I Jk ben altijd bang dat het publiek niet goed reageert „Wij hebben een heerlijk huwelijk, ik ben gelukkig" ROB HOEKE: SHOW 99 99 In het nieuwe seizoen brengt de AVRO vier shows rond Caterina Valente op het scherm The Mama's and The Papa's Hun hit: Monday Monday ZATERDAG JUNI 1966 Erbij 15 d d mm§ t Caterina, een tenger vrouwtje van slechts 100 pond, geheel onop gemaakt, danst en zingt met de mu ziek in haar hand, een brede lach over het hele, sprekende gezichtje. Achter haar staat het rustpunt van haar en alle medewerkers: echtge noot Eric von Aro. Een gemoede lijke stevige man met blond haar en blauwe ogen, die door zijn vrouw met „pappie" wordt aange sproken. Attent plukt hij van haar jasje een losse verdwaalde rood bruine haar, streelt haar even over de schouders en geeft haar een ge ruststellende knipoog: het gaat goed, Caterina hoeft zich geen zorgen te maken. International „sound' IN TEGENSTELLING tot vroe ger is het niet meer het ideaal van Nederlandse groepen om buiten landse plaatsuccessen op waterige manier te imiteren. Het gaat er nu om dat men zegt: „Het is alsof plaat die-en-die uit Engeland af komstig is!" De plaatproducers gaan, om dit ideaal te bereiken, zo ver dat hun opnamen ook in Enge land worden opgenomen. En dan ia het wel internationaal genoeg. RADIO-TELEVISIE La Valente (Van onze radio- en televisiemedewerkster) „Ha. lekker, eten!", roept Caterina Valente opgetogen, als iemand haar een paar croquette» met wat brood komt brengen. Gestoken in een gele lange broek met bijpassend jasje, gezellig streepjes-truitje en een mal blauw hoedje op haar hoofd, loopt ze door de Hilversumse studio van Phonogram heen en weer. Nu eens staat ze gebarend te zingen bij het repeteren van het orkest, dan weer draaft ze naar de controlekamer, waar een internatio naal team vakmensen druk in de weer is met banden, spoelen, knoppen en het geven van aanwijzingen. Frans. Duits, Engels en Nederlands strijden om voorrang. In de eerste van de vier Valente- shows (kosten 150.000 per show) treedt de Weense operettezangeres Anneliese Rothenberger als gaste op. Broer en zus op de planken: Caterina Valente en Sylvio Francesco. „Veertien jaar zijn we nu getrouwd, zegt Catharina, „Maar alles is voor ons nog nieuw en fris. Misschien komt het ook wel doordat onze levens ook zakelijk zo in elkaar grijpen. Er is bij ons altijd een basis voor een gesprek. Voor het slapen gaan en voor het op staan praten we minstens een uur met elkaar. Ons gesprek heeft in deze 14 jaar nog nooit stil gestaan. Alles, za kelijk en niet zakelijk, bespreken we met elkaar. Er zijn tassen ons geen din- - r ~i r r>nr>no(Wifwv>fMinfliVWVv* mmm mm mmm Deze zaak wordt op het ogenblik wel eens wat te ver doorgevoerd. Soms tot op het snobistische af. Maar hoe het ook zij, er is in Nederland tenminste één groep die zéér internationaal is, en dat is de Rob Hoeke rhytm blues groep uit Heemstede. De muziek die deze groep maakt kan oorspronkelijk genoemd worden en is niet erg Nederlands. Enkele weken ge leden vertelde John Stewart, manager van The Walker Brothers, dat hij Rob's „Oh Baby Please" „het einde" vond en dat deze plaat een groot succes zou kunnen worden. Rob Hoeke speelt piano en mondhar monica en zingt daarbij nog, Paul Hoe ke werkt op drums en voor zover nodig tamboerijn, Kees Kuipers zorgt voor de basgitaarpartijen (min of meer geïn spireerd op de beat uit Memphis), Frans Hoeke slaat op de ritme-gitaar, John Schuursma, de nieuwe aanwinst van de groep, geeft solo-partijen weg. Zijn stijl combineert beat, jazz (John speelde ja ren in de Ted Powder formatie) en mo derne blues (ergens lijkend op de stijl van een Buddy Guy). Als het grote publiek aan Rob Hoeke denkt, ziet het die naam min of meer synoniem met de boogie woogie of „Boo gie Hoogie" zoals zijn langspeelplaat heet. Niets is echter minder waar. Boo gie woogie is op het ogenblik slechts de basis, de muzikale ondergrond (letter lijk en figuurlijk!) waarop de