VEZENO
fan
Plechtstatige Antigone van het
Nieuw Rotterdams Toneel
hul
trivia
f
BOL Uhb
Emmy Verhey speelt
te Moskou in laatste ronde
Berlijns Philharmonisch Orkest met
Beethoven en Debussy onder Karajan
BOLLhn„
Sublieme uitvoering van Don Carlos
van Verdi onder Bernard Haitink
,3
"*"aV ee" l:?raiï*
ZATERDAG 18 JUNI 1966
8
DavicL Koning
Johnny St. Gyr overleden
Orgelparade
VERZEKERT
ZIEKENHUISKOSTEN
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
MET DE anderhalf uur durende op
voering van het treurspel „Antigone" van
Sofokles in de overwegend magistrale
vertaling door Bertus van Lier heeft het
Nieuw Rotterdams Toneel vrijdagavond
een monumentale bijdrage geleverd aan
het Holland Festival
en tevens de kleine
zaal van De Doelen
ingewijd. De eigen-
üjke speelruimte
'F 0 T I \1 K daarvan doet aan een
u I M |L verregaande vereen
voudiging van de
eerste Nederlandse schouwburg denken,
De toeschouwers vinden hun plaatsen op
een hoogoplopend amfitheater met zij
balkons. Bij het zien van de antieke tra
gedie kon men zich afvragen of niet eer
lang een hedendaagse dichter zich door
de thans geboden openheid zal laten in
spireren. Zoiets kan men immers hopen.
MONUMENTAAL heb ik de voorstel
ling genoemd. Maar ik moet er direct aan
toevoegen, dat het een Hollandse monu.
mentaliteit was, dat wil zeggen: geken
merkt door een kalme plechtstatigheid.
Daarover Kon men zich bij alle waarde
ring voor het hooggestemde resultaat te
meer verwonderen, omdat het voorwoord
van regisseur Richard Flink een andere
benadering had doen verwachten.
Zo schreef hij: „Maar zelden gebeurt
het dat vorm en inhoud zo'n volmaakte
eenheid vormen Sofokles' werken zijn
gecomponeerd als symfonieën, onderwor
pen aan de wetten van maat en getal. Zo
min als men de zuilen van het Parthenon
zou kunnen verplaatsen zonder een ver
woesting in de eenheid aan te brengen, zo
min kan men de vorm van de Griekse
tragedie aantasten zonder het evenwicht
in de samenstelling te verbreken". In
aansluiting daarop citeerde hij professor
Roland Holst om zich voor de stelling van
de kunstverheffende betekenis van de
geometrie uit te spreken. Aan het slot
wordt ook Pythagoras er nog bijgehaald.
AL DERGELIJKE „geleerde" woorden
en de uit niets blijkende medewerking
van Michael Holmes voor wat in het pro
gramma toch als choreografie wordt aan
gekondigd hebben niet kunnen voorko
men, dat er iets zeer wezenlijks ontbrak,
namelijk de suggestieve beweging bij zo
veel bewogenheid. Al werden de teksten
merendeels begeleid door muziek van
Otto Ketting zangerig gesproken, de
reien werden toch geen echte koren in
klassieke zin. Integendeel: de tien leden
van de raad der oudsten lieten zich in
nauwelijks verlichte hoeken van het
speelvlak drukken als zij niets hoorbaar
hadden te maken en slenterden verder
maar wat rond, zelfs bij de meest onheil
spellende momenten. Men zou bij een
volgende enscenering van een Toonbeeld
der Helleense cultuur zich toch eens tot
Sonia Gaskell moeten wenden. Met stu
denten van de Sorbonne uit Parijs heeft
zij immers ook in Nederland laten zien
hoe het lichaam kan deelnemen aan de
dramatische expressie. Het is onbegrijpe
lijk dat dit voorbeeld met „De Perzen"
hier nog geen navolging heeft gevon
den.
DE WETENSCHAPPELIJKE drama
turg W. Ph. Pos heeft een voortreffelijke
inleiding tot stuk en vertoning geschre
ven, als het centrale thema noemend: de
belijdenis van gehoorzaamheid aan het
goddelijke recht van de titeltheldin te
genover het beleid van koning Kreoon,
handelend uit de opportunistische poli
tiek der onverzoenlijkheid. Voor hem is
de lotsvoltrekking aan deze laatste het
meest tragische. Antigone is voor hem
niet meer dan een martelares. Dit ge
dachtebeginsel is bij deze enscenering stel
lig aanvaardbaar in praktijk gebracht.
