FILATELIE EEN KRUIDEN- MOLEN m pjl Dammen» Bridge Schaken WE ZIEN ZE WEER VLIEGEN JUNI ZATERDAG ffPWi I Mr. Ed. Spanjaard O B. Dukel 1 ma.tan in mm Het houtwerk J.C. 9 6 rt BELGIË. Een serie van zeven zegels is gewijd aan verschillende instellingen in dit land: 1 fr. Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, 2 fr. Koninklijk Museum voor Midden- Afrika, 2 fr. Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, 3 fr. Algemeen Rijksarchief, 3 fr. Koninklijke Biblio theek van België, 6 fr. Koninklijke Ster renwacht van België en 8 fr. Belgisch Instituut voor Ruimte-aeronomie (Af beeldingen). WEST-DUITSLAND. De serie fran keerzegels „Duitse bouwkunst uit twaalf eeuwen", uitgevoerd in diepdruk en in het grotere formaat 23x27.32 mm, zal op 15 juni met drie waarden wor den aangevuld: 5 pf. Berliner Tor in Stettin, 8 pf. de Palts bij Kaub aan de Rijn en 90 pf. Zschocksches Damen- stift in Koningsbergen. De zegels van 5 en 90 pf. verschijnen ook met het inschrift „Berlin" en de zegel van 8 pf. komt uitsluitend met het inschrift „Deutsche Bundespost Berlin" uit. CYPRUS. Op 6 juni zal een postze gel van 50 mils worden uitgegeven ter herdenking van wijlen generaal K. S. Thimayya, commandant van de UNO- x v rst*ox SO. -M| rn - ---- strijdmacht op Cyprus, die op 18 de cember 1965 in Nicosia overleed. De ze gel vertoont diens portret en het em bleem van de UNO (Afbeelding). RWANDA. Ter gelegenheid van de in gebruikneming van het nieuwe gebouw van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) te Genève is een serie van drie zegels, 2, 3 en 5 fr., verkrijgbaar ge steld. De zegels laten een maquette van het gebouw zien. Ze zijn gedrukt bij Enschedé, Haarlem. KONGO (LEOPOLDSTAD). Behalve de in onze vorige rubriek gemelde se rie is ook een miniatuurvelletje uiige geven onder de leuze „Laat ons onze mouwen oprollen en aan het werk gaan". Het velletje draagt tegen een achtergrond van de Kongolese vlag vier zegels van 15 fr. De zegels tonen het portret van president Moeboetoe en een groepje Kongolezen dat de mou wen oprolt. GRIEKENLAND. Ter gelegenheid van de opening van de transatlantische vluchten (van Athene naar New York) is een postzegel van 6 dr. in circulatie gebracht. De zegel toont een Boeing 7071320 van de Griekse luchtvaartmaat schappij Olympic tijdens een vlucht, een Griekse zuil, en gebouwen te New York. PORTUGAL. Het veertigjarig be staan van het regime in dit land is herdacht door de uitgifte van een se rie van drie waarden, 1, 3.50 en 4 esc., die alle een symbolische voorstelling dragen. INDIA. Ter herdenking van de Hindi schrijver A. M. P. Dvivedi (1864-1938) is een postzegel van 15 p. verschenen met diens portret. (Afbeelding). OOST-DUITSLAND. Met afbeeldin gen van beschermde natuurgebieden is een serie van zes waarden versche nen: 10 pf. Spreewald, 15 pf. Königs- stuhl op het eiland Riigen, 20 pf. Sach sische Schweiz, 25 pf. Westdarss, 30 pf. Teufelsmauer bij Thale in het Harzge- bergte en 50 pf. Feldberger Seen in Mecklenburg. De laatste zegel is een „sperwaarde" (kleine oplage). OOSTENRIJK heeft een postzegel van 1.50 s. het licht doen zien ter ge legenheid van de kunsttentoonstelling in Wiener Neustadt. Deze expositie is gewijd aan keizer Frederik III (1440 1493), zijn residentiestad (Wiener Neu stadt) en de kunst uit zijn tijd. De ze gel vertoont het wapen van Wiener Neustadt en de jaartallen 