Voorstelling door PAL VU
moest worden afgelast
CA
0^!
J. Welmers winnaar van
het Orgelconcours-Bolsward
Superieure Russische deelneming
aan het Tsjaikofsky-concours
Symposion over
taalsociologie
NEGEN MUZEN
NATU-TONEELDAG 1966
MAANDAG 6 JUNI 1966
7
Uit Nederland Emmy Ver hey en Christiaan Bor
Jan Mul voorzitter
van de Federatie
Russische delegatie
naar PEN-congres
J. Mosmans overleden
„Heerlijk duurt het langst"
Beschuit met muisjes
Gouden kothurns
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Kort
nieuws
(Van onze speciale verslaggever)
MOSKOU. Dank zij de unieke service-verlening van het Novosti Pers
agentschap in Moskou en de Sovjet-ambassade in Den Haag is het mogelijk
via een rechtstreekse verbinding op telex verslag uit te brengen van wat
er zoal gebeurt tijdens de eerste ronde van het Tsjaikofsky-muziekcon-
cours waarin 35 violisten uit de gehele wereld zich aan de jury en het zeer
critische en deskundige publiek voorstellen. Het is opvallend, hoe fanatiek
het Moskouse publiek is om een toegangskaartje te krijgen. Toen wij om
half zeven bij de Tsjaikofsky-concertzaal aankwamen, werden wij door tal
van Russen besprongen met de vraag of wij soms voor een kaartje konden
zorgen. Blijkbaar maakten de lijvige aktentas en het persinsigne op onze
revers de indruk van een grossier in entreebiljetten. Het belangrijkste
nieuws tot nu toe is dat de Haarlemse violiste Emmy Verhey met 21 andere
deelnemers tot de tweede ronde is toegelaten. Ook de 16-jarige violist
Christian Bor is tot de tweede ronde toegelaten.
TOEN WIJ DOOR DE CONTROLE WA
REN heenengeworsteld ontstond er ruzie
bij de loketten. Er was blijkbaar iemand,
die met een bewijs van de vorige avond
naar binnen probeerde te komen, wat hem
op uiterst krachtdadige wijze werd ver
hinderd. Er ontstond een geweldig ge
drang waar plotseling een groep van 12
meisjes en jongens zich uit wist los te
maken. Het waren leerlingen van het
Conservatorium, compleet met vioolkis
ten onder de arm, die brullend van ple
zier de trappen naar de zaal opstoven.
Onvergetelijk waren de beduusde blikken
der suppoosten, die tegen dit jeugdig en
thousiasme niets konden uitrichten. Het
was dan ook een belangrijke avond want
twee Russische violisten, een Japanner,
een Pool en de Nederlander Christiaan
Bor, die de jonste deelnemer is, zouden
zich laten horen.
De jury bestaat uit David Oistrach (ju
ry-president) Efrem Zimbalist, Joseph
Szigeti, Aram Katsjatoerian, Leonid Ko-
gan, Alexander Plocek en Frederick New
man om slechts de meest markante na
men te noemen, want in totaal bestaat de
jury uit 17 leden uit 12 landen.
De Japanner Inoue beet de spits af met
het adagio en fuga uit de eerste solosonate
van Bach. Het programma van de eerste
ronde laat de deelnemers kiezen uit een
der solosonates van Bach, een deel uit
een Mozart-concert of een Beethoven-so
nate en twee Paganini caprices, en ten
slotte dienen zij als verplichte opgave de
Serenade Melancholique en het Valse-
Scherzo van Tsjaikofsky te spelen. De Ja
panner was niet indrukwekkend in tegen
stelling tot de twee Japanse meisjes, die
wij dinsdag en woensdag hoorden en die
naar ons idee zeker in de tweede ronde
zullen belanden.
Over de derde en laatste ronde durven
wij nog niets te voorspellen omdat wij
tot nu toe pas 18 van de 35 deelnemers
hebben gehoord. Dat er op zo'n concours
enkele voldragen meesterviolisten in
schrijven bewees het optreden van twee
Russen, Victor Tretyakov en Oleg Kagan.