groep aftaeèk. Daar bovenop zit echter keihar- Rob Hoeke (r.)'s Rhythm and Blues Group. de, naar de rhytm blues neigende, muziek die met niets of niemand verge leken kan worden. WAT DE PLATEN BETREFT na succes op het Loosdrechts jazz-festival was het dus allemaal op de boogie woo gie toer met bestsellers als „Boogie woogie stomp", „Swanee river boogie", „Blues for kid" en de vaste tune van de groep, de „Honky tonk train blues" (eens een groot succes van de legenda rische Meade Lux Lewis). Daarna kwam het meer modem gerichte „Down South" en de eerste rhytm blues-op- name „Oh Baby Please". Nu verscheen dan de nieuwe dubbele hit „Margio"/„Rigmore", die door ken ners en fans als hun beste en meest commerciële opname getipt wordt voor de top 40. Iets dat door de platen van de groep wel vaak benaderd, maar op het nippertje steeds niet gehaald is. gen die weggemoffeld en nooit uitge sproken worden zoiets betekent de dood van ieder huwelijk. We hebben een heerlijk huwelijk. Ik ben erg, erg gelukkig. Eric heeft de moeilijkste en ondankbaarste kant van alles: Voor mij zijn altijd de bloemen en het applaus, voor hem het gescheld en de klappen. Gelukkig heeft hij bre de schouders en een onverstoorbaar goed humeur. We kennen elkaar allang. Beiden zijn opgegroeid in het circus. Eric was jongleur, Caterina zat met moeder, broertjes en zusjes al van af het moment dat ze kon lopen in een familienummer. Later werd zij, toen zij zich wat had losgemaakt van mamma, Eric's assistente. Caterina zong wel in die tijd, maar deed er verder niets mee. Het was de grote clown Grock, een vriend van haar moeder, die haar eigenlijk in die richting gedreven heeft. Haar man Eric was degene die de banden, die waren opgenomen onder supervisie van Grock, heel Duitsland rondstuurde. Caterina kreeg er con tracten op en kwam zo terecht bij Kurt Edelhagen. Hij bezorgde haar het eerste platencontract. Jarenlang staat Caterina nu aan de top. Zij behoort tot de groten. Hoe ze dat volhoudt? „Het is simpelweg een kwestie van werken, leren, nieuwe dingen onderne men en consciëntieus bezig zijn met al les wat je doet, want de narigheid is dit: als je eenmaal een bepaalde hoog te hebt bereikt, dan moet je gewoon dubbel zo hard werken om niet naar beneden te tuimelen. Die nervositeit van Barbra Streisand bijvoorbeeld die kan ik me zo levendig voorstellen. En dat is toch eigenlijk wel een goed teken. Die vrouw is pijlsnel omhoog geschoten, realiseert zich dat ze op een enorme eenzame hoogte staat en krijgt de bekende zenuwen. Ik heb datzelfde ook enigszins. Ik ga nog steeds dood van ellende en nerveusiteit als ik moet optreden. Als kind had ik dat nooit. Ik deed maar wat en maakte me nergens zorgen over. Maar nu! Ik vind het verschrik kelijk, ik ben altijd bang dat het pu bliek niet goed reageert, want dat is steeds weer een gok. Aan de andere kant maakt dat gespannen gedoe dit vak zo interessant. Ben ik eenmaal be zig dan is alles over." Het verrassende van Caterina Valen te is haar verfrissende onopgesmukte eerlijkheid en eenvoud. Ze mist ten ene male iedere sterallure. Zij voelt zich een gewone werkende vrouw en daar- IN HET Zakkendrager&huis te Schie dam is een sociëteit geopend, die een ontmoetingscentrum wil zijn voor be langstellenden in theater, film en tele visie. Er is veel lectuur beschikbaar voor hen die bij een van deze media betrokken zijn. Het ligt in de bedoe ling lezingen e.d. te organiseren. Tij dens de opening waren werkfoto's te zien van de Britse televisieserie Z-cars. In de toekomst zullen regelmatig expo sities worden gehouden. Vele bekende figuren uit de film- en televisiewereld hebben hun medewerking toegezegd. De stedencompetitie, die de NCRV samen met de Belgische tele visie heeft opgezet vindt navolging. Op 1 juni is een nieuwe reeks wedstrijden gestart in Eurovisieverband, waaraan plaatsen met een inwonertal van maxi maal 40.000 inwoners deelnemen. De competitie is begonnen met een ander half uur