1440-1493. DENEMARKEN. Als propaganda voor het behoud van de natunrmonu menten in dit land zal op 16 juni een zegel van 80 re (blauw) verschijnen, die een gezicht geeft op de Holte Allee in Bregentved. (Afbeelding). problematische winst. C. v. d. STEEN >DOOOCXXX;OOOOOOOOOOCXXXX)OOCX)OOOOaXXXXXX Boerenschroom" van dr. Niemeyer, be- wijze wordt gebruik gemaakt van de oek- helzende een verzameling van IfiO king van c2 en c3 door Tc6 en van e2 (en bauernlose Zweizüger", tweezetten in e3 na Pd2) door De6. d) 1) Pe3 2) In de wedstrijd DCIJTilburg van het geen pionnen voorkomen. Td2 mat. e) 1) Pe5. 2) Dd5 mat. Een toernooi om twee plaatsen in de topklasse Qm de charme van dergelijke composi- schitterend geheel van de componist L. van de KNDB. miste de DCIJ-er v. d. ties te doorgronden, dient men zelf de Schór, die er in 1928 de eerste prijs in „die Steen in het volgend fragment de fraaie 0pi0ssing op te sporen, wat bij tweezet- Schwalbe" mee veroverde. pn6n?ettemb^lonend^^s^Wii geven°hter Ad IV. Dit is wel de wonderlijkste com- derhalve achtereenvolgens vier opgaven positie van de vier Alle 1^ stukken en met het advies, eerst de sleutelzet te zoe- alle met een betekenis pnl._, ken en de voornaamste varianten, al- bord en zulks zonder één enkele p voren. onz. toelichting hieronder te raad- Hetteh.guitzonderlijk; compositorische moeilijkheden met zich medebrengt. De beroemde Duitse pro- bleemdeskundige prof. Halumbirek (van de Deutsche Schachzeitung) gaf aan der gelijke pionloze composities met alle 18 officieren de eretitel „aristrokatische Zweizüger", zeldzame vogels in het pro- blemenoerwoud. De oplossing is lang niet gemakkelijk te vinden. Wij wagen het niet, onze eigen ervaring bij het zoeken ervan op te biechten Wit moet het hebben van de batterij Rh8-Tf6, maar bij een horizontale zet van Tf6 is f4, bij een verticale veld d6 onge dekt Men is dus allereerst geneigd te zoe ken naar een sleutelzet, die een van die velden dekt. Rekening moet worden ge houden met het feit dat na een zet van Te4 de witte koning schaak staat (door Rc2). Dit geeft aanleiding tot ingewikkel de ressources voor zwart. Zie bijvoor beeld 1) Tef3? (dreigt horizontale zetten na Tf6, zoals 2) Te6 mat). Maar na 1) Tf4|! mislukt alles, evenals 2) Df4:, om dat Kh7 schaak staat. Let vooral op 2) Tg6t Tf6! De prachtige auteursoplossing luidt: 1) Te3-e2! (dreigt 2) Pg4 mat). De voor naamste variant is na 1) Te2: (resp. e3)t. 2) Tg6 mat! Thans is f4 door Db4 gedekt. Na 1) De2: of Dgl gaat 2) Pd7 mat. Aardig is ook 1) Tc7t. 2) Tf7 mat (Db4 dekt dB). Voorts 1) Pe6. 2) Pf7 mat en 1) Pf5. 2) Pg6 mat. Waarom dit wonder van J. J. Tog- stad in „The Pittsburgh Gazette Times" 1911 slechts een tweede eervolle vermel ding waardig werd gekeurd, weten wij niet. De zonsverduistering van dat jaar of alleen de „goeie ouwe tijd"? 300000CK D. v. ESCH Zwart: 3, 8, 11, 12, 18, 18, 19, 24, 28. Wit: 22, 26, 27, 32, 33, 36, 40, 44, 45. Zwart aan zet staat gewonnen en kan achtereenvolgens de winst forceren door 1) 12-17, 2) 32-28 3-8 en na 19-23 winst. In de partij verliep het spel alsvolgt: 1) 12-17, 2) 32-28 25-30, 3) 40-35 19-23, 4) 28x8 17x50, 5) 8-2 11-17? Nu is in eens uit 3-8 2x13, 16-21 27x7, 24-29 35x33, 50x35 met gewonnen eindspel. Na 5) 11-17 forceert wit remise door het offer 27-21 16x27 en 2-16 remise. Op 23 april 1966 speelde de damclub Huizum te IJmuiden tegen DCIJ. De 12- jarige nationale jeugdkampioen speelde te gen de clubkampioen van DCIJ Theo Tiel- rooy de volgende partij. H. Wiersma (zwart); T. Tielrooy (wit). 