Meesterwerken der Europese prentkunst
Nog steeds dalend bezoek
aan Nederlandse bioscopen
Filmproducent en -acteur Jean Gabin:
„Wie kan oude filmgarde opvolgen?"
Welf GEEFT
schut
Wols, Volten en
Balda:im
Voor mijn plezier krijgen ze me niet in de Cinema'
j&uc/diqe uezhioia
WOENSDAG 25 MEI 1966
23
EXPOSITIES IN STEDELIJK- EN RIJKSMUSEUM
v r ,r
Bob Buys
Dave Berry in Bussum
Examens
Zwanezang van „Singing
WATERBOLK
GASHAARDEN
■ÉttHBi
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
IN HET RIJKSMUSEUM te Amsterdam is tot 12 juni
de tentoonstelling „De Meesterwerken van de Europese
prentkunst (1410—1914)" te zien. Men verkreeg voor
deze expositie in bruikleen werk uit vier prentenkabi
netten: de Albertina te Wenen, de Graphische Samm-
lung te Miinchen, de Bibliothèque Nationale te Parijs
en het Rijksprentenkabinet te Amsterdam. Omdat in
Nederlandse collecties de allervroegste prentkunst vrij
wel niet vertegenwoordigd is kan de kennismaking met
daarbij de kleur of ontmoeten deze niet geheel juist
weergegeven. Een litho in kleuren hier van de Franse
schilder Vuillard, voorstellende vrouw in keuken, is mij
een dierbare prent, die ik goed dacht te kennen. Maar
hoeveel intenser genoot ik nu weer het origineel, dat ik
lang niet had ontmoet. Bij etsen en gravures is belang
rijk het reliëf van de uit de groeven in de metalen plaat
getrokken inktlijnen. Hoezeer men dat in reprodukties
mist kan weer opvallen bij Rembrandts etsen hier. Hoe
wel niet vertegenwoordigd is kan de kennismaking mei misi wccl uy -
oude prenten uit de collecties van München en Parijs - veel rijker zijn Seghers' originelen dan de met zorg ver
voor de liefhebbers van belang zijn. Hetzelfde geldt vaardigde afbeeldingen daarvan. De laatste jaren heb i
vroege Italiaanse prenten. In het algemeen zal men veel een paar keer moeten waarschuwen voorzichtig te zijn
tegenkomen, dat door reprodukties genoegzaam bekend met de veelal als lithografie gebrachte moderne i ranse
werd gemaakt. Wanneer men echter de originele pren- grafiek waarbij zo vaak eigenlijk sprake is van repro
ten nooit of lang niet voor ogen heeft gehad, komt men dukties, gemaakt door knappe ber^pshthogTafen^naar
voor vele verrassingen te staan. We konden dat al onder
vinden in een, in hetzelfde museum gehouden, expositie
van grafiek van Toulouse Lautrec, die hier natuurlijk
ook vertegenwoordigd is. Vaak wennen we te zeer aan
de verkleinde reprodukties in de kunstboeken, missen
BIJ EEN BESPREKING van een ten-
toonstelling van grafiek in het Prentenka-
binet van het Frans Halsmuseum vertel
de ik bepaald geen grote voorkeur te heb
ben voor Duitse meesters als Diirer,
lviens grootheid overigens natuurlijk dui-
delijk vaststaat. En in het overzicht hier
van belangrijk te noemen Europese gra
fiek springt zo'n figuur er dan ook direct j
sterk uit en dit niet alleen door de rui-
mere vertegenwoordiging van zijn werk.
Ruimere vertegenwoordiging van enkele
topfiguren als Rembrandt, en Goya was
een noodzaak, gezien de rijkdom van hun
grafisch oeuvre. Bewonderaars van Rem
brandts grafiek zouden nog meer kunnen
verlangen. Maar na nader kennismaking
met prenten van Italianen als Castiglione,
Canaletti, Piranesi en Tiepolo, Fransen
als Callot, Claude Lorrain en Fragonard
verlangt men ook naar meer van hun
hand. Voor nadere gegevens betreffende
deze prentkunst uit 5 eeuwen moet ik ver
wijzen naar de fraaie catalogus.
tekeningen in kleur van bekende Franse schilders. Ik
ben ervan overtuigd dat dit zichtbaar kan worden wan
neer men zou kunnen vergelijken met de Franse litho's
hier van Renoir, Bonnard, Redon, Toulouse Lautrec
Degas en Vuillard.