Er moeten wel heel vreemde dingen ge
beuren als deze twee de finale niet halen.
Zij zijn beiden twintig jaar en ook al is
hun temperament anders geaard, de ma
nier waarop deze jongens vioolspelen is
ontmoedigend voor de anderen. Het poly
fone Bachspel, de flitsend virtuoze Paga-
nini-caprices, de volmaakt geaccentueer
de Mozart en de zoete melancholie van
Tsjaikofsky, het was alles van een perfec
te technische beheersing en een indrin
gende muzikaliteit.
CHRISTIAAN BOR bleek uit het juiste
concours-hout te zijn gesneden. Hij blikte
koeltjes de zaal in alsof het welkomst-
applaus hem niet welkom was. Aan zijn
Bachspel kon men zijn jonge jaren horen,
Mozart was heel gaaf en stijlzuiver, maar
Paganini en Tsjaikofsky kampten met wat
intonatie-rafeltjes. Niettemin was de in
druk die hij maakte in vergelijking met
AMSTERDAM „Een wijze van taal
onderzoek, die de laatste jaren steeds
meer aandacht krijgt, geeft de voorkeur
aan de studie van de spraak boven die
van de taal. Het uitgangspunt is de func
tie die spraak heeft als communicatiemid
del, en deze wordt bestudeerd in samen
hang met de situatie waarin ze wordt ge
bruikt." Zo begon mevrouw dr. Jo Daan,
hoofd van de afdeling Dialectologie van
de Koninklijke Nederlandse Akademie
van Wetenschappen, haar voordracht voor
het zaterdagmiddag in het Trippenhuis te
Amsterdam onder voorzitterschap van
prof. dr. K. Heeroma gehouden symposion
over taalsociologie.
DE INLEIDSTER VERVOLGDE: als
benaming van deze methode zijn noch
taalsociologie noch sociologische taalkunde
bevredigend. Bruikbaar kan zijn commu-
nicatie-taalkunde. Het is niet voldoende
dat taalkundigen en sociologen samenwer
ken; er moet ander materiaal worden ver
zameld dan tot nu toe door de taalkundi
gen is gedaan. Onderwerp van studie kun
nen zijn: verschijnselen van wederzijdse
beïnvloeding in streken waar meer dan
één taal als omgangstaal wordt gebruikt,
zoals bijvoorbeeld in België en Zwitser
land, oï waar een cultuurtaal en een dia
lect naast elkaar in verschillende situa
ties voorkomen. Aan de verschillende wij
zen waarop de cultuurtaal, afhankelijk
van milieu en situatie wordt gerealiseerd
is tot nu toe weinig of geen aandacht be
steed. Het onderzoek van de sociale en
regionale taalniveaus, vooral van de grote
steden, kan een duidelijker inzicht geven
in de verschillen en de vaak emotionele
waardeoordelen. Het zal, besloot de
spreekster, ook vruchten afwerpen voor
het taalonderwijs, in het bijzonder voor
het onderwijs in het spreken.
PROF. DR. A. WEIJNEN, hoogleraar
In de Nederlandse en Indogermaanse
taalkunde aan de Universiteit te Nijme
gen, hield een voordracht over het „socio
dialectologisch onderzoek in Limburg"
Onder zijn leiding wordt dat (in 1959 be
gonnen) onderzoek verricht in de vorm van
enquêtes. Deze zijn reeds door een vijf
tal medewerksters en medewerkers inge
steld in elf grotere en kleinere plaatsen
Beoogd wordt een antwoord te krijgen op
de vr-ag: hoe staat het in Limburg, lo
caal en sociaal onderscheiden, met de
verhouding tussen dialect en cultuurtaal?
Naar de resistentie der dialect-kenmer
ken is >eluus prof. Weij nen nog nau
welijks een systematisch onderzoek inge
steld.
De Haarlemse violiste Emmy
Verhey.
de andere (niet Russische) deelnemers
bepaald hoopgevend tot dusverre. De
Pool, die na hem kwam was zeker niet
imposanter ook al was hij 11 jaar ouder
wat in een dergelijke wedstrijd toch wel
belangrijk is.