Het is echter jammer, dat het romanti
sche motief aan de zuivere natuurlijkheid
(door Kreoon als ordeverstorend element
ongewenst geacht) aan de vrouw onvol
doende tot gelding kwam. Toen de ver
tolkster van de titelrol haar klaaglied
ten afscheid aan het leven echt zong, op
merkelijk goed bovendien, was het al te
laat. De keuze van Annet Nieuwenhuyzen
hiervoor zij wordt bij herhaling als on
volwassen aangeduid leek overigens
niet zeer gelukkig. De verdere bezetting
was goed zonder dat van uitmuntendheid
gewaagd kan worden. Johan Schmitz be
vestigde stralend en snikkend zijn grote
reputatie als onze enige echte pathosspe-
ler. Robert Sobels en Wim Hodder wa
ren de aanvoerders der reien.
Lies Franken, Johan Schmitz en
Annet Nieuwenhuyzen in Antigone.
De voorstelling waaraan verder Lies
Franken, Thera Verheugen, Robert de
Vries, Eric Schneider, Bas ten Baten
burg en Eli, Blom meewerkten werd
zonder pauze gegeven. Na afloop applau
disseerde het publiek in overeenstem
ming met het gebodene: kalm en waardig,
met enkele bijzondere stemverheffingen
daartussen. Al met al was het zeker een
gebeurtenis om over naar huis te schrij
ven, hetgeen hiermee noodgedwongen
haastig en dus onvolledig is gedaan.
(Van onze speciale verslaggever)
MOSKOU Hedenavond speelt Emmy
Verhey als laatste in de slotronde van het
Tsjaikofsky-concours in Moskou. Zij ver
tolkt de vioolconcerten van Tsjaikofsky
en Mendelssohn (het eerste verplicht, het
tweede haar keuze).
Emmy Verhey heeft zich ondanks het
breken van haar e-shaar op een kritiek
moment in de tzigane van Ravel in die
finale gespeeld met het élan en de over
tuigingskracht, die tot nu toe haar spel
steeds hebben gekenmerkt. Van de veer
tien solisten, die de eindronde hebben ge
haald, heb ik er acht kunnen horen en
het was opvallend, dat bij alle acht de
mentale spanningen zijn gaan knagen. De
indruk die zij in de eerste twee ronden
maakten was in de finale niet terug te
vinden. Het spel was vaak mat van voor
dracht en niet zelden technisch wankel.
Men moet echter bedenken, dat het voor
jonge musici met weinig routine geen
sinecure is om in een concours, waarin
zó op het scherp van de snede wordt ge
musiceerd en zó door de jury wordt ge
wikt en gewogen, gedurende drie weken
voor de volle honderd percent geconcen
treerd te zijn.
Ik verwacht dat Emmy eervol zal ein
digen, zij het in de onderste regionen. Zij
heeft van veel moed- en aanpassingsver
mogen blijk gegeven tot nu toe en bo
vendien is zij als zij door een orkest
wordt begeleid nog sterker gestimu
leerd. Ook al weet ik, dat zij evenals de
anderen sterk gespannen is, zij heeft door
de toewijding en het vuur waarmee zij
die spanningen in haar spel wist te su
blimeren, sterke kaarten in handen. Uit
eigen waarneming kan ik getuigen, dat
Emmy de stampvolle zalen altijd in bei
de ronden stil kreeg en tot luisteren
dwong. Zij heeft op de moeilijkste mo
menten de kracht om de aandacht op zich
te vestigen en dat is in een competitie
goud waard.
Nu wil ik daarmee niet beweren, dat
het goud der eerste plaatsen voor haar is
weggelegd. Daarmee gaan, met Tretjakov
vooraan, de vijf Russen aan de haal. op de
voet of zelfs in de pas gevolgd door twee
Japanse meisjes. Usioda en Sato en de
Amerikaan Friedman. Dan komen de an
dere Amerikaan Castleman en de Argen
tijn Chumacenko en naar mijn verwach
ting is vervolgens Emmy aan de beurt
daarmee Tyeles (Cuba), Glinka (Tsjecho-
Slowakije) en Goulard (Frankrijk) achter
zich latend.