Arcadisch landschap van Hendrik
Goltzius (Rijksmuseum, tot 12 juni).
een foto van een op een paal in het brede
water van het IJ geplaatste plastiek open
baart ons pas goed de waarde van Vol-
tens symbolen van deze moderne tijd.
BALDACCINI laat zich kortweg César
noemen. Hij moet zich in Marseille een
begaafde leerling getoond hebben. Verde
re scholing in Parijs was hem toegedacht.
Hij wantrouwde echter ieder academisme.
Maar ook verder alles dat in een bepaal
de richting lijkt te verlopen en tot „isme"
wordt. Hij koos zich de schroothoop uit
financiële noodzaak en liet het middel
geen doel worden. Het oude ijzer werd
hem als de klei vöor andere beeldhou
wers. Hij zag wat in het tot blokken ge-
I comprimeerde oude metaal maar leidde
daarbij het proces van het samenpersen.
Zijn resultaten zijn van meer betekenis
dan om de vondst alleen, die men ver
geet bij zijn composities uit die blokken.
In reliëfs uit de gekleurde plaatdelen van
autocarrosserieën laat hij duidelijk de af
komst van zijn materiaal zien, maar men
erkent het als meer dan een spel. De
mogelijkheden van een creatieve arbeid
met deze gegevens zijn echter te gering
om niet in herhalingen te vervallen. Het
is Césars wil het materiaal nog meer on
dergeschikt te maken en te overwinnen,
om vrijer en volgens eigen gedachten te
vormen. En hij komt terug op de natuur,
op het naakt dat hij herschept tot een
I nog intenser leven dan waarin het ons
lijkt te verschijnen. Nadat het materiaal
eerst mede de vormen van zijn plastieken
kon bepalen is het ondergeschikt gewor
den aan zijn vormwil. Het sterke karak
ter van de maker is echter in alles zicht
baar. Na Voltens evenwichtige plastieken
grijpt Césars werk ons bij de keel en na
hem zijn de pop-artjongens. die elders in
dit museum vertegenwoordigd zijn arm
zalige etaleurs
Dave Berry is gistermiddag in ons land
aangekomen. Vandaag gaat hij voor de
AVRO-televisie onder leiding van Bob
Rooyens enkele opnamen maken. Deze
zullen worden uitgezonden in een pro
gramma rond het Engelse tiener-zange
resje Felicity. Nog vandaag, na afloop
van de opnamen, vertrekt Dave Berry
naar Duitsland waar hij enkele tv-shows
gaat opnemen.
Jac. P. Thijsse-lyceum, Overveen. Ge
slaagd HBS-B: de dames W. M. Mesman
en P. E. Quax en de heren Chr. B. ter
Brake, E. H. Jorissen, R. Kamerling, T.
Kokke, A. Ledeboer, J. H. Mook, F. J. P.
de Munnik, F. F. de Reede, J. B. B. Sand-
berg, J. M. M. Versteege en J. H. I. de
Vries.
Advertentie
Intentioneel gecomprimeerd schroot
van César Baldacini (Stedelijk Mu
seum, tot 27 juni).
13 juni een tentoonstelling gehouden van
werk van de van afkomst Duitse schilder
en tekenaar Wols (1913-1951), die voor
verblijf en werken Frankrijk boven zijn
vaderland verkoos. Wols is enigszins te
vergelijken met Klee, zij het minder een
experimentator. Het is vooral zijn teke
nen, dat boeit. Fijne pentekeningen zijn
veelal met kleuren aangewassen. Die
kleur heeft zeker een psychologische be
tekenis maar vaak het karakter van het
kleurenspel van de op het water drijvende
olie dat nogal irriteert. Wols' uiten
steunt wel op visuele ervaringen, maar
is naast een herscheppen van de natuur
ook een zelfstandig scheppen van beelden,
die dan weer kunnen herinneren aan be
staande natuurvormen. Als mij Wols'
kleurgevoel weinig ligt dan toch moet ik
Hoeveel paartjes verloven lich
met de Pinksterdagen?
't Is moeilijk te schatten, maar
zeker is, dat verreweg het groot
ste aantal elkaar gelukkig maakt
met zo'n moderne
CONSTANT RING.
Gemaakt voor jonge mensen
van vandaag en morgen
Komt u eens kijken in onze Constant
Showroom.