1) 31-27 17-21, 2) 33-28 21-26, 3) 38-33 20-24, 4) 42-38 18-23, 5) 36-31 12-18, 6) 34-29 23x34, 7) 40x20 14x25, 8) 44-40 10-14, 9) 39-34 14-20, 10) 43-39 7-12, 11) 49-43 5-10, 12) 50-44 1-7, 13) 47-42 20-24, 14) 41-36 10-14 In deze stelling moet wit als 15de zet 27-22 18x27 en 31x22 spelen. Op 12-18 de ruil 28-23 en 34-30 met 39x10. Om tempo te houden kan wit steeds 3731 en 32x41 voortzetten. 15) 34-29? 14-20. Nu krijgt zwart de beste kansen. Op 40-34 volgt dam door 16-21, 18-22 12x21 en 24-30 20x49. De enige zet is 27-22 18x27 31x22, waarna zwart het beste spel heeft. Theo beging de fout een aanval op 23 te ontwikkelen wat op stukverlies uit loopt. 16) 28-23 19x28, 17) 32x23 25-30. De ver rassing. Er dreigt nu 20-25 29x20 25x14 35x24 en 18x20. Op 40-34 volgt de dam na 20-25. Op 27-22 18x27 31x22 20-25 29x20 25x14 35x24 13-18 en na 9x20 staat zwart stuk voor. In de partij vervolgde wit 18) 23-19 20-25, 19) 29x20 25x23, 20) 35x24 23-29 en stuk 24 gaat verloren. Daarna won de jeugdkampioen op keu rige wijze de partij. Een felicitatie voor deze veelbelovende speler. De sterke Jozeph Blankenaar-speler W. v. d. Sluis, als toeschouwer aanwezig, merkte op dat Duivenbode van DCIJ winst had verzuimd. Zwart: dam op 26, stukken op 1, 2, 3, 4, 6, 11, 18, 21, 22, 24. Wit (C. Duivenbode): dam op 41, stukken op 32, 33, 34, 35, 38, 39. 40, 44, 46, 47. Duivenbode aan zet verloor door een enorme blunder na 34-30 1-7. 30x19 21-27 32x21 en de rondslag van 26x16. In plaats van 34-30 merkt v. d. Sluis op dat DCIJ een winstpartij had kunnen hebben door 47-42 26x48. 34-29 48x37 41x26 met winst. Wit: Ka2, Del, Th4, RaS. Zwart: Kb5. Wit: Kf7, Dc7, Td5-f4, Rd5. Zwart: Ka8, Db3. OOOCOOOOOOOO^OOOC ooooocoooooocooooooooooooooocxxxxooocoooooooooo Wit: Khl, Dg4, Tc6-h2, Rel, Pe4-f3. Zwart: Kd3, Dh8, Rh7, Pc4-g8. opooooooooooooocxoooooooooooooqooooooocc/ WERELDKAMPIOENSCHAPPEN (II) Twee van de paren die in de wereld kampioenschappen te Amsterdam voort durend sterk hebben gespeeld en her haaldelijk de toeschouwers in bewonde ring brachten, waren de Amerikanen me vrouw Hayden-Becker en de Italianen Garozzo-Mayer. Toen deze twee paren elkander in de vijfde ronde van het toernooi ontmoetten, deed zich het volgende interessante spel voor 8 7 4 B O H 9 6 5 B 9 8 4 2 2 9 H V 5 O A V 10 7 4 3 H 10 A H B V 10 9 6 5 3 9964 O B 8 2 5 9 A 10 8 3 2 A V 7 6 3 West was de gever, niemand kwetsbaar. De uitermate boeiende biedstrijd, ontwik kelde zich als volgt. West (mevr. Hayden) opende met één ruiten - noord (Garozzo) paste - oost (Becker) één schoppen. Dit laatste bod, gedaan op slechts drie pun-* Wit: Kh7, Db4, Te3-f6, Ra2-h8, Pf8-h6. ten, was gemotiveerd omdat oost over Zwart: Ke5, Ddl, Tc5-e4, Ra7-c2, Pd3-h4. een redelijk sterke zeskaart beschikte. Zuid (Mayer) doubleerde, aangevende np, neciMfUM dat hij over een goed spel beschikte, ver- moedelijk met kracht in de beide onge- Ad I. Bij deze compositie van dr. Puig y boden kleuren. Puig vermeldt de auteur van „Boeren- 900000000000000000C D j tj t schroom", dat men als bron en datum Oost wilde één schoppen met laten spe- Beslist pech had H. Laros tegen Schota- ze(. Las Notitias" 1909 tegen- len en zei twee ruiten noord paste daar nus. Het was