SONSBEEK
Vaderdag!
-.m
René Char en prof.
Pommeau bekroond
Jury van Tsjaikofsky-concours:
„Sublieme verzameling van jong talent"
Te weinig waardering
voor Nederlandse
toonkunstenaar
REUMATISCHE PIJNEN EN TOCH GELUKKIG
de natuur als toetssteen
van
moderne beeldhouwkunst
ÊP'-'M
Nog 12 dagen
en dan is het
Popped gasaanstekers
DINSDAG 7 JUNI 1966
7
DE VIJFDE INTERNATIONALE BEELDENTENTOONSTELLING
Sonsbeek '66 heeft vooral ten doel de moderne beeldhouwkunst dichter bij
het grote publiek te brengen. Dr. J. C. Heyligers, voorzitter van het werk
comité, schrijft in de rijk geïllustreerde catalogus: „Bij de samenstelling
van deze tentoonstelling werd niet getracht een kunsthistorisch afgerond
overzicht van de moderne beeldhouwkunst te geven, noch om groepen of
stijlen evenwichtig te presenteren". Het eerste deel van deze mededeling is
natuurlijk overbodig; dat valt te begrijpen uit de bestaande hoeveelheid
groepen en stijlen waarvoor in dit park geen plaats gevonden zou kunnen
worden, èn het samenvallen van deze expositie met enige andere tentoon
stellingen in het buitenland. Het werkcomité beperkte zich tot wat het de
moeite waard achtte en wat in het park Sonsbeek goed passend geacht
werd. Van de meer dan 250 werken doen slechts enkele het niet zo best in
hun omgeving. Maar zij zouden moeilijk gemist kunnen worden omdat ze
representatief zijn voor enkele facetten van de moderne beeldhouwkunst.
De opstelling van de beelden is overwegend goed te noemen. Men bedenke
dat het ondoenlijk is met beelden als de hier vertoonde rond te gaan om
Muggen?
uit te vinden hoe zij het op een bepaalde plek doen. Voor beelden en plas
tieken, die te klein waren om onder de hoge bomen of op de ruime gazons
nog te kunnen opvallen, ontwierp de architect ir. Aldo van Eyck een „tijde
lijk" genoemd paviljoen. Jammer, dat tijdelijke, maar het paviljoen is mis
schien juist voor de beschikbare werken ontworpen en dus alleen voor deze
expositie ideaal. Het paviljoen bestaat uit louter rechtstandige muren, af
gedekt door een transparant scherm. Het is aan alle kanten open en men
blijft verbonden met buiten, zodat er zich geen hapering in de wandeling
langs het geëxposeerde kan voordoen. Het is of Van Eyck, gelijk bij zijn
Amsterdamse weeshuis, weer geïnspireerd was door oude stadjes uit zuide
lijke contreien en door het licht in zijn nauwe straatjes voelen we de toch
voor de plastieken noodzakelijke ruimte. Veel van die kleine plastieken
ook zijn buiten de muren geplaatst op stenen plateaus; door het arrange
ment daarvan rond het paviljoen voelen we ons in de openlucht als het
ware toch weer binnen en de plastieken toch beschermd. De rondgang door
en om dit paviljoen heeft iets dermate gemakkelijks dat men zich pas
achteraf realiseert hoe geslaagd Van Eycks oplossing is.
mmmm
<:>v
Boh Buys
Franse litteraire prijzen
Beide Nederlanders in de tweede ronde
(Van onze speciale verslaggever)
ZOALS WIJ GISTEREN AL meedeelden zijn Emmy Verhey uit Haarlem
en Christian Bor de twee enige Nederlandse deelnemers aan het be
faamde Tsjaikofsky-concours in Moskou toegelaten tot de tweede ronde.
Emmy Verhey was zondagmiddag de op een na laatste die moest optreden.
Een moeilijke plaats, temeer omdat de jury al 33 kandidaten hetzelfde
programma had horen vertolken en omdat het reglement zegt dat er 50
percent of minder mag worden toegelaten tot de volgende ronde moeten
wij toegeven, dat het ons gehoord de prestaties in deze muzikale wed
kamp bang te moede werd. Op de achtergrond knaagde het besef, dat
wij tenslotte geografisch verreweg het kleinste land zijn, waarbij nog komt,
dat dat kleine landje dan ook nog de twee jongste deelnemers afvaardigt.