Grote Houtstraat 49
Het huis met het carillon.
kleurgevoel weinig ligt dan toen moet ik i
een grote gevoeligheid in zijn werk er- Soldiers in IN A I (J-taptOe
kennen.
(Van onze correspondent)
In de Nieuwe Vleugel zijn tot 27 juni
plastieken in metaal te zien van de Neder-
lander André Volten en de in 1921 te ARNHEM Dit jaar zullen aan de
Marseille geboren César Baldaccini. Vol- NATO-taptoe, die van 25 juni tot en met
ten kan bekend zijn door zijn composities 2 juli in Arnhem zal worden gehouden,
die hij veelal maakte uit recht afgezaagde voor het eerst ook zangers deelnemen. Het
brokken ijzeren H-balken, waarmee hij is het Amerikaanse korps „The singing
eindeloos lijkt te kunnen variëren. Zijn soldiers", dat met het oog op de toestand
plastieken behoren tot het gebied van de in Vietnam waarschijnlijk moet verdwij-
zogenoemde monumentale kunst en het nen. Verder verwacht men de Italiaanse
is goed dat men enkele foto's toont van „bersaglieri", de „Royal Scots Greys" en
zijn in stad of landschap geplaatste ere- „The Queens own Highlanders" met doe-
aties. Al overtuigt hij genoeg met zijn delzakken. Uit de Verenigde Staten komen
door hun ritme zo boeiende constructies, I drie bands en uit Canada één.
NEDERLAND I: Het programma begint
met de tiende les van de Attische Trage
die. Daarna tot acht uur de Franse lessen
en het tienerprogramma Shindig. Gast
heer Jimmy O'Neill ontvangt onder ande
ren The New Beats, Adam Faith en The
Dave Clark Five. Na het journaal en
AVRO'S Televizier een avontuur met The
Saint, die in een Schots dorp op zoek is
naar een vermiste boswachter. Tenslotte
een muzikaal programma rond de Zweed
se vocal-group „Gals and Pais
NEDERLAND 2: In de serie „Jazz 625"
zendt de KRO een optreden uit van het
„Modern Jazz Quartet". Het kwartet dat
bestaat uit John Lewis piano, Milt Jack
son vibraharp, Percy Heath bas en Con
nie Kay drums, werd opgericht in 1952 en
behoort tot de bekendste groepen in de
jazzwereld. Als gast treedt op de Bra
ziliaanse gitarist Laurindo Almeida.
Hoogtepunt van de avond is ongetwijfeld
de film „La passion de Jeanne d'Arc"
van de Deense regisseur Carl Dreyer.
In 1927 beëindigde Dreyer dit meester
werk, dat hij in Frankrijk had gemaakt
en dat sindsdien tot de klassieken van
het witte doek is gaan behoren. Uitgaan
de van de historische processtukken had
de Franse schrijver Joseph Delteil een
scenario samengesteld, dat het proces
van Jeanne d'Arc te Rouen en haar te
rechtstelling op de brandstapel in 1431
behandelde. Dreyer verbeeldde de dra
matische zittingen van de kerkelijke
rechtbank door de reacties en emoties bij
aanklagers, rechters en gevangenen af te
lezen op de gezichten der betrokkenen,
die in indringende close-ups met grote
aandacht door de camera's bestudeerd
werden. „La passion de Jeanne d'Arc
is wel de triomph van de zwijgende film
kunst genoemd. Kort na de verschijning
van Dreyers werk werd de geluidsfilm ge
ïntroduceerd.
Tenslotte nieuws uit de Ver. Staten in
het programma onze man in Washing
ton.
HET EINDE VAN DE RECESSIE In de film- en bioscoopsector is nog niet in
zicht. Het aantal bioscoopbezoekers bedroeg 36,4 miljoen, wat een daling betekende
van zes percent ten opzichte van 1964. Deze daling van het bezoekcijfer is ovcii-
gens geringer dan die van het Jaar daarvoor, toen de vermindering 10,2 percent
bedroeg. Negentien bioscopen sloten in 1965 voorgoed hun deuren als gevolg van
de te krappe economische basis waarop het Nederlandse filmbestel balanceert. Deze
sluitingen werden slechts ten dele gecompenseerd door de vestiging van vier nieuwe
moderne bioscooptheaters.