LOS ANGELES (Reuter) Op 76-jari-
ge leeftijd is in Los Angeles overleden
Johnny St. Cyr, een jazzpionier die in
New Orleans en op de Mississippi-boten
heeft gespeeld met Louis Armstrong, King
Oliver en Kid Ory.
St. Cyr, die de zessnarige banjo be
speelde, trad vorige maand nog op in een
nachtclub van Disneyland vermaakspark.
DE DIRIGENT Herbert von Karajan
stelde voor het concert, dat hg vrgdag
avond met het Berlgns Philharmonisch
Orkest in de Kurzaal te Scheveningen
heeft gegeven, een programma samen met
de Zesde Symphonie,
de „Pastorale" van
Ludwig van Beetho
ven en met twee or
kestrale werken van
Claude Debussy: de
„Prélude a l'après
midi d'un faune" en de 3 „esquisses sym
foniques", tezamen „La Mer" geheten.
Twee totaal verschillende muziekstijlen
waren met deze composities vertegen
woordigd, maar toch was er een gemeen
schappelijk element, dat als uitgangspunt
van beschouwing gezien kan worden
Want zowel voor Beethovens symfonie als
voor Debussy's Prélude en „La Mer'
waren natuur-indrukken de inspiratie
bron. „Mehr Empfundung als Malerei
bedoelde Beethoven voor de uitvoering
van zijn symfonie. En Debussy heeft ze
ker „meer muziek dan schildering" als
ideaal gekoesterd en zich daarbij gedis
tantieerd van de tot muziek inspirerende
impressies.
DEBUSSY's principe van muzikale ab
stractie werd door Von Karajan zowel voor
de symfonie als de „Prélude" en „La
Mer" aangehouden, met dien verstande,
dat het door Von Karajans constructief-
detaillerende geest een geheel eigen ka
rakter werd opgelegd. Zo werd Beetho
vens landelijke symfonie een treffend
voorbeeld van geleide recreatie. In vaste
banen werd het ontwaken van prettige
gvoelens bij de aankomst op het platte
land geregeld, bij het tafereel aan de
beek werd niets aan het toeval overgela
ten en de nachtegaal zong met de koe
koek en de kwartel als het „zo keurig in
de maat" zingende kleine vogelijn uit het
bekende liedje. Bij het vrolijk samenzijn
van de landlieden viel geen onregelmatig
heid of spontaniteit te ontdekken en zelfs
het onweer en de storm verliepen vol
gens plan. De weergaloze discipline van
de orkestleden, hun verbazingwekkende
technische capaciteiten en hun op vol
strekte dienstbaarheid berustende toe
wijding voerden tot de verbluffende pres
taties, die het Berlijns Philharmonisch
Orkest dank zij Von Karajans vorming
als een uniek ensemble hebben doen ken
nen.
HET BEHOEFT geen betoog, dat ook
de werken van Debussy met eenzelfde ma-
Vandaag brengt de AVRO van 20.20
tot 20.50 u. op Nederland 1 vier orga
nisten van verschillende nationaliteiten
op het scherm. Zij bespelen pijploze or
gels en demonstreren welke mogelijk
heden deze mechanische instrumenten
bieden. De vier organisten vertegen
woordigen ieder een eigen muzikale
stijl. Het slotnummer bestaat uit een
gezamenlijke improvisatie op de „Euro-
visiemars".
Het programma is opgenomen in Stu-
dio-Bellevue. Ageeth Scherphuis heeft
de presentatie,
gistrale perfectie en dwingend muzikaal
beleid werden opgebouwd tot klankencon
structies, waarvan alle details en hun
samenhang nauwkeurig waren berekend
en vastgelegd. Het lijkt zelfs niet ge
waagd te veronderstellen, dat Von Kara
jan in staat is volstrekt identieke uitvoe
ringen van een zelfde werk te geven.
Prinses Beatrix en prins Claus waren
onofficieel op dit concert aanwezig.
P. Zwaanswijk
Advertentie
AMSTERDAM kreeg gisteravond zijn
eerste festivalopera. De opvoering in de
Stadsschouwburg riep herinneringen op
aan de verleden jaar zo ontijdig opge
doekte Nederlandse Opera, zulks temeer
omdat een drietal topfiguren van het
ontbonden gezelschap (Gré Brouwenstijn
Mimi Aarden en Guus Hoekman) in hoofd
rollen bij de montering betrokken waren.