in de volgende stelling. kQmt Dr Njemeyer en zjjn medewerker hij te zwak was om een vrijwillig bod SCHOTANUS BOERENSCHROOM II dr. Feenstra Kuiper achterhaalden echter, van drie klaver te doen oost herhaalde dat het reeds verscheen in het november- de schoppenkleur: twee schoppen. Na- nummer 1906 van het Zweedse tijdschrift tuurlijk wist oost wel dat twee ruiten „Schackbladet" met een opdracht aan de vermoedelijk een beter speelbaar con- Deense probleemcomponist dr. N. Hoeg. tract zou zijn dan twee schoppen maar Bovendien ontdekten de deskundige evenzeer begreep oost dat zuid zéker niet samenstellers dat precies hetzelfde pro- op twee ruiten zou passen. Uit tactische bleem in de vijftiger jaren nog eens door overwegingen besloot Becker daarom de een ander werd gecomponeerd. Een bieding tot twee schoppen op te voeren, uiterst zeldzame „Duplizitat der Falie"! hopende dat NZ daardoor niet meer tot De stelling is simpel; wit heeft een groot een goed contract zouden kunnen komen, overwicht en het verbazingwekkende is voornamelijk, dat er niet meerdere wegen Het zuidspel echter was véél te sterk en leiden naar mat in twee en dat dit al Mayer liet zich dan ook niet intimideren, evenmin kan worden bereikt door een Integendeel, hy besloot drie ruiten te bie- grove beginzel, bijvoorbeeld met schaak, den, een actie in de kleur der tegenpartij, De enige juiste sleutelzet is elegant, aangevende dat hij elk hoog contract in namelijk 1) Th4-a4! De varianten zijn harten of klaveren best wilde spelen, overigens eenvoudig. West doubleerde drie ruiten, wat zij mis schien beter niet had kunnen doen, want Ad II. De batterij Re4-Td5 ziet er ver- het schonk de tegenpartij een vrije bied- „„my - vaarlijk uit: wit zou met Ta5 respectieve- ronde. Garozzo besloot nu vier klaver op oooeooooooooootxxra>oooo«xxóx>oooooo< oioocjooooooo-nooooc lijk Td8 aanstonds mat kunnen geven, het noordspel te bieden. Daar hij na wests LAROS ware het niet dat zijn toren gepend staat, doublet op drie ruiten ook had kunnen Het ligt dus voor de hand, deze door een passen (zuid krijgt immers toch nog een Zwart: 8, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 25. koningzet te ontpennen. Even proberen: biedbeurt), betekende vier klaver dus Wit: 24, 25, 26, 28, 29, 32, 34, 39, 47. a) 1) Ke7? Db4f! en 2) Tc5t of Td6t dat hij (noord) wel „iets" had. Nadat oost falen op De4: of Db7. b) 1) Ke8? Da4f. 0p vier klaver had gepast, besloot Mayer Wit heeft een prachtige en winstgevende c) Kf8? Db4f. d) Kg7? Db2f! 2) Td4 of tot het uitstekende bod van vier schoppen' stelling na een goede positiepartij. Maar Te5t Db7. e) 1) Kg6? Db6f. Het wonder- Dit betekende, dat hij klaver als troef- op het beslissende moment wordt wit het Iijke is dat juist de minst waarschijnlijke kleur vaststelde, geïnteresseerd was in slachtoffer van een remisegevende combi- koningszet, namelijk 1) Kf7-g8!, waarbij een eventueel slèmbod en dat hij over de natie. Td5 gepend blijft, tot het vereiste doel eerste controle in schoppen beschikte 1) 39-33? 