In ons volgend verslag zullen wij schrij
ven over het optreden van de Haarlemse
violiste Emmy Verhey, die vrijdagavond
is gearriveerd en die de zaal binnen
kwam toen de Rus Tretyakov zijn onge
looflijke Paganini-kunsten vertoonde
Haar optreden heeft haar zoals hier
boven vermeld in de tweede ronde ge
bracht.
De componist Jan Mul uit Haarlem is
tot voorzitter gekozen van de Nederland
se Federatie van Beroepsverenigingen
van Kunstenaars.
Tot leden van het bestuur werden be
noemd: mevr. Cora Canne Meyer namens
de Beroepsvereniging voor Muziekdrama
tische Kunst; J. Diederen namens de Be
roepsvereniging van Beeldende Kunste
naars; E. van Paridon, namens de Ne
derlandse Beroepsvereniging van toneel
kunstenaars; W. Povel, namens de Neder
landse Beroepsvereniging van Filmers
A. Hiltmann namens de Nederlandse Be
roepsvereniging van Danskunstenaars; J
Schrofer namens de Vereniging van Be
oefenaars der Gebonden Kunsten GKF
G. Stuiveling namens de Vereniging van
Letterkundigen; J. Mul namens het Ge
nootschap van Nederlandse Componisten
C. E. Havelaar namens het Verbond van
Verenigingen van leden der Nederlandse
Symfonie-orkesten „Orkestenverbond"
en D. Koning namens de Beroepsvereni
ging ,van Creatieve Televisiemedewer
kers „Groep 73".
De culturele raad voor Gelderland is
voornemens om in samenwerking met de
stichting „De Gelderse Bloem" een
bloemlezing te publiceren van de belang
rijkste cultuur-politieke essays, artikelen
en redevoeringen van de op 4 juni vorig
jaar overleden cultuur-politicus Bernhard
Verhoeven, die de eerste voorzitter van
de raad is geweest. Het voorbereidend
werk wordt gedaan door prof. A. Assel
bergs (Anton van Duinkerken).
De Sovjet-schrijversbond heeft zes
waarnemers benoemd om het 34ste con
gres van de Internationale PEN-club in
New York bij te wonen ondanks de
waarschuwing dat de Russen scherpe kri
tiek kunnen verwachten wegens het ge
vangen zetten van twee Moskouse schrij
vers in februari jl.
David Carver, secretaris van de Inter
nationale PEN-club, is in april naar Mos
kou gegaan om clementie te vragen voor
de veroordeelde schrijvers Sinjavski en
Daniel, die respectievelijk zeven en vijf
jaar gevangenis kregen. De Russen is al
aangezegd dat een verzoek om tot de
PEN te worden toegelaten waarschijnlijk
zal worden afgewezen wegens de maat
regelen tegen de twee schrijvers.
In het Groot Ziekengasthuis in 's Her
togenbosch is in de leeftijd van 96 jaar
overleden den heer Jan Mosmans, histo
riekenner van Den Bosch en met name
van de Bossche Sint Jan. Als archivaris
van de Sint Jan heeft hij in 1931 een
standaardwerk uitgegeven, getiteld „De St
Janskerk te 's Hertogenbosch". Daar
naast heeft hij zich veel verdiensten ver
worven voor de topografie van zijn ge
boortestad. Samen met wijlen zijn broer
Alphons publiceerde hij in 1907 een boek
werk onder de titel „Oude namen van hui
zen en straten te 's Hertogenbosch". Over
de in Den Bosch geboren schilder Je
roen Bosch gaf hij in 1947 een boek uit
„Jheronymus Anthoniszaaon van Aken,
alias Jheronymus Bosch". Het stadsbe
stuur van Den Bosch verleende hem in
1931 de zilveren erepenning van de stad
De heer Mosmans was ridder in de orde
van Oranje-Nassau en werd ter gelegen
heid van zijn tachtigste verjaardag begif
tigd met de pauselijke onderscheiding
Pro Ecclesia et Pontifice".
De musical „Heerlijk duurt het langst1
van Annie M. G. Schmidt en Harry Ban
nink is zaterdagavond in de opnieuw tot
theater ingerichte bioscoop Odeon in
Den Haag begonnen aan een tournee door
ons land.
