU tl- 529. TOT DUSVER had de fakir zich niet met roem overladen. Maar hij wist, dat zijn optreden nog niet helemaal be dorven was. In het licht van de schijnwerpers stond nu het spijkerbed. Het was bezaaid met scherpe punten; draadnagels voor de uin- terkant en kopspijkertjes voor de zomer- kant. Uit ervaring wist de fakir, dat alle toeschouwers doodstil zouden worden als hij zomaar in die spijkers ging zitten. Al die mensen hadden wel eens in een bed geslapen, waarvan een veer was los gesprongen... en dan hadden ze al de he le nacht geen oog dichtgedaan. Ze voel den dus wel, wat het betekende als iemand op een heel bed van scherpe pun ten een schoonheidsslaapje deed. Inderdaad viel er een diepe stilte over het publiek, toen de fakir ging zitten. „Hij heeft niet eens een laken..." fluis terde een dame nog, maar ook zij werd sissend tot zwijgen gemaand. Trots keek de fakir rond... en toen sprong hij eens klaps met een gil omhoog. Het teertouw- tje had zich tussen de spijkers begeven en de fakir net zo'n gemene tik gegeven als vroeger de scheepsjongens!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 15