17-22, 2) 28x17 12x21, 3) 23x3 leidt. Handhaaft zwart de penning met 14-19, 4) 26x17 19x37, 5) 3-14 en na 36-41 1) Da2 of Dc4, dan gaat 2) Tf8 mat, West paste hiernaen noord (Garoz- remise. Nu merkt v. d. Sluis op, dat het omdat de verdediging Db8 uit de stelling 7Q^ dacht enige tijd na- was zijn harten offer 1) 26-21 17x26, 2) 39-33 enorme winst- is. Voornaamste varianten voorts 1) boer sec van voldoende kracht om een kansen geeft. Het is buitengewoon interes- Dg3f. 2) Tg5 mat en 1) Db8t 2) Tf8 slembod te rechtvaardigen? De maestro sant om alle spelgangen na te gaan. Op mat. besloot van. niet en volstond met viif lrla- 18-22 wint 23-18 en 24-19. Op 26-31 volgt Het probleem is van E. Larson-Letzen waarna door iedereen werd «mast 32-27 31x22 28x17 12x21 23x3 14-19 3x26 en verwierf in 1921 in Sydsvenska Dag- ÏXtwaS 19x28 en op 37 volgt de plakker 36-41 37x2 bladet Snallposten de eerste prijs. bijzonder moeilijk. Oost kwam met ruiten en 41-46 met remise. Ad m Een heel wat moeilijker geval, twee uit, die werd getroefd in zuid en Verleidelijk ziet een zet als 1) Pf6? waarna onmiddellijk hartenaas en nog- er uit, daar dan zowel 2) Dc4: als Dd4 maals harten werd gespeeld, getroefd in mat dreigt. Maar 1) Re4! maakt aan noord. Zuid kwam weer met klaveraas alle illusies een einde. aan slag, harten werd weer getroefd en De verborgen sleutelzet is 1) Dg4-e6! in schoppen naar zuid toe gesneden met met de dreiging 2) Dc4: mat. Zie nu de de boer. Wederom harten maakte die kleur volgende boeiende varianten: a) 1) vrij, zodat er twaalf slagen werden ge- Wij realiseren thans onze belofte van Dc3. 2) Pc5 mat. b) 1) Dd4. 2) Pel maakt Slechts door een enkel ander paar twee weken geleden, om enige fraaie mat. c) 1) Pa3, Pa5, Pb6, Pb2, Pd6 werd dit moeilijk te bieden slem uitge- specunina te bespreken uit het boekje of Pd2. 2) Pf2 mat, waarbij op pikante boden. IN ELK GEZIN is tegenwoordig een groot aantal busjes, potjes en buisjes, die als verpakkingsmateriaal hebben afgedaan en waarvan toch gezegd wordt, dat het jammer is om ze weg te gooien. Meestal kunnen deze aardige mate rialen dan nog zeer goed dienst doen om er een leuk werkstukje van te ma ken dat goede diensten bewijst als geschenk of voor eigen gebruik, voor al als we het oorspronkelijke doel er dan niet meer in herkennen omdat de „reclame" is verdwenen. ZULK EEN WERKSTUK levert de af gebeelde kruidenmolen. Vooraf willen we opmerken, dat het gegeven model alleen maar een sug gestie is, waarbij we weliswaar de ma ten vermelden, maar waarvan we ogenblikkelijk kunnen afwijken als de te gebruiken potjes groter of kleiner, platter of ronder zijn dan de hier ge bruikte van „oploskoffie". Het lastigst is meestal, de deksels van de potjes aan de „molen" te be vestigen. Wij deden dat hier op de vol gende wijze: Allereerst zochten we ronde stokjes (in de houthandel verkrijgbaar), die we door een precies-passend gat in de deksel konden steken. Vervolgens zaagden we van dun triplex: cirkels, die nauwkeurig in de deksel pasten. Nu was het zaak de uiteinden van de ronde stokjes aan deze triplexschijven te bevestigen. We boorden daartoe in het triplex ook ronde gaten en lijmden de stokjes daarin vast. Tenslotte lijm den we met kitlijm (Bison-, Saba- of Collallkit) de schijven met de stokjes tegen de binnenkant van de deksel. Als we er dan voor zorgen, dat we de tfr&adalmJ tud lijm onder druk laten drogen, dan zit ten de deksels muurvast op de stokjes en kunnen we er de potjes opschroe ven. Het triplex mag niet te dik zijn, opdat de schroefdraad van de deksels vrij blijft. OOK HIERBIJ is elke andere vorm beter dan de onze, als U deze maar zelf bedacht hebt en de zaak niet klak keloos namaakt. Maar hierbij hebt U aan ons model dan