(1898-1931
Chefarine .4
Z
Theater Terzijde: „teach-in" met
de middelen van het theater
JUNKERS T
Garcia Lorca
VANAVOND
Voorstellingenserie van „Lorca -produktie
Andere cellist in het
Nederlands Strijkkwartet
De ouders van Emmy Verhey
wachten in spanning op zaterdag
NEGEN MUZEN
4 beroemde middelen doen
wonderen
DINSDAG 14 JUNI 1966
11
V/er middelen in één tablet helpen
elkaar endoen wonderen!
De vier middelen, verenigd in één
tablet Chefarine „4", zijn elk afzon
derlijk in de hele wereld beroemd en
hebben miljoenen mensen baat ge
bracht. Tezamen werken zij nog
beter en doen werkelijk wonderen.
Eén der bestanddelen is het betrouw
bare maagmiddel Chefarox, dat een
teveel aan maagzuur neutraliseert.
De combinatie is ideaal om pijn of
griep doeltreffend te bestrijden.
Geslaagd aan het
Gonservatori urn
De finale van het Tsjaikofsky-concours
over 'n béste geiser gesproken
De radio geeft woensdag
T elevisie programma
ZUIVERE HUID
PU ROL en PU ROL-poeder
Ter introductie van het theatergebeu-
ren „Een zaak Lorca is ons niet be
kend" door Theater Terzijde, heeft de
vertaler der teksten, Walter Barten, een
inleiding geschreven welke wij hieronder
weergeven.
HET GROOTSTE DEEL van Federico
Garcia Lorca's leven ligt besloten tussen
twee belangrijke data: op 10 december
1898 werd het vredesverdrag van de
Spaans-Amerikaanse oorlog gesloten in
Parijs (de Monroe-slogan „Amerika voor
de Amerikanen" had een einde gemaakt
aan Spanje's koloniale bezit. Spanje ver
loor zijn laatste belangrijke overzeese ge
biedsdelen Cuba, Puerto Rico en de Phi-
lippijnen) en op 14 april 1931 verlaat ko
ning Alfons XIII het land en wordt de
Spaanse republiek uitgeroepen. De film
„Mourir a Madrid begint met: „Spanje
1931: 24 miljoen inwoners, 12 miljoen
analfabeten, 8 miljoen armen, 20.000 mon
niken, 31.000 priesters, 60.000 nonnen, 5000
kloosters, 15.000 officieren, 800 generaals,
1 generaal op 100 soldaten".
Lorca werd 5 Juni 1898 geboren in
Fuentavaqueros/Granada. Typerend voor
Spanje is dat de bezinning op de so
ciale en culturele wantoestanden in 1898
niet van de politici uitging, maar van
kunstenaars, filosofen en schrijvers: Mi
guel de Unamuno, filosoof en dichter, de
schrijver Azorin en de anarchistische au
teur Pio Baroja. Zij verlosten het Spaanse
culturele leven uit zijn steriliteit door de
traditionele waarden aan de Westeuropese
vernieuwingen te toetsen.
Het milieu van de familie Lorca stond
onder invloed van de „achtennegentigers".
Zijn vader was een liberaal denkend
landedelman, bereid om sociale hervor
mingen steun te verlenen. Aan zijn moe
der, een kunstzinnige onderwijzeres,
dankte Federico zijn artistieke aanleg. De
musici Antonio Segura en Manuel da Fal-
la ontwikkelden zijn muzikale capacitei
ten. De jeugdjaren doorgebracht in Al-
meira en Granada, in direct contact met
het Andaluzische platteland, volks-muziek
en -taal legden de grondslag voor zijn ge
hele litteraire oeuvre. Een beperkte woor
denschat, doortrokken van de essenties
van dit Spaanse leven, volstond om de
hele rijkdom van zijn poëzie, proza en
toneelwerk op te bouwen. Vanaf de „Poe
ma del cante jondo" (gedichten van het
diepe lied) 1922 tot in „Bodas de
sangre" (bloedbruiloft), één der laatste
drama's première 21 jan. 1936 wordt
zijn kunstenaarschap gekenmerkt door
haast Arabisch fatalisme met als tegen
pool de natuurlijke revolte van de mens
tegen zijn levensomstandigheden.