Het publiek bracht aan het eind van
de uitvoering een minutenlang ovatio
neel applaus, een schat van bloemen
werd het podium opgedragen. Nadat de
hoofdrolvertolkers, Conny Stuart en An-
dré van den Heuvel ,een uitbundige hul
de was toegezwaaid kwamen ook de
schrijfster Annie M. G. Schmidt en de
componist Harry Bannink voor het voet
licht.
DE ZATERDAG IN APELDOORN door de Nederlandse Amateur Toneel Unie
NATUgehouden „Toneeldag", heeft voor de arbeiderstoneelvereniging „PALVU"
uit IJmuiden een enigszins teleurstellend besluit gehad. Zoals bekend mochten de
Velsenaren destijds van het NATU-bestuur de vererende uitnodiging ontvangen,
deze landelijke bijeenkomst des avonds af te ronden met een opvoering voor het
Apéldoornse publiek van Herman Heijermans' tragi-komedie „Beschuit met muis
jes", welke opvoering zou worden gegeven in de moderne en bijzonder fraaie
schouwburg „Orpheus". Door een hiaat in de organisatie van de Apeldoornse
NATU-afdeling, waar men zich met de kaartverkoop had belast, was van deze
voorbereiding echter zo weinig werk gemaakt, dat het Velsense ensemble voor
nauwelijks vijftig toeschouwers zou moeten optreden. Om de vereniging dit échec te
besparen, werd dan ook in de loop van de dag besloten deze voorstelling maar af
te gelasten. Deze maatregel was voor de leden van „PALVU die zich gedurende de
laatste weken onder regie van Jan Velzeboer geducht op deze voorstelling hadden
voorbereid, uiteraard een moeilijk te verwerken teleurstelling.
Nederland 1: 13.00-14.00 Early Bird
reportage terugkeer van de Gemini-9.
Een reportage van een optreden van het
New York City Ballet. Uitgevoerd wordt
het ballet „Episodes" in de choreografie
van George Balanchine. De hoofdfilm van
vanavond is getiteld „Lost weekend".van
Billy Wilder met in de hoofdrollen Ray
Milland en Jane Wyman. Milland speelt
de rol van een jongeman die een goede
carrière had kunnen maken als hij niet
verslaafd zou zijn geraakt aan alcohol.
De film vertelt van een weekend'waarin
de man in zijn eenzaamheid, opnieuw
naar de alcohol grijpt na aan de aandacht
van zijn medemensen te zijn ontsnapt. In
het programma voor het Journaal ziet
men onder meer de kerkelijke rubriek
.Kenmerk" en een avontuur van Flipper.
AFGEZIEN VAN dit mislukte onder
deel, kan deze NATU-Toneeldag over het
geheel genomen weer als geslaagd wor
den beschouwd. De vele honderden ama
teurtonelisten, afkomstig uit vrijwel alle
delen van Nederland, waren des morgens
in het riante Apeldoornse Cultureel Cen
trum waar de schouwburg „Orpheus"
een 'fraai onderdeel van vormt op de
gebruikelijke wijze begroet door NATU-
voorzitter mr. P. Cleveringa. Spreker
maakte hierbij o.m. het bestuursbesluit
bekend voortaan geen landdagen, maar
toneeldagen te organiseren, omdat men
van mening is dat niet het amateurto
neel afzonderlijk, doch het toneel in zijn
geheel centraal moet worden gesteld. Van
daar dat deze eerste „Toneeldag" in het
teken was gesteld van de herdenking van
Herman Heijermans.
EEN EN ANDER kwam tot uitdruk
king in een kleine, maar daarom niet
minder interessante tentoonstelling over
leven en werken van deze vermaarde Ne
derlandse toneelschrijver en voorts omdat
alle stukken, die deze dag nog zouden
worden gespeeld, door hem waren ge
schreven. Dit waren onder meer de drie
eenakters „Ahverus", „Pitten" en „Sal-
timbank", die respectievelijk onder re
gie van Herman Sternheim, Peter Brands
ma en Ad van de Ven in een „open
scène" werden opgevoerd. Een interes
sant experiment, waar na afloop telkens
bijzonder geanimeerd over werd gedis
cussieerd en waarbij voor- en tegenstan-
Advertentie
ders van deze vorm van toneelspelen in
de gelegenheid werden gesteld hun dik
wijls uiteenlopende opvattingen te verde
digen.