durende strijd tussen het Franse Arcachon en het Duitse Esch- wege. Vandaag volgen Tivoli (Italië) en Antoing (België) en op 18 juni tre den Menton (Frankrijk) en Montecati- ni (Italië) tegen elkaar in het strijd perk. De titel van deze reeks amuse mentsprogramma's is „Spiel ohne Grenzen". De onderwerpen zijn cul tuur en sport. Er is meer doewerk dan denkwerk in de strijd gebracht. In Amerika is een wetsontwerp ingediend, aldus meldt Variety, dat vaststelt, dat een televisietoestel be hoort te worden beschouwd als een es sentieel onderdeel van elk huis en daardoor aftrekbaar voor de belasting. De Amsterdamse organist Ber nard Drukker is een jaar of wat gele den naar Australië geëmigreerd. Het City Theater betreurde zijn vertrek, maar Drukker zag grotere mogelijkhe den in het verre werelddeel dan hier. Het culturele klimaat in Australië stond de Amsterdamse organist echter ook niet aan en hij is daarom naar zijn oude stad teruggekeerd. De VARA die nog geen opvolger voor de overle den Cor Steyn heeft kunnen vinden, heeft zich met Bernard Drukker in ver binding gesteld en dat contact heeft ge leid tot een verbintenis op lange ter mijn. Drukker zal voor de VARA zo wel het hammondorgel als het grote concertorgel bespelen. van zijn er miljoenen over de hele we reld. Ze pretendeert ook niet het alleen recht te hebben op het gebied van re pertoire-keuze bijvoorbeeld. Alle lied jes kiest zij in samenwerking met haar man en de andere producers. „Een mens weet nu eenmaal niet alles: hoe meer mensen samen over iets denken, des te beter wordt het resultaat." Reizen, nieuwe mensen ontmoeten, overal nieuwe dingen eten is voor Ca terina een nog steeds grote vreugde. „Alleen dat steeds weer pakken kan ik niet uitstaan", zegt ze, haar beweeg lijke handen omhoog heffend. „Na der tig jaren zou ik er toch wel eens aan gewend moeten zijn, maar ik haat het nog steeds." Het bijkomend ongerief van in iedere stad, in ieder ander land weer inter views te moeten toestaan, accepteert ze zonder enig protest als onderdeel van haar vak. „Het publiek heeft er recht op te weten wie ik ben. Ze willen in mijn huid kruipen, ze willen mijn leven met het hunne vergelijken en dat kan ik me voorstellen. Van mijn fa vorieten wil ik ook graag weten hoe ze reilen en zeilen in het dagelijks le ven. Ze vinden het leuk om te weten dat ik gek op eten koken ben en dat plezierig eten voor mij een echte ont spanning is." Ze lacht even én zegt: „Thuis stel ik al tien dagen vooruit vast wat er allemaal voor heerlijks door ons klaargemaakt zal worden. En als we met vacantie gaan, Eric, kleine Eric en ik. zorgen we altijd een appar tement met gelegenheid tot koken te hebben, anders ben ik niet gelukkig." Kleine Eric is hun zoon. Hij is acht jaar en zit momenteel op een kost school in Zwitserland. „Natuurlijk had ik hem liever bij mc gehad, zegt Ca terina met een zucht, maar ik vind dat een kind recht heeft op een goe de school, vaste onderwijzers en lera ren, een vaste groep vriendjes. Wij zijn anders opgevoed. In iedere stad hadden wij een andere onderwijzer. Je leerde wat te hooi en te gras en bo vendien was het oorlog. Als kleine Eric het vak in wil, heeft hij nog tijd genoeg. Eerst moet hij een behoorlijke schoolopleiding hebben". Weet Eric al wat hij wil worden? „Ach, dat wisselt per maand, geloof ik. Vorig jaar wilde hij astronaut wor den, nu wil hij gaan zingen. Als ik hem vraag: wil je geen impresario worden, net als pappa?, dan zegt hij: Mammie, dat hangt van mijn vrouw af als zij net als jij zingt, dan word ik impresario. Waar haalt zo'n kind zulke gedachten vandaan, vraag je je dan af. Hij is blond, heeft blau we ogen net als zijn vader, en hij praat net zo met zijn handen als ik dat doe. Hij is zo lief en ik mis hem zo. Hij is een heerlijke duivel, een echte jongen. Maar soms kan hij de kalmte en de tact van een volwassene opbren gen. Als ik moe thuiskom van mijn werk, pakt hij mijn spullen aan. zet me in een stoel