HET LUSTRUM van de Tweede Repu
bliek (1931-'36) was een tijdperk van cul
turele weetgierigheid en sociale spannin
gen zoals Spanje nimmer gekend heeft.
Het verlangen naar nieuwe uitdrukkings
middelen in litteratuur en schilderkunst
leidde tot een ware beeldenstorm.
Guillermo de Torro, Rafael Alberti, Ju-
en Ramon Jimenez, Salvado Dali en
Bunuel waren de avant-gardisten wier in
vloed bevruchtend op Lorca werkte, maar
in tegenstelling tot deze „Ultraïsten" ver
loochende hij nooit het „land van her
komst".
Van huis uit liberaal, anti-klerikaal en
revolutionair, werd Lorca geen commu
nist, nihilist noch anti-christ. Zijn menta
liteit bleef nonconformistisch en sterk op
rechtvaardigheid gericht. Daarbij was-
Lorca in wezen religieus. Open voor de
essenties van elke stijl- en denkvernieu-
wing verbond hij traditie met vooruitgang
tot de waarachtig klassieke structuur van
zijn creativiteit.
LORCA SCHREEF twee onthoofdings
scènes (1931) naar aanleiding van de mi
litaire acties aan het einde van het dic
tatoriale bewind van Primo de Rivera.
Het zijn kreten om rechtvaardigheid, een
sociale aanklacht tegen de tijd waarin
Lorca leefde. Zijn sociale bewogenheid
leidde tot het stichten van „La Barraca",
een reizend studententoneel dat de kunst
tot een werkzame kracht in het leven
van de republiek wilde verheffen. „Ons
publiek", verklaarde Lorca in 1934, „is
in de eerste plaats het volk,het
arme en eerlijke volk dat nog tot dank
baarheid in staat is, begrijpt ons".
Calderón, Lope de Vega, Tirso de Mo
lina en Cervantes werden door heel Span
je gespeeld. Het „Theater van de sociale
beweging" is één der belangrijkste cultu
rele uitingen van de republiek geweest.
Op 17 juli 1936 begon de „bloedbrui
loft" van Franco, ook wel „heilige kruis
tocht" geheten, waarvan ook Lorca het
slachtoffer zou worden. Vrienden hadden
Federico gewaarschuwd om niet naar An-
daluzië terug te keren. Maar Lorca ging.
Hij was te sterk geworteld in de „Spaan
se aarde". Daarbij was hij trots. Trots
als de Andaluzische landarbeider die zich
zelf voor 100 peseta's (Granada, verkiezin
gen 1936) niet liet omkopen door een pro
pagandist der conservatieven en die zei:
„En mi hambre mando yo" („Ik ben de
meester van mijn eigen honger").
Advertentie
BEROEMDE MIDDELEN IN ÉÉN
TABLET DOEN WONDEREN.'