Vliegen?
De radio geeft woensdag
T elevisie programma
Motten?
Leef opgewekt. Neem Togal tabletten. Bevrijdt U afdoende van reuma
tische pijnen, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk. Togal
werkt snel en afdoend. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88.
Een tentoonstelling te maken van he
dendaagse beeldhouwkunst sluit de nood
zakelijkheid niet uit om te beginnen
met de oude meesters der modernen als
R.odin, Bourdelle en Maillol, wier werken
men vlak na de hoofdingang ontmoet.
Bourdelle's figuur is een (groot) detail
van het Alvearmonument te Buenos Aires
en ivel heel duidelijk niet gedacht voor
een omgeving als deze. Er zouden als
passend voor Sonsbeek andere werken
van Bourdelle gevonden kunnen worden,
maar men wilde geen hier of kortgeleden
elders in Nederland geëxposeerde beel
den voor deze tentoonstelling. Maar dit
beeld vergt een architectuur uit Bourdel
le's tijd (1861-1929) om de grootste inten
ties van deze beeldhouwer te doen genie
ten. Maillol's „Middellandse Zee" doet
het overal prachtig. Tussen het Louvre
en het Museum van decoratieve kunsten
te Parijs vindt men tegenwoordig een
groot gazon met vele beelden van deze
Franse meester. Betekent het werk van
deze drie Fransen een beperkt voorspel
ter toetsing, daarna komen de vertegen
woordigingen van Laurens, Lipchitz, Pi
casso, Arp, Marini en Moore, Marini's
grote paard met ruiter, een wat staket
selachtig monument dat een plaats mocht
vinden in Den Haag en voor deze ten
toonstelling werd uitgeleend, werkt eer
lijk gezegd op mij een beetje als die
witte ruiter op een der hoeken van het
terrein van de Keukenhof te Lisse, het
stemt me enigszins sceptisch ten aanzien
van dit werk van de Italiaan, wiens
grootheid toch duidelijk blijkt uit zijn
twee andere hier geëxposeerde beelden.
Voorzover hij tot de kubisten gerekend
zou kunnen worden kan de naam van de
Franse beeldhouwer Laurens (1885-125'!)
de geschiedenis ingegaan zijn.
Maar hoe houdt zijn werk het over de
tijd van ontstaan heen uit! Bij het iverk
van Lipchitz gaat men dan meer den
ken aan de stijl van een voorbije tijd al
zou ik zijn „Badende" dan toch wel graag
zien in een ander décor. In zijn „Offer",
een compositie die in de jaren 1949-'57
ontstond, hinderen daarentegen de realis
tische details van de dieren naast de
meer kubistische opgevatte mensfiguur.
De nog meer tot abstractie komende Arp
blijft boeien als Laurens. Picasso's zes
bij elkaar behorende baders werden goed
tegen de licht blinkende achtergrond van
een vijver geplaatst. Bij zon kan de
schaduwwerking van zijn „silhouetten"
geestig zijn. Van meer echte plastiek is
toch sprake bij het „Trio" van de Bue
nos Aires geboren beeldhouwster Alicia
Penalba, wier werk men eveneens bij de-
de vijver ontmoet.
DE GELUKKIGSTE VERTEGEN
WOORDIGING is hier dan wel die van
de grote Engelse beeldhouwer Henry
Moore, wiens kolossale en zachtglanzende
bronzen plastieken voor plaatsen als de
ze gedacht lijken. Het zinvolle van plas
tieken als deze kan een groot publiek,
dat nog weinig vertrouwd is met moder
ne sculptuur, hier vermoedelijk toch wel
in voldoende mate proeven. En na een
gunstige ervaring hiermee kan het begin
van waardering groeien voor het werk
dat nog komt: ik denk nu aan die ruwe
gehakte plastieken van E. Dodeigne, veel
meer figuratief dan die van Moore, maar
•venzeer opgaand in de natuur. Het ver
schil is dat Moore's werk bij meer ab
stractie tegelijk opgaat in de natuur en
daar ook bovenuit komt.