Men gaf Verdi's „Don Carlos"; of moe
ten wij zeggen „Don Carlo", zoals de
componist zijn voor Italië herziene parti
tuur betitelde? De eerste lezing was voor
Parijs bestemd geweest. Doch daar het
om de historische Spaanse kroonprins
gaat is er geen reden om zijn naam te
italianiseren. Het werk ging onder mu
zikale leiding van Bernard Haitink, die
voor het instrumentale aandee, over zijn
voor 't instrumentale aandeel over zijn
vertrouwde Concertgebouworkest be
schikte. Verder werkten als hoofdfiguren
mee Arturo Sergi, Hugh Beresford en
Nicolo Gliiuselev. Het koor was dat van
het Teatro Comunale uit Bologna en de
regie werd gevoerd door Georg Reinhardt
van de stadsopera van Dusseldorf.
MET ZIJN „Don Carlos" heeft Verdi
zich, via Schiller, bewust bemoeid met
onze vaderlandse' historie. Onopzettelijk
had hij zulks als noodhulp om te ontko
men aan de politieke censuur, ook al eens
gedaan, toen hij zijn „La battaglia di
Harlem" en daarbij de figuur verwissel
de met de hertog van Alva. Maar men
gaat niet naar een opera om nauwkeu
rig ingelicht te worden omtrent geschied
kundige feiten, dus evenmin naar een
„Don Carlos", al is daarin de historische
inslag vrij wat betekenisvoller dan in een
fictieve „Beleg van Haarlem". Intussen
was het Spaanse koningsdrama, verwe
ven als het is met gegevens van de op
stand in de Nederlanden, voor Verdi een
dankbaar dramatisch onderwerp, waarin
id
VEZENO N V-ZAANDAM-STATIONSSTRAAT83-TEL.67451
hij de zin voof vocale schoonheid en ex
pressie naar zijn aard briljant kon uit
leven en een kleurrijke achtergrond geven j
aan het instrumentale apparaat.
AFGEZIEN VAN de slijtage die in som- I
mige gedeelte van het werk, vooral in de
eerste helft aan de dag treedt en die
slechts door vertolkers van formaat kan
gemarkeerd worden, is de Don Carlos-par-
tituur een zelfwaardig staal van Verdi's
dramatische kunst, een werk dat al dicht
aanleunt bij Aïda en zelfs wat de orkest
behandeling betreft, bij Othello.
Wij kregen het werk te horen in een I
vocale bezetting waarvoor ter beoordeling
slechts het woord „subliem" past. Gré
van Swol-Brouwenstijn trof op merkwaar- I
dige wijze de figuur van de Elisabeth van ,T
Valois, door een beheerst, soms zelfs be- beelding van een onwaardig ambt. Ver
scheiden stemgebruik, aldus opvallend der Z1J gezwegen over de minder belang-
constrasterend met de Eboli van Mimi rl^e ro'len, die overigens in het geheel
Aarden, die van dit raadselachtige on- perfect hun taak vervulden. Wat het koor
stuimige personage een uitlaaiende crea- betreft kan gewezen worden op een zinrij-
tie gaf, culminerend in de slotscène van ke bescheidenheid van klankvorming en
het zevende tafereel, een stuk Italiaanse een voorbeeldige discipline. De zeldzame
bravour momenten dat het ensemble eventjes
DE DON CARLOS-PARTIJ, vertolkt ongelijk was met het orkest, konden op
door de Italiaanse tenor Arturo Sergi, rekening gesteld worden van een dubbele
bleek in de bezetting een stralend hoogte- directie- koorleiding en hoofddirectie,
punt van klankgehalte en muzikale zang- SCENISCH GEZIEN was de opvoering
vaardigheid. De senore bariton Hugh Be- hoogsl levendig, boeiend en pittoresk; al
resford was de uitgelezen vertolker voor konB men het niet volkome£ eens zijn
de met minder zware en belangrijke rol met de kostunlering van de vrouwelijke
van de Markies van Posa; en van Nicolo hoofdper.soon. Haar de bijzonder knappe
Ghiuselev hoorde men een Philips II die ie van G Reinhardt in de decors,
zich in zijn grote solo-scene tot een merk- ontworpen door Heinrich Wendel, was de
waardige prestatie verhief. oor de figuur boogste lof waard. De scene van de
van de grootinquisiteur had Guus Hoek- ketterverbrandi was als zodanig een
man alles mee: zijn nobel basgeluid, zijn meesterlijkeprestatie. Maar zo waren «r
omvangrijke gestalte, zijn vaardige uit- meer treffende taferelen.