(Van onze kunstredacteur)
VANAVOND begint in de Haarlemse Stadsschouw
burg een bijzondere reeks voorstellingen. Bijzonder, om
dat het Theater Terzijde betreft en zijn eerste produktie:
„Een zaak Lorca is ons niet bekend". Vijf avonden (tot
en met aanstaande zaterdag) kan iedereen, die de beide
eerste voorstellingen op 4 en 7 mei heeft gemist, dit ver
zuim inhalen. Want Theater Terzijde is een gebeurtenis,
een „teach-in" met de middelen van het theater. Het is
niet toevallig dat modewoorden zich laten combineren
met dit theater-betoog: het is nieuw. Maar de nieuwheid
is niet geïmporteerd, zomin als het totaal-theater ge
ïmporteerd is dat onder de naam Labyrint binnenkort
in het Holland Festival zijn wereldpremière krijgt. De
revolutionairen gaan sleutelposities bezetten (Hans de
Witte in het Holland Festival, Peter Lohr in de Haar
lemse Schouwburg, Jan Kassies in de Toneelschool)
MEN VINDT IN de beginselverklaring
van Theater Terzijde veel terug dat sa
menhangt met begrippen als „happe
ning", „teach-in", totaal theater en het
daarmee samenhangende ideaal om cate
gorische indelingen op hun bestaansrecht
te beproeven, indelingen die afbakenen
zoals de begrippen opera, toneelstuk, con
cert (klassiek en modern), westers en
oosters. Het doorbreken van die woord
hekken en waar zij voor staan is geldend
in vele uitingen van de huidige, ontmas
kerende kunst. In „teach-ins" wil men
beknopt alle kanten van één zaak laten
zien, in „happenings" tracht men aan het
vooraf geordende, ingedeelde en afgeba
kende te ontkomen door de inspiratie
van het ogenblik te beleven, componisten
proberen hun vertolkers een zo groot mo
gelijke vrijheid te laten in de ordening
van het muziekmateriaal. Meestal ge
beurt dat met een agiterende inzet die
agressie niet kan ontberen. Ook in Thea
ter Terzijde is een agiterend beginsel niet
te loochenen, al staat in de beginselver
klaring neutraal dat het „de toeschouwer
opheldering wil verschaffen over de we
reld waarin hij leeft". Maar in de keuze
van thema's als Lorca. Kafka, rassen
discriminatie, auteurs als Bram de Swaan,
Harry Mulisch en Hugo Claus, ligt een
voorkeur besloten die niet zonder stelling-
name denkbaar is. Dit engagement geeft
Theater Terzijde de spanning en leven
digheid zonder welke het een toneelmatig
referaat zou zijn.
Boeiender nog dan de thema's
lijken ons de middelen waarmee ze ge
realiseerd worden. De initiatiefnemers,
Anne Marie Prins, Niels Hamel, Jan Kas
sies en Peter Lohr, wilden een theater-
gebeuren dat niet gebaseerd was op een
bepaald stuk, een gegeven schouwburg
ruimte, een vaste groep vertolkers, een
aankleden en uitbouwen van vaste gege
vens tot een voorstelling volgens de wet
ten van het toneel, nee, zij wilden een
aantal mensen zich laten confronteren met
een thema en die mensen uit hun per
soonlijk contact met dat thema laten ko
men tot een getuigenis van dat contact.
Kortom, uit de confrontatie tussen groep
en thema een gemeenschappelijk gebeur-
ren opbouwen dat voor latere toeschou
wers openbarend kan zijn. Men ziet,
„happening"- en „teach-in"-elementen,
gemeenschappelijk creatief-zijn, doorbraak
van het naspelen en uitbeelden naar spe
lend beelden. Geen verwerping van to-
Scène uit „Een zaak Lorca is ons niet
bekend".
neel, maar een poging het bestaande be
grip uitbreiding te geven.
Het gevaar is natuurlijk dat afzonderlij
ke elementen te winig ruimte krijgen,
structurele ruimte, om dramatisch gel
dend te kunnen zijn. Dat gevaar is in
„Een zaak Lorca is ons niet bekend" niet
bezworen. In vele recensies is daarop ge
wezen, in onze krant door Simon Koster
die gewaagde van het feit dat het „nie
mand zal verwonderen dat deze potpour
ri van gedichten, citaten, versregels en
essay-fragmenten geen sluitend geheel is
geworden". Hij, evenals vrijwel elk zijner
collega's, vond het evenement echter op
merkelijk: „We hebben hier te maken
met een in alle opzichten oorspronkelijk
werkstuk waarbij alle elementen van het
toneel in een hartstochtelijk zoeken naar
nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden waren
betrokken". Het meemaken van dit evene
ment is om die reden alleen al een bele
venis.