vast een leidraad. Wij kozen teakhout, maar elke ande re soort is natuurlijk bruikbaar. De te- kening geeft de achterplank en de draaiende zeskantige schijf. De schijf krijgen we door tussen de passerbenen (in dit geval) 4% cm te nemen, een cirkel te trekken en deze 4'Vi cm zes maal op de omtrek af te passen. Het resultaat is dan een zeshoek, die we uitzagen. Vervolgens zit er tussen de schijf en de achterplank nog een ex tra klosje, dat we op de achterplank vastlijmen. De zes stokjes met deksels worden in geboorde gaten van de zes kante schijf vastgelijmd. Het draai- mechanisme verkrijgen we door in de achterplank, het opgelijmde klosje en de schijf een gat te boren, waardoor een as moet komen. De as bestaat uit een zg. stuk draad einde met moer, dat in elke gereed schapswinkel of ijzerhandel verkrijg baar is. (Ze zagen het voor u op maat!) Als we nu nog een ophang-mogelij k- heid maken en de potjes opschroeven en zo nodig van opschrift voorzien, is het werkstuk klaar en kan het een sie raad voor de keuken betekenen. Vervolg van pagina 11 spookbeelden hadden indertijd angst en bijgeloof tot grondslag, vooral angst voor het onbekende. Ongetwij feld werden zij gestimuleerd door de reële waarneming van toen nog onbe grepen natuurverschijnselen, die in gro te lijn pasten in, of pasklaar gemaakt werden vóór die gedachtenwereld. Men denke bijvoorbeeld aan de geheimzin nige dwaallichtjes, maar ook aan de mythologische verhalen over een zon negod die zijn stralende wagen langs het firmament trok, waarbij dan boze, satanische en vraatzuchtige wolven in gepast werden om zonsverduisteringen te „verklaren". Levendige verbeelding en angst voor het onbekende hebben door de eeuwen heen fantasiewerelden kunnen scheppen, dikwijls van sprook jesachtige vorm en schoonheid. IN DE TIJD, dat de vliegende scho tels-legende werd geboren en in volle omvang opbloeide, leefde de wereld weer in angst en onzekerheid. Het ij zeren gordijn was een nieuw feno meen, waarmee men nog niet goed raad wist. Alles wat zich daarachter afspeelde was gehuld ih een waas van griezelige geheimzinnigheid en drei ging. Een ideale voedingsbodem voor de verbeelding. Met de pas verstreken we reldoorlog en zijn verschrikkelijke nieu we wapenen als raketten en atoom bommen op de achtergrond van het denken, ontstonden nachtmerries over nieuwe verderfelijke en griezelig-onbe- grepen wapenen, die achter dat IJze ren Gordijn werden uitgebroed. De sfeer was daarmee rijp voor een nieu we opbloei van de heksen-mentaliteit en zij werd er overrijp voor, toen de eerste fantasieën over Russische expe rimenten onhoudbaar bleken doch te zelfdertijd het ruimtevaarttijdperk en daarmee directe contact met die on eindig grote en geheimzinnige ruimte buiten de aarde zich aandiende. Maar nogmaals: met het hanteren van het woord „onmogelijk" moeten we wat voorzichtig zijn. Er zijn inder daad nog onbegrepen verschijnselen in de atmosfeer, al is het voorlopig vol komen gerechtvaardigd te veronder stellen, dat zij nog wel eens een na tuurlijke „aardse" verklaring zullen krijgen. Maar tenslotte ook: men begint te beseffen, dat wij op aarde waarschijn lijk niet „alleen" zijn in het heelal. Dat is echter een ander hoofdstuk, interes sant genoeg is om er ons mee bezig te houden zonder er raadselachtige vliegende schotels bij te halen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19