Tenslotte was er dan Bernard Haitink
als beheerser van het totale muzikale ge
beuren en zulks met een aplomb en een
geraffineerd uitspinnen van de partituur,
als operadirigeren zijn dagelijks werk zou
I zijn. En er was het Concertgebouworkest
dat aan Verdi het uitsterste gaf wat hem
I toekomt. In totaal een festivalopvoering
waarover ik niet kan nalaten nogmaals
het woord „subliem" neer te schrijven.
Jos de Klerk
Gré Brouwenstijn en Arturo Sergi in
Don Carlos.
Nederland 1: De AVRO opent de avond
met de eerste van een serie zomerse
programma's over allerlei wetenswaar
digheden en tips, die voor het weekend
van belang kunnen zijn. Dit programma
„Weekend 18-19" getiteld wordt af
wisselend „life" en op film vanuit studio
Irene in Bussum gepresenteerd door Ria
Bremer en Koen Verhoef f. In deze eerste
aflevering ziet men onder andere een
weerbericht, een (mini-)modeshow, pre
mières van films (in samenwerking met
de Nederlandse Bioscoopbond), toeristi
sche informaties, tips voor reizen in bin
nen- en buitenland, een melange van het
Holland Festival en sportactualiteiten. De
tweede en derde uitzending van „Week
end" zijn vastgesteld op 16 juli en 13
augustus. De produktie van het program-
I ma berust bij Lex de Rooi en Mieke
I Benda.
Nederland 2: Vanavond zendt de KRO
nogmaals een verhaal (Falklandje) van
Herman Heyermans uit. De acteur Paul
Deen vertelt het „Het hevig avontuur van
tante Mijntje". Het is de geschiedenis van
een oude dame die gesprekken voert met
haar twee hondjes. Ze is ervan overtuigd
dat de diertjes haar verstaan en begrij
pen. Als op een zeker ogenblik de twee
„pucken" haar nog antwoord geven ook,
is dat het grootste avontuur dat ze ooit
in haar leven heeft meegemaakt.
HILVERSUM I. 402 m.
8.00 Nws. 8.18 Voor het platteland. 8.30
Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven
10.00 Verzoekprogramma van klassieke en
moderne muziek. 11.00 Voordracht. 11.15
Zondagclub: licht muziekprogramma. 12.00
Operetteklanken. 13.00 Nws. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.20 Carrousel.
15.05 Hersengymnastiek. 15.30 Griekse lied
jes. 15.45 Moet u 'n horen, muziekprogram
ma. 16.30 Sportrevue. 17.00 Discobal: voor
tiners. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nws en
sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. 18.30
Chansons. 19.00 De universiteit in een ver
anderende wereld. 19.15 Hobo en gitaar. 19.40
De minste uwer broeders, lezing. 20.00
Nws. 20.05 Semi-klassieke muziek. 21.25 Ca
baretprogramma. 21.35 Gram.muziek. 22.30
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gram.muziek
23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
8.00 Nws. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Hoogmis.
9.30 Gram.muziek. 9.45 Nws. 10.00 Hervorm
de kerkdienst. 11.00 Vraag en antwoord.
11.10 Oecumenisch nws. 11.15 Verzoekplaten-
programma. 12.30 Nws. 12.37 Buitenlands
commentaar. 12.50 Gevar. muziekprogram
ma. 14.00 Operaprogramma. 15.00 Marathon:
muziek en sport voor thuisblijvers. (16.25-
16.30 Toto-uitslagen i16.30 Tijdsein: rubriek
voor Kunst en Cultuur. 17.00 Geref. kerk
dienst. 18.15 De fundamentele taak van het
kerkkoor. 18.30 Mensen, lezing. 18.45 Kerk
veraf en dichtbij. 19.00 De Open Deur. 19.30
Gewijde muziek. 20.00 Nws. 20.07 Reflex:
over leven en samenleven. 20.15 Verzoekpla-
tenprogramma. 21.10 Voordracht. 21.20 Klas
siek muzikaal vakantiememorandum. 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog.