„EEN ZAAK LORCA" is vooral boei
end omdat luidsprekers, lichtprojectie,
film en spelers er geen hiërarchische rol
in spelen, maar gelijkwaardig autonoom
zijn. Anne Marie Prins, de regisseuse,
zei ons hierover: „Die vier groepen zijn
ontstaan, niet omdat we naar een soort
totaal theater toe wilden, we wilden niets
per se. Maar toen we de vier groepen
uit het toeval van hun ontstaan hadden
geïsoleerd merkten we dat het leven tus
sen die vier en natuurlijk het wisselen
in intensiteit ervan deze man Lorca
levend konden oproepen." Dat is niet he
lemaal gelukt voor de mensen die aan de
Simon Vinkenoog, en zijn „Sigma"-streven, krijgt offi
ciële toestemming voor een 24-uurs non-stop happening
in Amsterdam, een provo zit in de Amsterdamse raad en
in zijn achterban zijn vele kunstenaars en intellectuelen,
in cabaret-, film-, uitgeverij-, t.v.- en radio-, toneel-, mu
ziek- en journalistieke kringen weten de gelijkgestem
den elkaar te herkennen. Het gonst van activiteiten om
speelruimte te creëren, veelal gepaard met een zich af
zetten tegen het gevestigde. Het kon wel eens zijn dat in
deze roerige epoche het eerste optreden van Theater
Terzijde een heel belangrijk moment zal blijken. Het is
bescheiden begonnen, met een voorstelling voor de Haar
lemse jeugd op 4 mei. Het heeft zich niet geafficheerd
met overdaad van tamtam, het is wars van zelf-over-
schatting, maar het geloof in de zaak, het enthousiasme
van de voor het merendeel zeer jeugdige en ongeschool
de medewerkers is overtuigend.
andere kant van het voetlicht zaten. Maar
die mensen hebben wel de geboorte mee
gemaakt van een vorm van theater, die
in de toekomst een geheel eigen plaats
kan krijgen in het gebied der dramatische
kunst, of „terzijde" ervan.
Voor toekomstige produktie zullen tel
kens nieuwe teams aantreden, naargelang
het thema dat met zich meebrengt. Voor
het thema rassendiscriminatie denkt men
aan een team waarin Bram de Swaan
verantwoordelijk zal zijn voor het door
allen te creëren „draaiboek". Voor het
thema Kafka denkt men Harry Mulisch
uit te nodigen.
In de komende serie te Haarlem zal el
ke voorstelling worden geopend met een
inleiding tot Federico Garcia Lorca. De
twee eerste voorstellingen hebben tot en
kele ingrijpende wijzigingen in de produk
tie geleid.
Met ingang van het aanstaande seizoen
zal Carel van Leeuwen Boomkamp door
drukke werkzaamheden geen deel meer
kunnen uitmaken van het Nederlands
Strijkkwartet. Zijn plaats zal worden in
genomen door Michel Roche.
Elly Jens en Ans Philippo
De zangeressen Elly Jem uit Heemste
de en Ans Philippo uit Haarlem zijn,
beiden met onderscheiding, geslaagd voor
het solistenexamen aan het Amsterdams
Conservatorium. Zij werden beoordeeld
door Corry Bijster, Coby Riemersma (die
de thans geslaagden heeft opgeleid), Jan
Odé, Herman Scheij en Jan Keizer. Voor
het einddiploma trombone van het Con
servatorium is geslaagd de heer Frans van
Luin uit Heemstede, leerling van de heer
A. J. Maassen, eerste trombonist van het
Concertgebouworkest.
Elly Jens heeft eerder aan het Haagse
Conservatorium haar solistendiploma-pia
no (1949) behaald. Elly Jens is lerares
bijvak solozang aan het Amsterdamse
Conservatorium. Zij heeft herhaaldelijk
meegewerkt aan uitvoeringen van orato
ria en kerkconcerten en gaf recitals voor
de Nederlandse omroepverenigingen. Ans
Philippo debuteerde onlangs met het
Kunstmaandorkest in „Le Docteur Mira
cle" van Bizet. Tijdens het internationale
muziekfestival in Llanggollen (Wales) in
1959 behaalde zij de derde prijs in de af
deling solozang.