HET AANDEEL van „Palvu" in deze
toneeldag bestond des morgens uit de op
voering van drie fragmenten uit Herman
Heijermans' „genoeglijk spel van de
huiselijke haard": „Beschuit met muis
jes" in de grote schouwburgzaal, welke
voorstelling door alle bezoekers van de
ze toneeldag werd bijgewoond. Dit uit de
aard der zaak deskundige publiek toonde
zich daarbij bijzonder enthousiast over
de spelprestaties der Velsenaren, waar
van het „open doekje" aan het adres van
Lilian de Vente, voor haar ontroerende
vertolking van de geslagen Pollie, een
overtuigend bewijs vormde. Het succes
van deze fragmenten wekte de beste ver
wachtingen voor de opvoering van het ge
hele stuk, welke des avonds nog zou vol
gen, maar zoals reeds vermeld werden
de spelers daar niet meer toe in de ge
legenheid gesteld.
NA AFLOOP van deze korte voorstel
ling mocht „Palvu" nog enige tot haar
gerichte complimenten beluisteren van mr
P. Cleveringa, die alle spelers daarbij een
boekenbon in het vooruitzicht stelde.
IN AANSLUTING hierop inviteerde de
NATU-voorzitter de heren J. Ruiter, dr,
A. J. F. Stakenburg en mr. Th. E. van
Schaik nog op het toneel, waar hij hen
de „gouden kothurn" op de borst speld
de, de hoogste onderscheiding welke de
NATU kent. De beide eerstgenoemde he
ren werd dit insigne toegekend op grond
van hun grote verdienste voor deze or
ganisatie, terwijl mr. Van Schaik deze
onderscheiding werd uitgereikt, omdat hij
als voorzitter van het Werkverband Ka
tholiek Amateurtoneel steeds de promo
tor is geweest voor goede betrekkingen
tussen beide organisaties.
In het programma „Spectacle Fou-
pée", dat de KRO vanavond op
Nederland 2 uitzendt, presenteert
Bert Brugman met zijn marionetten
theater het eerste bedrijf van de
opera „Faust".
Nederland 2: In het KRO-programma
„Waauw" is de jonge Nederlandse zan
ger Jerry Rix te gast. Voorts twintig mi
nuten voor „Spectacle Poupée". Hierin
presenteert Bert Brugman met zijn ma
rionettentheater het eerste bedrijf van de
opera „Faust" van Charles Gounod.
Hoofdschotel van vanavond is een Bava-
riaproduktie van „De heethoofdige jonge
man" van Tsjechov. In de jonge student
Nikolai Nikolajewitsj ontmoeten we een
van de rare potsierlijke gestalten van
Tsjechovs korte verhalen. Vertroeteld
door zijn moeder, achtervolgd door
een majoor en gevangen in de netten
van een lieftallige dame, raakt Nikolai
van de ene pijnlijke situatie in de ande
re. Alleen zijn veel besproken opvliegend
heid kan hem met één slag uit de narig
heden helpen, maar Nikolai zou geen ech
te Tsjechov-creatie zijn als juist deze
karaktertrek hem niet noodlottig zou wor
den.
ZATERDAGMIDDAG is te Bolsward op het fraaie orgel in de in 1466 gebouwde
Martinikerk, die dus dit jaar 500 jaar bestaat, voor de vijfde maal het jaarlijkse
Nationale Orgelimprovisatieconcours gehouden. De eerste prijs in de afdeling koraal
was voor de organist J. Jansen uit Ermelo en de eerste prijs in de afdeling concer
tino voor J. Welmers uit Katwijk aan Zee, concourswinnaar. De heer Welmers had
ook verleden jaar reeds aan het concours deelgenomen. Uit onze naaste omgeving
nam Adam Waasdorp uit Hoofddorp aan het concours deel, en tenslotte Anco Ezinga
uit Haren. Zij bespeelden het fraaie kleine koororgel van de orgelbouwer Vierdag
en daarna het imposant grote kerkorgel door Hinsch in 1781 gebouwd. Zij waren
onzichtbaar voor de achter oude kerkbanken verborgen opgestelde jury, die dit
jaar gevormd werd door de organisten Cor Kee, Albert de Klerk en Johan van
Dommele.