Vergelijkend met het werk van Moore
wil men ook de Engelsman Chadwick als
Advertentie
OMYL
f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT
een aparte sterke persoonlijkheid aan
vaarden. Ook zijn werk ervaart men als
in een bijzondere relatie met de natuur,
waarin het als bijna demonisch verschijnt.
Een plastiek van zijn landgenoot Mea
dows komt in de buurt van de zijnen.
Op andere wijze spelen hun spel met de
natuur de treffend opgestelde bollen van
de Italiaan Fontana, die we tezamen met
de werken van een aantal andere Italiaan
se beeldhouwers al in het Museum Boy
mans-Van Beuningen mochten zien.
Maar nu besef ik al schrijvende dat
Moore als toetssteen vanzelf gaat inhou
den: de natuur als toetssteen; houdt dit
werk het uit mèt de natuur of ondanks
de natuur, waarboven het in zekere zin
uitkomt? Het criterium lijkt gesteld door
het werkcomité dat voor Sonsbeek pas
send werk koos. Is het misschien toch een
criterium in het geval van de zeven figu
ren van de Nederlander H. Zweerus, die
als miniatuurtjes hier werken? Zwee
rus' plastieken hangen voor mij een beetje
tussen de plastiek van de architectuur
van de Amsterdamse Schooi en de vorm
geving van de Stijlgroep. Mogelijk maakt
de herinnering daaraan zijn werk hier wat
kleintjes. Want in pure Stijl-vormgeving
kan een bouwsel het prachtig doen in de
ze natuur en behoeft een villa in de geest
van de Amsterdamse School niet te hin
deren. Grosmans „Ingedeelde kubus" is
van consequenter inzet en, hoewel ge
plaatst in het paviljoen, kan dit werk het
ook daarbuiten vermoedelijk goed uithou
den.
HOEZEER DE MEESTAL TOCH voor
het interieur bestemde plastieken ook bui
ten even sterk blijven werken valt te er
varen aan een laantje, waar enig werk
van figuratief gerichte Nederlanders een
plaats vond. Ik denk nu aan de portret
ten van d'Hont, Sondaar, Wertheim (een
compliment voor zijn Tilly Visser!), Jan
zen en Van Zweden en de plastieken
van andere Nederlanders als Wencke
bach, Hund en Jonk. Niet ver daar van
daan is een veld met gekleurde construc
ties van enige Engelsen waarmee ik alle
moeite had. Mij was het of ik in een speel
tuin kwam en boven de enkele construc
ties hier valt voor mij dan nog het werk
van Volten verre te prefereren.
Als toetssteen bedoelde men de werken
van Rodin, Bourdelle en Maillol. De ver
gelijking is veelal te moeilijk. Maar in hun
geest konden mij enigszins boeien de Ne
derlander Killaars, wiens plastiek „Ener
gie" als vorm toch niet zo ver staat van
de badende vrouwen van de Fransman
Malfray (1887-1940); het onderwerp be
hoeft niet het allerbelangrijkste te zijn.
Killaars' plastieken vindt men in de buurt
van de achteringang. Van die kant uit
kan men ook tegenkomen een goede ver
tegenwoordiging van onze landgenoot Ma-
rius van Beek. En dan is er naast een
prachtige schaatsenrijder van Prof. Es-
ser het werk van Spronken, dat door een
expositie in de Vleeshal vele Haarlem
mers bekend mocht worden. Vergelijken
is ook nog mogelijk inzake het werk van
de met heel hun bescheidenheid zo zuivere
Nederlanders Andriessen, Van Lith en
Wezelaar. Uitgesloten is dat toch wel met
Siegers' verbeeldingen, die in het scherpe
harde brons veel atmosfeer hebben.