Advertentie
Veelzijdig in z'n toepassingen,
vlot in zijn dienstbetoon. Junkers
gasgeisers zorgen voor Tf
(regelbaar) warm water in
keuken, werkplaats, bij-keuken
en metéénVerwacht u anders
van Junkers (al 86 jaar gespe
cialiseerd in keukengeisers,
badgeisers, cv-geisers, geisers,
geisers, geisers, geisers...)?
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws., ochtendgymnastiek en soc.
strijdlied. 7.23 Gram. muziek en reportages.
8.00 Nws. 8.10 Gram. muziek en reportages.
9.00 Van alle markten thuis. 9.05 Klassieke
Schoolradio. 10.00 Gram. muziek. 10.45 Voor
de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Op de koffie.
11.40 Pianorecital. 12.00 Jazzmuziek. 12.22
Voor het platteland. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tango-rum
ba-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en
kalender. 13.30 Filmmuziek. 13.45 Gesproken
portret. 14.00 Londens Symfonie orkest. 15.00
Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Voor de
zieken. 16.30 Wegwijzer. 17.30 VARA's-Pop-
show. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 16.20
Uitzending van de K.V.P. 18.30 Klanken uit
Hongarije. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Mu
ziek voor de kinderen. 19.30 Artistieke staal
kaart. 20.00 Nws. 20.05 Discofestival gevar.
platenprogramma. 20.45 Voorsorteren, lezing
over het verkeer. 20.55 Metronole-orkest.
21.25 Vragenvuur: een bekende Nederlander
beantwoordt vragen van jonge mensen. 21.45
Orkestwerken. 21.55 Salonorkest. 22.25 Sport
halverwege. 22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten.
22.55 Jazzmuziek. 23.20 Weerklank: muziek-
revue. 23.55 Nws.
HILVERSUM II 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram. mu
ziek. 7.30 Nws. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws.
8.10 Gram. muziek. 8.30 Nws. 8.32 Orkest
muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de
vrouw. 10.10 Gram. muziek. 10.30 Morgen
dienst, 11.00 Klassieke grammofoonmuziek.
11.15 Schoolradio. 11.45 Clavecimbelmuziek.
12.00 Gram. muziek. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40
Gram. muziek. 12.50 Licht orkest. 13.10 Ope
ramuziek. 14.00 Windeieren, hoorspel, (herh.
deel 3). 14.25 Gram. muz. 15.50 Bijbelvertel
ling 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Orkest
muziek. 17.40 Voor de kleuters. 17.50 Over-
heidsvoorl. 18.00 Orkestmuz. 18.30 Spektrum.
18.50 Gram. muz. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant.
19.30 Kamerkoor. 19.50 Wereldpanorama:
buitenlands commentaar. 20.00 Orkestpara
de. 20.30 Radiophilharmonisch orkest. 21.45
Ontwikkelen en ondernemen, lezing. 22.00
Gram. muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30
Nws. en herh. SOS-berichten. 22.40 Gram.
muziek. 23.00 Ontwikkelen en ondernemen
lezing. 23.15 Metropole Orkest. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 240 m. en FM-kanalen
9.00 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00
Nws. 10.02 Actuoaliteiten. 10.05 Platenpro
gramma. 11.00 Nws. 11.02 Acutaliteiten.
11.05 Koffie met Kees. 12.00 Nws. 12.02 Ac
tualiteiten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws.
13.02 Aktualiteiten. 13.05 Platenprogramma.
14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Platen
programma. 15.00 Nws. 15.02 Gram. muziek.
16.00 Nws. 16.02 Volksliedjes. 16.30 Rhytm
and blues. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Platenpro
gramma voor automobilisten.
BRUSSEL 324 m,
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek.