HET EERST LIET ZICH Adam Waas
dorp op het koororgel horen. Hij had tot
taak een door prof. Hendrik Andriessen
verstrekte koraalmelodie te harmonise
ren en daarna drie variaties daarop als
een partita te improviseren. Bezonken en
in rustig-evenwichtige ontwikkeling klonk
de koraal-harmonisatie en in deze zelf
de zin werden daarna met eenvoudig ge
houden verzorgde registratie de variaties
opgebouwd.
Een meer geavanceeerd accent bracht
hierna Jan JJansen in het koraal en
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws.
8.10 Gram.muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00
Instrumentale operafragmenten. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00
Nws.) 12.00 Orkestmuziek. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over
heidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40
Orgelspel. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30
La morte di Abel, oratorium. 14.40 Schoolra
dio. 15.00 Internat, orgeldagen Rijnstreek te
Arnhem. 15.30 Avrodite. 16.00 Nws. 16.02 Or
kestmuziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling. 17.20 Gram.muziek voor tie
ners. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 18.30
Wijsgerig perspectief. 19.00 gespr. brief uit
Parijs. 19.05 Gitaarspel. 19.30 Amateurs mu
siceren. 20.00 Nws. 20.05 Vakantietoeslag.
21.05 Metropole-Orkest. 21.30 Kunstkroniek.
22.00 Radio kamerorkest en fluit. 22.30 Nws.
22.40 Aktuatliteiten. 23.00 Romantische mu
ziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram. mu
ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Gram.
muziek. 8.40 Voor de buisvrouw. 9.40 School
radio. 10.00 Klassieke orkestmuziek. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Grammofoonmuziek.
11.50 Vclaan.vooruit. 12.00 Angelus. 12.03
Instrumentaal kwartet. 12.20 Voor de boe
ren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50
Gram.muziek. 13.35 Voor de plattelands
vrouwen. 13.45 Musiësta: muziekprogram
ma. 15.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Er was
eens.Variaties op het thema Show. 16.00
Voor de zieken. 16.40 Onderweg: program
ma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de
jeugd. 17.40 Boekbespreking voor kinderen.
17.50 Overheidsvoorlichting: Voedings-onder-
zoek in Suriname en de Nederlandse Antil
len. 18.00 Licht instrumentaal septet. 18.20
Uitzending van de P.v.d.A. 18.30 Ned. en
Duitse cabaretliedjes. 18.50 Van klanten en
wanten weten. 19.00 19.10 Actualiteiten. 19.30
Toonkunstkoor, Kon. Mannenzangvereniging
Apollo en Concertgebouworkest. 21.00 Docu
mentaire over de vrouw in de kerk van Ne
derland in de afgelopen 40 jaar. 21.45 Orgel
recital. 22.00 Muzikale vormgeving in een
nieuwe liturgie. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Muziek kent geen
grenzen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Gram.muziek. 10.00 Nws.
10.02 Muziekprogramma. 12.00 Nws. 12.02
Volksliedjes. 12.30 Gram.muziek. 13.00 Nws
13.02 Electronenklavier met orkestbegelei
ding. 13.30 Klanken van eigen bodem. 14.00
Nws. 14.02 Licht vocaal programma. 15.00
Nws. 15.02 Muziekprogramma. 16.00 Nws.
1652 Muziekprogramma. 16.30 De Top Tien
17.00 Nws. 17.02-18.00 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 lm Hofbrauhaus. 12.10
Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Souvenirs uit Noorwegen.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
13.20 Grammofoonmuziek. 14.00 Nws. 14.03
Grammofoonplaat. 14.15 Klassieke muziek.