en zegt: Mammie ik zal je niet plagen of in de weg lopen hoor. Je bent geloof ik erg moe. En dan gaat hij rustig spelen in zijn eigen kamer. Ik zou er dolgraag nog een kind bij willen hebben. Het zou zo heerlijk zijn voor hem en ik geloof dat Eric een geweldige broer zou zijn, om dat hij door ons nooit als enig kind be handeld en dus veel vertroeteld is." Na een kleine adempauze voegt z« daaraan toe: „Weet je wat het moei lijkste ter wereld is? Een kind opvoe den. De rest kun je allemaal leren met meer of minder moeite. Ik heb zingen en acteren geleerd, ik hoop dat achter af blijkt dat ik ook opvoeden een beetje onder de knie heb gekregen." fmjinnniuiniinnnnfMinpnnfliwvyi'nrif Vorig jaar heeft de Vlaamse tele visie een tweetal programma's uitge zonden onder de titel Bioscoop en Te levisie, op zoek naar evenwicht. Tot slot van de serie werd een debat ge houden tussen verschillende zeer des kundige medewerkers. De uitzendin gen zijn thans verwerkt in een uitvoe rig rapport, waaraan professor Vincent Peeters geruime tijd heeft gewerkt. Hij hield een internationale enquête over dit onderwerp en zijn studie is dan ook niet alleen voor België van be lang. Het meest belangwekkende hoofd stuk van het boek dat voor iedereen verkrijgbaar is behelst een mecano- grafisch onderzoek betreffende de schommelingen in het bioscoopbezoek, zulks dag na dag gevolgd gedurende een periode van vijf jaar. Dit „cardio gram" van het Belgische bioscoopwe zen schept de mogelijkheid dag voor dag aan te geven, welke elementen het bioscoopbezoek positief dan wel nega tief hebben beïnvloed. Het boek geeft een uitvoerige schets van de situatie in vele landen, w.o. Nederland. Aan de hand van de statistieken worden de schommelingen op de filmmarkt nage gaan sinds de doorbraak van de televi sie. Echter niet alleen de correlatie tus sen bioscoop en TV wordt belicht. Het bioscoopbezoek wordt beïnvloed door vele andere factoren, die ook aan een nadere beschouwing werden onderwor pen. „THE MAMA'S EN THE PAPA'S" noemt zich een nieuwe sensationele Amerikaanse groep, waarvan geen enkel lid in werkelijk heid Mama of Papa is. Wat zij wel zijn? Hitmakers. (Monday Monday). Als u hun foto bekijkt ziet u dat de Mama's en Papa's in alle soorten, maten en gewichten vertegenwoordigd zijn. Iets meer van de groep: John Phillips is de leider van de groep. Niet alleen door zijn leiders kwaliteiten maar vooral door zijn muzikaliteit. De twee hits, die de M's P's in de USA hebben (le en 3e plaats) zijn door hem gsechreven. Peter Paul and Mary vinden hem de beste folkcomponist van deze tijd, hoewel hij zichzelf helemaal geen folksinger en schrijver noemt. Meer een „op folk music georiënteerde good-time music" vind hijzelf. Hij woont boven op een heuvel in Hol lywood in een pracht bungalow sa men met het tweede mannelijk lid van het kwartet: Denny Doherty. Denny is van Iers- Canadese afkomst en heeft een specifieke keltische humor. Hij heeft zangervaring opgedaan in de „Hali fax Three", een folksinging groep. SïJSijii Cass: is op de foto te herkennen meest voislanke „mama". Men noemt haar wel „The Sound" van het vier tal. Zij zong folk bij „The Big Three". Cass besteedt een groot ge deelte van haar vrije tijd aan het kopen van allerlei antieke voorwer pen zoals: koekoeksklokken, lampe- kappen, sieraden etc. Haar favoriet: Bobby Dylan. Michelle is de bronde schone in het midden van the Mama's and the Papa's. Zij is 21, superslank, blond, charmant en sereen. Zij praat wei nig, maar zingt des te meer. De twee hits die op het ogenblik de wereld aan het veroveren zijn, „Mon day Monday" en „California Dreamin", hebben zij ingestudeerd op de Virgin Islands, waar zij een semi-existentialis- ten bestaan geleid hebben tot de gou verneur van het eiland tegen hen zei: „GO". En zij gingen rechtstreeks naar de Dunhill-studio's, „onderlabei van RCA Victor", waar zij deze twe» „blitzers" opnamen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 15