12.40 Weerbericht. 12.48 Gram. muziek.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
13.20 Gram. muziek. 14.00 Nws. 14.03 Jeugd
musiceert. 14.20 Koormuziek. 15.00 Nws).
15.15 Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.°4 Jazz
muziek. 17.00 Nws. 17.15 Tophits. '8.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 T "kprmorsn'
en filosofie. 18.50 Sport. 18.3 5Gram muziek.
19.00 Nws. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Klassie
ke muziek. 22.00 Nws.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws. in het kort. 19.01 Klaas Vaak.
19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32
Engelse les: les 37 en herhaling les 36. 20.00
Journaal. 20.10 Openingsconcert Holland Fes
tival. 20.55 Reportage aktie Open het Dorp.
21.25 Boksen, wereldkampioenschap vliegge-
wicht. 22.25 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Bill Dana Show. 20.25 Ca
baretprogramma. 20.50 De groene Koningin,
balletprogramma. 21.45 Onze man in Lon
den. 22.10 Journaal. 22.15 Waar zó de liefde
viel.godsdienstig programma.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.00
Klaas Vaak. 19.05 Franse Les. les 36 en her
haling les 35. 19.35 Het scheepvaartdorp
Maasbracht, filmreportage. 20.00 Journaal.
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je
winst. 21.20 Perry Mason-film. 22.10 Koning
Klant, consumentenrubriek. 22.35 Actueel
Humanisme: programma van het Humanis
tisch Verbond. 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 De Humbo'dtschoo'. film
20.25 Play Bach: Piano bas en slagwerk.
20.45 Koningsgambiet, spel (BBC). 21.40
Attentie. 22.05 Boekbespreking. 22.10 Jour
naal.
(Van onze correspondent)
ELLECOM. Het ouderlijk huis
van Emmy Verhey ligt aan een stille
lommerrijke laan in het dorpje Elle-
com. Het is er koel op deze warme
junimiddag en heerlijk rustig na het
lawaai van de verkeersweg. Nu de 17-
jarige Emmy de finale van het Tsjai-
kofskyconcours heeft bereikt is haar
vader, G. Verhey zelf eerste violist
in het Gelders Orkest helemaal van
de kaart.
IN DE HUISKAMER, waar de grote
zwarte vleugel domineert en een paar
prentbriefkaarten uit Moskou op de
schoorsteenmantel staan, vertellen de
heer en mevrouw Verhey over hun doch
ter, die op 7-jarige leeftijd begon met
vioolspelen. Het eerste jaar kreeg ze les
van haar vader („ze speelde alles direct
uit haar hoofd") en daarna werd Oscar
Back haar leermeester. Toen die in 1963
overleed, kwam zij onder de hoede van
Herman Krebbers, bij wie ze nu nog stu
deert. Oscar Back heeft het eerste open
bare optreden van Emmy Verhey in 1962
zij was toen dus dertien jaar nog
meegemaakt.
„Vindt u het goed dat Emmy
naar Moskou gaat?" Met deze vraag bel
de de directeur van het Amsterdamse
Muzieklyceum tweeënhalve maand gele
den de heer Verhey op. Hij vond het goed.
En toen werd het haasten, want de in
schrijf datum was al bijna verstreken. De
formaliteiten moesten op een holletje wor
den vervuld. Daarnaast moest er natuur
lijk hard gestudeerd worden: zes tot ze
ven uur per dag.
„IS EMMY EEN WONDERKIND?"
Welnee zegt mevrouw Verhey ze is
heel gewoon en heeft overal interesse
voor. Haar leven is natuurlijk anders dan
dat van andere kinderen, maar het is he
lemaal geen buitenbeentje. Ze is eerder
bescheiden en ze zal zich nooit uit zich
zelf op de voorgrond plaatsen. Het is ook
niet zo dat de muziek alles is en de rest
niets. Emmy houdt van paardrijden en ze
leest ontzettend veel."