15.30 Zang. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten
16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00
Nws. 17.15 Jazzmuziek. 17.45 Huismuziek.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardensportberichten. 18.30 Gevarieerde
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Liedjes van het
continent. 19.00 Nieuws. 19.40 Vreemd.
19.50 Praatje. 20.00 Orkestmuziek. 20.30
Hoorspel. 21.13 Ernstige muziek. 22.00 Nws
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.06 Ken
merk. 19.35 Flipper. 20.00 Journaal. 20.20 Uit
zending van de K.V.P. 20.30 Balletprogram
ma. 21.00 Het verloren weekend, film. 22.35
Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Waauw, 20.30 Spectacle
poupée. De heethoofdige jongeman, TV-spel.
21.40 Onze man in Parijs. 22.05 Journaal.
NEDERLAND I
11.10 Schooltelevisie. 19.00 Nws. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden
19.32 Engelse les. (les 36 en herhaling les
35). 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws.
20.45 Voordracht. 20.55 De Gouden Roos van
Montreux: showprogramma van de Noorse
tv. 21.20 Heden en toekomst: Een verdrag
tegen spreiding van kernwapens?. 21.55 Mies
en scène. 22.45 Journaal. 22.50 Teleac: Logi
ca.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Dieren kijken. 20.20 Ame
rikaanse Blues- en folksinger. 20.35 Amster
dam door de ogen v. 'n Fransman. 21.15 Com
posities voor -vioolvirtuozen. 21.50 Attentie.
22.10 Waar zó de liefde viel... religieus pro
gramma. 22.40 Journaal.
durf in klanktimbre-keuze en een speel-
voor deze variaties toonde deze organist
se fantasie.
Amco Ezinga improviseerde soms wat
vervagend van ontwikkeling de variaties,
waarvan de laatste echter bewust klonk
en recht op het doel afging. Jan Wel
mers als vierde bracht weer meer behou
dende samenklanken in zijn harmonisatie.
Het prij zenwaardige niveau, dat hij met
zijn eerste, aantrekkelijke variatie bereik
te, kon hij voor de tweede en derde niet
handhaven.
VOOR HET TWEEDE gedeeelt van
de wedstrijd luidde de opdracht: het im
proviseren van een „Concertino" een bij
zonder veel vrijheid latende muzikale vorm
op drie themas, weer van Hendrik An
driessen. De vrijheid door de vorm mo
gelijk gemaakt, bleek een geschenk waar
voor de jeugdige organisten het juiste re
cept der beperking niet altijd voor ogen
stond. Men hoorde moeilijk op gang ko
mende improvisaties, waarbij duidelijk
gedacht werd naar een eenheid van ka
rakter voor muzikale gedachten, ook ge
zocht werd naar een overtuigende func
tie van de opgegeven thema's, naar coör
dinatie van allerlei invallen. Daarnaast
viel het weer op hoe veel verheugend
muzikaal talent zich hier op de hoogte
punten van de improvisaties manifesteer
de, talent, dat nog verdere vorming be
hoeft om onvervreemdbare, spontane uit
drukkingskracht ten wille van de muzikale
structuur met een overwogen opbouw-
plan te verenigen.
De vierde deelnemer aan dit tweede
gedeelte van het concours, de organist
Jan Welmers toonde met een vaak voor
treffelijk voortgezette improvisatie, ook
voor wat contrapunctiek en fantasie be
trof, dat deze talent-vorming bij hem al
een zeer belangrijk peil heeft verkregen.
Zijn improvisatie muntte uit door direct
heid en beknoptheid.
P. Zwaanswijk
Op doorreis naar Tokio was Geral-
dine Chaplin gisteren even op
Schiphol, lang genoeg om een van
's lands mooiste gebruiken te leren
kennen: het nuttigen van een Hol
landse Nieuwe.
ka, in Addis Abeba, is volledig door
vuur verwoest. Goederen ter waarde
van honderdduizenden guldens gingen
verloren. De politie had grote moeite om
de vertwijfelde kooplieden die nog wat
van hun handel wilden redden, bij het
vuur weg te houden.