DIT SCHRIJFT de directeur van de
Nederlandsche Bioscoop-Bond, de heer
J. G. J. Bosman, in het door hem namens
het hoofdbestuur uitgebrachte jaarverslag
over 1965. In zijn inleiding vestigt de heer
Bosman de aandacht op de vele activitei
ten, die de bond en zijn leden in het afge
lopen jaar hebben ontplooid. Deze acti
viteiten en de renaissance, die de film
thans ondergaat, hebben zijns inziens dui
delijk nieuwe impulsen aan de publieke
filmbelangstelling gegeven.
In het verslag wordt het betreurd, dat
ook 1965 geen oplossing heeft gebracht
van het vraagstuk der bedrijfslasten, dat
voor het film- en bioscoopbedrijf in bij
zondere mate wordt geaccentueerd door de
neergaande trend aan de ene kant en een
afroming van gemiddeld 19 percent aan
vermakelijkheidsbelasting, die twaalf mil
joen gulden per jaar bedraagt, aan de
andere kant. De Nederlandsche Bioscoop
bond is al zeven jaar met de regering in
onderhandeling om tot een gunstiger eco
nomisch klimaat in de bedrijfstak te ko
men. In verband hiermee heeft de bond
een afgerond plan ter sanering en ont
wikkeling van het Nederlandse film- en
bioscoopwezen aan de regering voorge
legd. Het wachten in nu op een beslissing
van de overheid. De volgens de bond veel
te lange duur, die de voorbereiding van
een eventuele oplossing vraagt heeft naar
zijn oordeel een nodeloze acceleratie en
vergroting der gevolgen van een moeilijke
overgangsperiode tengevolge.
De gunstige tendens der laatste jaren
op het terrein van de Nederlandse film-
produktie heeft zich volgens het verslag
in 1965 niet voortgezet. Er verschenen niet
meer dan twee Nederlandse hoofdfilms op
het doek, waarvoor geringe publieke be
langstelling bestond. Er zijn echter vijf
films in voorbereiding die in 1966 hun pre
mière gaan beleven, waaruit, aldus het
verslag, blijkt dat de voorziene continuï
teit is gewaarborgd, ondanks sterk ver
schillende uitkomsten per kalenderjaar.
Het aantal ingevoerde hoofdfilms bedroeg
in 1965 353, Hiervan waren er 119 afkom
stig uit de Verenigde Staten, 66 uit Enge
land, 65 uit Frankrijk en 23 uit de Duitse
Bondsrepubliek.
Het bioscoopbezoek in Haarlem is ge
daald van 940.000 in 1964 tot 840.000 in
1965: In 1956 was het jaartotaal 1.855.000
en dat is sindsdien geleidelijk gedaald.
De brutorecettes vertonen echter een lich
te stijging van 1.986.000 in 1964 tot
f 1.988.000 in 1965. Van deze bedragen
ging respectievelijk f 331.000 en 329.000
naar de vermakelijkheidsbelasting.
Advertentie
voor
Kleine Houtstraat 3032
Telefoon 10906
Haarlem
(Van een bijzondere medewerker)
PARIJS IN JEAN GABINS BOERSE GEZICHT trekken zijn diepe
blauwe ogen en verbeten mond het meest de aandacht. Hij is een van
Frankrijks beroemdste filmsterren en sinds lange tijd is hij ook producent.
Hij heeft een kamer aan de Rue Copernic (16e arrondissement) in Parijs.
Daar stond hij een gesprek toe. „Ja, ik heb nu een dubbele taak. Acteren en
nieuwe films uitbrengen, 't Zijn allebei harde vakken, maar ik loop al een
poosje mee, dus*ik weet wel zo ongeveer wat er te koop is. Ik treed niet op
in mijn „eigen films, maar er zijn er nog altijd die me wel willen hebben.
Zanuck van 20th Century Fox bijvoorbeeld. Maar op dat aanbod van hem
ben ik niet ingegaan. Ik heb het zo druk. Bovendien, de mensen willen zo
nu en dan wel eens een ander gezicht zien, iets jongs. Maar wie?
Advertentie
O3(x>ooooc*>oooooooo(xxxx»oocxxxxxx)oooooooooooooo
Grote Houtstraat 153
(to. Proveniershuis)
DIE VRAAG HOUDT hem bezig als
producent, maar evenzeer als acteur die
tientallen jaren zo nauw betrokken is bij
het filmbedrijf en daaraan zijn hart heeft
verpand. „Wie zijn de werkelijk groten
van straks, die het van ons kunnen
overnemen?" „Weet je, die hele gar
de van ons wordt zo langzaamaan wat
ouder. Niet alleen hier, maar ook in
Amerika kijken ze uit naar mensen die
de zaak kunnen overnemen. Gary Coo
per en Clark Gable zijn al overleden.