HET IS VRIJWEL onmogelijk de veel
heid van expressievormen volgens een be
paalde lijn te behandelen. Daartoe staat
het geëxposeerde ook te verdeeld opge
steld. Het is trouwens goed en blijkbaar
door de samenstellers gewenst hier zo
maar rond te wandelen en af te gaan op
persoonlijke ervaringen, die gezien de
veelzijdigheid van het geheel zeker tref
fend kunnen zijn. Om nog enigszins te
getuigen van het belang van deze expo
sitie noem ik nog enige namen, die be
kend kunnen worden geacht en volg daar
bij de catalogus. Belangrijk in de ontwik
keling van de moderne beeldhouwkunst
waren de Duitser Belling, de te Parijs
overleden Brancusi, de Amerikaan Calder
„De boog" van Henry Moore.
i
V
,;r V:
v v.'
r>:.n
saiËfi
- i -
Bol van Pomodoro in het pavil joen
van de architect Aldo van Eyck.
de Fransman Duchamp-Villon, de Span
jaard Gargallo, de als Zwitser geboren Gi-
acometti, de Spanjaard Gonzales, de En
gelse Hepworth, de Duitser Lehmbruck, de
Italiaan Minguzzi, de Frangaise Germaine
Richier, de Oostenrijker Wotruba en de te
Parijs levende Rus Zadkine. Men zal nog
meer bekende Nederlanders ontmoeten en
daarmee is nog wat weinig gezegd van
alle vertegenwoordigden, met wier werk
men de kennismaking kan hernieuwen
tot 26 september, (dagelijks van 9-19
uur)
De dichter René Char heeft maan
dag voor zijn gehele oeuvre de Franse
Prijs van de Critiek van dit jaar ge
kregen. Het is de eenentwintigste
keer dat deze prijs ten bedrage van
5.000 frank wordt toegekend.
OVER CHRISTIAN BOR hebben wij in
ons vorige verslag al gezegd, dat hij zich
kranig had geweerd. Emmy Verhey
stond uiterlijk veel minder onbevangen te
genover haar zware opgaaf. Daar stond
zij dan, heel frêle op dat grote podium.
Het is ons een raadsel, hoe zowel Emmy
als Christian met hun prille jaren de men
tale hardheid kon opbrengen om in deze
beproevende omstandigheden zichzelf te
blijven in hun spel. Emmy Verhey maak
te in de Bach-chaconne een paar voor
haar doen onnodige slippertjes, maar
bouwde zó vastberaden naar een climax
toe, dat het langzamerhand aandacht ver
liezende publiek rechtop ging zitten en
haar moed met een duidelijke bijval be
loonde. Mozart KV 218 was al veel vrijer
en bezat een geweldig elan. Haar capri
ces waren niet smetteloos, maar de din
gen waar het om ging, namelijk de deci-
men in nr. 4 en de dubbele flageoletten
in nr. 9 klonken als een belletje zo zui
ver, hetgeen de handen van de kenners
in de zaal frenetiek op elkaar bracht. Dat
gaf haar de kracht om de Serenade Me-
lancholique en het Valse-Scherzo van
Tsjaikofsky heel vrij en muzikaal indrin
gend te interpreteren. Wij hebben gewacht
met applaudisseren tot dat de zaal een
maal goed op gang was; geen beleefd
heidsapplausje, maar een bevestiging dat
zij het goed had gedaan.
DE UREN DIE er toen verstreken voor
dat de jury uit de raadkamer kwam
waren gevuld met nerveuze speculaties
Vóór het conservatorium, waar de beslis
sing werd uitgebroed, was het een inter
nationaal gedrang en geroezemoes, dat
toenam, toen bleek dat de jury een uur
over tijd was. Eindelijk, toen alle deelne
mers en vertegenwoordigers van de we
reldpers verzameld waren in de grote con
certzaal brak het grote moment aan. Da
vid Oistrach, de president, werd luide toe
gejuicht toen hij op het podium verscheen
en met zijn collega's plaats nam achter
de groene tafel. Hij hield een Russische
toespraak, die door een Engelse tolk ver
taald werd en waarin hij zei, nooit zitting
te hebben gehad in een dergelijk sterk
bezet concours. Hij noemde het een su
blieme verzameling van jong talent.
DE REDEN VAN HET lange uitblijven
der jury moest gezocht worden in het feit,
dat men ieder geval apart onder de loep
had genomen. Desondanks bleven er zo
veel goede deelnemers over, dat niet de
volgens het reglement toegestane achttien
of minder werden toegel-aten tot de twee
de ronde, maar tweeëntwintig. Voort*
las de secretaris, Igor Beridze, de na
men op. Het ging alfabetisch, zodat Chris
tian Bor al gauw aan de beurt was. Em
my Verhey was een van de laatsten en
toen die naam eenmaal gevallen was,
veerde de Nederlandse delegatie met een
hoorbare zucht van vreugde op. Van de
dertien nationaliteiten die in de volgende
ronde vertegenwoordigd zijn deelt Neder
land met Rusland, Frankrijk, de V.S. en
Japan de eer, meer dan een deelnemer
in die ronde te hebben, hetgeen ons een
fraai resultaat lijkt.