22.45 Radiofilharmonisch orkest. 23.55 Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws.
10.02 Variando. 10.40 Ensemble. 11.00 Nws.
11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02
Gram.muziek. 12.30 Ankara—Madrid: voor
buitenlandse arbeiders. 13.00 Nws. 13.07
Beat- en Pop-Festival. 14.00 Nws. 14.02
RomeAthene: voor buitenlandse arbeiders.
14.32 Gevar. gram.muziek. 15.00 Nws. 15.02
Trammelant in Loeren aan de Hor. 16.00
Nws. 16.02 Gevar. platenprogramma. 17.00
Nws. 17.02 Muzikantenmuziek. 17.30 Gram.
muziek.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Programma rond Ramses
Shaffy. 12.33 Lichte muziek. 12.55 Program-
ma-overzicht en SOS-berichten. 13.00 Nws.
13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Ope
ra- en bel cantomuziek. 15.00 Sportreporta-
ges. (17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Kath.
godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.40
Dans- en amusementsmuziek. 20.00 Gevar.
muzikaal programma. 22.00 Nws. 22.15 Chan
sonprogramma. 23.00 Avondprogramma.
23.55-34.02 JJws.
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc
strijdlied. 7.23 Gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10
Gram.muziek. 9.00 Operettemuziek. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Godsdienstige uitzending
10.00 Voor de huisvrouw. 11.00 Nws. 11.02
Omroeporkest. 12.00 Marinierskapel Kon
Marine. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Elektronisch orgelspel. 12.55
Voor de Middenstand. 13.00 Nws. 13.10 Ak-
tualiteiten. 13.20 Gram.muziek. 13.35 Instru
mentaal sextet. 14.00 Even tijd voor veilig
heid. 14.15 Grepen uit de muziekgeschiede
nis. 14.50 De ooggetuige, hoorspel. 16.00
Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig minuten
voor boven de zestig: 17.00 Oude liedjes.
17.15 Orkestmuziek. 17.40 Friese streekuit-
zending. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25
Dansorkest. 19.00 Promenade-orkest. 19.30
Tour de France. 19.40 Reportage Wimbledon
19.45 Gram.muziek. 19.50 Parlementair over
zicht. 20.00 Nws. 20.05 Muzikaal vakantie
programma. 21.10 Het examen: wie het moet
ondergaan. 21.35 Chansons. 22.00 Mezzo-so
praan en piano. 22.30 Nws. 22.40 Aktualitei
ten. 22.55 Jazzmagazine. 23.30 Voordracht.
23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu
ziek. (Om 7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00
Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32
Gram.muziek. 9.00 Verzoekprogramma voor
de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassie
ke grammofoonmuziek. 10.20 Theologische
etherleergang. 11.05 Gram.muziek. 12.22 Voor
boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Transis
tor: ontspanningsprogramma. 14.05 School
radio. 14.30 Instrumentaal trio. 15.00 Bijbel
overdenking. 15.30 Symfonie-orkest v.d. Saar-
landse Omroep. 16.15 Gram.muziek. 16.30
Oude liedjes. 17.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Ensemble. 17.50 Over
heidsvoorlichting. 18.00 Ned. volksliederen.
18.20 Uitzending V.V.D. 18.30 Voor de tie
ners. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Gewijde muziek. 20.00
Orgelspel. 20.30 Voordracht. 20.40 Gram.
muziek. 20.55 Kapel van de Kon. Lucht
macht. 21.15 Klas. gram.muziek. 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nws. en herh. SOS-berich
ten. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Blaaskwintet
23.20 Lichte gram.muziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Licht gevar. platenprogram
ma. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Pla
tenprogramma. 11.00 Nws. 11.02 Actualitei
ten. 11.05 Platenprogramma en reportages.
12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Holl.
plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05
Gevar. platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02
Actualiteiten. 14.05 Gevar. platenprogram
ma. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05
Klik. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05
Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten.