Gary Grant, Gregory Peck zijn mensen
die het vak door en door kennen ,die
niet waren uitgespeeld na een paar aar
dige rolletjes, maar het publiek met el
ke nieuwe film opnieuw in de theaters
wisten te krijgen. Wie neemt het van hen
over? Hij windt zich op. „We zetten ons
werk voort?", vraagt hij nog eens.
„Eigenlijk ken ik er maar één die vol
doende persoonlijkheid heeft daarvoor.
Dat is Jean-Panl Belmondo. Die zou het
kunnen. En dan is er nóg een naam die
zich steeds als ik hierover denk opdringt,
die van Gérard Philipe. Als ik er aan
denk hoe jong die is overleden, word ik
nog altijd verdrietig". Hij heft zijn arm
in een machteloos gebaar, dat de acteur
verraadt en de oprechtheid van dim
klacht onderstreept.
„IK GA WEINIG NAAR de bioscoop.
De films die ik moet zien, zie ik in de
showrooms, maar voor mijn plezier krij-
Jean Gabin in zijn Parijse appartement
bezoekersaantal de 4000.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Och
tendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.50 Dag
opening. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek (Om
8.25-8.30 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Amerikaanse orkestmuziek. 9 40
Gram.muziek voor oudere luisteraars. iO.OO
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
Om 11.00-11.02 Nws). 12.00 Licht pianospel.
12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30
Metropole-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Journaal
13.30 Nederlandse Muziekweek. 14.15 Praat
je voor de vrouw. 14.30 Nederlandse Muziek
week. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02
Licht gevarieerd muziekprogramma. 17.00
Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Aktualitei-
ten. 18.20 Uitzending. 18.30 AVRO's Weekend-
wegwijzer. 19.05 Gesproken brief. 19.10 Sport-
parade. 19.30 Tout a toi, programma uit Pa
rijs. 20.00 Nws. 20.05 Nederlandse Muziek
week. 20.55 Napoleon in Rotterdam. 21.45
Promenade-orkest. 22.30 Nws. 22.40 Aktuali-
teiten. 23.00 Jazzmuziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Gramm.muziek. 7.30-7.32 Nws. 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek. :8.30-
8.32 Nws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Operettemuziek. 11.00
Voor de zieken. 11.45 Kwartet. 12.10 Leven
op het land. 12.27 Mededelingen land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Deze week. 12.45
Actualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Klas
sieke gramm.muziek. 13.45 Voor de v <uw.
14.15 Gramm.muziek. 14.30 Zondagavond-
zang: samenzangprogramma van geestelijke
liederen. 15.00 Studiodienst. 15.30 Strijkkwar
tet 16.00 Nederlandse Muziekweek 1966. 17.00
Voor de jeugd. 17.15 Meisjeskoor. 17.30
Licht orkest. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Metro-
pole orkest. 18.40 Voor de twintigers. 19.00
Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Meisjeskoren.
19.45 Op de man af. 19.50 Gramm.muziek
20.00 Windeieren. 20.35 Gramm.muziek. 21.20
Koorzang. 21.45 Instrumentaal kwintet. 22.00
Nederlandse Muziekweek 1966. 22.15 Avond-
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre
king. 22.45 Nederlandse Muziekweek 1966
23.15 Toonkamer: een veertiendaagse m i-
ziekperiodiek in klank. 23.55 Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Muziekprogramma met tips
(Om 10.00 en 11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02
Actualiteiten. 12.05 Concertorgelspel. 12.30
Licht orkest. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteten
13.05 Muziekprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Ac
tualiteiten. 14.05 Platenprogramma en tips
voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualitei
ten. 15.05 Instrumentaal trio. 15.25 Gramm.
muziek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05
Programma voor tieners. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05-18.00 Gevarieerd platen-
programma.
BRUSSEL 324. 12.00 Nws. 12.03 Lichte mu
ziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 OrkestmuzieK.
12.55 Persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Klas
sieke muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio 15.00
Nws. 15.03 Orkestmuziek. 15.30 Schoolradio.