De Koninklijke Nederlandse Toonkun
stenaars vereniging heeft aan de minis
ter van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk twee telegrammen gestuurd
In het enige vestigt de vereniging de
aandacht op de betreurenwaardig lage
honoraria, die door omroeporganisaties
aan incidenteel optredende Nederlandse
toonkunstenaars worden betaald. De ver
eniging verzoekt de minister dringend
ten spoedigste genoemde organisaties in
in staat te stellen hierin afdoende ver
betering aan te brengen.
In een ander telegram, dat evenals het
eerste op de gisteren in Leeuwarden ge
houden jaarvergadering van de vereni
ging werd opgesteld, drukken de leden
hun ernstige bezorgdheid uit over het
gebrek aan waardering voor de Neder
landse toonkunstenaar in verhouding tot
die voor de buitenlandse toonkunste
naar, waardoor zijn ontplooiing wordt
belemmerd en hij sociaal en moreel
wordt benadeeld. De leden vragen de mi
nister medewerking te verlenen tot ver
betering van de status van de Neder
landse toonkunstenaar.
Advertentie
OMYL
f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc.
strijdlied. 7.23 Gram.muziek en reportages.
8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek en reportages.
9.00 Voor de huisvrouw. 9.05 Klassieke ka
mermuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Grammuizke. 10.45 Voor de
kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Gram.muziek. 12.00 Amusementsmu
ziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Me-
tropole-orkest. 13.00 Nwws. 13.10 Aktualitei-
ten en kalender. 13.30 Filmmuziek. 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 Franse liederen. 14.20
Modern strijkkwartet. 15.00 Voor de jeugd.
16.00 Nws. 16.02 Voor de zieken. 16.30 Weg
wijzer: tips voor vakantie- en snipperdagen.
17.30 Popshow. 18.00 Nws. 18.15 Aktualitei-
ten. 18.20 Uitzending van het Geref. Politiek
Verbond. 18.30 Klanken uit Noorwegen. 19.00
Voor de jeugd. 19.10 Kinderkoor. 19.30 Arti
stieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Disco-
Festival. 20.45 Van Marshallplan tot Atlan
tisch deelgenootschap. 21.00 Tango-rumba-or-
kest. 21.30 Op de praatstoel. 22.00 Strijkor
kest. 22.25 Sport. 22.30 Nws. 22.40 Aktuali-
teiten. 22.55 Instrumentaal kwintet en piano
recital. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu
ziek. (Om 7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00
recital. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de
vrouw. 10.10 Acoordeonmuziek. 10.10 Her
vormde studiodienst. 11.00 Oude grammu-
ziek. 11.15 Schoolradio. 11.40 Gram.muziek.
12.00 Gram.muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Gram-
muziek. 12.50 Licht orkest. 13.10 Operafrag
menten. 14.00 Windeieren. 14.25 Gram.mu
ziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd.
16.00 Voor de jeugd. 17.00 Pianoconcert.
17.40 Voor de kleuters. 17.50 Overheidsvoor
lichting: Werk en welzijn. Limburg in de
steigers. 18.00 Orkestenparade. 18.30 Spek-
trum: nieuws uit de prot.chr oganisaties.
18.50 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radio
krant. 19.30 Meisjeskoor. 19.45 Op de man af.
19.50 Wereldpanorama. 20.00 Strijkorkest.
20.10 Radiophilharmonisch orkest. 21.30 Ont
wikkelen en ondernemen. 21.45 Koorzang en
instrumentaal ensemble. 22.15 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Licht orkest. 23.00
Ontwikkelen en ondernemen,. 23.15 Gram.
muziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen
9.00 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00
Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Platenpro
gramma. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05
Koffie met Kees. 12.00 Nws. 12.02 Actuali
teiten. 12.05 Gezellige Holl. plaatjes. 13.00
Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Platenpro
gramma. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05
Platenprogramma. 15.00 Nws 15.02 Gram-
muziek. 16.00 Nws. 16.02 Volksliedjes. 16.30
Rhythm and blues. 17.00 Nws. 17.03-18.00
Platenprogramma voor automobilisten.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Gram.muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Gram.
muziek. 14.00 Nws. 14.03 Jeugd musiceeft
14.20 Koormuziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50
Koormuziek. (15.00 Nws). 15.15 Voor de kin
deren. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Jazzmuziek. 17.00 Nws.