Zaterdagmiddag heeft ze opgebeld van
uit Moskou. Ze wist toen nog niet dat ze
uitverkoren was voor de finale. ,Ze zei
wel dat het lekker was gegaan en het is
heel wat voor haar doen om dat te zeg
gen", aldus haar ouders.
Advertentie
„Cabaret Pepijn" in Amsterdam. Van don
derdag 16 juni af zullen in de Kleine
zaal van het Concertgebouw 's avonds
voorstellingen gegeven worden door het
Haagse cabaret Pepijn onder leiding
van Paul van Vliet, dat een voor Am
sterdam geheel nieuw programma zal
vertonen, waarin enige typische Am
sterdamse onderwerpen verwerkt zijn.
Behalve Paul van Vliet werken aan dat
programma mede Liselore Gerritsen,
Ferd Hugas; Rob van Kreveld bespeelt
de vleugel.
„Virginia Woolf" als film. De interne cen
suur van de Amerikaanse filmindustrie
heeft zijn zegel gehecht aan de verfil
ming van „Wie is bang voor Virginia
Woolf?" van Edward Albee. Elizabeth
Taylor en Richard Burton spelen de
hoofdrollen. De film gaat 23 juni in pre
mière. Er waren bezwaren tegen de film
gerezen vanwege de taal die erin ge
bruikt wordt.
Echtpaar Verhey in de deuropening
van hun woning.
AANSTAANDE ZATERDAG moet ze
in de finale spelen, 's Avonds hoort ze
dan de uitslag en ze wordt zondag of
maandag weer thuis verwacht. En wat
dan? Want ze heeft, door de finale van
dit zware concours te bereiken, een aure-
ooltje van internationale bekendheid ge
kregen. Op -22 juni a.s. zou ze eigenlijk
een solistenexamen doen, maar dat zal
nu wel niet doorgaan. „Ze zou nog een
jaar bij Herman Krebbers studeren al
dus de heer Verhey maar ik weet niet
goed hoe het nu zal lopen. Het heeft een
heel andere wending genomen."
„Laten we eerst maar eens wachten
tot we weer met beide benen op de grond
staan", voegt de moeder van Emmy
daaraan toe.
Nederland I: Direct na het Journaal
zendt de NTS een rechtstreekse reporta
ge uit van het eerste gedeelte van het con
cert dat in „De Doelen" in Rotterdam
wordt gegeven ter gelegenheid van de
Franz Paul Decker dirigeert het
Openingsconcert van het Holland
Festival, dat vanavond rechtstreeks
op Nederland I wordt uitgezonden.
opening van het Holland Festival 1966.
Uitgevoerd zal worden „Esterhazy Te
Deum" van Joseph Haydn. Dit werk is
pas ontdekt en beleeft vanavond zijn
wereldpremière. Het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest speelt onder leiding van
Franz Paul Decekr. Voorts kan men in
een filmpje zien wat er met het geld ge
beurd is, dat tijdens de radio- en tele
visie-actie „Open het Dorp" door miljoe
nen Nederlanders is bijeengebracht. Het
laatste programma-onderdeel is een re
portage van de bokswedstrijd om de we
reldtitel vlieggewicht in Wembley (Londen)
tussen de Brit McGowan en de Italiaan
Burrini.
Nederland 2: „De groene koningin" is
de titel van het ballet dat de KRO van
avond uitzendt. Het ballet bestaat uit drie
bedrijven, waarin de Dood centraal staat.
Eerst voert een jongeman de strijd met
de dood. Daarna een man in de kracht
van zijn jaren en tenslotte een grijsaard,
die zich zwijgend losmaakt van het appèl
dat de wereld op hèm doet. De man
sterft, maar zijn plaats wordt ingenomen
door een jongeman die opnieuw zijn on
rust en angst moet verwerken; een
strijd zonder einde. In het tweede pro
gramma van „Waar zó de liefde viel"
volgt de camera een verloofd stel dat
vlak voor zijn huwelijk een oplossing voor
hun kerkelijke gescheidenheid probeert ta
vinden.