15.45 Licht programma. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Franse les. 16.24 Lichte
muziek. 17.00 Nws. 17.15 Orkestmuziek. 17.30
Wedstrijd voor amateurkoren, 18.00 1 ,rs.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu
ziek. 18.45 Sport. 18.52 Orkestmuziek. 19.00
Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Klassieke
muziek. (In de pauze: boekbespreking).
21.50 Gramm.muziek. 22.00 Nws.
NEDERLAND I
VOOR WOENSDAG
13.00-17.00 Loondebat Tweede Kamer.
17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.30 Tele-
ac. 19.00 Nieuws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05
Franse les (les 33 en herhaling les 32).
19.35 Tienershow Shindig. 20.00 Journaal.
20.20 Televizier. 21.00 The Saint. 21.50
Gals and Pais. 22.25 Journaal. 22.30 Sa
menvatting loondebat Tweede Kamer.
NEDERLAND II
17.00 Voortzetting loondebat Tweede
Kamer. 19.30 Samenvatting loondebat.
20.00 Nieuws. 20.01 Jazzprogramma. 20.25
La Passion de Jeanne d'Arc. 21.40 Onze
man in Washington. 22.05 Journaal.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
14.30-15.05 Voor de vrouw. 18.30 Teleac.
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Ver
rekijker. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35
De Lucy Show. 20.00 Journaal. 20.20 Achter
het nieuws. 20.45 Tel uit je winst. 21.20 De
grote woede van Philipp Hotz. 22.10 Inter
view met Mimi Boesnach. 22.40 Jourr.aal
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Attentie voor sport. 20.20
Dieren kijken. 20.40 Programma over kook
kunst amateurkok. 21.10 Filmreportage over
het dorp Renesse. 21.40 Flamencos de Santa
Maria. 22.00 Avondsluiting. 22.05 Journaal.
gen ze mij niet In een cinema. Als ik
het me kar. permitteren mijn werk in
Parijs even te onderbreken, ga ik naar
buiten. Ik geloof dat het belangrijk is
een deel van je leven buiten de sfeer
van je werk te houden. Dat geeft je aan
de ene kant de gelegenheid je helemaal
te ontspannen en juist daardoor kun je
daarna weer met plezier aan je werk
gaan. Ik houd van mijn werk omdat het
mijn werk is". Er is één facet van het
filmbedrijf waaraan Jean Gabin zich
nooit heeft gewaagd, dat van de regie.
Hoewel hij met de grootste bewondering
spreekt over Duvivier, Carné, Ophüls,
stelt hij de acteur boven de regisseur.
„Een regisseur maakt geen acteur of
actrice. Wie dat zegt kletst. Die mensen
zijn het eenvoudig, daar is nooit een re
gisseur aan te pas gekomen. Hij kan hen
prikkelen tot hun beste prestaties te ko
men, maar meer ook niet. Hij moet wer
ken met het materiaal dat zij hem leve
ren". Gabin zelf speelt het best in de
rollen waarin hij gewoon zichzelf is.
Eén van de films die klaarliggen om in
Nederland te worden uitgebracht is „Du
Rififi a Paname" met Gabin in de
hoofdrol. Ook daarin speelt deze onverzet
telijk gigant van het filmdoek zichzelf.
Het onverzettelijke karakter van Gabin,
bleek ook in de tweede wereldoorlog. In
februari 1941 verliet hij Frankrijk en be
reikte via Spanje en Portugal Amerika.
De loop der gebeurtenissen bracht hem
in Hollywood, hoewel hij had gezworen er
nooit een stap te zullen zetten.
Hij maakte er twee films „Moontide"
en „L'Imposteur", maar meldde zich in
april 1943 bij de Forces Navales Fran-
paises libres. Hij verwisselde de studio's
voor oorlogsschepen en streed twee jaar
tegen de Duitsers.
GABIN REALISEERT zich dat de lijst
van films na „Du Rififi a Paname"
niet erg lang meer zal zijn. „Ik krijg de
laatste tijd brieven in de trant van
„zoudt u ons de eer en het genoegen
willen doenen dan komt er wat.
Epn jury hier, een voordracht daar.
„Dat is natuurlijk niet zo'n best teken
in ons vak. Het wijst op ouder worden.
Dat is onontkoombaar, maar aan die
baantjes en die vererende opdrachten
begin ik niet. Ik ben er te lui voor".