17.15 Tophits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.30 Lekenmoraal en filosofie. 18.50
Sport. 19.00 Nws. 19.40 Gram.muziek. 19.45
Causerie. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15
Orkestmuziek. 20.30 Kamermuziek. 21.05
Werken van Chabrier. 21.15 Kamermuziek.
21.50 Pedagogisch praatje. 22.00 Nws.
NEDERLAND I
11.10 Schooltelevisie. 19.00 Nws. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden.
19.32 Engelse les. (les 36 en herhaling les
35). 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws
20.45 Voordracht. 20.55 De Gouden Roos van
Montreux: showprogramma van de Noorse
tv. 21.20 Heden en toekomst: Een verdrag
tegen spreiding van kernwapens?. 21.55 Mies
en scène. 22.45 Journaal. 22.50 Teleac: Logi
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Dieren kijken. 20.20 Ame
rikaanse Blues- en folksinger. 20.35 Amster
dam door de ogen v. 'n Fransman. 21.15 Com
posities voor vioolvirtuozen. 21.50 Attentie.
22.10 Waar zó de liefde viel.religieus pro
gramma. 22.40 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de jeugd. 18.30 Teleac: De At
tische Tragedie: 19.00 Nieuws. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Franse les. (les 35 en herhaling
les 34). 19.30 Uitzending Socutera. 19.35 Van
onze sportredacteur. 20.00 Journaal. 20.20
Brandpunt. 20.50 Harten 5: liefdadigheids
oproep. 20.55 Havenpolitie: 3. Het fuifj
film. 21.20 Galerij: culturele rbriek. 22.20
Epiloog. 22.25 Journaal.
Advertentie
Maak uw keuze uit de vele
modellen en kleuren.
Prijzen v.a. 5.95 tot 12.50
VOOR DE MANDEL: B. D. LEEFSMA NV.
IkERKSTR. 25, AMSTERDAM. TEL 2327271
Nederland 1: Vanavond wordt de Noor
se inzending van het Montreux-efstival
uitgezonden. De show kreeg de Chaplin-
prijs voor de amusantste bijdrage. Mid
delpunt is de Noorse musical-ster Sölvi
Wang. Zij speelt de rol van een ouder
wets en ongecompliceerd meisje. Zij
krijgt hulp van een kaboutermannetje,
dat haar de nieuwe moderne methoden
van de showbusiness tracht bij te bren
gen. Daarom zingt ze Bach in de stijl van
de Swingle Singers en brengt het liedje
„Happy days are here again" a la Bar
bara Streisand. Verder ziet men van
avond het Journaal voor Gehoorgestoor
den, de Engelse lessen, een gesprek tus
sen journalist W. L. Brugsma en de Brit
se onderminister van Buitenlandse Zaken
Lord Chalfront over de pogingen om een
verdrag te sluiten tegen verspreiding van
kernwapens, en het programma Mies-en-
Scène.
Nederland 2: Amsterdam is het on
derwerp van een documentaire, die de
Franse documentarist Jean-Marie Drot
maakte. Als kunstenaar wordt hij bij aan
komst in een vreemde stad aangetrokken
door schilders, schrijvers, musici en ci
neasten. Uit het contact met de kunste
naars vloeit een onderzoek voort naar so
ciale, historische en menselijke verhoudin
gen. Vanavond wordt voorts het eerste
van een drietal programma's uitgezonden
over het kerkelijk gemengde huwelijk. In
deze uitzending vertellen echtparen die
gemengd gehuwd zijn over hun ervarin
gen. Het betreft hier het huwelijk tussen
een katholiek en een protestantse partner.
Advertentie
f3.65- f 4 95 EEN ORGANON PRODUKT
Advertentie