17.05 Verzoekplatenprogramma voor patiën
ten en personeel van een ziekenhuis.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
16.00 Fototriptiek. 16.15 Zomersportpano-1
rama. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Samenvat
ting van de atletiekwedstr. Engeland-Rus-
land. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05
Weekend 18-19. 20.00 Journaal. 20.20 Inter-1
nationale orgelparade. 20.45-21.35 Route 66
spel met de dood, film. 21.35 Carrousel van I
Carrell. 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. Voordracht. 20.15 Het Grieken-1
land van Melina Mercouri, muzikale film-
reportage. 21.15 Hong Kong, film. 22.05 Epi
loog. 22.10 Journaal.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND 1
19.00 Bijbelvertelling. 19.06 Huckleberry I
hound. 19.30 De ontdekking van de penicilli
ne. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. 20.30
Als Wim in Frankrijk, film. 21.00 De wereld
van vandaag. 21.10 De laatste vijf minuten:
Dood van een autosloper, detectivespel. 22.50
Journaal.
NEDERLAND II
Mies Bouwman vertrok per vlieg
tuig naar Zuid-Frankrijk voor een
bezoek aan Wim Sonneveld op diens
boerderij in de Provence. Zondag
avond wordt het filmverslag hier
van uitgezonden op Nederland 1.
ZONDAG
Nederland 1: In het voorprogramma
19.00 Sport in beeld. 19.05 Engelse les. ziet men een film over Sir Alexander Fle
xes 37 en herhaling les 36). 19.30 De bos- ming, de ontdekker van het geneesmid-
brigadiers. 19.55 Toeristische rubriek. 20.00 del penicilline. Na het Journaal en Sport
2° 05 Zweedse gouvernante. in Beeld wordt het programma „Als Wim
nTr,ud ie^iteMrle T in Frankrijk" uitgezonden. Mies Bouw-
nians. 21.45 De mens in dichte pakking: dis
man reisde met een filmploeg naar Frank-
cussie over het wereldbevolkingsvraagstuk.
22.30 Sport in beeld. 22.45 Journaal rijk voor een bezoek aan Wim Sonneveld
op diens boerderij in de Provence, dicht
VOOR MAANDAG
bij de Franse Riviera.
NEDERLAND I I Nederland 2: Vanavond zendt de NTS
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.06 Ken- een forum uit over het Wereldbevolkings-
merk: rubriek van de kerken. 19.35 Flipper vraagstuk in verband met een symposium
20.00 Journaal. 20.20 Uitzending V.V.D. 20.30 dat 20 en 21 juni over dit onderwerp door
Socutera. 20.45 Het leven onder water. 21.00 de Nederlandse Academie van Weten-
ïee en sympathie, film. 23.00 Journaal. schappen in Amsterdam wordt gehouden.
NEDERLAND II Vóór deze uitzending begint, wordt er een
nieuwe aflevering van De Virginian uit-
20.00 Nws. 20.01 De oude draaidoos. 20.40 gezonden, getiteld: „Weerzien van Coral".
Politiek bekeken. 21.20 Duke Ellington en Tramps keert naar zijn woonplaats terug
™iL°rveoo nK t Verk?nning en herkenning, en bemerkt dat de stad door een bende
gesprek. 22.05 Journaal. bandieten wordt geterroriseerd. Sherrif
Brett Cole en diens zwager Duke Logan
hebben de bendeleider Pedro Lopez toe-
BRUSSEL 324 m. I stemming gegeven de stad als hoofdkwar-
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Land- tier te gebruiken, mits de bende zijn prak-
bouwkroniek.12.15 Lichte muziek. 12.40 Wee tijken buiten de stad ten uitvoer brengt.
ncTtetm®°S;vbeyl,tteV°?r fhli5pers- 1248 Trampas verzet zich heftig tegen de be-
Nws. 14.03 Serieuze muziek. 14.50 Kamer- ™°°rd op boerderij gaat hij de mis-
muziek. 15.00 Nws. 15.03 Serieuze muziek, «adigers achterna en schiet er een neer,
15.40 Gram.platen. 16.00 Nws. 16.03 Beursbe- Recht en orde worden in de stad her-
richten. 16.09 Programma voor de zieken, steld, maar niet nadat Trampas de nodi-
17.00 Nws. 17.15 Amusementsmuz. 18.00 Nws. ge tegenwerking te verwerken heeft ge-
18.03 Voor de soldaten. I had.
V